Joi, 14.07.2022
- Comenteaza
- Trimite pe:
Sunt mașini care se încăpățânează să se pensioneze și mașini care se grăbesc să se retragă de pe scenă. Astăzi vorbim despre cea de a doua categorie, una foarte rară în industria auto, pentru că majoritatea constructorilor caută să lungească pe cât posibil ciclul de viață al unui model.
Nu e și cazul celor de la Honda, care sunt de părere că supa reîncălzită la nesfârșit își pierde gustul. Tocmai de aceea, japonezii s-au grăbit să lanseze a 11-a generație a modelului Honda Civic, deși au trecut doar 5 ani de la debutul modelului actual. S-au grăbit, am putea spune.
Însă, dacă ne uităm în istoria lui Civic (lansat prima dată în 1972), vedem că cea mai longevivă generație a stat pe piață maxim 6 spre 7 ani. Deci să nu vă mire dacă deja am ajuns la generația 11, deși mașina este lansată cam în același timp cu Volkswagen Golf, care acum este abia la iterația 8.
Destul cu anii și vârstele. Ideea e simplă: chiar dacă actualul Civic ar mai fi putut să arate bine încă vreo 5 ani de acum încolo, Honda avea nevoie de un update sub capotă, acolo unde motoarele clasice începeau să aibă probleme în a se alinia noilor norme de poluare.
Unde mai pui că Honda făcuse o promisiune: în 2022, toată gama sa europeană va fi hibridizată.
PREZENTAREA VIDEO A MAȘINII TESTATE ÎN SPANIA
Honda Civic
2.0 e:HEV Advance E-CVT
- Pret de pornire 32.990 €
- Pret model testat 37.490 €
Motor / Transmisie
Și uite așa ajungem la Civic-ul proaspăt lansat și testat la Madrid, echipat cu o singură motorizare: un hibrid recunoscut deja după titulatura eHEV, întâlnită și la CR-V, Jazz și HR-V. Vorbim despre un hibrid care nu are nevoie de încărcare la priză, pentru că energia vine de la motorul termic. Un motor de 2.0 litri, cu ciclu de funcționare Atkinson, completat de alte două motoare electrice și o baterie litiu-ion cu 72 de celule și o capacitate de 1 kWh.
Principiul de funcționare nu e foarte complicat și nici nu îl bulversează pe cel de la volan, care nu trebuie decât să apese accelerația. Alternarea funcționării motoarelor se întâmplă fără ca tu să știi. În mare parte din timp, mașina va căuta să meargă electric.
Spre exemplu, în oraș, ea pornește mereu electric. Roțile sunt puse în mișcare de motorul electric și ai o rulare similară cu cea a unui vehicul cu zero emisii. Există și modul hibrid, în care motorul pe benzină pornește pentru a încărca bateria, însă propulsia este asigurată de același agregat pe benzină.
Abia în Engine Mode propulsorul termic antrenează roțile. Asta se întâmplă în momente de sarcină maximă și atunci când rulezi constant pe autostradă.
Dacă v-am făcut capul calendar, e cazul să vă spun și cum se simt toate astea. Ei bine, din fericire, există resurse îndestulătoare pentru mașina de 1.6 tone. Vorbim despre un total de 183 de cai putere și un cuplu motor de 315 Nm. Este o valoare generoasă de moment motor, pe care am resimțit-o și am folosit-o din plin pe o serie de viraje în urcare, presărate pe traseul nostru de test.
Așadar, mașina are potențial și le poate da peste nas cârcotașilor care cred că este un ansamblu de care o să te rogi să tragă corespunzător.
O altă veste bună vine de la antifonare. Spre deosebire de sistemul hibrid folosit de ceilalți frați Honda, pe Civic avem parte de un sunet cu mult estompat atunci când pornește motorul termic. Și nu e doar atât. Motorul se aude bine.
Dacă mai selectezi și modul Sport, sunetul devine cu adevărat plăcut, cu ajutorul boxelor. Sistemul audio completează corect experiența.
Pentru Honda, va fi greu să convingă fanii care au fost nevoiți să aleagă vechiul Civic cu motorul de 1.5 litri (pentru că își doreau mai multă putere). Acum, când singura opțiune este un hibrid, se vor ridica multe sprâncene dezaprobatoare. Însă, vă sfătuiesc să treceți peste preconcepții și să mergeți să-l testați. S-ar putea să vă surprindă plăcut.
Consum
Aici descoperi cu adevărat motivul pentru care Honda a trecut deja la o nouă generație. E tot mai clar că e nevoie de astfel de motorizări hibride pentru a te apropia de valorile unui deja defunct diesel.
Iar sistemul eHEV se achită cu brio de sarcini. Am parcurs peste 120 de kilometri în regim extraurban, cu multe zone virajate, unde n-am menajat accelerația. Am mers și pe autostradă, dar am avut și reprize de mers domol, cuminte, la pas. După cei 120 de kilometri parcurși, valoarea de consum indicată de computerul de bord a fost de 5.8 litri/100 km.
În fișa oficială, Honda promite un consum de 4.7 litri/100 de kilometri, deci n-am fost tocmai departe. Dacă ne uităm în segment, vedem că un Peugeot 308 PHEV de 180 de cai putere promite valori infime, de 1.2 litri la 100 de km, însă știm cu toții că acest consum este posibil doar dacă utilizezi corect mașina și o încarci în fiecare noapte.
Volkswagen Golf în versiunea eTSI de 150 CP, cu automată, promite un consum de 5.7 litri, dar oferă ceva mai puțină putere. Toyota Corolla promite o valoare mai mică de consum, adică doar 4.5 litri/100 de km, însă puterea oferită este de numai 122 de cai putere, iar cuplul nu se apropie de cel al lui Civic.
Performanţe
În funcție de nivelul de echipare ales, noul Honda Civic eHEV poate atinge 100 de km/h în 7.8 sau 8.1 secunde. Eu am avut la test nivelul de top, Advance, deci am fost insesizabil mai lent. Viteza maximă se oprește la 180 de km/h.
Poate părea surprinzător pentru unii, dar Volkswagen Golf, în versiunea mai sus anunțată, ajunge la 100 de km/h în 8.5 secunde. Viteza maximă este însă mult mia mare, ajung la 224 de km/h. Peugeot 308 PHEV este mult mai rapid, adică are nevoie de numai 7.6 secunde, iar viteza maximă se oprește la 225 km/h.
Interior
Dincolo de ușile ușoare ca un fulg, care se închid cu un minim de efort, Honda a dat dovadă de și mai multă maturitate. Avem o mulțime de elemente care îți arată că japonezii țin la detalii. Finisajele sunt foarte bune, iar calitatea materialelor a crescut simțitor. Chiar dacă pe ușile spate mai găsești plastic tare.
Altfel, pe locurile din față ai plastic moale și multe zone îmbrăcate în piele artificială. Pe scurt, acolo unde șoferul și pasagerul vor interacționa cu bordul și portierele vor găsi zone moi și plăcute. Unde mai pui că butoanele și rotițele sistemului de climatizare își propun să îți ofere o experiență tactilă similară aparatelor electrocasnice premium.
Probabil, Honda nu a vreut să o zică, dar ținta lor este un feeling premium pentru tot interiorul.
Avem spații de depozitare bine gândite, inclusiv un spațiu generos pentru telefonul mobil. Iar pe consola centrală, plasticul folosit nu atrage amprentele și nici zgârieturile.
Designul general al planșei de bord a fost ușor modificat, cu aeratoare ascunse acum în spatele unei grile de tip fagure. Nu are doar un rol estetic, ci și un rol de a difuza mai bine aerul în habitaclu.
Spațiul pe bancheta din spate este destul de bun, cu suficient loc la nivelul picioarelor și al capului. Mai ales că ampatamentul a crescut cu 3.5 centimetri. Tunelul median este și el ușor coborât.
Locul unde excelează Honda este dincolo de hayon (un hayon din rășină, mult mai ușor), acolo unde o să descoperi un portbagaj de 410 litri. Are o deschidere foarte generoasă, iar înălțimea de încărcare e bună. Dacă optați pentru sistemul audio Bose, atunci capacitatea sa este redusă la 404 litri. Chiar și așa, e mult mai mare decât pe Golf și Peugeot 308 PHEV.
O mare notă de 10 merge către antifonare, pentru că Honda a făcut minuni cu habitaclul. Inclusiv cu zgomotul transmis de motor. Din acest punct de vedere, Honda chiar a pășit în segmentul premium.
Preţ de achiziţie
Modelele Honda nu au fost niciodată extrem de accesibile. Au venit, în schimb, cu o ofertă de dotări imbatabilă, pentru că filosofia japoneză presupune livrarea unui nivel de confort ridicat. Pe lângă asta, aș vrea să subliniez de la început că acest context nefericit în care ne aflăm a dus la o explozie a prețurilor. Ceea ce înseamnă că o compactă bine echipată sare acum de pragul de 30.000 de euro.
Iar acum, dacă v-am pregătit, haideți să vorbim despre eticheta lui Honda Civic. Prețurile pornesc de 33.000 de euro pentru echiparea de bază Elegance. Aceasta include faruri, stopuri și lumini de zi cu LED, jante de 17 inch, tapițerie din material textil, sistem multimedia cu ecran de 9 inch, instrumentar de bord digital cu display de 7 inch și sistem de climatizare pe două zone. Nu lipsesc senzorii de parcare față/spate, camera video pentru mersul cu spatele și senzorii de ploaie și lumină. De asemenea, Honda se laudă cu o pleiadă de sisteme de siguranță încă din standard.
Următorul nivel de echipare, adică Sport, costă 34.500 de euro, iar nivelul de top Advance, cel testat și de mine în Spania, ajunge să coste 37.500 de euro. O diferență notabilă între cele trei 3 niveluri de echipare ar fi tapițeria. Avem scaune textile pe Elegance, textil cu piele artificială pe Sport, și piele combinată cu piele artificială pe Advance.
Dacă ne uităm în segment, vedem că un Volkswagen Golf de 150 de cai putere, echipare Life, cu automată, pleacă de la aproape 28.000 de euro. Versiunea plug-in hybrid a lui Peugeot 308 sare cu mult peste valoarea japonezei, pentru că este 39.000 de euro. Însă, oferă tot 180 de cai și are o echipare generoasă, Allure.
Siguranţă
Ultimele rating-uri primite de Honda din partea organismului EuroNCAP nu au fost excelente. Și micul Honda e și crossover-ul HR-V au primit 4 stele, deși nivelul de sisteme de siguranță este generos.
Să sperăm că Honda Civic va sta mult mai bine, având în vedere că este disponibil cu nu mai puțin de 11 airbaguri. Spre exemplu, există airbag de genunchi pentru ambii pasageri față, inclusiv unul montat între șofer și pasager.
Ambiția Honda este aceea de a nu exista accidente în mașinile sale până în 2050.
Lista cu sisteme de asistență include Cruise Control adaptiv, sistem de recunoaștere a semnelor de circulație, sistem de monotirizare a unghiului mort, sistem de avertizare părăsire bandă de circulație, sistem menținere bandă de circulație și asistență la frânarea de urgență.
Ţinută de drum
Procesul de maturizare la care a fost supus Civic presupune și ceva mai multă grijă pentru șasiu. Un șasiu echilibrat, care caută să te țină bine pe viraje, dar care nu te zdruncină foarte tare când treci peste zone slab asfaltate.
Revenind asupra comportamentului dinamic și asupra cârcotașilor care spun că un hibrid nu te încurajează să mergi prea tare, trebuie să precizez că mașina dispune de o funcție care detectează un drum virajat și menține în funcțiune motorul pe benzină. În acest context, te poți baza și pe ceva mai multă putere la ieșirea din viraj. Nu te ajută doar ținuta de drum destul de țeapănă, ci și cuplul motorului.
Odată cu noua generație, rigiditatea structurală a crescut cu 22% față de vechiul model. Totul s-a întâmplat grație unei rețele de suduri noi și a unor materiale abia introduse. Când vine vorba de antifonarea suspensiei, e bine de știut că mai sunt limitatoare de viteză care trimit șocuri în puntea spate. Însă, izolarea acestui tip de zgomote este bună.
Mașina vine cu mai multe moduri de rulare, adică Eco, Normal, Comfort și Sport.
Vizibilitate
Honda Civic a renunțat la designul curajos al generației trecut. S-a cumințit, iar asta atrage după sine și câteva linii corecte, precum și o suprafață vitrată mult mai generoasă.
Spre exemplu, geamurile laterale au acum o dimensiune mai mare. Oglinzile sunt și ele bine proporționate, iar primul rând de montanți a fost împins cu 5 centimetri mai în spate pentru o mai bună vizibilitate în viraje.
Luneta este destul de înclinată și asigură o vizibilitate minimală. Ultimul rând de montanți este și el generos.
Pe lista de dotări ai o cameră de marșarier oferită chiar din standard. Din păcate, calitatea imaginii nu este una foarte bună.
Tehnologie
Honda a înțeles că existau ceva carențe la acest capitol. Chiar dacă în gamă există și un gadget pe roți, cum este Honda e. Prin urmare, Honda Civic pășește într-o nouă eră tehnologică, beneficiind acum de ceva mai multe ecrane și tehnologii.
Spre exemplu, instrumentarul de bord are 10 inch și este acum complet digital pe versiunile superioare. Pe echiparea de bază are doar 7 inch. Calitatea imaginii oferite este bună, însă nu excelează în materie de grafică sau opțiuni de personalizare.
În centrul planșei de bord regăsim același sistem multimedia de pe HR-V, oglindit pe un ecran de 9 inch. Beneficiază de Apple CarPlay și Android Auto fără fir. Meniul este ușor de folosit, iar răspunsul tactil este îmbunătățit. Ca și puterea de procesare.
Tot pe versiunea de top clienții vor primi și un sistem audio Bose, cu 12 difuzoare. Ai scaune încălzite, acces fără cheie și alte câteva dotări care îți asigură confortul necesar.
Însă, într-un segment din ce în ce mai disputat, unde mulți mizează pe head-up display color sau pe o navigație cu realitate augmentată, fără a mai lua în calcul ecranele uriașe, Honda Civic s-ar putea să se simtă ușor stingher și modest.
Design
Am tot spus că Honda Civic s-a maturizat, pentru că s-a îndepărtat de liniile de design tăioase ale generației anterioare. Nu știu câți veți fi de acord cu mine, dar, chiar și așa, mult mai cuminte, Civic arată foarte bine și este printre cele mai atrăgătoare compacte de pe piață.
Dacă ne uităm din față o să observăm că linia capotei a fost coborâtă cu 2.5 cm, pentru a maximiza aspectul dinamic. De asemenea, capota este acum din aluminiu, fiind astfel cu 41% mai ușoară.
Mașina dispune de jante de 17 inch în standard și de 18 inch pe echipările superioare. De asemenea, o premieră în gama Civic, acoperișul poate fi într-o nuanță contrastantă. Acoperiș care coboară cu o linie de fastback către partea posterioară. Un detaliu interesant și atrăgător.
Ne-a placut
- Calitatea materialelor
- Designul exterior
- Echiparea standard generoasă
- Cuplul motor
- Antifonarea
Nu ne-a placut
- Calitatea imaginilor oferite de camera de marșarier
- Prețul piperat
- Grafica ecranelor
Ştiri despre Honda
-
Potrivit celor mai recente informații, Honda NSX va primi o nouă generație, dar aceasta va fi pur electrică. Debutul este programat pentru 2027-2028. (Miercuri, 21 August)
-
Constructorul japonez de automobile a confirmată că versiunea de serie a conceptului Prelude, prezentat anul trecut, va fi disponibilă în Europa. Conceptul va fi prezent la Festivalul Viteze de la Goodwood. (Marti, 09 Iulie)
-
Mugen a prezentat o serie de elemente aerodinamice dezvoltate special pentru noua Honda Civic Type R. Acestea îmbunătățesc apăsarea aerodinamică a mașinii cu 25%. (Miercuri, 08 Mai)
-
Honda și Nissan se gândesc la un parteneriat pentru dezvoltarea de mașini cu zero emisii. De asemenea, cele două companii vor să colaboreze și pentru diferite soluții software. (Vineri, 15 Martie)
-
Honda prezintă noul CR-V e:FCEV sau, cu alte cuvinte, o versiune plug-in hybrid alimentată cu hidrogen. Momentan este disponibilă doar în SUA, dar s-ar putea să ajungă și pe piața din Japonia. (Miercuri, 28 Februarie)
Singurii mai competitivi ca pret mai sunt grupul Hyundai/Kia, Toyota si Suzuki.
Surprind cu placere multe Civic-uri in trafic, mai ales cele din generatia X (nu ca piata din Romania ar fi un mare etalon). La nivel mondial lucrurile stau cu totul altfel unde Civic si Corolla nu sunt doar niste modele, ci adevarate institutii.
Asta puteam sa fac cu fosta mașina care ar fi avut vreo 17 ani daca as mai fi avut o.
Ba chiar as fi scos puțin sub consumul asta...
Cu actuala mașina, mult hulită pe aici scot vreo 6.2 mers normal. La mers anormal de încet scot sub honda asta adică un 5.2. consumul minim minim a fost 4.6 dar n as vrea sa repet experienta.
Consumul maxim extraurban este de 16 litri. Mers cu viteze pe care honda asta nu le poate atinge. Deci...
axamenul maturitatii pentru cine? pentru honda, pentru civic, sau pentru jurnalist? vrei sa te notam?
@Bogdan Mirică - Știu că eternii rivali de la Toyota au adus o modificare motoarelor în ciclul Atkinson în sensul că au adaptat un pic acest ciclu, au scos biela articulată si a pastrat doar partea cu deschiderea supapei. Toyota folosește tipul acesta de motor pe modele hybride, iar lipsa de putere este compensată de motorul electric ce funcționeaza in tandem cu cel pe benzina.
biela articulata e gresit zis.
in engleza este Switchable (Rocker) Finger Follower sau Switching Roller Finger Follower.
in romana s-ar traduce Culbutor Comutabil.
DEX online descrie biela ca organul de masina dintre arborele cotit si piston, nimic altceva decat o piesa cu 2 articulatii cilindrice la capete. Deci e gresita si improprie denumirea de biela la acest sistem.
Mai intervin și mecanicii de conjunctură, fani toyota, plastic de instanbul și cvt de râsul lumii, dar un picuț mai ieftin pe yaris, care e juma' de mașină. :)
Până și un Ceed GT de la Kia, relativ comparabil ca performanțe, deși mult sub Civic, e la același nivel de preț. Deci comentatorii nu se califică pentru o mașină atât de urâtă și fac spume. :))))))
Dați-vă cu ea și dabi dupe, comentați. (voit scris de cocalar)
Așa și vulpea...