Luni, 10.04.2023
- Comenteaza
- Trimite pe:
Atunci când toată lumea este convinsă că electricele vor domina piața auto europeană în 2030, Mazda se decide să înoate împotriva curentului și să lanseze o motorizare diesel cu șase cilindri în linie, cu o capacitate cilindrică deloc de neglijat.
Am testat de mai multe ori nava amiral a japonezilor și părea că am descusut-o suficient. Cât de mult să se schimbe mașina cu un nou motor, fie el și diesel?
Ei bine, după ce am mers cu noul motor de 3.3 litri vreme de vreo 200 de kilometri prin Barcelona, am aflat că Mazda CX-60 încă ne mai poate surprinde.
PREZENTAREA VIDEO A MAȘINII PE CARE AM TESTAT-O ÎN SPANIA
Mazda CX-60
3.3 e-Skyactiv D254 Homura 8AT 4WD
- Pret de pornire 45.390 €
- Pret model testat 54.490 €
Motor / Transmisie
Decizia de a lansa un diesel de 3.3 litri, în condițiile în care cota acestei motorizări scade mai rapid decât calota glaciară, este extrem de curajoasă. Cu toate acestea, motorul de 3.3 litri va ajuta cel mai mare SUV al japonezilor să garanteze o paletă de propulsoare la fel de pestriță cu cea a rivalilor premium la care aspiră: BMW X3, Audi Q5, Mercedes-Benz GLC. Așadar, mai multe opțiuni pentru clienți.
Agregatul cu șase cilindri în linie a fost montat longitudinal și este disponibil cu două versiuni de putere: una de 200 de cai și una de 254 de cai. Am mers cu ambele în cadrul testului nostru din Barcelona, însă azi vom vorbi mai mult despre cea mai puternică dintre ele.
Pe lângă cei 254 de cai, propulsorul garantează și un cuplu demn de segmentul premium, adică 550 de Nm, disponibil chiar de la 1500 de rotații. Cum se traduce asta? Mașina trage bine, pe o plajă de turații suficientă și ai impulsuri plăcute, chiar și atunci când ești pe autostradă.
Mazda CX-60 se simte plăcut și îți aduce aminte, fără echivoc, de SUV-urile diesel premium. Chiar și sunetul motorului în sarcină, adică atunci când acul turometrului ajunge pe la 3000 de rotații, îți amintește de modelele premium. Împreună cu colegul meu de mașină, jurnalistul Constantin Ciobanu, am ajuns la concluzia că este o arie baritonală, frumos filtrată de elementele de antifonare, pe care am mai ascultat-o în gama BMW. Iar comparația asta nu poate decât să cinstească Mazda.
Însă, nu totul e roz. Am sperat că ezitările și ruperile de ritm ale cutiei cu opt rapoarte, fără convertizor de cuplu, sunt valabile doar în cazul versiunii plug-in hybrid. Ei bine, nu. Ele se regăsesc și aici. Și o să descoperi că la viteze mici, urbane, cutia are momente în care e debusolată și schimbă cu o oarecare smucitură. Nu se întâmplă mereu, sunt anumite circumstanțe.
Cred că un test-drive cu mașina ar putea fi foarte important pentru cel care cumpără mașina. Clienții pot înțelege dacă acest detaliu este sau nu deranjant pentru ei.
Ansamblul de propulsie este completat de un mild-hybrid la 48V, care contribuie cu 12.4 kW și un cuplu de 153 Nm. Bateria acestui mild-hybrid este de 03. kWh.
Am condus și versiunea cu 200 de cai putere și nu pot spune că am simțit mașina submotorizată. E drept, accelerările pe autostradă sunt ceva mai lente și progresive, iar motorul pare că gâfâie ceva mai mult.
Consum
După cum vă ziceam, am condus ambele versiuni. Am petrecut mai mult timp cu cea superioară, de 254 de cai putere, și am ajuns la un consum extraurban maxim de 6.8 litri/100 de kilometri. Și au fost mai multe momente de abuz, alături de multă autostradă.
Considerând că vorbim despre o mașină de aproape 2 tone, cu un motor de 3.3 litri, consumul este unul mai mult decât decent. Asta și pentru că japonezii au avut mai multe idei ingenioase pentru designul camerei de ardere și pentru mixul de carburant și aer. Inginerie japoneză pură, pentru un consum mediu oficial de numai 5.2 litri. Versiunea de 200 de cai putere promite chiar mai puțin, adică 5 litri/100 de km în regim mixt.
Eu pot să vă spun că am reușit să mă apropii destul de mult de valorile oficiale cu această versiune diesel entry-level. Conducând cuminte, fără abuzuri, în afara orașului, am obținut o valoare de 5.3 litri/100 de kilometri.
Dacă ne referim la valoarea medie de 5.2 litri, a versiunii de 254 de cai putere, și apoi ne uităm la rivalii premium din segment, vedem următoarele: BMW X3, în versiunea xDrive30d, e drept, cu 286 de cai putere, promite o medie a consumului de 6.2 litri.
În dreptul rivalului Audi Q5, versiunea 50TDI quattro, cu sistem mild-hybrid, tot cu 286 de cai putere, valoarea de consum este de 8.1 litri/100 de kilometri. Proaspătul Mercedes-Benz GLC facelift, în versiunea 300d 4Matic, are motor de 2.0 litri și promite 269 de cai putere. Media consumului este de 5.6 litri.
Așadar, Mazda CX-60 oferă un consum mult mai redus, însă, e drept, are și ceva mai puțină putere.
Performanţe
Am vorbit mai sus despre diferențele de putere dintre modelul japonez și versiunile omoloage ale modelelor premium de la BMW, Audi și Mercedes-Benz. E clar că vom avea și diferențe notabile în ceea ce privește performanțele.
Cel mai modest diesel Mazda promite un sprint de la 0 la 100 de km/h în 8.4 secunde, în vreme ce dieselul de 254 de cai anunță o valoare de 7.4 secunde.
O liniuță între modelul japonez și rivalii europeni ar arăta clar diferențele de performanță pe care le vedem și pe hârtie. BMW X3 face „suta” în 5.7 secunde, Audi Q5 are nevoie tot de 5.7 secunde, iar GLC se descurcă în 6.2 secunde.
Interior
Și în cadrul testului din Spania, cu versiunea diesel, am coabitat cu interiorul echipării Homura. Aici lucrurile sunt mai degrabă sobre, fără artificii. Însă asta nu face mai puțin valoroasă calitatea materialelor. Avem un plastic foarte moale pe bord, tapițeria din piele are o calitate demnă de cea a rivalilor premium, inserțiile cromate și metalice sunt plăcute, pe fețele ușilor totul e atent îmbinat, iar finisajele sunt perfecte. Nimic de reproșat la acest capitol.
Ergonomia este și ea bine gândită, cu o serie de butoane esențiale, inclusiv cele pentru climatizare. Ai multe spații de depozitare intuitive și o cotieră dublă. Bineînțeles, fix ca la modelele premium. Spațiul interior este și el generos, chiar și pe bancheta din spate. Ai suficient loc la picioare și la cap, iar accesul este facilitate de deschiderea la 90 de grade a portierelor spate. Atenție la detalii, specifică japonezilor.
Portbagajul este decent ca volum, cu un total de 570 litri, în medie cu 100 litri mai mare decât cel al rivalilor nominalizați. Încă un argument care susține faptul că CX-60 este acolo între lumi, între X3 și X5.
Postul de conducere este corect din punct de vedere ergonomic. Însă avem o timonerie nouă pentru schimbătorul de viteze, cu o grilă ce implică mutarea levierului spre dreapta. E ușor debusolantă până te obișnuiești. Interiorul este destul de bine antifonat, dar la viteze de 130-140 km/h se simte un zgomot aerodinamic, pe care, poate, l-aș fi dorit ceva mai bine estompat.
Preţ de achiziţie
Noua Mazda CX-60 diesel pornește de la 45.400 de euro, pe piața din România. Bineînțeles, vorbim despre versiunea cu motor de 200 de cai putere, fără tracțiune integrală. Dacă te gândești la versiunea pe care am testat-o noi, adică cea de 254 de cai putere, la care mai adaugi și tracțiunea integrală, ajungi la o valoare de 54.500 de euro. Pentru asta primești echiparea Homura, care aduce o tentă sportivă mașinii.
Dacă ne uităm în segment, vedem că un BMW X3 în versiunea xDrive30d pleacă de la 63.300 de euro. Rivalul Audi, adică Q5 50 TDI quattro, are un preț de pornire de 60.000 de euro, deci mai apropiat de rivalul japonez. N-am uitat nici de GLC 300d 4Matic, care are un preț de pornire de 68.000 de euro.
În concluzie, toate celelalte opțiuni germane sunt extrem de piperate, dacă le comparăm cu Mazda CX-60 diesel.
Siguranţă
Cel mai mare SUV Mazda vândut în România a fost testat recent și de EuroNCAP. În urma evaluării a primit 5 stele, dovadă că și siguranța a fost luată în serios, nu doar calitatea materialelor.
Modelul japonez a primit 88% pentru protecția pasagerilor adulți, 91% pentru protecția pasagerilor copii, 89% pentru protecția pietonilor și 76% pentru sistemele de siguranță.
Ţinută de drum
Datele ecuației s-au schimbat radical la acest capitol. Din simplul motiv că vorbim despre o nouă platformă și despre noi roți învârtite. Tot ce a avut Mazda până acum în zona superioară a fost nativ o tracțiune, acum avem nativ o propulsie.
Cea mai plăcută surpriză, și cea care joacă puternic în favoarea noului model premium, este faptul că s-a evaporat acea senzație de punte față care te trage. Ai o puternică senzație de model bavarez, să zic așa. Mai ales atunci când adopți un stil sportiv de conducere. Simți cum împinge spatele, cum puntea față este mult mai relaxată și mai dezinvoltă în a înscrie mașina pe viraje.
Dinamica noii platforme a fost, probabil, cea mai mare surpriză, și una plăcută. Direcția este precisă, dar Mazda mai are de ajustat puțin modul în care este asistată. Nu m-a deranjat faptul că este o direcție mai grea, care îți induce un parfum sportiv, faptul că acel grad de asistare este uniform, fără nicio variație a cuplului. Dar, la viteze reduse, la manevrele de parcare, direcția se simte ușor grea.
La drum lung, această senzație se evaporă. Suspensia are un parfum de sportivitate, dar lasă loc și unui ruliu care să îi comunice șoferului cât de grăbit este. Poate și pasagerilor, ca să aibă și ei justificare atunci când îi zic să o lase mai ușor.
Trenul de rulare este bine izolat fonic, însă, dacă luați la țintă toate craterele din oraș, s-ar putea ca suspensia să fie puțin mai vocală. Modelul este echipat cu Hill Descent Control care operează între 3 și 20 km/h, iar între 20 și 30 km/h sistemul rămâne cuplat, dar în stand-by, pentru a se putea activa automat la reducerea vitezei. La peste 30 km/h sistemul se decuplează automat.
Vizibilitate
Plecând de la noua platformă, de la noile proporții ale mașinii, cu o parte frontală rezervată unui propulsor ceva mai generos, cu un habitaclu împins ușor spre spate, trebuie să-ți ajustezi reperele. Mai ales dacă ești un client fidel Mazda și ai consumat CX-5, să zicem.
Avem un post de conducere care, chiar dacă are acel mic parfum de cockpit desenat în jurul tău, nu te sufocă și este aerisit. Bună vizibilitatea prin volan spre tabloul de bord. Dacă optați și pentru pachetul Convenience & Sound mașina va fi echipată și cu un sistem de camere care îți oferă o vizibilitate 360 de grade. Cine dorește lumină poate opta și pentru plafonul panoramic.
Tehnologie
Display-ul central nu are funcție tactilă atunci când ești în meniul nativ. Însă, cum ai cuplat Apple CarPlay, descoperi, cu bucuria unui copil care s-a jucat greșit cu mitraliera lui, că ecranul devine tactil. N-am înțeles de ce există aceste diferențe. Și asta nu a fost singura bucurie. La polul opus, am fost fericit că există pe consola centrală o unitate de comandă pentru sistemul de climatizare. Vei găsi tot ce vrei acolo, fără a fi nevoit să explorezi vreun meniu.
Se prea poate să existe voci care vor acuza meniul sistemului infotainment de simplitate. La prima vedere, recunosc, am avut o astfel de pornire, apoi am descoperit că tot ce am nevoie este extrem de aproape, nu sunt nevoit să alerg printr-o mulțime de meniuri și nici nu sunt violat de o cromatică care poate fi sau nu pe gustul meu.
Sistemul de ajustare automată a poziției la volan în funcție de înălțime: trebuie să-i zici mașinii ce înălțime ai. Pe mine m-a plasat o idee cam departe de volan, ceea ce înseamnă că mai trebuie ajustați parametrii.
Ambele ecrane, atât tabloul de bord, cât și cel din centru au o diagonală de 12.3 inch. Rezoluția este foarte bună și ai senzația de calitate. Cred că mai este puțin de calibrat și la sistemul de navigație: indicațiile erau în engleză, ieșirile de pe autostradă și numărul acestora fiind în germană. Pe undeva am simțit că mașina cere prea multe de la mine. Recunosc, puțin onorat și măgulit de faptul că CX-60 mă creditează cu atâtea cunoștințe.
Design
Mașina pe care am testat-o la Barcelona a venit în echipare Homura, ceea ce i-a adus jante negre și capace în aceeași nuanță pentru oglinzile laterale. Toate aceste tușe de design s-au potrivit de minune cu nuanța de caroserie Platinum Quartz. Mi se pare ideală pentru modelul japonez, reușind să-i imprime un aer premium. La pachet cu multiplele elemente cromate, și ele gata să sublinieze aspirațiile premium.
Deși designul este apropiat de cel al lui CX-5, înțelegi că mașina este dintr-un segment superior, impozant, imediat ce o vezi pe stradă. Faptul că vorbim despre un motor amplasat longitudinal ne aduce o capotă lungă, o proporționare specifică, parcă, modelelor BMW. Încă un motiv să clasezi mașina asta în segmentul premium.
Ne-a placut
- Sunetul motorului diesel
- Consumul redus
- Prețul accesibil, în comparație cu rivalii premium
Nu ne-a placut
- Performanțele, în comparație cu rivalii
- Smuciturile cutiei automate
- Direcția greoaie
Ultimele teste
-
BMW Seria 5
Gigant -
Toreador -
Vedetă -
Legendă
Ştiri despre Mazda
-
Cu ocazia Salonului Auto de la Beijing, japonezii de la Mazda au dezvăluit noul EZ-6. Un sedan de aproape 5 metri lungime, dezvoltat special pentru piața din China. (Joi, 25 Aprilie)
-
În urmă cu ceva timp am călătorit, în mare secret, la Centrul Mazda din Germania, acolo unde am făcut cunoștință cu noul CX-80. Cu alte cuvinte, un CX-60 cu trei rânduri de scaune, care poate găzdui într-o atmosferă premium până la 7 pasageri. Acum, că a expirat embargoul de comunicare, am revenit cu un articol în care disecăm SUV-ul nipon. (Joi, 18 Aprilie)
-
Constructorul japonez de automobile a înregistrat denumirea 6e și logo-ul aferent la Oficiul Uniunii Europene pentru Proprietate Intelectuală. (Marti, 19 Martie)
-
Președintele Mazda, Katsuhiro Moro, a dat de înțeles că producătorul nipon ar putea lansa un model sport echipat cu motor rotativ. Acesta ar putea fi inspirat de conceptul Iconic SP, care tocmai a debutat la Tokyo. (Luni, 15 Ianuarie)
-
Constructorul nipon de automobile confirmă debutul noului SUV CX-70. Evenimentul va avea loc în data de 30 ianuarie. (Joi, 04 Ianuarie)
Nu că nu ar vrea electrice, dar nu au bani de investiţii...
O să se retragă în Japonia şi Africa, America Latină, unde sunt prea săraci ca să treacă la electrice, în primul val.
Amândouă variante au motoare aspirate?
Oricum ar fi, prețul de plecare este acceptabil, zic, sunt mărci cu un pedigree mai puțin răsunător care se apropie de prețul respectiv.
https://www.bursa.ro/mazda-motor-a-dezvaluit-un-plan-de-investitii-de-10-6-miliarde-de-dolari-in-vehicule-si-productia-de-baterii-07943845
Anunturile saptamanale cu "noi evolutii" in stocarea bateriilor ma lasa rece. Pur si simplu nu se intrevede nicio revolutie in privinta asta pe termen scurt si mediu. Toate investitiile absurde in acumulatori se dovedesc bani aruncati pe geam. Dieselul e aici si nenorocitii astia vor sa-l distruga, pentru ca e prea bun si din cand in cand omenirea simte nevoia sa se saboteze singura pe mana unor cretini care-s lasati sa-si faca de cap.
Nu vrea nimeni ca omul sa isi ia o masina diesel pe care sa o tina 500.000 km, scopul e sa iti iei o masina care sa te tina pana iese din garantie, electricele cand se vor strica si bateriile vor costa peste 15.000-20.000 euro nimeni nu le va repara, isi vor lua alta masina, asta e scopul final sa schimbi masina cum schimbi telefonul, 2-3 ani si gata.
citesc elucubratia asta reterdata la un articol despre oferta diesel, IN ROMANIA, de la Mazda.
de acord cu voi dar va mai dau un indiciu:
cu electricele vor putea manipula/tine in friu poporul !
se ia curentul, nu mai au demonstrantii cu ce se deplasa !
anul trecut am cetit pe undeva de un posesor de Tesla M3 care a luat masina de la cineva; a fost la un up-date la reprezentanta si cind a iesit de acolo a bagat de sama ca masina ii arata o autonomie mai mica !!!
fostul propr'etar a apelat la un meserias care a spart softul M3-ului si asa masina putea rula mai mult, desi bateria era aceeasi ... aia de la reprezentanta i-au zis ca ii rezolva problema contra cost: 4.500 $$$ !!!
no, amu, ginditi-va cite se pot face doar din soft daca vor anumiti "baieti dastepti" !
la noi la Montreal, saptamina trecuta a fost ploaie inghetata ... a picat curentul la peste 1.100.000 clienti din 4.500.000 citi are Hydro-Quebec !!! 25% ...
aia cu electrice, daca i-a prins descarcati ... si acasa picase curentul ... au trebuit sa caute statii functionale ... unde erau cozi, mari !
amu' sa poate zice ca au fo cozi si la benzinarii ... da ! au fost, dar la o masina ii tre max 5 min sa faca plinul, 10 la pick-up-uri ca au rezervoare mai mari ... dar la una electrica ...
am vazut un articol pe tema asta in franceza; o sa vi-l pun sa cetiti pentru cei care pricepeti; era dat un ex. cu o femeie cu MY ce a prins in 4 luni doua pane de-astea de curent majore ...
a zis ca isi vine Y-u pt ca s-a saturat !!!
iaca articolul:
https://www.guideautoweb.com/articles/70116/verglas-la-patience-des-conducteurs-de-voitures-electriques-mise-a-l-epreuve/
drumuri bune !
PS: nu-s impotriva electricelor, aci curentul e inca f ieftin (cam 35-40 bani/kwh); dar pot aparea situatii delicate ca sa zic asa ... e cam fortata introducerea lor ...
@Razvan, mai putin decat costa un pachet de tigari pe zi consumat 365 de zile pe an.
Ontopic: Nici eu nu sunt impotriva electricelor, desi presupun ca nu ma cred unii care citesc ce scriu eu p'aici. Eu, Seriff si altii suntem impotriva fortarii "electrificarii" prin taxe pentru masinile clasice si pomeni pentru cele electrice. Si suntem foarte iritati de isteria cu care sunt descalificate masinile termice. Cum ceva ce pana mai ieri era un mijloc de transport pe care toti il foloseam e dintr-o data condamnat si scos vinovat de toate relele din lume, ca omoara copii si alte ineptii de genul asta. Eu incap de cei cu electrice: ei nu incap de mine. Si eu mi-as lua un Ioniq5 daca ar fi mai ieftin, am mai spus-o. Pretul cerut raportat la "cata masina primesti" nu e justificat. Cand va fi, imi iau si eu una. Dar vb aia, lasati-ma dracului sa-mi conduc masina pe care am dat o caruta de bani, nu ma luati cu prostii eco. Pentru ca nu masina mea euro 6 polueaza. Ci altii, prin alte parti ale lumii. Despre asta e vorba.
@Razvan: e hibrid, deci impozitul e minim. Chiar daca cilindreea e mare.
presupun ca ti-ar fi placut sa patesti ca respectivul sa intri in reprezentanta cu o autonomie si sa iesi cu alta ... mai mica !
cozile la curent au fost mult mai lungi chiar daca nr de ev-uri e mult mai mic !
si iarasi, aci iarna chiar nu e ca vara si la -25 gr.C cam faci frigul !
in weekend a venit un amic si a luat un taxi byd si a zis ca era cam rece in masina !
deci or fi avantaje, dar sunt si inconveniente destule ... daca ai chef sa le vezi si sa le bagi in sama !
daca nu le bagi in sama doar ca sa faci impresie ... e alta poveste.
nu o putem schimba noi, suntem prea mici.
dar sa incepem sa ne schimbam noi ... asta chiar ne sta in putere !
va doresc tuturor ca Lumina Invierii sa va aduca pace si liniste in suflete !
masinile sunt niste mijloace de transport ... politicieni fac cum pot ...
nu are rost sa ne sfadim aci si nici altundeva (pentru fleacuri), avem destule pacate, chiar daca nu ne dam sama de ele ...
fiecare sa umble cu ce isi doreste, cu ce isi permite, ca doar de aia au fost inventate, carele, carutele, trenurile si toate mijloacele de transport !
drumuri bune tuturor !
Drumuri bune tuturor !