Drivetest Ford Focus facelift (2016-2018)
2.0 Diesel Turbo (TDCi) 185CP Man6 STMiercuri, 11.11.2015
- Comenteaza
- Trimite pe:
Nu mai primisem de multă vreme un compliment pentru mașina pe care o conduceam. Abia parcasem în apropiere de Calea Victoriei, lângă un magazin vestimentar sclipitor. Roșul Focus-ului din care am coborât primea cu drag luminile din vitrina opulentă.
Să fi fost jocul de lumini, să fi fost kitul sportiv cu care vine echipat orice Focus ST? N-am înțeles exact ce i-a atras atenția trecătorului de maxim 30 de ani, însă am priceput că e nevoie de o apariție surprinzătoare pentru a adresa un asemenea compliment unui necunoscut.
Surprinzător pentru cei de pe margine, surprinzător pentru cei din interior. Așa s-ar putea caracteriza noul Ford Focus ST diesel, soluția economică pentru cei care vor să simtă fiori reci pe șira spinării doar atunci când calcă pedala de accelerație, nu și când ajung la benzinărie.
Ford Focus facelift (2016-2018)
2.0 Diesel Turbo (TDCi) 185CP Man6 ST
- Pret model testat 29.250 €
- Taxa auto 0 €
Motor / Transmisie
Pentru a putea juca în liga compactelor diesel sportive, Ford a ales un motor diesel TDCi de 2.0 litri, pe care l-a modificat pentru a obține resurse similare cu cele ale rivalilor din acest segment. Așa se face că sub capotă vor sta la pândă 185 de cai putere, disponibili la 3500 de rotații.
Surprizele nu se opresc încă aici, pentru că Ford a făcut eforturi mari pentru a depăși Golf și Leon la capitolul cuplu motor. Cei 400 de Nm sunt excepționali, se simt devreme, adică la 2000 de rotații. E suficient să ridici ambreiajul și Focus ST te ia prin surrindere.
Momentul motor continuă să fie alături de tine pe o plajă mare de turații. Zona roșie începe la 5000 de rotații, timp suficient să te crezi într-o mașină pe benzină.
Sunt mulți cârcotași care vor mormăi printre dinți că doar un motor pe benzină poate da naștere unui hot-hatch adevărat. Am mormăit și eu printre dinți asta, încă de când m-am urcat la volan. Focus ST mi-a răspuns însă bolborosit și baritonal pe la 3000 de rotații. Am apreciat sinceritatea sonoră și mi-am lăsat concepțiile pe mai târziu.
Unitatea cu patru cilindri este asociată unei transmisii manuale cu șase rapoarte, cu o timonerie care ar fi putut fi ceva mai scurtă. Treptele sunt etajate însă foarte corect, adică fix după rețeta care ajută un diesel să fie rapid. Primele două trepte sunt extrem de scurte, iar ultimele două sunt lungi, tocmai pentru a favoriza consumul redus.
Dincolo de toate aceste detalii, vă sfătuiesc să țineți apăsat pe butonul de dezactivare al ESP-ului. Veți avea parte de surprize foarte frumoase. Legătura dintre motor și cutie este minunat armonizată, iar cei patru cilindri parcă scot dintr-un joben fermecat câțiva iepuri în plus. Pardon, cai putere.
Consum
Am ajuns și la intriga acestui test, adică acel punct în care aflăm motivul pentru care cineva s-a gândit la o compactă sportivă diesel.Răspunsul este cât se poate de simplu: consumul redus.
Vreme de mai multe zile, după multe întâlniri cu zona roșie a turometrului, dar ponderați de multe ori de un start-stop cu o repornire bună, fără vibrații mari, Focus ST diesel a menținut o valoare medie a consumului aproape de 7.5 litri/100 de kilometri.
Este o performanță foarte bună, chiar dacă pare puțin cam departe de valoarea oficială de 4.2 litri/100 de kilometri.
Comparând cifrele de consum cu cele ale rivalilor din segment, vedem că Seat Leon FR este cu 0.1 litri mai însetat, iar Volkswagen Golf GTD are fix aceleași pretenții ca modelul american.
Performanţe
N-am prea înțeles niciodată cum reușesc modelele germane să aștearnă atât de bine resursele pe asfalt. Și nu cred că voi înțelege nici de data asta, pentru că Ford Focus ST diesel, în ciuda unor resurse mai mari, reușește un sprint de la 0 la 100 de km/h în 8.1 secunde. Este cu 0.6 secunde mai lent decât rivalii amintiți mai sus.
De asemenea, viteza maximă a compactei Ford este de 217 km/h, din nou inferioară lui Golf GTD și Leon FR.
Interior
Să nu vă gândiți o secundă că un Focus ST diesel ar face compromisuri estetice sau că se va simți inferior din acest punct de vedere fratelui său pe benzină. Focus ST diesel este la fel de apetisant.
Iar de asta îți dai seama imediat ce intri în habitaclu. Pragurile din aluminiu cu inscripția ST, iluminarea roșie din uși, volanul sportiv teșit în partea inferioară, îmbrăcat în piele, pedalele din aluminiu și scaunele sport sunt doar câteva detalii care îți sar imediat în ochi. Tot atenție cer și cele trei ceasuri cocoțate pe planșa de bord, responsabile cu indicatori ca temperatura apei sau presiunea din turbină.
La capitolul scaune aș avea câteva obiecții: deși au o susținere laterală excelentă, șezutul s-ar putea să vă pară puțin cam prea adâncit. În plus, designul lor, butucănos în opinia mea, parcă nu se încadrează în peisaj.
Calitatea materialelor este foarte bună, finisajele sunt și ele bune, iar culoarea roșie contrastantă, cu siguranță face atmosfera mai interesantă.
Dincolo de aceste detalii sportive, Focus ST rămâne în continuare un Focus. Adică avem spații numeroase de depozitare (excelent cel pentru telefonul mobil), loc suficient pe bancheta din spate și un portbagaj cu o capacitate de 363 de litri, ceva mai modest decât cel al lui Golf și Leon.
Preţ de achiziţie
Pasiunea costă. Viteza costă. Accelerația costă. Sportivitatea costă. Prin urmare, Ford Focus ST costă. E un preț piperat, pe care nu oricine și-l poate permite. Socotelile încep de la 29.250 de euro. Culmea, asta înseamnă cu 1000 de euro mai mult decât omologul său pe benzină. Dar eficiența costă și ea.
Uitându-ne în segment, observăm că un Volkswagen Golf GTD cu transmisie manuală este cu 1000 de euro mai ieftin, adică puțin peste 28.000 de euro.
Fără îndoială, chilipirul segmentului este Seat Leon FR, care costă doar 22.500 de euro. Prin urmare, Ford Focus ST diesel rămâne o alternativă destul de piperată în segment.
Siguranţă
La capitolul siguranță, Focus ST diesel împrumută pachetul fratelui standard. Un pachet destul de bun, care a primit deja cinci stele la testele de siguranţă EuroNCAP.
În standard, modelul are ESP, ABS, controlul tracţiunii, airbag-uri frontale, laterale şi cortină pentru şofer şi pasager, airbag-uri cortină pentru pasagerii din spate, sistem de control avansat al cuplului motor, sistem de fixare ISOFIX şi altele.
Cum era şi normal, faceliftul aplicat Focus-ului standard a adus şi ceva în plus. Un nou conglomerat de sisteme de siguranţă, care include avertizare la depăşirea benzii de mers, ajustarea direcţiei atunci când şoferul nu corectează traiectoria, cruise control adaptiv şi deja celebrul Active City Stop, care poate frâna atunci când nu eşti atent şi un impact cu automobilul din faţă este iminent.
Foarte important este şi sistemul care te avertizează de eventuale obstacole atunci când ieşi cu spatele dintr-o parcare în spic, iar vizibilitatea este redusă.
Ţinută de drum
Ajungem și acolo unde Focus a stors mereu povești lungi și frumoase: ținuta de drum. Chiar dacă vorbim despre un model diesel, pedigree-ul se păstrează. Focus ST este materializarea plăcerii de a conduce. În segmentul compact, bineînțeles.
Suspensia este extrem de echilibrată. Nu se dovedește a fi zgomotoasă și absoarbe decent denivelările. Nu este confortabilă, mai ales într-un oraș plin de gropi, însă este un compromis cu care poți trăi zi de zi. Un compromis pe care ești de acord să îl faci după ce ajungi pe un sector de drum virajat și Focus ST începe să își dea arama pe față.
Suspensia se lipește bine de asfalt, aderența se păstrează admirabil, iar ruliul nu pare să existe. Direcția rămâne una dintre cele mai precise din sgment, indicând foarte bine traiectoria pe care vrei să o urmezi. Apare însă destul de frevent fenomenul de ”torque steer”, având în vedere că 400 de Nm pleacă doar către puntea față.
E un detaliu cu care vă acomodați repede și care s-ar putea să vă placă. Aveți însă grijă la smulgerile de pe loc în trafic aglomerat.
Vizibilitate
Vizibilitatea lui Focus ST este similară cu cea a unui Focus normal. Nu există nimic care să îmbunătățească sau să altereze câmpul vizual.
Suprafaţa vitrată rămâne cam aceeaşi. Luneta este generoasă şi bine încadrată de oglinda retrovizoare.
Din păcate, ultimul rând de montanţi este şi el generos, iar asta poate încurca anumite manevre de parcare. Şi cu primul rând de montanţi pot apărea unele probleme în viraje strânse, când mai interferează cu câmpul vizual al celui de la volan.
De asemenea, caseta în care se ascunde toată armata de senzori, fixată sub oglinda retrovizoare, este cam mare şi ocupă din suprafaţa parbrizului.
Tehnologie
La capitolul tehnologie, Ford Focus ST diesel își concentrează pachetul generos în jurul sistemului multimedia SYNC 2, unde găsim o mulțime de gadget-uri. Eu le-am spus factori disturbatori, pentru că îți răpesc timpul pe care l-ai petrece bucurându-te de mașină.
Lasând gluma la o parte, Focus ST, ca și versiunea standard, este unul dintre cele mai tehnologizate modele din segmentul compact. Avem o navigație cu o grafică bună și prietenoasă, avem poate cel mai complex sistem de comenzi vocale, la fel de revoluționar ca asistentul SIRI introdus pe telefoanele Apple.
Și pentru că vorbim despre o mașină rapidă, care te poate face să îți pierzi capul foarte ușor, nu lipsește nici apelul de urgență, inițiat automat în caz de accident.
Design
La nivel estetic nu cred că Focus ST are nevoie de prea multe comentarii. Putem spune că este modelul care sugerează cel mai bine că vorbim despre o versiune sportivă. Spun asta uitându-mă la mult mai discreții săi rivali: Golf GTD și Leon FR.
În cazul lui Forcus ST știm foarte clar că vorbim despre o versiune sportivă. Există praguri laterale, bosaje ale roților, jantele mari în spatele cărora se ascund etrieri galbeni, evacuarea centrală, eleronul montat pe portbagaj și multe alte elemente care condimentează pachetul estetic.
Și dacă la toate acestea adăugați și o culoare roșie, atunci aveți toate șansele să impresionați.
Ne-a placut
- Cuplu motor
- Ținută de drum
- Consum redus
- Spații de depozitare
Nu ne-a placut
- Torque steer
- Preț piperat
Date tehnice - Ford Focus facelift (2016-2018) 2.0 Diesel Turbo (TDCi) 185CP Man6 ST | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ştiri despre Ford
-
Constructorul american de automobile schimbă șeful calității. În 2024, Ford a operat 62 de rechemări în service, iar costurile de garanție au crescut cu 800 de milioane de dolari. (Vineri, 20 Decembrie)
-
În cadrul unui eveniment care a avut loc la Craiova, departe de ochii curioșilor, Automarket a avut ocazia să vadă noul Ford Puma Gen-E sau, cu alte cuvinte, pur electric. Ți-am pregătit un articol cu 5 lucruri esențiale. Nu lipsește clipul de prezentare. (Marti, 03 Decembrie)
-
Mild-hybrid, full-hybrid, plug-in hybrid. Chiar dacă am auzit, des, acești termeni în ultimii ani, unii încă nu știu exact ce înseamnă și care sunt avantajele și dezavantajele fiecărui sistem de propulsie de generație nouă, să le spunem așa. Fix misterul acesta încercăm să îl elucidăm în acest articol, dar nu doar teoretic, ci și aplicat, cu ajutorul noilor Ford Puma mHEV facelift și Kuga PHEV facelift. (Vineri, 29 Noiembrie)
-
În a noua lună din 2024, uzina Dacia de la Mioveni a înregistrat o ușoară scădere a producției, comparativ cu aceeași lună din 2023. De cealaltă parte, Ford a încheiat luna septembrie cu un nou record de producție. (Vineri, 25 Octombrie)
-
Constructorul american de automobile anunță o nuanță exterioară nouă pentru Mustang 60th Anniversary. De asemenea, Ford plusează cu o grafică retro pentru instrumentarul de bord digital. (Luni, 19 August)
http://www.automarket.ro/test-drive/test-drive-ford-focus-st-diesel-60201.html
Doar soferul?
ca toate motoarizarile VW-Audi, in realitatae are mai multi cai decat oficial.
de fapt si motorizarile BMW au mai multi cai in realitate decat oficial, cel putin M-urile; M3 vreo 462 CP real si M5 vreo 620CP.
mai bine s-ar pune problema ca (oficial) Leon FR 2.0 TDI 1P de 170CP era la fel de rapid ca 1.8TSI de 160CP, acei 10 cai in plus si cei 100Nm fiind inutili, consumul real nefiind cu mult mai mic