Drivetest Ford Mustang facelift

5.0 V8 Dark Horse Coupe
Ford Mustang facelift zoom
de Constantin Ciobanu
Marti, 09.11.2021
De colecție

Să vedem... Dacă te duci la primul test cu noua generație Nissan Qashqai, ești mâncat. Dacă nu visezi primele două generații, dacă nu știi că lui Mirel i-a crăpat cutia la o sută șaptejdemii, că obturarea cu mizerie a debitmetrului de aer te lăsa fără putere, nu te pricepi dom’le.

La Mustang e ca și cum ai primit subiectele cu o zi înainte. Spui poporului că sună tare, merge tare și testul e gata. Aaaaa, să nu uit: ataci puțin și electricele. Cu alte cuvinte, un test care poate fi scris la fel de simplu cum gătești clasicul ceafă cu cartofi prăjiți. Oare ăsta să fie noul Mustang Mach 1? Să vedem!

PREZENTAREA NOULUI FORD MUSTANG MACH 1

Ford Mustang facelift
5.0 V8 Dark Horse Coupe

  • Pret de pornire 59.000 €
  • Pret model testat 61.050 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Propun să începem acest moment glorios din istoria Mustang cu un necrolog. Ușoară să le fie țărâna drepților GT Performance Pack 2, Bullitt și Shelby GT350. Ford, sub impulsul unui elan muncitoresc efervescent, picase în păcatul de a lansa versiuni de Mustang pe bandă rulantă, lucru care a condus ușor la iritarea clienților.

Când aveai impresia că ai pus mâna pe Mustang-ul suprem, apărea în showroom o nouă ediție specială. Nu știu dacă le-a venit mintea la cap. Cert este că trei modele Mustang au dispărut din gamă și au făcut loc acestui Mach 1.

Bine, n-au dispărut așa în negura timpului. Nu s-au dizolvat. Au donat organe pentru ceea ce cred că este unul dintre cele mai bune Mustang-uri din istorie. Și acum să justificăm o astfel de afirmație.

Sub capotă același Coyote V8 de sub capota lui Bullitt. Un motor căruia, personal, nu prea am ce să-i reproșez. Poate doar cei aproape 1.700 euro pe care trebuie să-i plătești impozit și faptul că în specificație europeană avem 460 CP la 7.250 rpm și 529 Nm la 4.900 rpm. Nu avem 480 CP la 7.000 rpm și 569 Nm la 4.600 rpm ca peste Ocean.

Noi fiind europeni, cu obrazul mai subțire, cu mai mult talent la pilotaj, nu ne supărăm de absența celor 20 CP și 40 Nm.

Anul trecut m-am întâlnit cu Bullitt și, ușor catalizat afectiv de peliculă, de locotenent, de faptul că era o serie limitată, am considerat acel model apogeul interacțiunii mele cu Mustang.

Cu toate acestea nu pot trece la ”și altele” cutia manuală cu 6 trepte produsă de Getrag, unitate care echipa Bullitt. Nu uit senzația bizară de ”am uitat să conduc, să schimb treptele”, când a doua s-a răstit la mine de vreo două trei ori, consecutiv, când am încercat să o selectez.

Mach 1, însă, a moștenit cutia manuală cu 6 trepte de la GT350. Este o unitate Tremec TR-3160, care vine cu două discuri de ambreiaj și este o cutie delicioasă. O cutie cu un plăcut feedback de cuplare mecanică la selectarea treptei, cu o timonerie precisă. Este o cutie care îți permite urcarea în treaptă fără a lua piciorul de pe accelerație.

În cazul retrogradărilor știe să sincronizeze turația motorului cu treapta de viteză selectată, funcție care poate fi oprită de amatorii heel-and-toe. Dar poate cel mai important detaliu vine din faptul că oferă o altă etajare. Cu vechea cutie, pe un drum virajat de munte te găseai undeva între trepte.

V8-ul are un caracter plăcut prin faptul că devine isteric sus, în ture. Iar cu vechea transmisie nu puteai rămâne în acea zonă. Unitatea Tremec elimină și acest minus. 

Consum

S-ar putea să mă răzvrătesc puțin, să adopt un aer rebel și să vă spun că nu vreau să fac acest lucru. Realitatea este că m-am intersectat cu Mach 1 doar pe circuit, loc unde m-am concentrat pe multe alte detalii, mai puțin pe cât consumă acest V8. Când mi-am aruncat ochii, accidental, pe computerul de bord am zărit ca prin ceață un 45 litri/100 de km. Dar eram pe circuit.

Pentru amatorii de statistici, Ford anunță un consum mediu de 12.4 litri și emisii de 284 g/km. În spiritul Automarket, acum trebuie să introduc în scenă și concurența. Și nu pot spune că îmi este ușor să o identific.

Aș pune pe o pistă, alături de acest Mach 1, neapărat un BMW M4, un Jaguar F-Type 5.0 V8 și un Porsche 911. Cei șase cilindri în linie ai lui BMW M4 au un consum mediu declarat în ciclu WLTP de 10.3 litri.

Jaguar F-Type, cu al său V8 de 5 litri, este în aceeași ligă cu Mustang-ul, doar că este o idee mai puțin gurmand cu cei 10.6 litri declarați de constructor, iar emisiile sunt la nivelul de 241 g/km. Un Porsche 911 cu PDK egalează M4 la consum, adică promite tot 10.3 litri/100 km.

Așadar, comparat cu ceilalți rivali, Mustang este gurmandul segmentului.

Performanţe

Acum se naște întrebarea: îl vrei pentru cum arată sau pentru performanțe? Mustang, pe firul său epic, și în versiunile civile, nu a fost vreo sportivă care să ridice ștachete la înălțimi amețitoare.

Personal, consider că abia odată cu ultima generație esteticul a primit un șasiu și o mecanică pe măsură.

Mach 1 este cel mai lent până la 100 km/h din acest cvartet selectat. Are nevoie de 4.8 secunde pentru a ajunge la 100 km/h, în timp ce F-Type face acest lucru în 4.6 secunde, Porsche în 4.2 secunde, iar M4 copiază parcă rivalul din Stuttgart și se achită de sarcină tot în 4.2 secunde.

Interior

Un coupe 2+2, cu o portieră generos dimensionată, atât pentru a oferi acel aer elegant coupe-ului, cât și pentru a garanta acces bun spre locurile spate. Și dacă tot m-am apucat de povestit despre locurile spate, o să epuizez rapid subiectul. Da, sunt corect dimensionate pentru a avea și rol funcțional. Nu sunt amplasate acolo doar pentru a justifica însemnele din talon.

Pe Mustang îl percep ca pe un model cu două locuri, ocazional pentru 4 persoane. Dacă îți faci planuri și te gândești la un Mustang ca la o mașină de familie, să nu te miri dacă la bătrânețe odraslele nu-ți vor aduce o cană de ceai. Bine, există un Mustang extrem de amabil la capitolul spațiu oferit locurilor spate, dar ”arde” kWh.

Locurilor față nu am ce să le reproșez. Tușa retro a planșei de bord este ceea ce vreau de la o astfel de mașină, bila albă a schimbătorului moștenită de la Bullitt, plăcuța cu numărul exemplarului, tunelul median masiv sunt alte detalii pe care n-ai cum să nu le confunzi cu altceva.

Iubesc și faptul că este o planșă de bord analog, cu butoane, comenzi, că mă implică la contacte fizice cu mașina. Iubesc și volanul cu partea centrală ușor înfundată, detaliu care amintește de volanul primei generații. Totuși, pentru Mach 1, la ei acasă, este disponibil un Performance Pack care include și scaune Recaro mult mai bine profilate.

Cele de serie au un parfum de fotoliu de bibliotecă, iar tapițeria de piele te ajută mult să aluneci în scaun pe viraje. Pe circuit a trebuit să mă susțin serios cu genunchiul stâng sau drept, în funcție de viraj, pentru a avea stabilitate în scaun. Și bănuiesc că problema asta o pot avea și pe un drum virajat de munte.

Preţ de achiziţie

Ford reușește, într-un anume fel, să păstreze și parfumul de accesibilitate pentru Mustang. Versiunea GT are un preț de pornire de 46.500 euro cu TVA inclus. Sunt bani la care alții îți oferă o compactă.

Și parfumul de accesibilitate se păstrează chiar și în versiunea Mach 1, care are un preț de pornire de 61.050 euro.

BMW M4 Coupe are o valoarea de pornire considerabil mai mare. El pleacă de la 86.800 de euro, iar diferența dintre el și Mustang poate înclina ușor balanța în favoarea americanului.

Jaguar F-Type are un preț de bază, pentru versiunea cu motor turbo de 2 litri, de 63.486 euro. Dacă ascunzi un V8 de 5 litri sub capotă, ajungem la un preț de pornire de 92.284 euro. Un plus de aproape 30.000 euro pentru 150 CP.

În ceea cei privește pe cei de la Porsche, socotelile pentru legendarul 911 pornesc de la 113.500 de euro. Deci cumperi două Mustang-uri Mach 1. Mai e nevoie de alte comentarii?

Revenind la Mustang Mach 1, pentru 3.000 euro poți da dovadă de erezie și bifa cutia automată cu 10 trepte. Personal, nu aș face așa ceva niciodată, dar dacă tot vrei, poți rămâne la versiunea GT. Vopseaua îți mai scoate din buzunar între 500 și 850 euro. La noi acasă, scaunele Recaro sunt disponibile pentru 1.800 euro. Și da, le-aș bifa pe lista de opționale.

Mustang Mach 1 rămâne un chilipir în universul coupe-urilor sport și vine la pachet cu infinit de mult șarm.

Siguranţă

Undeva prin 2017, faptul că Mustang a primit 2 stele de la EuoNCAP a dat subiect de bârfă în mediul online.

Ford a revizuit echiparea de bază a Mustang-ului și, în 2018, la trimis la reexaminare. Rezultatul a fost același la nivelul protecției oferite pasagerilor, copiilor și pietonilor – respectiv un procent de 72%, 32% și 64%. Și-a adjudecat de această dată 3 stele pentru că gradul de asistare oferit a crescut de la 16% la 61%. 

 

Ţinută de drum

Aici avem de povestit, pentru că Mach 1 are multe chestii delicioase ascunse pe sub caroserie. Puțin mai sus v-am spus că motorul este același cu cel de sub capota lui Bullitt. În linii mari este adevărat, dar acesta a împrumutat de la Shelby GT350 sistemul de răcire al uleiului care are o capacitate crescută cu 50%. A mai împrumutat și adaptorul pentru filtrul de ulei, care permite un flux de ulei crescut, și colectorul de admisie.

Rezultatul, un propulsor ușor mai sprinten care urcă în ture dezinvolt și îți lasă impresia că s-a spălat dimineață pe ochi cu apă rece și nu caldă. Descoperi că te ajută atunci când ești leneș sau relaxat și refuzi să retrogradezi.

Mach 1 a împrumutat chiar elemente de la sălbaticul Shelby GT500. La nivelul șasiului vorbim despre o direcție asistată electric, despre o suspensie reglabilă cu amortizoare controlate magnetic (MagneRide), arcuri mai rigide pe puntea față și bare antiruliu special alese pentru acest model.

Suspensia este calibrată pentru a reduce ruliul și tangajul, iar acest control mai bun al caroseriei se datorează și adoptării unor sub-cadre și brațe pentru suspensie de la GT350 și GT500. Sistemul de frânare poartă semnătura Brembo și este capabil să oprească cele 1.839 kg ale coupe-ului în 32 metri de la 100 de km/h. Pachetul aerodinamic dispune de aripioare care dirijează flux de aer spre sistemul de frânare pentru o mai bună ventilare.

Din spatele volanului, pe circuit, am descoperit din start o direcție o idee mai agreabilă la capitolul grad de asistare. Nu resimți antebrațele după un tur de circuit. Pe măsură ce am crescut ritmul, acest Mach 1 s-a arătat mult mai fluid, mult mai cursiv și ascultător în a urma trasa indicată.

S-a evaporat nervozitatea punții spate, iar puntea față este incredibil de ascultătoare. Îți permite să înscrii mașina cu un grad mare de precizie, iar frânele îți oferă acel grad de încredere încât să apelezi la frânări târzii, la ceea ce numim trail braking.

Știam că Mustang este un model care te implică, care îți cere puțin mai mult curaj în a-i exploata limitele, Mach 1 nu face excepție, doar că acel caracter rebel, care te făcea să îți iei o marjă de 10% de rezervă, s-a evaporat și pot spune că este un coupe sportiv cu o ținută extrem de rafinată.

Îți dă încredere, te duce în punctul în care explorezi limitele sistemelor electronice care oferă un mic grad de libertate. Dacă renunți la asistența lor, te apuci de dans. În ceea ce mă privește, până să îl fac să danseze, am executat vreo 3-4 treceri în care am exemplificat cât de clar am putut ce înseamnă o subvirare.

Pe undeva, virusat de comoditatea cuplului oferit de propulsoarele turbo, mă așteptam ca supravirarea să apară oriunde și oricând vreau. Nu este chiar așa. V8-ul devine isteric peste 5.000 rpm, cu alte cuvinte are ceva din caracterul italiencelor. A urmat puțin vals pe circuitul polonez, spre ușoara disperare a gazdelor.

O reverență și pentru pneurile Michelin Pilot Sport 4S care, odată ajunse în temperatură, oferă o aderență senzațională. Bucuria nu a venit din mica sesiune de drifturi, a venit din rigoarea pe care o ascunde caroseria asta durdulie de muscle car.

Mustang Mach 1 este un model care îți permite să te bucuri de condus și face acest lucru fără a veni la pachet cu aerul de supercar emanat de Shelby GT500 sau GT350R.

Vizibilitate

Avem în față un coupe, iar tu ai în față o superbă capotă galbenă. În retrovizoare vezi șoldurile caroseriei. Pe circuit nu am avut probleme în a percepe dimensiunile mașinii și a înscrie cu precizie. De la volan îi percepi relativ ușor dimensiunile, chiar dacă vorbim totuși de un coupe lung de 4.8 metri și lat de 1.9 metri.

Ești ajutat și de o poziție ușor înaltă la volan, lucru care aduce și un plus de ergonomie când vine vorba de urcatul la volan.

Însă, ultimul rând de montanți plătește tribut caroseriei, iar luneta este foarte înclinată. În traficul urban o să resimți asta.

Tehnologie

Apreciez Ford My Key care oferă opțiunea de avea o cheie de contact admin, una care nu are nicio restricție, dar dacă vrei să-i dai mașina băiatului de 23 de ani pentru o plimbare prin oraș... poți să stabilești viteza maximă pe care o poate atinge, chiar și nivelul maxim la care poate asculta muzică. Tată... azi te bucuri de 460 CP cu maxim 50 km/h și volumul nu mai sus de jumătate.

Apropo de muzică, sistemul audio este realizat în colaborare cu B&O. Sistemul infotainment, chiar dacă începe să își arate vârsta, încă se mișcă foarte bine, SYNC 3 fiind unul dintre cele mai reușite sisteme. Oricum, la distanță de un cablu se află Apple CarPlay sau Android Auto.

Aplicația FordPass îți oferă acces de la distanță la automobilul tău: știi unde este parcat, poți închide/ deschide mașina de la distanță. Mașina îți va comunica pe telefon eventualele probleme tehnice și legate de întreținere.

Design

Mustang-ul este un animal superb. Iar în cazul particular Mach 1, lucrurile stau foarte bine, deși l-aș acuza, pe ici, pe colo, de mici rătăciri. La nivelul identității, Ford a mers un pas mai în față.

Mustang este unul dintre modelele constructorului american pe care ovalul albastru nu prea este prezent. Ei bine, în acest caz doar sigla încearcă o verbalizare a numelui Mustang. În rest vei găsi pe caroserie doar Mach 1.

Glumind, dacă ești mai inocent, și nu prea te pricepi la mașini te poți lăuda prietenilor că ai văzut de la constructorul Mach modelul 1. Armăsarul, într-o finisare mată, domină grila frontală și este flancat de două ornamente care ar dori să amintească de proiectoarele integrate în grilă ale primei versiuni Mach 1, cea din '69.

Dar, la acea vreme, farurile din grilă erau prezente pe mai multe versiuni - vezi Boss 429 tot din 1969. Cei cu buletin de 2000 ar putea găsi în noua grilă Mach 1 o evocare a versiunii Boss 302 Laguna Seca din 2012.

Un alt detaliu retro este plasa tip fagure care îmbracă cele două grile față și prizele de aer laterale din bara față. Pachetul aerodinamic include un splitter față, praguri și un difuzor spate preluat de la GT 500. Acesta este flancat de evacuarea cu finale duble cu diametrul de 4.5 inch.

Totuși, în Europa nu este disponibil ”Handling Package”, un pachet care aduce un splitter mult mai agresiv și un eleron spate destul de generos dimensionat, jante echipate cu pneuri Michelin Cup 2, scaune sport Recaro.

Nu ne-a placut

  • Susținerea scaunelor standard
  • Impozitul ridicat
  • Consumul

Ultimele teste


  • Simfonie pentru suflet

  • Alianță neașteptată

  • Îndrăzneț

  • Suflet iberic

Comentarii (8)

  • Seriff
    O masina super, de pasionat, cum rar se mai face, ce ma mira este pretul, mult sub concurenta.
    Ce nu pricep, de ce AM a trecut la rubrica ''Nu ne-a placut'' : Impozitul ridicat, consumul.
    1. Ce vina are masina ca noi traim intr-un stat comunist unde esti taxat in functie de capacitatea motorului?
    2. Cat ati vrea sa consume un V8? Totusi vorbim de un 5000 benzina, care oricum s-a forjat la maxim pe circuit, nu s-a mers la consum. Doar nu aveti pretentia sa consume cat un Clio 1.5 Dci.
    25 8
  • Aveți o propoziție care sintetizează perfect esența mașinii: Nu îți iei Mustang Mach 1 ca mașină de familie.
    În acest caz impozitul și consumul devin superflue. :))
    14 1
  • @Seriff
    Noroc! Să justific puțin o parte din verdict:
    1. Mașina nu are nicio vină, dar în același timp nu pot face abstracție de peisaj. Trăim în această țară, după regulile de aici, ne stabilim criterii de ”jurizare” adaptate realității în care existăm. Am văzut niște cazuri la știri de ”cetățeni liberi” care nu recunosc buletinul...
    2. Iubesc V8-ul, dar asta nu mă face să pic într-o admirație necondiționată. Un propulsor, astăzi, poate fi ajutat să fie mai puțin gurmand, mai eficient... mă gândesc la un sistem mild-hybrid, la sistarea alimentării unor cilindri când se rulează relaxat. Sunt soluții care nu răpesc din farmecul motorului, din caracterul lui, dar ajută. Fac o reverență în fața celor de la Ford că au așa ceva în gamă, dar în același timp ar putea oferi puțin mai mult...
    2 2
  • Am citit cu placere textul si nu doar ca imi plac muscle-urile americane , e chiar simpatic scris textul. Partea cu "fotoliile de biblioteca" chiar m-a distrat. Totusi un mic detaliu de mentionat : ai amintit de atatea ori despre motor dar nu ai mentionat neam de capacitate , doar in caseta tehnica am regasit. Nu e toata lumea obisnuita cu "V8-ul Coyote de la Bullitt".
    18 0
  • Seriff
    @pipo, era interesant pentru muritorii de rand motorul ala de 2.3 care nu avea un impozit astronomic precum cel de 5.0 v8 din articol, dar ghici ce? Nu se mai produce, fiindca polueaza, norme ue si tot asa.
    15 2
  • polrob
    Excelent scris articolul, am savurat toate detaliile tehnice oferite si modul mai neconventional de a le prezenta.

    Mustang Mach 1 reuseste sa concentreze multi factori care surad pasionatilor - de la motorul V8 5L la cutia manuala - intr-un pachet echilibrat si abordabil ca pret.
    8 3
  • corectii
    În ceea cei privește pe cei de la Porsche >
    În ceea ce-i privește pe cei de la Porsche

    SYNC 3 fiind unul dintre cele mai reușite sisteme >
    SYNC 3 fiind unul dintre cele mai NEreușite sisteme
    5 5
  • Primul Mustang Mach-1 văzut - și chiar pipăit - a fost al lui ȚIriac, în 1972 la ultima finală de Cupa Davis pe Arena Progresu (dacă n-am Alzheimer, aia trântită de Ilie Năstase vs. Stan Smith. :-))
    Nu mi-a plăcut neam, sincer, chiar dacă eram expus vizual, ca toți copiii, jafurilor uzuale p-atunci.
    Cred că avea 25 cm garda la sol, un gen de plug pe post de spoiler și o siluetă efectiv hidoasă.

    Altă Mărie cu aceeași (marketingo-)pălărie acum însă -- incitant dar echilibrat și accesibil, pare cântecul de lebădoi al clasicelor ”pony-cars”, că-n căprăria ”muscle-cars” poate fi inclus doar actualul Dodge Challenger.

    P.S. Pe tema Mustang (bulit sau nu :-)) am aiurat destul p-aici, așa că mai subscriu doar la părerea ta, @pipo -- că testul e (de)scris excelent de C. Ciobanu.
    26 1

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru