Joi, 07.09.2023
- Comenteaza
- Trimite pe:
Una dintre cele mai mari provocări pentru producătorii auto cu pedigree ține de tranziția la viitorul pur electric. Nu pentru că nu vor putea produce mașini electrice. Deja (aproape) toți producătorii au cel puțin o astfel de variantă în portofoliu. Ci pentru că majoritatea acestora au și versiuni de performanță atașate modelelor de volum.
Pentru Ford, care a oferit diferite versiuni RS, ST și, mai ales, GT de-a lungul timpului, aceasta e o bătaie de cap suplimentară. Cum modifici un Mustang Mach-E, astfel încât să merite să poarte sigla GT pe portbagaj?
După reacția publicului larg la apariția lui Mach-E, toate sprâncenele încruntate din lume s-au întors către Ford. Ulterior, americanii au venit cu ceea ce se numește Mach-E GT, cea mai puternică, dar și cea mai bună variantă din gama modelului electric.
Însă, sunt oare de ajuns modificările operate de americani pentru a mai reduce din ridurile criticilor? Am încercat să aflăm, de data asta pe drumurile patriei.
PREZENTAREA VIDEO A MAȘINII NOASTRE DE TEST
Ford Mustang Mach-E
98kWh 487CP GT AWD
- Pret de pornire 74.500 €
- Pret model testat 83.700 €
Motor / Transmisie
Dacă te uiți la specificațiile tehnice ale lui Mach-E GT s-ar putea să realizezi, destul de repede, că oamenii de la Ford Performance Center nu s-au jucat atunci când l-au dezvoltat. Cu două motoare electrice la bord și un total de 487 CP, Mach-E GT este unul dintre cele mai puternice modele de serie puse în producție de către cei de la Ford. Practic, vorbim de mai multă putere decât pe Mustang Mach 1, cu al său V8 sub capotă.
Când vine vorba de cuplu, deja totul ia o întorsătură drastică în favoarea „puștiului” electric, care se poate baza pe 860 Nm. Și, deși mașina are tracțiune integrală, cu câte un motor electric pe fiecare punte, ar fi bine să știi că cel de pe puntea spate va funcționa permanent, în timp ce motorul de pe puntea față va interveni în anumite condiții.
Dacă vrei ca acesta să fie activ tot timpul, trebuie să te joci puțin cu modurile de condus. Acestea nu au nume „normale”, ci adaptate specificului mașinii. Iar asta îmi place.
Cel mai economic mod se numește „Whisper”, pentru că vei putea auzi și cele mai mici șoapte din habitaclu atunci când îl folosești. De partea cealaltă a baricadei, ai modul „Untamed”, pentru că acest Mustang devine cam nărăvaș atunci când îl activezi. În acest mod, motorul electric de pe puntea față e tot timpul pregătit.
Iar dacă în modul „Whisper” pedala de accelerație se comportă predictibil și livrarea resurselor este aproape de modul convențional al motoarelor termice, Untamed spune altă poveste. În acest fir narativ, răspunsul pedalei de accelerație este instantaneu, la fel ca fenomenul de lipire al cefei de tetieră. Poate am putea găsi un cuvânt pentru acest procedeu. Ar fi de ajutor pe viitor.
De fapt, accelerația în acest mod este atât de brutală, încât de multe ori am simțit că cele 4 roți rup aderența.
Consum
Datele de consum oficiale pentru Ford Mustang Mach-E GT spun că bateria de 91 de kWh ar trebui să îți ofere o autonomie de până la 490 de kilometri. Ei bine, cifra aceea poate fi depășită, în anumite condiții.
Dacă rulezi pe secțiuni de Drum Național, cu viteze cuprinse între 70 și 100 km/h (limitele de viteză cel mai des întâlnite), atunci ai ocazia să atingi o autonomie de peste 500 de kilometri. Altfel, prin oraș, consumul mediu a fost de 24 kWh/100 km (380 km autonomie), iar pe autostradă de 28 kWh/100 km (325 km autonomie).
Fiind vorba despre o mașină electrică, trebuie să vorbim și despre timpii de încărcare. Aceștia vor depinde de nivelul de putere al încărcătorului, după cum urmează:
La 2.3 kWh - 230V / 1x10A – necesare 45 ore, rată încărcare de 9 km/h
La 16A(3.7 kWh) - 230V / 1x16A – necesare 28 ore, rată încărcare de 15 km/h
La 32A(7.4 kWh) - 230V / 1x32A – necesare 14 ore, rată încărcare de 29 km/h
La 16A(11 kWh) - 230V / 3x16A – necesare 9.5 ore, rată încărcare de 43 km/h
La 32A(22 kWh) - 230V / 3x32A – necesare 9.5 ore, rată încărcare de 43 km/h (limitat de computerul mașinii)
La 50 kW DC – putere maximă 50 kW, putere medie 45, necesare 86 minute, rată medie de încărcare - 200 km/h
La 100 kW DC - putere maximă 100 kW, putere medie 75 (limitat de computerul mașinii), necesare 52 minute, rată medie de încărcare - 330 km/h
La 150 kW DC - putere maximă 150 kW, putere medie 90 (limitat de computerul mașinii), necesare 43 minute, rată medie de încărcare - 400 km/h.
Cât despre rivali, comparațiile corecte trebuie făcute cu modele de performanță de la aceștia, iar pentru că vorbim despre un SUV compact de performanță, lista include Tesla Model Y Performance și Kia EV6 GT, printre altele.
Ei bine, Tesla pretinde o autonomie maximă cu doar 24 de kilometri mai bună (514 km), în timp ce Kia EV6 GT se oprește la 424 de kilometri. Trebuie menționat că modelul sud-coreean are la dispoziție și o baterie mult mai mică, de doar 74 kWh net.
Performanţe
Conform fișei tehnice, Ford Mustang Mach-E GT atinge 100 km/h în doar 4.4 secunde. Mult, puțin? Pai ce metodă mai bună de a aflat decât prin comparație cu alte rivale din segment.
Tesla Model Y Performance, cu ai săi 534 CP și 660 Nm cuplu, are nevoie de numai 3.7 secunde. Cu un mare asterisc. Practic, timpul oficial oferit de Tesla e un pic trunchiat, în sensul că e timpul oficial dar cu 1-foot rollout, o metodă care presupune măsurarea accelerației după punerea în mișcare a mașinii și parcurgerea a 30 de centimetri. E o chestie americană. Ford Mustang Mach-E GT este fix la fel de rapid dacă folosim aceeași metodă de măsurare.
Kia EV6 GT, în schimb, este mai rapidă decât ambele, fără niciun fel de truc ascuns: 3.5 secunde până la 100 km/h. Asta și grație puterii totale de 585 CP și 740 Nm cuplu motor.
Viteza maximă pentru Mach-E GT este de 200 km/h, o valoare apreciabilă, în mod normal, în condițiile în care marea majoritate a vehiculelor electrice se rezumă la 160 km/h. Dar aici vorbim despre modele de performanță, iar în timp ce Model Y Performance se oprește la 250 km/h, Kia EV6 GT urcă mai sus, la 260 km/h.
Interior
Modificările „suferite” de Mach-E GT la interior, comparativ cu un model de serie sunt limitate la câteva locuri cheie. De exemplu, imediat ce deschizi ușa, folosind un buton, nu un mâner, vei observa scaunele noi.
Acestea arată foarte bine, dar, pe lângă asta, oferă și foarte mult suport lateral, fără a tăia din confortul resimțit. Câteva detalii îți fură privirea, cum ar fi logo-ul GT de pe cotiera centrală sau spătarele aproape monobloc. Aici am și prima critică: materialele de pe spătarul scaunelor față nu e de cea mai bună calitate, plasticul ales dovedindu-se extrem de sensibil.
În rest, în afară de sigle GT, ici și colo, nu ai senzația că te afli într-o mașină de top din gama Mach-E. Ecranul uriaș de 15.5 inch este la locul său, materialele sunt de calitate bună în majoritatea locurilor, iar boxele sistemului B&O sunt în continuare ascunse în spatele unui material textil, pe bord.
Spațiile de depozitare sunt îndestulătoare și generoase de cele mai multe ori. Buzunarele din uși pot fi considerate o excepție, aparent din cauza difuzoarelor generoase ale sistemului audio, care nu îți permit să depozitezi sticle ceva mai mari, imediat sub ele. Compensează spațiile de pe consola centrală, cotiera, torpedoul, precum și cele două portbagaje pe care le ai la dispoziție. Da, pe Mach-E ai un portbagaj în față, de 81 de litri, precum și unul tradițional, în spate, de 402 litri.
Rivalii săi, menționați anterior, stau ceva mai bine la acest capitol. Kia EV6 GT are un portbagaj de 480 de litri și un frunk de 20 de litri, în timp ce Tesla Model Y Performance deja e în altă ligă, cu 854 de litri în portbagaj și 117 în partea din față.
Locul pentru pasageri este generos în partea din față, dar mai ales în spate. Am fost surprins de cât spațiu oferă la cap Ford Mustang Mach-E. Asta chiar dacă ai un acoperiș panoramic inclus în standard. Sigur, nu îl vei putea deschide, precum în cazul unei trape tradiționale, dar sticla este tratată special pentru a te proteja de soare.
Tot pe locurile din spate o să observi că tunelul median pur și simplu nu există, iar asta va facilita accesul în spate, precum și posibilitatea de a transporta până la 3 adulți pe distanțe ceva mai lungi.
Preţ de achiziţie
Pentru că vorbim despre versiunea de top a lui Mach-E, prețul de pornire nu avea cum să fie accesibil. Vorbim, totuși, de o mașină cu aproape 500 de cai putere și performanțe mai mult decât decente.
Astfel, dacă vrei o asemenea mașină în România, prețurile încep de la 74.500 de euro. Nu te speria, pentru că există o promoție care reduce prețul la 63.100 de euro, iar din aceștia poți să mai scazi aproximativ 11.000 de euro cu programul Rabla Plus. Prin urmare, ajungi la un preț de 52.000 de euro, final. Mai mult decât decent pentru un astfel de automobil.
Modelul nostru de test a costat 83.700 de euro, preț de listă, fără nicio promoție. Printre dotările standard vei găsi: Asistent Ford CO-PILOT 360, Bară stabilizatoare față și spate, Camera spate digitală cu asistență la parcarea cu spatele, Discuri de frâna Brembo cu etriere roșii, Funcție telefon în loc de cheie, Pilot automat auto adaptiv inteligent cu asistență pentru autostradă și monitorizare șofer, Scaune față Ford Performance, sistem audio B&O, jante de 20 de inch, Suspensie MagneRide și multe altele.
Pentru un Tesla Model Y Performance prețurile încep de la aproximativ 60.000 de euro, înainte de eco-bonusuri.
Siguranţă
Ford și-a făcut bine temele cu Mach-E. Ar fi fost o greșeală care l-ar fi costat enorm, dacă acest Mustang nu ar fi performat la toate capitolele. Vizita la EuroNCAP a confirmat că Mustang Mach-E este o mașină de cinci stele, chiar una dintre cele mai sigure de pe piață în acest moment.
Modelul a fost testat acum doi ani și a primit cinci stele pentru siguranța oferită. Protecția oferită adulților a fost evaluată la 92%, protecția oferită copiilor a fost evaluată la 86%. Sistemele de asistență de la bordul acestui Mustang electric au fost evaluate la 82%, iar protecția oferită pietonilor a primit 69%.
Mach-E vine echipat cu sistem de asistență pre-coliziune cu cameră și radar, e-Call, AEB (Frânare de urgență autonomă), sistem de monitorizare a distanței față de mașinile din față, ESA (sistem de efectuare a manevrelor evazive de urgență), sistem de avertizare pentru unghiul mort cu alertă la intersectarea cu traficul și altele.
Ţinută de drum
De la început ar fi bine să fii împăcat cu faptul că o greutate de 2.4 tone nu face bine la dinamică. Asta este, de altfel, marea provocare a producătorilor auto din acest moment: cum să faci o electrică sportivă, fără să reduci drastic autonomia.
Ei bine, cei de la Ford se bazează pe suspensia MagneRide pentru asta. Asta este cea mai mare diferență între un model GT și unul „normal” din gama Mach-E, atunci când vorbim despre comportamentul rutier.
Practic, această suspensie adaptivă modifică substanțial modul în care se conduce Mach-E GT. Cu ajutorul ei, modelul de performanță se simte mult mai stabil și mai „închegat”, la orice viteză. Iar asta îți inspiră încredere și te face să cauți limitele de aderență.
Din nefericire, acestea vor fi găsite destul de repede. Deși mare parte din greutate este poziționată jos, cât mai aproape de sol (bateria fiind ascunsă în podea), tot vorbim despre mase destul de mari. Din dorința de a face mașina cât mai eficientă, un echilibru fragil a trebuit păstrat când a venit vorba de lățimea anvelopelor. În mod normal, pe o mașină termică cu aproape 500 de cai, vorbești de lățimi de calibrul 285 sau 295. Aici ne-am mulțumit cu doar 245, iar asta înseamnă că vei putea derapa destul de ușor. Partea bună este că poți controla această derapare. La limită sau atunci când bruschezi mașina, reacțiile sunt progresive.
Direcția este foarte precisă și parcă are un pic de feedback cu ajutorul cărui poți să îți dai seama ce face puntea față. Surprinzător pentru un model electric. Nu în ultimul rând, trebuie să vorbim despre frânele Brembo, care au făcut față cu brio, deși necesită o mică perioadă de acomodare, mai ales la viteze mici.
Vizibilitate
Ford Mustang Mach-E GT beneficiază de suprafețe vitrate destul de generoase. De la geamurile mari de ambele părți ale mașinii, până la acoperișul panoramic, ai multă sticlă în jurul tău. Parbrizul este lat și nu e foarte înclinat, favorizând o vizibilitate bună a drumului, de la volan. Nici montanții față nu sunt foarte mari, ca să simți că te împiedică.
Oglinzile laterale sunt destul de mici totuși, mai ales având in vedere proporțiile mașinii. Cel mai probabil, acestea au fost dimensionate astfel pentru a îmbunătăți aerodinamica mașinii. Am fi preferat cu siguranță o soluție ceva mai mare, chiar dacă am fi pierdut câțiva kilometri de autonomie. Mai ales că ai de unde.
În spate, vizibilitatea e limitată de luneta cu înclinare destul de mare, precum și de tetierele pasagerilor spate. Din fericire, mașina poate fi echipată cu un sistem de camere foarte bun, care te va ajuta în parcările aglomerate.
Tehnologie
Ford Mustang Mach-E, este destul de bine dotat din punct de vedere tehnologic. Mach-E se remarcă prin funcționalități de top, comparabile cu cele oferite de ceilalți producători auto din segment.
De exemplu, la livrarea mașinii vei primi o singură cheie fizică. Ciudat? Nu chiar, întrucât îți poți transforma telefonul într-o cheie digitală prin intermediul aplicației special dezvoltate de către Ford.
Sistemul multimedia permite crearea de profiluri locale cu setări personalizate pentru fiecare utilizator, salvate pe telefoanele acestora. Asta înseamnă că, atunci când un membru al familiei folosește mașina, setările individuale, de la ajustarea scaunului până la tema preferată a sistemului multimedia, se vor aplica automat. Chiar și estimarea autonomiei se adaptează în funcție de stilul de condus al fiecărui utilizator.
Dacă rămâi fără baterie la telefon nu ai de ce să îți faci griji. Poți accesa mașina folosind un cod de acces pre-configurat, introdus prin intermediul unui panou digital tactil de pe portiera șoferului. De asemenea, poți seta un cod PIN în interiorul mașinii prin intermediul sistemului multimedia, care îți permite să pornești mașina în cazul în care telefonul tău este descărcat și cheia fizică nu este la îndemână.
Sistemul SYNC4, ascuns în interiorul ecranului central de 15.5 inch, vine cu meniuri variate, ușor de înțeles și accesat. Ecranul este împărțit în două zone, partea superioară fiind destinată meniului curent, în timp ce partea inferioară include sub-meniuri, scurtături și panoul de control al sistemului de climatizare.
Cel de-al doilea ecran, de 10 inch, poziționat deasupra volanului, reprezintă instrumentarul de bord al mașinii. Aici, informațiile afișate sunt concise, cuprinzând viteza, indicatoarele rutiere, autonomia și nivelul de încărcare al bateriei.
În fața acestui ecran se află două camere cu infraroșu, care monitorizează în mod constant nivelul de atenție al șoferului. Acestea vor fi folosite în viitor pentru a oferi un sistem de conducere semi-autonom, care nu va mai impune necesitatea menținerii mâinilor pe volan. Deocamdată, sistemul de conducere semi-autonom nu este disponibil în Europa.
Design
Despre Mach-E am mai vorbit și, deși a fost criticat pentru folosirea numelui „Mustang” în denumirea completă a modelului, avem în față o mașină arătoasă.
Designerii au reușit să păstreze profilul de fastback al originalului, chiar dacă modelul de față are două uși în plus. Per total, Mustang Mach-E atrage atenția și am primit multe complimente în trafic, de la oameni care nu aveau prejudecăți.
Culoarea Cyber Orange a contribuit din plin la asta, dar și detaliile care diferențiază un GT de un Mach-E normal. Printre ele vei găsi grila frontală în culoarea caroseriei, designul mai agresiv în partea frontală, spoilerul adăugat pe bara față sau difuzorul de pe bara spate. Avem și sigla GT mare pe hayon, care înlătură orice îndoială, precum și jantele de 20 de inch, cu design specific și discuri uriașe în spatele lor.
Per total, o simplă privire în direcția lui Mustang Mach-E GT îți spune imediat că nu e de joacă și că ar trebui să tratezi lucrurile cu seriozitate.
Ne-a placut
- Accelerația puternică în modul Untamed
- Suspensia mult îmbunătățită
- Tehnologia de la bord
- Spațiul generos pe bancheta din spate
- Designul exterior agresiv
Nu ne-a placut
- Consum crescut de energie la viteze mari
- Izolarea fonică la viteze mari
- Rigiditatea suspensiei pe anumite suprafețe
Ultimele teste
-
BMW Seria 5
Gigant -
Toreador -
Vedetă -
Legendă
Ştiri despre Ford
-
În a noua lună din 2024, uzina Dacia de la Mioveni a înregistrat o ușoară scădere a producției, comparativ cu aceeași lună din 2023. De cealaltă parte, Ford a încheiat luna septembrie cu un nou record de producție. (Vineri, 25 Octombrie)
-
Constructorul american de automobile anunță o nuanță exterioară nouă pentru Mustang 60th Anniversary. De asemenea, Ford plusează cu o grafică retro pentru instrumentarul de bord digital. (Luni, 19 August)
-
Constructorul american de automobile a publicat un teaser video cu viitorul Bronco Sport facelift. Debutul este programat pentru data de 26 august. (Marti, 13 August)
-
Constructorul american de automobile recheamă în service peste 30.000 de exemplare Mustang, produse în 2022 și 2023. Pe scurt, volanul s-ar putea roti dintr-o parte în alta fără intenția șoferului. (Joi, 04 Iulie)
-
Americanii de la Ford au câștigat legendara urcare de la Pikes Peak cu electricul F-150 Lightning SuperTruck. La volan s-a aflat nimeni altul decât Romain Dumas. (Marti, 25 Iunie)
Si fiind vorba, ce surpriza de obiectivitate, nu exista nici un test drive cu Tesla. Ca o coincidenta, Tesla nu face marketing sau reclama si deci aceste publicatii nu sunt unse sa dea note de 4 stele pt aspecte care merita 1 stea cel mult.
Cum sa dai 4 stele la consum cu valorile alea dezastru. 23kw/100km in oras este prost de tot.
Si pretul nu mai vorim. Zero stele, nu 3jumate.
Ia luati o tesla y lr si sa vedem in oras. Ia luati tesla 3 sr si sa vedem consum in oras.
Fara mizerii intentionate ca se pot maslui rezultatele.
Ar trebui sa aveti canal youtube unde sa prezentati complet testul si ciclul de condus pt a se vedea integral obiectivitatea si corectitudinea testului. Sa vedem in ce conditii se obtin valorile.
Nu de alta dar la tesla sunt destui proprietari prosti care se vaita de autonomie, ca vai sunt inselati, (caci merg ca niste idioti), si altii care stiu cum sa conduca obtin in oras 11kw/100km.
De asemenea la masini electrice exista aplicatii care se conecteaza prin portul obd si se vad exact valorile reale, fara porcaria aia prezentate pe display 80%, 82%, sau oricat ar fi capacitatea. Se vede real capacitatea in kwh, se vede incarcarea, temperatura battery pack-ului, etc...
Cat despre Tesla, nu vezi teste cu acest brand pe la noi pentru ca Tesla nu are departament de PR. Ei nu ofera masini pentru teste, cel putin nu noua, si nu sunt interesati de acest aspect. Ca si in cazul Ford sau al oricarui alt producator care ne ofera masinile pentru testare complet gratuit, si de la Tesla am lua orice masina pentru teste similare, cu titlu gratuit. Daca nu se vrea, nu putem sa le fortam mana :)