Joi, 16.04.2020
- Comenteaza
- Trimite pe:
În ultimii ani, Mazda a fost producătorul care a încercat să rămână fidel tradițiilor vechi, motiv pentru care, în portofoliul japonezilor au prosperat motoarele aspirate natural.
Dar în același timp, Mazda a investit resurse importante pentru ca tehnologia Skyactiv să poată duce dueluri corecte cu mai toți rivalii care au îmbrățișat cu încredere turbinele și downsizing-ul. Și în toată această nebunie, Mazda a desemnat o echipă să dezvolte un motor revoluționar. Numele său este Skyactiv-X și preia tehnologii atât din lumea motoarelor pe benzină, cât și din zona propulsoarelor diesel.
SUV-ul CX-30 a fost al doilea model din gama producătorului nipon care a primit acest motor, iar în cadrul testul din România ne-a întâmpinat o versiune echipată cu transmisie automată și sistem de tracțiune integrală.
Mazda CX-30
- Pret de pornire 24.490 €
- Pret model testat 35.690 €
Motor / Transmisie
Pentru a nu panica populația, propun să începem cu lucrurile ușor de digerat. Motorul Skyactiv-X are la bază unitatea pe benzină de 2.0 litri cu patru cilindri. În total, noul propulsor gândit de inginerii constructorului japonez oferă 180 de cai putere la 6.000 rpm și 224 Nm începând cu 3.000 rpm.
Până acum, nimic ieșit din comun. Doar că, în spatele acestor valori se ascund orele de muncă ale inginerilor japonezi care au dezvoltat, testat și implementat motorul cu aprindere prin compresie controlată prin scânteie. În cazul în care câțiva dintre dumneavoastră ați arcuit sprâncenele, vă garantez că nu am făcut nicio greșeală în fraza de mai sus, aceasta fiind denumirea completă a tehnologiei folosite de Mazda pentru Skyactiv-X.
Japonezii au vrut un motor pe benzină care să funcționeze cu un amestec sărac de combustibil care să poată fi aprins și prin compresie. Altfel spus, tehnologia din spatele unui propulsor diesel, dar aplicată unui alt tip de carburant. Rata compresiei este de 16,3:1, mai mare decât cea oferită de dieselul Skyactiv-D de 1.8 litri oferit în prezent de Mazda, iar amestecul sărac în combustibil este exploatat eficient datorită tehnologiei Spark Controlled Compression Ignition.
În cazul unui astfel de amestec există riscul apariției unor detonații nedorite, dar inginerii Mazda au rezolvat "misterul" printr-un sistem de injecție în două etape. În prima parte, doar o mică parte de benzină ajunge în cilindrii motorului, astfel încât să fie eliminată posibilitatea autoaprinderii, iar abia în etapa a doua injectoarele oferă cantitatea necesară de carburant astfel încât procesul de ardere să fie eficient.
Pentru a putea implementa această tehnologie, Mazda folosește un set de bujii mult mai subțiri decât cele pe care deja le cunoaștem. În același timp, amestecul sărac în combustibil are nevoie de mult mai mult aer, motiv pentru care a fost integrat și un compresor angrenat prin curea.
Deși modul de funcționare al motorului Skyactiv-X este unul mai complicat decât cel al unui motor "clasic" pe benzină, din spatele volanului nu vei simți toată "magia tehnică" petrecută sub capotă.
Skyactiv-X reușește să fie un motor rafinat, fără vibrațiile specifice unui diesel, iar puterea acestuia este livrată într-un mod liniar, fără să apară acele "explozii" prin care capul ți se afundă în tetieră. Din spatele volanului vei simți o frână de motor mai generoasă decât cea a clasicului Skyactiv-G, iar la viteze de oraș, vei descoperi agilitatea acestuia. Resursele sunt suficiente pentru a avea un ritm dinamic în regim de drum național, însă la viteze de autostradă, Skyactiv-X mai pierde din acea agilitate.
În cazul de față, resursele motorului cu aprindere prin compresie controlată prin scânteie au fost gestionate de o cutie automată cu șase rapoarte care poate fi prinsă pe picior greșit în momentul retrogradărilor. Dacă vrei să elimini aceste mici scăpări ale transmisiei, poți alege să rulezi în modul Sport. Selectarea acestuia se face cu ajutorul unui comutator amplasat pe tunelul median. Cei care vor să fie tot timpul în control, pot opta și pentru utilizarea padelelor din spatele volanului.
Consum
Noul Skyactiv-X a fost gândit pentru a oferi atât performanțe mai bune, cât și un consum redus de carburant. În ceea ce privește acest ultim aspect, motorul cu aprindere prin compresie controlată prin scânteie va fi mai puțin gurmand cu 0.3 litri/100 de kilometri comparativ cu motorul pe benzină de 2.0 litri în aceeași configurație.
Consum mediu mixt comunicat de producătorul nipon conform noilor teste WLTP este de 7.0 litri/100 de kilometri. În regim urban, acesta ajunge până la 9 litri/100 de kilometri, în timp ce în afara orașului, consum scade până la 6.0 litri/100 de kilometri.
Pe parcursul testului am rulat atât în traficul aglomerat din București, cât și pe drumurile naționale sau pe autostradă, atât în modul normal, cât și în Sport. La finalul testului, consumul mediu mixt a fost de 10.3 litri/100 de kilometri, iar circa 75% din timpul petrecut în mașină a fost în oraș. În afara orașului, computerul de bord a indicat o valoare medie de 7.3 litri/100 de kilometri.
Pentru a sări în ajutorul motorului Skyactiv-X, Mazda a integrat și un sistem mild-hybrid la 24V format dintr-un starter/generator și o baterie litiu-ion de 0.16 kWh. Motorul repornește într-un mod lin, fără vibrații, iar plecările de pe loc se realizează cu rafinament.
Segmentul din care face parte CX-30 este unul destul de aglomerat, dar un motor pe benzină cu resursele lui Skyactiv-X cuplat la o cutie automată și la un sistem de tracțiune integrală face ca numărul concurenților să nu fie unul ridicat.
Hyundai Tucson echipat cu motorul de 1.6 litri și 177 CP în versiune 4WD și transmisie automată cu 7 trepte are un consum mediu cuprins între 8.3 și 8.9 litri/100 de kilometri, în timp ce Volkswagen Tiguan și Skoda Karoq (2.0 TSI, 190 CP, DSG, 4WD) promit un consum mediu mixt de 8.4 litri/100 de kilometri.
Kia Sportage într-o echipare similară cu cea a lui Tucson consumă 7.4 litri/100 de kilometri, iar Seat Ateca într-o versiune asemănătoare cu cea a lui Tiguan promite un consum mediu de 6.9 litri/100 de kilometri. Trebuie să rețineți că pentru ultimele două modele amintite mai sus, consumul comunicat de producător este unul calculat conform vechiului standard NEDC.
Performanţe
În dreptul capitolului dedicat perechii motor-transmisie am menționat că noul propulsor nu vine la pachet cu explozii de putere, resursele fiind livrate într-un mod liniar. Iar acest lucru, îl vei putea deduce și din performanțele anunțate de Mazda.
În varianta cu tracțiune integrală și cutie automată de viteze, CX-30 Skyactiv-X este cea mai grea versiune din ofertă: 1.471 de kilograme. Sprintul de la 0 la 100 km/h are loc în 9.2 secunde. Hyundai Tucson și Kia Sportage sunt mai rapide cu 0.1 secunde, în timp ce trioul Grupului Volkswagen (Tiguan, Ateca, Karoq) reușesc timpi mai buni cu aproape 2 secunde.
Nici în ceea ce privește viteza maximă, CX-30 în această configurație nu reușește să prindă podiumului. Volkswagen Tiguan, Seat Ateca și Skoda Karoq sunt modelele care au o viteză de top de peste 210 km/h, în timp ce modelul nipon bifează 204 km/h. Atât Tucson, cât și Sportage sunt ceva mai lente.
Interior
Mazda CX-30 trebuie să umple golul dintre CX-3 și CX-5, iar niponii au ales să ofere atât un spațiu interior generos, cât și un habitaclu garnisit cu accesorii atent lucrate și bine finisate.
Motorul Skyactiv-X poate fi comandat doar împreună cu nivelurile de echipare GT și GT Plus peste care pot fi adăugate pachetele Sound, Safety sau Luxury. Standard, există o tapițerie din material textil, însă prin bifarea pachetului Luxury, clienții care aleg motorizarea Skyactiv-X vor fi răsfățați cu o tapițerie din piele Pure White care îmbină o serie de elemente de culoare albă cu accesorii castanii.
Scaunele sunt confortabile cu o suprafață mare a șezutului, iar suportul lateral este unul bun. În plus, acestea au o tetieră integrată despre care Mazda spune că te va proteja mai bine în cazul unui impact din spate.
Materialele folosite pentru interior sunt unele plăcute la atingere, iar finisajele sunt atent lucrate. Chiar și în partea de jos a cabinei vei descoperi plastice prietenoase cu simțul tactil.
Niponii nu uită de spațiile de depozitare, iar pentru CX-30 au pregătit două suporturi de pahare adânci, o zonă acoperită cu plastic aderent în care îți vei putea depozita telefonul mobil (a fost "ascunsă" la baza consolei centrale) și o cotieră cu un capac care culisează. Pe portiere vei putea depozita sticle de 1.5 litri, dar și alte mărunțișuri.
Pe locurile din spate există spațiu suficient atât în dreptul picioarelor, cât și în dreptul capului, iar pasagerii cu o înălțime de până în 1.85 metri vor putea călători fără probleme.
Dacă la interior, CX-30 se apropie de spațiul oferit de modelele din segmentul superior, volumul portbagajului are de suferit. Doar 430 de litri oferă SUV-ul nipon, în timp ce restul rivalilor trec de 500 de litri.
Preţ de achiziţie
Odată cu lansarea noii generații Mazda 3, producătorul nipon a simplificat nivelurile de echipare. Aceeași rețetă a fost urmată și pentru noul CX-30. Astfel, SUV-ul producătorului japonez este disponibil în versiunile de echipare Standard și Plus, atunci când clienții optează pentru motorizările clasice, respectiv GT și GT Plus, atunci când motorul Skyactiv-X devine o prioritate.
Mai mult decât atât, odată cu simplificarea nivelurilor de echipare, Mazda oferă o mulțime de dotări standard. Astfel, versiunea de bază a lui CX-30 Skyactiv-X include, printre altele, următoarele echipamente: jante din aliaj de 18 inch, faruri LED cu tehnologie Matrix, lumini de semnalizare și stopuri cu LED, oglinzi exterioare electrice, încălzite, rabatabile automat și cu lumină de semnalizare integrată, head-up display, ecran color cu diagonala de 8.8 inch și conectivitate Apple CarPlay și Android Auto, volan și schimbător de viteze îmbrăcate în piele, cotieră centrală, scaune față reglabile pe înălțime, sistem de asistență la pornirea din rampă, senzori de lumină și ploaie, senzori de parcare pentru partea din spate, gamuri spate fumurii și sistem audio cu 8 difuzoare.
Prețul de pornire pentru versiunea Skyactiv-X GT este de 24.500 de euro. Pentru transmisia automată sau sistemul de tracțiune integrală vei fi nevoit să mergi pe nivelul de echipare GT Plus. În cazul unei astfel de versiuni, prețul de pornire ajunge la 31.100 de euro.
Atât Kia Sorento (nivel de echipare Style), cât și Skoda Karoq (nivel de echipare Sportline) sunt mai ieftine cu peste 1.500 de euro comparativ cu modelul nipon, în timp ce Hyundai Tucson (Premium), Seat Ateca (Xcellence) și Volkswagen Tiguan (Highline) au prețuri mai mari raportat la CX-30.
Siguranţă
Organizația Euro NCAP a testat noul CX-30 la finalul anului trecut. Iar performanța modelul producătorului nipon nu a trecut neobservată. Spun asta pentru că Mazda CX-30 a obținut un calificativ aproape perfect (99%) pentru protecția pasagerilor adulți. Mai mult decât atât, acesta este cel mai bun rezultat obținut de un model testat de Euro NCAP conform protocolului valabil în 2018 și 2019 pentru capitolul dedicat protecției pasagerilor adulți.
Dar noul CX-30 a obținut rezultate bune și la celelalte categorii testate: 86% pentru protecția copiilor, 80% pentru protecția pietonilor și altor categorii de utilizatori ai drumurilor și 77% pentru sistemele de asistență. Per total, CX-30 s-a descurcat excelent, iar la final a fost răsplătit cu 5 stele de siguranță.
În ultimii ani, organizația Euro NCAP a pus accent și pe sistemele moderne de siguranță, iar Mazda propune un pachet generos de astfel de tehnologii. Standard, SUV-ul nipon va fi echipat cu următoarele: asistent inteligent la frânarea în oraș cu funcție pentru detectarea pietonilor, sistem pentru monitorizarea unghiului mort, sistem de asistență în ceea ce privește banda de rualre, cruise control adaptiv, sistem pentru recunoașterea semnelor de circulație, sistem de apelare de urgență E-Call și sistem pentru monitorizarea șoferului.
Ţinută de drum
Mazda este unul dintre constructorii care încă acordă o atenție deosebită senzațiilor oferite în timpul condusului. Japonezii nu uită de această regulă și încearcă, pe cât posibil, să o imprime și SUV-urilor din gamă.
Dar cu toate acestea, Mazda a luat o decizie mai puțin acceptată de fani: renunțarea la o platformă cu punte spate independentă odată cu lansarea noii generații Mazda 3. Am amintit de modelul de clasă compactă pentru că și CX-30 folosește aceeași platformă tehnică.
Deși soluția utilizată de inginerii constructorului nipon nu a fost primită cu brațele deschise de puriști, platforma pregătită este una agilă și plăcută în timpul condusului.
În ciuda faptului că SUV-urile nu sunt unele dintre cele mai agile vehicule de pe piață, setările pregătite de Mazda mă determină să-mi schimb puțin opinia cu privire la acest tip de caroserie. Spun asta pentru că CX-30 are un comportament rutier bun, cu un feedback generos și cu o dinamică apropiată de cea a unui hatchback. Per total, SUV-ul este unul agil, precis, însă consider că pe anumite denivelări, suspensia este puțin prea rigidă pentru un model din acest segment. Nu am fost deranjat de acest lucru, însă sunt convins că mulți dintre clienții care caută un astfel de SUV vor să aibă parte de și mai mult confort.
Ruliul nu este unul pronunțat, iar comportamentul dinamic bun se datorează și sistemului de tracțiune integrală și a sistemului G-Vectoring Control Plus. Acesta din urmă aplică o ușoară frânare a roților aflate în exteriorul virajului pentru a îmbunătăți manevrabilitate și stabilitatea.
Direcția oferă un feedback bun și te ajută să "citești" rapid suprafața pe care rulezi.
Vizibilitate
Un SUV din clasa compactă nu ar trebui să pună foarte multe probleme în momentul în care aducem în discuție vizibilitatea. Oglinzile laterale ale lui CX-30 sunt bine proporționate, iar luneta, deși înclinată, oferă o vizibilitate bună. Doar montanții A strică un calificativ perfect în dreptul acestui capitol, întrucât îți vor știrbi din vizibilitate în momentul abordării virajelor strânse.
În cazul în care te simți dominat de dimensiunile lui CX-30, poți opta oricând pentru un sistem la 360 de grade capabil să te scoată din situațiile "înghesuite". Camera video pentru mersul cu spatele este oferită standard pe nivelul de echipare GT Plus, iar calitatea imaginilor este una bună.
Tehnologie
Odată cu simplificarea versiunilor de echipare, Mazda oferă o mulțime de tehnologii moderne standard. Așa se face că imediat ce vei urca la volanul noului CX-30 vei face cunoștință cu un instrumentar mixt de bord (analogic+digital). Există un ecran de 7 inch care nu poate fi personalizat într-un mod extrem, însă informațiile oferite de acesta sunt dublate de un head-up display cu o claritate bună a imaginii.
Odată cu introducerea noii generații Mazda 3, niponii au ales să nu ofere un ecran central tactil, iar povestea se repetă și în cazul lui CX-30. Display-ul are o diagonală de 8.8 inch, iar informațiile sistemului de infotainment pot fi descoperite doar cu ajutorul unui controller rotativ amplasat pe tunelul median.
Sistemul de operare este unul simplu, ușor de înțeles și nu necesită un timp îndelungat de acomodare. În plus, acesta este compatibil cu Apple CarPlay și Android Auto.
Pentru melomani, Mazda a oferă standard un sistem audio cu 8 incinte, însă opțional, clienții pot bifa Sound Pack-ul care propune un sistem semnat de Bose și 12 difuzoare.
Totodată, nu trebuie să uităm nici de pachetul generos de sisteme de siguranță, tehnologii pe care le-am amintit în dreptul capitolului dedicat.
Dar poate cea mai importantă tehnologie prezentă la bordul lui CX-30 este aprinderea prin compresie controlată prin scânteie, adică sistemul aflat în spatele motorului Skyactiv-X.
Design
Mazda a fost unul dintre producătorii care a mizat pe design și pe modul în care clienții percep formele mașilor. Iar odată cu apariția filozofiei de design Kodo, niponii au reușit să aducă pe piață modele atragătoare.
Filozofia Mazda în materie de design a trecut la un nivel nou odată cu lansarea lui Mazda 3, iar CX-30 urmărește liniile trasate de hatchback-ul compact. Așa se face că noul SUV reușește să atragă rapid privirile trecătorilor, nu doar prin eleganța generală, ci și prin tușele dinamice.
Partea frontală este una masivă cu zone gândite special pentru a inspira sportivitate, în timp ce profilul mizează pe liniile pe care le-am tot văzut în ultima perioadă pe noile SUV-uri coupe. Pentru zona posterioară, designerii au ales linii fluide și cât mai puține muchii.
Ne-a placut
- Comportamentul dinamic
- Rafinamentul propulsorului Skyactiv-X
- Pachetul generos de echipamente oferit standard
Nu ne-a placut
- Performanțe mai slabe comparativ cu cele ale concurenților
- Volumul portbagajului
Ştiri despre Mazda
-
Cu ocazia Salonului Auto de la Beijing, japonezii de la Mazda au dezvăluit noul EZ-6. Un sedan de aproape 5 metri lungime, dezvoltat special pentru piața din China. (Joi, 25 Aprilie)
-
În urmă cu ceva timp am călătorit, în mare secret, la Centrul Mazda din Germania, acolo unde am făcut cunoștință cu noul CX-80. Cu alte cuvinte, un CX-60 cu trei rânduri de scaune, care poate găzdui într-o atmosferă premium până la 7 pasageri. Acum, că a expirat embargoul de comunicare, am revenit cu un articol în care disecăm SUV-ul nipon. (Joi, 18 Aprilie)
-
Constructorul japonez de automobile a înregistrat denumirea 6e și logo-ul aferent la Oficiul Uniunii Europene pentru Proprietate Intelectuală. (Marti, 19 Martie)
-
Președintele Mazda, Katsuhiro Moro, a dat de înțeles că producătorul nipon ar putea lansa un model sport echipat cu motor rotativ. Acesta ar putea fi inspirat de conceptul Iconic SP, care tocmai a debutat la Tokyo. (Luni, 15 Ianuarie)
-
Constructorul nipon de automobile confirmă debutul noului SUV CX-70. Evenimentul va avea loc în data de 30 ianuarie. (Joi, 04 Ianuarie)
Chiar dacă testul lui Cornel e bine scris și destul de informativ (fostul cu Mini JCW rămâne totuși notabil prin plusul de fantezie verbală... dar și hot-mașinuța l-a incitat cred la tot felul de excese :-))
Totuși, un consum mediu (mixt) de +10 l/100 nu cred că rimează cu 7,3 l urban. Plus că masa proprie apare cu vreo sută de kile mai mare ca aici în alte teste.
Nu mai cârcotesc de ce în testul cu manuala calificativul a fost *silențioasă* și aici *medie* că-s 1001 factori variabili în joc, de la marca de pneuri la granulația asfaltului.
Merita poate precizat și că e vb de o cutie automată cu convertizor de cuplu, ceva mai gurmandă decât DSG-EDC-urile la modă (7.0 consum WLTP vs. 5,9 manuala), dar mai puțin *consumabilă*...
Cât despre *benzodieselul* Skyactiv-X, rămâne cum am stabilit: n-o fi el *stratosferic*, dar tot e un punct de cotitură tehnică -- și clar că poate fi perfecționat în continuare.
Mulțumesc :)
Am corectat în dreptul consumului. Valoarea de 7.3 litri/100 de kilometri a fost pentru consumul în afara orașului :).
Designul este ok, interesant, frumos. Ca design imi place. In interior sunt finisaje bune si de calitate. Se pare ca, Mazda se duce usor catre premium, si cu preturile si cu calitatea. Bine, nu chiar premium. Sub-premium.
Interiorul este de calitate, cu piele si finisaje frumoase, dar parca un pic simplist... Calitatea este buna, cotiera este asezata bine si imbracata in piele. Interiorul este de calitate, dar cand te uiti in poza nr. 17, parca este putin simplist interiorul.
Are 180 de cai si *doar* 224 Nm. Pentru greutatea ei, la 180 de cai, cred ca ar fi trebuit sa fie mai fasneata.
Cam scumpa, desi Mazda vrea sa se duca catre premium. Acum, este un Sub-premium. Bine, piele gasesti si in segmentul de volum (Tiguan, Karoq si Ateca). 224 Nm si 180 de cai. Cam putini Nm pentru cati cai sunt. Nu inteleg de ce Mazda ofera un portabagaj atat de mic si le situeaza intr-o clasa superioara. Mazda CX-5, in testul cu acest model, se compara cu Skoda Kodiaq. Si are portbagaj de 506 l. CX-5 se compara, de fapt cu Skoda Karoq. Iar Mazda CX-30 cu Skoda Kamiq. Mazda CX-3 tot cu Kamiq. Diferenta dintre CX-3 si CX-30, este de doar 80 l in portbagaj. CX-30 este varianta mai lunga a lui CX-3. Nu inteleg de ce se situeaza cu o clasa superioara. Iar dimensiunile trebuie sa corespunda. CX-30 este la limita dintre segmentul B si segmentul C.
Portbagajul chiar este mic.
Performantele sunt slabe.
Este o masina ok, dar se putea mai bine.
...Încă nu-s lămurit totuși dacă nu conduci cumva o Skoda Octavia RS la cât de nemulțumit ești cu puteri din astea *debile*. :-)
Rămâi oricum simpatic cu obsesia ta... portbagajistă -- calitate reală a Skodelor, dar factor decisiv pro-cumpărare doar pentru unii hiper-pragmatici (ca să nu zic pro-moartea auto-pasiunii, :-)) care uită de existența dubelor pt cărat Ikea-frigidere odată la 3-4 ani.
P-o notă mai serioasă, nu-s fan SUV gen CX30 cu tentă exhibiționistă și nu off-road-istică, dar aș miza și mâine pe Skyactiv-X, cu condiția să fie pus p-o Mazda-2 de 130-140 CP din 1,5 litri, care mi-ar fi de-ajuns la cât de ușoară e mașina.
Nu este vorba de cai. Este vorba de faptul ca motorul asta este mort. Peste 9 secunde 0-100 km/h.
Pai, un SUV cu 150 de cai ( deci cu 30 mai putini) si mai multe kilograme decat CX-30, se misca mai repede, mai fasneata. Cu peste 1 secunda diferenta.
Motorul asta este mort la acceleratie
Si cum naiba, au reusit, dintr-un motor 2.0 de 180 de cai, sa scoata doar 224 Nm ?
Nu sunt fan sute de cai si sute de nm, dar totusi, nici macar 250 Nm. Este un motor mort pe acceleratie.
Eu nu inteleg.
Nu cred ca sunt cai. Sunt niste manzuleti sau niste ponei.
Masina asta este moarta pe acceleratie. Este foarte lenta.
Un motor 2.0 cu 180 de cai, in general, are 350 nm. Asta nici 250 nu are.
Uite, dau un exemplu de o masina mult mai grea, tot pe benzina si tot 2.0 cu 180 de cai.
Skoda Kodiaq 2.0 TSI 180 cai: greutate 1632 kg, 7.8 secunde 0-100 km/h, 206 km/h v-max si 320 Nm cuplu.
Deci o masina cu tot 180 de cai si cu 200 kg mai grea, este mai rapida cu 1.4 secunde 0-100 km/h si prinde cu 2 km/h mai mult.
Motorasul asta este de la Mazda este cam mort.
Stiu, este orientat catre consum, dar puteau sa puna 150 de cai si mai multi Nm. Astfel, consumul era mai mic, iar motorul tragea.
@Cristi
Daca tot esti proprietar de CX-30, ne poti spune, te rog, cum se comporta pe acceleratie. Se simte moarta, lenta, ok sau cum ?
Ce mi-a placut la model:
- faptul ca are un look modern, impresia generala de confort si calitate in cele mai mici detalii;
- amplasarea sistemului de navigatie in zona vizuala optima;
- MADE IN JAPAN (si am vazut diferenta intre un Clio turcesc si un Capture spaniol, de curand....);
- in clasamentul all time al EURONCAP ocupa pozitia 9 dpdv al punctajului de siguranta obtinut, ceea ce este mai mult decat onorabil.
Ce nu mi-a placut la MAZDA CX-30:
- dimensiunea ecranului de navigatie (prea mic, zic eu - cred ca 8"-9"-10" era ceva optim) precum si faptul ca acesta nu avea functie touch - nu aveam pretentie de comanda vocala dar actualul mod de selectare iti poate distrage in mod serios atentia de la drum...
- motorul pe benzina de 180 CP este dupa parerea mea o complicatie tehnica, la modul general - nu ofera un consum redus fantastic fata de cel de 122 CP partea de aprindere/bujii cred ca este una care va face probleme in timp;
- un consum urban de 10 litri/100 km, ma duce iar la concluzia ca, masinile cu motor clasic, sunt invariabil LIMITATE dpdv al randamentului la maximum 40%, orice le-ai face....
O masina electrica consuma energie din bateriile de acumulatoare - IN MEDIE - mai putin, in mediul urban, cu circa 10-15 % decat in mediul extraurban!!!!
Iar noi (cei care nu suntem curieri de profesie), de cele mai multe ori ne deplasam urban in 70-75 % din cazuri. Din acest motiv sunt mult mai adecvate electricele care NU POLUEAZA deloc IN ORASE!!!!
La ora actuala, in Romania, PESTE 50-60% din energia electrica provine din hidrocentrale, nucleara, fotovoltaice si eoliene!!!
Fara suparare, asta-i viitorul!
Chiar daca electricele, fiind ceva mai grele, trebuie sa anticipezi mai bine comportamentul lor pe sosea, uzeaza cauciucurile ceva mai mult decat la o masina clasica, necesita baterii destul de puternice pentru autonomii mari si nu sunt - INCA - prea accesibile ca pret pentru o buna parte dintre romani...
@Cristi: 12 - 15 l/100km consum? :-o Oh my God...
Asa-i cand te lauzi ca ai descoperit gaura la macaroana si te faci de ras apoi...
Mai ai rabdare cativa ani - se va rezolva si problema stocarii - bateriile solid state (mai sigure, mai usoare si mai eficiente) vor fi probabil - un raspuns...
O falsa problema este insa reciclarea: bateriile de acumulatori se recicleaza deja de 10 ani daca nu si mai bine...
E drept, exista si dezamagiri.
De ex. TOSHIBA promitea acum 2-3 ani lansarea lor comerciala pentru anul 2019 - si nu s-a intamplat acest lucru...
Cativa ani ?
Pai, du-te in electrolizeii tai, da' diesel este ieftin si eficient. Si este acum, nu peste cativa ani.
Un Taycan, masina luxoasa de performanta, are, din cauza bateriilor, o greutate de peste 2200 de kg si autonomie de 400 km.
Scuzati-ma, dar am nervi din cauza lui @Electrikkk (@Edikkk).
Serios acu, forjat ca lumea, ȘI Taycanul înțepenește în câteva minute, ca dealtfel toate pretinsele uber-sportive electrice, aberante ca segment (suficient să împărțiți 70-80% din kW motoarelor cu kWh din baterie și aflați exact minutele, înainte să vă cruciți. :-))
Back ontopic, diferențele incredibile între consumurile medii efective mărturisite aici (sincer înclin să cred) -- de la 6,5 l la 12-15 l/100 km -- nu pot fi imputate exclusiv cutiei automate, ci și stilului de condus al fiecăruia.
D-aia prefer să compar consumurile obținute de ACELAȘI tester cu variante diferite ale aceleiași mașini, din care obligatoriu trebuie scăzute însă 10-15 procente -- prietenii știu de ce...
@Kiro: intre un ziarist care face un test de cateva ore si un tip care detine masina si se poate uita pe bord la consumul mediu dupa cavea zeci de mii de km, eu il cred pe posesor. Cu atat mai mult cu cat ar vrea omul sa spuna mai putin, dar daca spune atat, inseamna ca asta e realitatea. Si in cazul de fata, fara suparare, dar e urias.
Aici chiar au nimerit-o:daca nu esti sado-maso practicant,sa decartezi purcoiu de bani pentru complicatia asta revolutionara convins de economia de 0,3l / 100 km ....!!
ma bucur ca ai revenit kiro.
Din pacate, avem un motor super complicat, care pe hartie consuma cu 0.3l mai putin decat un motor clasic, fara complicatii inutile, dar care in realitate consuma aproape cat un X5 30d Diesel de 2t, mult mai mare, mult mai puternic si mult mai rapid. Bravo Mazda!
Locurile din spate nu sunt potrivite pentru nimeni de peste 1.8m.
Asta o fi semnul ca Diesel-ul isi continua cariera ?
Asta o fi semnul ca Diesel-ul inca este deasupra tuturor ?
Asta o fi semnul ca Diesel-ul "traieste" si ca nu a pierdut lupta dintre Diesel si Electric ?
Interesant...
@someone
Da, asa este.
Un motor aspirat are mai multi cai, dar mai putin cuplu.
Si un turbo are mai mult cuplu, dar mai putini cai.
Viteza maxima si 0-100 km/h sunt determinati de cuplu, cai si greutate.
Bine ca nu are peste 9.5 secunde 0-100 km/h. Atunci chiar era lenta.
Nu sunt fan accelerarilor rapide si bruste si sa fie cat mai rapida si 0-100 km/h foarte repede, dar sunt importante si aceste valori.
Ceva mai multe detalii te rog, ai poate păreri diferite fata de AM? Consumul vad ca e mai mare fata de ce le-a reieșit în test. Apreciez orice alte detalii. Câți km ai pana acum cu mașinuța? La achiziție ai avut în vedere și alte mărci? Am tot așteptat păreri și de la DLP care întârzie sa ne dea mai multe detalii. Sunt interesat de o achiziție și oscilez între Tucson, Sportage, Cx30 și Peugeot 3008 ( având un sportage la momentul actual la care posibil sa fac buyback). Le-am testat, condus si urmărit pe toate cele 4, însă tot îmi rămân mai puține date despre Cx30. Celelalte variante le știu bine în special Tucson și Sportage. Orice alte informații de la posesori sunt binevenite.
3008 a picat testul in fata lui Sportage? Ciudat...ma asteptam ca tinuta de drum a coreeanului sa lase de dorit. Mai ales ca la testul elanului tinde sa ramana in 3 anvelope la viteze mai mici decata ale francezului
Asa este, am promis ca fac un review mai detaliat dar nu gasisem oportunitatea de a o face (mai bine decat aici DT CX30).
Sa revenim:
Consum (ca toata lumea este interesata de acest aspect):
- la ski in UE, masina plina (4 aproape adulti+1 caine+bagaje+sarcofag deasupra,etc.), mers aproape regulamentar pe autostrazile din vecini, 9,5l/100km; daca treceai de 140km/h se apropia de 10...media a fost pentru aproape 3000km;
- de curand (in carantina) am facut drumul Buc-CJ (dus-intors), singur in masina, inca cu cauciucuri de iarna, mers alert ( a se citi ff alert; fiind aproape singur pe drum), ~10l/100km in mai putin de 5 ore, la dus; 5,5 ore la intors (mai relaxat), consumul a coborat la o medie de 9,2....daca diferenta de 45 minute te costa in plus ~ 50 RON, senzatiile traite la dus au fost sublime. De foarte mult timp nu am mai trait o senzatie atat de placuta la volan pe Valea Oltului;
- mers regulamentar 130/140km/h pana la Ploiesti pe A3; circa 7% (tot cauciucuri de iarna pe timp de primavara).
Singura problema este ca trebuie sa alimentezi destul de des; rezervorul prin manuale are 45-48 l; martorul se aprinde devreme si te "strange" un pic cand tot scade autonomia.
Confort
- scaunele sunt mai rigide fata de CX3, pozitia este destul de joasa pentru un SUV-uletz si te ajuta mult posibilitatea de ajustare a sezutului catre extremitatea dinspre volan; sustinere laterala Ok, fara a fi spectaculoasa;
- am stat de cateva ori in spate (spritz/gratar) si este ok (h=180cm; G>110kg)
- foarte util tempomatul adaptiv; desi nu franeaza foarte intuitiv (are totusi posibilitatea reglarii distantei fata de auto din fata);
- nu foarte utila inchiderea/deschiderea electrica a hayonului; daca are vreun obstacol pe drum (vezi bagaje multe) nu se mai inchide...mai aranjezi, mai ncerci, etc.
- vizibilitatea camerei din spate este decenta
- stergatoarele sunt ascunse bine de capota si nu mai "falfaie" ca la CX3 (de ex) - n.b. nici capota.
- priza de bricheta amplasata in cotiera este un +, cu un prelungitor si rezolvi toate conexiunile posibile;
- nu am reusit sa instalez Android auto (in RO nu este valabil) si am o problema cu fixarea telefonului pentru Maps; u te ajuta f mult dispunerea grilelor de introducere aer;
- destul de rapida incalzirea in scaune
Condus
- motorul este dinamic cu conditia sa nu uiti ca este unul aspirat, adica daca esti pe autostrada si ai incetinit pe la 110-120 in spatele cuiva, in viteza 6, la accelerare nu ai suflu, trebuie sa retrogradezi;
- are ceva ruliu pe viraje si inca nu m-am familiarizat cu G-vectoring system; nu mi se pare foarte intuitiv, ai sentimentul ca ceva nu respecta legile fizicii, desi traiectoria este "curata"...mai vedem/mai testam
- head-up display-ul este ok si poate fi reglat in diverse pozitii (sus/jos; stanga-dreapta) cu observatia ca identificarea semnelor de circulatie dispare daca te conectezi via Apple car (cealalta parte a familiei dispune de asa ceva) prin cablu...
- trage liniar dupa ~3000 rot/min pana in zona rosie; singura conditie e sa nu ai activ afisajul consumului instantaneu
PS Am depasit 12000km; am fost in sevice pentru resoftarea aferenta franarii de urgenta (rechemare recenta via Mazda EU); trebuie sa recunosc ca a fost activata de cateva ori fara sa am sentimentul ca era necesar; ultima oara chiar in depasirea unui camion - n.b. nu a fost grav, dar daca eram in traficul uzual de pana acum cu cineva in spatele meu cred ca era probabil un eveniment rutier (in fapt acesta a fost si motivul rechemarii in servcie - riscul unui accident din spate la activarea franarii de urgenta)
Daca aveti intrebari va raspund cu placere in limita timpului disponibil
PS Singura data cand am folosit-o (navigatia) a fost prin Serbia (tranzit) unde traficul de date te poate usura de un Logan intr-o singura zi (10E/1MB), mai exact 10,71; adica 1GB = 1 Logan
Observatie: M-am uitat de curand pe configuratorul Mazda si am remarcat ca anumite accesorii (de ex presuri) sunt acum extra - n.b. am achizitionat-o in prima livrare dupa cele de drive-test.
nu te contrazic...ma uitam pe testele celor de la km77 iar sistemul de la Kia nu m-a prea convins. 3008 mi se pare o alegere f buna dar si Sportage imi face cu ochiul.
Spor la algere !
Nu mai zic că atuul Sky-X ar trebui evidențiat între două motoare similare (2 l) de ACEEAȘI putere (122 CP) și nu cu unul de 180 CP.
Ceva mai savant, dar necesar pt înțelegerea daravelei, BSFC={\frac {r}{P}} e formula consumului specific (brake-specific-fuel consumption) unde, n.b., combustibilul e calculat in kg, iar motorina nu doar că e mai *grea* la litru (densitate specifică mai mare, cca 810 g/l vs 720 g/l benzină), ci e *metamorfozată* în lucru mecanic mai eficient în motoarele cu aprindere prin compresie MAC-mac.
Nu mai intru în grafice exacte că deja sforăiți sigur unii, :-) dar japii au demonstrat cu cifre că au rezultate tangibil pozitive.
Și, repet iarăși, perfectibile.
Pe de altă parte, nu cu un SUV greucean, nu tocmai ideal-aerodinamic (și eventual automatic + 4x4) se pot scoate consumuri-record.
Și nici la sarcini extreme, unde dispare și legendarul randament spre 40% al motoroaielor în ciclu Atkinson 2.0-2,5 de pe Toyota hibride.
Concluzie: noi să fim sănătoși, că virușii colcăie -- ca și petrolul de fapt, hehe, de a cărui origine ABIOTICĂ nu mă mai îndoiesc demult.
Ieri am facut o tura Buc-CJ cu varianta CX3 (1,5/105CP- diesel) cam in acelasi regim cu cel mentionat anterior (n.b. nu are aceleasi performante) si consumul a fost de 6,4 (5 ore dus si 5 1/4, intors); socoteala in RON se apropie de 100 pe acest traseu (masina este oricum mai usoara si FWD)....
Nu am mai facut trasee prin tara fara trafic cu masina asta (am avut ceva depuneri EGR de la mers prea mult in oras si am plecat sa o "curat") si uitasem cum merge; dinamica motorului m-a (re)impresionat placut, foarte elastic; nu stium cum este cel nou de 1,8/115CP
Am testat si eu masina (CX 30 cu 122 Skyactiv G si Mazda 3 cu Skyactiv X) si pana la urma pentru mine dpdv financiar si al comportamentului dinamic, Kia Xceed s-a potrivit mai bine pe nevoile si gusturile mele cu motorizarea de 140 cp 1.4 T GDI
Cand am testat acest motor Skyactiv X pe Mazda 3 si mi s-a parut ca este echilibrat, rafinat si consuma decent. Vad ca multi il numesc puturos si mi se pare un pic nedrept. Ok, nu se simte ca un motor de 180 de cai putere, insa impresia mea este ca Mazda a aplicat reteta sa traditionala mai ales ca vorbim de un motor nou cu multa tehnologie netestata in utilizarea cotidiana. A redus un pic puterea pentru a imbunatati fiabilitatea si consumul. La urma urmei, Skyactiv merge pe o experienta rafinata a condusului pe care utilizatorii Mazda o indragest. Comparand acest motor si Skyactiv G de 122 cu motorul 1.4 T GDI de pe Kia 140 cp si 240 cp mi se pare care exista acea liniaritate in livrarea puterii specifica unui motor aspirat. Ceea ce tine de specificul motorului, nu vei simti explozia de cuplu la turatii joase tipica unui motor turbo. Mie imi place mai mult acest comportament al motoarelor turbo (element subiectiv de gustibus) insa pot sa spun ca Skyactiv X nu a fost o dezamagire - este doar diferit iar Mazda a adoptat tot timpul o filozofie diferita. Pentru un SUV compact, cu tractiune integrala mi se pare un consum rezonabil cel inregistrat in test. Teoria cu consumul de diesel la motor pe benzina mi s-a parut tot timpul un caption de marketing un pic nerealist. E un consum bun pt un crossover compact pe benzina. O masina frumoasa cu un interior impecabil. Asa cum ati notat mai multi in comentarii, probabil ca cel mai echilibrat e motorul de 150 cp deoarece pretul pentru versiunea Skyactiv X cu automata si dotari full este un pic piperat, motorizarea fiind asociata exclusiv cu nivelul de echipare GT.
Calitatea CX30 este discutabila si in functie de ce autovehicule si motorizari ai detinut inainte, personal am detinut 7 autovehicule (dacia nova, logan, bmw 116, ford focus 1.6 tdci, opel astra J1.4 T, ford focus 1.6 ecoboost, Golf 7 facelift 1.5 Tsi DSG) inainte de CX30. Depinde foarte mult ce iti doresti, eu am vrut 4x4/AWD si am avut de ales intre : VW T-Roc SH, Audi Q2 si mai SH si CX30 Nou, precizez ca masina are inclusiv trapa si scaunele din piele alba. Masina nu te da pe spate, iar treaba cu silentiozitatea nu este chiar asa, golful era mai silentios la 130 km/ora nu spun la 160, poate si din cauza cutiei DSG cu 7 trepte fata de 6. Imi place totusi tinuta de drum si pozitia la volan, sistemul audio, farurile matrix, camerele 360°, designul interior si exterior. Nu imi place: lipsa luminilor ambientale (premium???) sau macar o mica luminita pentru consola centrala unde este suportul de pahare, este o bezna totala in interior noaptea; Zgomotul facut la inchidera usilor; Chederele par foarte firave; Zgomotul motorului la peste 130 Km/ora, geamurile nu se inchid/deschid din telecomanda. In concluzie decat mult si prost mai bine putin si bun, ramane sa vedem daca si fiabilitatea promisa de marca este reala. Cred totusi ca marcile japoneze sunt supraevaluate. Pentru moment am doar 2000 km si deja se aude un scartait pe la volan si alte zgomote la interior iar volumul rezerorului este o gluma proasta.