Drivetest Hyundai i30 (2016 - prezent)
1.4 Benzina Turbo (T-GDI) 140CP Aut7 Launch Edition EXCLUSIVEMarti, 20.06.2017
- Comenteaza
- Trimite pe:
Hyundai i30 nu mai e de ceva vreme vreo noutate în segmentul compact. Cunoscut și apreciat în special de cei care caută o mașină de dimensiuni compacte care oferă un pachet de dotări bogat în contextul unui preț final bun - apropo, vom vorbi mai încolo despre asta - i30 a devenit în ultimii 10 ani mașina pe care și-o aleg cei mai mulți dintre cei care evită să intre în disputele dintre francezi, germani și japonezi când vine vorba de preferințe.
Lansată oficial în 2007, compacta sud-coreeană a ajuns rapid, în doar un deceniu, la a treia generație. Fiecare cu personalitatea ei, fiecare cu căutările ei și fiecare cu abordarea ei, generațiile oferite de Hyundai pe i30 au reprezentat pași uriași într-un segment european suprapopulat și în care impresia este că e greu să vii cu ceva nou care să reușească să-i surprindă pe ceilalți.
Așa stau lucrurile și în cazul noului model, o mașină care este construită pentru a fi pe placul clienților europeni care caută acest tip de caroserie, dovadă fiind evoluțiile la nivelul motorizărilor și al ținutei de drum.
Am testat modelul Hyundai în versiunea 1.4 Turbo de 140 de cai putere cu transmisie automată cu dublu ambreiaj și ieșim cu raport în fața voastră.
Hyundai i30 (2016 - prezent)
1.4 Benzina Turbo (T-GDI) 140CP Aut7 Launch Edition EXCLUSIVE
- Pret de pornire 16.172 €
- Pret model testat 22.122 €
Motor / Transmisie
Pentru a fi pe gusturile europenilor, Hyundai (și Kia, de altfel, dar despre asta vorm vorbi într-un test ulterior) au decis să mizeze pe soluții pe care constructorii cu ștate vechi pe continent le-au impus în preferințele clienților. Iar dacă în cazul motoarelor diesel au apărut cam greu reacții asiatice la un trend european care astăzi e pe ducă, Grupul Hyundai a reușit să reacționeze destul de rapid la trendul downsizing-ului și al transmisiilor moderne cu dublu ambreiaj.
Dacă japonezii se incăpățânează să mizeze pe transmisii automate clasice sau pe CVT-uri, potrivite mai ales în cazul celor care își doresc un consum redus, sud-coreenii aruncă pe piață începând cu această generație a lui i30 o familie de motoare turbo de cilindree mică foarte interesante și, poate și mai important, o cutie automată cu dublu ambreiaj care nu are absolut nimic în minus la utilizare față de cutiile asemănătoare produse de Grupul Volkswagen sau de francezii de la Renault, de exemplu.
Iar vârful motoarelor pe benzină este - cel puțin până la apariția viitoarei versiuni sportive i30N - un 1.4 Turbo de 140 CP. Un motor excelent în utilizare și care, din punctul meu de vedere, cade fix unde, când și cum trebuie în gama unui model compact. Dacă vi se pare că 140 de cai și consumul lor proporțional sunt cam mult pentru ceea ce aveți nevoie aveți la dispoziție în gama lui i30 un alt motor turbo: 1.0 de 120 CP. Sau chiar un "aspirat" de 1.4 și 100 CP, dacă bugetul nu vă permite scheme tactice superioare. Și da, există și un diesel 1.6 de 136 CP, dar în versiunea manuală e mai scump decât motorul 1.4 Turbo cu automată, deci sfatul meu e să treceți pe benzină fără să vă gândiți de două ori.
Toate motoarizările din oferta noului i30 vin cu sistem Start-Stop în standard.
După cum spuneam, motorul turbo de 140 CP și cutia automată cu dublu ambreiaj și 7 rapoarte fac echipă foarte bună când vine vorba de dinamică. Lucrează excelent în regim ridicat de turații, se descurcă mai mult decât decent la turații joase (cuplul de 242 Nm e atins încă de la 1500 rpm, deci cumva de la baza ralanti-ului și, foarte important, transmisia oferă linearitatea pe care o caută cei care vor performanță și confort deopotrivă.
Așa cum e normal, se simte un ușor turbo lag în condiții extreme de utilizare, iar cutia își caută treptele atunci la kickdown, însă întârzierile se încadrează în limite decente și nu sunt absolut deloc supărătoare.
Mi-a plăcut faptul că nu există nici zgomote suplimentare enervante, dar mai ales nici vibrații care să te facă să te simți într-o mașină motorizată experimental. E clar că sud-coreenii și-au făcut excelent temele.
Consum
Dacă îți iei o compactă cu motor benzină turbo de 1.5 litri și care bate spre 150 de cai, nu te vei aștepta să bați recorduri de consum cu ea. Pentru că nu pentru asta e făcută. Da, știm cu toții faptul că majoritatea producătorilor auto îți propun "motoare pe benzină mici și economice" ca alternativă la diesel, însă tu vei fi realist și vei înțelege că, dacă tot dai mai puțini bani la achiziție pe o benzină, ea va recupera diferența printr-un buget ceva mai serios când vine vorba de carburant.
În cazul nostru, i30 anunță un consum mediu mixt oficial de 5.5 litri/100 km, însă acesta este o valoare relevantă exclusiv atunci când vorba să comparăm valorile afișate de ceilalți concurenți direcți din segment. Pentru că vorbim de condiții de testare identice. Iar aici, i30 se află undeva la mijlocul plutonului care începe cu Seat Leon 1.4 TSI de 150 CP (4.7 litri/100 km) și se termină în cealaltă parte cu un 6.1 litri/100 km oferit de Ford Focus 1.5 EcoBoost de 150 CP.
În viața reală, motorul oferit de Hyundai - și în general toate motoarele asemănătoare din segmentul ăsta - e ceva mai departe de cifrele afișate. În cazul nostru, Bucureștiul a zugrăvit un tablou cu 9-10 litri/100 km în trafic normal, adică lent, în timp ce rularea în afara orașului se lasă cu 6.5-7.5 litri/100 km, poate chiar mai mult dacă alegi să măsori cifrele astea pe ceva serpentine.
Performanţe
Hyundai pare că se poziționează într-un loc călduț al segmentul și din punctul de vedere al performanțelor. Cu 9.2 secunde pentru 0-100 km/h, motorul 1.4 Turbo de pe versiunea testată ne dovedește că este un all-rounder interesant care nu se va face de rușine la starturile de pe loc, așa cum nu-ți sapă crunt în buzunare când e vorba de consum.
Dacă-l punem față în față cu rivalii direcți din segment pe același palier de putere, obervăm că i30 se clasează la mijlocul clasamentul, adică în zona în care nimeni nu-i poate reproșa nimic, dar în același timp nu are cum să iasă în evidență la capitolul ăsta.
Campionul accelerației 0-100 km/h este Seat Leon 1.4 TSI de 150 CP cu DSG (8.0 secunde), în timp ce unii rivali, cum este noul Honda Civic 1.0 Turbo de 130 CP, urcă până aproape de 11 secunde când vine vorba de performanțe.
Interior
Unul dintre cele mai mari salturi în materie de calitate percepută între generațiile lui i30 a fost realizat la nivelul interiorului, acolo unde Hyundai încearcă constant, pe măsură ce trec anii și lansează noi iterații ale modelelor din propria gamă, să recupereze spațiul care-i desparte pe sud-coreeni de liderii segmentului.
Chiar dacă se văd încă multe compromisuri la nivel de calitate și materiale, i30 este, așa cum spuneam mai sus, un pas evident în față în ceea ce privește impresia pe care ți-o lasă mașina. Planșa de bord a fost simplificată, iar display-ul central este acum "cocoțat" pe bord, fiind un soi de amestec între tabletaintegrată folosită în anii recenți de mărcile premium și soluția display-ului clasic, folosit mai ales de mărcile accesibile. Hyundai oferă două dimensiuni de display central, iar mașina de test l-am avut pe cel mai accesibil și mai mic dintre ele (diagonala de 5 inch).
Partea bună e că este integrat mult mai bine decât în cazul altor concurenți și, dacă nu știi că e alternativa de bază, ți s-ar părea că e display-ul de top. Partea bună numărul doi este că grafica simplă și ușurința în utilizare sunt caracteristici principale ale ecranului, deci nu vei avea nevoie de mult timp pentru a înțelege ce trebuie să faci ca să te înțelegi cu el. Partea proastă e că doar display-ul superior, de 8 inch, oferă navigație și mirroring prin sistemele oferit de Apple sau Google. Deci dacă ești tech geek, vei avea nevoie de a doua variantă.
Mai există un display așezat între ceasurile analog de bord, iar la prima privire pare împrumutat cu totul de la Volkswagen, de la grafică la poziționare. Ceea ce nu e neapărat un lucru rău, pentru că înțelegi rapid ce vezi în fața ochilor și poți naviga la fel de rapid prin meniuri. Dacă ești însă sensibil la asemănări de genul ăsta, s-ar putea să strâmbi din nas.
Nivelul de spațiu oferit de i30 în zona frontală este unul excelent, iar locurile posterioare se ridică la cerințele unor adulți de înălțime medie. Asta pentru că Hyundai a preferat să nu "taie" spațiul vertical din spate în favoarea unui design ceva mai "fluid" în partea posterioară. Iar cei care preferă aspectul practic în fața celui estetic vor jubila din punctul ăsta de vedere.
Portbagajul lui i30 oferă 395 de litri și caracterizează perfect segmentul din care face parte, situându-se în media valorilor afișate de concurenți. Acolo unde campion este Skoda Octavia, cu aproape 600 de litri oferiți de caroseria sa atipică de hatchback cu alură de sedan, dar unde există și modele cu 360 de litri, precum Toyota Auris sau Ford Focus.
Preţ de achiziţie
Ca de obicei, Hyundai are o politică de preț interesantă și atipică în România. Toate modelele mărcii sunt oferite la un preț de listă destul de ridicat, poziționare care ne oferă o imagine ciudată a unor modele clasate printre cele mai scumpe din segmentele lor. E și cazul lui i30. Model care pleacă de la 16.200 de euro în România și care ajunge în versiunea testată de noi, 1.4 Turbo cu automată și în echipare Launch Edition Exclusive, să coste 22.100 de euro.
Altfel spus, prețurile de listă ale lui i30 sunt printre cele mai mari din clasă, doar VW Golf depășind modelul Hyundai când vine vorba de comparații în care nu luăm în calcule promoții și oferte sezoniere.
În același timp, însă, Hyundai oferă promoții permanente care coboară serios prețurile modelelor pe care le vinde în România. Spuneți-i strategie psihologică sau strategie care ne încurcă pe noi, jurnaliștii, pentru că ne este absolut imposibil să notăm din acest punct de vedere un model Hyundai în comaprație cu concurența directă. Dacă luăm ca reper prețul de listă, atârnăm o piatră grea de gâtul modelului sud-coreean. Dacă luăm ca reper prețul din promoție, e posibil ca acesta să se schimbe în timp și nota să nu mai fie relevantă pentru un cititor care vede aceste rânduri la 12 luni de la redactarea textului.
De exemplu, promoția în curs pentru i30 face ca versiunea testată de noi să coboare de la 22.100 de euro la 19.100 de euro cu taxe incluse, deci vorbim de o reducere efectivă de aproape 15% încă de la intrarea în showroom. În acest caz, Hyundai i30 nu mai este al doilea cel mai scump, ci al doilea cel mai ieftin model din segment.
Nu trebuie să trecem peste această categorie fără a aminti faptul că Hyundai i30 oferă o garanție de 5 ani fără limită de kilometri pentru i30, un avantaj care scoate în față modelul sud-coreean în lupta aftersales cu concurenții săi din clasa compactă.
Siguranţă
Noua generație i30 a fost încă testată de EuroNCAP și a primit cinci stele în urma analizei organizației independente europene.
De altfel, și anterioarele două generații ale lui i30 au primit, fiecare, câte 5 stele EuroNCAP la vremea lor (2008 și 2012), dovedind faptul că Hyundai ia în serios provocarea prezenței în inima segmentului compact european. Iar ultimele modele ale mărcii care au intrat sub lupa EuroNCAP - SUV-ul Tucson și modelul hibrid sau electric Ioniq - au primit la rândul lor 5 stele la testele de siguranță.
E adevărat că noul i20 s-a ridicat în 2015 la nivelul a patru stele EuroNCAP și că criteriile utilizate de EuroNCAP la notare se înăspresc în fiecare an.
Cert este că pachetul de elemente de siguranță pasivă (airbag-uri, centuri cu pretensionare, Isofix, tetiere active) este dublat de unul destul de bogat de elemente de siguranță activă. Despre el vom vorbi mai jos, la capitolul tehnologie, însă trebuie notat faptul că i30 oferă frânare automată cu detecția pietonilor la viteze de peste 10 km/h, deci e de la sine înțeles că toate celelalte sisteme populare de asistență fac parte din ofertă.
Ţinută de drum
Dacă nu ești ahtiat după sportivitate, nu-ți vei cumpăra un i30 pentru cum stă pe șosea sau pentru direcția sa. Asta pentru că există o grămadă de opțiuni pentru cei care au criterii de selecție de acest tip. Ba chiar în curând în curtea Hyundai, pentru că sud-coreenii pregătesc de ceva vreme versiunea i30N, care va arunca marca asiatică în lupta din fascinanta zonă a Hot Hatch-urilor europene. Și era cazul, pentru că Hyundai trage de ceva vreme în WRC, deci lucrurile se leagă.
Pe versiunile "normale" ale lui i30, însă, lucrurile sunt ceva mai așezate. Ținuta de drum și direcția au evoluat evident între generații, pentru că mașina este acum mult mai așezată și îți oferă o legătură ceva mai bună cu roțile la nivelul direcției.
În comparație cu liderii clasei - Focus, Golf și chiar noua generație Astra de când modelul german a trecut printr-o cură de slăbire serioasă - Hyundai i30 pare însă o mașină făcută pentru cei care nu sunt extrem de interesați de aspectul suspensiilor și al direcției. Partea bună pentru coreeni este faptul că 95% dintre clienți bifează aceste caracteristici, deci faptul că i30 vine cu un comportament dinamic predictibil și relativ echilibrat și cu o direcție care nu iese în evidență - nici în minus, nici în plus - poate fi, cumva paradoxal, un avantaj al mărcii în cazul în care clienții care testează în paralel concurenții vor considera că alte modele vin cu suspensii ceva mai dure, de exemplu.
Vizibilitate
Faptul că i30 face parte din segmentul hatch-urilor compacte îl ajută să fie o mașină ușor de manevrat și de controlat în spații restrânse. Cumva, modelul sud-coreenilor se simte foarte agil în oraș, iar asta te va ajuta să prinzi încredere în propriile talente de șofat pe măsură ce aduni kilometri urbani la volanul modelului sud-coreean.
Nu am remarcat probleme majore la nivel de vizibilitate pe Hyundai i30.
Tehnologie
Hyundai profită de faptul că țara de origine a mărcii este unul dintre vârfurile tehnologice la nivel mondial și montează pe noua generație i30 majoritatea elementelor hi-tech care îmbunătățesc confortul și siguranța pasagerilor regăsite în general în segmentul compact.
La o primă strigare, din oferta i30 lipsește doar un instrumentar de bord digital și un Head-Up Display pentru ca modelul Hyundai să bifeze toate căsuțele cerute de clienții din ce în ce mai pretențioși care își doresc ca banii pe care-i investesc în aceste mașini să se regăsească în lista de tehnologii de asistență.
În rest, avem frânare automată cu detecția pietonilor, avem sisteme de asistență la părăsirea benzii de rulare, monitorizarea unghiului mort și camere care citesc semnele de circulație. Dacă ieșiți cu mașini din țară sau dacă o veți cumpăra să o țineți până când vom avea autostrăzi, veți fi bucuroși să aflați că i30 vine cu pilot automat adaptiv, un sistem care te poate duce sute de kilometri fără să apeși pe pedale dacă înveți să-l folosești la adevăratul său potențial.
Tot la capitolul sisteme tehnologice intră și faptul că i30 nu mai vine cu frână de mână mecanică, ci folosește varianta electronică pentru a economisi spațiu pe consola centrală. Senzorii de parcare și camera de marșarier sunt include în pachet după primele două nivele de echipare, așa cum se întâmplă în cazul unor elemente care altădată ar fi costata bami frumoși: scaune față încălzite, cruise control, geamuri electrice față și spate și climatizare automată cu reglaj pe două zone. Farurile full-LED fac și ele parte din oferta Hyundai de pe i30.
Evident, conexiunea cu telefonul se face ușor, iar dacă alegeți o echipare care include display-ul central mare, de 8 inch, veți avea la dispoziție mirroring prin Android Auto și Apple CarPlay. E normal, până la urmă vorbim despre o mașină care aterizează direct din patria Samsung, unul dintre cei mai mari jucători pe piața gadget-urilor de toate felurile.
Design
E dificil să caracterizezi în două fraze designul lui Hyundai i30. Asta pentru că modelul sud-coreean a trecut printr-o operație estetică care l-a transformat într-o mașină ceva mai "germană", mai serioasă, mai liniară din punctul de vedere al liniilor folosite.
Vor fi multe voci care vor considera că vechiul i30 era ceva mai expresiv decât actualul, care pare calculat și mult mai serios. Alte voci vor spune, cu siguranță, că zona frontală este un amestec între farurile lui Peugeot 308 și grila lui Audi A3. Personal nu mă încântă foarte mult zona posterioară și clanța fizică la vedere a hayon-ului, o soluție pe care o credeam dispărută, dar în general mașina oferă linii curate și fără riscuri.
Cert este că i30 face și la nivel estetic ceea ce a făcut în ceea ce privește toate celelalte capitole enumerate mai sus: se așează confortabil în mijlocul segmentul, de unde poate deveni unul dintre arbitrii vânzărilor clasei. Pentru că poate să ciupească clienți și dinspre germani, și dinspre francezi, și dinspre spanioli, și dinspre japonezi.
Ne-a placut
- Motor foarte reușit
- Cutie cu dublu ambreiaj excelentă
- Paleta de sisteme tehnologice
- Garanție 5 ani fără limită de kilometri
- Preț de promoție foarte bun
Nu ne-a placut
- Unele materiale la interior
- Designul care poate fi considerat inexpresiv
- Direcție pe alocuri inexactă
- Preț de listă ridicat
Date tehnice - Hyundai i30 (2016 - prezent) 1.4 Benzina Turbo (T-GDI) 140CP Aut7 Launch Edition EXCLUSIVE | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ultimele teste
-
Suflet iberic -
BMW Seria 5
Gigant -
Toreador -
Vedetă
Ştiri despre Hyundai
-
Șeful de design al diviziei Hyundai din SUA susține că, pe viitor, vom vedea tot mai multe butoane fizice în interiorul mașinilor mărcii asiatice. Asta după ce a descoperit că americanii nu agrează trecerea la suprafețe tactile și multe ecrane în habitaclu. (Duminica, 10 Noiembrie)
-
Hyundai a atins o bornă istorică: 100 de milioane de mașini asamblate la nivel global. Sud coreenii au avut neoie de 57 de ani pentru această performanță. (Luni, 30 Septembrie)
-
Hyundai anunță o versiune specială 20th Anniversary Edition pentru SUV-ul Tucson. Producția demarează în luna august și va fi disponibilă pe toate piețele din vestul Europei. (Luni, 12 August)
-
Constructorul asiatic a publicat primele imagini teaser cu viitorul său model, pur electric, de segment A. Acesta va fi denumit Inster și va avea o autonomie de până la 355 de kilometri. (Marti, 11 Iunie)
-
Constructorul asiatic de automobile a publicat primele imagini și informații despre noul Tucson facelift. Interiorul a fost revizuit complet, iar gama de motorizări este una diversificată. (Miercuri, 27 Martie)
@Scrooge Daca citeai articolul ai fi aflat ca exista si varianta cu ecran de 8''. Modelul testat e cu cel de 5''. Si oricum ca ergonomie e pozitionat exact unde trebuie, nu in bord ca la alti producatori ci deasupra ca la Audi, Mazda sau noile modele Ford.
Si degeaba vorbesti ca fac mari reduceri, reducerile nu sunt asa fantastice, ca procent da sunt mai mari decat la VW-Skoda sau Mazda, dar nu sufieciente incat sa merite diferenta fata de restul competitorilor. Sa nu-mi spui ca masina din test ti-o da la 18.000, ca nu cred. Oricum primul impact e pretul de lista, daca strategia e sa se duca "in gat" cu discountul nu mi se pare una buna.
Din punctul meu de vedere (si cred ca al multora, a se vedea vanzarile destul de subtiri in Europa) cred ca e printre cele mai slabe variante de achizitie din clasa compacta. De valoarea la revanzare nu mai vorbesc.
http://carsalesbase.com/european-car-sales-data/hyundai/
Procentul e excelent, tinand cont ca ceilalti asiatici au fost ori tot pe acolo gen Toyota (http://carsalesbase.com/european-car-sales-data/toyota/) ori jos de tot, gen Honda, Suzuki sau Mazda (de Subaru nu mai zic):
http://carsalesbase.com/european-car-sales-data/honda/
http://carsalesbase.com/european-car-sales-data/suzuki/
http://carsalesbase.com/european-car-sales-data/mazda/
http://carsalesbase.com/european-car-sales-data/subaru/
A, si nu te mai mira de pret: http://www.hyundai-motor.ro/noul-i30
ca de obicei, se compara mere cu pere....eu vorbeam strict pe clasa compacta, nu la general unde Hyundai-Kia sta bine pe SUV-uri. Despre de vorbim aici, i30 e in coada clasamentului, dupa el urmeaza "exoticele" Mazda 3 si Civic care datorita "nonconformismului" si pretului nu au fost niciodata cap de afis la vanzari. Ori se vede ca Hyundai s-a europenizat maxim la design, dar degeaba in primul trimestru se pare ca nu s-a muscat momelala iar vanzariel sunt cu 15% mai mici, asta in conditiile in care modelul e nou, iar cand un model e nou la inceput urca in vanzari. Singura surpriza din coada e C4, care ma asteptam sa stea mai bine. Asa ca ciocul mic, o dai in balarii.
http://carsalesbase.com/european-sales-2017-q1-compact-car-segment/
Nu va lasati pacaliti de acest asa zis test. Autorul nu cred ca a testat aceasta masina. La performante a notat 3.5 dar aceasta masina la dinamica pe reprize bate masini cu 150 cai. Comparat cu astra de exemplu pe reprizele 80-120 treapta 4 i30 6.6s Astra 8s, treapta 5 i30 8.6s Astra 11.1s treapta 6 i30 11.1s astra 14.8s
Honda Civic 1.0 Turbo 129hp a primit 3 stele jumate la performante ca face suta in 10 secunde si ceva.
Acest Hyundai,care pe hartie face suta in 9.2,eu din 20 de incercari am scos de fiecare data sub 9 secunde,pe GPS,primeste tot 3 stele jumate.
Sunt curios cat primeste Leon-ul care,din cate am vazut pe youtube,din cateva video,nu face chiar in 8 secunde,ci in 8.3, 8.4 secunde.Cel mai probabil 4 stele jumate sau chiar 5,ca e "liderul segmentului".
Totodata,nu inteleg de ce "Performante" atata timp cat testati doar timpii 0-100.Si aia din cartea tehnica,nu din realitate.Testati 0-100 si 0-160,eventual un sprint 80-140.De pe hartie si in realitate.Vorbiti de directie,cum se comporta pe curbe,caracter subviratoriu,da sau nu,cum raspunde motorul,frane.Inteleg ca nu e Ferrari,dar totusi.
Masina asta merita cu siguranta mai mult de 4.1.Daca ne gandim si la pret,cu siguranta merita mai mult de atat.Pretul nu din catalog,pretul pe care il primesti cand mergi la un dealer.Nu inteleg de ce Hyundai ofera preturi mai mari pentru ca apoi sa iti dea reducere sau de ce se pacalesc singuri cu timpii 0-100.Cred ca toate modelele Hyundai accelereaza pana la 100 cu cel putin 1 secunda mai repede decat in carte.