Marti, 28.09.2021
- Comenteaza
- Trimite pe:
Când ești aruncat în amfiteatrul plin de gladiatori însetați de sânge, chiar dacă ai avut un antrenor cu experiență, trebuie să știi să te folosești de acele calități care îți pot salva viața. Trebuie să fii foarte atent la armele pe care le alegi și trebuie să cauți punctele slabe ale adversarului. E foarte clar că victoria depinde doar de asta.
Cu gladiatori ca Audi A3, Mercedes-Benz Clasa A și BMW Seria 1, însetați de clienți premium din segmentul compact, noul DS 4 pare o victimă sigură. Chiar dacă se folosește de numele DS, sinonim cu eleganța și confortul mașinilor franțuzești.
Cu toate acestea, brandul din Hexagon, separat de Citroen în 2015, și-a ales bine armele. Dovadă stau cifrele de vânzări excelente la nivel global. Spre exemplu, știați că marca are o cotă din piața globală de 1.3%, după numai șase ani de existență? Știați că vânzările de mașini electrice reprezintă 33% din totalul companiei? Asta în condițiile în care singura lor mașină 100% electrică este DS 3.
Prin urmare, ce-i face pe oamenii din toată lumea să aleagă un DS și nu un Audi, Mercedes sau BMW? Am găsit răspunsurile în cadrul testului nostru cu DS 4, desfășurat în Franța, pe lângă Chantilly, locul unde s-a născut celebra frișcă.
Și nu se putea mai bine, pentru că DS 4 este frișca ce înnobilează tortul DS.
PREZENTAREA VIDEO A MODELULUI TESTAT ÎN FRANȚA
DS 4
1.6 PHeV FWD 225 Rivoli EAT8
- Pret de pornire 29.900 €
- Pret model testat 47.700 €
Motor / Transmisie
Ingredientele promise de francezi caută să mulțumească pe toată lumea. Știm deja că diversitatea este cheia în segmentul compact. Ne-a demonstrat-o de atâtea ori Volkswagen Golf. Prin urmare, și DS 4 pune la dispoziție multe motoare: un diesel de 130 de cai, un motor pe benzină de 1.6 litri cu 130, 180 și 225 de cai putere, precum și un Plug-in Hybrid (PHEV) de asemenea de 225 de cai putere.
Mi-a revenit ansamblul PHEV, care este compus dintr-un motor pe benzină de 180 de cai putere și unul electric de 110. Împreună livrează 225 de cai și un cuplu generos, de 360 Nm. Resursele sunt suficiente și mașina se simte bine motorizată. Ai suficient elan pentru a te înscrie în depășiri și pentru a accelera la viteze de autostradă.
Însă, totul nu este așa de fluid precum te-ai aștepta. Și asta pentru că transmisia automată cu opt rapoarte, oferită standard pe orice versiune DS 4 ați alege, are anumite sincope la retrogradare. Abia în modul Sport devine ceva mai alertă. Cert e că atunci când decide să retrogradeze o face ușor brusc. Motorul devine și el zgomotos și se aude în habitaclu.
Comportamentul acesta este în deplină antiteză cu se întâmplă atunci când mergi cuminte, fără exagerări. DS 4 este o mașină extrem de rafinată. Cutia urcă în trepte pe nesimțite. Trecerile dintre rularea pur electrică și cea cu motorul pe benzină sunt discrete. Ca să rezum, DS 4 este o mașină care se cere a fi condusă calm.
Există patru moduri de rulare, dintre care unul pur electric. Bineînțeles că este cel mai rafinat mod de a călători și o soluție ideală pentru momentele în care ești în oraș. Din fericire, chiar dacă ai bateria aproape descărcată, mașina pornește în modul electric, iar asta înseamnă din nou rafinament.
Dacă sunteți conștiincioși, adică încărcați frecvent bateria și rulați doar electric în oraș sau atunci când faceți naveta până la birou, trebuie să știți că DS 4 poate rula cu zero emisii până la o viteză de 135 de km/h. Bineînțeles, să aveți suficiente resurse în baterie.
Așa cum ziceam și mai sus, motorul pe benzină este bine antifonat, fără vibrații și nu se face simțit decât atunci când transmisia o să caute disperată o retrogradare.
La polul opus momentelor agitate, cutia automată le oferă clienților și un mod de retrogradare B, care poate recupera energie de fiecare dată când ridicați piciorul din accelerație. Practic, mașina încetinește, iar energia merge în baterie.
Consum
Așa cum vă ziceam, am avut la test o versiune PHEV. Deci, inevitabil, o versiune care poate merge și electric. Și, în cazul lui DS 4 vorbim despre o autonomie decentă, dată de faptul că bateria are o capacitate de 12.4 kWh. Este ușor mai mare decât a altor modele din Grupul PSA (adică Peugeot 3008 Hybrid4 și Opel Grandland Hybrid4).
DS 4 poate merge, cel puțin oficial, 55 de kilometri doar electric. Prin micile sate de lângă Chantilly (unde am avut și limită de 30 de km/h) și pe drumurile naționale (unde am respectat cu strictețe limitele de viteză) am rulat electric, iar bateria ne-a ajuns pentru aproximativ 40 de kilometri. Dacă folosești modul B, de recuperare, ai șanse să depășești valoarea asta.
După ce epuizezi resursele bateriei, consumul începe să crească. Însă nu cu mult. O să ajungi să obții un 4.5 - 5 litri/100 de kilometri. Bineînțeles, dacă nu o să încarci bateria când ajungi acasă și o continui să mergi cu ea descărcată, consumul va fi cel al unei mașini pe benzină cu motor mare.
Iar autonomia totală nu va fi foarte mare, pentru că, pe versiunea PHEV, există un rezervor de numai 40 de litri, nu de 52, așa cum se întâmplă pe versiunile standard.
În fișa oficială, DS 4 promite 1.4 litri/100 de km. În segment, un rival care poate fi luat în considerare este Mercedes-Benz A250 PHEV. El promite un consum oficial de 1 litru/100 de km. Mai există și Audi A3 TFSI e, gata să livreze un consum de 1.1 litri/100 km.
Performanţe
Cu cei 360 de Nm sub capotă, DS 4 poate oferi reprize bune de accelerare. E drept, ținem cont și de faptul că bateria mai cântărește ceva. Accelerația de la 0 la 100 de km/h se face în 7.7 secunde, iar viteza maximă nu este deloc de neglijat: adică 233 de km/h.
Prin comparație, Audi A3, în versiunea plug-in hybrid de 204 cai putere, accelerează de la 0 la 100 de km/h în doar 7.6 secunde. La rândul său, Mercedes-Benz A250 e vine cu un ansamblu hibrid de 218 cai putere, capabil să imprime un sprint de la 0 la 100 de km/h în 6.6 secunde și o viteză maximă de 235 de km/h.
Interior
DS caută să devină Bentley-ul mașinilor premium accesibile. Poate părea curajoasă afirmația, dar mi-o asum. De ce spun asta? Pentru că francezii au înțeles cu ce armă pot să aibă șanse împotriva germanilor: artizanatul.
În interiorul lui DS 4 o să găsește mostre frumoase de artizanat, bineînțeles, nu atât de opulente ca într-un Bentley sau Rolls Royce. Tapițeria din piele vine cu o cusătură interesantă, care scoate în relief designul scaunelor. Însă magia se întâmplă pe uși, acolo unde există cinci cusături discrete, care se opresc undeva la marginea portierelor. Acestea sunt realizate manual și necesită cam o oră de muncă. Pielea de pe volan este și ea cusută manual.
Dar până să ajungi la aceste detalii, o să observi pielea moale, fină și de bună calitate. Găsești rar așa ceva în segmentul hatchback-urilor compacte premium. Demonstrația de măiestrie continuă cu inserția de lemn de pe portiere. Este foarte discretă și apare atât pe portierele spate, cât și pe cele față. Ca să protejeze mediul înconjurător (pe scurt, ca să nu taie mulți copaci), dar și din rațiuni de costuri (nu ar trebui să ne ascundem de asta), DS folosește niște bucăți de lemn extrem de subțiri. Sunt la fel de groase ca un carton, prin urmare sunt lipite de elementele din plastic și apoi vopsite. Dau o impresie plăcută, pentru că lemnul e poros și mat. Însă, recunosc, egoistul din mine și-ar fi dorit ca inserția de lemn să fie mai mare.
Pentru cei care vor un DS 4 cu accente sportive, există și opțiunea de a folosi fibră de carbon în loc de lemn. Știm deja că brandul DS vrea să ne predea din nou ergonomia. Chiar dacă noi suntem obișnuiți cu anumite zone ale comenzilor, pentru că în toate mașinile sunt asemănătoare.
Ei bine, în DS o să fie nevoie să te acomodezi cu o altă hartă a comenzilor. Și tocmai aici e farmecul. Să descoperi nebunia francezilor. Spre exemplu, gurile de ventilație laterale sunt incluse în portiere, iar gura de ventilație centrală este atât de bine mascată, încât pare inexistentă. Sunt câteva zone reglabile, dar sunt bine incluse în designul general. Scaunele sunt extrem de frumoase, însă, trebuie să recunosc, au devenit ușor inconfortabile pe o distanță lungă. E nevoie de suport lombar.
Antifonarea habitaclului este foarte bună, asta și pentru că mașina vine încă din standard cu geamuri laterale cu izolare acustică. Pe locurile din spate primești spațiu decent la picioare și un tunel median care nu e foarte înalt. La nivelul capului, lucrurile sunt la limită, asta pentru că structura plafonului se apropie destul de mult.
Surprize la nivelul portbagajului, unde versiunea standard promite 440 de litri. E o valoare foarte bună pentru acest segment. În cazul versiunii testate de mine, volumul de încărcare a scăzut la 390 de litri din cauza bateriei litiu-ion.
Preţ de achiziţie
De la bun început trebuie să stabilim că vorbim despre un model premium. Și nu e loc de cârcoteli, chiar dacă înainte se mai făceau glume pe apartenența brandului la Grupul PSA. Noul DS 4 este un hatchback boem, care vrea să iasă în evidență, însă, dincolo de toate astea, e un hatchback premium. Așa că să nu vă mire că prețurile încep de la 29.900 de euro. Prețul este valabil pentru versiunea de 130 de cai putere benzină, cu transmisie automată și al doilea nivel de echipare, adică Bastille+.
Versiunea testată de mine, adică PHEV-ul de 225 de cai putere, este disponibil doar cu nivelul de echipare de top, denumit Rivoli. Bineînțeles, prețul este unul pe măsură, adică 47.700 de euro. Valoarea ar mai putea fi „îndulcită” cu un bonus de la stat, acordat pentru hibride.
Nivelul de echipare Rivoli aduce farurile Matrix LED, piele neagră, suspensie inteligentă (pe care o s-o detaliem la capitolul „Ținută de Drum”), jante de 19 inch, cameră de marșarier și senzori de parcare, iluminare ambientală, sistem multimedia de 10 inch DS Iris, interfața tactilă Smart Tourch, recunoaștere vocală, Head-up Display, climatizare pe două zone.
Socotelile pentru un Audi A3 plug-in hybrid pornesc de la 41.700 de euro, dar mai poți adăuga opționale de cel puțin 10.000 de euro. Deci, o să ieși mai scump decât un DS 4. Mercedes-Benz A250e pare cea mai accesibilă variantă, cu un preț de pornire de sub 40.000 de euro. Însă și aici vorbim despre o echipare inferioară celei garantate de un DS 4 Rivoli.
Siguranţă
EuroNCAP nu a testat încă siguranța lui DS 4. Însă, modelul francez este construit pe platforma EMP2 a Grupului PSA, o platformă care a adus punctaje mari modelelor pe care este dezvoltată.
Când vine vorba de sisteme de siguranță, DS a echipat standard modelul compact cu următoarele: frânare automată în situații de urgență, alertă depășire involuntară a benzii de mers, recunoaștere indicatoare rutiere, asistent la pornirea din rampă, senzori de parcare spate, frână de parcare acționată electric.
Pe lista de opționale se găsește și un sistem de vizualizare pe timp de noapte (nightvision) care este aproape 2000 de euro. Cu toate sistemele de siguranță bifate, DS 4 este capabil de rulare autonomă de nivel 2. Mai mult, mașina poate încetini înaintea unei curbe, pe baza informațiilor primite de la navigație și de la semnele de circulație.
Ţinută de drum
Fiindcă brandul premium DS a fost clădit pe moștenirea celebrului Citroen DS, noul DS 4 nu putea să facă rabat la capitolele confort și eleganță. Prin urmare, brandul francez s-a asigurat că pune la bătaie toată tehnologia pe care o are disponibilă în prezent în gamă.
Așa ne-am trezit pe DS4 cu un sistem inteligent de recunoaștere a asfaltului, pe care îl găsim, de obicei, în segmentul berlinelor de lux Audi A8 și Mercedes-Benz Clasa S. Este vorba despre o cameră montată în parbriz, care citește asfaltul cu câțiva metri în fața mașinii. Astfel, suspensia poate fi adaptată din timp pentru eventualele neregularități.
Această suspensie inteligentă este opțională, costă 1000 de euro, însă transformă DS 4 în cea mai confortabilă compactă premium. Și spun asta cu mâna pe inimă, chiar dacă exemplarul pe care l-am testat în Franța a fost echipat cu jante de 20 de inch.
Nu cred că există un echivalent pentru DS4 în segment, când vine vorba de confort. Bineînțeles, avem și reversul medaliei. Mașina prezintă ruliu pe viraje și nu te îndeamnă la exagerări.
Direcția este și ea absentă când vine vorba de transmiterea informațiilor despre suprafața de rulare. Nu prea știi care sunt limitele aderenței. Apropo de aderență, ea se mai poate pierde atunci când faceți plecări de pe loc ceva mai susținute, iar asfaltul e ud.
Când vine vorba de manevrabilitate în oraș, DS 4 se descurcă bine, pentru că direcția este destul de ușoară.
Vizibilitate
Fiind o mașină cu un design atât de curajos, DS4 plătește tribut atunci când vine vorba de vizibilitate. Luneta este destul de îngustă și înclinată, în vreme ce ultimul rând de montanți este și el generos și incomodează la manevrele în marșarier. Suprafața vitrată laterală este destul de limitată, însă oglinzile laterale au o proporție bună.
Pentru manevre ajută mult și sistemul de camere la 360 de grade, care oferă o calitate bună a imaginii.
Tehnologie
DS a înțeles că formele fără fond nu au ce căuta în segmentul compact. Prin urmare, a căutat să ofere multă tehnologie, la pachet cu designul exclusivist.
Așa ne-am trezit cu un nou sistem multimedia, denumit inspirat DS Iris. Are un meniu nou, mult mai intuitiv și simplu de personalizat. Simțul tactil este bun, dar francezii au căutat să ne ofere un ușor delay ca parte a farmecului tehnologic. Într-o lume atât de agitată, această întârziere romantică, fluidă, elegantă ar putea să-i enerveze pe unii.
Sistemul multimedia continuă să preia funcțiile climatizării, ceea ce nu este neapărat un lucru bun. Iarăși trebuie să umbli prin meniu și să-ți iei ochii de la drum. E bine însă că DS a căutat să compenseze cu tehnologii ajutătoare. Avem acum o recunoaștere vocală mult mai bine antrenată ca să identifice comunicarea umană și comenzile.
Mai avem și un ecran ceva mai mic, pe consola centrală, chiar în fața zonei pe care îți sprijini mâna. Acesta are o dimensiune redusă și are rolul de a oferi un acces rapid la 6 scurtături pe care le definești tu. Spre exemplu, poți crea o scurtătură către apelul soției sau către navigarea spre adresa de acasă.
Ecranul acesta poate fi folosit și pentru a recunoaște scrisul de mână, atunci când vrei să introduci o adresă.
În spatele volanului, DS 4 ne oferă un ecran de 7 inch, care nu excelează prin grafică. Are câteva opțiuni de personalizare, dar este cu mult în urma soluțiilor futuriste oferite de Mercedes-Benz MBUX și Audi Virtual Cockpit.
Am apreciat în mod deosebit sistemul Head-Up Display, care are o dimensiune uriașă: 20 de inch. El proiectează și informații de realitate augmentată și chiar îți poate oferi posibilitatea de a urmări navigația direct pe parbriz. Uiți de ecranul sistemului central. Are o grafică bună și devine foarte util pe distanțe lungi. Pe lista de opționale, DS 4 oferă scaune încălzite, ventilate și cu masaj, iluminare ambientală, precum și un sistem audio Focal, cu 14 difuzoare.
Design
DS 4 expiră personalitate din orice unghi l-ai privi. Este o compactă premium pe care nu ai cum să o confunzi cu altceva. E drept, poate fi prea curajos pentru unii, însă fix asta e arma pe care DS o folosește în lupta cu rivalii germani.
Liniile tăioase sugerează agresivitate și sunt completate în partea frontală de un set de LED-uri diurne care imită, parcă, forma literei Epsilon. Farurile continuă să fie o capodoperă. Sunt Matrix LED, oferă un joc luminos la fiecare pornire și beneficiază de câte 98 de LED-uri pe fiecare far.
Partea frontală este completată de o grilă neagră, lucioasă, tridimensională, denumită DS Wings. Profilul este încadrat foarte bine de jantele generoase, care pot avea 19 sau 20 de inch. Un detaliu high-tech sunt și mânerele cromate ascunse în portiere.
Posteriorul ne propune stopuri frumos desenate, multe ornamente cromate și niște evacuări false. Clienții pot comanda mașina în 7 nuanțe de caroserie, dintre care două sunt complet noi.
Alături de varianta standard, DS 4 poate fi comandat și într-o variantă Cross, cu elemente care sugerează aspectul unui SUV. Însă, nu există nici o diferență când vine vorba de garda la sol.
Ne-a placut
- Designul exclusivist
- Sistemul Head-up Display
- Calitatea materialelor
Nu ne-a placut
- Prețul piperat
- Vizibilitatea posterioară
- Grafica instrumentarului de bord
Noroc cu piața franceză.
Altfel, mașina-i reușită ca stil ext./int. și are tot ce-i trebuie ca să pompeze ego-ul hexagonalilor semi-parveniți (e doar o constatare post-observare a frecvenței atributelor ”flatteur/euse” ori ”valorisante” din testele lor.)
Nici nu-i prea scumpă (raportat la echipare și concurența bineștiută), dar tot cred că va rămâne o apariție exotică.
Chiar ieri am vazut un documentar facut de CNBC la americani cu titlul "Why The American Car Fleet Is Getting So Old"
familistii care cauta un mijloc de transport cu ceva practicalitate si intamplator au citit testul, pot sa uite de acest DS4, fiindca le este total inadecvat, inclusiv/mai ales ca pret.
@adi_10: cutia de viteze automata de la DS4 este de provenienta Aisin, una dintre cele mai fiabile si care se pune inclusiv pe marci premium precum Volvo, BMW cu motoare transversale, etc
Ca o compacta a ajuns sa coste cat un apartament, asta e discutabil pt ca prin vestul Europei un apartament e jumate de milion de euro.
Ăștia care își iau Renault, Peugeot sau Citroen sunt niște ciudați care nu au bani de mașină germană. Sunt oameni care prefera sa stea în 2 camere la periferia orașului dar sa aibă masina mai scumpa decât locuința. Snobism. Culmea e ca și cei care nu își permit tot snobi sunt.
Din păcate pentru DS, nu cred ca vor vinde multe. Dar înțeleg ca nici nu își propun.
Acuma, la modul serios si ca sa nu se supere sau sa interpreteze gresit fanii Citroen/DS, chiar as analiza serios achizitia acestui model daca chiar as dispune de acest banet si as fi obligat ( ca altfel nu as face-o la banii astia) sa cumpar un model din acesta clasa .
Si @AM - pe cand un test cu Formentor ? Chiar am vazut cateva bucati prin Bucuresti si arata bine tare spaniolul.
intrebarea e cum sta la fiabilitate si cum iti place dupa ce se mai duce factorul wow. ca suspensia e confortabila inteleg, dar ca nu prea simti unde e aderenta nu imi place deloc.
Partea din fata a acestui DS mi se pare ca seamana cu Bmw iX, ceea ce nu-i un lucru chiar bun. Partea din spate mi se pare frumoasa, dar totusi, decuplata de ce e in fata. Interiorul, din poze si din relatarile autorului, pare de calitate
Cine cauta ceva premium si nu se uita ca e un Citroen sub hainele frumoase, cred ca va fi convins de acest model, mai ales ca e si mai ieftin cu cateva mii de E fata de concurenta si arata mai extravagant. As fi atent, totusi, la confortul scaunelor, inainte de a-l achizitiona. Pentru un model premium mi se pare inacceptabil sa existe probleme la acest capitol!
Masina asta e ilustrarea in obiect palpabil a expresiei "se straduieste prea tare". Celelalte DSuri la fel. Pur si simplu e prea mult, prea incarcat, suprasofisticat fara rezultat estetic. Liniile alea drepte si taioase au "meritul" de a face masina asta sa se adreseze unui numar foarte rastrans de clienti (fani ai marcii eventual). Nu o vad avand succes in alte tari decat Franta, Belgia, Luxembourg, o parte din Elvetia. Sper sa ma insel... Ma mir ca astia de la Citroen n-au dat faliment demult. Nu ca n-ar fi faine masinile in ansamblu, dar eu cred ca se iau decizii gresite in liniile de design. Modificarile continue pe care le-a facut Citroen in ultimii ani a facut clientii sa nu mai recunoasca brandul, sa nu "ramana in capul" nimanui. Cand vezi un band de succes, il recunosti de la distanta. Ba mai mult! Daca un producator asiatic copiaza aceleasi linii spui ca "parca e Audi/Porsche" (si stim cu totii ca asiaticii copiaza, e cam singura lor strategie de design). In ce priveste Citroen/DS, cand le vezi te gandesti ca e ceva chinezarie, exact cum spunea cineva mai sus. Pe mana lor si-au pierdut clientii si ma mir ca nu se duc pe apa raului Sambata.