Drivetest Ford Fiesta ST200
1.6 Benzina Turbo (Ecoboost) 200CP Man6Vineri, 16.09.2016
- Comenteaza
- Trimite pe:
Până acum vreo trei ani, versiunile de performanță ale modelelor din segment B, subcompact, mic - spuneți-i cum vreți - urcau până la maxim 200 de cai putere, fiind limitate nu neapărat de capacitățile dinamice sau ale motoarelor, ci mai ales de cele ale gamei. Pentru că limita de putere maximă a modelelor mici trebuia să se termine acolo unde începeau versiunile de performanță ale compactelor.
Pe la 190 de cai. Aici se învârteau majoritatea ST-urilor, RS-urilor, OPC-urilor și GTI-urilor. Și părea abslut suficient, pentru că mașinile astea, perfecte pentru oraș, nu trag greu la cântar și oferă un raport masă/putere excelent în această zonă.
Dar lucrurile s-au schimbat. După ce Renault a dus Clio RS la 200 de cai în generația cea mai recentă și apoi a plusat cu versiunea Trophy, de 220 CP, Opel a dus la rândul său Corsa OPC la 207 CP, iar Peugeot a urcat cu 208 GTi la 208 CP. Și jocul de-a prinselea începea să-și schimbe regulamentul.
În acest context, decizia celor de la Ford să pună niște ardei picant în motorul de 182 de cai putere al lui Fiesta ST nu a venit deloc ca o surpriză, ci ca o confirmare a faptului că inginerii mărcii sunt cu picioarele pe pământ când vine vorba de rivali. Așa s-a născut Fiesta ST200, o versiune cu ceva mai mult sânge-n instalație care aduce motorul EcoBoost de 1.6 litri la 200 de cai și 290 Nm (+50 Nm față de ST-ul clasic).
Partea bună e că Ford a rigidizat ușor mașina cu această ocazie, suspensiile fiind adaptate, direcția îmbunătățită și sistemul de frânare actualizat pentru noile cerințe dinamice. Rezultatul final: o versiune radicală care transformă ST-ul "normal" într-un soi de Fiesta de performanță dedicată familiei.
Ford Fiesta ST200
1.6 Benzina Turbo (Ecoboost) 200CP Man6
- Pret de pornire 23.950 €
- Pret model testat 24.700 €
Motor / Transmisie
Plus 18 cai putere și plus 50 Nm pe același motor, un 1.6 EcoBoost care și-a trecut deja în CV performanțe interesante pe ST și vine "dopat" pe ST200 pentru a alinia Fiesta la trendul +200 CP, care pare că se instalează ușor în segment. Aceasta este caracterizarea pe scurt a personajului principal din această operă literară. Pe lung, lucrurile sunt însă ceva mai complexe.
Fiesta ST200 beneficiază, de exemplu, de o funcție Overboost care-i oferă modelului 15 cai în plus la kickdown pentru maxim 20 de secunde, chestiune care nu poate fi verificată decât cu instrumente speciale, dar care se simte în special atunci când te lansezi într-o depășire în treapta a treia, când verisunea Fiesta rezolvă problema fără să apuci să te dumirești cum ai ajuns deja din nou înapoi pe bandă.
Motorul de 1.6 litri te lasă să admiri pusee de dinamism, reprize demne de un model sport pur şi performanţe care nu lasă să se vadă că are 200 de cai. Cuplat cu o transmisie manuală cu şase trepte adaptate și scurtate pentru a scoate tot ce-i mai bun din maşină, motorul EcoBoost de 1.6 litri concertează bariton şi te aruncă în scaun la cerere cu un elan demn de o maşină care a fost calibrată prin câteva mii de kilometri de teste pe Nurburgring.
Fantastică prestaţia motorului între 80 şi 120 km/h în treapta a treia, în timp ce al şaselea raport e ceva mai lung şi dezvoltat pentru ca rularea pe autostradă să nu se transforme într-un malaxor de benzină.
La 130 de kilometri pe oră în ultima treaptă, motorul se așează undeva la 3200 rpm și toarce suav, fără a-ți da impresia că sub capotă trăiește vreun monstru. Apasă însă pedala cu putere și vei ajunge ușor și foarte rapid la viteze ilegale, împins serios în tetieră.
Consum
Consumurile afișate de Fiesta ST (182 CP), Opel Corsa OPC (207 CP), Renault Clio RS (200 CP), Clio RS Trophy (220 CP), Peugeot 208 GTi (208 CP) și Volkswagen Polo GTi (192 CP) se învârt în jurul unei medii de 5.9-6.0 litri/100 km. Singurele modele care adună ceva contrast în peisaj sunt pe de o parte 208 GTI, care coboară la 5.4 litri/100 km, pe de altă parte Corsa OPC, care se aruncă all-in și vine cu 7.5 litri/100 km.
Fiesta ST200 vine cu un consum mediu mixt oficial de 6.1 litri/100 km, cu 0.2 litri mai mult decât versiunea "moale" a lui ST. În medie, în așteptări, nimic exagerat.
Viața reală schimbă datele problemei, însă nu radical. Pe șoseaua care leagă București de Iași am terminat traseul de aproape 400 de kilometri cu o medie de 8.2 litri/100 km, absolut acceptabil pentru o mașină de pedigree-ul lui ST200. Dacă veți folosi mașina doar în oraș - deși nu văd cine ar lua un ST200 pentru a-l învârti exclusiv între borduri - consumul mediu va crește la 10-11 litri/100 km.
Evident, cifrele cresc proporțional cu ritmul de rulare. Pentru ieșirile ceva mai apăsate pe drumuri virajate, așteptați-vă la 11-12 litri/100 km.
Performanţe
Dacă principalul criteriul după care vă veți alege viitoarea mașină de performanță de segment B este accelerația 0-100 km/h, vă veți lovi de probleme reale în încercarea de a diferenția alternativele existente. Asta pentru că toate, fără excepție, se încadrează în zona 6.5-6.9 secunde.
Privind însă aceste cifre înțelegi imediat motivul pentru care Ford a decis fără prea multe rezerve lansarea unei versiuni mai puternice a lui Fiesta. ST-ul rămăsese cel mai lent din acest grup, astfel că lucrurile trebuiau așezate din nou pe matcă.
ST200 este cu 0.2 secunde mai rapid decât fratele său mai puțin dotat la nivel dinamic și afișează 6.7 secunde pentru 0-100 km/h și o viteză maximă de 230 km/h (+10 km/h față de ST).
E egalitate perfectă cu Clio RS și cu Polo GTI, dar ST200 e mai bun Corsa OPC și mai slab decât Peugeot 208 GTI, care se laudă cu cele mai bune cifre din segment.
Interior
Fiesta ST200 a fost construită pe baza variantei ante-facelift a modelului, ceea ce înseamnă că interiorul a rămas blocat în era în care Ford folosea câte un buton pentru fiecare comandă posibilă pe o mașină. Asta și pentru că display-ul central este o treabă infimă ca dimensiuni și modestă ca grafică pe care o vei acoperi des cu telefonul, gadget care poate fi fixat perfect în "gura" din plastic care încadrează ecranul.
Și stă atât de bine, încât Ford ar fi putut transforma asta într-un soi de mesaj de marketing: "Nu mai ai nevoie de suporturi și elemente adiționale, telefonul tău se poate transforma oricând în display-ul mașinii". Mai ales dacă-l conectezi prin Bluetooth și-l pui să lucreze în locul sistemelor de pe Fiesta.
Altfel, dacă ignori faptul că face parte evident dintr-o generație tehnologică diferită, Fiesta ST200 e o mașină în care te simți excelent.
Te vei împrieteni cu scaunele Recaro. Profilate perfect, cu susţinere laterală demnă de sigla de pe capotă, acestea vor fi unul dintre punctele forte pe care vânzătorul din showroom vi le va prezenta atunci când vă veţi arăta interesaţi de modelul Ford. De altfel, apariţia scaunelor Recaro pe Fiesta a repezentat o premieră absolută pe ST, iar succesul acestora a fost transplantat - logic - și pe versiunea mai puternică. Ai suficiente locuri de "parcare" pentru obiectele de mici dimensiuni, iar bancheta poate găzdui doi pasageri adulţi. Un punct bonus pentru volanul din piele cu inscripţia ST în zona inferioară şi pentru pedalierul din aluminiu care aduce un plus de culoare în peisaj.
La capitolul antifonare şi sunete vibrante în interior (vorbim, totuşi, de un model sport), Fiesta ST200 este un paradox. Unul plăcut. Motorul 1.6 Ecoboost nu are valenţele sonore ale unui aspirat pur-sânge, dar inginerii Ford au inventat un sistem denumit Sound Symposer, rolul acestuia fiind acela de a filtra sunetele plăcute generate de motor şi de a le "arunca" în habitaclu. Efectul sonor este astfel unul artificial, "fabricat" la origine, dar absolut fantastic la nivel acustic.
Preţ de achiziţie
188 de euro pentru fiecare cal putere în plus. Asta este suma pe care Ford a așezat-o pe eticheta lui ST200, care poate fi cumpărat începând cu 24.000 de euro, deci cu vreo 3.500 de euro mai mult decât varianta ST mai cuminte.
Suma nu e deloc una mică, pentru că ST200 devine brusc el doilea cel mai scump model din segment, în condițiile în care singurul peste această sumă este Clio RS Trophy (cu 600 de euro mai scump), care vine cu 20 de cai în plus și cu transmisie automată cu ambreiaj dublu. Nu că asta ar fi neapărat vreun avantaj la nivel dinamic sau al experienței de condus, dar vorbim pur și simplu de ceva mai multă tehnologie pe care o poți cumpăra la un preț asemănător.
În condițiile în care celelalte modele din segment sunt evident mai accesibile (Polo GTI e cu 4000 de euro mai ieftin, iar Corsa OPC cu nu mai puțin de 5000 de euro mai ieftină), este foarte clar că Fiesta ST200 nu e vreo mașină de performanță de buget. Însă în cazul modelului Ford nu plătești doar putere, ci și o ținută de drum și o direcție exemplare, pe care celelalte modele din segment se cam chinuie să le aibă.
Siguranţă
Ford Fiesta a fost supusă testelor EuroNCAP ultima dată prin 2013, atunci când abia apărea pe piață versiunea clasică ST. Evident că rezultatele se transferă automat și versiunilor superioare de putere, pentru că structura de rezistență este aceeași. pe atunci, modelul de segment B a reușit să se ridice la nivelul așteptărilor fanilor și a constructorului: cinci stele EuroNCAP și 91% din punctele posibile la capitolul protecția pasagerilor adulți.
Pe lângă "notele" clasice EuroNCAP, Fiesta a primit o distincție specială pentru sistemul de apelare automată 112 în caz de urgență, disponibil ca parte a pachetului tehnologic SYNC. Aceeași organizație independentă europeană a premiat pachetele Active City Stop și MyKey. La capitolul airbag-uri, Fiesta oferă o armată de airbag-uri, cele "clasice" - față, laterale și cortină - fiind completate de unul pentru genunchi, element care până nu demult se regăsea doar pe modelele de segmente superioare.
Ţinută de drum
Nu știm salariile inginerilor din echipa Ford care se ocupă de ținuta de drum a modelelor mărcii, însă putem să garantăm cu o mână pe fișa tehnică și cu alta pe pozele concurenților că lucrurile stau excelent la acest capitol la nivelul întregii game subcompacte și compacte de vreo 15 ani încoace. Deci băieții merită orice bonus pe care-l primesc.
Realitatea este că, oricum ai lua-o, Fiesta rămâne un reper în clasa sa la nivel de direcție, suspensii, stabilitate și coerență în ținuta de drum, iar versiunile ST și acum ST200 nu fac decât să "build upon it", cum spun englezii.
Și e normal să fie așa. Fiesta ST are avantajul de a fi construită de o echipă de ingineri care au la activ "numere de magie" precum celebrul Revoknuckle, diferenţialul special care reuşea să pună pe şosea în mod excepţional cei 305 cai putere ai vechiului Focus RS fără ca nevoia de tracţiune integrală să devină una acută. Chiar dacă între timp, pe noul Focus RS de 350 de cai, numerele de magie s-au transformat într-unele de fizică aplicată.
Deşi în cazul lui Fiesta nu vorbim de un Revoknuckle 2 - în mare parte deoarece nu e nevoie de o astfel de componentă scumpă la 200 de cai putere - sistemele electronice şi suspensiile lui Fiesta ST au fost dezvoltate astfel încât maşina să fie una perfect adaptată unui stil de rulare dinamic. Nu avem suspensii adaptive, dar setarea este suportabilă în viaţa de zi cu zi şi fascinantă pe viraje. Împreună cu setările speciale ale sistemului TVC (Torque Vectoring Control) şi cu cele trei setări diferite ale ESC-ului, Fiesta ST200 se poate transforma rapid din maşina cu care mergi la muncă în maşina care munceşte pentru tine. Direcţia este electronică, dar feedbackul este fabulos, iar frânele nu dau semne de oboseală chiar şi dacă sunt chinuite timp de zeci de minute fără întrerupere.
Vizibilitate
Deşi în general Fiesta nu implică probleme majore de vizibilitate, mai ales pentru că vorbim de un model de mai puţin de patru metri lungime, designul agresiv al modelului Ford a primat în faţa părţii utile când e vorba de vizibilitatea la nivelul montantului stânga al parbrizului. Astfel, acesta ridică unele probleme de vizibilitate la virajele strânse de stânga.
Luneta nu este printre cele mai generoase pe care le-am văzut, ca de altfel nici oglinzile laterale. Per ansamblu, suprafaţa vitrată este sacrificată de dragul designului, unul dintre atuurile modelului. Cu pachetul care implică senzori de parcare ar trebui însă să se rezolve majoritatea acestor impedimente.
Tehnologie
ST200 a fost construit, așa cum am văzut și la capitolul interior, pe când modelul de segment B al celor de la Ford nu "promovase" încă la facelift-ul interior actual. Și cu un interior lăsat în urmă față de fratele clasic cu facelift, Fiesta ST200 îți dă impresia că face parte dintr-o generație anterioară de modele, pe vremea în care Ford miza pe multe butoane care să satisfacă comenzile șoferului.
Cu toate astea, în imaginea retro oferită de sutele de butoane și de ecranele infime pe care le ai în față - acestea pot fi un impediment pentru clienții care-și doresc o mașină nu doar fun, ci și modernă - se ascund câteva elemente tehnologice pe care nu le putem ignora.
MyKey este cel mai interesant dintre acestea: dacă eşti părinte şi hotărăşti să-i dai maşina fiului tău (mă rog, e un ST200, treaba asta merge la sigur doar dacă fiul se numește Simone Tempestini, în rest riști cam mult), poţi seta o serie de limite (viteză şi volum al muzicii, de exemplu) pentru a fi sigur că totul e în regulă când acesta se plimbă prin oraş cu prietenii lui.
E adevărat, acest sistem nu va fi folosit prea des de către cei care-şi cumpără un Fiesta ST, pentru că modelul se adresează în principal tinerilor.
Nu lipsesc din oferta Fiesta ST nici pachetul Emergency Assistance, care apelează automat serviciul naţional de urgenţă în caz de accident, şi nici oferta multimedia SYNC, aceasta înglobând sistemele de conectivitate ale modelului (telefon, voce, muzică, Bluetooth). Dacă alegeţi Fiesta, nu uitaţi că trăiţi în România iernilor grele, deci vă recomand parbrizul încălzit, un feature extrem de util la nevoie.
Design
Unii spun că noua faţă a lui Fiesta este o preluare cu mantinela a grilei afişate de modelele Aston Martin. Alţii susţin că "gura" este prea mare în raport cu dimensiunile şi proporţiile maşinii. Mie personal nu mă deranjează nici una, nici alta, pentru că în versiunea ST200 oricărei exagerări i se poate găsi rapid o explicație.
Cert e că exteriorul lui ST200 este adus la zi și în linie cu cel mai recent facelift al lui Fiesta. Spre deosebire de interior.
Versiunea ST200 nu primeşte în plus foarte multe lucruri faţă de "clasicul" ST, care se prezenta însă deja într-un format îndeajuns de sportiv, cu o serie de apendici aerodinamici şi estetici care îmbunătăţesc oferta Ford la capitolul design.
ST200 este, deci, mai degrabă discret când vine vorba de design, singurele modificări notabile față de ST-ul clasic fiind badge-ul ST200 așezat la loc de cinste pe hayon, etrierele roșii și culoarea exterioară specială, denumită Storm Grey, care atrage privirile tuturor în combinație cu sunetul metalic al motorului 1.6 Turbo.
Ne-a placut
- Ținută de drum excelentă
- Comportamentul direcției
- Ansamblu motor-cutie de excepție
- Design exterior
- 5 stele EuroNCAP
Nu ne-a placut
- Preț ridicat
- Consum
- Planșă de bord demodată
- Lipsuri tehnologice
Date tehnice - Ford Fiesta ST200 1.6 Benzina Turbo (Ecoboost) 200CP Man6 | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ştiri despre Ford
-
Constructorul american de automobile schimbă șeful calității. În 2024, Ford a operat 62 de rechemări în service, iar costurile de garanție au crescut cu 800 de milioane de dolari. (Vineri, 20 Decembrie)
-
În cadrul unui eveniment care a avut loc la Craiova, departe de ochii curioșilor, Automarket a avut ocazia să vadă noul Ford Puma Gen-E sau, cu alte cuvinte, pur electric. Ți-am pregătit un articol cu 5 lucruri esențiale. Nu lipsește clipul de prezentare. (Marti, 03 Decembrie)
-
Mild-hybrid, full-hybrid, plug-in hybrid. Chiar dacă am auzit, des, acești termeni în ultimii ani, unii încă nu știu exact ce înseamnă și care sunt avantajele și dezavantajele fiecărui sistem de propulsie de generație nouă, să le spunem așa. Fix misterul acesta încercăm să îl elucidăm în acest articol, dar nu doar teoretic, ci și aplicat, cu ajutorul noilor Ford Puma mHEV facelift și Kuga PHEV facelift. (Vineri, 29 Noiembrie)
-
În a noua lună din 2024, uzina Dacia de la Mioveni a înregistrat o ușoară scădere a producției, comparativ cu aceeași lună din 2023. De cealaltă parte, Ford a încheiat luna septembrie cu un nou record de producție. (Vineri, 25 Octombrie)
-
Constructorul american de automobile anunță o nuanță exterioară nouă pentru Mustang 60th Anniversary. De asemenea, Ford plusează cu o grafică retro pentru instrumentarul de bord digital. (Luni, 19 August)
stie cineva dimensiunile anvelopelor?
Conducând mașina. Tare sau ce?
https://www.youtube.com/watch?v=7v6nhGOMMKk
https://www.youtube.com/watch?v=ZPpCBD_Vtx8
Ford se pare ca pluseaza insa pe marota/meme-ul superioritatii tinutei de drum - nu tocmai confirmata de teste (inclusiv pe circuit) cu rivalii din segment, dintre care l-as prefera pe 208 GTI... de-as avea banii pt. el.
Pur estetic vorbind, Clio RS ramine referintza - e doar parerea mea si asta, normal - ca sa nu mai zi ca nu doar el, 208 sau Ibiza Cupra au/pot avea jante/pneuri (205/40 R18) cu proportii mai nimerite decit... rulmentii Fiestei RS (cei 2,54 cm in plus ca diametru conteaza mult si nu doar vizual...).