Joi, 25.06.2020
- Comenteaza
- Trimite pe:
V-ați întrebat vreodată cum ar fi arătat secolul trecut fără benzi desenate? Revistele cu supereroi au ținut trează imaginația a milioane de copii și adulți. Spider Man, Hulk, Thor, Cei patru fantastici sau Căpitanul America au devenit idoli și, mai târziu, chiar personaje de film.
Vă imaginați cum ar fi arătat industria auto a secolului trecut fără niște supereroi în off-road? Jeep Wrangler, Land Rover Defender, Toyota Land Cruiser, Mercedes-Benz Clasa G s-au născut inițial din vehicule militare ale celui de-al doilea Război Mondial, însă au devenit instrumente de petrecere a timpului liber în teren accidentat.
Așa cum revistele de benzi desenate i-au ajutat pe cei tineri să dezvolte un hobby și chiar să dea naștere unor adunări oficiale de talie mondială, cum este Comic Con, așa au insuflat mașinile de mai sus un spirit de aventură în viețile monotone ale șoferilor. Dar, la vremuri noi, eroi noi. Spre exemplu, Marvel și-a actualizat constant lista de supereroi și i-a intersectat cu poveștile celor vechi.
Tot pe aceeași idee, constructorii auto au decis să este cazul să pensioneze unele modele off-road cu zeci de ani de activitate, înlocuindu-le cu propuneri noi, adaptate la secolul în care trăim. După ce am văzut interpretările moderne ale lui Jeep Wrangler și Mercedes-Benz Clasa G, a venit momentul pentru un alt titan off-road să lase loc urmașului.
Land Rover Defender a fost introdus în anul 1948, ca un vehicul construit din rămășițele mecanice ale unei industrii auto care tocmai terminase de produs armament sau vehicule militare. Numele Defender a apărut mult mai târziu, însă rețeta a rămas neschimbată vreme de 67 de ani. Bineînțeles, au existat îmbunătățiri în materie de confort și tehnologie până la un punct. Noile norme de siguranță și de poluare care limitau comercializarea globală i-au silit pe cei de la Land Rover să retragă Defender de pe piață în anul 2016. Ultimele exemplare produse au devenit adevărate piese de colecție, fiind comercializate la suprapreț.
După 4 ani și multă emoție, avem o nouă generație Defender. Mult diferit de Defender-ul inițial? Bineînțeles. Altfel care ar fi fost rostul unui nou model.
Land Rover Defender
3.0 P400 FIRST EDITION 110 Auto AWD
- Pret de pornire 59.024 €
- Pret model testat 86.156 €
Motor / Transmisie
Diferențele încep chiar de sub capotă. Nu te-ai fi așteptat să conduci un Defender cu 400 de cai putere benzină, nu-i așa? Ei bine, acum chiar și un model off-road poate beneficia de uzina de cai putere regăsită pe modelele Range Rover. Sunt 400 de cai smulși dintr-un motor cu șase cilindri, de 3.0 litri.
Agregatul promite și un cuplu destul de generos, de 550 Nm, livrat pe o plajă impresionantă, gândită parcă pentru momente în care e nevoie de resurse nelimitate: între 2000 și 5000 rpm. Bonus: în timpul rulării nu se face rabat de la fundalul sonor, metalic, masculin, baritonal. O plăcere să calci pedala de accelerație și să te afunzi în scaunele confortabile.
Motorul oferă un cuplu generos, suficient pentru șosea sau ieșiri în off-road. Accelerările sunt și ele savuroase, însă nu te aștepta la exploziile unui SUV de performanță. Bagajul de sub capotă este gestionat cu ajutorul unei transmisii automate cu opt rapoarte. Schimbă liniar, pe nesimțite și se grăbește să ajungă în treptele superioare de dragul valorilor mici de consum. La care nu prea vei ajunge oricum.
Are și o treaptă Sport, care menține ritmul alert, însă nu prea intuiește corect retrogradările. Lipsesc padelele din spatele volanului. Ceea ce ar putea să-i enerveze pe mulți. Simți adeseori nevoia să preiei tu controlul și să schimbi după bunul plac, nu să aștepți meditațiile cutiei automate.
Pentru a minimiza impactul celor 400 de cai putere asupra portofelului tău, Land Rover oferă acest motor de 3.0 litri cu un sistem micro-hibrid de 48V, care înmagazinează energia recuperată într-o baterie litiu-ion. E prea mică pentru a asigura o rulare pur electrică, dar ajută în fazele de accelerare și pentru a ține în viață mai mult timp sistemele electronice.
Consum
Sunt sigur că nu se așteaptă nimeni la concesii eco din partea acestui motor de 400 de cai. Cu tot cu sistemul său micro-hibrid. Însă, sunt de părere că impactul asupra valorilor de consum ar fi fost mult mai mare fără această găselniță pe care încep să o folosească tot mai mulți producători.
Defender consumă între 18.5 și 20 de litri în regim urban, într-un București foarte aglomerat. Bineînțeles, cu ajutorul unui start-stop care a tras din greu. În regim extraurban, valoarea de consum este de 11 litri/100 km.
Dacă ne uităm în fișa oficială, vedem că Land Rover promite un consum utopic de 9.9 litri în regim mediu, după normele NEDC. Calculat în regim WLTP, consumul este de 11.2 litri/100 de km. Indiferent la ce valoare ne referim, ea este mai mică decât cea a unui Mercedes-Benz Clasa G500, cu 421 de cai. Un Jeep Wrangler cu motor pe benzină de 272 de cai putere promite un consum mai mare decât al lui Defender: adică 11.5 litri/100 km.
Performanţe
Vă spuneam că, în ciuda celor 400 de cai putere, Defender nu oferă explozia pe care o aștepți de la SUV-urile de performanță. Accelerația se face gradual, dar este, fără îndoială, impresionantă. Imaginați-vă că un SUV uriaș, de 2.3 tone, este capabil să sprinteze de la 0 la 100 de km/h în doar 6.1 secunde. Adică timp de hot-hatch. Și ar fi putut ajunge, probabil, mai departe de 191 de km/h (viteza maximă declarată), dacă nu ar fi fost limitat de aerodinamica de dulap și greutatea specifică unui SUV de asemenea dimensiuni.
Prin comparație, Mercedes-Benz Clasa G, un dulap asemănător, cu 21 de cai în plus, reușește un sprint insesizabil mai rapid, adică în 5.9 secunde. Viteza maximă a acestuia se oprește însă la 210 km/h.
Interior
Când pășești dincolo de portierele lui Defender descoperi o lume modernă, însă cu influențe vintage. E un habitaclul asemănător pantofilor sport actuali, care preiau o serie de elemente de design mai vechi: vezi exemple ca Adidas Torsion sau Nike Air Jordan. Și în interiorul lui Defender o să găsește multe influențe retro, care te ajută să nu uiți cărui arbore genealogic aparține SUV-ul.
Avem o mulțime de șuruburi la vedere pe panourile ușilor și pe consola centrală. Tot ușile păstrează vizibilă și o parte a caroseriei. Nu lipsesc mânerele de prindere presărate prin toată cabina. Acum avem o mulțime de spații de depozitare, toate căptușite cu un cauciuc aderent, pentru a ține cât mai bine lucrurile tale atunci când situația se zdruncină.
În dreptul pasagerului, pe planșa de bord, scrie mare Defender. Pentru ca nimeni să nu uite în ce mașină istorică se află. Sau pregătită să scrie istorie.
Materialele sunt neașteptat de moi. Există o piele sintetică moale pe portiere și bord, există un plastic cauciucat și pe consola centrală, iar butoanele au un finisaj care pare durabil. Am iubit instant ergonomia de autobuz de pe planșa de bord și faptul că, spre deosebire de celelalte modele din gamă, nu renunță la butoane în favoarea unor ecrane. Totul este intuitiv, iar butoanele bine alese.
Nu pot spune același lucru despre butoanele de pe volan, care sunt destul de alambicate și își schimbă amplasarea în funcție de meniul în care se află instrumentarul de bord digital. În materie de spațiu, Defender este un adevărat labirint în care îți poți pierde diferite obiecte, pentru că ai o consolă centrală adâncă, ai un torpedou generos și ai spații uriașe în portiere. Cotiera poate fi comandată cu o funcție de răcire care care o face mai degrabă frigider.
Pe locurile din spate este un spațiu uriaș la nivelul picioarelor și al capului, iar podeaua este plată și facilitează găzduirea a trei pasageri pe banchetă. Portbagajul are și el un spațiu uriaș, de 857 de litri, aproape dublu față de ce oferă noul Mercedes-Benz Clasa G. Capacitatea este cu mult mai mare și decât cea a rivalilor Land Cruiser și Wrangler.
Toate aceste detalii sunt încununate de o podea îmbrăcată în plastic, care se poate spăla foarte ușor. Lucru valabil și pentru portbagaj.
Preţ de achiziţie
Pentru a te face prieten cu off-road-ul și cu moștenirea Land Rover, trebuie să ai în cont minim 53.200 de euro, prețul de pornire al modelului pe piața din România. Bineînțeles în variantă scurtă (Defender 90). Socotelile pentru un Defender 110 în varianta de echipare S pornesc de la 64.100 de euro. Acesta include faruri LED, jante de 19 inch, scaune parțial reglabile electric, îmbrăcate în piele și textil, eran de 12.3 inch pentru instrumentele de bord și ecran de 10 inch pentru sistemul multimedia, suspensie pneumatică și amortizoare adaptive.
Prețurile urcă până la 101.600 de euro, dacă vă doriți nivelul de echipare X și motorul de 400 de cai putere. Însă, de departe cea mai inspirată alegere în această perioadă (adică primul an de la lansare) este nivelul First Edition, devenit o constantă pe toate modelele Land Rover și Range Rover proaspăt lansate.
Acesta aduce faruri Matrix LED, acces fără cheie, plafon panoramic cu trapă, jante de 20 de inch, Terrain Response 2, volan încălzit, oglindă interioară retrovizoare Clear Sight, praguri metalice personalizate First Edition, cele două ecrane amintite mai sus, navigație, sistem audio Meridian cu 11 difuzoare, o mulțime de sisteme de siguranță (pe care le voi detalia la capitolul dedicat) și câteva nuanțe de caroserie speciale.
Prețul acestei configurații ajunge la 78.300 de euro în cazul versiunii diesel de 240 de cai și la 86.200 de euro în cazul versiunii benzină de 400 de cai, testată și de mine.
Exemplarul meu a beneficiat însă și de o reducere de 15%, așa că, prețul său final a fost de 75.500 de euro, chiar dacă a mai avut și câteva opționale.
Un chilipir, dacă îl comparăm cu cel al lui Mercedes-Benz Clasa G. Prețul de pornire al acestuia este de 113.700 de euro, dublu față de cel al lui Defender 110. Jeep Wrangler Unlimited Sahara ajunge să coste 60.300 de euro pe piața din România, alături de motorizarea benzină de 272 de cai putere.
Toyota Land Cruiser, o altă figură importantă în peisajul off-road, este disponibil doar cu un motor diesel de 177 de cai putere, deci nu tocmai comparabil cu mașina mea de test. Prețurile pornesc de la 51.700 de euro pentru versiunea de bază, însă pot ajunge chiar și la 67.400 de euro pentru echiparea de top Luxury.
În acest condiții, Defender 110 pare o alegere tentantă, cu o paletă de motorizări variată și cu dotări standard de invidiat. Dacă mai prinzi și o ofertă, atunci lucrurile pot înclina definitiv balanța.
Siguranţă
EuroNCAP nu a izbit de barierele sale deformabile noul Defender. Ultimele modele Land Rover testate au fost Discovery Sport și Discovery, care au obținut cinci stele. Deși modelele de talia lui Defender nu pun preț prea mare pe un punctaj bun la EuroNCAP, modelul englez și-a făcut bine temele și vine dezvoltat pe o platformă nouă, care promite o rigiditate structurală considerabil îmbunătățită și plină de sisteme de siguranță, marea lor majoritate standard.
Spre exemplu, orice Defender comandat va beneficia de asistență pentru unghiul mort, monitorizarea traficului din spate, monitorizarea traficului pentru coborârea în siguranță a pasagerilor, sistem de camere perimetrale 3D, asistență la parcare 360 de grade, asistență la trecerea vadului, asistență pentru menținerea benzii de rulare, sistem automat de frânare în situații de urgență, sistem de recunoaștere a indicatoarelor rutiere și limitator de viteză adaptiv.
Ţinută de drum
Da, știu, majoritatea va spune că noul Defender e o blasfemie. Că s-a renunțat la șasiul separat și că s-a ales o caroserie autoportantă, iar asta îl face pe noul Defender mai puțin bărbat. Eu zic să nu judecăm doar pe baza unor idei preconcepute. Să lăsăm cutumele și să îmbrățișăm noutatea, pentru că Land Rover a știut că are o moștenire de apărat. În fond, de ce ar fi vrut să ucidă spiritul aventuros care l-a făcut celebru pe Defender. Englezii doar s-au folosit de tehnologie pentru a le permite tuturor să iasă în off-road, chiar și celor mai puțin experimentați. La pachet cu o rulare de zi cu zi normală, omenească, nu chinuitoare, ca în cazul vechiului Defender.
Dacă tot am ajuns la acst aspect, trebuie să vă spun că Defender este acum un SUV absolut normal, confortabil, cu aere de Range Rover, care păstrează însă un ruliu considerabil în viraje. E drept, are și peste 2.3 tone. Modelul vine standard cu amortizoare adaptive și suspensie pneumatică, ceea ce este sinonim cu o plutire elegantă peste gropi și peste orice neplăcere cauzată de suprafața de rulare. Suspensia este și bine antifonată, deci nu există termen de comparație cu vechiul Defender.
Când vine vorba de off-road, Defender nu pare să aibă probleme. L-am dus pe circuitul celor de la TCS Autocross, în Ciolpani, pentru a verifica cât de confortabile sunt unghiurile de atac și garda la sol. Am luat în considerare și cele două diferențiale care pot fi blocate, central și spate, precum și faptul că suspensia independentă pe fiecare roată se laudă cu o cursă de 50 de centimetri.
Garda la sol are puțin peste 29 de centimetri, așa că o să te cocoți la volan de fiecare dată când pleci cu mașina. Însă, e o plăcere să fii atât de sus în teren accidentat. Unde mai pui că suspensia pneumatică mai poate ridica garda la sol cu încă 7.5 centimetri.
Pentru cei tari de inimă, care nu se înmoaie la un acoperiș pe care îl văd trecând razant pe deasupra acoperișului panoramic, suspensia poate să și coboare garda la sol cu 5 centimetri, oferind astfel acces în parcări subterane. Eu am încercat și am jurat că data viitoare voi lua un Diazepam înainte.
Pe traseul de la Ciolpani am explorat zone extrem de dificile, pe care le-am fi dovedit fluierând dacă aveam anvelopele potrivite. Chiar și cu cele all-season, oferite standard, Defender a făcut față provocărilor și nu a rămas prins în clisa lipicioasă.
Unghiul de atac de 38 de grade și cel de degajare de 40 de grade m-au făcut să trec fără probleme chiar și peste denivelările unui traseu de motocross, unde am ajuns accidental.
N-am probat capacitatea de traversare a unui vad cu apă, însă Land Rover susține că poți să te scufunzi cu Defender până la 90 de centimetri. Pentru că nu o să ai cu tine o ghicitoare care să-ți spună adâncimea apei și nici nu o să suni la cotele apelor Dunării, Land Rover îți pune la dispoziție un sistem care se numește Wade Sensing și măsoară adâncimea apei în care urmează să te scufunzi.
Nu mai zic de camerele montate în partea din față, care îți pot arăta pietrele sau obstacolele din fața mașinii. La toate acestea se adaugă o pleiadă de moduri de rulare în off-road, gestionate prin intermediul meniului Terrain Response 2, care adaptează distribuția cuplului și intervenția ESP-ului.
Am folosit chiar și funcția Low Traction Launch, care se activează destul de simplu de pe ecranul de 10 inch al sistemului multimedia și care aplică o tracțiune graduală, redusă, pentru a te scoate dintr-o situație în care aderența este aproape pierdută.
Vizibilitate
Defender ar putea fi subiect de carte pentru cei care studiază intens vizibilitatea unei mașini. Suprafața vitrată este foarte generoasă, cu geamuri laterale mari, cu un plafon panoramic plăcut și cu o lunetă pătrată, obturată parțial de roata de rezervă.
Din fericire, există o cameră care poate înlocui oglinda retrovizoarei cu o imagine capturată în timp real. Voi detalia acest aspect la capitolul Tehnologie. Mai există o cameră, amplasata în partea inferioară, sub roata de rezervă. Aceasta ajută la parcare. Însă, trebuie să știți că această cameră nu vede anvelopa de rezervă și aceasta se lovește de perete înainte ca imaginea să arate că v-ați apropiat periculos.
Cred că este pentru prima dată când aleg rubrica „Vizbilitate” pentru a vă vorbi despre cel mai frumos detaliu estetic al lui Defender: geamurile Safari. Acestea sunt montate între plafon și cele laterale, fiind o preluare directă de la urmașul său, folosit în expediții din Africa. Geamurile Safari îi ajutau pe cei de pe locurile din spate să observe girafe sau maimuțe cocoțate în copaci.
Tehnologie
Nu cred că va plânge nimeni după lacunele tehnologice ale vechiului Defender, depășit de secolul în care trăim. Noul Defender propune o abordare nouă, intens digitalizată, menită să te ajute și atunci când ai de împerecheat un telefon mobil cu sistemul multimedia, și atunci când trebuie să explorezi teritorii noi în teren accidentat.
Pe lângă toate tehnologiile enumerate mai sus, aș mai adăuga disponibilitatea unui head-up display și prezența oglinzii retrovizoare care afișează și imagini de la camera montată pe spatele plafonului, pentru a îmbunătăți vizibilitatea. De altfel, tot sistemul de camere cu vedere la 360 de grade este excelent. Oferă o calitate bună a imaginii și o hologramă foarte fidelă realității.
Ecranul de 12.3 inch care servește instrumentelor de bord este oferit standard și are o grafică foarte clară și plăcută. Operarea sa este ceva mai dificilă și necesită acomodare. Ecranul din centrul planșei de bord are 10 inch și promite un răspuns tactil foarte bun, precum și o procesare rapidă a informațiilor.
Avem conexiune la internet, Apple CarPlay, Android Auto, un sistem audio Meridian cu 11 difuzoare, acces și pornire fără cheie, proiectarea imaginii lui Defender pe asfalt la deschiderea ușilor, faruri Matrix LED, scaune electrice și încălzite.
Așadar, un pachet extrem de cuprinzător, care îi va satisface și pe cei care doar visau la confortul modelelor Range Rover. E drept, acum există mai multă electronică și mai multe variabile pentru ecuația fiabilității, însă Land Rover promite că Defender este „uns cu toate alifiile”.
Design
Deși mulți au așteptat temători să se ridice cearșaful de pe noua generație Defender, designerii Land Rover nu au dezamăgit. Au păstrat formele clasice, pătrățoase, masculine, interpretate însă cu o atitudine modernă: faruri cu LED, semnătură LED pentru rularea diurnă și jante uriașe, care încep la 18 inch și ajung până la 22 de inch.
Pentru că, să fim sinceri, vor exista și clienți care vor alege Defender doar pentru statut.
Gama de culori de caroserie include multe nuanțe și, la cerere, Land Rover poate aplica o protecție de plastic pentru ca vopseaua să nu se zgârie în timpul ieșirilor forestiere. Spre deosebire de vechea generație, noul land Rover Defender acordă acum mai multă atenție și accesoriilor. Poți comanda acum chiar și un cort pentru acoperiș.
Ne-a placut
- Spațiul interior
- Funcționarea sistemului multimedia
- Garda la sol
- Modurile de rulare în off-road
- Geamurile Safari
Nu ne-a placut
- Consumul ridicat
- Comportamentul cutiei automate
- Inerția pe frânare
Ştiri despre Land Rover
-
Noul Range Rover SV Carmel Edition a debutat cu ocazia Monterey Car Week din SUA. Producția va fi limitată la doar 17 exemplare, iar prețul este de 370.000 de dolari sau, cu alte cuvinte, 335.000 de euro (Luni, 19 August)
-
Potrivit celor mai recente informații, denumirea Freelander va fi reînviată de consorțiul Land Rover-Chery și va fi utilizată pentru o marcă de modele cu zero emisii. Acestea vor fi disponibile, inițial, în China. (Miercuri, 19 Iunie)
-
Pentru prima oară în istoria acestor modele, Range Rover și Range Rover Sport vor fi produse și în afara Marii Britanii, mai exact în India. Aceste exemplare vor fi comercializate exclusiv pe piața locală. (Duminica, 26 Mai)
-
Constructorul britanic de automobile anunță că noul Defender OCTA, cel mai puternic Defender de până acum, va debuta în data de 3 iulie. Off-roaderul ascunde sub capotă un motor V8 twin-turbo mild-hybrid. (Luni, 29 Aprilie)
-
Britanicii de la Land Rover anunță o serie de îmbunătățiri pentru Range Rover Evoque. Printre ele se numără noile lumini Pixel 1 LED și un ecran central curbat. (Miercuri, 21 Iunie 2023)
Asta e un fel de shorma cu de toate, cutie automata, piele sintetică moale și plastic cauciucat, volan încălzit si instrumentar digital + sisteme de siguranță. Clar este o mașina pentru oameni cu pretenții ce vor să-și arate statutul, nu pentru împătimiții off road. Pentru oameni care ar ieși de pe autostrada doar ca să arate prietenilor ce poate achiziția. Este ca și cum ai înlocui drumeția la munte cu mersul pe bandă și cu steperul.
Am comentat însă destul la tema Defender ca să mai plusez cu ceva -- poate doar desemnarea mastodontului 110 LWB ca ideal *pentru celibatari* nu prea merge, când există și 90-ul cu două uși lung de numai 4,30 m.
A, și nici Vmax de 191 km/h nu pare limitată de aerodinamica de șifonier, că-i aceeași și pt benzinarul de 2.0 l / 300 CP.
Concluzie (strict personală): dac-aș avea bani mai mulți decât pentru eugenii (și mai rar șaorme :-)) mi-aș trage cel mai simplu-rustic (dar cam prea electronico-asisto-complex deja) Defender 90 de 300 CP benzină, nemetalizat, neaccesorizat și cu roți de tablă.
Să nu uit: și cu discount de minim 20%, că merge sigur... :-)
Aşteptăm oricum versiunea FULL ELECTRICĂ pentru a fi în secolul în care trăim şi deceniul 100% electric care a început (păcat că COVID a încurcat puţin startul)
pai un defender electric ar cintari atunci vreo 4 tone si ar increti peisaju ca tancu lu donald duck in desene animate.
S-au suprapus niște fenomene (noua secțiune de Mașini Noi, Covid, etc) și am oprit producția o perioadă. Dar de acum suntem cu motoarele pornite din nou :)
Cele vechi si foarte vechi aveau un singur dusman: rugina. Restul era usor reparabil. Astea noi se pare ca vor avea alti dusmani: electronica ultraprezenta si cvasifailibila si sistemul micro-hibrid.
Mi se pare ca nu prea se mai gandeste nimeni la o masina ca la un obiect de folosinta indelungata.
Houston, preia legatura...
Cine face cu adevarat offroad merge pe modele mai simple si evident mai ieftine langa care nu plangi pentru o zgarietura sau o indoitura.
Exact cum subliniam şi altădată: englezii rămân imbatabili la interioare! Dar oare celebrele case italiene de design ar recunoaşte vreodată?...
Cert este că, la fiecare ediţie a SAB, nu omit “scanarea” habitaclului lui LR. Nici nu-mi mai vine să cobor…Şi obligatoriu fac abstracţie de “hibe”, altfel gustul amar (inclusiv din cauza “scorului”) ar ieşi categoric învingător.
Din păcate, ”noua” generaţie ţinteşte alte piscuri decât cele pe care le ştiam noi odată: să te “afunde în scaune”, să gâdile orgoliul potentaţilor, să zică sic! luxoasei Triade.
Eu, unul, rămân fidel principiului conform căruia spiritul 4x4 se cunună cu mecanica “pură”, cu dotările “rudimentare”. Căci postat confortabil în această sufragerie pe roţi, başca adaptată ultimului răcnet high-tech, m-aş amăgi singur că plonjez în beatitudinea frumuseţilor naturale. Cu alte cuvinte, m-aş avânta pe coclauri ca să mă încânte “statutul” maşinii.
Eu unul nu as avea curaj sa ma aventurez inafara soselei mai mult de 20 km cu hardughia asta cu rezervorul pe jumate ca n-as fi sigur ca-mi ajunge benzina ca sa ma intorc.
Benzina nu are cuplu si nu nici eficienta la turatii joase. Dieselul le are pe amandoua.
Peste 40 de ani va veti plange ca masinile numai au roti ca geamurile au fost inlocuite cu folie de plastic, ca tablaria din anii '90 e doar bambus reciclat si ca motorul termic a devenit istorie.
Nu stiu cum veti reactiona prin 2120....
PS. versiunea de baza cu jante de tabla e mult mai pe gustul meu
Mie imi place designul SUV-ului asta. Farurile sunt tipice LR iar stopurile sunt clar cat se poate de britanice. Exact acelasi stil de a decupa in tabla, separat, sectiunile de LED, ca la Bentley, de ex. (La Bentley decupajele sunt in faruri). Interiorul este iarasi elegant si suficient de spartan pentru un off-road de lux.
Cat de durabile vor fi ecranele, ramane de vazut. Sunt masini care au ecrane arhaice din secolul trecut si tot nu s-au degradat. Televizoarele, telefoanele moderne, toate au ecrane mult mai durabile si mai performante in ziua de azi. Eu unul nu sunt asa de pesimist. Ca se vor demoda? Foarte probabil, dar functional, nu vor fi inutilizabile.
Singurul mare semn de intrebare care planeaza deasupra LR este fiabilitatea. Din pacate, englezii nu au reusit sa se regaseasca si nici sa castige increderea publicului. Dar, toata lumea, si englezii odata cu ea, vor avea o sansa istorica sa traga linie si s-o ia de la capat odata cu intrarea in era automobilelor electrice.
Masina electrica va fi un nivelator pentru toti producatorii. Ii va avantaja pe unii si-i va dezavantaja pe altii. Cei care au avut mereu probleme la motoare, carora le-au lipsit banii de investitii, etc, vor avea sansa sa reia startul odata cu masinile pe baterii. Altii, care au stat foarte bine la fiabilitate, performante sau amandoua, vor pierde acest atuu enorm pe care l-au avut pana acum. Ani de cercetare si investitii se vor duce pe apa sambetei.
Eu cred ca multe clasamente auto se vor rescrie si s-ar putea sa vedem migratii foarte mari ale clientilor de la o firma la alta in noile contexte economice. Aici Land Rover, si oricine altcineva care s-a scufundat in ultimii ani, vor putea sa-si rescrie istoria.
Eu cred ca anii care vor veni vor aduce multe schimbari si situatii extrem de interesante.
@inexorabil, Welcome back!!! Asta e @inexorabilul pe care il stiam si vrem sa-l citim.
Până la urmă, poţi iubi ce vrei tu (oricum te ştiu, fără umbră de îndoială, adversar inflexibil al “autonomelor” şi asta contează esenţial!), fiindcă suntem maturi şi responsabili (ultimul termen sugerând conotaţii pe care fiecare este dator lăuntric să le descopere sau să le aprofundeze, după caz). Între timp, nişte oameni clar mai isteţi decât mine (nu-i niciun secret: asceţi) mi-au arătat calea cea mai sigură: “Pescuieşte, nu da cu barda!”…Evident că nu mă puteam conforma imediat, pe loc. Autorevelaţia a mai necesitat nişte lupte…tainice.
Dar să revin la prezent. “Marea întâlnire” rămâne valabilă, ba încă mai tentantă…Şi până atunci să sperăm că se va extinde aria de interes ;)
Tot offtopic (adică #elektrikk), nu-s așa sigur ca tine,stimabile @zărne deci, că listele fiabilității vor fi prea zdruncinate în *viitorul luminos*.
Și vorbesc din surse concrete, adică din gura câtorva proprietari de electrice europene vs. ale altora... coreene (amici posesori de e-Nissan Leaf n-am totuși, iar Taiota :-) sau noii lor parteneri Suzuki au avut motive solide să nu se fi aruncat... încă în e-trendul ăsta -- repet, forțat deocamdată.)
Ca să nu mă lungesc însă prea mult, și BEV-urile au probleme de fiabilitate !!! Preponderent electronice, evident... dar și majoritar *europene* (nomina odiosa -- nu dau nume de mărci că poate-i vorba de *lămâi* fabricate lunea / vinerea).
Unele f. săcăitoare, te asigur, chiar dacă rezolvabile-n garanție.
Back ontopic, prima hibă a noului Defender prin prisma standardelor de offroader *autentic* îmi pare... gigantismul, cu corolarul lui inevitabil -- greutatea de tanc, în ciuda structurii din aluminiu a caroseriei monococe, f. rigide ce-i drept (n.b.: la fel de *aluminizat* era și vechiul Defender, deci nu rugina acuzată de cineva mai sus era problema lui, ci altele.)
Repet, poate-s eu cârcotaș ca *ne-bine-crescut* la doar 1,70 m și altora mai spre 2 m le-o pica perfect interiorul de catedrală, dar ca pasager eu m-am simțit piedut în spațiu. :-)
Pur teoretic deci, m-ar tenta doar ceva similar Defender-ului 90 *scurt*, dar redus și el cu 10% în toate dimensiunile (cca. 4 m lungime și 1,80 lățime / înălțime).
Păcat că nici Taiota nu mai fabrică așa ceva (gen RAV4 generația 1+2), iar suvulețele subcompacte actuale sunt orice, numai off-roaders NU.
Asta e ca si cu un copil pe care il pui intr-un mediu nou. Unul care a fost constiincios inainte, serios si cu educatie solida, se va adapta foarte bine. Unii mai repede, altii mai incet. Dar golanii care niciodata nu si-au facut temele, chiuleau si fumau in buda, aia la fel or sa faca si mai departe. Acuma depinde si de director :):) dar nu pana la un punct.
Toate masinile, indiferent de tipul de mobilitate, au probleme. Unele ajung la urechile publicului, altele nu. Dar depinde enorm de istoricul firmei, de calitatea managementului, a fortei de munca, de mentalitatea tarii respective. Cand zic istoricul firmei, ma refer la modul de abordare al oricarui proiect, la atentia la detalii, la mentalitate, la filozofia firmei. Sunt mii de factori care propulseaza sau distrug o corporatie.
Normal ca si electricele au si vor avea bubele copilariei. Dar eu cred ca sunt mult mai simplu de rezolvat decat o combustie interna si o cutie de viteze. Iarasi, vrem nu vrem, softul va juca un rol tot mai important de-acum incolo, indiferent ca vorbim de masini m.a.i. electrice sau pe hidrogen. Cine nu stapaneste informatica va avea de suferit pe termen lung. Iar la masina electrica softul este crucial.
@inexorabil, it's all good. Toti avem zile bune si zile proaste. Eu era sa fac un accident urat cu copii in masina zilele trecute. 100% din vina mea. Daca alalalt n-avea prezenta de spirit sa franeze la greu, era nasol momentul. M-am mai facut si de cacao in fata profesorilor la scoala copiilor. Asta e. Uneori nici la anumite varste nu-ti bagi mintile in cap si un moment de neatentie poate sa coste scump de tot. "Si ne iarta noua greselile noastre precum si noi iertam gresitilor nostri" ne-a fost spus cu un scop.
Uneori un dram de iertare din partea noastra poate sa cantareasca enorm in alta parte. Ideea e ca toti avem nevoie de cate o "pasuire" la un moment dat in viata. Ba uneori chiar de mai multe.
În ansamblu, şoselele au devenit tot mai nesigure…Dar noi despre ce citim aproape zi de zi? Despre sute şi sute de cai inauguraţi cu emfază – atât de către producători şi diviziile lor speciale, cât şi de tuneri “neoficiali”. Başca “SUV-uri de performanţă”. Păi, în atare condiţii, normal să nu mai existe nicio disciplină rutieră. Şi, conform butadei “De atâta lup, a început să muşte şi oaia”, să nu ne mirăm că şi autovehicule aparent lente, nedestinate excesului cinetic, aleargă uneori de parcă proprietarii lor s-ar închipui pe Ehra-Lessien. Iar dacă suntem obiectivi şi lucizi, atunci trebuie să încetăm a incrimina doar politicieni corupţi, autorităţi incompetente, sisteme educative falimentare şi infrastructură precară.
Am constatat ca prostiile cele mai mari le fac la viteza mica, in parcari la mall-uri sau la iesirea pe strada. Este crucial sa nu te grabesti, si sa verifici cel putin de 2 ori pana faci o manevra.
Drumuri sigure tuturor !!!
Doar Wrangler.
Land Rover a fost creat in 1948, Land Cruiser a aparut in '51, G-Class era la cateva decenii distanta de aparitie, in timpul celui de-al doilea razboi mondial.
Altfel, faina masina.
Eu chiar am cumparat masina asta si va spun cum am ajuns la ea.
Fac excursii lungi de camping mii de km, cu familia, si la destinatie, vreau sa ajung la locuile pitoresti si izolate, cat mai putini oameni, si asta inseamna off road. Nu sunt genul sa caute cel mai mare sant, chiar evit pe cat posibil, dar daca e nevoie, vreau sa o pot face. Defenderul comandat va inlocui un Hilux. 2.4 . Inainte de asta am mai avut si un landcruiser J120 pentru acelasi scop. Motorul de 2.4 e ceva ingrozitor, si cu noile norme manaca un rezervor de adblue cam la 4-5 k km. M-am uitat la Landcuiser Prado si Wrangler.
Landcuiser prado - design si tehnologie 2009, exista numai diesel in Europa, motorul de 2.8 e o pocarie, exista class action siut in australia si acolo e doa euro 5, fata de 6dTemp in Europa.Ca si la Hiluxul actual, rezevorul de adblue e sub sofer, din plastic extrem de expus. Planuiesc excursii si in afara Europei, deci trebuie sa car multe bidoane de adblue cu mine. Motorina de mai salba calitate si le omori imediat. In afara de asta, nu stiu ce au toti in cap in ultima de tuneaza si un suv de 2t + la nurburing, fata de J120 generatia anteioa, suspensia e mai dura si e mai incomfortabil.
Wrangler - L-am luat la drive test versiunea 2l bezina, si am iesit pe autostrada, pus tempomatul la 120 km/h. Dupa 30 de min imi venea sa il las acolo in camp si ii sun sa isi ia tooaba de acolo. Zgomotul este ingrozitor, directia dea dreptul periculoasa, dai de volan putin nu face nimic, mai adaugi 2 cm si o ia brusc de zici ca ajungi in sant. Eu cand vad un wrangler la 1000 de km de casa ma gandesc la un singur lucru- ala de ajuns cu ea acolo e de 3 ori mai barbat ca mine.
Un defender versiunea de baza, benzinar, 300 de cai, cu ceva optiuni ( pachet off road, scaune incalzite, chestii de siguanta etc.. ) e cam cu 4k peste wrangler si 2 k sub versiunea 4 din 5 la Landcuiser, cu aproximativ acealeasi dotari, unele peste,(infotaiment, suspensia aer pe 4 roti, camerele superbe ) altele sub ( nu am piele de exemplu ). Am 100 de cai in plus si scap de porcaria de diesel. La drive test, am mers special fix cum merg cu Hiluxul si am scos acelasi consum cu 2.4 D / cam 9.5-10 %.
Multi zic ca nu scoti masina asta la off road. Ba da, asa cum scoti un wrangler nou sau un Prado comparabila la pret.
Cine cumpara masina asta asta ca doar vrea un SUV mare, are de unde si ce alege, desi sincer mai degraba as merge spre un discovery, interior mai luxos si suspensie si mai buna pe asfalt.
Dar si arata mai special, deci vad multi cumparatori care l-a alege.
Ca si wrangler, prado unde 90 % vad cel mult un drum neasfaltat doar ca primarul nu isi face treaba, defender e peste ambele la capitolul asta.