Joi, 05.05.2022
- Comenteaza
- Trimite pe:
Puține mașini au avut parte de o poveste demnă de filmele cu Rocky precum Honda HR-V. Dacă vorbim de reveniri spectaculoase, putem să amintim câteva modele presărate peste istoria vehiculelor cu patru roți, dar acestea reprezintă excepțiile de cele mai multe ori.
În mod normal, atunci când un producător decide să retragă de pe piață un model, șanse să îl vedem revenind pe scena mare sunt mici, spre zero. Cu toate acestea, spre surprinderea multora, HR-V a avut fix un astfel de destin.
Lansat inițial în 1998, crossover-ul japonez ajunsese un pic prea devreme pe piață, oamenii fiind încă fideli sedanului clasic pe vremea aceea. Drept dovadă, HR-V a avut un ciclu de producție destul de scurt, până în 2006. Apoi, proverbiala batistă a fost așezată strategic peste țambal, de către Honda. De atunci, însă, întreaga structură a industriei s-a schimbat, iar apetitul clienților pentru mașini cu gardă la sol înaltă a crescut considerabil.
Iată, așadar, cum Honda a readus HR-V printre „cei vii” undeva în 2013, succesul acestei noi versiun,i dar și concurența acerbă din acest segment forțând, practic, compania japoneză să introducă o generație nouă în 2021.
Este vorba despre cea pe care am avut ocazia să o disec și eu în detaliu zilele trecute.
PREZENTAREA VIDEO A MAȘINII TESTATE
Honda HR-V
1.5 e:HEV Advance Style
- Pret de pornire 33.500 €
- Pret model testat 35.500 €
Motor / Transmisie
Honda a decis să ofere HR-V cu o singură motorizare, una adaptată anului 2022. Aceasta e o opțiune hibridă, aceeași cu ce vei găsi și pe mezinul familiei, Honda Jazz.
Practic, vorbim de o combinație compusă dintr-un motor termic pe benzină, ajutat de două motoare electrice. Unul dintre motoarele cu zero emisii va trimite putere direct la roți aproape tot timpul, în timp ce al doilea funcționează ca un fel de mic generator.
Partea cea mai interesantă e că motorul termic trimite putere către roți doar în anumite situații. Așa se face că mașina se bazează pe carburant și pe propulsorul de 1.5 litri, doar pentru a reîncărca bateria din portbagaj.
Per total, te poți baza pe 131 CP și 253 Nm cuplu. Destul? Da, dacă te rezumi la o rulare preponderent urbană. Atunci când ieși în afara orașului și ai nevoie de mai multe resurse, trebuie să poți ignora discrepanța între ce auzi și cum accelerează mașina. Asta pentru că transmiterea resurselor către roți se face însoțită de un zgomot de motor turat excesiv, nesincronizat cu poziția pedalei de accelerație. Asta pentru că, în cele mai multe situații, motorul termic nu va face decât să trimită energie electrică spre acumulatorul din spate.
Cu toate acestea, fiind vorba de un motor electric care face toată treaba, livrarea resurselor către asfalt se face foarte liniar, fără sincope, fără niciun fel de întârziere, așa cum ai resimți într-un model cu motor termic, turboalimentat.
Modurile de condus te vor ajuta și să dozezi resursele așa cum îți dorești, pentru că Honda HR-V se poate baza pe trei astfel de setări. Standard, mașina va porni în modul Hybrid Drive. Conform celor de la Honda, în acest mod de condus, motorul pe benzină angrenează generatorul, iar acesta din urmă transmit energia către motorul electric și către baterie. Surplusul de energie produs cu ajutorul propulsorului pe benzină va fi înmagazinat în bateria Li-Ion, în timp ce roțile sunt mișcate de motorul electric propulsor.
Totodată, acumulatorul se va încărca și atunci când vei frâna sau vei încetini, HR-V fiind echipat cu un sistem de recuperare a energiei a cărui intensitate poate fi aleasă prin mutarea selectorului transmisiei e-CVT din poziția D în poziția B (decelerare mai puternică și recuperarea unei cantități mai mari de energie).
Dacă alegi modul Engine Drive, atunci roțile mașinii vor fi mișcate de motorul termic, dar e important de notat că acest mod nu e disponibil oricând, ci doar în anumite condiții. Mașina te va anunța atunci când acestea sunt întrunite. Modul Electric Drive nu mai are nevoie de nicio explicație, HR-V putând rula complet electric. Dar numai pe distanțe scurte, de maxim 2 kilometri, conform producătorului nipon.
Partea cea mai bună este că tu nu vei simți cât de complicat este acest sistem hibrid. Mașina funcționează exact așa cum te-ai aștepta, trece singură prin diversele moduri de condus și alege permanent exact ce sursă de energie să folosească în funcție de situație.
Odată ieșit din urbe, crăpăturile în armura aparent impenetrabilă a modelului japonez încep să se vadă. Primul lucru care o să îți atragă atenția va fi perceputa lipsă de putere la viteze de peste 100 km/h. Aici, HR-V va tura destul de serios motorul de sub capotă pentru a ține pasul cu tine. Per total, mașina are destul de multă putere, dar percepția ta va fi dată peste cap din cauza modului de funcționare al sistemului hibrid.
Mulțumită cuplului instantaneu al motorului electric ce propulsează roțile față aproape tot timpul, HR-V se simte chiar bine în zonele cu limite de viteză mai mici. Jungla urbană îi priește, modelul nipon având un caracter foarte apropiat de cel al modelelor electrice, în mare parte din timp. Conform estimărilor celor de la Honda, ai putea avea ocazia să rulezi electric în cea mai mare parte a timpului petrecut oraș.
Consum
Toată ideea din spatele acestui sistem hibrid deosebit de complicat a fost să ofere clienților o mașină foarte fiabilă și foarte eficientă. A dat roade toată munca inginerilor?
Ei bine, conform celor de la Honda, HR-V ar trebui să aibă un consum în mediul urban de circa 4.6 l/100 de kilometri. Nu mică mi-a fost mirarea să constant nu numai că am atins această valoare, dar chiar am ieșit ceva mai bine, modelul meu de test afișând mândru un consum de 4.4 l/100 km, după 128 de kilometri parcurși prin București. Cu toată sinceritatea, acest model este primul care a reușit o astfel de performanță în ultimii aproape 10 ani de când fac această meserie.
Situația se schimbă atunci când ieși din mediul urban. Lipsit de asistența motoarelor electrice la viteze mai mari, motorul pe combustie trebuie să se descurce singur pe autostradă, acolo unde consumul afișat la 130 km/h a fost de circa 8 litri/100 kilometri.
Competiția e strânsă cu ceilalți rivali din segment, Honda HR-V fiind parte din cel mai dinamic sector al industriei, în acest moment. Modelul nipon trebuie să concureze cu Toyota Yaris Cross, Hyundai Kona HEV sau Renault Captur E-Tech, dacă e să vorbim de versiuni hibride sau Opel Mokka, Peugeot 2008, Nissan Juke, Mazda CX-3, Suzuki Vitara și chiar Dacia Duster dacă e să extindem căutarea și la modele convenționale. Pentru a păstra echilibrul, însă, ne vom concentra pe opțiunile hibride.
Astfel, Toyota Yaris Cross are un consum mixt estimat la 3.6 l/100 de kilometri, Hyundai Kona HEV urcă până la 5.3 l/100 kilometri, în timp ce Renault Captur E-Tech pretinde un consum de 4.8 l/100 kilometri.
Performanţe
Pentru că vorbim de un SUV subcompact ce a fost creat pentru folosirea în mediul urban cu un consum infim, așa cum v-ați putea deja imagina, Honda HR-V e:HEV nu este neaparat un campion gata de Spa-Francorchamps.
Conform producătorului japonez, HR-V poate accelera până la 100 km/h în 10.7 secunde, un timp decent, dar care nu te va face să simți valuri de adrenalină. Poate vei blama puțin sunetul de sub capotă, dar chiar și așa, accelerația lui HR-V poate fi definită drept decentă.
Rivalii săi au numere la fel de slabe, fiind gândite în același spirit de eficiență. Hyundai Kona HEV, de exemplu, deși are mai multă putere, cu 141 CP la dispoziție, este mai lentă până la viteza de referință, având nevoie de 11 secunde. Renault Captur E-Tech urcă chiar până la 143 CP, dar chiar și așa, nu poate accelera mai repede de 10.6 secunde, fiind cu doar 0.1 secunde mai rapid decât HR-V.
Interior
Honda a știut întotdeauna să meargă pe o linie foarte subtilă aflată la intersectarea dintre modelele premium și cele de volum. Situată întotdeauna în partea superioară a celei de-a doua categorii, pentru mulți clienți un interior Honda va oferi o atmosferă aproape premium, la un preț corect.
Deși HR-V nu se pretinde un model premium, calitatea interiorului spune foarte multe despre cum se poziționează Honda. Materialele folosite sunt de calitate foarte bună, surprinzătoare chiar pe alocuri. Planșa de bord este făcută dintr-un plastic moale pe partea superioară, același material regăsindu-se și pe partea de sus a panourilor ușilor.
Tot pe planșa de bord vei observa elemente decorative crem, fabricate dintr-un plastic care imită pielea, oferind o senzație tactilă complet unică, greu de descris. Consola centrală a modelului nostru de test includea și o pată de culoare, în jurul schimbătorului de viteze, cu un roșu mat care atrage atenția.
Ecranul sistemului multimedia a fost încadrat foarte bine în liniile generale ale planșei de bord, în timp ce instrumentarul de bord este acum 60% digital, un display de o rezoluție înaltă oferind șoferului posibilitatea de a alege informațiile de care are absolută nevoie cât timp se află în spatele volanului.
Chiar și scaunele au fost îmbrăcate în materiale de bună calitate, o combinație de piele vegană și material textil de mare efect. Pe lângă designul special, acestea au oferit și un confort ridicat.
Dar, probabil cel mai mare atu pe care îl are Honda HR-V, comparativ cu rivalii săi, este spațiul interior. Deși, teoretic, modelul nipon se încadrează în segmentul subcompact, spațiul oferit pasagerilor atât în față, cât mai ales în spate, poate face de rușine modele din segmentul compact, fără probleme. Este incredibil cât de mult loc ai în HR-V, chiar și dacă ai peste 1.8 metri înălțime. Atât la nivelul genunchilor, cât și al creștetului, nu am avut nicio problemă în a călători în confort pe scaunele din spate. Chiar și cu oameni la fel de înalți pe locurile din față.
Singura sincopă descoperită pe acest plan a venit în zona portbagajului, unde HR-V oferă cel mai puțin spațiu din segment: 290 de litri cu subwooferul sistemului audio premium, respectiv 320 de litri fără. Hyundai Kona oferă 374 de litri, Toyota Yaris Cross 397 de litri, iar Renault Captur E-Tech 326 de litri.
Din fericire, Honda HR-V oferă sistemul Magic Seats în spate, ceea ce îți permite să pliezi scaunele în așa fel încât să poți căra obiecte mai înalte, probabil într-un efort de a compensa lipsa de spațiu din portbagaj.
Preţ de achiziţie
La prima vedere, ai putea fi tentat să judeci greșit prețul cerut de Honda pentru noul HR-V. Cel mai ieftin model pleacă de la 33.540 de euro, destul de mult pentru un crossover din acest segment. Chiar și așa, o privire în detaliu la ce primești în această echipare (Advance) scoate la iveală faptul că strategia Honda este de a aduce în România modele dotate foarte bine.
Practic, chiar și în versiunea de bază primești o mașină foarte bine dotată, iar pentru a ajunge la un nivel similar de echipare, pe modelele rivale, va trebui să bifezi destul de multe opțiuni. Printre altele vei avea la dispoziție faruri automate LED cu comutare automată a fazelor, stopuri LED, trei moduri de condus, cutie de viteze automată, climatizare pe două zone, cameră de marșarier, geamuri electrice, scaune încălzite și volan încălzit, sistem multimedia cu display de 9 inch și jante pe 18 inch.
Versiunea testată de noi, Advance Style urcă prețul până la 35.540 de euro și aduce în plus bare longitudinale pe plafon, o culoare în două tonuri a caroseriei, faruri adaptive LED și un sistem audio premium cu 10 difuzoare.
Pentru a ajunge la un nivel de echipare apropiat, Toyota Yaris Cross trebuie achiziționată în configurația Exclusive Elegant, cu un preț de 26.200 de euro. Pe de altă parte, Hyundai Kona HEV este disponibilă doar în nivelul de echipare Highway, de pe care lipsesc multe dintre opțiunile disponibile standard pe HR-V. Ea are un preț de 24.400 de euro. Renault Captur E-Tech are un preț de pornire de doar 22.400 de euro, dar pentru a ajunge din urmă modelul japonez pe partea de dotări, va trebui să urci cu opționalele până la aproximativ 26.000 de euro. Chiar și atunci unele opțiuni vor lipsi, de exemplu jantele pe 18 inch.
Siguranţă
Din păcate, la momentul testării, Honda HR-V 2022 nu fusese supusă încă testelor EuroNCAP. Cu toate acestea, istoricul companiei japoneze în acest domeniu mă face optimist cu privire la eventualele rezultate pe care le va înregistra HR-V.
Modelul anterior a primit lejer un rating de 5 stele și ne așteptăm ca și modelul curent să se ridice la înălțimea așteptărilor.
Standard, HR-V vine dotat cu tehnologii precum airbaguri pentru toți pasagerii, tetiere active, sistem de avertizare a coliziunilor frontale, sistem de menținere a benzii de circulație, cruise control adaptiv, sistem de frânare autonomă în caz de urgență și multe altele.
Mai mult, noul HR-V vine acum și cu ultima variantă a suitei Honda Sensing, un pachet de sisteme de siguranță active ce îți fac viața mai ușoară. Printre ele vei găsi un nou sistem de asistență la rulare, ce folosește o cameră cu unghi larg și un procesor nou. Cu ajutorul acestora, mașina știe să recunoască marginea drumului, chiar dacă nu e marcată cu o bandă tradițională. Aceasta poate face diferența între asfalt, iarbă sau macadam, vehicule, pietoni și marcaje.
Ţinută de drum
Așa cum am menționat și în capitolul dedicat motorizării sau cel dedicat consumului, Honda HR-V pare să se simtă cel mai bine în zonele urbane. Motorizarea hibridă de sub capotă e foarte agilă la viteze mici, undeva sub 70 km/h, și se dovedește destul de potentă pe sprinturi scurte, caracteristice depășirilor din oraș.
Suspensia e încă un punct forte, la pachet cu izolarea fonică. Totul se întâmplă în liniște sub aripile mașinii, foarte puțin zgomot ajungând în habitaclu de la asfalt sau articulații. Mai mult, deși vorbim de un sistem pasiv de amortizare, HR-V a oferit un grad ridicat de confort peste toate tipurile de denivelări. Sigur, dinamic, pachetul nu este debordant, dar nici nu cred că se aștepta cineva ca noul HR-V să fie un atlet pe viraje.
Servodirecția nu oferă cine știe ce feedback, iar garda la sol înaltă ridică destul de mult centrul de greutate, ceea ce duce la ruliu pronunțat în virajele abordate mai rapid. Per total însă, pentru familii tinere sau cupluri fără copii, HR-V se va dovedi suficient.
Vizibilitate
La capitolul suprafață vitrată, Honda HR-V stă destul de bine. Geamurile sunt bine proporționate, iar luneta este și ea decentă. Din păcate, din zona posterioară vin cele mai multe probleme, mai ales dacă ai pasageri pe rândul doi de scaune. Asta pentru că tetierele ocupă o parte importantă din câmpul tău vizual, dacă sunt ridicate.
Oglinzile compensează parțial, fiind generoase și oferind o perspectivă bună în lateral. Montanții din față au fost reduși ca grosime, comparativ cu modelul anterior, iar acum nu mai sunt atât de intruzivi.
De reținut și că echiparea standard include camera de marșarier pentru zonele ceva mai complicate, atunci când vine vorba de parcare.
Tehnologie
Așa cum ar trebui, noul HR-V vine și cu cele mai noi tehnologii Honda la pachet. Printre ele se numără și sistemul multimedia nou, cu un ecran de 9 inch, încastrat perfect în linia generală a bordului. Acesta se mișcă foarte bine și răspunde instantaneu comenzilor tale, fiind net superior celui de pe fratele mai mare, CR-V, deși arată exact la fel. Cel mai probabil, cei de la Honda au schimbat rotițele din spatele ecranului pentru o experiență mai bună.
Avem, de asemenea, integrare Apple CarPlay și Android Auto în standard, cea din urmă doar cu o conexiune prin fir, momentan. Acestea fiind spuse, faptul că sistemul de navigație e un pic rudimentar nici nu mai contează, majoritatea dintre noi folosind aplicații de tipul Waze sau Google Maps pentru funcționalitățile lor superioare.
Cei de la Honda au creat și o aplicație nouă care îți permite să te conectezi la mașină de la distanță și să verifici diferiți parametri.
Design
Noua Honda HR-V vine cu o abordare complet nouă, diferită chiar și de frații săi. De altfel, toate modelele disponibile în România în acest moment au identități vizuale puternice, independente, cu forme unice, un fenomen aproape unic în industria auto de astăzi.
Abordarea aceasta curajoasă trebuie lăudată, pentru a convinge și alți producători că soluția „sigură” de a oferi același design la cote diferite nu e neapărat cea câștigătoare.
HR-V arată bine din toate unghiurile. Farurile subțiri din partea frontală flanchează o grilă generoasă, dar bine integrată în designul general al modelului. Aceasta va avea culoarea caroseriei, indiferent de ce versiune alegi. Apropo de culori, HR-V poate fi comandat și în combinații bicolore, cum a fost și modelul testat de mine, cu acoperișul negru și restul caroseriei îmbrăcate în Platinum Sunlight White Pearl.
Jantele standard de 18 inch umplu foarte bine aripile mașinii, iar zona din spate e decorată de stopuri 3D LED care arată modern, mai ales după lăsarea întunericului.
Per total, HR-V este probabil cea mai arătoasă propunere din segment în acest moment, dar designul va fi întotdeauna un subiect foarte delicat. Cert este că vei avea parte de multe priviri curioase atunci când vei ieși la plimbare.
Ne-a placut
- Consumul redus în oraș
- Calitatea asamblării interiorului
- Spațiul interior generos
- Calitatea sistemului audio
Nu ne-a placut
- Spațiul limitat în portbagaj
- Lipsa unui sistem de tracțiune integrală
- Sunetul motorului termic
Ultimele teste
-
BMW Seria 5
Gigant -
Toreador -
Vedetă -
Legendă
Ştiri despre Honda
-
Potrivit celor mai recente informații, Honda NSX va primi o nouă generație, dar aceasta va fi pur electrică. Debutul este programat pentru 2027-2028. (Miercuri, 21 August)
-
Constructorul japonez de automobile a confirmată că versiunea de serie a conceptului Prelude, prezentat anul trecut, va fi disponibilă în Europa. Conceptul va fi prezent la Festivalul Viteze de la Goodwood. (Marti, 09 Iulie)
-
Mugen a prezentat o serie de elemente aerodinamice dezvoltate special pentru noua Honda Civic Type R. Acestea îmbunătățesc apăsarea aerodinamică a mașinii cu 25%. (Miercuri, 08 Mai)
-
Honda și Nissan se gândesc la un parteneriat pentru dezvoltarea de mașini cu zero emisii. De asemenea, cele două companii vor să colaboreze și pentru diferite soluții software. (Vineri, 15 Martie)
-
Honda prezintă noul CR-V e:FCEV sau, cu alte cuvinte, o versiune plug-in hybrid alimentată cu hidrogen. Momentan este disponibilă doar în SUA, dar s-ar putea să ajungă și pe piața din Japonia. (Miercuri, 28 Februarie)
În al doilea rând: versiunea de bază este surprinzător de dotată.
În al treilea rând: tare aș fi curios să văd servisarea la sistemul complex de motor termic-motoare electrice.
Mai ușor cu mufe care intră/ies, că nu e chiar așa, mai este și motorul termic cuplat la cele electrice. Iar ăla e și pe post de generator și cu rol de motor clasic. Belea mare! Eu vorbesc de Doreii de prin service-uri, că doar sunt pățit cu vreo trei mașini, din care două în garanție, una pe la 50.000 km, alta la vreo 20.000, n-au fost în stare să găsească defectul nici după patru vizite. Calitatea meseriașilor e la pământ.
Da, ai dreptate, sa le repari e bataie multa de cap si necesita un specialist/scule.
Dar in afara de tinichigerie, nimic nu se mai repara in service, se inlocuieste.
Nu totul se rezuma la consum la 35000 eur