Drivetest Mazda CX-3 (2014-2018)
1.5 Diesel Turbo (SKYACTIV-D) 105CP 4x4 Aut6 Revolution TopJoi, 23.07.2015
- Comenteaza
- Trimite pe:
Dacă privesc în urmă cu cinci ani, văd un câmp sterp, în mijlocul căruia un grădinar nebun a plantat o floare de colț. Fără să se întrebe dacă solul e steril, dacă plouă des sau dacă soarele își îndreaptă fața către acel petec de pământ uitat de lume.
Dar florea a rezistat, iar gestul nebunului a fost urmat și de alți grădinari. În scurt timp, câmpul sterp a devenit o poiană plină de flori colorate, care mai de care mai atrăgătoare.
Cu imaginea grădinarului nebun în minte și cu regretul de a nu-și fi asumat ei riscul pionieratului, toți ceilalți grădinari care ajung în câmpul de flori caută un soi aparte. Un bulb sădit în acel sol îmbelșugat, din care să răsară o floare diferită de toate celelalte, care să șteargă din subconștientul tuturor imaginea grădinarului nebun și a florii lui de colț.
Mazda CX-3 ajunge în segmentul SUV-urilor de clasă mică la cinci ani după ce Nissan Juke a descoperit apetitul clinților pentru acest tip de mașină. Prin urmare, rețeta Mazda trebuie să fie una diferită, iar abordarea sa, departe de ceea ce a văzut până acum publicul.
Mazda CX-3 (2014-2018)
1.5 Diesel Turbo (SKYACTIV-D) 105CP 4x4 Aut6 Revolution Top
- Pret de pornire 15.290 €
- Pret model testat 27.990 €
- Taxa auto 0 €
Motor / Transmisie
Un crossover de mici dimensiuni are nevoie de un diesel de mici dimensiuni. Ar fi fost ilogică instalarea motorului cu patru cilindri de 2.2 litri, care deja îngrijorează clienții modelelor mai mari din gama Mazda, atunci când vine vorba despre impozit.
Prin urmare, a fost ales un diesel de numai 1.5 litri, capabil să dezvolte 105 cai putere și un cuplu motor de 270 Nm. Acesta din urmă este resimțit extrem de devreme, la numai 1600 de rotații. Din păcate, el și dispare destul de repede, adică undeva pe la 2500 de rotații, ceea ce face ca uneori turațiile înalte să dea impresia că motorașul pierde din suflu.
Menținerea în plaja de cuplu maxim va aduce însă celui de la volan o senzație plăcută și suficiente resurse pentru a încerca ținuta de drum ușor mai sportivă a SUV-lui urban.
Comparativ cu fratele mai mare, de 2.2 litri, noua unitate de 1.5 litri este ceva mai puțin rafinată, sunetul motorului fiind destul de prezent în habitaclu. Mai ales atunci când transmisia automată se încăpățânează să schimbe pe la 2300 de rotații. O transmisie cu șase rapoarte, alternate destul de liniar.
Legătura dintre motor și cutie nu pare a fi la fel de naturală ca în cazul celorlalte modele oferite până acum de japonezi. Spre exemplu, în cazul dieselului de pe Mazda6, perechea era una perfectă. Aici, cuplul mai are nevoie de timp pentru a se suda. Chiar și răspunsul cutiei pare să nu fie la fel de prompt ca în cazul fratelui mai mare.
Una peste alta, pachetul motor și cutie este unul bun, fără a excela ca în cazul fraților mai mari, suficient de atrăgător pentru a ține pieptul cu o serie de rivali, care nici ei nu promit ”marea cu sarea”.
Consum
Un crossover de mici dimensiuni și un motor diesel pot face minuni atunci când vine vorba despre autonomie. Mazda CX-3 nu a făcut excepție, reușind să vindece fobia drumurilor dese la benzinărie.
Am testat Mazda CX-3 1.5 diesel mai mult în mediul extraurban și putem spune că, fără a conduce economic, valoarea medie a consumului înregistrat de computerul de bord s-a situat între 4.8 și 5.2 litri/100 de kilometri. Iar în tot acest timp instalația de climatizare a avut de furcă cu gradele de afară.
În mediul urban, consumul s-a stabilizat undeva la 7 litri/100 de kilometri.
În fișa oficială, Mazda anunță un consum mixt de 5.2 litri/100 de kilometri. În segment, majoritatea rivalilor nu sunt oferiți alături de o cutie automată, ceea ce face ca valorile lor de consum să fie ușor irelevante în această ecuație.
Doar Opel Mokka dispune de o transmisie automată pentru o versiune diesel de putere apropiată, iar consumul acestuia este de 5.3 litri/100 de km. Lipsește însă tracțiunea integrală.
Performanţe
Inginerii niponi au calibrat resursele motorului, transmisia automată și tracțiunea integrală pentru a-i permite lui CX-3 să accelereze de la 0 la 100 de km/h în 11.9 secunde. Doar Suzuki Vitara este lăsat în urmă de modelul japonez la acest capitol, ceilalți rivali fiind ceva mai rapizi. E drept că nu toți dispun de cutie automată.
Viteza maximă a noului CX-3 diesel se oprește la doar 172 de km/h una, dintre cele mai mici valori din segment, însă diferența față de rivali nu este atât de mare încât modelul să rămână în urmă.
Interior
După ce am testat cam toată gama Mazda în ultimii ani, pot spune că odată ce te-ai urcat la bordul uneia vei constata că rețeta se repetă la nesfârșit. Câtă vreme rețeta este una de succes, lăsăm pretențiile de originalitate și mulțumim pentru calitățile demonstrate de designerii japonezi.
Mazda CX-3 păstrează o ergonomie exemplară la nivelul climatizării și al butoanelor de pe volan. Chiar și joystick-ul sistemului multimedia pare să devină din ce în ce mai prietenos și ușor de folosit.
Materialele păstrează o notă de calitate. Plasticul este moale și prietenos, peste tot avem inserții cromate, iar gurile de ventilație au o formă plăcută și o deschidere și închidere inteligentă. Toate aceste materiale, precum și finisajele exemplare, fac din CX-3 o mașină care cu greu poate fi depășită de rivali la capitolul calitatea interiorului.
Spațiile de depozitare sunt și ele numeroase, atât pentru telefonul mobil, cât și pentru sticle sau pahare. Portbagajul este însă cam mic, cu o capacitate de 350 de litri și o podea dublă care se poate dovedi utilă uneori.
Spațiul pentru pasageri este și el unul specific modelelor din clasă mică, cu loc decent pentru picioarele celor de pe locurile din spate. Deși în talon e loc pentru cinci pasageri, ar fi bine să vă gândiți doar la patru adulți când plecați la drum lung.
O să închei cu izolarea fonică a habitaclului, un alt aspect important când vine vorba despre confortul pasagerilor. Separarea de zgomotele din mediul înconjurător se face destul de bine în traficul urban, însă, la viteze mari, avem un zgomot de vânt care devine pregnant după 120 de km/h.
Preţ de achiziţie
Socotelile celor care își doresc dieselul de 105 cai putere pe Mazda CX-3 încep de la 19.800 de euro, însă dacă visați la o versiune cu tracțiune integrală permanentă, cutie automată SkyActiv și nivel de echipare de top, trebuie să știți că prețul ajunge la 28.000 de euro. Mai adăugați și o vopsea opțională de 500 de euro și o navigație la același preț și vă apropiați vertiginos de pragul de 30.000.
Dacă ne uităm în segment, deși majoritatea rivalilor nici nu beneficiază de opțiunea unei tracțiuni integrale sau a unei cutii automate, prețurile sunt ceva mai reduse.
Un Nissan Juke de 110 cai putere, echipare de top și cutie manuală ajunge la 22.000 de euro. Un Peugeot 2008 1.6 HDi de 115 cai putere sare puțin peste 21.000 de euro, un Fiat 500X în versiunea 1.6 MultiJet de 120 de cai scoate din buzunar 22.300 de euro, iar un Opel Mokka 1.7 CDTi de 130 de cai, cutie automată, dar fără 4x4 ajunge la 23.800 de euro.
Nici Suzuki Vitara nu se apropie de prețul cerut de Mazda, întrucât versiunea 1.6 diesel de 120 de cai, cu 4x4, dar fără cutie automată, costă 22.000 de euro. Renault Captur și Ssangyong Tivoli păstrează și ei prețuri sub ceea ce percepe Mazda CX-3.
Siguranţă
Mazda CX-3 nu a fost încă testat de EuroNCAP, aşa că această rubrică aşteaptă completarea în vederea anunţării rezultatelor crashtest-ului pregătit de organismul independent. Mazda2, frate de platformă cu CX-3, a obţinut patru stele de siguranţă la testul derulat conform noilor exigenţe ale organizaţiei.
La fel ca Mazda2, CX-3 se bucură de o gamă generoasă de sisteme de siguranţă activă şi pasivă, toate împrumutate de la modelele mai mari și mai scumpe ale constructorului nipon. De exemplu, japonezii de la Mazda sunt primii care oferă tempomat cu radar în segmentul B.
O scurtă listă a dotărilor de siguranță include termeni precum monitorizarea unghiului mort, frânarea automată la viteze mici, avertizarea la depăşirea liniei de demarcaţie şi un asistent de fază lungă. Sistemele menționate mai sus vin pe lângă obligatoriul ESP şi deja clasicele airbag-uri (frontale, laterale și cortină) care aşteaptă să acţioneze în caz că toate celelalte nu mai pot să mai ajute.
Ţinută de drum
Mazda CX-3 este, de departe, cea mai sportivă opțiune din segment, atunci când vine vorba despre ținută de drum. Este un crossover care se comportă aproape la fel ca subcompacta pe care a fost dezvoltat: Mazda2. Bineînțeles, cu un ușor ruliu, dat de garda la sol ceva mai înălțată.
Suspensia este însă bine calibrată pentru o rulare mai sportivă pe viraje accentuate. Rigiditatea ei ar putea deveni deranjantă în zonele urbane unde străzile suferă de gropi și alte afecțiuni ale indiferenței umane. Din fericire, suspensia nu este zgomotoasă și absoarbe cu stoicism orice i se așterne în cale.
Sistemul 4x4 nu este instalat pentru escapade off-road. Unghiurile de atac și de degajare, precum și garda la sol, nu recomandă Mazda CX-3 pentru mai mult de un drum forestier.
Tracțiunea integrală este însă acolo pentru a garanta aderența potrivită pe orice suprafață de rulare. Și o face bine.
Vizibilitate
Mazda l-a echipat pe CX-3 cu un set de oglinzi laterale generoase, care sunt printre cele mai mari din segment. Fără să-ți bați capul cu reglajele, acestea acoperă lateralele modelului şi completează oglinda centrală de dimensiuni potrivite. Suprafeţele vitrate sunt de dimensiuni bune şi unghiurile moarte apar doar în situaţiile clasice, adică la ieşirea din spaţiile de parcare în spic.
Manevrele în marșarier pot fi dificile pentru novici, având în vedere că luneta este destul de îngustă, iar dimensiunea montanților spate este destul de mare.
Apreciem în mod special asistentul de fază lungă din dotare şi farurile Full-LED opţionale, echipamente rar întânite în acest segment.
Tehnologie
De la bun început vă spunem că noul Mazda CX-3 este unul dintre cele mai bine echipate modele din segment, la capitolul tehnologie. Găsim cam tot ce are Mazda2, inclusiv un head-up display proiectat pe o bucată de sticlă deasupra volanului. Este o încercare modestă, dar care trebuie apreciată.
Sistemul multimedia este ușor de folosit, prietenos, cu un ecran generos. Poate doar cel de pe Suzuki Vitara să îl bată la capitolul ușurință în utilizare, generozitatea ecranului și răspuns. Nu putem uita de lista lungă de sisteme de siguranță, luminile LED de care aminteam mai devreme, senzorii de ploaie și lumină, încălzirea în sccaune și accesul fără cheie.
Japonezii au fost suficient de generoşi încât să ofere două porturi USB în consola centrală, ceea ce permite încărcarea a două smartphone-uri sau ascultarea de muzică de pe un stick USB în timp ce îţi încarci telefonul, fără să ai nevoie de un adaptor suplimentar.
Design
Cred că sunteți cu toții de acord când spun că avem în față unul dintre cele mai echilibrate crossovere din segmentul mic în ceea ce privește designul.
E drept că vorbim din nou de veșnica uniformizare, un trend care știrbește serios din personalitatea fiecărui model. E drept că și modelele Mazda încep să semene cu o Matrioska, copiind parcă un trend început de Audi. E drept că parcă filosofia de design Kodo devine acel frumos cu care începem să ne obișnuim.
Cu toate acestea, Mazda CX-3 rămâne o mașină care atrage, care poate întoarce capete și care va fi la fel de atrăgătoare și peste șase ani. Am găsit! Mazda face mașini care rămân la fel de atrăgătoare și după ce ies din producție. Doar Alfa Romeo și clasicul 159 au mai reușit asta.
Ne-a placut
- Ergonomie bună
- Multe spații de depozitare
- Consum redus
Nu ne-a placut
- Portbagaj redus
- Motor gutural
Date tehnice - Mazda CX-3 (2014-2018) 1.5 Diesel Turbo (SKYACTIV-D) 105CP 4x4 Aut6 Revolution Top | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ştiri despre Mazda
-
Cu ocazia Salonului Auto de la Beijing, japonezii de la Mazda au dezvăluit noul EZ-6. Un sedan de aproape 5 metri lungime, dezvoltat special pentru piața din China. (Joi, 25 Aprilie)
-
În urmă cu ceva timp am călătorit, în mare secret, la Centrul Mazda din Germania, acolo unde am făcut cunoștință cu noul CX-80. Cu alte cuvinte, un CX-60 cu trei rânduri de scaune, care poate găzdui într-o atmosferă premium până la 7 pasageri. Acum, că a expirat embargoul de comunicare, am revenit cu un articol în care disecăm SUV-ul nipon. (Joi, 18 Aprilie)
-
Constructorul japonez de automobile a înregistrat denumirea 6e și logo-ul aferent la Oficiul Uniunii Europene pentru Proprietate Intelectuală. (Marti, 19 Martie)
-
Președintele Mazda, Katsuhiro Moro, a dat de înțeles că producătorul nipon ar putea lansa un model sport echipat cu motor rotativ. Acesta ar putea fi inspirat de conceptul Iconic SP, care tocmai a debutat la Tokyo. (Luni, 15 Ianuarie)
-
Constructorul nipon de automobile confirmă debutul noului SUV CX-70. Evenimentul va avea loc în data de 30 ianuarie. (Joi, 04 Ianuarie)
Design-ul e superb intr-adevar. Cei de la Mazda sunt italienii japonezilor si in momentul de fata sunt la capitolul respectiv si peste toti europenii de volum.
Pentru o familie formata din s membri sau chiar 3, eu zic ca e suficient. Ca fapt divers 350 de litri avea portbagajul Daciei 1300, 1310, 1410...
Eu am Mondeo luat la mâna a doua, dar îți spun sincer că eu chiar mă gândesc la o Dacie de câteva luni. Sandero Stepway sau Duster.
SI inca una, cu punctajul.... de ce, versiune amecanica diesel a luat 4,5p si diesel automat 4,1 ? ah da si portbagajul, e la fel ca la concurenti... doar Cptur ceva mai mare!!!
Problema nu e că mașina e rea. Am gândit în perspectiva în care mașina asta îmbătrânește și la un moment dat va trebui să o schimb. Având în vedere că într-o mașină SH bagi bani indiferent de cât de îngrijită a fost, iar asta pentru că vine vremea când multe consumabile trebuiesc schimbate. Nu am comparat nicio clipă Mondeo cu cele două modele Dacia pentru că nu sunt din aceeași clasă.
Problema mea este faptul că mașinile noi din ziua de azi au ajuns să fie exagerat de scumpe în opinia mea (chiar dacă voi fi contraargumentat cu tehnologia), iar Dacia ar fi ceva ce îmi pot permite de nou. Am avut mașini SH foarte bune, dar tot a trebuit să bag bani pentru că vârsta își spune cuvântul în cazul oricărei mașini.
Al doilea motiv este tehnologia care este pusă nebunește pe toate mașinile. Știu că îmi pot lua un alt model de la o altă marcă fără acele tehnologii ”nebune”, dar cu toate astea simplitatea Daciei e ceea ce mă atrage. Mai mult, cu Duster îmi pot permite să intru și pe drumuri mai rele sau de munte (ceea ce îmi doresc de mult timp) având aptitudini offroad foarte bune și să nu mă mai acuze unii colegi de aici că fac offroad cu limuzina doar pentru că cineva mi-a zis că un anumit drum de țară prin pădure e bun și nu a fost.
Motivele sunt complexe, dar nicio clipă nu mi-am imaginat că ar putea fi comparate.
de exemplu, nu inteleg de ce la consum nu putea lua macar 4,5. si cum zicea si niculae, pretul e imens pt ca e varianta de top, dar un model cu echipare mijlocie are deja mai mult decat suficiente dotari pt un om obisnuit (mai putin automata pe diesel)
Cat despre faptul ca in orice sh bagi bani... e si nu prea asa. Depinde. Una e sa cumperi o masina cu 150000 de km sh, chiar daca are carte service, revizii pe bune etc, si alta e sa cumperi una cu 30-40000 de km. Depinde cum, la ce te intinzi si foarte important, la ce casti ochii cand alegi.
Dpmdv o masina trebuie sa indeplineasca doua conditii esentiale: sa fie fiabila si cat mai sigura. Pe mine dotarile gen navigatie, aer conditionat automat, plafon de sticla, motor mai puternic, cutie automata etc. nu ma prea incalzesc daca masina necesita multi bani pentru reparatiile cazurilor "izolate" sau daca ajung in coma la spital sau (Doamne fereste) eu sau un pasager la morga. Una e sa ai un impact serios cu un Mondeo si alta e sa ai cu un Sandero sau Duster.
sa nu faci NICI o data prostia aia sa cumperi un Duster sau Sandero... nici nu poti compara cu Mondeo.
Eu am o singură nelămurire, de ce ai folosit ghilimele ?
Bafta la achizitii !!!
De ce nu zic nimic de VAG? De ce sa zic? Ca nu are concurent pentru CX-3? Pai nici Mazda nu are pentru Phaeton, Tuareg, Up!, Scirocco, Sharan... Dar nu despre asta e vorba. Cand e de aruncat cu rosii, o fac cu mare drag. Cand e de laudat si apreciat, din nou o fac cu mare drag. Si toate astea incercand (macar cat de cat) sa las o doza o obiectivitate mereu. Ah, ca unii se aprind si dau in frustrari, nu pot decat sa spun ca ma doare in cot. Daca intri pe acest site ca sa te enervezi, mai bine o lasi balta si stai pe facebook. Sa te certi sau tiganesti pe internet mi se parea cea mai mare prostie posibila. Te certi... cu cine... de ce... pentru ce... ca sa schimbi o gandire? Bullshit! :)))
Culmea este ca desi am o masina nemteasca si una japoneza si imi dau cu parerea despre tot felul de stiri (si uneori am am si "bulan" sa se adevereasca ce spun), marca mea preferata a fost, este si mai mult ca sigur va ramane Volvo. Drumuri bune sa aveti... si racoare in suflet. Ca e canicula. ;)
Mai studiaza! Daciile clasice aveau capacitatea portbagajului de 465 de litri. Restul comentariilor tale ma intereseaza foarte putin spre deloc insa fii mai riguros cu cifrele ca te faci de ras!
@LauCalin, Mazda nu este o marca 100% de Volum ca VW , tinde mai mult spre zona premium, de asta au si scos modelul 5 . Dar mai nou pe net au aparut poze spion cu viitorul CX-9 si CX-7 , asadar, Touareg va avea nevoie rapid de o noua generatie.
PS: Cat despre canicula, am stat in curent caci acum imi curge nasul ca la robinet, mare pacat ca nu pot sa le raspund la ''expertii'' de aici poate mai rumega si ei niste idei, din pacate nu pot sta prea mult cu capul in jos la tastatura doar daca bag cv in nari :))))
Cat despre comentariile mele care te intereseaza foarte putin spre deloc (vad ca de-asta le citesti), atata timp cat nu te obliga nimeni sa le citesti nu vad care e problema. Ah, ma fac de ras? Experientele din trecut si limbajul tau imi amintesc bine cu cine vorbesc. Asa ca... tocmai am inceput sa rad.