Drivetest Hyundai Kona
1.0 Benzina Turbo (T-GDI) 120CP 4x2 Man6 HighwayJoi, 26.10.2017
- Comenteaza
- Trimite pe:
Conan Barbarul este un personaj inventat în anul 1932 de un scriitor din Statele Unite. Personajul a fost gândit ca un erou, expert în mânuirea sabiei și în vrăjitorie, fiind punctul central al unor benzi desenate, cărți și chiar filme.
Hyundai Kona este un crossover inventat în anul 2017 de un constructor asiatic pentru a face față avalanșei din segmentul SUV-urilor mici. Noul personaj din familia Hyundai a fost gândit în Europa ca un erou în mânuirea noilor tehnologii și ca un expert în seducerea „oamenilor energici, care stabilesc tendințele”.
Așadar, Conan Barbarul și noul Hyundai Kona au câteva lucruri în comun. N-aș zice însă că noului Kona îi poate fi atribuită titulatura de „barbar”, întrucât pare a o opțiune extrem de educată în segmentul SUV-urilor mici. O educație care respectă atât de bine rigorile europene, încât Kona pierde orice legătură cu țara de origine Hyundai: Correa de Sud.
Am descoperit asta în cadrul testului internațional, desfășurat la Barcelona.
Motor / Transmisie
În capitala controversatei Catalunia am tras paiul pe care scria: Kappa 1.0 T-GDI. Adică am primit la test un Kona alături de un motor turbo cu trei cilindri și o capacitate de un litru. Prea mic pentru o astfel de mașină, ar fi tentați unii să spună. Hai să vedem dacă e așa!
În primul rând, trebuie să menționez că noul motor oferă 172 de Nm pe o plajă de turații extrem de generoasă, cuprinsă între 1500 și 4000 de rotații. Asta face din unitatea pe benzină una extrem de flexibilă și plăcută, cu resurse care se mulează bine pe nevoile unui SUV urban. Sunt și 120 de cai putere pe acolo, care galopează la unison la 6000 rpm.
Resursele sunt potrivite pentru o mașină care cântărește 1200 de kilograme la gol. Sunt suficiente și pentru doi adulți care o folosesc zi de zi. Apar unele sincope atunci când rulați pe autostradă, la viteză mare, când accelerarea devine ceva mai anevoioasă. În oraș însă, acolo unde Kona va petrece mare parte din timp, motorul de un litru este cea mai potrivită alegere, una vioaie, care se simte bine și care estompează pe cât posibil vibrațiile celor trei cilindri, predispuși la un astfel de comportament.
Unitatea testată era asociată unei transmisii cu șase rapoarte, etajată astfel încât să favorizeze consumul în treptele a cincea și a șasea. Timoneria este ceva mai lungă, însă precizia nu are de suferit foarte mult. Dacă aș fi pus să aleg între motorizarea testată, adică cea de un litru și 120 de cai putere, și cealaltă disponibilă momentan în gamă, adică 1.6 de 177 de cai putere, clar aș merge pentru cea despre care v-am vorbit aici. Resurse suficiente și un consum decent.
Consum
Și dacă tot am ajuns la consum trebuie să vă spun că traficul din Barcelona la o oră de vârf a contrazis orice estimare oficială. După aproximativ 15 kilometri parcurși bară la bară, ajutați de un start-stop care a fost cât se poate de insistent, Kona a înregistrat un consum de 9.1 litri la 100 de kilometri.
Vreau să cred că traficul din București ar fi mai blând cu modelul sud-coreean, în ciuda aglomerării din ultima vreme. Consumul extraurban s-a învârtit în jurul valorilor de 6.5-7 litri/100 de kilometri, în funcție de cât de mult am forțat. Trebuie să luăm în calcul și ploaia care nu s-a oprit.
În fișa oficială, Hyundai anunță un consum mediu de 5.2 litri. Însă, pentru că noi am rulat alături de jante de 18 inch, valoarea oficială este de 5.4 litri/100 de kilometri. Este o valoare mai bună decât a rivalilor Mazda CX-3, Honda HR-V, Ford Ecosport înainte de facelift, Nissan Juke și Renault Captur.
Sunt însă și rivali care promit să consume mult mai puțin, cum este Opel Grandland X, care anună cu un litru în minus în fișa oficială. La fel se întâmplă și cu Peugeot 2008. Până și fratele Kia Stonic consumă mai puțin. Volkswagen T-Roc și Citroen C3 Aircross sunt și ei ceva mai eficienți.
Performanţe
Alături de motorul de un litru și 120 de cai putere, Kona nu se crede vreun atlet. Am zis că unitatea asigură un spirit dinamic, însă pentru viteze urbane. Dacă ne referim la sprintul de la 0 la 100 de km/h, vedem că el se face în 12 secunde.
Raportat la rivalii comparabili, Kona este mai lent decât Citroen C3 Aircross, Honda HR-V, Mazda CX-3, Nissan Juke, Opel Crossland X, Peugeot 2008 și Renault Captur. Chiar și fratele de platformă, Kia Stonic, este cu mult mai rapid. Singurul model mai lent pare a fi Ford Ecosport în versiunea pre-facelift.
Așadar, Kona rămâne destul de mult în urma competiției când vine vorba de accelerare, fiind printre cele mai lente propuneri.
Interior
Hyundai a înțeles că în acest segment este nevoie de un interior viu, capabil să se strecoare ușor în inimile viitorilor clienți. Tocmai de aceea Kona poate fi personalizat cu mai multe culori, folosite la nivelul planșei de bord. Apar și scaune cu o serie de cusături contrastante, destul de confortabile pe distanțe lungi.
Materialele folosite sunt un mix de elemente fericite sau mai puțin fericite. Plasticul de pe planșa de bord este destul de moale și agreabil. Pe măsură ce cobori cu mâna în părțile inferioare ale bordului descoperi un plastic neprietenos și destul de tare. Ergonomia este bună, cu o serie de comenzi pe care la intuiești rapid. Lucrurile par să se aglomereze însă pe volan, unde ai multe butoane cu care trebuie să te obișnuiești.
Spațiul interior este decent. Inclusiv pe locurile din spate se stă destul de confortabil, cu spațiu suficient la nivelul capului și al picioarelor. E loc pentru doi adulți, pentru că o a treia persoană ar fi extrem de chinuită pe locul din mijloc, unde există și un tunel central la nivelul picioarelor.
Spațiile de depozitare sunt numeroase și bine gândite. Avem suficient loc pentru telefoane mobile și alte gadget-uri la baza planșei de bord, avem loc pentru sticle pe consola centrală și buzunare ale ușilor extrem de generoase (încap și sticle de 1.5 litri).
Portbagajul are o valoare de 361 de litri, ceea ce înseamnă că se înscrie în media segmentului. Este mai mare decât cel oferit de Kia Stonic, de Ford Ecosport pre-facelift, de Nissan Juke și de Mazda CX-3. Există însă și multe opțiuni ceva mai generoase: Peugeot 2008, Opel Crossland X, Honda HR-V, Citroen C3 Aircross și liderul Renault Captur.
Preţ de achiziţie
Hyundai nu a publicat încă detalii despre prețurile noului Kona pe piața din România. Însă, judecând după politica de prețuri a sud-coreenilor, care poziționează mașinile lor peste media segmentului, Kona ar urma să fie ceva mai scump decât majoritatea rivalilor săi, pe picior de egalitate cu Nissan Juke, Peugeot 2008, viitorul Ford Ecosport produs la Craiova și Mazda CX-3.
Presupunând că vă doriți un crossover sud-coreean mai accesibil, Kia Stonic ar putea fi o soluție, urmând să fie clar mai accesibil decât fratele Kona. Tot mai accesibile vor fi și Crossland X, Citroen C3 Aircross, și Renault Captur.
Siguranţă
EuroNCAP nu a testat încă noul Kona, dar, având în vedere segmentul disputat în care activează, o va face în curând. Pentru testele draconice ale organizației independente, Hyundai s-a pregătit cu o serie de sisteme de siguranță devenite deja obligatorii pe o piață europeană tot mai exigentă.
Pe lângă cele șase airbaguri, Kona vine cu un sistem automat de frânare în situații de urgență, care include și detectarea pietonilor. Mai avem și un sistem de păstrare a benzii de rulare, unul de monitorizare a unghiului mort și unul de alertă atunci când ieși cu spatele dintr-o parcare. pe timp de noapte, o rulare sigură este garantată de farurile adaptive cu LED.
Ţinută de drum
Cu noul Kona, Hyundai pare că și-a dorit o altfel de abordare, ceva mai sportivă. Spun asta pentru că SUV-ul de segment B pare să digere mai bine virajele decât mare parte a fraților din familia Hyundai. Mașina prezintă ruliu evident, însă pare ceva mai închegată pe viraje și ceva mai sigură pe ea. Nici direcția nu este una cu o precizie exemplară, cum se întâmplă pe Mazda CX-3 de exemplu, însă pare să-și facă treaba. Din păcate nu transmite foarte mult din informațiile suprafeței de rulare.
Cât privește confortul, Kona încearcă să se achite de cerințele segmentului. Absoarbe decent gropile, însă la denivelări mai pronunțate suspensia dă semne de slăbiciune și transmite în interior un ușor zgomot și vibrații.
Cât despre apetitul lui Kona pentru ieșiri în teren accidentat, trebuie să mai cercetăm. Versiunea testată de noi nu era echipată cu tracțiune integrală, însă ea poate fi comandată opțional pe celelalte versiuni. Sistemul 4x4 poate transmite 50% din cuplu către puntea spate și vine și cu un diferențial blocabil până la 40 de km/h, pentru situații ceva mai dificile.
Nici traseul pus la dispoziție de organizatori La Barcelona nu a presupus escapade off-road în care să vedem dacă garda la sol de 17 centimetri e potrivită. Cel mai probabil, Kona va fi dispus la ieșiri pe drumuri forestiere, însă nu foarte accidentate. Pe lista „echipamentelor off-road” se va afla și un asistent la coborâre.
Vizibilitate
În materie de vizbilitate, oglinzile laterale sunt bine proporționate, însă în ceea ce privește luneta ar fi fost loc de mai bine. Are o formă care s-ar putea să-i încurce pe novici, mai ales că ultimul rând de montanți este și el destul de mare. Ar fi de preferat comandarea unor senzori de parcare sau a unei camere video de marșarier.
Tehnologie
Hyundai Kona este unul dintre cele mai tehnologizate SUV-uri din segmentul B. Nici nu se putea altfel, având în vedere că e un model abia lansat. Totuși, Hyundai a ridicat mult ștacheta.
În vreme ce majoritatea constructorilor se chinuie să ofere scaune încălzite pe SUV-urile lor mici, Hyundai nu doar că garantează încălzire în scaune și în volan, dar vine și cu un opțional extrem de util vara: scaunele ventilate.
La acestea mai adăugăm un head-up display color, cu multe informații utile, extrem de ușor de citit. Potrivit celor de la Hyundai, este head-up display-ul cu cea mai bună vizibilitate din segment, tehnologia debutând așadar cu dreptul pe Kona. Ca să înțelegeți la ce mă refer, vă spun doar că acest head-up display este la ani lumină distanță de cel oferit de Mazda CX-3 și ceva mai bun decât cel oferit de rivalii din Grupul PSA.
Tot ușor de citit este și navigația, care, deși este 3D, nu are o grafică tocmai futuristă, însă este extrem de intuitivă. De altfel, întreg meniul sistemului multimedia este ușor de folosit.
Pe ecranul de 8 inch amplasat în centrul planșei de bord se pot recrea aplicațiile telefonului tău mobil, grație suportului Apple CarPlay, Android Auto și Mirror Link. Nu a fost la fel de simplu ca în cazul altor modele din segment, dar a mers. E nevoie de acomodare. Pentru telefoanele care suportă această funcție, există și o încărcare prin inducție.
Design
Hyundai și-a imaginat designul lui Kona ca un joc de poker. Riști și câștigi. Întocmai cum a făcut-o Nissan în urmă cu ceva ani, atunci când a lansat pentru prima dată Juke. Hyundai mizează pe aceeași carte riscantă, manifestând un curaj nebun în conturarea liniilor noului său crossover.
Partea frontală este dominată de celebra grilă „cascadă” regăsită inclusiv pe i30, însă adoptă un set de blocuri optice liniare, extrem de ascuțite, dublate de proiectoare ceva mai mari în spoilerul frontal. Aplaud în picioare decizia Hyundai de a ne oferi un design diferit de ceea ce vedem pe noile sale modele. E o dovadă de curaj, de imaginație și o dorință de a merge contrar trendului de uniformizare. Chiar și numai pentru această decizie, Kona primește câteva puncte în plus la design.
Posteriorul nu păstrează o sinonimie cu partea frontală, dar nu este urât. Așezarea stopurilor și designul hayonului dă naștere unei fețe pe care am mai văzut-o undeva. A! Seamănă cu Angry Birds.
Cât privește posibilitățile de personalizare, Kona stabilește și aici noi limite pentru Hyundai. Vine cu 10 culori de caroserie și cu două nuanțe de acoperiș, pentru a permite 28 de combinații unice.
Concluzionând, pot spune că noul Hyundai Kona este cea mai curajoasă mașină din segmentul SUV-urilor mici, de la Nissan Juke încoace.
Ne-a placut
- Designul curajos
- Sistemul head-up Display
- Scaunele ventilate
Nu ne-a placut
- Plasticul tare din zona inferioară a bordului
- Timpul de accelerare de la 0 la 100 de km/h
Date tehnice - Hyundai Kona 1.0 Benzina Turbo (T-GDI) 120CP 4x2 Man6 Highway | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ştiri despre Hyundai
-
Șeful de design al diviziei Hyundai din SUA susține că, pe viitor, vom vedea tot mai multe butoane fizice în interiorul mașinilor mărcii asiatice. Asta după ce a descoperit că americanii nu agrează trecerea la suprafețe tactile și multe ecrane în habitaclu. (Duminica, 10 Noiembrie)
-
Hyundai a atins o bornă istorică: 100 de milioane de mașini asamblate la nivel global. Sud coreenii au avut neoie de 57 de ani pentru această performanță. (Luni, 30 Septembrie)
-
Hyundai anunță o versiune specială 20th Anniversary Edition pentru SUV-ul Tucson. Producția demarează în luna august și va fi disponibilă pe toate piețele din vestul Europei. (Luni, 12 August)
-
Constructorul asiatic a publicat primele imagini teaser cu viitorul său model, pur electric, de segment A. Acesta va fi denumit Inster și va avea o autonomie de până la 355 de kilometri. (Marti, 11 Iunie)
-
Constructorul asiatic de automobile a publicat primele imagini și informații despre noul Tucson facelift. Interiorul a fost revizuit complet, iar gama de motorizări este una diversificată. (Miercuri, 27 Martie)
Sa vedem si pretul hibridului cu autonomie de 400 km
Bravos HYUNDAI !!!
Ce mă miră e doar accelerația mult sub a fratelui Stonic cu același motor, mai ușor doar cu vreo 40 kg parcă.
Gusturile lui Bogdan Mirică nu se discută, dar eu aș prefera versiunea 1.6 Turbo 4x4 de 177 CP - dac-aș fi fan SUV/crossover, dar (bine că) nu-s.
motorul testat seamana leit cu EcoBoost-ul de la Ford. Puteti sa faceti un comparativ intre cele doua dpdv al dinamicii, feeling-ului, etc?
thx
Partea ciudata, ca sa nu zic altfel, e ca nu au resit sa faca in asa fel incat cei 120 cp dintr-un motor turbo sa se simta la roti... Ganditi-va ca noul Karoq, care e SUV compact, nu mic precum Kona, si care cantareste 1340 kg fata de cele 1200 kg ale modelului coreean are o acceleratie de 10.6 sec pentru 0-100 km/h, in conditiile in care motorul e tot de 1.0 turbo, tot in 3 cilindri si are 115 cp... A, si consumul mixt e tot 5.2 l/100 km. Big lol!
Posteriorul nu pastreaza o sinonimie cu partea frontala? Abordarea este aceeasi si la nivelul luminilor fata, si spate; sau ar fi trebuit ca fata sa aiba evacuare, iar spatele grila radiator?
Nu v-a placut timpul de accelerare de la 0 la 100 de km/h? Data viitoare mergeti la lansarea unui dragster.
P,S. Nota de numai 4.0 îmi pare totuși prea mică.
Și Kona cred că va avea clasica reducere de preț a coreenilor chiar de la lansare, dar prețul va fi oricum mai mare și-n versiunea de bază (120 CP).
Dac-aș fi fan SUV aș alege totuși Kia Stonic , prezentă deja-n România... dar nu încă-n parcul de teste AM - tot 1.0 T-GDi de 120 CP (14.000 cu Rabla.).
Bine, :)
P.S. Am avut ocazia să-l conduc un sfert de oră - clar insuficient pentru opinii detaliate, da-n orice caz motorașul 1.0 Turbo NU VIBREAZĂ - deloc.
Și-i mai silențios decît mulți cvadricilindri.
O primavara frumoasa fara incidente.