Vineri, 17.02.2023
- Comenteaza
- Trimite pe:
Ca să ajungi să joci la Wimbledon sau US Open, ai nevoie de multă experiență, talent și să nu uităm resursele financiare necesare. Aceeași rețetă se aplică și dacă vrei să te bați cu numele grele din segmentul premium. Iar Mazda știe asta.
Are talentul execuțiilor corecte, nativ constructorilor japonezi, experiența unor ani buni pe toate piețele globului și, probabil, resursele financiare pentru a dezvolta un model complet nou, cu aspirații premium și motoare convenționale mari.
Începem disecția lui Mazda CX-60, așa că țineți aproape.
Mazda CX-60
2.5 e-Skyactiv Homura 8AT AWD
- Pret de pornire 45.390 €
- Pret model testat 64.540 €
Motor / Transmisie
Sub capotă, Mazda a pregătit o rețetă neobișnuită pentru fanii săi, dar frecvent întâlnită în segmentul SUV-urilor medii: o motorizare plug-in hybrid. Asta înseamnă un motor pe benzină, aspirat, de 2.5 litri, secondat de un motor electric.
Acesta oferă 175 CP și 270 Nm și este amplasat între motorul termic și cutia de viteze. Împreună cu cei 191 CP și 261 Nm ai motorului convențional, Mazda CX-60 ajunge la un total de 328 CP și 500 Nm. Perfect legal pentru un buletin în segmentul premium.
Totuși, folosirea motorului aspirat în această ecuație creează o lipsă de rafinament. Sunetul agregatului de 2.5 litri va fi intruziv în momentele de suprasolicitare. Îl vei auzi și nu e chiar sunetul sportiv pe care îl așteptai. Din fericire, nu e chiar zgomot fără fond, pentru că mașina se mișcă bine și are un comportament dinamic plăcut. E drept, îi lipsesc exploziile, pentru că totul se desfășoară fluid.
N-aș risca să spun că tot ansamblul este fluid, pentru că în ecuația propulsoare intervine și o cutie automată cu 8 rapoarte. Deși în majoritatea timpului rapoartele se succed bine, există momente, mai ales la viteze reduse, când cutia este debusolată și retrogradează cu smucituri deranjante. De mult n-am mai simțit așa ceva într-o mașină de nouă generație.
V-am spus, nu e un comportament frecvent, dar trebuie să țineți cont de el și să vă asumați că mai strângeți din dinți de dragul unei mașini, altfel, bine închegată.
Consum
Am folosit mașina mai bine de două săptămâni, așa că am avut parte de o multitudine de temperaturi. Deh, iarna nu e ca vara, dar nici departe nu e. Am prins și temperaturi scăzute, apropiate de 0 grade, iar asta a impactat consumul și autonomia pur electrică. Am prins și 15 grade, ceea ce a favorizat bateria.
În orice caz, cei 63 de kilometri anunțați în fișa tehnică, în dreptul rulării pur electrice, se transformă în doar 37 de kilometri în viața reală. Consumul electric s-a învârtit în jurul valorii de 20 de kWh la 100 de km.
Când vine vorba de consumul convențional, dacă te părăsește prematur bateria și ai de înfruntat un trafic infernal, ca cel din perioada sărbătorilor de iarnă, atunci computerul de bord va indica și 13.5 litri/100 de kilometri.
În afara orașului, consumul va fi de aproximativ 8 litri/100 de kilometri.
Așadar, valori oficiale utopice, precum 1.5 litri/100 de kilometri, nu sunt valide în traficul real. Chiar și dacă încarci bateria de 17.8 kWh. Eu am folosit-o de vreo 4 ori în decursul testului, iar încărcarea de la priza domestică a durat vreo 10 ore. O lăsam mereu peste noapte. Însă, două ore și jumătate sunt suficiente la o stație de 7.4 kW, iar la o priză de 3.7 kW totul durează 5 ore.
În mod evident, am convocat în ring trei modele premium germane. Avem un Audi Q5 50 TFSIe quattro-ultra S tronic, care promite un consum mediu de 1.5 litri și emisii de 35g/km CO2. Evident, nu putem fără un BMW X3 xDrive30e care se laudă cu un consum mediu de 2 litri și emisii de 45 g/km. Și un Mercedes-Benz GLC 300e 4Matic care își dorește coronița acestui segment cu un consum mediu anunțat de 0.5 litri și emisii de 12 g/km.
Performanţe
Ca să joci la Wimbledon, trebuie să ai un serviciu rapid. Iar Mazda a înțeles asta. Prin urmare, performanțele nu sunt de neglijat. Sprintul de la 0 la 100 de km/h se realizează în 5.8 secunde, iar viteza maximă se oprește la 200 de km/h.
În ordine alfabetică, luăm la puricat modelul celor de la Audi, care se laudă cu un pachet hibrid ce oferă 299 CP și 450 Nm. Pe scurt, acest Audi Q5 50 TFSIe quattro-ultra S tronic are un propulsor de 2 litri turbo de 265 CP și 370 Nm, un motor electric de 143 CP și 350 Nm și o cutie cu dublu ambreiaj cu 7 trepte.
Toate acestea pentru un sprint până la 100 km/h în 6.1 secunde și o viteză maximă de 239 km/h.
BMW X3 xDrive30e propune tot un 2 litri supraalimentat, care dezvoltă 184 CP și 300 Nm. Să nu se mai zică despre germani că nu sunt boemi, dacă nici turbina asta nu este relaxată. Apoi avem un motor electric de 109 CP și 265 Nm, iar sistemul este creditat cu 292 CP și 420 Nm. Cu acest mijloc de deplasare ajungem la 100 km/h în 6.1 secunde și la o viteză maximă de 210 km/h.
Să trecem puțin și pe la Stuttgart. Aici avem, firesc, tot un 2 litri turbo de 204 CP și 320 Nm, un motor electric de 136 CP și 440 Nm, pentru un total hibrid de 313 CP și 550 Nm. Acestea fiind spuse, mai menționăm că Mercedes-Benz GLC 300e 4Matic ajunge la 100 km/h în 6.7 secunde și are o viteză maximă de 218 km/h.
Acestea fiind spuse, CX-60 se dovedește surprinzător de agil pe hârtie. Trebuie doar să te împaci cu sunetul motorului pe benzină.
Interior
Interiorul cere atenție. Pentru că nu vorbim despre echiparea Takumi, cea în care eforturile designerilor sunt evidente (cusătura de pe bord care o imită pe cea a unei săbii katana, inserția care imită țesătura unui kimono și multe altele).
Eu am avut la test echiparea Homura. Aici lucrurile sunt mai degrabă sobre, fără artificii. Însă asta nu face mai puțin valoroasă calitatea materialelor. Avem un plastic foarte moale pe bord, tapițeria din piele are o calitate demnă de cea a rivalilor premium, inserțiile cromate și metalice sunt plăcute, pe fețele ușilor totul e atent îmbinat, iar finisajele sunt perfecte. Nimic de reproșat la acest capitol.
Ergonomia este și ea bine gândită, cu o serie de butoane esențiale, inclusiv cele pentru climatizare. Ai multe spații de depozitare intuitive și o cotieră dublă. Bineînțeles, fix ca la modelele premium. Spațiul interior este și el generos, chiar și pe bancheta din spate. Ai suficient loc la picioare și la cap, iar accesul este facilitate de deschiderea la 90 de grade a portierelor spate. Atenție la detalii, specifică japonezilor.
Portbagajul este decent ca volum, cu un total de 570 litri, în medie cu 100 litri mai mare decât cel al rivalilor nominalizați. Încă un argument care susține faptul că CX-60 este acolo între lumi, între X3 și X5.
Postul de conducere este corect din punct de vedere ergonomic. Însă avem o timonerie nouă pentru schimbătorul de viteze, cu o grilă ce implică mutarea levierului spre dreapta. E ușor debusolantă până te obișnuiești. Interiorul este destul de bine antifonat, dar la viteze de 130-140 km/h se simte un zgomot aerodinamic, pe care, poate, l-aș fi dorit ceva mai bine estompat.
Preţ de achiziţie
Dacă vrei să te așezi la masă cu cei mari, nu poți comanda doar apă plată. Și aia de la robinet. Prin urmare, Mazda a umblat și la prețuri. Cel mai accesibil CX-60, adică dieselul de numai 200 de cai putere, pleacă de la 45.400 de euro. Dacă vrei versiunea plug-in hybrid, Mazda CX-60 în echiparea Prime, adică cea de bază, are un preț de 52.400 de euro. O diferență mare.
Bineînțeles, nivelul de echipare testat de mine a fost ceva mai ridicat, iar prețul a fost direct proporțional. Am testat CX-60 PHEV cu nivelul de echipare Homura și deja am sărit la 57.800 de euro. Pentru că a fost bifată și cea mai scumpă culoare din paleta disponibilă, adică emblematicul Soul Crystal, am mai pus 1050 de euro peste această valoare.
Pentru că au mai fost bifat și alte două pachete, unul de sisteme de siguranță și unul pentru sistemul audio Bose, valoarea finală a mașinii a ajuns la 64.540 de euro. Nu este o valoare ușor de digerat pentru cei care erau obișnuiți să plătească maxim 40.000 de euro pentru o mașină a constructorului japonez.
Dar, pentru că acum ne raportăm la segmentul premium, haideți să vedem ce găsim printre rivali. Audi Q5 50 TFSIe are un preț de 67.990 euro. BMW X3 xDrive30e are un preț de bază de 61.583 euro, iar dacă vrei să ai un model cu o echipare medie, trebuie să adaugi între 5.000 și 10.000 euro opționale. Pe Mercedes-Benz GLC 300e 4Matic îl așteptăm în 2023.
Așadar, Mazda CX-60 este cea mai accesibilă, dar are de convins. Trebuie ca mașina să fie văzută, să trezească curiozitate, dorință, poate chiar invidie în unii proprietari de modele premium consacrate.
Siguranţă
Cel mai mare SUV Mazda vândut în România a fost testat recent și de EuroNCAP. În urma evaluării a primit 5 stele, dovadă că și siguranța a fost luată în serios, nu doar calitatea materialelor.
Modelul japonez a primit 88% pentru protecția pasagerilor adulți, 91% pentru protecția pasagerilor copii, 89% pentru protecția pietonilor și 76% pentru sistemele de siguranță.
Ţinută de drum
Datele ecuației s-au schimbat radical la acest capitol. Din simplul motiv că vorbim despre o nouă platformă și despre noi roți învârtite. Tot ce a avut Mazda până acum în zona superioară a fost nativ o tracțiune, acum avem nativ o propulsie.
Cea mai plăcută surpriză, și cea care joacă puternic în favoarea noului model premium, este faptul că s-a evaporat acea senzație de punte față care te trage. Ai o puternică senzație de model bavarez, să zic așa. Mai ales atunci când adopți un stil sportiv de conducere. Simți cum împinge spatele, cum puntea față este mult mai relaxată și mai dezinvoltă în a înscrie mașina pe viraje.
Dinamica noii platforme a fost, probabil, cea mai mare surpriză, și una plăcută. Direcția este precisă, dar Mazda mai are de ajustat puțin modul în care este asistată. Nu m-a deranjat faptul că este o direcție mai grea, care îți induce un parfum sportiv, faptul că acel grad de asistare este uniform, fără nicio variație a cuplului. Dar, la viteze reduse, la manevrele de parcare, direcția se simte ușor grea.
La drum lung, această senzație se evaporă. Suspensia are un parfum de sportivitate, dar lasă loc și unui ruliu care să îi comunice șoferului cât de grăbit este. Poate și pasagerilor, ca să aibă și ei justificare atunci când îi zic să o lase mai ușor.
Trenul de rulare este bine izolat fonic, însă, dacă luați la țintă toate craterele din oraș, s-ar putea ca suspensia să fie puțin mai vocală. Modelul este echipat cu Hill Descent Control care operează între 3 și 20 km/h, iar între 20 și 30 km/h sistemul rămâne cuplat, dar în stand-by, pentru a se putea activa automat la reducerea vitezei. La peste 30 km/h sistemul se decuplează automat.
Vizibilitate
Plecând de la noua platformă, de la noile proporții ale mașinii, cu o parte frontală rezervată unui propulsor ceva mai generos, cu un habitaclu împins ușor spre spate, trebuie să-ți ajustezi reperele. Mai ales dacă ești un client fidel Mazda și ai consumat CX-5, să zicem.
Avem un post de conducere care, chiar dacă are acel mic parfum de cockpit desenat în jurul tău, nu te sufocă și este aerisit. Bună vizibilitatea prin volan spre tabloul de bord. Dacă optați și pentru pachetul Convenience & Sound mașina va fi echipată și cu un sistem de camere care îți oferă o vizibilitate 360 de grade. Cine dorește lumină poate opta și pentru plafonul panoramic.
Tehnologie
Display-ul central nu are funcție tactilă atunci când ești în meniul nativ. Însă, cum ai cuplat Apple CarPlay, descoperi, cu bucuria unui copil care s-a jucat greșit cu mitraliera lui, că ecranul devine tactil. N-am înțeles de ce există aceste diferențe. Și asta nu a fost singura bucurie. La polul opus, am fost fericit că există pe consola centrală o unitate de comandă pentru sistemul de climatizare. Vei găsi tot ce vrei acolo, fără a fi nevoit să explorezi vreun meniu.
Se prea poate să existe voci care vor acuza meniul sistemului infotainment de simplitate. La prima vedere, recunosc, am avut o astfel de pornire, apoi am descoperit că tot ce am nevoie este extrem de aproape, nu sunt nevoit să alerg printr-o mulțime de meniuri și nici nu sunt violat de o cromatică care poate fi sau nu pe gustul meu.
Sistemul de ajustare automată a poziției la volan în funcție de înălțime: trebuie să-i zici mașinii ce înălțime ai. Pe mine m-a plasat o idee cam departe de volan, ceea ce înseamnă că mai trebuie ajustați parametrii.
Ambele ecrane, atât tabloul de bord, cât și cel din centru au o diagonală de 12.3 inch. Rezoluția este foarte bună și ai senzația de calitate. Cred că mai este puțin de calibrat și la sistemul de navigație: indicațiile erau în engleză, ieșirile de pe autostradă și numărul acestora fiind în germană. Pe undeva am simțit că mașina cere prea multe de la mine. Recunosc, puțin onorat și măgulit de faptul că CX-60 mă creditează cu atâtea cunoștințe.
Design
La prima vedere, mai ales în poze, Mazda CX-60 pare foarte asemănătoare cu fratele mai mic, adică CX-5. Și este, nu greșim cu nimic. Pentru că filosofia și formele sunt tot alea.
Însă, când vezi mașina în trafic înțelegi că e mai mare și că are ceva mai multă prestanță decât surorile ei mai mici. E parcă mai lată și mai bine așezată pe șosea. Asta contribuie la aspirațiile premium pe care le are CX-60.
Dacă mai vii în completare și cu nivelul Homura, care îți aduce jante negre foarte frumos, și menții linia cu carcase negre pentru oglinzi, ai creat un contrast plăcute, care iese în evidență. După mine, nu trebuie să fii un specialist ca să înțelegi că mașina asta e vârful de gamă Mazda la noi în țară. Cel puțin până vine CX-80.
Ne-a placut
- Calitatea materialelor
- Portbagajul generos
- Reglarea scaunului șoferului după înălțimea sa
- Ținuta de drum
Nu ne-a placut
- Smuciturile cutiei
- Consumul urban mare, dacă s-a epuizat bateria
- Direcția greoaie
Ultimele teste
-
BMW Seria 5
Gigant -
Toreador -
Vedetă -
Legendă
Ştiri despre Mazda
-
Cu ocazia Salonului Auto de la Beijing, japonezii de la Mazda au dezvăluit noul EZ-6. Un sedan de aproape 5 metri lungime, dezvoltat special pentru piața din China. (Joi, 25 Aprilie)
-
În urmă cu ceva timp am călătorit, în mare secret, la Centrul Mazda din Germania, acolo unde am făcut cunoștință cu noul CX-80. Cu alte cuvinte, un CX-60 cu trei rânduri de scaune, care poate găzdui într-o atmosferă premium până la 7 pasageri. Acum, că a expirat embargoul de comunicare, am revenit cu un articol în care disecăm SUV-ul nipon. (Joi, 18 Aprilie)
-
Constructorul japonez de automobile a înregistrat denumirea 6e și logo-ul aferent la Oficiul Uniunii Europene pentru Proprietate Intelectuală. (Marti, 19 Martie)
-
Președintele Mazda, Katsuhiro Moro, a dat de înțeles că producătorul nipon ar putea lansa un model sport echipat cu motor rotativ. Acesta ar putea fi inspirat de conceptul Iconic SP, care tocmai a debutat la Tokyo. (Luni, 15 Ianuarie)
-
Constructorul nipon de automobile confirmă debutul noului SUV CX-70. Evenimentul va avea loc în data de 30 ianuarie. (Joi, 04 Ianuarie)
strict la subiect, e prima Mazda care nu imi produce nicio emotie. S-au indepartat de liniile sport-elegante si au trantit o cutie ondulata tintind segmentul de unde se pot scoate bani frumosi. Si totusi alaturi de prestanta unui Volvo, Mazda ramane cea mai frumoasa prezenta pe sosele.
Să stai să încarci 10 ore pentru un amarât de 37 km, este o bătaie de joc maximă.
Este motivul pentru care, cam nimeni nu cumpără PHEV, decât unii ca moft.
Şi ca urmare, lumea preferă direct full electrice.
Poti pune jante de 20 pe echiparea exclusive-line. La nivelul ăsta de preț nu cumpără nimeni mazda cheală.