Drivetest Jeep Compass

2.0 Diesel Turbo (Multijet II) 170CP 4x4 Aut9 Limited
Jeep Compass zoom
de Bogdan Mirică, Foto: Ciprian Mihai
Marti, 20.03.2018
Aer italian

În urmă cu aproape două decenii, Jeep-urile se vedeau pe străzile din România extrem de rar. Erau produsele alea pur americane, greu accesibile europenilor, dar mai ales românilor.

Astăzi, Jeep a devenit un brand global, care se străduie să penetreze toate piețele cu potențial. Pentru asta, Jeep a fost nevoit să accepte un mariaj cu Grupul Fiat și să preia o parte din tehnologia italienilor pentru a reduce costurile și a deveni accesibil.

Așa am ajuns să avem modele Jeep în aproape toate segmentele. Ba chiar să descoperim o oarecare redundanță în segmentul SUV-urilor compacte, acolo unde există nu doar "ciudatul" Cherokee, ci și nou venitul Compass.

Ajuns la a doua generație, Jeep Compass păstrează designul pur american, o parte din capacitățile off-road, dar lasă să se simtă și o mulțime de influențe italienești.

Jeep Compass
2.0 Diesel Turbo (Multijet II) 170CP 4x4 Aut9 Limited

  • Pret de pornire 23.310 €
  • Pret model testat 34.533 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Sub capota lui Jeep Compass miroase a rucola și parmezan. Nici nu e de mirare, având în vedere că Fiat le-a furnizat americanilor toate motorizările. Inclusiv cele pe benzină. Blasfemie pentru un model american.

Pe lângă MultiAir-ul de 1.4 litri cu 140 și 170 de cai putere, există și două motoare diesel Multijet de generația a doua. Unul de 1.6 litri și cel de 2.0 litri (cu două versiuni de putere), testat și de mine. Am avut sub capotă versiunea mai potentă a motorului cu patru cilindri: 170 de cai putere și 380 de Nm.

Pe hârtie, resursele sunt generoase și croite pe măsura unui SUV care cântărește puțin peste 1600 de kilograme. În realitate, Jeep Compass se descurcă între decent și onorabil cu bagajul de putere. Nu se simte întotdeauna că ai la îndemână cel mai potent Compass disponibil pe piața din România.

Cuplul este livrat devreme, încă de pe la 1750 de rotații, ceea ce îl face destul de vioi în oraș. În extraurban, socotelile se schimbă și Compass se străduie să facă față cerințelor unui drum solicitant, în care mai ai de făcut și depășiri nu tocmai ușoare. Cred că împerecherea cu transmisia automată cu 9 rapoarte este responsabilă de modul în care se simte motorizarea. Pare că aceasta nu exploatează la maxim resursele. Poate și pentru că are un răspuns ușor întârziat la retrogradare. Din fericire, la o rulare normală, cutia este liniară și etajată corect.

O altă problemă pe care aș dori să o semnalizez este antifonarea motorului diesel. Peste 2500 de rotații el devine extrem de prezent în habitaclu. Este o problemă a cărei rezolvare pare că se amână la nesfârșit.

Consum

Jeep Compass și-a ales foarte bine perioada de test în garajul Automarket. A fost alături de mine de-a lungul primei și ultimei răbufniri a acestei ierni în București. Asta înseamnă că ne-am bucurat împreună de zăpadă și de tot ce vine la pachet cu asta.

Cu toate acestea, temperaturile scăzute, stratul așternut pe străzile din București și aglomerația inevitabilă au crescut considerabil consumul urban. Așa se face, că după vreo trei zile de rulat printr-un București paralizat de ninsoare, computerul de bord a indicat aproape 12 litri/100 de kilometri.

În mediul extraurban, aceleași condiții. Pe autostrada A3, între Ploiești și București, consumul a fost de 8 litri/100 de km. El a mai scăzut pe măsură ce am mai redus motoarele pe DN1.

În fișa tehnică, Jeep promite o medie de consum de 5.7 litri/100 de kilometri. Hyundai Tucson, Kia Sportage și Mazda CX-5 consumă ceva mai mult. Există însă rivali cu ceva mai multe resurse care consumă semnificativ mai puțin: Seat Ateca, Skoda Karoq, Ford Kuga și Land Rover Discovery.

Principalul rival, adică Volkswagen Tiguan cu motor de 190 de cai putere, oferă tot 5.7 litri/100 de km.

Performanţe

Vă spuneam că Jeep Compass nu trădează vreun spirit atletic nici măcar alături de motorul diesel de 170 de cai putere. Așa se face că sprintul de la 0 la 100 de km/h se realizează în 9.5 secunde. Nu e nicidecum rapid, dar nici extrem de lent. Există un rival care ajunge mai greu la acest prag. Mă refer aici la Ford Kuga.

Hyundai Tucson, Kia Sportage și Mazda CX-5 oferă același timp de accelerare. Land Rover Discovery Sport este insesizabil mai rapid, însă trio-ul Volkswagen Tiguan, Seat Ateca și Skoda Karoq este mai rapid cu mult față de modelul Jeep.

Interior

Dacă la Jeep Renegade găsești urme de joc și joacă, fiind vorba de cel mai mic membru al gamei, în cazul lui Compass lucrurile devin ceva mai serioase. Atât de serioase, încât planșa de bord pare ușor anostă. Asta deși se încearcă înviorarea atmosferei cu un plastic lucios de culoare neagră și cu unul argintiu.

Ergonomia este bună, atât pentru climatizare, cât și pentru butoanele de pe volan. Totul este intuitiv și nu ai nevoie de acomodare. Calitatea plasticului oscilează. Avem un plastic moale, dar cu o textură anostă pe planșa de bord. Pe măsură ce cobori mâna, o să descoperi plastic destul de tare.

Jeep a înțeles nevoia spațiilor de depozitare pentru o mașină care își dorește ieșiri în teren accidentat. Avem spațiu suficient în interiorul portierelor, avem suport pentru două pahare pe consola centrală, o cotieră adâncă. Ce nu a înțeles Jeep? Nevoia unui spațiu pentru telefon sau alte aparate electronice la baza planșei de bord. Există un suport, dar e mai degrabă o încercare nereușită.

Pe locurile din spate pot avea loc doi adulți, însă cu mare precauție la nivelul capului dacă înălțimea lor depășește 1.80 metri. Tunelul central este foarte coborât, deci puteți risca așezarea încă unui pasager pe locul din mijloc.

Portbagajul are o deschidere bună și poate oferi o capacitate de 438 de litri. Comparativ cu ce oferă Nissan Qashqai este mult mai bine. Cu toate acestea, există și rivali mai puțin titrați, dar mai generoși: Seat Ateca, Ford Kuga, Skoda Karoq, Mazda CX-5, Hyundai Tucson și Kia Sportage. Nu mai vorbim despre cei 615 litri ai lui Volkswagen Tiguan.

Preţ de achiziţie

Jeep a avut întotdeauna o poziționare intermediară: undeva între segmentul premium și cel de volum. La fel se întâmplă și cu noul Compass. SUV-ul compact are un preț de pornire destul de ridicat, 23.200 de euro, dar vine disponibil cu o motorizare de bază puternică: 1.4 benzină de 140 de cai putere.

Versiunea testată de noi are un preț de pornire de 34.500 de euro, la care se mai pot adăuga și opționalele dorite.

Rivalii din segment se poziționează astfel: Ford Kuga 2.0 diesel de 180 de cai, cu automată și 4x4, precum și cu nivelul de echipare ST-Line este ceva mai ieftin la 32.300 de euro. Hyundai Tucson se apropie destul de mult de Jeep în versiunea diesel de 185 de cai putere, cu 4x4 și automată: 33.500 de euro. Însă nivelul de echipare este mai generos decât cel al lui Jeep.

Știm deja că Sportage este una dintre cele mai accesibile soluții din segment, deci nu trebuie să ne mire că o versiune comparabilă costă 28.600 de euro. Și Seat Ateca este mai ieftin alături de motorul TDI de 190 de cai putere, cu 4x4, DSG și echipare Xcellence (32.500 de euro).

Skoda Karoq și dieselul său de 150 de cai putere e și mai ieftin, la doar 29.300 de euro. Chiar și Volkswagen Tiguan cu 150 de cai putere, 4x4, DSG și echiparea Highline este mai accesibil, la 33.500 de euro.

Singurele mașini mai scumpe sunt Mazda CX-5 și Land Rover Discovery Sport, acesta din urmă fiind mai piperat chiar și cu 5000 de euro.

Siguranţă

Jeep a echipat noul Compass cu o mulțime de sisteme de siguranță, inclusiv cu monitorizarea unghiului mort și asistent pentru părăsirea benzii. Acesta din urmă este destul de insistent și își face treaba sârguincios. Avem, bineînțeles, și un sistem de frânare automată în situații de urgență.

Mulțumită acestor sisteme, dar și elementelor de siguranță pasivă, Compass a reușit să obțină cinci stele din partea EuroNCAP. O performanță bună, cu atât mai mult cu cât protecția pasagerilor adulți a fost notată cu 90 de procente din cele 100 disponibile.

Ţinută de drum

Când spui Jeep, te gândești automat la off-road. Numele brandului este sinonim cu escapadele, cu aventura, cu noroiul, cu plăcerea de a te murdări, de a încerca, de a evada din zona de confort. Iar Jeep Compass nu se abate de la această cale. Este echipat cu un sistem de tracțiune integrală Jeep Active Drive, disponibil cu patru moduri de rulare: Auto, Snow, Mud și Sand. În funcție de ce alegeți, tracțiunea integrală permite o patinare mai mare a roților și blocarea diferențialului.

Este unul din sistemele de tracțiune integrală cu cel mai bun răspuns de pe piață. Păcat că performanțele off-road sunt penalizate de un aspect la care mulți clienți nu vor fi atenți: unghiul de atac, extrem de redus pentru versiunile care nu poartă însemnele Trailhawk. Doar alături de nivelul de echipare Trailhawk poți să te bucuri de adevăratul potențial al mașinii în off-road. Păcat, pentru că garda la sol de 21.5 centimetri este una dintre cele mai generoase din segment.

Și capacitatea de traversare a vadului este destul de mică pentru un model aparținând brandului american: doar 40 de centimetri.

Jeep Compass nu înseamnă însă doar ieșiri în off-road. Marea majoritate a clienților îl vor conduce mai mult pe asfalt, rareori în afara lui. Prin urmare, trebuie să cântărim bine și comportamentul în această situație. Vorbim despre o suspensie setată pentru confort.

În mediul urban, la viteze reduse, suspensia poate părea ușor zgomotoasă și nu atât de impasibilă la trecerile peste gropi adânci. Cu toate acestea, pe măsură ce crește viteza, crește și capacitatea mașinii de a absorbi mai bine neregularitățile șoselei.

Direcția nu este extrem de precisă, dar are avantajul că este destul de asistată și nu face manevrele urbane un coșmar.

Vizibilitate

Spre deosebire de multe SUV-uri din acest segment, Jeep Compass chiar oferă o poziție înaltă la volan. Prin urmare și o vizibilitate destul de bună. Oglinzile laterale sunt bine proporționate, luneta este și ea destul de lată.

Ultimul rând de montanți este însă ușor cam mare și poate incomoda atunci când aveți de executat manevre în marșarier. E foarte util un set de senzori de parcare și o cameră de marșarier.

Tehnologie

Jeep a echipat noul Compass cu o serie de tehnologii care se dovedesc esențiale pentru noua masă de clienți tineri. Mă refer aici la suportul Apple CarPLay și Android Auto, disponibil prin intermediul sistemului multimedia UConnect. 

Un sistem multimedia care poate fi oferit cu ecran de 5, 7 sau 8.4 inch. Mașina de test a fost echipată cu cel de 7 inch, însă, sincer, având în vedere grafica destul de înghesuită, clar aș merge pe varianta mai mare. Răspunsul funcției tactile este destul de întârziat și ar putea să vă enerveze, mai ales dacă alegeți să-l folosiți în timpul mersului. Sistemul UConnect vine disponibil și cu o serie de aplicații.

Pe mașina de test n-am descoperit foarte multe opționale, dar vă asigur că noul Compass este extrem de generos la acest capitol. Am dus lipsa unor scaune încălzite și unei camere de marșarier.

Pe lângă ecranul din centrul planșei de bord, Jeep oferă și un ecran de 7 inch, color, între cele două ceasuri analog ale instrumentarului de bord. Este ușor de utilizat cu ajutorul butoanelor de pe volan, și are o grafică prietenoasă.

Design

Designul noului Compass este clar mai reușit decât cel al generației anterioare. Americanii au înțeles că trebuie să combine liniile tradiționale cu elemente de seducție italiană. Așa că designul se aliniază valorilor Jeep și continuă povestea aventurii în off-road cu un aspect bărbătesc, subliniat de grila clasică, de pasajele generoase ale roților și de protecțiile din plastic.

Stopurile sunt complet diferite de cele ale lui Jeep Renegade, dar sunt atrăgătoare și vin cu lumini LED. Compass arată bine din orice unghi ai privi.

În plus, dacă o să te uiți cu atenție, o să descoperi fix acele detalii strecurate de italieni: șopârla ascunsă sub ștergătoarele față. E aceeași rețetă simpatică regăsită și pe fratele mai mic Jeep Renegade.

Nu ne-a placut

  • Antifonarea motorului
  • Designul anost al interiorului
  • Funcția tactilă a sistemului UConnect
  • Unele materiale de la interior
  • Preț piperat în segment
Date tehnice - Jeep Compass 2.0 Diesel Turbo (Multijet II) 170CP 4x4 Aut9 Limited
Combustibil
Diesel
Nr. usi
5
Motor tip / cilindri
Linie
Nr. locuri
5
Cilindree cmc
1956
Lungime mm
4394
Putere maxima CP (rpm)
170 (3750)
Latime mm
1819
Cuplu maxim Nm (rpm)
380 (1750)
Inaltime mm
1644
Viteza maxima km/h
196
Greutate kg
1615
Acceleratie 0-100 km/h s
9.5
Ampatament mm
2636
Tractiune
4x4
Volum rezervor litri
60
Cutie viteze
A
Volum portbagaj litri
438
Vezi versiuni si preturi Mai multe detalii despre Jeep Compass

Ultimele teste


  • Simfonie pentru suflet

  • Alianță neașteptată

  • Îndrăzneț

  • Suflet iberic

Comentarii (8)

  • Codas la toate capitolele
    23 12
  • nu-mi place masina. nu este deloc atractiva ca aspect. acum depinde si ce te intereseaza, dar sunt de acord cu automarket. prea scump pt ce ofera
    16 10
  • Scump?
    Nu prea. La aceeasi bani de la VW ai doar un T-Roc 4x2 de 150 cp intr-o echipare asemanatoare. Modelul VW e suv de clasa mica in timp ce cel Jeep e suv compact.

    Nu e codas, insa e undeva la mijlocul plutonului. CX-5 ramane cea mai buna optiune in clasa respectiva, urmat de Qashai, Tiguan si 3008(nu neaparat in ordinea asta), modelul francez fiind pentru cine nu are nevoie de 4x4.

    Asteptam si testul cu noul CR-V, cel mai vandut suv compact la nivel mondial.
    20 7
  • E plin de Hyundai Tucson , Compass asta e raritate prin romania.
    12 7
  • Printre codașe la majoritatea capitolelor care contează în analizarea unui SUV. Mai bine zis avem în față un Fiat rebrenduit cu o singură calitate... imagine de marcă cu tradiție 4x4 ( Jeep ).
    18 7
  • @Scump?, dupa ce iei la puricat oferta japonezilor, constanti ca CX-5 nu e cea mai buna optiune, ci printre cele mai proaste: are un sistem de infotainment slab, motoare depasite si diferite probleme cu sistemele de asistenta. Dovada o arata si vanzarile, unde CX-5 este printre codase.
    In opinia mea, cele mai bune suvurile compacte sunt:
    1. VW Tiguan
    2. Skoda Karoq
    3. Sportage/Tucson
    4. Seat Ateca
    5. Nissan Qashqai
    15 20
  • Piata suv-urilor compacte este acum in plin avant si prin urmare exista o plaja foarte larga de optiuni/oferte. Aici fiecare are clasificarea lui interna in functie de criteriile proprii, dar sincer tot nu pot intelege cum scoate Automarket Tiguanul ca fiind una dintre optiunile mai ieftine.
    Si ontopic si mie mi se pare ca acest Compass este prea scump pentru ce ofera. Pare sa vrea sa se bata (prin versiunea Trailhawk) cu Foresterul pe nisa celor care vor offroad si nu-i intereseaza pretul.
    4 1
  • @Gabi: Karoq si Ateca niciodata nu intra in topul ala. e RUSINOS ca sa ai inca BARA DE TORSIUNE pe suspensia spate la pretul ala chiar daca nu e versiunea 4x4. absolut RUSINOS. in rest sunt de acord, pret/calitate Sportage/Tucson, Tiguan e bun - dar la dotari similare un Sportage e cu cateva mii de euro mai ieftin. Qashqai e mai mic, mai spre crossover, dar merge.
    2 3

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru