Drivetest Ford Explorer Electric

4.5
Ford Explorer Electric zoom
de Alexandru Monenciu
Joi, 18.07.2024
German sub acoperire

Explorer este un model cu tradiție în portofoliul americanilor de la Ford. Lansat pentru prima oară în 1991, Explorer a fost primul SUV cu patru portiere lansat de Ford și a fost considerat un succesor pentru Bronco.

În urmă cu patru ani, Ford Explorer a fost desemnat ca fiind cel mai bine vândut SUV, din toate timpurile, în SUA. Asta da performanță.

Acest model este disponibil și în Europa, inclusiv în România. Clienții de la noi din țară au la dispoziție o versiune plug-in hybrid și, începând de anul trecut, o versiune pur electrică. Dar cele două nu au nimic în comun.

Asta pentru că Explorer pur electric este fructul colaborării dintre Ford și Volkswagen. Un SUV dezvoltat pe arhitectura MEB a gigantului german, la fel ca familia de modele ID.

Marca din Dearborn nu a ales această denumire pentru a crea confuzie, ci este "o trimitere la moștenirea noastră americană," după cum susțineau reprezentanții Ford la momentul debutului.

Noul Explorer este prima electrică de pasageri produsă de Ford în Europa, la Koln mai exact, iar în procesul de dezvoltare a fost implicat și un român.

Ideea de bază a fost că, deși este produs pe o platformă Volkswagen, noul Explorer să nu arate ca un model din familia ID. Iar de această sarcină, americanii s-au achitat de minune.

Chiar și așa, Explorer rămâne un german sub acoperire, pentru că sub această caroserie regăsim platforma MEB. Și să-ți spun drept, în interior miroase a Volkswagen.

Automarket a călătorit în Slovenia pentru a testa noul Ford Explorer pur electric. Acum a venit momentul să îți spun cum se simte de la volan și, în plus, ți-am adus și un video cuprinzător pentru a vedea, într-adevăr, că nu seamănă deloc cu un Volkswagen ID.

PREZENTAREA VIDEO A MAȘINII TESTATE DE NOI ÎN SLOVENIA

Ford Explorer Electric

  • Pret de pornire 55.500 €
  • Pret model testat 55.500 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Momentan, noul Ford Explorer electric este disponibil în două versiuni: prima este echipată cu un singur motor electric, montat pe puntea spate, și oferă 286 de cai putere. Bateria de 77 kWh promite o autonomie de până la 602 kilometri.

Cea de-a doua, pe care am condus-o și noi în Slovenia, este echipată cu două motoare electrice, câte unul pe fiecare punte. Rezultă, așadar, o tracțiune integrală.

Sistemul oferă 340 de cai putere și 679 Nm cuplu, iar autonomia ajunge până la 532 kilometri, mulțumită bateriei de 79 kWh.

Avantajul mașinilor electrice este că nu ai nevoie, neaparat, de sute de cai putere pentru reprize rapide de accelerație. Spre exemplu, o electrică de 150 CP poate să fie mai rapidă decât o mașină termică echivalentă ca putere.

Pentru că, în cazul electricei, cei 150 de cai putere sunt disponibili instant, fără vreo întârziere pricinuită de fenomenul de turbo lag sau de transmisie.

Acestea fiind spuse, cei 340 de cai putere ai lui Ford Explorer Extended Range AWD sunt mai mult decât suficienți pentru orice ai nevoie. Vrei să pleci primul de la semafor? Nicio problemă. Apeși pedala de accelerație și mașina tâșnește fără probleme.

Vrei să schimbi banda rapid? La fel, nicio problemă. No sweat, cum zic americanii. Vrei să depășești la o viteză de 80-90 km/h? Sau chiar la peste 100 de km/h? Explorer o face cu ușurință.

Apeși pedala de accelerație mai hotărât, iar cifrele de pe vitezometru încep să se succeadă rapid.

Acum, arhitectura MEB are și câteva dezavantaje, să le spun așa. În primul rând, sub capotă nu regăsești acel frunk, adică un spațiu suplimentar de depozitare pe care majoritatea mașinilor cu zero emisii îl au.

Apoi, nu ai tehnologia One Pedal Drive, care îți permite să conduci cu o singură pedală.

Chiar dacă nu poți regla nivelul de regenerare, trebuie să spun că sistemul lui Explorer frânează destul de bine atunci când iei piciorul din accelerație (transmisie cu mod B). Dacă reușești să păstrezi o viteză constantă, pe un drum virajat, nu ești nevoit să calci mai deloc frâna atunci când te apropii de curbă.

renovatio e-charge
Renovatio a dezvoltat prima și cea mai vastă rețea de încărcare rapidă din România. Dintre acestea, 10 stații sunt ultrarapide. În prezent, cea mai puternică stație Renovatio e-charge oferă o putere de încărcare de 350 kW.

Consum

În ciuda unei puteri deloc de neglijat, sistemul electric este foarte eficient. Ford declară un consum mediu de 16.6 kWh/100 de km.

Primul traseu a însumat în total 133 de kilometri și a inclus de toate: autostradă, drum național, drum montan, trafic etc. La finalul primei zile am avut un consum de 17.7 kWh/100 de km, la o viteză medie de 50 km/h.

A doua zi am parcurs 76 de kilometri cu o viteză de 48 km/h, iar consumul indicat de bord a fost chiar mai mic decât cel declarat: 14.5 kWh/100 de km. După cele două zile, bateria era la 50% și indica o autonomie de 258 kilometri.

Tesla Model Y este, de departe, principalul rival al noului Ford Explorer. În versiunea AWD Long Range, modelul american are o autonomie de 533 de kilometri și un consum declarat de 16.9 kWh/100 de km.

Renault Scenic, în versiunea cu autonomie extinsă de 623 km are un consum de 16.8 kWh/100 de km. Nissan Ariya (baterie 87 kWh, 4WD) consumă 19.9 kWh/100 de km.

După cum bine poți observa, Ford Explorer ține cel mai mult cu casa din acest punct de vedere.

Performanţe

În ciuda celor 2.179 de kilograme, mașina atinge 100 de km/h în 5.3 secunde, iar viteza maximă se oprește la 180 de km/h. Tesla Model Y este ceva mai puternică, oferind 476 de cai putere, dar atinge suta de kilometri pe oră în fix 5 secunde.

Mulțumită celor 306 CP, Nissan Ariya ajunge la 100 de km/h în 5.7 secunde, dar viteza maximă este de 200 km/h.

Renault Scenic este cel mai leneș, având cel mult 218 CP și o repriză 0-100 km/h în 7.9 secunde.

Interior

Spuneam la început că în habitaclu miroase a Volkswagen și îmi mențin această părere. Dă-mi voie să detaliez: miroase a materiale de calitate, chiar dacă pielea de pe scaune nu este naturală. Dar măcar are un model de romb, ceea ce îi oferă un aer premium.

Regăsești piele ecologică, de culoare deschisă în cazul echipării Premium, chiar și în partea inferioară a bordului. Nu lipsește plasticul tare, dar de obicei îl întâlnești în părțile unde nu ajungi foarte des cu mâinile.

Bordul și tunelul central sunt traversate de un ornament care imită fibra de carbon. În mare, finisajele sunt calitative, dar dacă stai să cauți nod în papură vei găsi câteva lufturi destul de mari, mai ales între portiere și bord.

Fiind vorba despre un model cu zero emisii, antifonarea habitaclului este mai importantă decât în cazul unei mașini termice. Motivul este simplu: zgomotele nu sunt acoperite de sunetul motorului.

În cazul lui Explorer electric, antifonarea este bună, dar cumva este dictată de suprafața de rulare. Astfel, pe un asfalt cu ceva mai multe asperități, va intra destul de mult zgomot de la anvelope în interior.

Scaunele sunt confortabile, chiar și la drumuri mai lungi. Pentru un acces mai ușor pe bancheta, podeaua este plată. Asta mai înseamnă că pe locurile din spate pot sta, confortabil, până la 3 pasageri.

Nu pot să trec mai departe până nu trec în revistă faptul că scaunele față au funcție de încălzire încă din standard și, mai mult, scaunul șoferului are și funcție de masaj. Și volanul este încălzit, tot din standard.

În habitaclul noului Explorer electric regăsești foarte multe spații de depozitare.

Consola centrală are o capacitate de 17 litri și este configurabilă, în sensul că până și suporturile de pahare pot fi îndepărtate pentru mai mult spațiu. Cât spațiu? Păi gândește-te că poți stoca aici un laptop de 15 inch. Da, ai citit bine. Un laptop.

Butoanele fizice sunt, practic, inexistente astfel că impresia de spațiu este accentuată.

În plus, selectorul transmisiei îl găsești pe coloana de direcție. Acestea fiind spuse, funcțiile pe care, de obicei, le regăsești în dreapta volanului au fost mutate în stânga.

Butoanele de pe volan sunt ascunse sub o suprafață neagră cu finisaj lucios, ceea ce înseamnă că vei avea întotdeauna amprente în această zonă. Nu este tocmai o idee bună, dacă mă întrebi pe mine.

O suprafață identică ai și pe tunelul central. De aici pornești luminile de avarie și modifici volumul sistemului audio B&O (subdivizie Bang&Olufsen, pentru necunoscători).

Nu ar fi stricat ca iluminarea acestor "butoane" să fie mai vizibilă, pentru că este destul de greu să le vezi noaptea. În primă fază chiar am crezut că nu sunt luminate, după modelul Volkswagen.

Portbagajul are un volum de încărcare de 470 de litri. Majoritatea modelelor pur electrice au un portbagaj suplimentar sub capotă, așa numitul frunk, dar nu este cazul aici.

Chiar și așa, Ford Explorer electric stă mai bine la acest capitol decât Nissan Ariya (415 litri) și decât Renault Scenic E-Tech electric (440 litri).

Preţ de achiziţie

În România, noul Ford Explorer are un preț de listă de 47.500 de euro. Dar, americanii oferă un discount permanent la care se mai adaugă subvenția programului Rabla Plus, astfel că prețul scade la 39.500 de euro.

Noi am testat, așa cum spuneam, versiunea AWD Extended Range în nivelul de echipare Premium, adică cel de top. Prețul său pornește de la 55.500 de euro, dar, din nou, reducerea de 4.150 de euro oferită de Ford și subvenția Rabla Plus (5.100 euro), scade prețul la 46.250 de euro cu TVA inclus.

În tot acest timp, pentru o Tesla Model Y Dual Motor AWD trebuie să scoți din buzunare 51.990 de euro. Nissan Ariya 87 kWh e-4ORCE pornește de la 65.400 de euro, iar Renault Scenic E-Tech Electric, în nivelul de echipare Techno, pornește de la 45.500 de euro.

Siguranţă

Modelul american nu a fost testat de Euro NCAP. Fiind dezvoltat pe arhitectura MEB, la fel ca Volkswagen ID.4, putem spune, fără probleme, că își poate însuși rezultatul de 5 stele al acestuia din urmă.

Atunci când a fost testat, în 2021, ID.4 a primit 93% pentru protecția adulților, 89% pentru protecția copiilor, 76% pentru protecția bicicliștilor și pietonilor, iar cu 85% au fost recompensate sistemele de siguranță.

Ţinută de drum

Poate că am menționat de prea multe ori marca Volkswagen, dar știind că sub caroserie se ascunde o arhitectură făcută celebră de producătorul din Wolfsburg nu ai cum să nu te raportezi la un model din familia ID. În acest caz la ID.4.

Vestea bună este că noul Explorer electric se conduce ca un Ford. Nu că Volkswagen ID.4 nu s-ar conduce bine, dar în cazul SUV-ului american direcția este mai precisă, iar suspensia mai bine calibrată.

Desigur, mai simți și auzi, din când în când, câte o denivelare, dar aici au un cuvânt de spus și jantele de 20 de inch.

Explorer este plăcut de condus și pe drumuri virajate, în special pentru că bateria este montată de-a lungul podelei, astfel că greutatea este bine distribuită, iar ruliul este redus la minim.

Vizibilitate

Cât de bine vezi lumea de afară de la volan? În primul rând, oglinzile laterale sunt bine proporționate și includ, pentru mai multă siguranță, un asistent de unghi mort.

Vizibilitatea prin lunetă este afectată de dimensiunea suprafeței vitrate, dacă mă întrebi pe mine. Dar, și în acest caz ai o cameră video pentru mersul cu spatele așa că nu este o problemă de viață și de moarte.

Explorer are un montant C foarte lat. Americanii au "îndulcit" situația cu două geamuri care, nu numai că lasă să pătrundă mai multă lumină în spate, dar îmbunătățesc vizibilitatea pe diagonală.

Tehnologie

Aș putea să îți vorbesc despre instrumentarul de bord digital, cu diagonala de 5 inch, care amintește de Volkswagen, sau de comenzile tactile pentru faruri care, la rândul lor, amintesc de Volkswagen.

Aș putea, de asemenea, să trec în revistă port-urile USB-C din față și din spate, sau încărcarea prin inducție pentru telefoanele mobile.

Dar toate acestea ți-ar atrage atenția de la piesa de rezistență, în materie de tehnologie, de la bordul noului Explorer electric. Iar aici mă refer la display-ul central de 14.6 inch. Uriaș.

Sistemul multimedia se numește Sync Move și trădează fix ce face acest ecran care integrează toate funcțiile, inclusiv cele ale sistemului de climatizare. Mai exact, el se mișcă, glisează 30 de grade în sus sau în jos.

Bun, glisează, dar ce mai face? Ei bine, ascunde un spațiu de depozitare secret denumit My Private Locker.

Cu alte cuvinte, un mini seif unde îți poți lăsa fără probleme, spre exemplu portofelul și actele, pentru că atunci când închizi mașina, ecranul se blochează în poziție și nu poți accesa acest spațiu.

Meniul sistemului multimedia este destul de intuitiv, iar sistemul ca atare se mișcă foarte bine. Știu că, de obicei, nu este un avantaj că funcțiile sistemului de climatizare sunt integrate în acest display central, dar "butoanele" sunt destul de mari, așa că pot fi apăsate cu ușurință chiar și în timpul condusului.

Design

Estetica este foarte importantă atunci când dezvolți un model pe arhitectura unui alt producător. Adică, poți să faci ca Mitsubishi cu noile Colt și ASX: păstrezi în totalitate design-ul celuilalt model, în acest caz Renault Clio și Captur, dar schimbi sigla.

Sau, poți să faci ca americanii de la Ford. Ei nu au vrut să meargă pe același drum, adică să păstreze designul lui ID.4, să îi schimbe doar sigla și apoi să meargă în pauza de masă.

Obiectivul mărcii din Dearborn a fost clar încă de la început: noul Explorer nu trebuie să semene, sub nicio formă, cu un model din familia ID, chiar dacă sub caroserie regăsim platforma MEB de la Volkswagen.

Printre cei care s-au asigurat de implementarea acestei filozofii s-a regăsit și un român. De fapt, el a gândit modul în care arată noul Explorer. Numele său este Liviu Tudoran și lucrează pentru departamentul de creație Ford.

El a reușit să excludă total orice asemănare estetică, cu vreun model din familia ID de la Volkswagen. Blocurile optice frontale și stopurile ne spun clar despre ce mașină este vorba, iar pentru a fi siguri că înțelegem, americanii le-au unit cu o bandă neagră pe care scrie Explorer.

Jantele pot avea dimensiuni cuprinse între 19 și 21 de inch, iar montanții sunt finisați într-o culoare contrastantă neagră. În primul rând pentru a individualiza și mai mult mașina și în al doilea rând pentru a obține acel efect de "floating roof".

Paleta de culori exterioare include nuanțe ca Blue My Mind, Negru Agate, Gri Magnetic, Alb Frozen, Roșu Lucid și, nu în ultimul rând, Albastru Arctic. Culoarea în care a fost finisată și mașina testată de noi.

Nu ne-a placut

  • Vizibilitatea redusă în spate
  • Absența portbagajului frontal
  • Lipsa tehnologiei One Pedal Drive

Ultimele teste

Comentarii (15)

  • Andrei
    O opțiune foarte interesantă. Au reușit cumva să folosească platforma MEB, cu un interior categoric peste ceea ce oferă ID4, un design mult mai reușit dar la un preț mai mic.
    9 17
  • spaclu lu manole
    Explorer premium la 46k de Euro, e decent. Range-ul e foarte bun. Mai ramane doar ca infrastructura sa ajunga din urma cerintele de incarcare. Pentru asta e nevoie de timp si investitii. Iar corporatiile petroliere nu sunt interesate de asa ceva.
    Una peste alta, o masina foarte reusita. Pe calapodul asta trebuiau lansate masinile electrice de la bun inceput.
    7 18
  • Am avut privilegiul sa-l intalnesc pe Liviu Tudoran la o cafea in Koln, este un tanar extraordinar de modest pentru nivelul lui de experianta! Merita urmarit contul lui pe Instagram, ne putem mandri cu un designer care are clar un viitor stralucit in industria auto, mai mult ca sigur ca-l va paste un transfer de rasunet!
    7 15
  • Sunt curios ce părere are Volkswagen despre masina asta :)
    2 15
  • George Simion
    cum vine asta ca e facut pt oras si sosea? de ce e dulap atunci?
    7 11
  • @Șoșoacă
    Off-road.
    1 11
  • @simeon
    Ce dulap? E frigider bai, nu vezi?
    9 1
  • consum
    In prima zi ati facut 133 km, in a doua zi 76 km si au mai ramas 258 km. Asta inseamna 467 km cu un "plin". La baterie de 79 kWh inseamna un consum de 16,91 kWh/100km.
    Despre Tesla scrieti ca are consum de 16,9 iar Scenis 16,8, si totusi ati dedus ca Explorer "tine cel mai mult cu casa".
    Imi scapa mie ceva sau nu inteleg eu cum se calculeaza consumurile la EV?
    7 12
  • deputy
    "Primul traseu a însumat în total 133 de kilometri și a inclus de toate: autostradă, drum național, drum montan, trafic etc. La finalul primei zile am avut un consum de 17.7 kWh/100 de km, la o viteză medie de 50 km/h"
    la o asa viteza medie consumul scos este chiar slab, sincer.
    problema principala a electrielor in materie de autonomie este (si nu numai)
    - consumul la viteze mari (autostrada)
    - temperaturile scazute, care reduc autonomia drastic.
    12 1
  • preturi de fifi lulu...asa ceva nu are motiv sa fie vandut cu peste 39.000 euro cat timp liderul este vrea 45.000...si asta numai cu trim si dotari echivalente
    Ford e un esec lamentabil la tejnologia electrica, deci preturile si mai jos de 39.000
    6 1
  • Acum m-am uitat mai bine..pai asta nu e concurent la tesla y nici pe departe e diferenta de clase.
    Asta e 4.4m iar tesla y este 4.7m
    Acest ford explorer nu are de ce sa coste mai mult de 30.000 euro
    Dar nah, cat timp restuyl ciumpalacilor au IQ90 sau mai mic, deh, habar nu au sa cumpere cu cap, si deci vor accepta hotia producatorilor auto.
    Putem confirma asta la cati cumpara iphone si alte produse apple, nivelul intelectual al multimii cu bani
    5 1
  • Spre deosebire de o termică, un BEV permite reprize instantanee, cam două până supraîncălzești bateria pe care o răcești din mers încet, și-ți trece de reprize. Papagalii trebuie să se ardă pe_penele lor. :)))) Sunt și multe stații de încărcare_care îi așteaptă cu bateria încinsä. :))))))
    În plus Ford e referința fiabilității. :)
    5 1
  • Porcaria ar trebui sa coste cel mult 25k full. Asta e bataie de joc. Cine ia asa ceva e dus.
    5 5
  • un cetatean
    https://piataauto.md/Stiri/2024/07/Volvo-a-primit-una-din-cele-mai-mari-comenzi-din-istorie-de-1500-camioane-toate-diesel-si-niciunul-electric/

    Astia chiar nu stiu ca viitorul si prezentul este electric, nu stiu ca Volvo are si camioane electrice, ce inconstienti, se poate transporta orice si cu cateva sute de km autonomie, cerem ajutorul specialistului, Matei si compania .
    10 1
  • deputy
    ce lipseste dupa parerea mea din articol, sunt informatiile legate de software, care daca este mostenit tot de la VW, nu intra dupa parerea mea la plusuri.
    la o masina electrica softul este o componenta foarte importanta, chiar un factor de decizie in a cumpara o masina sau nu.
    4 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru