Drivetest Ford Puma ST

Ford Puma ST zoom
de Cornel Șocariciu, Foto: Ciprian Mihai
Luni, 16.11.2020
Mamba verde

Ford a analizat cu atenție segmentul SUV-urilor mici de volum și a observat veriga lipsă: un model de performanță. Nu doar americanii au văzut această eroare din matrice, însă ei au fost cei care s-au mișcat rapid și cu ajutorul inginerilor din cadrul Ford Performance au ieșit în față cu Puma ST.

Primul SUV de performanță produs la Craiova a fost prezentat în urmă cu câteva luni, iar acum a venit momentul pentru primul test cu modelul fabricat în inima Olteniei.

Asemeni unui mamba verde, Puma ST știe să se camufleze și să nu deranjeze. Modelul constructorului american se integrează perfect în peisajul urban asupra căruia s-au năpusitit hoardele de SUV-uri, însă poate ieși rapid în evidență prin atitudinea cu care a fost înzestrat.

Cunoștințele diviziei Ford Performance au transformat modelul american într-un vânător capabil să atace brusc, brutal și în mod repetat.

Ford Puma ST

  • Pret de pornire 29250 €
  • Pret model testat 35900 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Un model Ford Performance echipat cu un motor cu trei cilindri? Da, în ciuda faptului că acum câțiva ani o astfel de strategie ar fi fost neverosimilă. Experiența acumulată odată cu lansarea actualului Fiesta ST a dus la extinderea ofertei și pentru Puma ST.

SUV-ul de performanță din segmentul mic va fi disponibil exclusiv cu propulsorul EcoBoost de 1.5 litri. Motorul livrează 200 de cai putere la 6.000 rpm și 320 Nm (cu 30 Nm în plus comparativ cu Fiesta ST) între 2.500 și 3.500 rpm.

Deși sub capotă sunt doar trei cilindri care cântă partitura scrisă de inginerii Ford Perfomance, americanii au reușit să acordeze într-un mod plăcut propulsorul lui Puma ST. Nu vei avea parte de vibrațiile apăsătoare specifice unui motor cu trei cilindri și nici de un sunet deranjant. Din contră. Ford reușește să propună un motor care sună bine, aproape baritonal.

Pentru acest efect menit să ajungă în subconștient, Ford folosește două procedee. Primul este sistemul de evacuare cu terminații duble care, în modurile Sport sau Track, oferă acele Pops & Bangs gândite pentru a face deliciul pasionaților de motorsport. Al doilea are legătură cu sistemul audio și vine sub forma unui sunet augmentat. În acest păcat au căzut multe sportive din ziua de astăzi, motiv pentru care îi putem ierta ieșirea lui Puma ST.

Motorul SUV-ului Ford este agil, livrează rapid resursele și se descurcă bine atât în oraș, cât și la viteze de drum național sau autostradă.

Avem în față un model de performanță, însă Ford nu a uitat că în momentul actual eficiența și consumul de carburant contează. Astfel, Puma ST a fost echipat cu un sistem care poate opri un cilindru atunci când nu vrei să exagerezi cu accelerația, iar tot acest proces are loc în doar 14 milisecunde. Și pentru ca lucrurile să fie cu adevărat îndreptate către eficiență, Ford l-a înzestrat pe Puma ST și cu un mod de rulare Eco (SUV-ul devine primul model din gama Ford Performance cu un mod de rulare orientat către un consum mai mic de carburant).

Pentru exploatarea resurselor, Ford a pregătit o transmisie manuală cu șase trepte, semn că producătorul își dorește ca omul aflat în spatele volanului să fie implicat tot timpul. Transmisia este precisă și bine etajată, iar pentru senzații sportive intense în limitele vitezei legale poți abuza din plin de treapta a doua și a treia. În plus, fiecare schimbare de treaptă oferă și un mic click metalic. 

Consum

Pentru un SUV de performanță, ai putea spune că valorile trecute de producător în fișa tehnică în dreptul consumului de carburant nu sunt importante. Dar atunci când alegi Puma ST ca mașină de zi cu zi, acest capitol nu poate fi ignorat.

Pentru testul cu SUV-ul produs la Craiova am avut la dispoziție o singură zi, iar traseul a fost unul variat. Am ales câteva zone virajate, porțiuni de drum național, autostradă și oraș. La finalul testului, computerul de bord a afișat un consum mediu de 8.6 litri/100 de kilometri. În marea majoritate a timpului am avut un ritm de mers normal, însă au existat porțiuni unde cei 200 de cai putere și-au făcut de cap. Pe parcursul testului am variat și modurile de rulare, de la Eco și Normal la Sport și Track.

În fișa tehnică, Ford spune că Puma ST va consuma în medie 6.9 litri/100 de kilometri.

În mod normal, rândurile următoare ar fi fost dedicate valorilor promise de rivalii lui Puma ST. Doar că, SUV-ul de performanță de segment B dezvoltat de Ford își poate vedea de drum nestingherit. Deși Hyundai și Volkswagen sunt tot mai aproape să lanseze Kona N și T-Roc R, Puma ST defilează de unul singur în segment.

Totuși, pentru a avea un punct de reper, îl vom pune pe Puma ST față în față cu Fiesta ST. În cazul Hot Hatch-ului, Ford anunță un consum mediu mixt de 7.0 litri/100 de kilometri, valoare mai mare cu 0.1 litri/100 de kilometri comparativ cu cea trecută în fișa tehnică a lui Puma ST.

Performanţe

Logo-ul ST amplasat pe grila frontală spune multe povești, iar toate fac trimitere către performanță. Cei 200 de cai putere livrați de motorul cu trei cilindri sunt suficienți pentru ca Puma ST să accelereze de la 0 la 100 km/h în 6.7 secunde, cu 0.2 secunde mai lent comparativ cu fratele Fiesta ST.

Pentru a putea obține valoarea trecută de Ford în fișa tehnică, bifează și pachetul opțional Performance. Costă 1.000 de euro și, printre altele, acesta plusează cu funcția Launch Control.

În ceea ce privește viteza de top, SUV-ul mic promite 220 km/h, în timp ce Hot Hatch-ul americanilor propune 232 km/h.

Interior

Pentru a înțelege din start că în fața ta se află un model Ford Performance, americanii propun câteva elemente care să-ți atragă atenția. Dacă nu ai observat logo-ul ST amplasat pe grila frontală, atunci mai ai o șansă cu luminile de întâmpinare care proiectează pe asfalt denumirea versiunii de performanță.

Imediat ce deschizi portiera vei descoperi pragurile din aluminiu semnate Ford Performance. În partea de jos a volanului și pe covorașe stă aceeași siglă ST, iar scaunele, extrem de bine profilate, au fost brodate pe lateral cu numele Recaro.

Interiorul lui Puma ST rămâne un mix. În partea de sus a planșei de bord descoperi materiale moi și plăcute la atingere, în timp ce în zona inferioară simțurile vor fi deconectate de plastice mai puțin prietenoase.

Există zone acoperite cu un material care imită textura fibrei de carbon, iar scaunele sunt îmbrăcate cu tapițerie Dinamica. Povestea se repetă și cu fețele portierelor unde materialele moi se întrepătrund cu plasticele dure.

Ford Puma ST propune și un pachet interesant de spații de depozitare. Există un compartiment dedicat telefonului mobil amplasat în partea de jos a consolei centrale, pe tunelul median se află două suporturi pentru pahare și un spațiu pentru lucruri de mici dimensiuni, iar cotiera, deși îngustă, este destul de adâncă. Pe fețele ușilor vei putea depozita două sticle de apă de 0.5 litri și alte obiecte mici.

În partea din spate, pasagerii vor primi spațiu decent pentru picioare, însă la nivelul capului vei avea probleme dacă ai o înălțime mai mare de 1.80 metri.

Totuși, Puma ST plusează cu un portbagaj al cărui volum măsoară 456 de litri. Hayonul va putea fi comandat cu un sistem acționat electric, iar sub podeaua portbagajului se află Megabox-ul. Este un fel de cutie în care vei putea depozita bagaje cu o greutate maximă de 50 de kilograme sau obiectele murdare.

Preţ de achiziţie

Pe piața din România, Ford Puma are un preț de pornire de 20.800 de euro, însă dacă adaugi măiestria Ford Performance și un motor pe măsura denumirii ST, atunci calculele încep de mult mai sus.

Prețul de bază al lui Ford Puma ST pe piața din România este de 29.250 de euro. Versiunea ST2, care plusează cu o serie de echipamente, are un preț de pornire de 32.250 de euro.

Pe lângă dotările standard generoase, Ford mai propune și un pachet opțional denumit Performance. Acesta costă 1.000 de euro și include diferențialul cu alunecare limitată, sistemul Launch Control și indicatorul pentru schimbarea treptelor de viteză. 

În cazul lui Fiesta ST, pe piața din România mai poate fi comandată doar varianta de top ST3, iar prețul de pornire este de 24.750 de euro. Și în cazul Hot Hatch-ului, pachetul de performanță care include diferențialul cu alunecare limitată este oferit opțional pentru 950 de euro.

Siguranţă

Organizația EuroNCAP a testat la finalul anului trecut noul Puma. Modelul produs la uzina din Craiova a obținut un punctaj general bun și a fost răsplătit cu cinci stele de siguranță.

SUV-ul de segment mic a fost notat cu 94% în dreptul capitolului dedicat protecției adulților și cu 84% pentru protecția copiilor. Testele care măsoară protecția utilizatorilor vulnerabili ai drumurilor au fost încheiate de Puma cu un calificativ de 77%, în timp ce sistemele moderne de sigurană au funcționat corespunzător și au fost notate de specialiști cu 74%.

Pe lista echipamentelor opționale, Ford a pregătit un pachet dedicat sistemelor de siguranță. Acesta costă 1.400 de euro și include următoarele: sistem de asistență pre coliziune (cameră video și radar), sistem pentru monitorizarea unghiului mort cu funcții Cross Traffic Alert și Active Braking, pilot automat inteligent adaptiv cu funcție Evasive Steering, sistem de asistență la parcare și cameră video pentru mersul cu spatele.

Ţinută de drum

Ford Puma ST se poate transforma rapid într-un vânător gata să atace brutal și în mod repetat. Americanii au reușit mereu să producă modele de performanță bune, iar SUV-ul fabricat la uzina din Craiova se înscrie în aceleași reguli.

Spre deosebire de Fiesta ST, Puma ST oferă o suspensie spate cu o rigiditate la torsiune mai mare cu peste 40%. Arcurile spate sunt tot unele vectoriale și funcționează cu amortizoare Hitachi twin-tube modificate pentru a limita efectele în momentul destinderii. La toate acestea se adaugă și un set de bare anti-ruliu noi. Pentru ca efectul să fie complet, diferențialul cu alunecare limitată rămâne un opțional pe care trebuie să-l bifezi.

Deși în catalogul Ford îl vei găsi pe Puma ST în dreptul SUV-urilor, modelul americanilor reușește să ofere un comportament dinamic demn de un Hot Hatch. Devorează virajele rapid și clinic, se înclină foarte puțin și îți oferă încrederea necesară pentru a ataca apexul de fiecare dată. Dacă în oraș, suspensiile rigide îți vor da bătăi de cap, pe drumurile virajate vei descoperi cum acestea lucrează impecabil pentru ca tu să ai parte de o experiență dinamică cât mai plăcută. Există și puțin torque steer, cât să-ți amintească de faptul că sub capotă se află 200 de cai putere. 

Diferențialul anulează din comportamentul subvirator specific unui model cu roți motrice față și va favoriza cât mai multe sesiuni pe circuit. Tot pentru aceste momente, Ford oferă și modul de rulare Track, care eliberează ceva mai mult din lanțul în care este ținut Puma ST de sistemul ESP.

Dar performanța nu se obține doar prin viteza ridicată din viraj, ci și printr-un timp de frânare cât mai mic. De aceea, Ford oferă pe Puma ST discuri de 325 de mm (+17% comparativ cu cele de pe restul versiunilor) pe puntea față, respectiv 271 de mm pe puntea spate.

Răspunsul sistemului de direcție a fost și el îmbunătățit comparativ cu cel al versiunilor normale, iar Puma ST reușește să comunice tot timpul ce se întâmplă la nivelul asfaltului. Totuși, sistemul de direcție cu raport variabil s-ar putea să nu fie pe placul puriștilor care își vor dori o reacție ceva mai liniară.

Vizibilitate

Dacă aș vrea să mă exprim plastic, aș spune că Ford Puma ST seamănă mult cu un hatchback care a băut câteva shake-uri proteice în plus. Are forme bine definite, atent creionate de designerii Ford, însă vizibilitatea nu este punctul lui forte.

Oglinzile laterale sunt mici, iar montanții față, cam groși în partea inferioară, îți pot pune probleme în virajele strânse sau în intersecții. Nici luneta lui Puma ST nu oferă suficientă vizbilitate.

Dacă vrei să reduci din acea senzație de claustrofobie, poți opta pentru trapa acționată electric (disponibilă opțional doar pe varianta ST2 pentru 1.000 de euro), iar dacă ai nevoie de ajutor atunci când pachezi, Ford oferă atât o cameră video pentru mersul cu spatele, cât și un asistent la parcare.

Tehnologie

Deși ai un motor puternic și o cutie de viteze manuală, Puma ST se recomandă ca fiind un SUV de performanță modern. Și spun asta pentru că în spatele volanului se află un instrumentar digital de bord cu diagonala de 12.3 inch a cărui temă se schimbă în funcție de modul de rulare ales.

Zona centrală a acestuia poate fi personalizată și oferă informațiile selectate de tine (inclusiv activarea modul Launch Control cu o simplă apăsare de buton).

În partea centrală a plașei de bord se află un ecran tactil cu o diagonală de 8 inch. Ford folosește SYNC 3, un sistem simplu de operat și de înțeles. Totuși, reacțiile acestuia sunt uneori întârziate.

Dacă vrei ca pe ecranul tactil să ai o imagine familiară, Puma ST oferă și conexiune Apple CarPlay și Android Auto (am testat Apple CarPlay și funcționează rapid și fără întreruperi sau întârzieri).

Totodată, Puma ST propune un sistem audio B&O, scaune și volan încălzite, plus tehnologiile de asistență și siguranță pe care le-am amintit în dreptul capitolului dedicat.

Design

Am spus la început că Puma ST știe să se camufleze în jungla urbană plină de SUV-uri. Dar asta nu înseamnă că nu are elementele necesare pentru a putea fi recunoscut rapid.

În cazul SUV-ului de performanță, Ford a optat pentru spoilere modificate, un sistem de evacuare cu două terminații, o grilă frontală ușor restilizată și jante din aliaj cu diametrul de 19 inch. Peste toate acestea a fost presărat și logo-ul ST, dar și o nuanță nouă de caroserie. Se numește Mean Grean și este disponibilă opțional pentru 1.250 de euro.

Astfel, Puma ST reușește să tragă o linie vizibiliă față de restul versiunilor de până acum și să-și pună și mai mult în valoare formele.

Nu ne-a placut

  • Materialele plastice dure
  • Spațiul pentru pasagerii din spate
  • Sunetul motorului amplificat prin boxe

Ultimele teste


  • Simfonie pentru suflet

  • Alianță neașteptată

  • Îndrăzneț

  • Suflet iberic

Comentarii (20)

  • Hopa! Sunt primul? Interesant :)
    Ca si masina de altfel! Foarte frumoasa, performante bune (asteptam sa apara concurenta ca sa putem compara), pretul este decent. Am vazut destul de multe Puma pe strada (nu ST) asadar, cel putin pe piata din Romania, este un model de succes.
    Bravo Ford!
    16 71
  • 36k euro pt un Tamagotchi de-asta? Astia chiar au luat-o razna.
    68 15
  • netam-nissan
    tare felina serpiliana si nu prea scumpa, dar la noi se va vinde ca painea verde.
    adica putin ca nu e germanoasa si prietenii te invidiaza doar pentru ceva haudi beamve mertan cu 115 cai dar finisare sport decit cu 200 cai la fel de invizibili.
    60 7
  • ma batea gandul sa-mi schimb fordul de un litru ca e submotorizat inclusiv pentru Targul Neamt dar la cat costa asta nou mai bine il pastrez pe cel vechi
    28 19
  • blabla
    De ce are numere de Germania daca e produsa la noi?
    26 13
  • Octavian
    Mi-ar placea o Puma cu motor de ST dar cu suspensii de Puma Titanium :). Sau ceva intre ele.
    Cat despre pret - Ford obisnuieste sa puna preturi mari de lista dar apoi ofera discount-uri mari. Inmultiti cu 0,75-0,8 ca sa va dea pretul corect.
    34 7
  • @Octavian
    Corect, Ford e cunoscut ca face discounturi mai mari de 20%. Dar una e 20% din 20k euro , alta e 20% din 36k euro.
    24 2
  • @fanel, Nu știu cât de mult te pricepi la mașini, dar bănuiesc că foarte puțin spre deloc. Adică să afirmi că este submototrizat la 1.5 litri și 200 cp - 320 Nm , cu sută în 6.7 secunde, chiar mă minunez că nu te-au luat specialist la Ford Performance
    22 7
  • @fanel ... scuze am citit comentariul tau in diagonala...
    De mult tot spun sa schimbe fontul asta care abia se vede. Inca o data scuze!
    29 1
  • tatraurs
    @ds

    Scuzele acceptate, imi place sa-mi bat joc de fanel si drujba lui de 1L cu care se tot lauda.
    4 7
  • LUCCI LUCIANO
    36000 de euro pt o masina sportiva dar cu sunetul motorului....in boxe!?!?!?!
    12 1
  • Ciprian
    Ma seaca rau producatorii auto cu preturile astea umflate si apoi reducerile astronomice. Cum a fost si cred ca mai e si la ford-ul asta. Pleaca de la 20k dar acum e super oferta si-l poti lua cu 15k(nu mai stiu cat era exact).

    Oricum, cred ca exista pe piata masini mai ieftine cu 200CP. Ceed GT?
    15 0
  • Feisbuceala La Max
    21.000E - Kia Ceed GT 204 CP 7 ani GARANTIE
    17 3
  • Romania Te Iubesc
    Ce-i cu Fiesta asta la 30k euro ?!
    Garda la sol 152mm si ampatament 2588 mm?!
    Garantie 3 ani / 100.000km la fel ca Dacia !?
    Jucarie de atarnat prin mall-uri :)))
    14 2
  • Feisbuceala La Max
    35.000 Euro - Ford MUSTANG 2.3 ecobust 290 CP importat tocmai din SUA
    13 3
  • Feisbuceala La Max
    14.200 Euro - SsangYong Tivoli cu 163 CP , garda la sol 178 mm si 10 ani GARANTIE !!!
    9 6
  • Fabrica de la Craiova trebuie sa faca ceva in privinta calitatii de asamblare care este ...execrabila , ca si la Ecosport dealtfel. Masina asta are un potential incredibil, preturile nu sunt exagerate desi nici eu nu inteleg de ce sperie lumea cu acele preturi de lista ,fiindca la dealer ai surpriza sa dai de discounturi enorme asa cum mentionau si altii mai sus .Sunt destule detalii discutabile la masina asta, depinde de gusturile fiecaruia , dar toate se termina atunci cand intri in masina si vezi cum se misca consola centrala inpreuna cu cotiera de zici ca-i pusa la misto acolo, lufturi peste tot pe unde sunt aplicate materialele alea pe bord sau pe fetele de usa, plafonul care flambeaza incredibil de mult la cea mai mica atingere cu degetul, etc. Iti cam trece instant euforia/mandria ca-ti iei o masina fabricata la noi si te face sa te mai gandesti sau chiar sa te razgandesti
    13 0
  • @tratraurs Niet,niet,gresesti,nu eu m-an semnat cu numele de Fanel.
    1 0
  • Eu vreau doar 5-6L V12 diesel , să pot intoxica primăria cu monoxid.... și nici nu voi plăti impozit pe ea.

    L.E. Am fost anul acesta la reprezentață pentru o Puma și nu am reușit să comand una diesel, m-au tot dus de nas... vroiau neapărat să-mi vândă 3cilindri benzină (motor dezechilibrat). eu nu vreau benzină să ia foc în caz de unu din spatele meu, în trafic, decide să închidă ochii la volan....
    0 7
  • La o echipare de varf, de 37,000EUR, negociat cu dealer-ul, o poti scoate usor sub 30k. Pretul este foarte bun pentru pasionati.
    0 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru