Drivetest Mercedes-Benz EQE AMG

4.3
Mercedes-Benz EQE AMG zoom
de Gabriel Nica, Foto: Ciprian Mihai
Vineri, 27.01.2023
Paradox

Inovație sau improvizație? De multe ori ne e foarte greu sa facem diferența între aceste două concepte. E de înțeles, până la urmă, pentru că ambele au aceeași origine: o nevoie. De la telecomanda banală a televizorului tău, până la anumite mașini din ziua de azi, care sunt adevărate paradoxuri pe roți. Cum așa?

Păi, până nu de mult, dacă te uitai la valorile brandurilor de mare performanță observai câteva cuvinte cheie. Printre ele regăseai lucruri precum „cai putere”, „cuplu”, „accelerație”, dar și un alt cuvânt, esențial, „masă redusă”. Pentru că, pentru o mașină M sau AMG, greutatea a jucat mereu un rol important.

Ei bine, în ziua de azi, producătorii se văd obligați „să uite” anumite principii sau valori. Pentru că se pare că lumea nu mai are răbdare iar clienții cumpără din ce în ce mai multe mașini electrice în fiecare lună. Dacă te uiți pe vânzările producătorilor auto vei observa că mașinile electrice înregistrează creșteri de peste 25% lunar, în timp ce mașinile termice scad cu aproape aceeași viteză.

Iar din moment ce setea de performanță rămâne acolo, vom vedea din ce în ce mai multe modele AMG sau M, oferite cu trenuri de rulare electrice. Printre primele oferte de acest gen se numără și jucăria despre care veți citi astăzi: un Mercedes-AMG EQE 43. Rolul său urmează să fie ceva mai clar definit.

PREZENTAREA MAȘINII DE TEST

Mercedes-Benz EQE AMG

  • Pret de pornire 108.100 €
  • Pret model testat 118.200 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Mercedes-AMG EQE 43 este unul dintre primele modele aruncate în ringul electric de către compania din Stuttgart. Este unul dintre primele modele Mercedes care poartă, atât sigla AMG, cât și cea EQ. Iar fuziunea dintre cele două divizii ale grupului german era normal să ridice niște sprâncene.

Ce se află totuși sub caroseria super optimizată aerodinamic? Platforma EVA2, dezvoltată special pentru mașinile electrice ale Mercedes-EQ și adaptată pentru a fi demnă de sigla AMG.

Practic, pe fiecare axă a acestui model vei găsi un motor electric care se va ocupa de roțile din imediata sa apropiere. În total, Mercedes-AMG EQE 43 se poate baza pe un maxim de 476 CP și un cuplu de 858 Nm, numere care sunt îndestulătoare pentru cam orice nevoie.

Reproșuri pentru ele nu există. Ca orice altă mașină cu propulsie electrică, Mercedes-AMG EQE 43 livrează instantaneu resursele către asfalt, predictibil și fără niciun fel de sincopă sau ezitare. Dacă aș putea face o sugestie, poate că mi-aș dori mai multă putere, având în vedere sigla AMG și greutatea de aproape 2.5 tone a mașinii. Dar pentru asta există o versiune superioară.

În oraș, vei face depășiri rapide. Te vei teleporta, practic, oriunde ai nevoie sau în orice spațiu liber ai văzut în imediata ta apropiere. Și resursele par inepuziabile. Poate că și de asta sunt atât de iubite mașinile electrice.

Pentru mine, sigla AMG vine cu anumite așteptări și lipsa unui motor V8, care să sune de parcă Cerber stă pe bancheta din spate, face totul foarte confuz. Viteza e acolo, dar senzația brutală este complet obturată.

renovatio e-charge
Renovatio e-charge oferă, în prezent, cea mai vastă rețea de stații de încărcare pentru mașini electrice de pe teritoriul României. Sunt 337 de stații și 504 de puncte de încărcare.

Consum

Toată această eliminare a motorului V8 e făcută cu scopul clar de a reduce impactul pe care îl avem asupra planetei. Însă, la o privire atentă, observăm că unele obiceiuri au rămas undeva în ADN-ul acestui AMG.

Asta pentru că valoarea consumului afișat de această bestie a fost peste așteptări. Ca în cazul modelelor tradiționale.

Practic, deși Mercedes-Benz pretinde un consum de aproximativ 20 kWh/100 km, în medie, modelul aici de față a urcat mai mult spre 25 kWh/100 km. Mai exact, la temperaturi ideale, prin oraș, la o viteză medie de 22 km/h, fără a abuza de pedala de accelerație, EQE 43 AMG a avut un consum mediu de 26 kWh/100 km. Pe drumuri naționale, acest consum a scăzut la 18.4 kWh/100 km, în timp ce un drum de 65 de kilometri pe autostradă, la 130 km/h, a ridicat valoarea indicată de computerul de bord până la 23 kWh/100 km.

Intră în scenă și rivalii acestui model. Puțini. Momentan, piața pentru modele electrice de înaltă performanță, cu siglă premium, este mică. Pentru Mercedes-AMG EQE 43 există, practic, un sigur rival direct, respectiv Audi e-tron GT și, prin câteva exerciții de imaginație, și BMW i4 M50, deși modelul din Munich este mai mic decât modelele menționate anterior.

Consumul pretins oficial de către Audi pentru al său e-tron GT este între 20 și 21.6 kWh/100 km, în funcție de roțile și anvelopele alese. Pentru i4 M50, BMW pretinde între 18 și 22.5 kWh/100 kilometri. Și bateriile diferă în capacitate, astfel încât autonomia promisă de Mercedes pentru EQE 43 AMG este de 463 kilometri, cu al său acumulator de 91 kWh. Pentru Audi e-Tron GT și ai săi 85 kWh, autonomia este de 487 kilometri, în timp ce BMW i4 M50 și cei 81 kWh din podea ar trebui să ofere o autonomie de 510 kilometri.

Un alt factor important pentru toate cele trei mașini este și timpul de reîncărcare. Cu o putere maximă de 270 kW, e-tron GT câștigă detașat, având nevoie de numai 17 minute pentru a ajunge la 80%. Pentru BMW i4 vei avea nevoie de 10 minute suplimentare (putere maximă de încărcare: 207 kW), în timp ce Mercedes-AMG EQE 43 este aproape de 28 de minute (putere maximă de încărcare: 173 kW).

Performanţe

Eliminând motoarele termice din ecuație, parcă nici cifrele de accelerație de la 0 la 100 km/h nu mai au aceeași relevanță. Nu mă înțelegeți greșit, accelerația brutală a unei mașini cu 500 de cai putere electrici îți va ridica pulsul și lipi țeasta de tetieră, dar nu se va simți nici pe departe la fel de bine ca una echivalentă oferită de un V8.

Conform celor din Stuttgart, lui EQE 43 AMG îi trebuie doar 4.2 secunde să atingă 100 km/h de pe loc. Impresionant, nu? Comparativ cu 90% dintre mașinile de pe stradă, cu siguranță! Comparativ cu rivalii...

Audi e-tron GT reușește același sprint în 4.1 secunde, grație celor două motoare electrice de la bordul său și al celor 530 de cai putere pe care îi pot livra, alături de 640 Nm cuplu. Așadar, foarte apropiați cei doi rivali germani.

Aici intervine BMW i4 M50 totuși, care atinge aceeași viteză de referință în 3.9 secunde, cu ai săi 544 CP și 795 Nm cuplu. Ce-i drept, și dimensiunile mai compacte o ajută în acest sens.

Cât despre viteza maximă, topul stă cam așa: locul 3 pentru Mercedes (210 km/h), locul 2 pentru BMW (225 km/h) și locul 1, cu coroniță, pentru Audi (245 km/h).

Interior

Mercedes-AMG EQE 43 împrumută câteva idei de la fratele său mai mare, EQS, prima mașină complet electrică lansată de gigantul din Stuttgart, construită pe o platformă dedicată.

Îmi aduc aminte și acum reacția internetului la vederea supranumitului Hyperscreen, noua interfață multimedia a celor de la Mercedes-EQ, care și-a făcut debutul pe EQS acum nu foarte mult timp. Desigur, și EQE poate fi echipat cu această opțiune, dar modelul nostru de față a venit cu un aranjament mult mai „pământesc”.

M-a deranjat asta? Nu chiar... Deși apreciez Hypescreen, nu pot să nu recunosc că o suprafață vitrată atât de mare vine și cu ceva dezavantaje, cum ar fi acumularea de praf și amprente în cantități industriale. Așadar, la vederea acelui ecran de 13 inch de pe bord și a ornamentului de lemn gri din spatele lui am răsuflat ușurat.

Chiar dacă ecranul este amplasat sub linia mediană a planșei de bord, iar o bună parte a comenzilor sunt grupate în zona inferioară, totul se află în zona confortabilă de acțiune a mâinii drepte. Nu trebuie să te întinzi. Un minus pentru reglajul touch-slide al volumului, poziționat în partea dreaptă: este greu de dozat reglajul.

Și chiar și în această configurație, interiorul lui EQE arată foarte bine. Totul pare bine gândit, de la gurile de ventilație iluminate, până la scaunele specifice pentru modelele EQE, centurile roșii și materialele folosite. Totul strigă „calitate” și, mai ales, „Mercedes-Benz”.

Instrumentarul de bord se ascunde în spatele unui volan tipic modelelor AMG, cu butoane rotative atașate de butucul central, care îți permit să reglezi diferite funcții ale mașinii. În cazul modelului testat, vorbim de un ecran de 12.3 inch cu afișaj OLED, rezoluție excelentă și care s-a mișcat impecabil. Mai mult, pentru că vorbim despre un model AMG, avem și o temă specifică, un fel de emulator al vechilor versiuni termice.

Poziția la volan este bună, iar din cea mai joasă poziție te simți de parcă bordul mașinii te îmbrățișează, la pachet cu panourile ușilor. Scaunele oferă o susținere laterală foarte bună, sunt ajustabile și foarte confortabile, în ciuda a ceea ce ai putea crede la prima vedere. O critică aici ar putea veni pentru spațiul disponibil la cap.

Din cauza formei exterioare aerodinamice, uneori ai impresia că stai cu fruntea lipită de parbriz. Oricum ar fi, dacă ai peste 1.90 înălțime, îți recomand o vizită în showroom, înainte să depui avansul pentru un EQE.

O altă critică este și va fi, din partea mea, întotdeauna, soluția tactilă pentru butoanele de pe volan. Sunt greu de folosit, îți distrag foarte mult atenția și de multe ori le atingi din greșeală, cu consecințe catastrofale pentru cei care chiar se bucurau de vreo melodie sau post de radio.

În rest, dacă îți oferi timp, te obișnuiești cu ergonomia reimaginată de cei din Stuttgart. Multe butoane fizice au dispărut și au fost mutate în tot felul de meniuri ale sistemului MBUX.

Spațiul este generos pe locurile din spate și chiar am avut impresia că ai mai mult loc la cap decât în fratele mai mare, EQS.

Spațiile de depozitare sunt și ele numeroase, iar în portbagaj ai acces la 430 de litri de stocare. Mai puțin decât în i4 (470 de litri), dar mai mult decât în e-tron GT (405 litri).

Preţ de achiziţie

Noul Mercedes-AMG EQE 43 4Matic, pe numele său complet, are un preț de pornire aproape la fel de mare ca numele. Calculele pornesc de la 108.000 de euro cu TVA, dar pot urca vertiginos din momentul în care umbli la opționale.

Modelul nostru de test purta un preț de 118.000 de euro. Doar 10.000 de euro în opționale? Da, și vorbim de o configurație destul de bine gândită. Practic, 9.360 de euro din aceștia s-au dus către pachetul Premium Plus, care a adus trapa panoramică și sistemul antifurt, la pachet cu cel de monitorizare a interiorului. Și jantele de 21 de inch au costat 900 de euro, restul fiind inclus standard.

Practic, pe un EQE AMG primești standard pachetul estetic AMG, volanul, scaunele, centurile roșii, plafonul îmbrăcat în stofă neagră, luminile ambientale, pachetul de asistență la rulare Distronic, keyless entry și keyless go, head-up display, sistemul de climatizare Thermotronic, piele Artico și microfibra neagră pe scaune, punte directoare spate, suspensie adaptivă, scaune încălzite față-spate, moduri de condus și multe, multe altele.

Practic, deși prețul de pornire este destul de sus, cei de la Mercedes-AMG s-au asigurat că primești destule pentru banii plătiți. Spre exemplu, Audi e-Tron GT pornește de la 107.500 de euro, dar nu este nici pe departe la fel de bine echipat.

BMW i4 M50 pornește de la 67.500 de euro, dar este o mașină de segment D, considerabil mai mică și mai puțin dotată în standard.

Chiar și așa, cel mai probabil, cea mai mare amenințare la adresa lui EQE 43 AMG vine tot din gama Mercedes-Benz, respectiv de la fratele Mercedes-AMG EQE 53 4Matic, care pornește de la 114.000 euro și vine mai bine dotat în standard, dar și cu mai multă putere. Pentru 6.000 de euro în plus, când vorbim de modele de peste 100.000 de euro, alegerea pare deja luată.

Siguranţă

Mercedes-EQ EQE tocmai ce a fost supus rigorilor EuroNCAP și, așa cum ne așteptam, rezultatele vorbesc de la sine: 5 stele!

Nu numai că vorbim de nota maximă aici, dar EQE s-a dovedit a fi unul dintre cele mai sigure modele testate în cea mai recentă șarjă a organizației europene. În ceea ce privește protecția pasagerilor adulți, EQE a primit un rating de 95%, pentru copii 91%, utilizatorii vulnerabili 83%, iar sistemele de siguranță 81%.

Asta pentru că primești în standard lucruri precum o capotă activă pentru protecția pietonilor, senzori pentru păstrarea benzilor, asistent activ pentru direcție, suport alternativ pentru manevrele de schimbare a benzilor, sistemul Pre-Safe de frânare de urgență, un asistent pentru semnele de circulație și indicatoarele de viteză și multe, multe airbaguri.

Ţinută de drum

Aici intervine, fără doar și poate, minunata platformă EVA, dezvoltată de la zero de către cei din Stuttgart pentru modelele lor electrice. Iar dacă Mercedes-Benz a învățat ceva de-a lungul a celor peste 100 de ani de când face mașini, vei regăsi acel know-how primordial în suspensiile lor.

EQE se conduce foarte similar cu fratele mai mare, EQS. Diferențele între cele două mașini există însă, mai ales din moment ce exemplarul de față purta sigla AMG. Spre deosebire de EQS-ul pe care l-am condus înaintea lui, EQE s-a simțit mai dur pe suspensii și mai puțin rafinat. Dar diferențele erau de așteptat, din moment ce fratele mai mic a venit nepregătit la examen. Asta pentru că nu era dotat cu suspensie pneumatică, ci doar adaptivă.

Chiar și așa, ținuta de drum al lui EQE 43 AMG este impecabilă, în pofida jantelor de 21 de inch. Gropile sunt absorbite cu grație, iar sunetele ciudate ținute departe de timpanele tale. Prin oraș vei resimți ușor din rigiditatea adăugată de tratamentul AMG. Mai ales la semafor, unde ai ridurile deja celebre din asfalt, care îți pot da impresia că rulezi pe drumuri făcute de romani.

Însă, tot aici vei observa cel mai bine cât de bine antifonată este această mașină, grație suprafețelor vitrate tratate special pentru a ține zgomotele la distanță. Odată ridicate geamurile, tot zumzăitul infernal al urbei este eliminat din jurul tău.

Nici în afara orașului nu aș putea spune că există probleme pe partea aceasta, chiar și la viteze de autostradă. Totul este liniștit și ținut în linie cu ceea ce ne-a obișnuit Mercedes-Benz de-a lungul timpului. Liniștea asta va fi perturbată, însă, atunci când treci în modul Sport și apeși pe accelerație cu nesaț.

Mașina țâșnește la orice viteză și transformă vitezometrul într-o acumulare aparent întâmplătoare de cifre. Totul se desfășoară cu o rapiditate uimitoare, iar cuplul instant se simte de-a dreptul brutal, dacă nu ești atent.

Abordează și câteva curbe într-un ritm mai alert și s-ar putea să uiți de greutatea pe care trebuie să o care Mercedes-AMG EQE 43 4Matic. Spre surprinderea mea, bestia asta și-a păstrat controlul mult mai bine decât mă așteptam, iar motorul de pe puntea spate a fost setat astfel încât să aibă cel mai greu cuvânt de spus când mergi tare, astfel încât să imprime mașinii un comportament neutru în viraje. Sigur, și puntea viratoare spate contribuie la asta.

Cel mai surprinzător, însă, a fost sistemul de frânare. Cursa pedalei este predictibilă și trecerea de pe frânarea regenerativă, pe cea mecanică nu are acea scăpare pe care o simți pe alte modele electrice. Și dacă tot e să închei acest capitol, mi-ar fi plăcut ceva mai mult feedback din partea servodirecției.

Vizibilitate

Forma aerodinamică a lui EQE te duce cu gândul la ceva probleme de vizibilitate. Nu e cazul. De la volan nu am avut probleme în a percepe limitele mașinii sau ce se întâmpla în jurul meu. O notă foarte bună pentru oglinzile laterale, generos dimensionate.

Sistemul de faruri cu Digital Light a fost iarăși o revelație, fiind cel mai precise din industrie în acest moment, cu al său 1.3 milioane de microoglinzi. Acestea pot delimita foarte precis fasciculul de lumină, pe drum, noaptea, și oferă o perspectivă impecabilă în orice condiții.

Unele persoane s-ar putea să găsească ușor cam mică luneta spate și montanții spate. E de înțeles, din moment ce aceasta are o înclinație destul de mare, tot pentru a ajuta la obținerea unui coeficient cât mai mic de rezistență la înaintare.

Tehnologie

Deja am amintit de farurile Digital Light, probabil cele mai avansate din industrie, la acest moment. Sunt un adevărat spectacol pe drum, dar și atunci când încui sau descui mașina.

Tot la capitolul tehnologie putem include și opționalul Hyperscreen. Chiar și în lipsa lui, sistemul de infotainment MBUX a funcționat perfect. Ba chiar m-aș hazarda să spun că fără Hyperscreen lucrurile se mișcă mai fluid, însă diferențele sunt mici, aproape insesizabile.

Alte mici detalii includ faptul că ai un senzor de amprentă pe consola centrală, care îți permite să salvezi setările preferate ale mașinii și să le activezi printr-o simplă atingere. Pot face asta 7 persoane diferite.

Alte tehnologii utile au fost menționate mai sus, precum suspensia pneumatică, puntea viratoare spate sau sistemele de asistență la rulare.

Design

Problemă de netrecut? Depinde. Sigur, EQE nu este un model frumos, în sensul tradițional al cuvântului. E mai degrabă neobișnuit. La fel ca în cazul fratelui EQS, anumite modificări au fost necesare cu adevărat pentru a face mașina aerodinamică. Aici putem lista partea frontală foarte turtită și apropiată de șosea, forma de lacrimă a mașinii și lipsa de unghiuri puternice.

Dar totul a fost făcut pentru a scoate cât mai multă autonomie din baterie. Fiind un model AMG, avem și câteva elemente specifice. De exemplu, grila frontală este decorată cu linii verticale cromate, amintind de faimoasa grilă Panamericana, pe care o vedeai pe modelele AMG convenționale.

Bara față are și ea un aspect agresiv, cu guri de ventilație pe lateral, din păcate, false. Până la urmă nu mai ai de răcit nimic sub capotă, nu? Jantele AMG de 21 de inch completează un design cu siguranță unic în acest moment, în industrie.

Nu ne-a placut

  • Prețul piperat comparativ cu rivalii, inclusiv de la Mercedes-EQ
  • Puterea mică pentru un model AMG
  • Designul exterior

Ultimele teste

Comentarii (9)

  • .... Superbă, dar trebuia făcută mai impunătoare !

    Ştiu că am zis că ... adio... dar este o ştire huge :

    Şeful Toyota a demisionat brusc !!
    Şi va fi înlocuit cu un CEO care.... nu este membru al familiei !

    Asta vine imediat după publicarea datelor Tesla foarte bune şi a inaugurării fabricii din Nevada care va produce Tesla Semi plus bateriile noi !

    Şah mat !
    9 17
  • Deputy
    Consuma cat un tractor. la 23kW/100Km nu ajunge la o autonomie reala de nici 300Km in regim de autostrada.

    Mega scumpa, luxoasa ce-i drept, e Mercedes, dar overpriced.
    Practic cumperi tablete, prize si alte gadgeturi si nu masina.
    32 8
  • Cui se adreseaza: tineri???
    Interesanta dar mega scumpa si cu siguranta majoritatea tinerilor nu au bani pentru ea decat daca sunt pesti, smecheri si cocalari de bani gata.
    22 2
  • mai impunatoare adica mai urata?

    e scumpa, altfel ozn pt dizelistii nostri...carora le rupe "cuplul"(de turbo!) pe genunchi..
    8 12
  • Banditos
    @Mike(ulita)

    Şeful Toyota a demisionat brusc !!

    ei pe bune!? demisia va intra in vigoare de la 1 aprilie 2023. Ce vezi tu aici "brusc"?

    pana si my bottom e mai "huge" decat stirea asta.
    7 3
  • Felicitări pentru veridicitatea datelor. Și desigur pentru eleganța de a nu-l compara cu Tesla
    1 2
  • E frumoasa, desi mie nu-mi place grila fata de la niciun model Merc cu baterii in portbagaj.
    In rest, un E Klasse costa 50.000. Asta costa dublu pentru ca are baterii in portbagaj. Si te duce vreo 300 de km ditai magaoaia de 2.5 tone.
    Daca asta e "avans tehnologic"...
    14 8
  • "Puterea mică pentru un model AMG". :)))
    PS: Care este, pana la urma, subiectul principal al acestui test? In text ni se vorbeste despre Mercedes-AMG EQE 43, insa in casuta cu preturile, dar si in stanga scorului este trecut Mercedes-AMG EQE 53 4MATIC+.
    7 1
  • Andrei
    E primul AMG care va merge pe prima banda pe autobahn, din motive de viteza mai mica decat a imensei majoritati a autoturismelor. In curand ne luam permis categoria C, pentru ca toata tehnologia asta nu e in stare sa faca niste masini usoare, ci balene fara sens.
    7 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru