Drivetest Kia Stinger

2.0 Benzina Turbo (T-GDI) 245CP 4x2 Aut8 GT Line
Kia Stinger zoom
de Mircea Meşter, Foto: Ciprian Mihai
Luni, 22.07.2019
Bullseye

Trebuie să fac încă de la început o destăinuire: am o relație specială la nivel sentimental cu brandul Kia. Iar asta pentru că acum vreo 16 ani, când abia deprindeam tainele jurnalismului auto la una dintre revistele în vogă la acea vreme, Autoshow, primul test pe care l-am scris a fost cu un Kia Cerato.

Chiar dacă Cerato era mașină decentă, dar cu probleme de calitate percepută și de finisaje proprii acelei epoci, testul mi-a rămas în minte. Știu traseul, știu câți kilometri am parcurs, știu chiar și consumul. Cumva normal: nu uiți niciodată prima prăjitură care a ieșit din mâinile tale.

Astăzi, la 16 ani distanță, Kia este o marcă radical diferită de cea de atunci, iar imaginația mea, pe care o consider îndeajuns de bogată, nu putea să conceapă o evoluție atât de furibundă pentru acest brand. Dacă atunci vorbeam de un brand sud-coreean prin excelență care încerca să se impună pe o piață europeană foarte pretențioasă, Kia a devenit astăzi una dintre mărcile fresh ale industriei, cu produse care se bat de la egal la egal (în unele cazuri cu victorii notabile) cu mărcile europene de tradiție. Ba chiar putem considera Kia o marcă eminamente europeană având în vedere că ingineria, designul și producția majorității modelelor din gamă sunt bifate pe continent, în Germania și Slovacia. 

Kia a parcurs un drum lung în care a topit etape-cheie pentru a reuși să se impună. Iar rezultatul este faptul că astăzi vorbim despre unul dintre exemplele de evoluție pe care toată industria le apreciază ca atare.

Cel mai bun exemplu în acest sens este mașina despre care vom vorbi în rândurile care urmează. Stinger a fost creat ca un showcar la Salonul Auto de la Frankfurt din 2011 (unde s-a numit GT Concept), a continuat ca un gran turismo de portofoliu și de imagine și astăzi a ajuns unul dintre simbolurile Kia. Un fastback cu patru uși cu linii foarte agresive care-i oferă mărcii oportunitatea de a trece la un nivel și mai avansat din punctul de vedere al imaginii. Pentru că cei care ajung să aleagă Stinger nu aleg între Insignia și Mondeo, ci vin din direcția showroom-urilor BMW și Audi. 

Kia Stinger
2.0 Benzina Turbo (T-GDI) 245CP 4x2 Aut8 GT Line

  • Pret de pornire 33.800 €
  • Pret model testat 37.800 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Stinger este disponibil cu trei motorizări în România. Dacă dieselul de 2.2 litri e ușor nepotrivit cu ideea de GT de la care a plecat Stinger, motorul de top - un V6 de 3.3 litri și 370 CP disponibil exclusiv în versiune cu tracțiune integrală - reprezintă vârful gamei Kia din acest moment. Este Kia absolută, dacă-mi permiteți barbarismul. 

În testul de astăzi ne vom îndrepta însă atenția spre motorul pe benzină care reprezintă esența acestui GT foarte interesant. Un 2.0 Turbo de 245 de cai putere care îmbracă perfect acest model. E îndeajuns de vivace pentru a se asorta cu exteriorul și îndeajuns de prietenos cu portofelul posesorului atât la nivelul taxelor, cât și la nivelul consumului. 

Disponibil în două versiuni de echipare, Trend Line și GT Line (ultima e cea testată de noi), motorizarea oferă 245 CP la 6200 rpm (puterea a scăzut în mod oficial cu 10 CP după reomologarea lui Stinger conform noilor teste WLTP) și 353 Nm la 1400 rpm. De notat că mașina testată avea încă motorul în versiunea pre-WLTP, însă diferențele sunt minore la nivel de putere și răspuns și se referă mai degrabă la prezența unui filtru de particule suplimentar.

Dacă cifrele vi se par oarecum familiare, aflați că același motor - într-o variantă ușor modificată - se regăsește sub capota celui mai puternic Hyundai i30 produs vreodată: i30 N. Pe Stinger, motorul cu patru cilindri este însă așezat în poziție longitudinală, detaliu care coroborat cu roțile motrice spate aruncă Stinger direct în brațele mărcilor germane cu nume. 

Cuplat la o transmisie automată cu 8 rapoarte cu convertor de cuplu dezvoltată in-house de Kia, motorul nu este o explozie de dinamism, dar reprezintă corect cerințele pe care le ai de la un GT autentic. Caracterul bivalent al motorului este simțit încă de la primele apăsări ale pedalei: la regim jos, Stinger 2.0 Turbo e mai degrabă discret și cuminte. Dacă apeși însă pedala și urci la peste 4000 de ture, lucrurile încep să se coloreze. Nu strident, nu agresiv, nu exploziv. Mai degrabă pastel. Dar culoarea e evidentă.

Cutia se străduiește să țină pasul cu cerințele dinamice ale mașinii. Este în general rapidă în reacții, dar păcătuiește uneori prin exces de zel. Senzația e că vorbim de o automată cât se poate de ok, dar care e ușor cam reactivă în modul Comfort și ușor cam agresivă în modul Sport. Cei care iubesc senzațiile artificiale induse de o cutie de acest tip o vor iubi cu siguranță. Cei care vor dori să conducă mașina liniștit în marea parte a timpului vor încerca să personalizeze răspunsul cutiei prin modul de rulare Smart, care - spun cei de la Kia - se adaptează stilului de condus al fiecărui șofer.  

Consum

Probabil că unul dintre motivele pentru care Stinger oferă în gamă și un diesel este legat de faptul că există clienți pentru care aspectul consumului este unul foarte important chiar și la un faux-coupe, cum e Stinger. Chiar dacă vorbim de o mașină cu aspect agresiv și dinamic, familiștii care își doresc să profite de prezența celor patru uși și a portbagajului mai mult decât decent, de 406 litri, ar putea avea în diesel un argument în discuțiile din familie la achiziția noii mașini.

Însă nici motorul pe benzină de 2.0 litri nu păcătuiește masiv la acest capitol. În fișa tehnică, Kia anunță un consum urban de 10.5 litri/100 km, un extraurban de 6.4 litri/100 km și un mediu mixt de 7.9 litri. Cifre corecte și decente pentru o mașină pe benzină de 245 de cai putere care arată de parcă-i scoasă de pe circuit.

Bineînțeles că ele nu au nicio legătură cu realitatea, însă testul nostru ne-a demonstrat că cifrele de consum variază masiv în funcție de stilul de condus. Asta înseamnă că în majoritatea timpului, atunci când e condus fără să fie agresat, Kia Stinger 2.0 Turbo poate scoate un 8 litri decent în afara orașului și un 12 litri în oraș. Apeși pedala, muți în modul Sport și lucrurile se pot dubla fără probleme. Așteaptă-te la 15 litri/100 km în extraurban dacă apeși pedalele ca un apucat. Nu te va ține mult acest ritm, așa că probabil că adevărul va fi undeva la mijloc, între aceste valori.

Așa cum puteți bănui deja, Stinger nu are foarte mulți concurenți. Eliminăm din start sedanurile medii ale mărcilor de volum, care seamănă cu niște elefanți cocoșați dacă sunt așezați lângă fastback-ul Kia și dăm de trei rivali pe care-i putem pune față în față cu modelul mărcii sud-coreene. Unul este Volkswagen Arteon 2.0 TSI de 280 CP, nemesisul lui Stinger 2.0 Turbo, iar celelalte două vin din zona premium: BMW Seria 4 Gran Coupe 430i (2.0 Turbo de 252 CP) și Audi A5 Sportback (2.0 Turbo de 245 CP).

Chiar dacă aceste modele amestecă ceva mai asortat la capitolul design agresivitatea și eleganța - Kia Stinger arată mai degrabă a atlet decât a orice altceva - și chiar dacă Arteon nu e disponibil în această versiune decât în variantă cu integrală, este de notat că toate modelele din această listă scot un consum mediu mixt ceva ai bun decât cel al lui Stinger. Campionii sunt modelele premium Audi și BMW, ambele cu 6.5 litri/100 km în regim mediu mixt.

Performanţe

Cu 6.3 secunde pentru 0-100 km/h, Stinger 2.0 Turbo stă excelent atât în gama de motorizări ale modelului (V6 benzină oferă 4.9 secunde, dieselul vine cu 7.6 secunde), cât și în raport cu rivalii.

Stinger depășește versiunea A5 Sportback direct comparabilă (care același număr de cai putere, dar cuplu superior), fiind învins la sprint exclusiv de mașinile care au avantajul unor motoare mai puternice. De exemplu, Arteon 2.0 TSI de 280 CP (cu integrală, singura variantă disponibilă) este cel mai rapid din grupul de fastback-uri, cu 5.6 secunde pentru 0-100 km/h.

Cert este că profilul mașinii și modul în care îți transmite senzațiile prin scaun nu te lasă să ai impresia în vreun moment că nu ai destulă putere și că accelerația e lentă. Ba din contra.

Interior

Pentru ceea ce îți arată Stinger dacă aduni într-un raport capitolele design, performanțe și preț, interiorul mașinii și ceea ce-ți oferă el este mai mult decât corect.

Lista de dotări este bogată încă din versiunea de bază Trend Line (tapițerie din piele ecologică, cameră de marșarier, display central de 7 inch cu navigație plus o armată de sisteme de siguranță activă), iar GT-Line-ul testat de noi plusează cu scaune cu regaje electrice pentru pasagerii din față, volan încălzit și învelit cu piele perforată, head-up display și senzori de parcare față și spate.

Designul interiorului este inspirat din ce am mai văzut în ultima perioadă la frații de concern de la Hyundai, iar ăsta e un lucru bun. Planșa de bord e "curată" fără a fi fost nevoie de eliminarea butoanelor fizice relevante, iar display-ul central e așezat deasupra bordului, în raza vizuală a șoferului. Nici scaunele nu sunt o problemă, ba din contra: îți oferă atât confort la drum lung, cât și sprijin lateral decent la rulare sportivă. 

Materialele sunt de calitate ridicată, sentimentul fiind că cei de la Kia n-au făcut prea mult economii când a fost vorba de "pregătirea" lui Stinger de întânirea cu degetele și privirea potențialilor clienți. Implicit consola centrală este finisată într-un aluminiu patinat, o plăcere în utilizare față de din ce în ce mai utilizatul plastic piano black pe care-l regăsim implicit la unele mărcile premium cu ștaif. Îl are și Stinger, dar pe rama display-ului central și pe unul dintre brațele volanului. Zone pe care nu prea le atingi cu degetele.

Avem și spații de depozitare multiple, implicit la baza planșei de bord, unde există un spațiu cu încărcare prin inducție pentru telefonul mobil. Buzunarele ușilor sunt și ele bine croite și pot primi sticle de maxim un litru.

Pe locurile din spate există un spațiu extrem de generos la nivelul picioarelor. Tunelul central este însă destul de înalt și nu va permite o rulare confortabilă pentru trei pasageri. La nivelul capului nu este foarte mult loc, întrucât linia de coupe cere tribut, mai ales de la cei care se apropie de 1.80 metri.

Hayonul cu acționare electrică oferă o gură de acces generoasă, dar portbagajul ar avea nevoie de ceva mai mulți litri, pentru că cei 406 oferiți sunt cam puțini în comparație cu ce promit rivalii Seria 4 Gran Coupe și Audi S5. Nu mai vorbesc de Volkswagen Arteon.

Preţ de achiziţie

Lucrurile sunt destul de simple la capitolul ăsta, pentru că nu există niciun concurent care să se apropie măcar de Stinger când vine vorba de preț. Kia a păstrat politica imbatabilă din segmentele "de volum" și când vine vorba de fastback-uri sportive, astfel că un Stinger te va costa cu cel puțin 9000 de euro mai puțin decât oricare dintre potențialii săi adversari.

Coupe-ul cu patru uși al celor de la Kia pleacă de la 33.800 de euro cu TVA inclus, versiunea testată de noi (2.0 Turbo GT-Line) fiind disponibilă la 37.800 de euro. În comparație, un Arteon 2.0 TSI R-Line cu DSG - și integrală, e adevărat - costă 46.200 de euro, în timp ce rivalii de la BMW și Audi trec de 47.000 de euro în versiunile de bază.

Pe scurt, Dacă prețul este cel mai important criteriu de selecție pentru tine, Stinger este absolut imbatabil. Ba chiar îți poți permite luxul de acomanda versiunea V6 de 370 CP pe banii la care rivalii își vând motoarele 2.0. 

Siguranţă

Chiar dacă este cea mai scumpă mașină din gama Kia și nu promite să aducă volume foarte mari, Stinger a ajuns rapid pe bancul de testare EuroNCAP. Așa cum o cere segmentul în care își dorește să activeze, Kia Stinger a dovedit că este o mașină sigură. A cules cele cinci stele fără probleme, garantând 93% din punctajul pentru protecția pasagerilor adulți și 81% din cel al pasagerilor copii. Și protecția oferită pietonilor a primit un procent mare: 78%.

Lista sistemelor de siguranță include frânare automată de urgență cu funcție de detectare a pietonilor, păstrarea benzii de mers, monitorizarea stării de oboseală a șoferului și chiar o capotă activă, care se ridică la impactul cu un pieton.

Ţinută de drum

Stinger se descurcă mai mult decât onorabil la capitolul ținută de drum. Și asta mai ales pentru că-ți pune în față ceea ce "promite" atunci când vezi mașina și te imaginezi conducând-o pe șosele de munte.

Stinger este prima încercare a celor de la Kia de a construi un GT pentru mase, iar inginerilor le-a reușit în principiu această mișcare. Cel mai interesant aspect este faptul că versiunile cu propulsie (tracțiune spate) ale lui Stinger pot fi comandate cu un diferențial spate mecanic cu alunecare limitată, un element îngrijorător de rar întâlnit în această categorie de putere. Iar propulsia și autoblocantul lucrează excelent împreună atunci când lucrurile devin fierbinți pe șosea, pentru că-ți permit să atingi limitele de aderență undeva la viteze foarte înalte, indiferent de raza virajului.

La nivelul suspensiilor non-adaptive de pe 2.0 Turbo, am notat un comportament echilibrat spre rigid cât se poate de corect pentru acest tip de vehicul. De precizat că versiunea GT (V6 de 3.3 litri) vine cu suspensii controlate electronic care oferă o cursă a amortizoarelor ceva mai adaptată la suprafața de rulare. 

Direcția ar fi meritat însă ceva mai multă atenție din partea inginerilor Kia. Construit în special pentru a ajuta șoferii la drumuri lungi, sistemul de direcție oferă un comportament foarte diferit în funcție de modul de rulare: volanul e ușor și relaxat în oraș, activarea modului Sport venind cu un plus evident de consistență și rezistență. Nu există însă acea legătură instantanee și naturală care se stabilește în viraje cu șoseaua în cazul modelelor din gama BMW, de exemplu. 

Vizibilitate

Nu sunt foarte multe de spus la acest capitol. Foarte multe de bine, ca să fiu mai exact. Luneta poate da mari bătăi de cap pentru că este aproape orizontală și destul de redusă în dimensiuni. Montanții nu ajută nici ei prea mult. Nici cei față, nici cei spate. Din fericire, oglinzile laterale sunt destul de generoase.

Și tot din fericire, pe lista de opționale există și un sistem de camere video cu vizibilitate la 360 de grade. Calitatea imaginii nu este excelentă, dar camerele își fac treaba.

Tehnologie

Așa cum v-am spus anterior, lista de dotări standard a lui Kia Stinger aduce o mulțime de sisteme care în cazul rivalilor germani înseamnă bani grei. Dacă urcăm în gamă și ajungem la echipările superioare (GT-Line e vârful motorizării testate de noi), lucrurile se colorează și mai bine în favoarea lui Stinger. Asta pentru că modelul Kia pare să fie primul fastback coupe cu patru uși de pe piață care democratizează accesul clienților la tehnologie accesibilă.

Sigur, nu vorbim de cea mai bună grafică, de cea mai bună cameră de marșarier, de cel mai elegant sistem Head-Up Display sau de cel mai generos ecran central. Dar toate elementele oferite de Stinger sunt îndeajuns de avansate încât să te ajute să-ți faci treaba dacă vorbim de nevoile de conectivitate și tehnologie.

Ai în schimb, opțional, scaune ventilate și încălzite. Chiar și bancheta spate are încălzire. Totul se regăsește în pachete suplimentare care includ multe elemente de confort și care costă infim: ventilația și încălzirea, sistemul audio Harman/Kardon, tapițeria din piele Nappa, farurile LED, sistemul de monitorizare a punctului mort, portbagajul cu deschidere din telecomandă, sistemul around-view monitor și încărcătorul wireless pentru telefon costă în total 4500 de euro. Cam cât tapițeria din piele a rivalilor.

 

Design

Un prieten care a vizitat recent Academia de Tenis a lui Rafa Nadal din Manacor, Spania, mi-a trimis o poză cu un Stinger însoțită de o întrebare simplă, dar care ascunde multe: "Frate, ce mașină-i asta?"

Probabil că jucătorul spaniol de tenis este unul dintre marii fani ai lui Stinger, mai ales că cei de la Kia au construit în sfârșit o mașină care să îmbrace perfect caracterul lui Nadal. De altfel, povestea de dragoste dintre Rafa și Kia a împlinit în 2019 nu mai puțin de 15 ani, iar marca a crescut în ritmul în care Nadal a "înghițit" în ritm galopant trofee de Mare Șlem în ultimul deceniu.

Pe scurt, Stinger este cel mai atrăgător model construit vreodată de Kia. În nuanța galbenă cu care a fost gratulat exemplarul testat de noi, Stinger este un magnet de priviri. Sunt rare ocaziile în care trebuie să răspunzi la atâtea întrebări legate de mașina pe care o conduci, iar în zilele în care m-am aflat la volanul lui Stinger a trebuit să mă asigur că sunt la curent cu listele de prețuri și cu povestea acestui model, pentru că n-am prea avut liniște pe la semafoare. 

Din față e agresiv, din spate arată excelent, singura parte discutabilă fiind partea din spate a profilului, la îmbinarea dintre montantul lunetei și plafon. Însă Stinger este una dintre mașinile cu care Kia a reușit să dea lovitura pe piața designului, unul dintre cele mai complicate obiective pe care și le poate seta un constructor auto. 

Nu ne-a placut

  • Consum vs. rivalii direcți
  • Direcție pe alocuri artificială
  • Vizibilitate spate
Date tehnice - Kia Stinger 2.0 Benzina Turbo (T-GDI) 245CP 4x2 Aut8 GT Line
Combustibil
Benzina
Nr. usi
5
Motor tip / cilindri
Linie
Nr. locuri
5
Cilindree cmc
1998
Lungime mm
4830
Putere maxima CP (rpm)
245 (6200)
Latime mm
1870
Cuplu maxim Nm (rpm)
353 (1400)
Inaltime mm
1400
Viteza maxima km/h
233
Greutate kg
1717–1971
Acceleratie 0-100 km/h s
6.3
Ampatament mm
2905
Tractiune
spate
Volum rezervor litri
60
Cutie viteze
A
Volum portbagaj litri
406
Vezi versiuni si preturi Mai multe detalii despre Kia Stinger

Ultimele teste


  • Simfonie pentru suflet

  • Alianță neașteptată

  • Îndrăzneț

  • Suflet iberic

Comentarii (7)

  • hazard
    Iata un exemplu de masina reusita.
    19 6
  • someone
    aspectul, tractiunea spate, partea tehnica sant foarte reusite. dar cel mai reusit fapt e ca toate acestea se ascund sub numele de Kia.
    Niceee
    12 5
  • Cel mai important atu cred ca este pretul, la banii astia de abia ajungi la o compacta premium, cu dotari si motorizari mai slabe.
    14 1
  • Daca il chema VW Stinger lua 4.7 - 4.8 lejer, asa doar 4.2. Stati linistiti, noi stim care e adevarul, secretul vostru e in siguranta ;)
    27 11
  • Merita mentionat si peugeot ca un concurent in segment, 1.6 225CP la 36.652 euro
    15 4
  • Andrei
    O KIA de peste 30000 euro? Cu interiorul acela si finisarile alea? Nu, multumesc.
    13 27
  • Singurul defect al acestei masini este ca scrie KIA pe ea. Sunt multe firme cu aceeasi problema, cum sa urce spre segmentul premium sau acces-preminum fara sa isi erodeze prea mult cota de piata printr-o astfel de tranzitie si sa fie si acceptata de clienti repozitionarea. Va reusi Kia unde a esuat Volkswagen (esecul lui Phaeton de ex)?
    9 1

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru