Drivetest Kia Sportage (2015-2018)
2.0 Diesel Turbo (DSL) 184CP 4x4 Aut6 StyleMiercuri, 04.10.2017
- Comenteaza
- Trimite pe:
Sportage este unul dintre modelele care au deschis apetitul românilor pentru SUV-uri compacte. Se întâmpla în perioada 2005-2008, rămasă în istorie ca cea mai prolifică din istoria industriei auto din România, moment în care vânzările de mașini noi au depășit 300.000 de unități pe an. Față de 100.000, valorile în jurul cărora ne învârtim în această perioadă.
Kia profita la maxim în acele momente de un model care oferea spațiul interior excelent pentru o familie și de faptul că rivalii din acest segment puteau fi numărați pe degetele de la o mână. Iar Sportage a devenit modelul perfect pentru cei care își doreau o mașină în care poziția la condus este înaltă, care venea cu motorizări interesante și care, foarte important, nu-ți scotea din buzunare foarte mulți bani.
Era perioada în care Kia forța cu adevărat ușile Europei (Cerato, Picanto și Rio erau celelalte modele din gamă în acel moment), pe care le-a deschis decisiv odată cu lansarea lui Cee'd, compactă hatch proiectată și produsă pe continent. Sportage rămâne însă în memoria industriei ca modelul care a pus Kia pe hartă în Europa, fiind mașina care a testat apele într-un segment care până în acel moment era o necunoscută pentru mulți. Era, dacă țineți minte, o perioadă în care era aproape de neconceput ca o mașină cu look off-road să fie dezvoltată în principal pentru a merge pe asfalt.
Anii au trecut, iar peste Sportage s-au adunat generațiile. Modelul sud-coreean s-a maturizat, a profitat de experiența adunată în anii dinaintea boom-ului de vânzări din zona SUV și astăzi reușește să reprezinte cu succes marca din Seul în lupta cu greii clasei. Adică Qashqai și Tiguan, mașini care nici măcar nu erau în ou pe vremea în care Sportage se vindea în showroom-uri. Sportage e al treilea cel mai vândut SUV compact din Europa (după cei doi rivali menționați mai sus) și dă din coate să se distanțeze de plutonul din ce în ce mai gros.
Kia Sportage (2015-2018)
2.0 Diesel Turbo (DSL) 184CP 4x4 Aut6 Style
- Pret de pornire 17.163 €
- Pret model testat 32.050 €
Motor / Transmisie
Sportage a ajuns la a patra generație, moment în care coreenii nu mai caută drumul prin desișurile pieței europene, ci demonstrează că l-au găsit de ceva vreme. Și că s-au adaptat la cerințe. Pentru că motorul pe benzină de 1.6 litri s-a aliniat aliniat la moda turbo, iar cele trei opțiuni diesel acoperă orice preferințe de putere pe care le-ar putea avea potențialii clienți: de la 1.7 diesel de 115 CP până la un 2.0 diesel de 136, sau 184 CP, Kia are de toate pentru toți în vitrină. Mă rog, lipsește un hibrid, dar petru asta există Niro, un SUV de dimensiuni asemănătoare care își propune să popularizeze motorizările alternative în gama asiaticilor.
În testul Automarket a ajuns cel mai puternic motor diesel din ofertă: un 2.0 de 184 CP pe care Kia îl folosește de ceva vreme și care a primit îmbunătățiri dinamice și ecologice pe măsură ce industria le-a cerut. Cutia automată clasică cu șase trepte și convertor de cuplu este dovada apartenenței acestui motor la gama anterioară lansării actualei generații Sportage. Și spun asta pentru că noul diesel de 1.7 litri din gama mărcii coreene folosește o transmisie modernă, cu dublu ambreiaj.
Până să vedem la treabă versiunea de 1.7 litri, vă putem spune că actualul 2.0 de 184 de cai putere îți oferă îndeajuns de multe resurse pentru a nu avea motive să te plângi vreodată de lipsă de putere și de cuplu. Sunt 400 Nm disponibili foarte jos, în jur de 1750 rpm, ceea ce face ca plecările în trombă să fie o joacă de copii pentru unul dintre cele mai ușoare SUV-uri compacte: puțin peste 1600 de kilograme.
Dar trebuie să fii atent până unde duci acul turomerului: zgomotul care pătrunde în habitaclu se simte destul de acut după 2500 de turații.
Transmisia vi se va părea fluidă dacă preferați un stil de condus relaxat, dar își va trăda vârsta tehnologică la kickdown și la abordările dinamice pe șosea, acolo unde veți semnala întârzieri ușoare la plecare și schimbări de treaptă sesizabile. Chiar și pe modul Sport. Acesta din urmă trezește la viață motorul și schimbă rapoartele cutiei, Sportage devenind ceva mai acut în reacții.
Consum
Zona motoarelor diesel care gravitează în jurul segmentului 180-190 CP este destul de populată și reprezintă în general vârful ofertei constructorilor implicați în această clasă. Rivalii celor de la Kia folosesc la rândul lor motoare 2.0 turbodiesel, cu excepția japonezilor Honda CR-V (1.6 biturbo) și Mazda CX-5 (cu motor de 2.2 litri). Mai mult, toți cei prezenți în această zonă de putere oferă transmisii automate și aproape toți vin cu 4x4. Excepția este Peugeot 3008, despre care am stabilit deja că lipsa unui sistem de tracțiune integrală este marele minus.
Kia Sportage anunță un consum mediu mixt de 6.3 litri/100 km în regimul de testare european. SUV-ul coreean se află în zona gurmandă a segmentului, acolo unde doar fratele de grup Hyundai Tucson vine cu cifre mai mari: 6.5 litri. În rest, toate celelalte 7 SUv-uri compacte care au în portofoliu versiuni asemănătoare vin cu cifre mai bune. Dcă îl ignorăm pe Peugeot 3008, care profită de lipsa integralei pentru a afișa un 4.8 litri/100 km, campionul consumului din această zonă de putere a SUV-urilor compacte este Honda CR-V 1.6 diesel, care profită de motorul mai mic pentru a aduna punctele la acest capitol. Pe podium vin, în continuare, Ford Kuga 2.0 de 180 CP (cu 5.2 litri/100 km), Seat Ateca 2.0 TDI de 190 CP (5.2 litri) și apoi "frații" Kodiaq și Tiguan, cu 4.7 litri/100 km.
Probabil că sunteți curioși de cifrele afișate de Sportage în viața reală. Am testat mașina în mare parte în regim extraurban pe șosele relativ libere, iar cifrele de consum au variat între 5.5 și 7.5 litri, în funcție de cât de mult am apăsat pedala. Cert este că o rulare relaxată vă scapă de grijile consumului, în timp ce o abordare ceva mai agresivă a virajelor în modul Sport poate duce consumul spre 10 litri pe termen scurt. Nu e o surpriză, având în vedere că vorbim de o mașină de peste 180 de cai putere.
Performanţe
Sportage se află într-un pluton de SUV-uri care stau agățate la mijlocul clasei compacte când vine vorba de performanțele pe șosea. Cu 9.5 secunde pentru 0-100 km/h, Sportage se află la egalitate cu Hyundai Tucson (care folosește aceeași bază tehnică) și Mazda CX-5 când vine vorba de plecarea de pe loc.
Performermerii acestei zone ale segmentului sunt alți doi frați de platformă, Seat Ateca și VW Tiguan, care în versiunile lor diesel de 2.0 litri oferă 7.5, respectiv 7.8 secunde pentru 0-100 km/h. Chiar dacă ești unul dintre cei care consideră că performanțele pe șosea nu sunt foarte relevante pentru un SUV (bine, în acest caz poate ar trebui să le spui "UV-uri", nu "SUV-uri"), cele două secunde diferență sunt ușor de sesizat pe hârtie și pe stradă.
Există însă și "melci" în acest segment. Ford Kuga, de exemplu, este fruntaș la consum, dar are nevoie de 10 secunde pentru 0-100 km/h, la fel cum se întâmplă în cazul lui Honda CR-V.
Interior
Paradoxul mașinilor în general și al lui Sportage în special este faptul că, pe măsură ce a adunat fire albe în păr și a schimbat generațiile, SUV-ul sud-coreean a devenit mai tânăr și mai prietenos cu utilizatorii săi. Iar odată cu a patra generație, care circulă de ceva vreme pe străzile românești, interiorul a primit la rândul său tușe de vitalitate care-l aliniază la cerințele contemporane tehnologice, de calitate și de confort.
Planșa de bord este dominată de un display central integrat între două aeratoare. Calitatea sa grafică este decentă, în timp ce un al doilea ecran - cu o rezoluție mai bună, dar de dimensiuni mai mici - îți oferă ajutor informațional între cele două cadrane ale instrumentarului. Acestea sunt principalele centre de comandă ale mașinii, iar poziționarea lor e corectă.
Dacă ești fanul comenzilor fizice pe mașină, grila de butoane de sub display-ul central te va face să te simți ca acasă într-un moment în care cei mai mulți concurenți încearcă să-și digitalizeze mașinile cât mai mult posibil. Și cei de la Kia ar fi putut să facă asta, mai ales că butoanele sistemului de climatizare puteau fi ușor transformate în rotative suplimentare. Dacă ești însă ahtiat după tehnologia de ultimă oră și de telefoanele cu ecrane cât mai mari, probabil că prezența celor peste 20 de butoane în centrul planșei de bord ți se părea arhaică. E o chestiune de gusturi, până la urmă.
Ambele categorii de clienți vor concluziona însă că marca sud-coreeană a făcut pași masivi în față la capitolul calitate percepută, pentru că materialele utilizate și liniile generale ale interiorului sunt peste unii concurenți care se prezintă la prețuri mai mari. Vezi levierul schimbătorului de viteze sau materialele de pe bord. Există însă și scăpări tehnice la nivel de design. De exemplu, chiar dacă designerii au încercat să ofere o abordare simetrică a planșei de bord, cei foarte atenți la detalii vor observa imediat că display-ul central e ușor defazat spre dreapta față de linia mediană a peisajului interior.
La nivelul poziției de condus, nicio surpriză: stai sus, scaunele oferă confortul necesar pentru drumuri medii și lungi, iar locurile din spate pot găzdui fără probleme patru adulți. Aș îndrăzni să spun chiar că indiferent de înălțimea acestora. Sau bagajele lor, pentru că scaunele se pot plia și rabata pentru a prelungi podeaua portbagajului.
Cu 503 litri, portbagajul configurabil pe două niveluri al lui Sportage se află în media unui segment condus cu autoritate de Skoda Kodiaq și al său "sac fără fund" de 650 de litri. Ford Kuga oferă însă doar 450 de litri, de exemplu.
De notat că, deși nu este cazul mașinii de test din fotografii, versiunea superioară de echipare GT Line aduce cu sine nu doar un exterior mai bun (vom vorbi despre asta la capitolul Design), ci și un interior cu elemente diferite față de restul gamei. Volanul e schimbat cu unul de formă diferită și acoperit cu piele perforată, pedalierul din aluminiu înlocuiește pedalele clasice, iar materialele de pe bord se modifică și ele.
Preţ de achiziţie
Prețul de achiziție a fost și este în continuare cel mai mare atu al lui Sportage în lupta cu rivalii din segment. Fie că vorbim despre versiunile de motorizare mai mici sau de cele puternice, Sportage își bate toți rivalii când vine vorba de prețul de achiziție, ceea ce face ca mulți clienți să prefere raportul preț/calitate foarte bun al modelului Kia în fața unor elemente tehnologice sau de confort superioare oferite de cele mai recente generații ale rivalilor săi.
Cel mai ieftin Sportage poate fi comandat pentru puțin peste 17.000 de euro (1.6 benzină manuală de 132 CP, echipare Plus), nivel de preț pe care-l bate doar Dacia Duster și doar dacă considerați că Duster - aflat la granița dintre segmentele B și C - se luptă cu modelul Kia.
Urcăm însă abrupt în gamă și ajungem la motorul 2.0 diesel de 185 de cai cu transmisie automată plus integrală, care este disponibil în preț de listă, în versiunea de echipare Style (de bază la acest nivel de putere), pentru 27.700 de euro cu taxe incluse.
Este un preț excelent de care niciun rival nu se apropie măcar. Ca să înțelegeți cât de mare e prăpastia dintre Sportage și competitori, aflați că niciunul dintre cei 8 rivali direcți care pot fi echipați asemănător nu coboară sub 30.000 de euro în prețul de listă. Ba chiar, în unele cazuri, ajung pe la 35.000 (CR-V 1.6 diesel 4x4 cu automată în echipare Elegance).
De altfel, Kia Sportage are o singură versiune superioară - GT Line - care pe acest motor este disponibilă pentru 28.600 de euro. Altfel spus, versiunea de top a lui Sportage este serios mai accesibilă decât cele mai ieftine variante ale concurenților direcți.
Pe mașina de test am beneficiat și de opționale care au crescut valoarea mașinii la 32.000 de euro. Și chiar și așa, Sportage este puțin mai ieftin decât un Tiguan 2.0 TDI Comfortline.
Este tabloul perfect al unei afaceri excelente, dacă ne întrebați pe noi.
Siguranţă
În 2015, când EuroNCAP a testat această generație a lui Sportage, modelul a primit 5 stele din partea organizației independente europene. Cu scoruri excelente (90%, respectiv 86%) la capitolele protecția pasagerilor adulți și protecția pasagerilor copii.
Mai mult, la vremea lansării sale, acum doi ani, Sportage oferea deja toate sistemele de protecție activă care între timp au devenit o regulă în industrie. Avem frânare automată în caz de urgență, avertizare la prezența altei mașini în unghiul mort, avertizare la părăsirea involuntară a benzii sau senzori care detectează mașinile care se apropie perpendicular la ieșirea cu spatele din locul de parcare.
Ţinută de drum
Kia a lucrat mult la calitatea ținutei de drum a lui Sportage în ultimii 10 ani. De la o mașină al cărei principal atu dinamic era faptul că e înaltă și că poate trece astfel peste potecile cu macadam, Sportage a devenit între timp un model echilibrat și plăcut la condus.
Ceea ce nu înseamnă însă că SUV-ul celor de la Kia îți oferă sentimentul de legătură cu șoseaua pe care-l ai într-un Qashqai sau într-un Tiguan. Asta ca să specificăm numele celor doi mari rivali din segment. Ai destul de mult confort în suspensii, pentru că scopul inginerilor a fost să le facă viața mai ușoară celor de la interior, însă ruliul își face simțită prezența destul de serios dacă îți aduci aminte că ai cumpărat o mașină de peste 180 de cai putere și apeși butonul Sport de pe bord.
Sportage nu e o mașină sport, iar asta se vede și în direcția asistată care pe cât de ușor e de manevrat în oraș, pe atât de moale pare pe viraje.
Sportage nu vine cu suspensii adaptive nici măcar între opțiuni.
Vizibilitate
Dacă eliminăm problemele clasice pe care le are un SUV de talia lui Sportage - montantul parbrizului care obturează zona frontală stânga sau vizibilitatea frontală la viteze mici, modelul coreenilor nu are probleme majore de vizibilitate. Luneta este destul de mare încât să nu-ți facă probleme indiferent de poziția tetierelor, iar oglinzile au dimensiunile potrivite pentru gabaritul SUV-ului Kia.
Dacă aveți probleme de orientare, coreenii vă sar în ajutor cu o cameră de marșarier cu o calitate mediocră a imaginii și cu senzori de parcare.
Tehnologie
Așa cum spuneam și anterior, Sportage este un model care de acum își așteaptă facelift-ul, pentru că peste SUV-ul Kia au trecut deja doi ani de carieră de piață. Cu destul de mult succes, de altfel. Iar una dintre explicațiile succesului este faptul că, în ciuda prețului foarte competitiv, coreenii nu oferă o mașină săracă în dotări și opțiuni, ba din contra.
Cu excepția câtorva elemente tehnologice care au fost popularizate ceva mai recent și care lipsesc din dotarea modelului coreean, cum sunt instrumentarele de bord digitale, camerele la 360 de grade, farurile LED sau Head-Up Display-ul, Sportage reușește să se păstreze actual chiar și acum.
Așa cum am văzut la capitolul siguranță, pachetul de sisteme active este complet și oferă de la frânare automată de urgență la asistent de unghi mort. În plus, mașina citește și indicatoarele și îți afișează informația în bord, pentru a te ajuta pe segmentele de drum pe care nu ești atent la peisaj.
Mi-a plăcut că Sportage oferă scaune față și spate încălzite, dar și că cele față pot fi comandate cu ventilație, o opțiune care până acum câțiva ani făcea parte exclusiv din arsenalul modelelor premium. Tot la capitolul "Sportage o avea încă din 2015" se numără și modulul care-ți oferă posibilitatea de a-ți încărca telefonul wireless așezându-l pe consola centrală. Asta dacă telefonul îți permite, pentru că unele companii mari - nu spunem care - descoperă de abia în 2017 această tehnologie.
Cele două display-uri de la bord își fac treaba conștiincios și fără probleme. Mi-ar fi plăcut însă ca nivelul grafic al ecranului central să se ridice la cel al ecranului de 4.2 inch dintre ceasurile de bord. Cumva, dintr-un motiv care-mi scapă, coreenii și în mare parte chiar și japonezii par că nu dau doi bani pe calitatea imaginii celui mai important ecran din mașini, deși ne aflăm în era telefoanelor mobile pe care ochii nu pot distinge pixelii. Pe display-ul mare al celor de la Kia, îi poți probabil număra dacă ești foarte dedicat.
Design
Ca să vorbești despre designul exterior al lui Sportage, trebuie să împarți problema în două aspecte. Pentru că Sportage este disponibil pe piață în versiunile de echipare "pământene" și în versiunea GT Line, care adaugă un plus de personalitate prin aplicarea unor lumini de ceață LED dispuse în patru module care schimbă serios fața mașinii. Este cea mai bună dovadă că, dacă investești mai puțin de 1000 de euro în plus pentru a alege GT Line în favoarea echipării Style, primești o mașină care arată cu câteva mii de euro bune mai scumpă.
În rest, Sportage e o mașină coerentă și curată. Așa cum se întâmplă de obicei în cazul testelor pe care le fac, am făcut un sondaj pe pagina personală de Facebook pentru a afla opinia prietenilor mei despre design-ul lui Sportage. Părerile au fost (foarte) împărțite, iar media celor aproape 100 de note acordate acolo a trecut de 7.
Personal, Sportage îmi place foarte mult în partea posterioară, unde stopurile LED legate printr-o baghetă pe lungimea hayon-ului arată excelent. Fața, cu grila sa imensă și cu blocurile optice "umflate" și prelungite pe aripi, poate să-ți placă sau nu. Cert e că Sportage are îndeajuns de multă personalitate pentru a ieși în evidență în segment.
Ne-a placut
- Preț imbatabil în segment
- Pachet tehnologic interesant
- Design atractiv
- 5 stele Euro NCAP
Nu ne-a placut
- Consum mare versus rivalii direcții
- Direcție foarte asistată
- Planșa de bord cu multe butoane
- Performanțe mediocre
Date tehnice - Kia Sportage (2015-2018) 2.0 Diesel Turbo (DSL) 184CP 4x4 Aut6 Style | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ştiri despre Kia
-
Constructorul asiatic a publicat primele imagini și informații despre Syros, un SUV urban gândit special pentru piața din India. La debut, noul model poate fi comandat cu motorizări pe benzină și diesel. (Joi, 19 Decembrie)
-
Fotografii spion au surprins în teste viitoarea Kia Sportage facelift. Judecând după imagini, modelul asiatic va avea o parte frontală revizuită complet. (Marti, 06 August)
-
Modelul cu zero emisii Kia EV6 tocmai a primit un facelift. Pe lista noutăților regăsim o parte frontală revizuită, dar și o baterie mai mare, de 84 kWh. (Marti, 14 Mai)
-
Constructorul asiatic a publicat primele două imagini teaser cu noul EV6 facelift. Debutul pe piața din Coreea de Sud este programat pentru al doilea trimestru din 2024. (Vineri, 03 Mai)
-
Constructorul asiatic de automobile a prezentat a patra generație a sedanului compact K4 cu ocazia Salonului Auto de la New York. Kia nu a precizat dacă acesta va fi comercializat și pe alte piețe, cum ar fi Europa. (Miercuri, 27 Martie)
interesant e ca altii au facut o comparatie intre benzina si diesel ( pret performante, costuri intretinere etc ) la aceeasi masina, si la sportage a batut 1.6 turbo fata de 2.0 crdi 184 .
Apoi ne mai miram ca importam nu stiu ce gioarse, conserve si afumatori de carnati si slana, cand de fapt noi cumparam ceea ce se promoveaza!
Cu bine!
Dieselul v-a luat mintile.Vai de capul vostru.
@LLL.....banuiesc ca deja ai 2 electrice in garaj.....sa nu uitam ca anul 2017 e primul an in care in Europa (deci nu Miorita cu micuta ei piata) benzina a egalat dieselul la vanzari, deci dieselul inca va mai conta multi ani de acum inainte (de clasa SUV nu mai vorbim)...si nu sunt fan diesel, am avut doar benzinare, fac doar o constatare. Cu siguranta va disparea, dar treptat in ani de zile, cine crede ca in 2020 vor disparea brusc de pe piata e infantil rau.
Inca nu m-am decis pentru care dau banii.
pt o masina de acest fel, 4x4, grea fata de un sedan, nu f aerodinamica, dieselul e sg optiune.
inteleg sa nu te uniti la un kia rio sau ceed diesel, dar la un suv compact diesel e best option,
my 50 cents
pt suvuri compacte peste 75% din cumparatori aleg diesel.
eu cred ca ei stiu cel mai bine ce sa faca cu banii lor
- sunt unul dintre ei, altfel nu ma bagam in discutie
...Puțină lume știe totuși că NU redactorii aleg mașinile programate pentru teste, iar lipsa comparativelor se explică deseori prin dorința managerilor de-a nu supăra cumva pe vreunul dintre producători - că-i greu de dat verdicte tip meci nul. :p
În fine, Sportage-ul (care și mie-mi pare preferabil în versiunea 1.6 turbo de 177 CP) o avea cîteva puncte mai slăbuțe și nu-i chiar un chilipir, da-n orice caz e campioana absolută (!!!) a testelor de anduranță ale unei reviste germane serioase, fiind singura mașină care a terminat 100.000 km fără nici cea mai mică defecțiune / coroziune / zgomot parazit etc.
Ca o paranteza :), am un prieten care avea un job aici cu o masina premium diesel de serviciu. S-a mutat cu jobul in UK la aceeasi companie si acolo a primit aceeasi masina dar benzina. Reactia lui dupa a fost: cum doamne am mers atatia ani pe diesel ?