Joi, 22.08.2024
- Comenteaza
- Trimite pe:
Uneori, nici nu realizăm cât de norocoși suntem. Într-o lume dominată de SUV-uri și crossovere de toate felurile, readucerea la viață a unui nume precum SL ar părea imposibilă. Și, totuși, Mercedes-Benz a decis că imposibilul e nimic, urmând sfatul unei alte companii germane faimoase.
Iată cum, în anul 2023, am ajuns să testăm o mașină care ține în viață o tradiție care a început acum 70 de ani, cu un model legendar: 300 SL. Lansat în 1954, originalul SL rămâne și în ziua de azi un punct de cotitură pentru Mercedes-Benz, pentru rivalii săi, dar și pentru industrie per total.
Iar de atunci, de fiecare dată când vedeai emblema „SL” pe o mașină, știai la ce să te aștepți. De la începuturi, modelul german a definit luxul și confortul pe patru roți. A fost un Gran Tourer excelent, cu unele excese sportive.
Pentru cea mai recentă versiune a sa, Mercedes-Benz a pregătit schimbări majore. De data aceasta, singurele modele pe care poți să ți le cumperi cu sigla SL pe portbagaj, sunt de la divizia AMG. Pe scurt: au rămas doar supersportivele în gamă, iar asta aduce în prim plan câteva controverse.
Mercedes-Benz SL
Mercedes-AMG SL 63 4MATIC+
- Pret de pornire 205.640 €
- Pret model testat 218.200 €
Motor / Transmisie
Așa cum spuneam, dacă vrei să îți cumperi un SL nou, ai la dispoziție doar versiuni AMG. Și dacă ai sărit direct la concluzia că vorbim doar de propulsoare V8 de 6.2 litri, probabil nu te-ai mai uitat prin gama celor de la Mercedes-Benz de ceva timp.
„Pornirea” se face cu 4 cilindri. Mai exact, un motor de 2 litri cu 4 cilindri, pe care îl găsești pe SL 43 AMG. Da. Se poate. Acesta are destulă putere pentru orice gusturi, respectiv 381 CP.
Din fericire, celelalte două opțiuni se bazează pe motorul de 4 litri, twin-turbo, V8 pe care îl știm de ani buni, tactat în două configurații diferite. SL 55 are 476 CP, în timp ce SL 63 urcă la 585 și 800 Nm cuplu, configurație pe care am avut-o și noi la test.
Dacă ar fi să vă descriu cum sună acest motor, cel mai simplu ar fi să vă rog să vă închipuiți că sunteți într-un safari și fix în fața voastră s-a poticnit un leu matur, gata să-și apere teritoriul. Iar leul ăsta s-a decis să înceapă procesul cu ceva răgete din toți rărunchii. Cam așa se aude și acest V8, iar adrenalina pe care o simți în safari, o resimți și la volanul acestei decapotabile.
Transmisia, indiferent de varianta aleasă, este asigurată de o cutie de viteze cu 9 rapoarte MCT, care livrează schimburile de trepte cu o rapiditate uluitoare și un simț aproape mecanic, unic în industrie în acest moment. Mi-a adus foarte mult aminte de unitățile SMG ale celor de la BMW, de acum mai bine de 20 de ani, care se simțeau aproape ca o transmisie manuală robotizată.
Ei bine, acest sistem cu 9 trepte, care practic e bazat pe cutia de viteze arhicunoscută în universul Daimler, 9G-Tronic, dar fără convertizor de cuplu, reușește să livreze acel șoc mecanic pe care ți-l dorești de la o mașină de mare performanță, dar care a început să dispară de pe modelele contemporane. Bineînțeles, brutalitatea schimburilor poate fi ajustată, iar în modul Confort, acestea sunt aproape insesizabile. Dacă mergi în modul Sport, însă, lucrurile se schimbă.
Încă un mare plus este partea de schimbare manuală a treptelor. Padelele de pe volan par să aibă un răspuns impecabil la orice comandă, iar cutia de viteze se adaptează din mers.
Nu în ultimul rând, trebuie să precizăm că am avut și sistemul de tracțiune integrală 4Matic+ la dispoziție, care nu doar că trimite resursele predominant către puntea spate, ci poate să le trimită DOAR acolo, dacă vrei, în Drift Mode. Eu nu am tentat soarta și am ținut sistemele electronice de siguranță pornite.
Consum
Bineînțeles că nu e relevant. O mașină cu un astfel de preț și cu un monstru de motor de 585 CP sub capotă va fi însetată. Cifrele seci nu contează aici pentru a calcula cât te va costa să mergi cu ea. Dar ele sunt relevante în alt sens: autonomia.
Știți oamenii ăia care spun că „până nu vom avea autonomie de 1.000 de kilometri cu mașinile electrice, eu nu îmi voi cumpăra”? Nu? Nu aveți nicio rudă? Ei nu realizează ca există multe mașini termice cu autonomii mai mici decât ale electricelor.
Una dintre ele este SL 63 AMG. Oficial, modelul german ar trebui să aibă un consum mediu de 12.7 litri/100 kilometri. Poate. Dacă mergi doar pe DN1 cu maxim 100 km/h. Dar, altfel, ai în față rezultate mult mai slabe pe parte de eficiență.
Eu am obținut un consum mixt de aproximativ 20 de litri/100 km și chiar nu mi se pare mult. Singura problemă e că rezervorul are doar 70 de litri, iar asta înseamnă că o sa faci în jur de 300 de kilometri până la următoarea alimentare.
Rivalii lui SL 63 AMG nu sunt cu mult mai eficienți. Aici aș trece BMW M8 Cabriolet, Porsche 911 Turbo Cabrio și Bentley Continental Cabrio. BMW-ul are un consum mediu cotat la 11.6 litri/100 km, Porsche coboară la 11.3 litri/100 km, iar Bentley Continental Cabrio ajunge la 12.6 litri/100 km.
Performanţe
Am stabilit că nu o să ajungi prea departe cu un SL 63 AMG, dar o vei face repede! Cât de repede? În 3.6 secunde atingi 100 km/h. De acolo, urci rapid către viteza maximă de 315 km/h și ar fi bine să îți strângi șapca sănătos de craniu, să nu pățești ca alții la viteze mari...
Rivalii lui SL 63 AMG nu îi fac viața ușoară, în caz că asta credeai. De fapt, doar Bentley Continental GTC e mai lent, fiind și cea mai mare și grea mașină de aici, sprintul monstrului din Crewe și ai săi 550 CP având nevoie de 4.1 secunde pentru a atinge aceeași valoare de referință. Cu toate acestea, Bentley urcă mai sus la capitolul viteză maximă, cu 318 km/h.
Cea mai rapidă mașină de aici este, spre surprinderea nimănui, Porsche 911 Turbo, cu 2.9 secunde. Tot modelul german este și campionul vitezelor maxime, cu 320 km/h.
BMW M8 Cabrio este al doilea cel mai rapid model de aici, cu o accelerație de 3.3 secunde, și o viteză maximă de doar 250 km/h, limitată electronic.
Interior
Aici am avut prima surpriză reală. Cumva, mă așteptam ca interiorul lui SL să fie complet diferit de ce vezi pe alte modele Mercedes-Benz astăzi. Nu știu exact de ce, dar am înțeles ulterior că am avut așteptări greșite.
Exact ca și în cazul altor generații, SL are acum un design interior similar cu cel al celorlalte modele din gama Mercedes-Benz. Planșa de bord, cu aeratoarele circulare, cu formă de turbină, îți va aduce aminte de alte modele, fără îndoială. La fel și ecranul poziționat aproape vertical, cu diagonala de 11.9 inch.
Acesta, spre deosebire de cel de pe C-Class, de exemplu, poate fi reglat pentru a-ți asigura vizibilitatea optimă pe timp de vară, când e posibil ca soarele să bată direct în el. O problemă la care nu te aștepți este cât de tare se poate încinge acest ecran. El poate deveni inutilizabil, uneori, dacă nu oprești câteva secunde la umbră. Iar din moment ce butonul pentru ridicat sau coborât acoperișul este acum digital, integrat în meniurile acestui ecran, lucrurile s-ar putea complica. Un buton fizic, clasic, pentru operarea acoperișului textil al lui SL 63 AMG ar fi fost o idee mai inspirată.
Materialele au o calitate bună, per total, așa cum te-ai aștepta la o mașină de 200.000 de euro. Tot ce ai nevoie poți include în configurația ta. De la scaune ventilate, combinații de culori exotice pentru tapițerie și așa mai departe. Mi-ar fi plăcut mai puțin negru lucios la bord, mai ales pe consola centrală. Nu că nu-mi place, dar într-o decapotabilă praful e inamicul tău numărul 1, iar pe suprafețele negre, acesta e foarte ușor de observat.
Spațiile de depozitare sunt și ele micuțe, așa cum te-ai aștepta într-o decapotabilă. Buzunarele ușilor sunt neîncăpătoare, iar cotiera nu poate acomoda prea multe mărunțișuri. Din fericire, Mercedes-AMG a decis ca SL să fie un model cu 4 locuri, deși doar pe scaunele din față pot lua loc oameni cu picioarele întregi. Asta înseamnă că locurile din spate, automat, vor deveni spațiu de depozitare.
Și vei avea nevoie de el, din moment ce portbagajul oferă doar 240 de litri de stocare, maxim, cu plafonul ridicat. E de ajuns cât să pui acolo două trollere carry-on pentru o vacanță scurtă. Se poate și mai rău, cei 163 de litri de pe 911 Cabrio fiind o mărturie în acest sens. Dar se poate și mai bine, M8 Cabrio oferind 350 de litri, iar Bentley Continental GTC 235 de litri.
Preţ de achiziţie
Hai sa stabilim ceva de la început, pentru a preveni un anumit tip de comentariu: SL a fost întotdeauna unul dintre cele mai scumpe modele Mercedes-Benz pe care le puteai cumpăra. De la Gullwing încoace, chiar. Așa că, faptul că prețul pentru un SL 63 AMG pornește de la 205.760 euro nu ar trebui să surprindă pe nimeni.
Ustură, știu, dar partea bună e că nu prea mai ai ce opțiuni să mai adaugi pe deasupra, să îl faci mult mai scump. Exemplarul testat de noi a avut o etichetă de 218.508 Euro. Vopseaua Manufaktur Roșu Patagonia a costat 1.400 de euro, plafonul cu microfibră pe interior încă 1.400 euro, pachetul de asistență la conducere 2.430 euro, pachetul Premium Plus încă 3.400 euro (include, printre altele, farurile Digital Light absolut geniale), iar jantele de 21 de inch au mai costat 1.250 euro extra.
Comparativ, un BMW M8 Cabrio pornește de la 169.694 euro, un Porsche 911 Turbo Cabriolet pornește de la 235.000 de euro, iar un Bentley Continental GTC de la 250.000 de euro. Acum mai e scump sau e un chilipir?
Siguranţă
Prețul amintit mai sus face din SL 63 AMG un model care nu va ajunge vreodată la cei de la EuroNCAP pur și simplu pentru a fi aruncat peste toți pereții și stâlpii cu putință. Iar asta înseamnă că va trebui să îi credem pe cuvânt pe cei de la Mercedes-AMG, atunci când ne spun că suntem în siguranță la bordul său.
Pentru asta ne-au pregătit o mulțime de airbaguri (inclusiv pentru locurile din spate, în caz că le vei folosi vreodată), sisteme de menținere pe bandă și avertizare unghi mort/părăsire bandă, un sistem care citește limitele de viteză și te avertizează de fiecare dată, sisteme de frânare automată și chiar capota activă care se ridică în cazul în care lovești un pieton, pentru a-l proteja.
Ţinută de drum
Construit pe o nouă platformă, care a fost „oferită” și fratelui AMG GT, noul SL se dovedește, de la primii kilometri parcurși la bordul său, mai mult un atlet, decât un Grand Tourer.
Primul lucru pe care îl vei observa va fi rigiditatea suspensiei. Da, SL este acum un model rigid, poate prea rigid? Nu m-aș hazarda să spun asta, dar modul în care funcționează suspensia modelului german, cu siguranță te va face să îți reevaluezi atitudinea față de el, dar și față de orice groapă sau crăpătură din asfalt.
De ce? Pentru că vei vrea cu tot dinadinsul să o eviți. Spatele meu, greu încercat de sute de mii de kilometri, a avut nevoie de o perioadă de reajustare după cele câteva zile petrecute la volanul lui SL 63 AMG.
Lăsând asta la o parte, prin oraș va trebui să fii foarte atent pe unde și cum circuli. Garda la sol foarte mică te va obliga să ocolești orice fel de denivelare de pe drum, iar capota foarte lungă te va forța să eviți străduțele înghesuite.
Așadar, cel mai bine e să pleci din mijlocul orașului și să te bucuri de acel V8 glorios de sub capotă pe drumuri goale, preferabil virajate. Acolo poți simți cu adevărat de ce este în stare SL 63 AMG.
Transmisia 9-MCT este punctul de referință aici. Deși am mai condus mașini cu aproximativ 600 de cai putere până acum, rar mi-a fost dat să mă bucur de ele și să storc până la ultima picătură de performanță cum am putut să fac pe SL. Transmisia are un feeling mecanic cum rar mai vezi, iar schimburile sunt de-a dreptul brutale, ceea ce transformă plecările de pe loc făcute în grabă în momente de derapaj controlat.
Explozia motorului de sub capotă este, iarăși, un motiv de bucurie. Simfonia unui V8 sănătos nu poate fi trecută cu vederea, chiar dacă în cazul acesta, propulsorul M177 nu mai are sunetul pe care îl avea odată, din cauza filtrului de particule. Dacă asculți cu atenție, însă, încă mai poți auzi anumite note, doar că la un volum mult mai mic.
Iar dacă combini toate aceste elemente, obții o mașină care e incredibil de capabilă pe viraje, sună impecabil, și îți aruncă un zâmbet uriaș pe față de fiecare dată când abuzezi cauciucurile într-un viraj.
Pur și simplu, tot ce trebuie să faci este să îți faci curaj și să începi, treptat, să cauți limitele lui SL 63 AMG. Aderența punții față, dar și servodirecția super precisă te vor face, inițial, să crezi că ești într-un simulator. Apoi începi să crești viteza. Observi cum, ușor, ușor, spatele începe să își piardă aderența. La următorul viraj, împingi mai tare spatele spre exterior și atunci vei simți cum puntea față te salvează, și cum te trage spre interiorul virajului, oferindu-ți și mai multă încredere. Totul într-o coloană sonoră care bubuie, pocnește și atrage priviri. Cum să nu te îndrăgostești?
Da, vor fi unele voci care vor spune că e prea agil, prea rapid, prea precis. Sigur, opinii valide, dacă e să comparăm noul SL cu vechile modele care, trebuie să recunoaștem, nu erau la fel de axate pe performanță, și mai lăsau loc și de confort. Din acest punct de vedere SL s-a schimbat, dar fiecare va decide în felul lui dacă în bine sau în rău. Cert este că acum este un model potrivit mai mult unui pilot, decât unui gentleman.
Vizibilitate
Vorbim despre o decapotabilă. Asta înseamnă că, odată pliat acoperișul, vei avea o vedere impecabilă de jur împrejur. Sigur, stâlpii parbrizului vor obtura subtil vederea în lateralele mașinii, dar nu e o problemă atât de mare.
Mai problematic va fi să estimezi distanța de la vârful mașinii până la bordură, de fiecare dată când parchezi cu fața. Silueta superbă a lui SL 63 AMG nu vine fără câteva dezavantaje. De aceea, am profitat tot timpul de calitatea excelentă a camerelor de vedere la 360 de grade și am parcat cu spatele peste tot.
Atunci când pui totuși acoperișul, vei avea probleme importante cu orientarea în spațiu. Vizibilitatea este bine obturată de acoperiș, în lateralele mașinii. În acest caz, va trebui să te bazezi mai mult pe senzorii de unghi mort.
Tehnologie
Cam tot ce găsești pe modelele Mercedes-Benz în acest moment vei regăsi și pe SL 63 AMG. Instrumentarul de bord, de exemplu, are aceleași 8 moduri diferite de a afișa informațiile, pe care le găsești și la alte versiuni AMG: Track Pace, Supersport, Sport, Classic, Understated, Navigation, Assistance și Service. Primele trei au și cel mai interesant design.
Apoi, sistemul MBUX își face treaba cu brio și suntem deja obișnuiți cu interfața și meniurile sale. Este ușor de folosit și te vei adapta repede la el.
Sistemul de capotare și decapotare este unul destul de comun, toată operațiunea fiind terminată în 15 secunde, conform celor de la Mercedes-Benz, la viteze de până la 50 km/h, în cazul în care te prinde ploaia în mișcare. Tot la capitolul tehnologie vom include și butoanele tactile de pe volan, care nu au devenit mai ușor de folosit cu trecerea timpului. Personal, le găsesc frustrant de folosit și as prefera oricând butoane clasice în schimb.
Nu în ultimul rând, nu pot să nu menționez farurile Digital Light, cele mai performante din industrie în acest moment. Acestea folosesc 3.2 milioane de microoglinzi pentru a proiecta lumina și chiar mesaje de avertizare pe drumul din fața ta. Funcționează impecabil, au o precizie de lunetist din trupele SAS și merită fiecare cent.
Design
Pentru mine, SL este cel mai frumos model din gama Mercedes-Benz în acest moment și, cu siguranță, unul dintre cele mai arătoase automobile pe care le poți cumpăra.
Știu, discuțiile despre design sunt și vor fi întotdeauna subiective, și asta e doar părerea mea, dar pur și simplu de fiecare dată când m-am uitat la frumusețea asta mi-a crescut pulsul. Involuntar.
Totul e perfect desenat. De la farurile care parcă îți fac cu ochiul cu luminile de rulare pe timp de zi, până la capota alungită și fundul bombat, totul este impecabil.
Culoarea Roșu Patagonia mi se pare că i se potrivește perfect, la pachet cu jantele mari de 21 de inch. Poate că aș fi ales o combinație de culori mai vie la interior, în locul negrului clasic pe care îl vedeți în poze, dar chiar și așa, numărul de persoane care m-au privit cu invidie cât am condus mașina a fost pur și simplu uriaș.
Ne-a placut
- Designul exterior
- Sunetul motorului V8
- Feelingul cutiei de viteze
Nu ne-a placut
- Prețul de pornire piperat
- Suspensia rigidă
E o veste foarte buna ca au reusit pana la urma sa imbunatateasca timpul de selectie al vitezelor si sa seteze transmisia pe schimburi mai rapide. Lentoarea transmisiei a fost unul din punctele slabe ale generatiilor precedente.
Cat despre culoare, design si atractivitate, putine lucruri sunt mai dezirabile decat o decapotabila rosie de la Mercedes.
Pretul insa ... la banii actuali costa cam cat era un SL65 acum 20 de ani. Adica un V12 veritabil. Cu sunet, rafinament si livrare a puterii corespunzatoare :)
Este mare pacat ca reglementarile actuale din UE au estompat sunetul demential al V8-ului din AMG-urile anilor 2008-2015. Odata cu trecerea cel de 4.0L s-a pierdut mult din farmecul motorului, indiferent ca era la relanti sau sus in turatii.
In ziua de azi, AMG iti baga pe gat 4 cilindri electrificati care suna ca un aspirator lesinat. Iar de maine-poimaine, odata cu trecerea la electrice va fi ... liniste totala. Poate ca nu va fi rau, dar cu siguranta o sa lipseasca amprenta auditiva inconfundabila. De-asta zic, enjoy it while it lasts.
plamanasi putrezi....
trala la la lala....
Hehe, dar măcar alimentezi in 5 minute, dacă nu e coadă la benzinărie și ești masochist care merge 1000km intr-o zi. Într-o mașină gândită pentru placere, nu andurantă.