Vineri, 12.07.2024
- Comenteaza
- Trimite pe:
De la debutul său, care a avut loc în urmă cu trei ani, Dacia Spring a avut un parcurs lăudabil.
La numai un an de la prezentarea oficială, prima Dacie electrică se aliniază la noua identitate de marcă și, tot în același an, ocupă locul al treilea în Europa, în clasamentul celor mai vândute mașini electrice către clienți persoane fizice.
Anul trecut, producătorul de la Mioveni a prezentat versiunea Spring Extreme, echipată cu motorizarea mai puternică, de 65 de cai putere.
În ultimii trei ani, Dacia Spring a fost comercializată în circa 150.000 de exemplare, iar 61.803 dintre acestea au fost vândute doar anul trecut.
La începutul anului 2024, Automarket a călătorit, în mare secret la Paris, pentru a face cunoștință cu noul Spring. Nu putem spune că este o generație nouă, având în vedere că platforma a rămas neschimbată, dar nici un simplu facelift nu îi putem spune, pentru că modificările sunt unele majore.
De fapt, doar plafonul a fost preluat de la "vechiul" Spring. În rest, electrica mărcii de la Mioveni a fost schimbată complet și nu numai în ceea ce privește designul exterior și interior. Dacia a adus, de asemenea, o serie de îmbunătățiri tehnice.
Cum se traduc pe șosea toate aceste schimbări, am aflat acum, cu ocazia testelor internaționale, care au avut loc în Franța. Din cauza unui embargou pe impresiile de condus, nu am putut să îți spunem mai repede cum se simte de la volan noul Spring.
Dar, embargoul tocmai a expirat, așa că în rândurile următoare vom diseca electrica producătorului de la Mioveni și îți vom spune dacă a evoluat din punct de vedere al ținutei de drum.
Înainte, însă, ți-am pregătit și un video cuprinzător cu mașina pe care am condus-o, adică o Dacia Spring Extreme, echipată cu motorul de 65 de cai putere și finisată în noua nuanță exterioară Roșu Brick.
PREZENTAREA MAȘINII PE CARE AM CONDUS-O ÎN FRANȚA
Dacia Spring
- Pret de pornire 19.900 €
- Pret model testat 21.200 €
Motor / Transmisie
Dacia Spring este disponibilă în continuare cu două motorizări 100% electrice. Versiunea de 45 de cai putere este rezervată nivelului de echipare de bază, denumit Essential, iar versiunea de 65 de cai putere poate fi comandată alături de nivelurile de echipare Expression și Extreme.
Așa cum spuneam, în cadrul testului internațional din Franța, eu am condus versiunea Extreme, așadar am avut la dispoziție 65 de cai putere pur electrici și 113 Nm disponibili instant.
Știm deja de la versiunea pre-facelift că motorul electric de 65 CP este la fel de compact ca și cel de 45 CP, așadar ocupă cam același spațiu. Are rulmenți noi, ceea ce înseamnă că rotorul se învârte mai repede.
Vestea bună este că, în ciuda tuturor îmbunătățirilor primite, noul Spring este cu doar 6 kilograme mai greu decât modelul pre-facelift. Avem, așadar, o masă proprie de 984 de kilograme. Deci Spring cântărește, în continuare, sub o tonă și este singura electrică cu această performanță.
Cele 6 kilograme nu afectează foarte mult performanțele motorului de 65 de cai putere. Spring este în continuare o mașină fâșneață, mai ales la plecările de pe loc și atunci când calci accelerația la viteze cuprinse între 50 și 70 km/h.
Adică fix intervalul unde contează, pentru că aici vei utiliza cel mai mult o Dacia Spring, având în vedere că vorbim despre un model care țintește o utilizare preponderent urbană.
Dacă, totuși, te aventurezi în afara orașului, am remarcat că Spring 65 se descurcă decent și în cazul unei depășiri la 80 km/h sau chiar 90 km/h. După 100 de km/h, cifrele de pe vitezometru nu se mai succed cu aceeași rapiditate.
Probabil cea mai notabilă îmbunătățire este modul B pe care l-a primit transmisia automată. Nu poți regla nivelul de recuperare a energiei, dar frânarea pe care o implică modul B este bună chiar și așa în modul "default".
Desigur, sistemul ar fi putut avea o calibrare mai fină, dar, având în vedere că este o premieră pentru modelul Spring, inginerii Dacia au timp să lucreze la asta.
Oricum ar fi, modul B ajută la maximizarea autonomiei. Dacă vrei mai mult, ai în continuare butonul Eco. Pe scurt, acesta limitează viteza maximă la 100 km/h și înjumătățește cei 65 de cai putere. Deci ai de ales: performanțe sau autonomie mai mare?
Consum
Am tot vorbit despre autonomie, dar acum am ajuns la momentul în care îți spun cât poate acoperi noul Spring Extreme cu un plin de baterie. Potrivit fișei cu specificații tehnice, acumulatorul de 26.8 kWh (capacitatea a rămas la fel) promite o autonomie de până la 225 de kilometri în ciclul mixt WLTP.
Noi am preluat mașina cu bateria încărcată complet, iar bordul indica o autonomie de 213 kilometri. De unde această diferență? În primul rând, temperatura exterioară (de peste 30 de grade) afectează negativ performanțele oricărei baterii.
Traseul nostru a însumat 95 de kilometri de drumuri preponderent naționale. Sistemul de climatizare a fost tot timpul pornit și nu am apăsat butonul Eco nici măcar o dată. Am circulat, ce-i drept, cu transmisia în modul B.
La finalul zilei, consumul indicat de mașină a fost de 12.2 kWh/100 de km. Clima și alte sisteme au utilizat 1.5 kWh/100 de km. Autonomia rămasă a fost de 117 kilometri.
Am obținut chiar mai puțin decât cifrele oficiale de consum (13.5 kWh/100 de km), așadar putem spune că noul Spring stă foarte bine la capitolul eficiență.
În ceea ce privește încărcarea, la o stație rapidă DC de 30 kW, acumulatorul lui Spring Extreme ajunge de la 20% la 80% în 45 de minute. Dacă utilizezi o priză AC de 7 kW, repriza 20-100% durează circa 11 ore.
Dacia Spring a cam rămas fără rivali, așa că cel mai apropiat model de electrica mărcii de la Mioveni este noul Citroen e-C3. Acesta oferă 113 CP, așadar și consumul declarat de producător este ceva mai mare: 17.1 kWh/100 de km.
Desigur, și autonomia este mai mare: 326 de kilometri cu un plin de energie.
Performanţe
Este lesne de înțeles că Dacia Spring, chiar și în versiunea Extreme cu 65 de cai putere, nu este o mașină rapidă. Dar depinde cu cine o compari.
De pildă, Spring Extreme 65 atinge 100 de km/h în 13.7 secunde și o viteză maximă de 125 km/h. Pare destul de puțin dacă o comparăm cu versiunea de 45 de cai putere, căreia îi trebuie 19.1 secunde până la 100 de km/h.
Ți-am spus deja că Citroen e-C3 oferă 113 cai putere, așadar nu este deloc surprinzător că modelul francez este mai rapid decât Dacia Spring. Nu cu mult, având în vedere cele 11 secunde de care are nevoie pentru a sprinta până la 100 de km/h.
Interior
Cârcotașii au taxat, de fiecare dată, interiorul Daciei Spring. Ba că este prea anost, ba că regăsești aici prea mult plastic, etc. Toate plângerile au ajuns, din câte se pare, la urechile producătorului de la Mioveni, așa că, odată cu acest facelift, habitaclul a fost transformat complet.
De îndată ce deschizi portiera poți observa influența noului Duster. Și nu doar în ceea ce privește designul, ci și tehnologia. Dar despre acest ultim criteriu vom discuta, pe larg, puțin mai încolo.
Până atunci, trebuie să trecem în revistă noul volan. Pe lângă faptul că are o formă nouă (nu e perfect rotund), inelul este mai gros decât înainte, astfel că îl simți mult mai bine în mâini. Un mare plus este că volanul poate fi reglat pe înălțime.
Selectorul transmisiei automate a fost preluat de la Duster și, trebuie să spun, este o îmbunătățire comparativ cu butonul rotativ pe care îl aveai înainte. Îl înțelegi mult mai ușor, în primul rând. Dar mi-ar fi plăcut și un buton pentru oprirea/pornirea motorului, pentru că pornirea cu cheie creează confuzie.
Aeratoarele centrale au o semnătură sub forma literei Y, fiind preluate și ele de la Duster.
Habitaclul noului Spring se simte mai bine închegat, chiar dacă plasticul tare este la putere. Măcar îți distrag atenția diferitele texturi și culori. De pildă, la nivelul carcasei blocului de instrumente, la baza schimbătorului de viteze și a spațiilor de depozitare de la baza portierelor ai câteva elemente de culoare albă.
De asemenea, partea centrală a planșei de bord este colorată diferit în funcție de niveluld de echipare bifat: Gri Alto pentru Essential, Roșu Brick pentru Expression și Kaki Lichen pentru Extreme.
Totodată, nivelul de echipare de top aduce și câteva ornamente vopsite în culoarea cuprului.
Butoanele sistemului de climatizare au fost revizuite și sunt acum iluminate, pentru a fi vizibile pe timp de noapte. Este bine că Dacia încă păstrează acest sistem și nu alege să integreze funcțiile sistemului de climatizare în display-ul central.
Antifonarea a fost ușor îmbunătățită, dar la 80 de km/h tot intră destul de mult zgomot de vânt în habitaclu.
Pentru că plasticul din partea superioară a bordului este lucios, ai și foarte multe reflexii în parbriz. Dacă ești o persoană mai corpolentă, scaunele îți pot părea mici. Șezutul este cam tare, iar suportul lateral inexistent.
Dacă tot am atins subiectul spațiului interior, acesta este în continuare limitat. Nu mai spun că pe locurile din spate de abia încap (am 1.92 înălțime și, să zicem, peste 100 de kilograme). Am exemplificat în clipul atașat acestui articol și, te-aș ruga, să nu te amuzi prea tare de situație.
Nici pe locurile din față nu am stat mai confortabil. Pe tot parcursul drumului, cotul și umărul mi-au stat lipite de montantul B, lucru care m-a încurcat destul de mult și când am condus.
Știi când zbori la clasa economică și stai umăr în umăr cu cel de lângă tine? Simți că până la destinație împărțiți ceva mai mult decât un simplu zbor? Ei bine, cam așa m-am simțit eu. Dar, o persoană cu dimensiuni "normale" s-ar putea să nu aibă aceste probleme.
Spațiile de depozitare sunt, în schimb, destul de generoase pentru o mașină de dimensiunile lui Spring. Ele însumează în total 33 de litri, iar buzunarele portierelor pot găzdui, fără probleme, sticle de 0.5 litri.
Și aici am ceva de comentat: deasupra torpedoului, generos și el, ai un spațiu unde pasagerul își poate depozita telefonul mobil, portofelul și așa mai departe.
Numai că, în lipsa unei benzi aderente (de cauciuc, spre exemplu), lucrurile depozitate aici, ori își vor lua zborul, ori se vor lovi încontinuu de pereții spațiului de depozitare, atunci când iei virajele.
Portbagajul este acum mai încăpător: volumul a crescut cu 6%, la 308 litri și dacă rabatezi locurile din spate obții 1.004 litri. Cel mai mare spațiu de încărcare din segment.
În plus, opțional poți alege un frunk de 35 de litri. În traducere, un portbagaj suplimentar pe care îl instalezi sub capotă.
Chiar dacă este puțin mai mare decât Dacia Spring, Citroen e-C3 are un portbagaj apropiat ca volum de încărcare: 310 litri.
Preţ de achiziţie
Dacia Spring rămâne cea mai accesibilă electrică din Europa. În România, modelul mărcii de la Mioveni pornește de la 16.900 de euro. Mai obții un discount de la dealer, mai pui și subvenția Rabla Plus, de 5.000 de euro, așa că prețul de pornire poate să scadă destul de mult.
Nivelul de echipare Extreme pornește de la 19.900 de euro. După bifarea unor dotări opționale, prețul mașinii testate de noi a urcat la 21.200 de euro.
În tot acest timp, noul Citroen e-C3 pornește, la noi în țară, de la 23.300 de euro.
Siguranţă
Știrea că Dacia Spring a primit o stea din partea Euro NCAP, la testele de siguranță, a făcut înconjurul planetei, așa că nu mai are rost să dezgropăm trecutul.
Ce trebuie să reții este că noul Spring are acum o listă de sisteme de siguranță mai stufoasă ca oricând. Este compatibil cu cele mai recent norme, cunoscute sub denumirea GSR2 și, în cazul unei retestări Euro NCAP, eu zic că s-ar descurca mai bine.
Lista de sisteme include, printre altele, frânare automată de urgență, cu funcție de detectare a vehiculelor, pietonilor și motocicliștilor, sistem de recunoaștere a semnelor de circulație, cu alertă de depășire a vitezei legale, asistență la parcarea cu spatele și semnal pentru oprirea de urgență.
De asemenea, pe listă mai regăsim alertă la schimbarea benzii de circulație, asistență la menținerea benzii de rulare, sistem de supraveghere a șoferului și, desigur, apel de urgență (eCall).
Ca orice mașină nouă, care se respectă, noul Spring este echipat cu butonul My Safety. O scurtătură la configurația preferată de sisteme de siguranță. Cu alte cuvinte, nu mai pierzi timp să le dezactivezi pe rând.
Ţinută de drum
Spring rămâne o mașină ideală pentru oraș și pentru drumurile de zi cu zi, de acasă la birou și apoi la câteva cumpărături. În mediul urban este o mașină fâșneață și se strecoară ușor și rapid prin trafic. În plus, are o rază de bracaj redusă, de 4.80 metri.
De preferat ar fi să nu abordezi rapid un sens giratoriu, pentru că ruliul este destul de prezent. Până la urmă, platforma a rămas neschimbată, la fel și comportamentul general al mașinii.
Se înclină destul de mult, chiar dacă roțile au crescut, de la 14 la 15 inch. Anvelopele au rămas tot înguste.
Direcția a fost îmbunătățită, în sensul că inginerii Dacia au recalibrat asistarea electrică și au instalat o coloană nouă de direcție. Chiar și așa, nu te aștepta la o direcție cu mult mai precisă pe viraje, mai ales în extra-urban.
În plus, aproape de punctul neutru, direcția are un punct mort destul de pronunțat. Un comportament pe care l-am remarcat și la noul Duster.
Suspensia a fost și ea revizuită, astfel că trecerea peste gropi și peste limitatoarele de viteză este mai lină, iar zgomotul suspensiei este ceva mai redus.
Vizibilitate
Oglinzile laterale sunt direct proporționale cu dimensiunile mașinii, așadar nimic de comentat aici. Prin lunetă vezi cam tot ce te interesează, dar nu ar strica o cameră video cu o calitate mai bună a imaginii.
În continuare, a trebuit să mă aplec de fiecare dată când a trebuit să mă uit la semafoare sau la semnele de circulație. În plus, în intersecțiile la 90 de grade, vizibilitatea este în continuare afectată de montanți.
Tehnologie
Tehnologia de ultimă generație este una dintre atracțiile noului Spring. Primul lucru pe care țin să îl menționez este noul instrumentar de bord digital, cu ecran de 7 inch, preluat de la Duster.
Pe lângă faptul că este standard, indiferent de nivelul de echipare ales, oferă o grafică mai bună, iar informațiile arătate pe acest panou pot fi modificate cu ajutorul unui buton de pe volan.
Cu alte cuvinte, nu mai ai acel buton în mijlocul ceasurilor de bord, care era foarte greu de utilizat, mai ales în mers.
Unitatea Media Control (care îți transformă telefonul mobil într-un sistem multimedia) este standard pe nivelurile de echipare Essential și Expression. Spring Extreme vine, însă, echipat cu sistemul Media NavLive.
Acesta integrează acum un display de 10 inch și navigație conectată până la 8 ani. Meniul este destul de intuitiv, iar pictogramele sunt suficient de mari încât să le poți selecta ușor chiar și atunci când conduci.
Dacă nu vrei să utilizezi sistemul mașinii, îți poți conecta foarte ușor telefonul mobil prin intermediul aplicațiilor wireless Apple CarPlay și Android Auto. Primești, de asemenea, și două porturi USB.
Tot la capitolul tehnologie trebuie să amintesc noua încărcare bidirecțională. Ce înseamnă asta? Că mașina ta poate să alimenteze cu energie un grătar electric sau un aparat de făcut cafea. Pentru asta, Dacia a dezvoltat un adaptor Vehicle-to-Load, care se conectează la priza de încărcare din partea frontală.
Design
Primul impact pe care îl ai atunci când vezi Dacia Spring facelift este că ai în fața ta o mașină mai robustă și cu mai multă personalitate. Din punct de vedere al designului, Dacia s-a inspirat de la noul Duster. Și bine a făcut.
Așa cum spuneam, doar plafonul a fost păstrat de la versiunea pre-facelift.
Așadar, avem o parte frontală revizuită complet, cu o grilă care integrează un element estetic de culoare neagră, noul logo Dacia și blocuri optice frontale LED, cu semnătură luminoasă sub forma literei Y.
Priza de încărcare este montată tot în mijlocul grilei.
Pentru prima oară, noul Spring poate fi comandat cu jante de 15 inch. În continuare sunt disponibile și cele de 14 inch. În ambele situații, vorbim despre capace aplicate peste jante de tablă. Stopurile cu tehnologie LED sunt unite de o bandă neagră, care integrează și numele producătorului român.
Paleta de culori exterioare include 6 nuanțe, dintre care două noi. Acestea se numesc Bej Safari și Roșu Brick.
Versiunea Extreme este cea mai ușor de recunoscut. Avem în continuare acele elemente exterioare în nuanța Copper, dar avem și câteva noutăți.
Spre exemplu, autocolantele care evocă tema stradală a unui oraș, amplasate pe spoilerele față și spate.
Totodată, numele modelului este scris pe montantul C.
Ne-a placut
- Performanțele motorului
- Spațiul din portbagaj
- Instrumentarul digital standard
Nu ne-a placut
- Spațiu limitat
- Ruliu pronunțat
- Antifonarea habitaclului
Ştiri despre Dacia
-
Potrivit celor mai recente cifre, înaintate de Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), Dacia a comercializat peste 500.000 de mașini, pe Bătrânul Continent, în primele 11 luni din 2024. (Joi, 19 Decembrie)
-
Constructorul de la Mioveni a înregistrat 10.000 de comenzi pe platforma proprie de e-commerce. Mașina aniversară este un Duster Extreme, de ultimă generație. (Luni, 16 Decembrie)
-
În a noua lună din 2024, uzina Dacia de la Mioveni a înregistrat o ușoară scădere a producției, comparativ cu aceeași lună din 2023. De cealaltă parte, Ford a încheiat luna septembrie cu un nou record de producție. (Vineri, 25 Octombrie)
-
Constructorul de la Mioveni, deținut de gigantul Renault, continuă să parieze pe Logan și, în prezent, se lucrează la o nouă generație. Anunțul a fost făcut chiar de vicepreședintele Dacia, Patrice Levy-Bencheton. (Joi, 17 Octombrie)
-
Automarket a călătorit, în mare secret, la Berlin pentru a face cunoștință cu noua Dacia Bigster. Pe scurt, vorbim despre cel mai mare model al mărcii de la Mioveni și prima Dacia echipată cu plafon panoramic. Ți-am pregătit un articol cu 5 lucruri esențiale, dar și un video. (Miercuri, 09 Octombrie)
Nivelul de echipare Extreme pornește de la 19.900 de euro. După bifarea unor dotări opționale, prețul mașinii testate de noi a urcat la 21.200 de euro.
În tot acest timp, noul Citroen e-C3 pornește, la noi în țară, de la 23.300 de euro."
Patetic este modul in care vreti s-o scoateti in fata Citroenului !!!
1- Versiunea de 16.900euro NU ARE NICI MACAE AER CONDITONAT(In Romania este inutilizabila) .Chiar daca se vorbeste de versiunile de baza , nu poti compara preturile pentru ca dotarile sunt foaaaarte diferite. Versiunea Dacia care are dotari similare cu versiunea de baza de la Citroen e aia " cu ceva dotari" care sare la 21.200 euro pretul DE ASTAZI -cu doar 2100euro mai putin decat Citroenul (nu aia de 16.900).
2-500euro de la Rabla primeste si Citroenul iar daca este sa vorbim despre discounturi Citroen castiga detasat! Dacia de regula iti mai da cate un pres in timp ce cu francezii se poate discuta de discounturi in bani.
3- In timp ce Dacia va creste in timp pretul pentru ca s-au introdus taxe vamale (deja s-a anuntat asta) Citroenul nu are aceasta problema fiind produs in Slovacia in fabrica in care s-au produs tripletii C1 , Peugeot 107 si Toyota Aygo-diferenta de pret se va reduce si mai mult .
4- Ce obtii pentru 2100 euro azi (maine mai putin) in plus de la Citroen E C3 : 5 locuri in loc de 4 , autonomie cu 50% mai mare (326 in loc de 225), putere cu 75% mai mare ( 113 in loc de 654) , viteza ceva mai mare (135km/h LIMITATA in loc de 125km/h storsi cu greu), acceleratie si demaraj mai bune
5.Incarcare D.C. STANDARD de 100kw in loc de 30 kw. contra cost.Incarcare AC standard la fel ( 7KW)dar optional se poate avea 11KW
Cat despre bagaje -e cam la fel: dacia 306l , Citroen 310. La spatiul oferit pasagerilor castiga detasat Citroenul0
Ce sa zic, după mine, amândouă sunt mașini urate! Pentru restul fiecare își face calculul, nu este nimenea deținătorul soluției optime
Zic așa... pe termen lung... cam pe când nu veți mai putea să încărcați mizeria decât de acasă, în timpul zilelor în care nu mai folosiți mizeria! :)))))))))
... and it's gone, pufff!!! :))))))))))))))