Joi, 22.02.2024
- Comenteaza
- Trimite pe:
Sunt unele mașini care îți atrag atenția datorită sutelor de cai putere sau datorită unei multitudini de artificii de design, uneori exagerate.
Dar mai sunt și altele, ce-i drept puține, care se fac remarcate prin simplitatea lor, prin liniile fluide, clasice. Mazda6 este una dintre ele. O mașină pe care, în stadiile inițiale de dezvoltare, artizanii japonezi o modelează încă în lut.
O adevărată demonstrație de eleganță specific japoneză.
Modelul de clasă medie a debutat în 2002, astfel că în 2022 a împlinit venerabila vârstă de 20 de ani. Cu această ocazie, Mazda a lansat ediția aniversară 20th Anniversary, o versiune care demonstrează măiestria constructorului nipon de automobile.
Noi am condus o Mazda6 20th Anniversary, iar în rândurile următoare îți spunem cum se simte de la volan sedanul nipon. Ca de obicei, ți-am pregătit și un video cuprinzător, în care poți vedea mai în detaliu toate noutățile.
PREZENTAREA VIDEO A NOII MAZDA6 20th ANNIVERSARY
Mazda 6
2.5 194CP Editie Aniversara 20 Ani AT
- Pret de pornire 41.390 €
- Pret model testat 42.180 €
Motor / Transmisie
Dacă nivelurile de echipare inferioare mai pot fi comandate cu un motor de 2.0 litri, pentru ediția aniversară Mazda6 20th Anniversary a fost rezervat un singur propulsor. Este vorba despre o unitate pe benzină, de 2.5 litri, aspirată natural.
Fără sistem mild-hybrid, fără alte tehnologii complicate și, desigur, fără nicio metodă de supraalimentare. O adevărată încântare pentru nostalgici, mai ales că astfel de motoare întâlnești tot mai rar într-o industrie care mizează mult pe motoare mici și pe electrificare.
Unitatea cu patru cilindri dezvoltă 194 de cai putere la 6.000 de rotații pe minut și 258 Nm la 4.000 de rotații pe minut. Pot părea valori neobișnuite pentru standardele din ziua de azi, dar te asigur că sunt suficiente.
Mazda6 20th Anniversary este un sedan elegant, iar aici nu mă refer doar la felul în care arată. Sunetul motorului este, la rândul său, unul elegant, chiar puțin gutural, mai ales la pornirea la rece. Iar faptul că linia roșie începe de la 6.500 de rotații pe minut este o încântare pentru simțuri.
De asemenea, puterea este împărțită foarte bine pe toată plaja de turații, motorul trage lin și nu îți dă senzația că ar avea nevoie de mai multă putere.
Ca să rămânem în registrul old school, mi-ar fi plăcut ca motorul de 2.5 litri să vină alături de o transmisie manuală. Am spus-o și am să o mai spun: Mazda are una dintre cele mai bune transmisii manuale din industrie. Din punctul meu de vedere, cel puțin.
Dar, din păcate pentru mine și din fericire pentru restul lumii, Mazda6 20th Anniversary vine echipată cu o cutie de viteze automată cu 6 rapoarte.
Nu are dublu ambreiaj, dar schimbările treptelor sunt mai mult decât decente și, până la urmă, contribuie la ținuta elegantă a mașinii.
În caz că setarea standard ți se pare mult prea cuminte, ai la dispoziție și un mod Sport. Însă, acesta nu modifică foarte mult comportamentul motorului și al cutiei de viteze. Odată activat, turațiile se mențin ceva mai ridicate, pentru un răspuns mai rapid la apăsarea pedalei de accelerație. Dar, cam atât.
Pentru un nivel redus de emisii, dar și pentru un consum de bun simț, unitatea de 2.5 litri vine echipată cu un sistem Start/Stop, sau i-STOP în limbaj Mazda.
Consum
Pentru această motorizare, constructorul din Țara Soarelui Răsare declară un consum combinat de 7.4 litri/100 de kilometri.
Într-un București nu foarte aglomerat, după 80 de kilometri parcurși în oraș, bordul mi-a indicat un consum de 10.0 litri/100 de km. Apoi am ieșit în extra-urban, unde am acoperit 263 de kilometri, pe drumuri naționale, autostradă și nelipsita coadă de pe Valea Prahovei.
La finalul călătoriei am avut un consum de 7.7 litri/100 de km. Așadar, media este puțin mai mare decât consumul declarat de Mazda.
Comparația cu rivalii din gamă este cam irelevantă, având în vedere motorizarea de 2.5 litri aspirată natural. Toyota Camry oferă un propulsor de 2.5 litri, dar este hibrid, astfel că are un consum declarat de 5.3 litri/100 de km.
Apoi, Skoda Superb poate fi comandată cu motor de 2.0 litri, pe benzină, dar este turbo, ceea ce înseamnă un consum de 6.2 litri/100 de km. Peugeot 508 este echipat cu un agregat de 1.2 litri PureTech, iar consumul ajunge la 5.8 litri/100 de km.
Performanţe
Așa cum spuneam, faptul că nu are nicio formă de supraalimentare nu este, neaparat, un dezavantaj și nu înseamnă că Mazda6 20th Anniversary este o mașină leneșă.
Cei 194 de cai putere sunt suficienți pentru a atinge 100 de km/h în 8.1 secunde și o viteză maximă de 228 de km/h.
Spre exemplu, Skoda Superb 2.0 TSI cu 190 CP sprintează până la 100 de km/h în 7.7 secunde. Peugeot 508 (ce-i drept 1.2 turbo, 130 CP) realizează aceeași repriză 0-100 km/h în 10 secunde, iar Toyota Camry cu ai săi 218 CP atinge 100 de km/h în 8.5 secunde.
Dar în cazul acestuia din urmă vorbim despre o greutate suplimentară, adusă de sistemul hibrid.
Interior
Interiorul este, fără îndoială, atracția principală a lui Mazda6 20th Anniversary. Este un spațiu unde finisajele de înaltă calitate, specifice gamei premium aș putea spune, se îmbină cu materiale fine, precum velur Legano (imită Alcantara), accente metalice, ornamente care imită lemnul și, nu în ultimul rând, pielea Nappa maro, care îmbracă scaunele.
Tunelul median este îmbrăcat, la rândul său în piele, neagră de această dată, cu o serie de cusături contrastante maro. Tot piele naturală regăsim și pe volan, dar și pe selectorul transmisiei automate.
Scaunele sunt confortabile și vin cu funcție de încălzire și răcire. Până și bancheta este încălzită.
Mazda6 este una dintre puținele mașini care nu a renunțat la butoane. Pe lângă faptul că ai butoane pentru mai toate funcțiile mașinii, cum ar fi încălzirea în scaune, încălzirea în volan, activarea/dezactivarea unor sisteme de siguranță, ai butoane și pe volan (fără funcție tactilă și alte artificii), iar unele au chiar un finisaj metalic, foarte plăcut.
Un interior elegant, fără benzi de iluminare ambientală și fără o mulțime de ecrane.
Este cunoscută atenția la detalii a japonezilor de la Mazda, tocmai de aceea și în cazul ediției aniversare găsești câteva elemente speciale. Spre exemplu, emblema 20th Anniversary imprimată în relief pe tetierele scaunelor din față.
Nu duci lipsă de spații de depozitare generoase și nici de spațiu, în general. În funcție de poziția scaunelor din față, pasagerii din spate ar putea fi puțin înghesuiți, dar numai dacă au o înălțime peste medie.
Portbagajul nu este acționat electric, dar măcar ai la dispoziție un spațiu destul de generos: 480 de litri cu toate scaunele în poziție normală. Dacă rabatezi bancheta, încape lejer un brad de Crăciun cu lungimea de aproape 2 metri. Pe încercate.
Peugeot 508 are un portbagaj de 487 de litri, Toyota Camry se poziționează pe locul 2 cu 524 de litri, iar Skoda Superb este campionul absolut din acest punct de vedere. Modelul ceh propune un portbagaj de 625 de litri, sau 1.760 de litri dacă rabatezi locurile din spate.
Preţ de achiziţie
Dacă vrei să admiri în fiecare zi o Mazda6 20th Anniversary, trebuie să scoți din buzunare cel puțin 41.390 de euro, cu TVA inclus. Sau 42.180 de euro dacă vrei să arate exact ca și cea din imagini.
Fiind vorba despre un nivel de echipare de top, oferta standard include cam tot ce se poate bifa pentru o Mazda6. Pe listă regăsim, printre altele, faruri adaptive LED, sistem audio Bose, climatizare automată pe 2 zone, scaune față încălzite/ventilate, banchetă încălzită și volan încălzit.
Practic, diferența de preț este dată de culoarea Roșu Artisan.
Ca o comparație, pentru un Peugeot 508 1.2 PureTech scoți din buzunare cel puțin 40.099 de euro, o Skoda Superb 2.0 TSI cu 190 CP și DSG pornește de la 30.077 euro, iar o Toyota Camry se învârte pe la 39.400 de euro.
Siguranţă
Actuala generație Mazda6 este un model cu vechime în industria auto. În 2018, modelul nipon a fost testat de Euro NCAP și a primit calificativul maxim de 5 stele la testele de siguranță.
Belgienii i-au acordat 95% pentru protecția oferită adulților, 91% pentru protecția oferită copiilor, 66% pentru protecția oferită pietonilor și bicicliștilor, iar cu 73% au fost notate sistemele de siguranță oferite în standard.
În cazul ediției aniversare, vorbim despre un pilot automat adaptiv, asistent inteligent de frânare în oraș, asistent depășire bandă de rulare, sistem monitorizare unghi mort, sistem de monitorizare la 360 de grade și sistem de monitorizare a atenției șoferului.
Ţinută de drum
La drum lung, Mazda6 20th Anniversary este foarte plăcută la condus și confortabilă, adică exact așa cum ar trebui să fie un sedan clasic.
Nu impresionează cu reprize de accelerație care îți țin capul lipit de tetiere, dar nici nu ai emoții atunci când intri într-o depășire.
În oraș, dimensiunile mașinii nu te încurcă prea tare, iar suspensia este foarte blândă cu spatele tău atunci când treci peste denivelări sau peste șine de tramvai.
Întotdeauna am apreciat cum reglează japonezii de la Mazda direcția mașinilor lor, pentru că în fiecare am regăsit, într-o mică sau mare măsură, precizia celebrei MX-5.
Vizibilitate
Nu am remarcat carențe în ceea ce privește vizibilitatea de la volanul Mazda6. Adică, oglinzile laterale sunt puțin cam mici, dar nu este o problemă pentru că își fac treaba. În plus, ai sistem de monitorizare a unghiului mort, pentru un plus de siguranță atunci când schimbi banda de rulare.
Oglinda retrovizoare, în schimb, este mai mult decât suficientă, iar luneta generoasă.
Tehnologie
Nu ai cum să nu ai măcar o urmă de admirație pentru un sedan clasic, cu motor de 2.5 litri aspirat natural, fără nicio formă de electrificare. Dar, când este prea "clasic", din punct de vedere al tehnologiei, parcă nici așa nu e bine.
Să nu mă înțelegi greșit. Apreciez că Mazda a ales să combine un ecran digital cu ceasuri de bord analog. Acesta este integrat în mijlocul instrumentarului de bord și include vitezometrul, iar cu ajutorul butoanelor de pe volan poți naviga și printre celelalte funcții, inclusiv pentru a vedea consumul.
De asemenea, nu este rău că display-ul central al sistemului multimedia are "doar" 8 inch. Dar grafica pare puțin cam învechită, să nu spun din secolul trecut, camerele video nu au cea mai bună calitate a imaginii, mai ales pe timp de noapte, iar funcția touchscreen este disponibilă numai atunci când staționezi. Din motive de siguranță, presupun.
Chiar și așa, sistemul multimedia disponibil pe Mazda6 20th Anniversary are conexiune Apple CarPlay și Android Auto, dar numai una este fără fir. Te las pe tine să ghicești care. Îți dau doar un indiciu: mărul.
Oricum, este foarte bine că îți poți integra telefonul mobil și poți utiliza aplicații de navigație cunoscute, cum ar fi Waze sau Google Maps. Pentru că, deși vorbim despre un nivel de echipare de top, navigația nu este inclusă.
Ca să nu rămâi fără baterie la telefon, ai la dispoziție o zonă de încărcare prin inducție, dar și port-uri USB dacă vrei să încarci mai multe dispozitive deodată.
De asemenea, am apreciat sistemul audio Bose cu 11 incinte.
Design
Mazda6 este un sedan elegant prin natura sa, dar această ediție aniversară 20th Anniversary nu face altceva decât să accentueze această caracteristică.
Ai o grilă frontală uriașă, argintie, cu finisaj lucios, jante de 19 inch cu același aspect, embleme 20th Anniversary pe aripile față, două terminații de evacuare, reale, iar paleta de culori include doar două nuanțe: Alb Rhodium și Roșu Artizan.
De fapt, aș putea spune că include o singură nuanță, pentru că acest Roșu Artizan (mai degrabă un vișiniu) scoate mult prea bine în evidență liniile sedanului nipon. Nu ai cum să nu întorci capul după o Mazda6 20th Anniversary dacă o vezi în trafic și mai ales dacă este finisată în această culoare.
Ne-a placut
- Interiorul și materialele
- Motorul de 2.5 litri, aspirat natural
- Nuanța exterioară
Nu ne-a placut
- Grafica sistemului multimedia
- Oglinzi laterale mai mici
Ultimele teste
-
BMW Seria 5
Gigant -
Toreador -
Vedetă -
Legendă
Ştiri despre Mazda
-
Cu ocazia Salonului Auto de la Beijing, japonezii de la Mazda au dezvăluit noul EZ-6. Un sedan de aproape 5 metri lungime, dezvoltat special pentru piața din China. (Joi, 25 Aprilie)
-
În urmă cu ceva timp am călătorit, în mare secret, la Centrul Mazda din Germania, acolo unde am făcut cunoștință cu noul CX-80. Cu alte cuvinte, un CX-60 cu trei rânduri de scaune, care poate găzdui într-o atmosferă premium până la 7 pasageri. Acum, că a expirat embargoul de comunicare, am revenit cu un articol în care disecăm SUV-ul nipon. (Joi, 18 Aprilie)
-
Constructorul japonez de automobile a înregistrat denumirea 6e și logo-ul aferent la Oficiul Uniunii Europene pentru Proprietate Intelectuală. (Marti, 19 Martie)
-
Președintele Mazda, Katsuhiro Moro, a dat de înțeles că producătorul nipon ar putea lansa un model sport echipat cu motor rotativ. Acesta ar putea fi inspirat de conceptul Iconic SP, care tocmai a debutat la Tokyo. (Luni, 15 Ianuarie)
-
Constructorul nipon de automobile confirmă debutul noului SUV CX-70. Evenimentul va avea loc în data de 30 ianuarie. (Joi, 04 Ianuarie)
Clasicul motor aspirat chiar își face bine treaba. Și cu puterea și cu consumul. Bine, îl ajută mult inovația Skyactive-G.
un plus pentru cutia de viteze automata.
Per total pentru oras e o masina mult prea mare.
Mi as lua de la mazda doar mazda 3 sedan
aia mi se pare ce mi trebuie mie.
O raritate.... un sedan reușit cu tot ce trebuie, fără dotări inutile, la un preț decent...oldies but goldies...o bijuterie....
dar niciunul nu a cumparat-o.
Interiorul insa e cam aiurea.
Arata mai bine interiorul de la generatia anterioara.
Pretul e mare, nejustificiat de mare, masina e o frumusete, dar vanzari nu va face.
Felicitari Mazda. Felicitari pentru recenzie AM.
Trec zilnic pe langa un M6 ca in articol si de fiecare data il felicit, in gand, pe proprietar.
@ quest - ala e Skyactive X ( nu G).