Drivetest Mazda 2 (2014-prezent)
1.5 Benzina (Skyactiv-G) 90CP Man5 TakumiMarti, 06.11.2018
- Comenteaza
- Trimite pe:
Mazda continuă să fie unul dintre producătorii care încearcă să ofere o gamă de modele ușor atipice, iar Mazda2, cel mai mic model al familiei, nu face rabat de la această regulă. Actualul model de clasă mică mai are de așteptat puțin până va primi o versiune restilizată, însă reprezentanții companiei nu l-au ignorat complet. Așa se face că, an de an, modelul de clasă subcompactă a primit mici îmbunătățiri care să-l mențină la nivelul concurenței.
Chiar și așa, Mazda2 are o misiune dificilă pe piața românească. Constructorul nipon a reușit să-și creeze un public fidel, însă nu unul foarte numeros, iar principala cauză o reprezintă poziționarea brand-ului în zona superioară de preț a segmentului de volum.
Mazda 2 (2014-prezent)
1.5 Benzina (Skyactiv-G) 90CP Man5 Takumi
- Pret de pornire 15.190 €
- Taxa auto 0 €
Motor / Transmisie
Întâlnirea pe care am programat-o cu Mazda2 avea să vină la pachet cu motorul pe benzină Skyactiv-G de 1.496 de cmc și 90 CP. Producătorul japonez nu s-a aruncat cu capul înainte în valul downsizing. În schimb, Mazda a investit constant în tehnologiile Skyactiv, iar propulsoarele aspirate își continuă astfel cariera într-un mod exemplar în gama producătorului nipon.
Motorul de 1.5 litri pregătit pentru Mazda2 oferă cei 90 CP la 6.000 rpm, iar cuplul maxim de 148 Nm își face simțită prezența la 4.000 rpm. Resursele propulsorului sunt suficiente pentru a satisface situațiile de trafic apărute în mediul urban, dar trebuie să nu uiți că acestui motor îi place mult să stea sus în turații. În afara orașului vei simți cum motorul aspirat "gâfâie" destul de alert în momentul în care încerci depășiri care fac ca viteza maximă să treacă de 100 km/h. Cu siguranță, versiunea de 115 CP a propulsorului de 1.5 litri ar fi pus mai puține probleme în astfel de situații.
Motorul pregătit de Mazda este unul silențios, aproape insesizabil atunci când este la ralanti. La peste 3.000 rpm, sunetul produs de propulsorul japonezilor îți amintește instantaneu de coloana sonoră a reclamelor "Zoom-Zoom".
Motorul aspirat este asistat de o transmisie manuală cu cinci trepte. Aceasta este precisă, levierul având o cursă scurtă și foarte plăcută în momentul acționării. Pe alocuri, îmi amintește de senzațiile oferite de transmisia roadsterului MX-5. Rapoartele sunt bine etajate, dar parcă mi-aș fi dorit o treaptă suplimentară pentru momentele în care am rulat pe drumuri naționale și pe autostradă.
Consum
În ciuda faptului că Mazda insistă cu motorul aspirat de 1.5 litri, consumul de carburant nu pare să fie afectat de acest lucru. Deși are o cilindree mai mare și un cilindru în plus față de marea majoritate a motoarelor propuse de concurență, unitatea de 1.5 litri și 90 de cai putere promite un consum mediu oficial de 4.9 litri/100 de kilometri.
În cadrul testul am rulat atât pe drumuri naționale sau autostrăzi, cât și în traficul aglomerat din București. În aceste condiții, consumul mediu afișat după peste 500 de kilometri a fost de 5.4 litri/100 de kilometri, valoare apropiată de cea anunțată de constructorul japonez.
Dacă privim în "curtea" rivalilor lui Mazda2, vom vedea că Hyundai i20, Kia Rio și Dacia Sandero anunță un consum mediu mai mare comparativ cu cel trecut în fișa niponului. În rest, Ford Fiesta, Nissan Micra, Renault Clio, Skoda Fabia, Suzuki Swift și Volkswagen Polo se laudă cu valori mai mici. Dar nu trebuie să vă speriați de acest lucru, întrucât diferențele nu sunt mari: 0.2 - 0.5 litri/100 de kilometri.
Performanţe
În cazul unui model de segment subcompact aș fi preferat ca producătorii să ofere și valorile obținute pentru sprintul 0-60 km/h. Consider că această valoare este mult mai relevantă pentru un model proiectat și dezvoltat să-și petreacă majoritatea timpului în oraș, nu pe drumuri naționale.
În condițiile date, vom miza, în continuare, pe timpii oferiți de producători pentru repriza 0-100 km/h. Iar aici, Mazda2 echipat cu motorul de 1.5 litri și 90 CP este peste orice rival din segment. Japonezul are nevoie de 9.7 secunde pentru a accelera de la 0 la 100 km/h, în condițiile în care ceilalți rivali reușeșc valori care ajung chiar și la 13.9 secunde (Opel Corsa, 1.4 litri, 90 CP).
În ceea ce privește viteza maximă, Mazda spune că modelul său de clasă mică poate ajunge la o viteză de top de 188 km/h. Un alt capitol pe care niponul pune stăpânire fără drept de apel. Totuși, nu trebuie să uităm de faptul că mulți dintre rivalii lui Mazda2 vin cu valori apropiate, în jurul a 180 km/h.
Interior
În cazul nostru, mașina de test a venit în versiunea de echipare Takumi, un nivel mediu cu care niponii au reușit să cucerească și mai mult public european întrucât oferă o serie de accesorii care în trecut erau prezente doar pe versiunile de top.
Simplitate funcțională și eleganță. Acestea sunt cuvintele care descriu cel mai bine modul în care designerii japonezi au ales să deseneze interiorul lui Mazda2. Japonezii vin cu materiale plăcute la atingere, cu finisaje bune și cu o ergonomie de invidiat. Da, există și zone în care plasticul nu este de cea mai bună calitate, dar știm că pe astfel de "rețete" mizează și ceilalți producători.
Spațiul oferit pasagerilor nu este cel mai generos din segment. Însă Mazda2 plusează atunci când aducem în discuție spațiile de depozitare. Micuțul nipon promite un loc generos pentru telefonul mobil, 2 suporturi pentru pahare și locuri speciale pentru depozitarea sticlelor mici.
Scaunele pregătite de japonezi sunt moi și confortabile la drum lung, însă suportul lateral oferit n-o să te dea pe spate. Tot aici trebuie să amintim și de faptul că versiunea Takumi vine standard cu scaune față încălzite, un accesoriu pe care n-o să-l regreți în diminețile reci de iarnă. În plus, japonezii spun că începând cu acest an vei putea comanda și o tapițerie din piele de culoare neagră.
Un alt lucru pe care l-am apreciat a fost volanul bine profilat (îmbrăcat în piele), dar și calitatea materialelor și ergonomia comenzilor amplasate la nivelul acestuia.
Preţ de achiziţie
Așa cum am menționat și la începutul testului, Mazda a reușit să-și creeze un public findel, însă nu unul foarte numeros, iar cauza principală o reprezintă prețurile practicate. În cazul de față, Mazda2 Takumi cu motorul de 1.5 litri de 90 CP pleacă de la 15.190 de euro, o valoare destul de mare în condițiile în care niponul joacă în segmentul B, care începe la nivelul său de bază cu prețurile lui Dacia Sandero.
Așadar, Dacia Sandero este cel mai accesibil model din segment. Echipat cu motorul de 90 CP și versiunea Laureate, modelul producătorului de la Mioveni pleacă de la 10.550 de euro.
Dar Mazda2 cu siguranță nu își propune să se bată cu Sandero, ci cu rivalii din zona medie-superioară a segmentului. Modelul nipon țintește adversari precum Ford Fiesta, Volkswagen Polo sau Opel Corsa. Iar în acest caz, prețurile sunt comparabile. Spre exemplu, un Ford Fiesta echipat cu motorul de 1.1 litri de 85 CP în versiunea Titanium pleacă de la 15.650 de euro, în timp ce Volkswagen Polo de 1.0 litri TSI și 95 CP în varianta Comfortline pornește de la 14.200 de euro. Totuși, alți rivali europeni precum Peugeot 208, Opel Corsa, Renault Clio și Skoda Fabia facelift sunt cu peste 1.000 de euro mai accesibili.
Siguranţă
Actualul Mazda2 a fost testat de organizația independentă EuroNCAP în luna aprilie din 2015. În urma testelor, modelul de segment mic dezvoltat producătorul japonez a primit 4 stele dintr-un maxim de cinci.
Pentru protecția pasagerilor adulți, Mazda2 a primit 86%, capitolul protecția copiilor a fost punctat de EuroNCAP cu 78%, în timp ce pentru protecția pietonilor, modelul nipon a bifat 84%. Sistemele de siguranță prezente pe Mazda2 au fost notate cu 64%.
Modelul nipon este oferit cu un sistem de avertizare la părăsirea benzii de rulare, cu un asistent pentru monitorizarea unghiului mort, dar și cu un sistem capabil să monitorizeze traficul în momentul deplasării cu spatele.
Ţinută de drum
Deși vorbim despre o mașină de segment mic fără semnături care să indice un vehicul destinat condusului sportiv, Mazda2 reușește să bucure șoferul. Și spun acest lucru întrucât direcția și trenul de rulare sunt făcute după placul celor care iubesc precizia.
Suspensia pregătită de inginerii japonezi este excelent reglată pentru a "înghiți" denivelări drumului fără să compromită confortul sau ținuta de drum. Iar această performanță este destul de dificil de atins în condițiile în care majoritatea mașinilor de clasă mică - cu excepția versiunilor sport - sunt orientate 100% către confort. Pe porțiunile de drum virajate, aderența se păstrează exemplar, iar sistemul G-Vectoring Control (introdus în 2017) este direct răspunzător pentru aceste senzații. Tehnologia simulează o ditribuție mai bună a maselor la virare, limitând cuplul transmis roților motrice și așezând astfel greutatea pe roțile față. Cu alte cuvinte, vei avea nevoie de mai puține corecții aplicate direcției în timpul unui viraj, iar astfel vei rula mult mai fluent.
Totuși, Mazda2 este penalizată pe denivelările scurte, unde suspensia devine ușor gălăgioasă. De fapt, pe acest tip de teren există prea puține modele care se descurcă exemplar.
Deși Mazda2 este un model care te surprinde prin calitățile dinamice, poziția la volan destul de ridicată nu-ți sugerează acest lucru. În acest moment, consider că doar Ford Fiesta reușește performanțe dinamice mai bune comporativ cu niponul de segment mic.
Vizibilitate
Un model de clasă mică nu are cum să pună prea mari probleme în ceea ce privește vizibilitatea. Am apreciat faptul că oglinzile laterale sunt bine dimensionate, iar luneta promite să-ți ofere un cadru bunicel cu lucrurile care se întâmplă în spatele tău. Nici montanții A nu-ți vor pune prea multe probleme atunci când ai de efectuat viraje strânse.
Dacă totuși nu te descurci cu dimensiunile lui Mazda2, versiunea Takumi vine standard cu o cameră video pentru mersul cu spatele (noutate pregătită în 2018). Iar în acest moment, lucrurile au devenit extrem de facile chiar și pentru un șofer cu puțină experiență.
Tehnologie
Mazda este unul dintre producătorii care nu face rabat la capitolul tehnologie, iar versiunile de top vin cu o mulțime de sisteme gata să-ți facă viața mai ușoară. În cazul versiunii Takumi, japonezii propun o listă de echipamente ceva mai realistă, dar burdușită cu elemente pe care le vei utiliza constant.
Astfel, Mazda2 a fost echipată cu un sistem automat de climatizare, cu pilot automat și chiar și cu două ecrane mici la nivelul instrumentarului de bord. Planșa centrală este dominată de un ecran tactil de 7 inch al cărui sistem de infotainment poate fi gestionat și cu ajutorul controller-ului amplasat pe tuneul median. Meniul sistemului multimedia este unul simplu și funcționează fluid, fără să pună prea multe probleme chiar și celor care nu sunt obișnuiți cu tehnologiile moderne.
Pentru moment, Mazda încă nu oferă Apple CarPlay sau Android Auto pe modelul său de clasă mică, însă în perioada imediat următoare vom vedea cum aceste două ecosisteme vor fi integrate treptat în toată gama constructorului nipon, implicit și pe Mazda2.
Tot aici trebuie să amintim și de sistemul Stop-Start (denumit i-Stop), dar și de tehnologiile de siguranță pe care le-am detaliat în capitolul dedicat. În plus, Mazda2 vine cu 2 porturi USB, pilot automat și senzori de ploaie și lumină.
Problema lui Mazda2 e legată de faptul că celelalte modele de vârf din segment - cum sunt Polo sau Fiesta - au primit recent generații noi care sunt puse la punct în detaliu cu tehnologiile noi atât la capitolul infotainment și conectivitate, cât și la cel al sistemelor de siguranță activă. Până la un facelift serios sau la o nouă generație, Mazda2 plătește tribut erei anterioare în care a fost proiectat.
Design
Așa cum spuneam și la început, an de an, Mazda încearcă să vină cu mici modificări gândite special pentru a permite modelelor sale să ducă o luptă cât mai strânsă cu rivalii din segment. În cazul lui Mazda2, japonezii au pregătit și câteva elemente minore de design. Aici trecem jantele din aliaj de 16 inch vopsite în negru, o antenă radio sub forma unei înotătoare de rechin și trei nuanțe noi pentru caroserie: Deep Crimson, Soul Red Crystal și Ceramic White.
În rest, Mazda2 rămâne cea mai mică interpretare a filozofiei de design Kodo - Soul of Motion, un limbaj stilistic apreciat de mulți specialiști din domeniu.
Ne-a placut
- Ținuta de drum
- Motorul vivace în mediul urban
- Transmisia
- Design reușit
- Performanțe în raport cu rivalii
Nu ne-a placut
- Prețul în zona superioară a segmentului
- Spațiul interior
- Zgomotul suspensiei pe denivelările scurte
- Motor ușor depășit în afara orașului
- Rivali noi mai buni la nivel tehnologic
Date tehnice - Mazda 2 (2014-prezent) 1.5 Benzina (Skyactiv-G) 90CP Man5 Takumi | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ştiri despre Mazda
-
Cu ocazia Salonului Auto de la Beijing, japonezii de la Mazda au dezvăluit noul EZ-6. Un sedan de aproape 5 metri lungime, dezvoltat special pentru piața din China. (Joi, 25 Aprilie)
-
În urmă cu ceva timp am călătorit, în mare secret, la Centrul Mazda din Germania, acolo unde am făcut cunoștință cu noul CX-80. Cu alte cuvinte, un CX-60 cu trei rânduri de scaune, care poate găzdui într-o atmosferă premium până la 7 pasageri. Acum, că a expirat embargoul de comunicare, am revenit cu un articol în care disecăm SUV-ul nipon. (Joi, 18 Aprilie)
-
Constructorul japonez de automobile a înregistrat denumirea 6e și logo-ul aferent la Oficiul Uniunii Europene pentru Proprietate Intelectuală. (Marti, 19 Martie)
-
Președintele Mazda, Katsuhiro Moro, a dat de înțeles că producătorul nipon ar putea lansa un model sport echipat cu motor rotativ. Acesta ar putea fi inspirat de conceptul Iconic SP, care tocmai a debutat la Tokyo. (Luni, 15 Ianuarie)
-
Constructorul nipon de automobile confirmă debutul noului SUV CX-70. Evenimentul va avea loc în data de 30 ianuarie. (Joi, 04 Ianuarie)
dar indiferent de performante, modelul e o apartie exotica in clasa mica. ceea ce inseamna ca celor de la mazda le-a cam reusit
Pe mazda 3 motorul de 1.5 are 100 de cai :)
In rest, sunt de acord cu ce spui.
pe mine unul nu ma mai intereseaza manuala, indiferent de clasa/model/versiune/motor.
Pe cand un test cu automata? E diponibila tot cu motorul asta??
Si uite asa, Fiesta iese cel mai scump model din clasa asta!
Foarte obiectiv!
Am comparat prețul pentru următoarele versiuni: Mazda2 Takumi (nivel mediu de echipare), Ford Fiesta Titanium (peste acest nivel de echipare mai avem ST Line și Vignale, deci n-am comparat cu versiunea de top) și Volkswagen Polo Comfortline (nivelul mediu).
Aşadar, ni se propune o “aspirată” de “doar” 90 de căluţi? Eu, unul, primesc cu dragă inimă! “Dar o Dacie?”. Dacă RNM ar mai meşteri puţin la design-ul, confortul şi siguranţa Loganului (rămân consecvent: fără SUV!), atunci n-oi muri (de negativism) la volanul miovencei.
@pipo are perfectă dreptate: un model predestinat doamnelor/domnişoarelor. Dar şi începătorii de sex opus îl pot lua în considerare, atuurile sale pledând în mod plenar pentru a căpăta experienţă fix în trafic: tracţiune faţă, cutie manuală şi precisă, putere şi greutate mică, manevrabilitate. Mulţi părinţi (înstăriţi) sunt totalmente inconştienţi dându-le pe mână (nici măcar nu catadicsesc să-i asiste pe scaunul din dreapta) proaspeţilor posesori de permis bolizi precum cei ai Triadei, mai ales cu tracţiune spate…
Mă rog, dacă beizadeaua s-ar duce la un bairam, în mod cert “divele” n-ar cădea pe spate la impactul organoleptic cu Mazda2 (sau cu ceva similar) – ca ele câtă frunză, câtă iarbă, însă viaţa este doar una şi nici măcar ruşinea nu poate fi un preţ pentru ea.
Și un Hyundai i20 de 84 CP costă teoretic la fel...dar practic altfel ;-) (cu 3-4.000 euro mai puțin după discounturi *de lansare* cică, devenite invariabil permanente.)
Mazda sînt mult mai inflexibili - politica lor, să fie sănătoși, da-i clar că au și de ce. Fiabilitatea (f.bună, dar nu perfectă) e doar unul din argumente. Și consumul - cu doar 10% peste cel oficial comunicat - e o rară excepție pozitivă-n tsunami-ul actual de turbo-gogoși.
Dincolo de marketo-slogane exotic-eficace pt timpanele unor millenials trendo-kodo-jinba-ittaici, :-) stilul precedentei generații mi-a plăcut mai mult totuși. Eram chiar pe punctul să-mi trag una acu vreo 10 an (1,5 105 CP)i, dar suspensiile prea dure și insonorizarea vraiște m-au oprit în ultima clipă.
...Nu-i exclus însă ca viitoarea generație să mă convingă - da-n orice caz nu cu citate-mbârligate din Bushido. :-)
Mai nou Mazda 2, ca si Mazda 3, se produce si in Mexic, care e in America de Nord.