Marti, 18.08.2020
- Comenteaza
- Trimite pe:
În urmă cu jumătate de secol, un Mustang GT Fastback verde sărea ca o broască posedată pe străzile din San Francisco în ceea ce avea să devină cea mai celebră urmărire cu mașini din istoria cinematografiei. Filmul se numea simplu „Bullitt” și dădea naștere unei adevărate saga în istoria celei mai populare sportive din lume: Ford Mustang.
Pentru filmarea scenei de urmărire, care durează aproximativ 11 minute, s-au folosit două exemplare Mustang GT de culoare verde. Unul a ajuns la casat, complet justificat după abuzurile suferite la filmări. Al doilea a fost vândut la șase ani distanță de încheierea filmărilor unui inspector de asigurări, pentru suma de 3000 de dolari.
Proprietarul nu s-a bucurat foarte mult de mașină, aceasta ajungând să zacă într-un garaj vreme de 40 de ani. Fiul proprietarului a scos-o la lumină și, după mai multe încercări de a o readuce la viață, a decis să o scoată la licitație. Prețul de pornire? 3000 de dolari, adică fix suma cu care fusese cumpărată de tatăl său, Robert Kiernan.
Bineînțeles, de aici și până la un record mondial pentru cel mai scump Mustang vândut vreodată nu a mai fost decât un pas. Licitația s-a oprit la 3.4 milioane de dolari, iar Bullitt-ul din film a primit recunoașterea pe care o merita.
Saga primului Bullitt din istorie continuă și în 2020, pentru că cea mai populară mașină sportivă din lume este disponibilă cu o versiune specială: Ford Mustang Bullitt. Mașina poate fi cumpărată chiar și în România, oferindu-ți o dovadă a globalizării produselor Ford, dar și o bucată din istoria frumoasă a muscle car-ului.
Unde mai pui că mașina de azi are aer condiționat, Apple CarPlay și nici nu costă 3.4 milioane de dolari.
Ford Mustang facelift
5.0 459 CP Bullitt
- Pret de pornire 51.150 €
- Pret model testat 55.250 €
Motor / Transmisie
În filmul care a făcut celebră urmărirea, Mustang-ul condus de celebrul Steve McQueen avea un motor de 6.4 litri, cu o putere totală de 320 de cai. Prin urmare, mașina care continuă moștenirea nu putea să necinstească istoria cu un motor mic, supus downsizing-ului. Sub capota Bullitt-ului contemporan se găsește un V8 pur, cu o capacitate de 5.0 litri, care va pune ceva presiune pe bugetul proprietarului din cauza taxării din România și nu numai.
Propulsorul livrează mai mulți cai putere decât strămoșul său, 460 la număr, și promite adevărate doze de masculinitate, livrate pe un fundal sonor vulgar. De altfel, mașina vine și cu un sistem special, care poate reduce la tăcere sunetul evacuării de dragul vecinilor. Să presupunem că ajungi acasă în miezul nopții și nu vrei să pornești alarmele tuturor mașinilor din cartier (greu de crezut că o să fie cineva atât de altruist).
Așadar, în vreme ce alții se chinuie să transmită sunet prin boxe, Ford Mustang Bullitt se chinuie să devină silențios.
Revenind la puterea de sub capotă și la cei 560 de Nm, livrați la 4600 de rotații, trebuie să vă spun că Mustang e o cascadă de emoții. Mereu surprinzător, mereu exploziv, mereu vocal. Gata să îți dea capul pe spate fără menajamente, ca un discurs american pentru prezidențiale.
Însă, pentru toate astea trebuie să te ajuți singur, întrucât Ford păstrează rețeta cât se poate de pură: cutie manuală cu șase rapoarte. Trepte scurte, etajate precis, sfârșite pe la vreo 7000 de rotații. Adică acolo unde te ia valul și schimbarea treptei te smucește puțin.
Nimic nu te pregătește și nu te trezește din visarea în care te aruncă Mustang Bullitt. Nici măcar grohăitul evacuării, vulgar ca un film deocheat pe care toată lumea îl acceptă înainte de 00:00.
Consum
Ar fi o blasfemie pedepsită cu o entifadă să vă vorbesc despre downsizing, emisii și urși polari în cazul unei astfel de mașini. Mustang Bullitt e una dintre mașinile pe care o accepți cu toate excesele ei. Cu tot cu consumul de 13 litri în regim de autostradă, respectând limitele de viteză.
Pentru că dacă vorbim de latura golănească pe care această mașină o scoate la iveală în fiecare dintre noi, consumul sare de 20 de litri cât ai clipi. E clar că o să faci multe opriri la benzinărie. Bullitt e un gurmand. Și tu împreună cu el.
Te așezi la masă cu accelerația și evacuarea divină și nu te ridici până nu termini toată benzina din rezervor.
Ford anunță un consum oficial de 12.4 litri în regim NEDC, dar e complet utopic. În România nu avem alte muscle-car-uri cu care să comparăm performanțele de consum ale lui Mustang, dar voi face referire la un model german la fel de emblematic pentru istoria automobilului: Porsche 911. Versiunea Carrera Coupe, cu motor de 3 litri și 450 de cai putere promite un consum de numai 9 litri/100 de kilometri. Destul de utopic și acesta. Alte coupe-uri germane, adică BMW M4 și Mercedes-AMG C63 promit, de asemenea, un consum mai mci decât Mustang-ul meu de test. Dar cui îi pasă?
Performanţe
Ca să justific cele 4.6 secunde scurse până la 100 de km/h o să vă spun că e importantă călătoria, nu destinația. De ce zic asta? Pentru că, deși pare un timp bun, atunci când îl compari cu cel al unui Porsche 911, Mustang Bullitt pare un fotbalist american driblat de un brazilian.
Porsche 911 Carrera, cu tot cu PDK-ul său extrem de rapid, face „suta” în 4.2 secunde. Nu e o diferență uriașă, dar o să conteze acolo unde Mustang vrea să își încordeze mușchii: la liniuțe.
Din fericire, modelul american oferă o viteză maximă de 250 de km/h, adică valoarea la care sunt limitate modelele germane de performanță ca M4 și C63 AMG.
Interior
O să primești o îmbrățișare bărbătească imediat ce te așezi în scaunele Recaro, cu tetieră integrată, îmbrăcate în piele, încălzite și decorate cu o serie de cusături verzi, asemeni culorii de caroserie: Bright Highland Green, specifică versiunii Bullitt.
O să găsești susținerea laterală de care ai nevoie în viraje și nu o să cobori obosit după drumuri mai lungi. Evocarea celebrului film nu se oprește însă la cusăturile contrastante. Pe volan ai o siglă nouă: Bullitt, cu o țintă în mijloc. Există un pedalier sportiv și un levier al schimbătorului care spune o poveste. Are o bilă albă în vârf, pe care au fost scrijelite treptele de viteză. O trimitere clară la filmul de acum 50 de ani, în care locotenentul Franck Bullitt folosea o bilă albă de biliard în vârful levierului cutiei. E un detaliu de pe care nu-ți mai dezlipești mâna.
Poate și pentru că nu vrei să faci cunoștință cu unele materiale perfectibile din interiorul coupe-ului. Până la urmă, prețul accesibil trebuia să se oglindească undeva. Nu mă înțelegeți greșit: sunt doar câteva zone unde plasticul e tare, iar finisajele ar putea fi îmbunătățite. Altfel, planșa de bord e decorată cu inserții cromate plăcute.
Și, ca să închei cu un detaliu care nu interesează pe nimeni, portbagajul are o capacitate de 408 litri. Adică suficient pentru puținele haine ale unui burlac plecat la agățat sau ale unui bărbat care traversează criza vârstei de mijloc.
Preţ de achiziţie
Vă spuneam mai sus că la interior se observă materiale perfectibile, care ar fi scuzate cumva de prețul abordabil al mașinii. Vorba aceea: „trebuiau să taie de undeva”. Dar ce înseamnă accesibil? Socotelile pentru un Mustang Bullitt încep de la 51.000 de euro. Cu tot cu opționale, exemplarul meu de test a ajuns la puțin peste 55.000 de euro.
Pentru unii ar putea părea o sumă exorbitantă. Pentru cei care știu cât costă, de obicei, o mașină cu peste 400 de cai putere, prețul este unul corect, ba poate chiar ușor chilipir. Modelele germane amintite mai sus, adică Porsche 911, vechiul BMW M4 și Mercedes-AMG C63 au prețuri duble.
Mai mult, dacă ne mai raportăm și la prețul de 3.4 milioane de dolari al Bullitt-ului original, atunci Bullitt-ul contemporan pare cea mai accesibilă frântură de istorie auto.
Siguranţă
O mașină care promite senzații tari ar trebui să fie tare și la propriu. Adică să ofere o rigiditate structurală demnă de motorul de sub capotă și, implicit, un nivel de siguranță de top. Totuși, acesta este un capitol sensibil pentru Mustang în general, deci și pentru Mustang Bullitt în particular.
Modelul american a fost testat de organizația EuroNCAP, iar rezultatele obținute nu au fost unele foarte bune. Doar trei stele pentru muscle car-ul care a debarcat oficial în Europa în 2015. S-a discutat mult pe tema asta în acel moment.
În dreptul siguranței pasagerilor adulți, Ford Mustang bifa 72%, în timp ce pentru siguranța copiilor modelul american a reușit doar 32% din punctaj. În dreptul capitolului protecția pietonilor, EuroNCAP a notat cu 78%, iar sistemele de siguranță au fost punctate cu 61%.
Ford Mustang Bullitt este acum oferit oferit cu un sistem de alertă în funcție de distanță, cruise control adaptiv și cu un sistem de avertizare la părăsirea benzii de rulare cu menținerea acesteia. Aceste sisteme ar trebui să urce nota la măcar 4 stele EuroNCAP, însă organizația europeană nu obișnuiește să retesteze versiuni cu facelift, așa cum e Bullitt.
Ţinută de drum
Încă de când ai pornit de pe loc cu Mustang Bullit trebuie să ai grijă. Nu vrei să te transformi dintr-un locotenent Bullitt contemporan, într-un fraier care a bulit mașina. Spun asta pentru că mașina manifestă în continuare un apetit deosebit pentru un dans năstrușnic pe asfalt umed.
Pe asfalt uscat trebuie să te încordezi puțin ca să-i provoci spatelui un comportament supravirator. Puțin. Până la urmă, cine își cumpără un Mustang știe că primește la pachet o personalitate vulcanică. Aș risca să spun că puntea spate a lui Mustang Bullitt e cât se poate de oltenească, iute la pierderea aderenței și controlului. De aici și farmecul acestei mașini.
Bineînțeles, există moduri de rulare cuminți, care te țin departe de astfel de ispite, și moduri de rulare nebunești, care scot tot ce-i mai rău din tine. Chiar dacă, prin raportarea la filmul celebru, Mustang Bullitt avea la volan un personaj pozitiv.
Toate modurile de rulare vin la pachet și cu o ajustare a ținutei de drum, pentru că Bullitt este oferit în standard cu un set de amortizoare adaptive, botezate MagneRide. Acestea încearcă să-i ofere muscle car-ului mai multe fețe. Așa ajungi să conduci o mașină absolut normală în traficul cotidian. Te bucuri că gropile și limitatoarele noastre nu te zdruncină chiar așa tare. Bine, au un oarecare merit și jantele de 19 inch, cu anvelope Michelin care au un talon ceva mai generos.
În momentele rare în care vei ajunge pe unul dintre puținele circuite de la noi, Mustang Bullitt ți-a pregătit câteva moduri speciale. Track, Sport Plus și Drag Strip vor scoate untul din anvelope și din suspensia MagneRide. La finalul zilei vei fi ars multă benzină, cel puțin un set de anvelope și cel puțin 2000 de calorii numai din râsul incontrolabil.
Vizibilitate
Nu știu dacă o să ai probleme în a-ți găsi un loc de parcare cu Mustang Bullitt. La cât de înspăimântător sună evacuarea, sigur se vor găsi mașini care să-ți cedeze cel mai bun loc.
Mustang Bullitt în particular (și Mustang în general) este o mașină cu design clasic, reinterpretat într-o viziune modernă. Proporțiile modelului coupe sunt inspirate de versiunea fastback a modelului original din anii 60. În ceea ce privește suprafețele vitrate, acestea sunt însă la standarde moderne, cu un parbriz amplu și montanți care, cu excepția celui din dreptul parbrizului, nu jenează prea tare vizibilitatea în viraje.
Luneta este și ea suficient de generoasă, iar pentru manevrele de parcare Ford și-a echipat modelul cu cameră video pentru marșarier și senzori de proximitate.
Tehnologie
Știm deja că orice model purist, cu o tradiție uriașă în spate, va fi criticat la cel mai mic pas făcut înspre digitalizare. Nu cred că e cazul lui Mustang Bullitt. Sunt multe elemente clasice, de la motor la cutia de viteze manuală.
Prin urmare, digitalizarea instrumentarului de bord cred că este un compromis mărunt, cu care puriștii pot trăi. Personal, eu îl apreciez. Mai ales că grafica este destul de bună, procesorul se mișcă bine și în timp real, iar fiecare selectare a modului de rulare schimbă afișajul.
În centrul planșei de bord avem deja clasicul sistem multimedia SYNC3, care funcționează bine, are un răspuns tactil bun, însă grafica este destul de monotonă și, pe alocuri, îmbătrânită. Așa cum probabil știți, tehnologia oferită de Ford este compatibilă atât cu Apple CarPlay, cât și cu Android Auto.
Design
Ford Mustang Bullitt ar putea fi declarată, oficial, mașina fără siglă. Grila frontală neagră, înghițită parcă de capotă, nu poartă nici un logo. Spoilerul față păstrează unghiuri agresive, iar blocurile optice cu LED elucidează misterul și te fac să cataloghezi imediat mașina drept „un Mustang”.
Dacă vei continua operațiunea de observare atentă, n-ai cum să nu ridici o sprânceană la jantele de 19 inch Torq Thrust, o copie fidelă a celor cu care alerga mașina în filmul din '68.
Spatele înlocuiește sigla Mustang sau Ford cu o țintă. Este indiciul care îți va confirma că te afli față în față cu un exemplar Bullitt. Rar, special, cu o poveste frumoasă. Bineînțeles, doar cei care au văzut filmul și cunosc istoria mărcii vor înțelege că mașina vopsită în verdele Bright Highland Green elogiază cea mai faimoasă urmărire din istoria cinematografiei, premiată chiar cu un Oscar pentru montaj.
Ne-a placut
- Prețul accesibil pentru acest segment
- Sunetul motorului
- Scaunele Recaro
- Designul care elogiază modelul original
Nu ne-a placut
- Consumul ridicat
- Unele vibrații în rularea urbană
- Calitatea anumitor materiale
Ştiri despre Ford
-
Constructorul american de automobile schimbă șeful calității. În 2024, Ford a operat 62 de rechemări în service, iar costurile de garanție au crescut cu 800 de milioane de dolari. (Vineri, 20 Decembrie)
-
În cadrul unui eveniment care a avut loc la Craiova, departe de ochii curioșilor, Automarket a avut ocazia să vadă noul Ford Puma Gen-E sau, cu alte cuvinte, pur electric. Ți-am pregătit un articol cu 5 lucruri esențiale. Nu lipsește clipul de prezentare. (Marti, 03 Decembrie)
-
Mild-hybrid, full-hybrid, plug-in hybrid. Chiar dacă am auzit, des, acești termeni în ultimii ani, unii încă nu știu exact ce înseamnă și care sunt avantajele și dezavantajele fiecărui sistem de propulsie de generație nouă, să le spunem așa. Fix misterul acesta încercăm să îl elucidăm în acest articol, dar nu doar teoretic, ci și aplicat, cu ajutorul noilor Ford Puma mHEV facelift și Kuga PHEV facelift. (Vineri, 29 Noiembrie)
-
În a noua lună din 2024, uzina Dacia de la Mioveni a înregistrat o ușoară scădere a producției, comparativ cu aceeași lună din 2023. De cealaltă parte, Ford a încheiat luna septembrie cu un nou record de producție. (Vineri, 25 Octombrie)
-
Constructorul american de automobile anunță o nuanță exterioară nouă pentru Mustang 60th Anniversary. De asemenea, Ford plusează cu o grafică retro pentru instrumentarul de bord digital. (Luni, 19 August)
Pacat ca, pentru a lasa loc in gama pentru GT350 si GT500 nu au oferit si un pachet tehnic mai generos. Ok, are standard cateva din optionalele GT-ului dar...
Adică cei 6K € în plus față de V8-ul *normal*, pe care l-aș prefera... doar în America însă, și nu numai din cauza impozitului anual de +8.000 lei.
Fiindcă pe la noi 2.3-ul Ecoboost la 39K € pare mai omenesc pentru fanii sportivelor nostalgice.
Zic fiindcă l-am condus și nu-i deloc debil în trafic, ba fiind mai ușor pe față pare mai echilibrat în viraje vs. V8 -- care se vinde totuși mai bine și-n Europa pe aceleași criterii parțial subiective, de engine-sound mai ales.
P.S. : saracu' inexo,cred ca fierbe acuma. Haide mestere ,baga ceva..
cat potential in acest motor daca viteza de 250 km/h se poate atinge fara probleme in treapta a 4-a, transmisia fiind prevazuta cu un raport al demultiplicarii unitar(1:00) si a celei de-a 5-a trepte de viteza!
altfel, daca ne gandim la alternative de masini sport, pentru sume de bani apropiate sau chiar mai mici, Megane RS sau Type-R, masini sport cu adevarat, nu surogate, sunt pentru mine incomparabil mai valabile din toate punctele de vedere decat masina din acest test, iar mult clamatul sunet al motorului/evacuarii sau designul ei cu tente retro ma lasa rece, dar asta e normal, e ceva subiectiv.
Insa fanilor de tastatura ai acestei masini, pe care de altfel, nu si-o vor cumpara niciodata, desi in termeni relativi nu e scumpa, cum zice si autorul, le recomand sa verifice 3 lucruri in urma carora entuziasmul le va pieri:
1. masa proprie
2. dimensiunile exterioare si interioare si raportul lor
3. finisarea, la modul general, mai ales in zona portbagajului si sub capota motorului.
Am ras oricum la partea cu finisarea. Mai ales ca stim toti ce masini super finisate scot cei de la Reno :).
In rest, o iei daca (i)esti tanar (nu mai este cazul) si pleci la "agatat" sau ai ajuns/intrat in criza varstei a2a (inca nu am reusit)...altfel esti carcotas: consuma mult, e prea verde, prea lunga, n'are caii aia pe care ii are 911, adica herghelia nu e chiar pursange, impozit mare (@kiro), etc
pune, stai linistit, cand vorbim de masini sport autentice. Daca insa e vorba de plimbari de relax si dorinta de a rezona cu o anumita imagine din trecut, da, atunci merge si un Mustang. Dar nu-i mai spuneti va rog masina sport, ca nu este, indiferent de versiunile de putere, masa mare si reactiile incompaatibile cu masinile sport o fac potrivita doar pentru calatorii si mici escapade rutiere si atat.
Nu, Focus RS a fost o alta interpretare, care oricum nu se mai fabrica de vreo 2 ani....tot Megane RS si Civic Type-R raman baza. Poate ai vrut sa zici Focus ST, dar nici ala nu e ce trebuie, se poate compara cel mult cu Golful GTI.
Referitor la finisajele Renault, cred ca ai ramas un pic ancorat in jurul anilor 2000, daca inca crezi ca Renault nu ar sta bine la finisaje. Pe atunci 1995-2005 da, Renault era slabut la finisaje, Ford statea bine in media clasei, relativ vorbind dar in prezent sta prost, iar Renault a progresat puternic. Sunt departe de a fi fan-boy Renault, oricum sunt suficienti fani Renault pe acest forum, nu mai e nevoie de altii in plus, dar te invit sa mergi sa consulti pe viu calitatea din Renault-urile actuale. Altfel vorbe in vant gen "stim toti ce masini super finisate scot cei de la Reno :)" dovedesc ca "stim toti" nimic, "stim toti" ca vorbim lemne fara legatura cu realitatea zilei. Nu o lua ca pe o jignire, e doar un fel de-a zice: ramai prost daca o sa apuci sa vezi finisajele de la Talisman, care sunt cel putin la nivel de Passat, de incredibilul Espace nu mai zic nimic.
Sunt masini care se vand mai mult pt istoric, pt felul in care arata... si mai putin pentru latura practica.
Astia umbla la sentimentele americanilor :)
Și de fapt scriam că NU doar impozitul mare m-ar determina să aleg motorul mic.
Problema-i însă de principiu -- mai clar, absurditatea înzecirii impozitului pentru o cilindree dublă (nemții au de ex. o abordate mai logică a Steuer-ului, raportat la puterea motorului).
Ca să nu mai zic de aspectul subliniat de @Tatraurs, la care încerc să subscriu și concret, cotizând cât mai puțin posibil la fondurile deurnate en-gros de abstracțiunea parazitară numită Stat, condusă de găști infracționale cu aparență legală.
P.S. Clarificări strict ontopic -- pe puntea-față a versiunii *banale* 2.3 Ecoboost, motorul apasă cu 81 kg mai puțin ca V8-ul de 5,1 l, de unde rezultă o manevrabilitate mai bună, chiar dacă nu-i nici ea 100% sportivă.
Nu mai zic că statul (cam degeaba :-)) se bucură la fiecare litru de benzină sorbit în plus de V8, fiindcă accize.
Fiecare rămâne însă cu alegerile lui dictate preponderent emoțional sau rațional, dar n-o mai lungesc pe tema asta că m-aș repeta (am mai atins-o la precedentul test-drive, unde prezența lui @inexo a fost într-adevăr ...catalizatoare.)
https://youtu.be/FMDqQm3hGrY
se bunghesc mai clar publi-povestile cu michelin bmw etc dar cred ca alea conteaza mai mult.
Pai si de ce nu iti iei sau admiri tu in secret aceste Golf R si 911?
Doamne unde am ajuns cu gandirea.......
In primul rand Bullit este pentru fordisti ce ar fi un 911R pt fanii Porsche, adica o raritate absoluta si totodata un deliciu de sunet, de finisari, numar limitat de exemplare etc...
Desi 911 e foarte faimos si si-a facut un nume worldwide ca masina stradala cat si-n lumea curselor iar 911R foarte rar, tind sa cred ca Hollywood cu McQueen si acea urmarire bate celebritatea 911 pentru multi ce isi doresc un Bullit, chiar si pt cei ce nu sunt fani Ford. Apropo, nemtii cumpara si apreciaza tot ce inseamna V8 big engine, truck sau muscle car, mergi in Germania si ai sa vezi. Hmm let me guess, o fi pt emotiile transmise??
Sa vedem Golf R vs Bullit: 2l 4 cil turbo vs V8 5l, liniaritate si susnet pt Ford cat si cantitate vorbim de 4 cil in plus si 3000cmc.
TSI-urile cu distributia cat si DSG urile se bulesc se stie, e mecanica de plastelina. In contrast puternic avem un V8 aspirat cu distributie TIVCT (sistem facut de Yamaha pentru Ford), de acest sistem beneficiaza si Focusurile banale cu distributie variabila. Are cineva curaj sa impinga la maxim cele doua motoare si transmisii pana cand una din masini va ceda? O sa cedeze cu siguranta R-ul iar Bullit-ul va continua sa schimbe cauciucuri si frane pentru ca va continua sa fie supus la "cazne" mult si bine.
Dar o masina anosta candva masina poporului comparata cu un ICON? 44100 euro vs 50000 euro, you've got to be joking.
Cel mai ieftin 911e 103000 euro, iar la sunet dupa parerea mea trebuie sa mergi la GT3 sau Cayman GT4 ca sa simti pregnant "aroma Porsche" la fel de intens cum o simti cand e vorba de un Mustang, mai precis Bullit.
Daca vb strict de Golf R, si sa comparam mere cu mere nu cu pere, Ford are un raspuns la fel de bun si poate mai bun = Focus RS, care culmea e mai ieftin ca R-ul.
Apropo de RS, vezi pe youtube comparatia Clarkson RS vs Hammond Mustang rosu de doar 410 cp :) ar trebui sa te mai gandesti acceleratie R vs Bullit.
Sa prespunem ca er fi existat Golf-ul atunci, oare ar fi condus Steve un golfulet? :))))))))) A condus Porsche si Bullitt, adica MASINI COOL. Apropo de la Porsche Boxter-ul Spyder este reteta actuala apropiata de ce a condus Steve, care dupa parerea mea arata atletic si sharp focused comparat cu grasul 911 a carui design este inferior acestui Spyder (dupa parera mea subiectiva).
Aaaa sa nu uit, niciodata o directie motoare nu va avea precizia uneia doar directoare R-ul vs Bullit.