Marti, 11.01.2022
- Comenteaza
- Trimite pe:
Dezvăluit pentru prima dată cu numele C-Class în anul 1993, modelul de segment D al celor de la Mercedes-Benz a fost văzut inițial drept o mașină problematică. Asta pentru că fusese precedată de modelul 190 E, aproape disprețuit de fanii vechi ai brandului, obișnuiți cu mașini mult mai mari și mai luxoase.
În anii 1980, acest modest Mercedes-Benz „de buget” a început să atragă un alt tip de clientelă, cea interesată de o mașină care combina luxul tradițional al companiei din Stuttgart cu o ținută de drum mai sportivă și un preț mai mic. Așadar, atunci când primul C-Class a ajuns pe piață, lucrurile se mai așezaseră în favoarea sa.
Aproape 30 de ani mai târziu, lucrurile stau complet diferit, Clasa C fiind cel mai popular model al companiei germane, cu 10.5 milioane de unități vândute până în prezent.
Cu așa numere în tabelele contabililor, era absolut normal ca Mercedes-Benz să îi acorde atenția cuvenită. Iar modelul nou, aflat pentru câteva zile în curtea noastră, a livrat pe toate palierele.
PREZENTAREA VIDEO A MAȘINII TESTATE
Mercedes-Benz Clasa C
C 300 d
- Pret de pornire 44.400 €
- Pret model testat 70.000 €
Motor / Transmisie
Pentru prima dată în istoria destul de îndelungată a modelului de clasă D, motorizările oferite de Mercedes-Benz sunt compuse exclusiv din propulsoare cu 4 cilindri. Da, chiar și modelul C63 AMG, care urmează să intre în producție, va folosi un motor cu doar 4 cilindri. Din fericire pentru clienți, toate propulsoarele vor fi ajutate de motoare electrice, mai mult sau mai puțin puternice.
Modelul nostru de test, un C 300d, nu a făcut notă discordantă. Sub capotă am găsit un diesel de 2 litri, supraalimentat, care dezvoltă 265 CP și maxim 550 Nm de cuplu. Ajutorul electric vine de la un motor electric încastrat în cutia de viteze, care poate dezvolta 20 CP și până la 200 Nm cuplu. Fascinant și foarte eficient în utilizarea zilnică.
Asta pentru că trecerea de pe o sursă de putere pe cealaltă se face foarte lin, aproape insesizabil, iar prezența unui motor electric elimină complet fenomenul cunoscut drept turbo lag. Acesta ar fi fost, probabil, destul de ușor observabil, având în vedere nivelul uriaș de putere extras dintr-un agregat de numai 2 litri.
Mai mult decât atât, unitatea de sub capota lui Mercedes-Benz C 300d este incredibil de rafinată, având în vedere ciclul de funcționare cu aprindere prin compresie. Pot, cu mâna pe inimă, să afirm că acesta e cel mai rafinat motor diesel în patru cilindri pe care am avut ocazia să îl conduc. Am avut chiar momente când a trebuit să verific dacă e pornit, mai ales în desele momente de staționare la semafor.
Livrarea resurselor a fost la fel de impresionantă, liniaritatea propulsorului fiind demnă de invidie din partea oricărui rival la care v-ati putea gândi. Cuplul maxim este disponibil de la numai 1.800 RPM, iar asta înseamnă că oricând vei decide să apeși pedala de accelerație, mașina va livra, aproape instantaneu, tot ce are la dispoziție.
Parte din merite se duc și către cutia de viteze cu 9 rapoarte, G-Tronic, care își face treaba magistral, cu schimburi de treaptă imperceptibile. Rapoartele sunt scurte, mai ales în prima parte a scării, cu scopul evident de a permite mașinii să ruleze cât mai eficient.
Lăsată de capul ei, cutia de viteze își va face datoria foarte bine în orice mod de condus. Pe modul Sport va ține turația motorului mai sus, deși nu e neapărat cea mai bună idee, acesta având linia roșie la doar 4.500 RPM. Singura problemă observată la această cutie de viteze a fost în modul manual. Sincer, nu e cea mai dornică să răspundă la comenzile tale, mai ales pe retrogradare.
Consum
Scopul evident al migrării către soluții cu doar patru cilindri a fost, de la început, scăderea valorilor de consum și emisii pentru toată gama. Aici intră și mai mult în joc motorul electric, care degrevează propulsorul clasic de anumite funcții, pentru perioade scurte, în scopul de a reduce și mai mult setea acestuia.
Surprinzător, însă, valorile în traficul real înregistrate de mine au fost foarte departe de așteptări. Oficial, Mercedes-Benz spune că C 300d ar trebui să consume 5.3 l/100 kilometri, în regim combinat, conform testelor WLTP. Nu am obținut astfel de numere decât în regim de condus pe drumuri naționale, cu viteze între 70 și 110 km/h.
Altfel, pe autostradă consumul s-a ridicat la 6.5 l/100 kilometri la 130 km/h viteză medie, iar în oraș nu am văzut sub 12 l/100 kilometri. Per total, media obținută a fost de 8 l/100 kilometri. Știu că poate părea mult, dar având în vedere resursele de sub capotă, modelul german s-a descurcat onorabil în acest sens.
Rivalii lui C 300d au numere asemănătoare. Cel mai puternic diesel oferit de Audi pe modelul A4, respectiv A4 50 TDI quattro, este un V6, ce dezvoltă 286 CP și 620 Nm cuplu. Acesta are, oficial, un consum mediu declarat de 6.2 l/100 kilometri. În același timp, și BMW 330d folosește un motor de 3 litri, dar cu șase cilindri în linie, capabil să livreze 286 CP și 650 Nm cuplu. Consumul oficial al modelului bavarez este de 5 l/100 kilometri.
Performanţe
Din moment ce noul C 300d este acum cel mai puternic model diesel din gama C-Class, e normal ca acest titlu să vină și cu ceva așteptări în ceea ce privește performanțele. Modelul cu propulsie pur spate, precum cel testat de noi, nu este cel mai rapid diesel din gamă, acest titlu mergând către versiunea cu tracțiune integrală 4Matic.
Chiar și așa, cu un sprint de 5.5 secunde până la 100 km/h, noul C 300d nu este o mașină lentă, nici măcar în comparație cu rivalii săi mai puternici.
Audi A4 50 TDI este oferit doar cu tracțiune integrală, iar asta îi conferă un avantaj din acest punct de vedere. Mașina din Ingolstadt accelerează până la aceeași viteză de referință în 5.2 secunde. Modelul BMW 330d este cu 0.1 secunde mai lent decât rivalul de la Audi și cu 0.2 secunde mai rapid decât C 300d.
Toate cele trei modele au viteza maximă limitată la 250 km/h, conform înțelegerii nescrise la care au aderat producătorii germani de ceva timp.
Interior
Odată ajuns în interiorul noului Clasa C nu ai cum să nu observi similitudinile designului său, comparabil cu cel al noului Clasa S. Totul arată la fel, dar la o scară mai mică, un truc cu care ne-au obișnuit producătorii auto în ultimii ani.
Designul e dominat de forme simple și „insulițe ergonomice” poziționate strategic, ici și colo. Practic, în desenarea noului interior, designerii au ținut cont de iluminarea ambientală și au incorporat-o de la început în schițele lor. Astfel, anumite suprafețe din mașină au fost creionate astfel încât să ofere impresia că plutesc. De la mânerele ușilor, la panourile de pe ele, care găzduiesc în continuare butoanele de reglare a scaunelor, totul aderă la acest principiu. Iar mare parte din suprafețe sunt delimitate de luminile ambientale.
Consola centrală este mult simplificată, include un spațiu de stocare chiar la baza ecranului de pe ea și poate fi comandată în diverse materiale, cu numeroase finisări. Ecranul central va fi, totuși, piesa de rezistență. Este un display de până la 11.9 inch, cu un aspect mai apropiat de raportul 4:3 acum decât 16:9, cum era în trecut. Aici au fost mutate mare parte din butoanele pe care le regăseai pe vechiul C-Class, partea de jos adăpostind panoul pentru controlul sistemului de climatizare, printre altele.
La baza ecranului ai alte suprafețe tactile, pentru diverse funcții, în timp ce singurul buton fizic din această zonă, rămas încă în picioare, este cel pentru avarii.
Modelul nostru de test a fost echipat și cu pachetul AMG Line, care aduce în prim plan scaune cu un profil diferit, un volan AMG, precum și covorașe cu semnătura AMG. Volanul este cel care iese cel mai mult în evidență aici, cu un design ce include o zonă teșită în partea de jos și piele perforată pe laterale. Spițele includ acum butoane sensibile la atingere, o alegere neinspirată după mine, pentru că aduce mai mult probleme decât soluții. Selectarea funcțiilor este greoaie, fiind limitată de precizia atingerilor tale. Dacă mama natură te-a dotat cu degete ceva mai groase, s-ar putea să nu te înțelegi foarte bine cu această abordare nouă.
Scaunele sunt destul de ferme, iar pielea folosită pentru acoperirea lor ar putea fi de calitate mai bună într-un Mercedes-Benz. De altfel, calitatea materialelor, deși impresionantă în anumite locuri (pe mijlocul panourilor ușilor, pe bord, sau consola centrală), lasă de dorit în alte zone (pe partea de jos a ușilor).
Spațiile de depozitare sunt decente, mai ales pe uși, iar pentru pasagerii de până la 1.8 metri înălțime vei avea loc destul. Problemele din acest punct de vedere apar în spate, unde cei mai înalți s-ar putea simți puțin înghesuiți.
Portbagajul oferă până la 455 de litri de spațiu de stocare pe C 300d, în timp ce rivalii săi oferă 460 de litri (A4) respectiv 480 de litri (330d).
Preţ de achiziţie
Noul Mercedes Clasa C are un preț de pornire de 44.400 de euro pe piața din România. Dacă dorești un C 300d va trebui să plătești cel puțin 57.000 de euro. Bineînțeles, valoarea aceasta este una pur informativă, pentru că opționalele vor crește acest preț destul de mult.
Astfel, modelul testat de noi purta o etichetă de 70.000 de euro, grație opționalelor adăugate ulterior. Lista acestora include pachetul de asistență la conducere (1.980 euro), pachetul premium plus (6.285 euro), jantele de 18 inch și sistemul audio Burmester 3D.
Prețurile pentru rivalii lui C-Class încep de la 35.300 de euro pentru Audi A4 în timp ce BMW Seria 3 pornește de la 32.368 de euro. Pentru versiunile echivalente modelului C 300d, prețurile încep de la 48.500 de euro pentru BMW 330d, respectiv 56.800 pentru Audi A4 50 TDI.
Siguranţă
Noua generație nu a fost încă testată de autoritatea din domeniu, Euro NCAP. În schimb, având în vedere istoricul companiei din Stuttgart, putem spune cu siguranță că obținerea a cinci stele în cadrul acestor teste e doar o chestiune de timp.
Vechiul Clasa C a primit ratinguri excepționale, iar noul model vine cu și mai multe sisteme de siguranță active incluse. Modelul nou poate chiar să ruleze semi-autonom, mulțumită sistemelor noi incluse în pachet. Acestea știu să te mențină pe bandă, te avertizează dacă depășești marcajele și detectează mașinile care se apropie în unghiul mort. Ba chiar pot să facă depășiri autonome prin simpla acționare a semnalizării.
Mercedes-Benz Clasa C vine cu un radar și o cameră frontală care văd până la 500 de metri în față. Din acești 500 de metri, primii 90 sunt vizualizați în 3D. Pilotul automat care păstrează distanța față de vehiculul anterior lucrează acum împreună cu sistemul de navigație și poate adapta viteza și în funcție de infrastructură. Adică poate încetini când te apropii de o intersecție sau când urmează un viraj mai strâns.
De asemenea, funcția Active Emergency Assist poate detecta situațiile în care șoferul nu mai răspunde la comenzi și poate aduce și staționa mașina pe banda de urgență, apelând organele de intervenție rapidă.
Ţinută de drum
Faptul ca noul Mercedes-Benz C-Class este o mașină foarte confortabilă nu ar trebui să mire pe nimeni. Vorbim, până la urmă, de un mini S-Class, iar noul sedan de segment D își joacă rolul perfect. Imperfecțiunile drumului sunt absorbite impecabil, chiar mai bine decât în E-Class, aș putea spune.
Suspensia este perfect antifonată și nu scoate sunete neplăcute, nici măcar peste denivelări ceva mai serioase. Mai mult, izolarea fonică te păstrează permanent într-un fel de cocon, chiar dacă sub capotă ai de-a face cu un motor diesel. Nu ai putea să spui cu mâna pe inimă ce se ascunde acolo.
Și dacă toate aceste lucruri erau de așteptat de la un C-Class, acum noul model știe și să fie dinamic, dacă vrea. Controlul greutății mașinii este impecabil, chiar și la viteze mari, inclusiv în viraje mai strânse. Puntea față dă dovadă de multă aderență în timp ce roțile spate vor rupe contactul cu asfaltul destul de ușor, mai ales grație cuplului generos disponibil. Poate suna periculos pe alocuri, dar acest comportament este, în primul rând, distractiv. Iar asta, cu siguranță m-a luat prin surprindere.
Așadar, poți să găsești senzații tari și la volanul unui C-Class cu motor de 2 litri diesel, iar asta nu e ceva ce poți spune despre orice generație a sedanului german.
Dacă nu țintești neapărat un comportament sportiv, poți rula foarte liniștit în modul Confort, care i se potrivește de minune unui Mercedes-Benz. Vei admira tot ce te înconjoară, în liniște și comfort. Prin oraș vei fi izolat de haosul din jurul tău, în timp ce pe autostradă vei putea să dezlănțui herghelia de sub capotă, atingând viteze amețitoare în câteva secunde.
O critică aici ar putea fi sunetul perceput în cabină, la viteze de peste 120 km/h, surprinzător de mult pentru rafinamentul obișnuit al unui C-Class.
Vizibilitate
Mercedes-Benz Clasa C nu pune mari probleme în materie de vizibilitate. Luneta este destul de lată și bine proporționată, iar oglinzile laterale au și ele dimensiuni corecte. Singura problemă notabilă ar fi dimensiunea montantului față, care incomodează vizibilitatea șoferului în viraje strânse.
Există cameră de marșarier și senzori optici de parcare. Iar acestea sunt și printre cele mai bune soluții din industrie în acest moment. Calitatea imaginii sistemului de camere la 360 de grade este impecabilă, inclusiv noaptea. Mai mult, noul Clasa C se poate parca și singur, dacă vrei să nu îți mai bați capul cu asta.
Tehnologie
Tehnologia a devenit un element din ce în ce mai important în mașinile din ziua de azi. Și nu mă refer aici la tehnologia de sub capotă. Aparent, pe cele mai noi modele lansate astăzi avem nevoie să ne simțim de parcă stăm în fața unui computer, nu la volan.
Producătorii se întrec în a crea tot felul de inovații care, de multe ori, nu numai că nu se dovedesc utile, ci chiar ne distrag atenția. Și la volanul noului Clasa C e posibil să simți asta. Ecranul uriaș al sistemului multimedia arată bine, are o rezoluție înaltă și animații fluide, dar cu siguranță îți va distrage atenția.
Sistemul MBUX este la fel cu ce vedem pe noul S-Class sau pe E-Class. Meniurile sunt la fel, chiar și iconițele. Singura diferență notabilă este aranjarea pe ecran. Ai conectivitate Android Auto și Apple CarPlay pe tot ecranul și funcționează fără fir.
La baza display-ului vei găsi și un senzor de amprentă. Momentan, acesta e folosit pentru identificarea persoanei de la volan. Astfel, dacă mașina are mai mulți utilizatori, simpla autentificare cu ajutorul cititorului de amprentă va schimba toate setările mașinii în funcție de preferințele personale ale celui ce conduce. În viitor, acest senzor îți va permite și să faci cumpărături de la volanul mașinii și să autentifici tranzacțiile cu cardul.
Noul C-Class are și un nou asistent vocal, mai inteligent decât până acum, care înțelege mai multe comenzi și un limbaj mai liber. Totul în limba engleză, bineînțeles.
Alte tehnologii noi, notabile, sunt farurile Digital Light, sistemele avansate de asistență la conducere, butoanele cu răspuns haptic pe volan sau sistemul de navigație cu realitate augmentată.
În spatele volanului vei găsi un alt ecran, ce funcționează drept instrumentar de bord. Are o rezoluție impecabilă, se mișcă, de asemenea, impecabil și îți oferă posibilitatea de a regla absolut orice parametru vrei. Cu ajutorul butoanelor de pe volan poți să să reglezi afișajul sistemului de tip Head-up display, care e acum mai mare, colorat și impecabil setat, de asemenea. Da, știu, am folosit de prea multe ori cuvântul „impecabil”.
Design
Așa cum au spus mulți la debutul noului Clasa C, Mercedes-Benz a aplicat din nou rețeta Matryoshka gamei sale de limuzine. După lansarea faceliftului pentru Clasa E, a urmat dezvăluirea noului Clasa S, pentru ca ultimul lansat să fie Clasa C. Bineînțeles, toate trei au urmat aceleași linii directoare.
Personal, cred ca C-Class arată cel mai bine dintre ele, cu un design simplu și agresiv în echiparea AMG Line. Partea frontală a modelelor AMG Line acum are grila denumită sugestiv „diamond-cut”, lasând în urmă grila Panamericana.
Micile diamante din grila vechiului model au fost înlocuite însă de mici sigle Mercedes-Benz. Prizele de aer din lateralul spoilerului față sunt, însă, blocate aproape în întregime, în timp ce în spate, vei observa destul de ușor gurile de evacuare complet false. Tot în spate vei observa noile stopuri cu iluminare LED, impresionantă.
Din lateral, dacă alegi un model AMG Line, nu ai cum să nu observi pragurile mai late și mai agresive, care îi dau noului C-Class o prezență impresionantă.
Per total, liniile curate și elegante, dar și masivitatea unor porțiuni ale caroseriei, fac din noul model o mașină care păstrează vii caracteristicile precursorilor. Ne-ar fi plăcut totuși o paletă de culori ceva mai colorată.
Ne-a placut
- Rafinamentul suspensiei
- Resursele motorizării de sub capotă
- Designul exterior
- Tehnologia disponibilă
Nu ne-a placut
- Butoanele de pe volan
- Calitatea materialelor în anumite zone din interior
- Spațiul destul de limitat pe locurile din spate
Ultimele teste
-
Suflet iberic -
BMW Seria 5
Gigant -
Toreador -
Vedetă
În fine, măcar e eco-dizăl și chiar unul sportiv nu doar la praguri... sau garda la sol efectiv infimă (97 mm, OMG !!! - știam că TUV-ul nemțesc te trimite acasă dacă ești tunat-adunat sub 110 mm.)
Pe scurt, mașina-i beton (la interior am niște ecrano-cârcoteli, dar asta-i moda).
Și de fapt nu mai surprinde scumpirea cu vreo 30% a versiuni de bază vs. fosta generație, care încă era accesibilă unora din ”middle-class”.
Îmi pare deci că prăpastia dintre cei cu biciul și restul plebei se adâncește insidios, iar clienții de C-Klasse vor fi cei cu mălai de S-Klasse, doar cu pretenții de spațiu mai mici.
Altfel, probabil ați pus mâna pe noul doom și vreți neapărat să ne arătați ce și cum, cum vă adaptați și noi nu, "butoanele cu răspuns haptoc pe volan". Probabil ați vrut să scrieți englezescul haptic, că deh, altfel nu se poate. De ce nu vreți să rămâneți la românescul "tactil"?
@DS: Cuvantul Haptic exista in Dex, e un cuvant in limba romana.
foarte bine ca este scump si inaccesibil acest mercedes, asa a fost dintotdeauna si asa trebuie sa ramana si oricat s-ar perpeli unii, asa va ramane... scump si inaccesibil marii mase, fie ca e vorba de mercedes bmw audi sau altele din zona aia, doar sunt masini pentru elite, pentru premianti, de aia se numesc premium sau de lux.
tu ai fost premiant la scoala sau in alt domeniu? ai facut ceva deosebit in viata, ai avut vreo performanta notabila in urma unui efort de lunga durata? nu? pai atunci cum sa ai pretentia sa accezi la cea mai buna masina, la cea mai buna casa, la cele mai bune experiente in viata?
masinile astea sunt destinate si accesibile doar celor mai buni dintre cei buni, celor mai capabili, mai ambitiosi dintre semenii nostri, asa e firesc. ma refer la societati normale si sanatoase, nu la unele anomalii vizibile pe strada in ro.
valorile trebuie sa se diferentieze intr-un fel, iar pretul este o foarte buna sita care cerne lucrurile. normalitatea spune ca un doctor renumit, un profesor bun, un avocat sau antreprenor de succes, un profesionist desavarsit intr-un domeniu anume merita sa conduca si va conduce un mercedes, cumparat de el de nou, cu banii castigati corect prin fortele proprii. asta e normalitatea baieti.
cei care nu au fost ambitiosi in viata si nu au invatat raman cu regretul si invidia in suflet si cu program de vizita la targ vitan de unde spera sa isi cumpere un mercedes de 20+ ani cu aceeasi suma de bani pe care doctorul care l-a condus anterior o da in mod uzual pe o pereche de pantofi. asta e realitatea si chiar daca un mercedes la mana a saptea ajunge intr-un final la un coate-goale, nu-l va face mai domn, tot un descult ramane.
sper ca nu v-ati simtit vreunul jignit, nu e cazul, doar spun lucrurilor pe nume intr-o nota mai abraziva uneori. stiu ca-mi dati dreptate in sinea voastra, dar minusurile pe care absolut sigur le voi primi confirma ca adevarul doare, pentru fiecare dintre noi, exista un adevar care doare.
Bravo! Excepțional comentariu!
Bati campii cu gratie cu un text infantil de nivelul clasei a 6-a nepremiant.
Sunt o gramada de personaje care nu par sa fi treminat vreo scoala care isi cumpara asa ceva. Si alta gramada care intr-un sistem just de valori nu ar merita sa conduca asa ceva si totusi o fac.
Si ca sa iti ilustrez de ce e incredibil 70 de mii pe un clasa C iti zic ca un prieten acum 5 ani si-a luat un 320D automat, x-drive, piele crem, trapa, incalzire scaune, navigatie si alte acareturi cu putin sub 37 mii. Cum suna 37 mii comparat cu cele 70 cerute pe C-ul din articol? Si nu cred ca C-ul in aceiasi perioada era cu mult mai scump decat Seria3. Cred ca de 70k acum 5 ani iti puteai lua un C45AMG.
Lumea a luat-o razna si Mercedes pare ca poarta trena.
@alex_cu_a_mic
aveti o perceptie eronata a realitatii si va luati repere eronate. subliniez ce am spus mai sus: unele anomalii vizibile pe strada in ro. nu luati asadar ca repede pe acele anomalii, ca nu va ajuta, ci va fac doar rau, sunt un contraexemplu si o influenta nefasta.
nu traiesc pe marte, traiesc in romania si ajung foarte des, lunar aproape, in tari cu piete cheie pentru mercedes si alte marci premium. romania nu este una dintre aceste piete cheie, din pacate.
si totusi, exista si la noi oameni care isi iau pe merit astfel de masini, din randul celor amintiti de mine mai sus, doar ca sunt aparitii mai discrete. ca exista si anomaliile in slapi cu ceafa lata, exista si nu sunt deloc discreti, ba chiar tin sa iti sara agresiv in ochi, dar de ce sa-i dam pe ei ca exemplu si nu pe doctorul eminent care conduce mercedes?
anomaliile in slapi isi iau mercedes tot din banii vostri, pentru ca ii tolerati, le tolerati atitudinile si practicile si involuntar ii sustineti, prospera de pe urma voastra. sunt expresia concentrata a actiunilor gresite a multor membri ai societatii. deci nu mai cumpara apartament in camp cu fosa septica in loc de canalizare, fara trotuar, drum asfaltat si utilitati, nu mai cumpara saorma de unde stii ca misuna gandacii in bucatarie si se da spaga la controlul sanitar, nu mai merge la restaurantul care nu ti-a dat bon fiscal ultima oara si astfel cefele late nu vor mai avea bani de mercedes.
s-au scumpit si masinile. da, e un fapt. s-au scumpit si casele. s-au scumpit toate. dar s-au marit si veniturile. eu vorbeam de un principiu, nu conteaza ce cat s-a scumpit in termeni absoluti. cel mai probabil, prietenul tau care si-a luat bmw 320d acum 5 ani cu 37k isi va putea lua si astazi aceeasi masina, chiar daca azi costa 70k, doar ca nu va recunoaste in fata ta, ca na... esti mai popular cand te vaiti de lipsa banilor decat atunci cand recunosti ca ii ai pentru ca i-ai muncit (e aiurea, dar cam asa se intampla, cu exceptia cazului cand banii sunt facuti din tunuri, atunci exercitiul abtinerii si discretiei e greu si ostentatia isi face imediat aparitia... nu degeaba fudulia si prostia merg mana in mana).
revenind... in industria auto marii jucatori nu au marje de profit foarte mari, doar cateva procente (cei mici, gen ferrari, porsche au % mari), deci e improbabil ca majorarile de pret sa insemne doar profit pt constructori. mai probabil este ca de banii aia suplimentari chiar primesti ceva in contrapartida, fie ca e vorba de siguranta mai buna (majoritatea masinilor noi reusesc 4-5 stele in conditii euroncap mult inasprite), dotari mai multe, calitate, tehnologie de bord, pe care nu toti, dar destul de multi chiar o apreciaza si si-o doresc, se indeplinesc norme de poluare mai stricte si avem astfel o poluare mai redusa.
ideea e ca nu ne mai putem raporta la ce-a fost, la vechile preturi si la vechile conditii. azi e azi, ieri a fost ieri si maine va fi maine. si mie mi-ar placea sa imi fi putut cumpara casa cu pretul din 2004, cand era doar 10% din ce-am platit eu pe ea. dar pot eu sa bat din palme si sa se faca 2004?
cum nu ne putem intoarce in timp, starea de vaicareala si razvratire permanenta inseamna o irosire inutila de energii. nu are nici sens si nici nu va face cumva ca preturile sa scada la ce-a fost odata. mai degraba creaza o atmosfera de pesimism si deznadejde...si ne ajuta asta la ceva? putem fi mai buni in conditiile astea? sau e doar o piedica pe care ne-o punem singuri?
Problema e ca autoritatile tot vor sa ne bage pe nas masinile noi, sa nu mai luam SH, pai la ce preturi au astea noi, practic incurajeaza lumea la SH.
Iar legat de cefosii cu S-klasse, singurii care ii ajuta sa isi permita asa ceva sunt cei din institutiile statului (Politie, ANAF etc) pentru ca nu ii intreaba nimeni cum de nu au nici liceul dar conduc masini de 100.000, nu e treaba noastra asta.
In rest, un 330D arata si merge mult mai bine. Scaunele alea zici ca sunt din musama, arata sinistru, jantele au un design si o dimensiune nefericite, iar volanul e un vis urat pentru comenzi.