Luni, 07.03.2022
- Comenteaza
- Trimite pe:
Dacă în urmă cu aproximativ 7 ani ai fi spus că un brand precum Kia se va bate pentru un loc fruntaș in ierarhiile de vânzări din orice segment, cel mai probabil ai fi fost întâmpinat de un val de râsete isterice. Însă, din 2015 până astăzi, gigantul sud coreean a reușit performanțe demne de invidiat, mai ales având în vedere calibrul celor cu care se duelează în aproape orice segment. Mulți s-ar grăbi chiar să încadreze Kia în segmentul premium, deși, chiar reprezentanții companiei se sfiesc să facă asta.
În gama producătorului sud-coreean vei găsi de toate pentru toți. De la mașini subcompacte, la SUV-uri de dimensiuni de-a dreptul generoase, sau sportive precum Kia Stinger GT, care are un loc special în inimile fanilor. Dintre toate, însă, cel mai important produs al coreenilor la ora actuală este, fără doar și poate, Sportage. Nu neapărat datorită unor caracteristici intrinseci ale SUV-ului, ci mai degrabă datorită apetitului crescut al clienților pentru modele din acest segment.
Între timp, Sportage a și devenit cel mai vândut model al companiei, asta în pofida faptului că nu este în mod necesar cel mai ieftin. Chiar și așa, oamenii au apreciat raportul calitate/preț impecabil al generației precedente. Va putea, oare, modelul nou să se ridice la așteptările foarte ridicate ale clienților? Doar graficele de vânzări ne vor putea spune.
Între timp, noi l-am luat la un test pentru a vedea ce s-a schimbat și ce aduce nou cel mai recent Sportage.
PREZENTAREA VIDEO A MAȘINII TESTATE
Kia Sportage
1.6 T-GDI HEV 6AT 4X2 GT Line
- Pret de pornire 34.500 €
- Pret model testat 43.200 €
Motor / Transmisie
Poate că lucrul pe care îl apreciez cel mai mult la noul Sportage este gama incredibil de variată de motorizări. Deși vorbim de o platformă nouă și un model complet nou, Kia Sportage are cel mai variat meniu în acest domeniu, cu motoare atât diesel, cât și pe benzină, atât mild-hybrid cât și hibride full sau plug-in. Tot ce ți-ai putea dori este disponibil.
Chiar și când vine vorba de transmisii ai diversitate: ai la dispoziție modele cu o cutie manuală, dar și vreo două tipuri de cutie automată. Nu lipsește nici tracțiunea integrală, dacă îți dorești.
Modelul testat de noi este cea mai echilibrată alegere, după părerea mea. Vorbim de un model hibrid, cu tracțiune față, care se poate baza pe 230 de cai putere și 350 Nm cuplu maxim. Totul grație motorului de 1.6 litri turbo, pe benzină, cu 180 CP, și aghiotantului său, un motor electric de 60 CP. Transmisia a fost asigurată de o cutie de viteze automată, cu șase rapoarte, ce a trimis puterea doar pe puntea față. Dacă dorești, Kia îți oferă posibilitatea de a achiziționa această combinație de propulsor termic și electric împreună cu un sistem de tracțiune integrală.
Livrarea resurselor acestui model se face ultra-liniar dacă mi se permite acest giumbușluc lexical. Este vorba despre un rafinament cum rar mai întâlnești în acest segment. Motorul este bine echilibrat și izolat fonic și nu îl vei auzi decât atunci când vrei tu neapărat să treci de 3.000 RPM. Altfel, mașina va funcționa majoritar folosind motorul electric pentru a se deplasa, ceea ce va reduce drastic, atât zgomotul din habitaclu, cât și consumul.
Cutia de viteze cu șase rapoarte este și ea bine optimizată și, deși uneori ține motorul un pic prea turat (mai ales în primele trepte), are avantajul de a avea un convertizor de cuplu la dispoziție, care atenuează orice fel de rupere de ritm.
Partea cea mai bună este că nu simți niciun moment vreun gol de cuplu în livrarea resurselor. Deși vorbim de un motor cu turbină sub capotă, acesta nu are sincope în livrarea puterii, ajutat fiind de motorul electric. Practic, te vei răsfăța în cuplu pe o plajă foarte generoasă.
Depășirile vor fi și ele ușor de făcut, pentru că, până la urmă, vorbim de o mașină cu 230 CP. Surprinzător este că, uneori, sub accelerație puternică, am observat că roțile față au tendința de a rupe aderența. Cuplul instant oferit de motorul electric își arată colții în astfel de situații.
Consum
Conform fișei tehnice, Kia Sportage HEV ar trebui să consume, în medie, aproximativ 5.9 l/100 km, în regim mixt, conform ciclului de testare WLTP. Un rezultat foarte bun, având în vedere nivelul de putere, dar și dimensiunile rubensiene ale noului model. Per total, cifrele obținute în timpul testului meu nu au fost foarte departe de ceea ce comunică producătorul sud coreean.
Prin oraș, în traficul tipic de București, am văzut un consum de 7 litri/100 kilometri, iarăși, o valoare foarte bună per total, luând în considerare cozile pe care a trebuit să le înfrunt. Pe o secțiune ceva mai lungă de autostradă, cu pilotul automat setat la 130 km/h, computerul de bord afișa un consum de 9 litri/100 km. Da, ceva mai mult decât te-ai aștepta, dar de înțeles, având în vedere că la viteze mai mari, modelul HEV se bazează exclusiv pe cei 180 de CP livrați de motorul termic de sub capotă.
Comparativ cu rivalii săi, Kia Sportage se situează undeva pe la mijlocul plutonului, dacă luăm ambele tipuri de exploatare în calcul. Fratele de platformă, Hyundai Tucson HEV are fix aceleași specificații tehnice și un consum de carburant estimat la 5.5 l/100 kilometri.
Lista rivalilor din acest segment este foarte lungă, dar ne vom axa pe cele mai populare opțiuni. Așadar nu am putea trece peste fratele de platformă menționat mai sus, peste Volkswagen Tiguan sau Nissan Qashqai. În cazul modelului german, fișa tehnică a singurei opțiuni hibride din gamă arată un consum mediu de 6.6 l/100 km, în timp ce alternativa japoneză este disponibilă, momentan, doar cu motorizări mild-hybrid.
Astfel, modelul Qashqai cu tracțiune pur față și motor de 1.3 litri are un consum mixt estimat la 6,9 l/100 km. Honda CR-V este un alt rival demn de luat în calcul, mai ales că este cu mult mai eficient decât alternativa coreeană: are un consum mixt estimat la 5.3 l/100 km, pentru versiunea cu tracțiune pur față.
Performanţe
Sportage se află într-un pluton de SUV-uri care stau aproape în echilibru perfect la mijlocul clasei compacte, când vine vorba de performanțele pe șosea. Cu 8 secunde pentru sprintul de la 0 la 100 km/h, Sportage HEV se află la egalitate cu Hyundai Tucson (care folosește aceeași bază tehnică).
VW Tiguan, care în versiunea sa hibridă plug-in are la dispoziție 245 CP, are o accelerație mai bună, cotată la 7.5 secunde pentru 0-100 km/h.
Există însă și modele mai lente în acest segment. Ford Kuga, de exemplu, este disponibil în versiuni hibride sau plug-in, dar în ambele cazuri are nevoie de aproape 10 secunde pentru 0-100 km/h. Honda CR-V, se apropie de rivalul Kia Sportage în acest sens, versiunea cu tracțiune față fiind ușor mai lentă, la 8.6 secunde.
Interior
Evoluția modelului Sportage a arătat un fel de paradox de-a lungul timpului, cel puțin pentru noi, europenii, obișnuiți cu un anumit tipar de a face mașini. Modelele de la producătorii germani, de exemplu, arată o oarecare maturizare prin design, pe măsură ce adună fire de păr alb. Aici, lucrurile stau chiar invers.
De-a lungul celor 5 generații de Sportage lansate de Kia, am văzut constant cum interiorul a devenit din ce în ce mai tineresc, digitalizat și prietenos cu utilizatorii. Noua versiune duce lucrurile la un alt nivel.
Totul arată cum ar trebui într-un model lansat în 2021. Avem ecrane mari, montate într-o singură unitate pe planșa de bord, cu un design curbat. Ai toată tehnologia de care ai nevoie, precum și materiale de bună calitate acolo unde contează. Singura critică aici ar fi folosirea cu mână largă a suprafețelor de plastic negru lucios.
Aceste zone s-au dovedit adevărate aspiratoare de amprente și urme de tot felul, de-a lungul testului. Toată consola centrală, mari părți din zona de deasupra planșei de bord, precum și panourile ușilor se vor confrunta cu această problemă.
O altă critică ar fi zona inferioară a panourilor ușilor, care folosește un plastic tare și neprietenos, dar nu e nimic din ceea ce nu regăsești și pe alte modele din segment. Din fericire, aici se cam opresc criticile, care nu sunt nici pe departe un „deal breaker”, cum spun americanii.
Pe partea pozitivă a lucrurilor putem nota simplitatea butoanelor din cabină, ergonomia excelentă (totul e plasat intuitiv în jurul tău), materialele de bună calitate (plastic moale pe zona superioară a habitaclului și pielea combinată cu Alcantara pe scaune), multe zone de stocare și spațiul generos.
Kia Sportage este acum una dintre cele mai mari și spațioase mașini din acest segment, oferind loc destul și pentru patru adulți de peste 1.8 metri înălțime. La nivelul poziției de condus, nicio surpriză: stai sus, iar scaunele oferă confortul necesar pentru drumuri medii și lungi.
Portbagajul are o capacitate de 587 de litri pe versiunea hibridă, ceea ce este mai mult decât oferă Kuga (475 litri) sau Honda CR-V (497 litri), ori chiar Mazda CX-5 (510 litri). Volkswagen Tiguan chiar și în versiune PHEV ramane rege la acest capitol, cu un neverosimil 615 litri.
Preţ de achiziţie
Nu mai e niciun secret deja ca noua generație Kia Sportage este mai scumpă. Internetul deja vuiește, însă, adevărul este că toată tehnologia adusă de Kia pe SUV-ul său de succes nu poate fi oferită gratis.
De-a lungul timpului, Sportage a devenit cel mai bine vândut model din gama Kia. Asta, deși nu a fost niciodată cea mai accesibilă mașină vândută de sud coreeni. Chiar și așa, majoritatea clienților vedeau în Sportage o ofertă imbatabilă din punct de vedere al raportului calitate/preț. Rămâne de văzut dacă și noul model va rămâne la fel, având în vedere că nu doar Kia a majorat prețurile pentru modelele noi.
Cel mai ieftin Sportage pe care poți să ți-l cumperi acum în România începe de la sub 26.000 de euro pentru un model dotat cu transmisie manuala, tracțiune față și motor de 1.6 litri, turbo sub capotă. Dacă dorești o versiune hibridă, precum cea testată de noi, prețul crește până la minim 34.500 de euro, preț de listă, pentru versiunea de bază Style.
Primești astfel, în standard, lucruri precum jante de 17 inch, faruri LED, parbriz cu izolare fonică, volan îmbrăcat în piele, tapițerie textilă, scaun șofer reglabil pe înălțime, cu suport lombar, navigație de 12.3 inch, un instrumentar de bord digital de 4 inch, moduri de condus și foarte multe sisteme de siguranță (atât active, cât și pasive).
Modelul nostru de test purta, însă, o etichetă de aproximativ 43.000 de euro. Asta pentru că vorbim de o echipare GT-Line, combinată cu câteva elemente opționale în plus. Printre elementele care ne-au răsfățat s-au numărat un ecran de 12.3 inch pentru instrumentarul de bord, un sistem audio Harman Kardon, un sistem de camere la 360 de grade, faruri adaptive LED cu funcție Matrix, volan încălzit, tapițerie din piele și multe altele.
Comparativ cu rivalii săi, Kia Sportage rămâne o opțiune atractivă. De exemplu, Volkswagen Tiguan are un preț de pornire de 30.700 de euro. Dacă vrei versiunea hibridă, va trebui să urci până la 41.300 de euro (dar trebuie menționat că vorbim de o versiune PHEV, ce va beneficia de o reducere de aproape 5.000 de euro prin programul Rabla).
Pentru Tucson prețurile încep de la 25.000 de euro și urcă la minim 36.100 pentru o versiune hibridă. Mazda CX-5 a primit recent un facelift, iar prețurile au urcat subtil și pentru alternativa japoneză. Însă, ea nu oferă o versiune full-hybrid, ci doar motoare convenționale. Prețurile pentru un CX-5 încep de la 24.700 de euro pentru versiunea cu motor de 165 CP și transmisie manuală.
În acest moment, Nissan Qashqai pare cea mai accesibilă mașină din segment, cu un preț de pornire de 23.500 de euro, în timp ce pentru Honda CR-V, unul din puținele hibride clasice din această zonă, prețurile încep de la 37.000 euro.
Siguranţă
Din păcate, la momentul redactării acestui text, nu există un test al celor de la EuroNCAP cu Kia Sportage, pentru a ne arăta cum se descurcă la capitolul siguranță. Chiar și așa, tradițional, producătorul sud coreean a oferit întotdeauna un pachet generos de dotări pe SUV-ul său de succes, astfel încât să obțină 5 stele în cadrul oricăror teste.
Noua versiune nu face notă discordantă. De altfel, orice versiune de echipare alegi vei primi sisteme de siguranță de ultimă generație, de la pilot automat adaptiv, la sistem de supraveghere și evitare coliziune cu mașinile din unghiul mort, sistem de menținere a benzii, frânare autonomă de urgență, airbaguri pentru toți pasagerii și airbaguri cortină, sistem de asistare la ieșirea din parcare și multe altele.
Ţinută de drum
Deși designul nou va atrage atenția tuturor celor care se apropie de un Sportage nou, diferențele cu adevărat mari se vor simți atunci când te pui în mișcare. Noua platformă reprezintă un mas mare înainte în ceea ce privește rafinamentul, confortul și dinamica mașinii.
Confortul la rulare este impecabil, iar suspensia absoarbe aproape perfect imperfecțiunile din asfalt. Am spus „aproape”, pentru că în continuare, pe anumite tipuri de denivelări, mașina pare puțin deranjată în timpul rulării. Peste denivelările mici și dese uneori ai impresia că suspensia e puțin depășită de provocare.
Pe de altă parte, nu vei auzi niciun fel de sunet de protest de la articulațiile mașinii, habitaclul fiind izolat de ceea ce se întâmplă sub aripi. Iar această silențiozitate este menținută și la viteze mai mari, nu doar în oraș. Fiind vorba de un model hibrid, rularea era de așteptat să fie aproape lipsită de sunete suspecte. În majoritatea timpului, mai ales prin oraș, vei rula electric.
Cât despre modurile de rulare, pe Sportage ai doar două: modul Eco (modul standard în care mașina pornește) și modul Sport. Aș vrea să vă spun că se simte o diferență notabilă între ele, dar nu prea am cum. Servodirecția devine subtil mai grea, amortizoarele se vor rigidiza subtil, iar cutia de viteze va menține un nivel mai ridicat al turațiilor. Dar cam atât.
Asta înseamnă că nici mersul sportiv nu se potrivește de minune noului Sportage, deși avem un nume parcă predestinat în acest sens. Dus la limită, noul model se înclină și începe să subvireze, dar nici nu am presupus vreun moment că va exista vreun client cu iluzii de pilot care se va îndrepta spre reprezentanța Kia pentru a-și cumpăra acest SUV. Sportage rămâne o mașină pentru familiști, oameni ce vor mai mult confort și tehnologie.
Vizibilitate
Dacă eliminăm problemele clasice pe care le are un SUV de talia lui Sportage - montantul parbrizului care obturează zona frontală stânga sau vizibilitatea frontală la viteze mici, modelul coreenilor nu are probleme majore de vizibilitate.
Luneta este destul de mare încât să nu-ți facă probleme indiferent de poziția tetierelor, iar oglinzile au dimensiunile potrivite pentru gabaritul SUV-ului Kia. Dacă aveți probleme de orientare, coreenii vă sar în ajutor cu o cameră de marșarier cu o calitate foarte bună a imaginii și cu senzori de parcare. Mai mult, opțional, ai la dispoziție și un sistem de camere la 360 de grade cu o calitate impecabilă.
Tehnologie
Partea de tehnologie a ocupat un loc fruntaș pe lista producătorului sud coreean atunci când a pus pe foaie prioritățile pentru nou model. La bordul lui Sportage avem tot ce are mai bun de oferit Kia, de la ecranele cu rezoluție înaltă, disponibile opțional pentru instrumentarul de bord și sistemul multimedia, până la panoul multifuncțional de pe EV6 pentru sistemul de climatizare.
Sportage are acum și comenzi vocale care funcționează bine, are un filtru de aer inteligent care trece climatizarea automat pe recirculare dacă detectează o calitate proastă a aerului exterior și poate chiar să închidă geamurile într-o astfel de situație.
Tot pe această listă putem adăuga un sistem head-up display uriaș, color, cu realitate augmentată, sistemul de avertizare unghi mort ce proiectează imagini live captate de camerele video din oglinzile retrovizoare, dar și conectivitatea Android Auto sau Apple CarPlay fără fir.
Partea cea mai bună este că totul funcționează impecabil.
Design
Pentru noua generație, Kia a decis să optimizeze un pic lucrurile. Ce a ieșit a împărțit fanii în două categorii distincte, așa cum se întâmplă cu multe modele în ziua de azi. La fel ca în cazul fratelui de platformă Tucson, și Sportage are un design inconfundabil coreean, cu multă personalitate.
Cu siguranță nu vei confunda această mașină cu un alt model de pe stradă. Partea frontală e dominată de o grilă uriașă, care, conform celor de la Kia, înglobează o nouă formă a celebrei filosofii „Tiger Nose”, responsabilă pentru celebritatea ultimeleor generații de modele din Seul.
Avem și o paletă mai largă de culori din care poți alege, inclusiv unele opțiuni ceva mai aprinse. Poți, de asemenea, să mergi pe o combinație bicoloră, cu acoperișul într-o nuanță diferită de restul caroseriei.
Partea din spate ne aduce aminte subtil de EV6, mai ales datorită designului stopurilor. Bara nici măcar nu mimează includerea unor elemente care să ne aducă aminte în vreun fel de țevile clasice de eșapament.
Ne-a placut
- Tehnologia de ultimă generație
- Eficiența și rafinamentul propulsorului hibrid
- Calitatea suspensiei
- Consumul redus
- Calitatea percepută la interior
Nu ne-a placut
- Ruliul pronunțat la viteze mari
- Ezitările ocazionale ale cutiei de viteze
- Prețul piperat al unor opțiuni
Ultimele teste
-
Suflet iberic -
BMW Seria 5
Gigant -
Toreador -
Vedetă
Ştiri despre Kia
-
Fotografii spion au surprins în teste viitoarea Kia Sportage facelift. Judecând după imagini, modelul asiatic va avea o parte frontală revizuită complet. (Marti, 06 August)
-
Modelul cu zero emisii Kia EV6 tocmai a primit un facelift. Pe lista noutăților regăsim o parte frontală revizuită, dar și o baterie mai mare, de 84 kWh. (Marti, 14 Mai)
-
Constructorul asiatic a publicat primele două imagini teaser cu noul EV6 facelift. Debutul pe piața din Coreea de Sud este programat pentru al doilea trimestru din 2024. (Vineri, 03 Mai)
-
Constructorul asiatic de automobile a prezentat a patra generație a sedanului compact K4 cu ocazia Salonului Auto de la New York. Kia nu a precizat dacă acesta va fi comercializat și pe alte piețe, cum ar fi Europa. (Miercuri, 27 Martie)
-
SUV-ul cu zero emisii Kia EV9 poate fi comandat în România. Modelul asiatic pornește de la 72.489 de euro, cu TVA inclus, și este disponibil atât în versiune cu roți motrice spate cât și cu tracțiune integrală. (Marti, 09 Ianuarie)
Și tot e bine că n-ați mai pus datele tehnice de la Passat TDI.
Păcat de servisare, în unele locuri este la pământ...
Consumul vostru din test e foarte bun la 7 L in oras, si cred ca stiu cum l-ati scos: stand in trafic mult pur si simplu pe loc, cu motorul termic oprit, cu demaraje de pe loc cu motorul electric. La drum, unde conteaza consumul (ca doar nu iei SUV sa mergi la Lidl) acolo v-a ars.
Mai ales pe praful asta, la 8 RON/L... Ehei!...
Sa va traiasca planeta, tembelilor de la Burcsel!
Daca avea si Awd consumul era si mai mare. Paradoxal, nu?
Cat priveste notarea, toate masinile au 4.x stele, ceea ce este imposibil. Trebuie sa revizuiti criteriile de notare.
Serios?!!!