Luni, 23.11.2020
- Comenteaza
- Trimite pe:
În România, modelele Dacia au reprezentat mereu, încă de la lansarea primei generații Logan, alternative noi la piața second-hand. Iar în lupta la baionetă între un Sandero și "un Golf 4 din Germania" se ducea mai mereu pe terenul dotărilor legate de confort, de tehnologie și de siguranță, îndelung blamate în cazul modelelor Dacia.
Dacă apostolii SH aveau multe argumente în acest sens până acum, avem toate premisele ca anul 2020 să fi adus o generație Logan-Sandero-Sandero Stepway care să se scuture de probleme la aceste capitole.
Chiar dacă bătălia a evoluat și se va duce de acum între un Sandero Stepway și un Golf 6 cu 100.000 de kilometri la bord, noua generație a modelului românesc pare că are șanse să câștige de această dată fără discuție lupta. Pentru că noua familie Sandero, în frunte cu vârful de gamă Stepway, nu a evoluat doar estetic și tehnologic, așa cum se întâmplă de la o generație la alta, ci primește pentru prima dată în carieră o caracteristică de-abia experimentată de Dacia: dezirabilitatea.
Asta la noi, pentru că-n Europa lucrurile stau bine pentru Sandero: mașina bate recorduri peste recorduri pe măsura trecerii timpului și nu există an în care să nu aflăm că modelul Dacia se bate la fotografie cu nume grele pentru titlul de cea mai vândută mașină din segmentul retail (persoane fizice) în țări cu piețe mature, precum Franța sau Spania.
Noul Sandero Stepway este o mașină care atrage priviri, care atrage atenția prin poziționarea sa pe piață și care, în plus, oferă elemente tehnologice avansate. Și nu folosesc "avansate" în mod gratuit: de exemplu, Sandero Stepway este al doilea model pe care am experimentat Android Auto wireless, o tehnologie pe care o utilizezi de fiecare dată când urci la volan, dar care la majoritatea mărcilor de pe piață, implicit multe game premium, e la capitolul planuri de viitor.
Cea mai mare modificare e însă platforma. Baza tehnică pe care este produsă familia de modele Logan-Sandero-Stepway s-a schimbat radical, iar Sandero este acum pe dedesubt, în esență, un Clio de generație nouă. Sau, extrapolând, Stepway este în esență un Captur de generație nouă. Cu unele elemente tehnologice care lipsesc, dar care sunt scoase din ecuație voit pentru ca prețul să rămână coborât.
Cu aceste informații în minte am urcat la bordul unui Sandero Stepway generație 2020 în versiunea de motorizare 1.0 TCe de 90 CP cu transmisie manuală.
Dacia Sandero Stepway
1.0 TCe 90CP Stepway Comfort
- Pret de pornire 12.050 €
- Pret model testat 12.950 €
Motor / Transmisie
Trei motorizări fac parte în momentul lansării din oferta Dacia pe noua tripletă de aur a mărcii. Primul motor, un 1.0 cu trei cilindri aspirat care scoate 65 de cai putere, este bun în ecuație strict pentru flote, pentru marketing (ăsta va fi prețul de bază de care veți auzi pe toate canalele în următoarele luni) și pentru cei care merg exclusiv în oraș. Altfel, întreaga suflare a clienților Dacia se va orienta spre cele două variante superioare: 1.0 Turbo cu trei cilindri de 90 CP (manual sau cu automată CVT) și 1.0 Turbo bi-carburant benzină-GPL (doar manual).
Pe Stepway, versiune ușor înălțată care va aduna 75% din comenzile gamei Sandero, motorul de 65 de CP nici măcar nu există. De unde și aparenta diferență de preț de pornire între generație anterioară și noul Stepway. Nu e cazul: chiar dacă noua generație a modelelor Dacia este mai scumpă - motorizare pe motorizare, diferențele sunt de circa 600 de euro - elementele suplimentare oferite și platforma tehnologică nouă acoperă fără probleme acest ecart. Dar despre asta vom discuta mai jos, la capitolul Preț.
Știrea e însa alta: adio, diesel. "Am analizat cererea clienților de segment B, iar diesel-ul nu mai este o variantă dorită de aceștia", spun oficialii Dacia. Care promit că versiunea care folosește benzină+GPL îi ia locul la nivel de emisii, performanțe și autonomie vechiului 1.5 diesel. Nu și la nivel de cuplu, însă. Nu și dacă parchezi des în subteran, însă.
În testul național, pe care Dacia l-a organizat la mijlocul lunii noiembrie, am testat ambele versiuni de motorizare. La prima vedere, varianta "hibridă" benzină-GPL pare alegerea cerebrală, pentru că vorbim de costuri mai mici, de două rezervoare (benzină 50 de litri, GPL 40 de litri) care asigură o autonomie mai mare și, mai ales, de 100 de cai putere și de 170 Nm. Diferență care se simte atunci când conduci mașinile una după alta.
Pe de altă parte, motorizarea de 90 de cai putere, acel 1.0 cu trei cilindri, va aduna fără discuție majoritatea comenzilor. Pe lângă faptul că vine opțional cu transmisie automată CVT (nu am testat-o, rămâne să vă spunem cum se mișcă într-un test ulterior), motorul este varianta "sigură" și mai ușor de înțeles de clienții care doresc o mașină simplă. Nu trebuie să comuți între benzină și GPL de pe butonul de pe bord, caracteristicile dinamice sunt corecte fără să exceleze la vreun capitol, iar consumul e decent în regim extraurban, acolo unde a avut loc testul nostru pe un traseu prestabilit pe un traseu de șosele secundare și autostradă București - Titu și retur.
Mi-a plăcut cutia manuală pentru că e pur și simplu sinceră. Levierul își păstrează cursa relativ lungă, la fel cum o fac și rapoartele în sine pentru a favoriza consumul, dar schimbarea treptelor este ușoară, lină, fără surprize inutile, iar levierul nu tremură emoționat odată așezat în treaptă. E o îmbunătățire calitativă care se simte instantaneu și dă impresia de soliditate.
Motorul de 90 de cai putere este alegerea perfectă dacă majoritatea drumurilor pe care le faceți sunt în oraș. Pentru că oferă resurse mai mult decât suficiente în raport cu masa mașinii (1100 de kilograme). Pe șosea se comportă decent cu o persoană la bord (așa cum a fost testul nostru), iar depășirile inerente nu vor fi o problemă majoră dacă retrogradezi corect și alegi o treaptă potrivită în lansare. Marea surpriză plăcută e că pe autostradă poți rula fără discuție cu 130-140-150 de kilometri pe oră fără ca motorul să zbiere deranjant, în timp ce sunetele aerodinamice sunt limitate față de generația anterioară. Sandero și Sandero Stepway în generație 2020 sunt mașini care pot rula la viteze mari așezat, curat, și-n care poți să auzi muzica livrată pe Bluetooth sau radio fără să fii nevoit să cauți nivelul maxim al volumului.
Altfel spus, motorizările noi nu oferă surprize majore la nivel dinamic, dar în mod cert sunt îmbunătățiri clare la nivel de confort.
Consum
Dacia anunță un consum mediu mixt de 4.9 litri/100 km pentru Sandero Stepway 1.0 TCe 90 CP, iar această cifră va atrage atenția multor clienți care vor călca showroom-urile mărcii în toată Europa.
Lucrurile nu vor sta însă așa și în realitate. Bineînțeles. În regim extraurban, la o rulare în ritm mediu, așteptați-vă la un sincer 7.5-8.0 litri/100 km și adăugați un litru dacă drumurile voastre se suprapun des pe autostradă. Pentru regim urban, așteptăm un test separat.
În segmentul mic și în zona motorizărilor pe benzină de 90-100 de cai putere, vorbim de un consum de nivel mediu. Pe cifre oficiale, Suzuki Swift profită de tehnologia mild hybrid de pe versiunea de 1.2 litri și de cei doar 83 de cai putere pentru a deveni campionul absolut (3.9 litri/100 km) al unui segment în care consumul e criteriu important la achiziție. De altfel, modelul japonez va fi unul dintre adversarii direcți ai lui Sandero pe piață atunci când potențialii clienți vor frunzări ofertele dealerilor la achiziție. Vom vedea asta și la capitolul Preț, ceva mai jos.
Performanţe
Orice mașină relativ accesibilă de segment B care-ți oferă un nivel de putere asemănător se va încadra la nivelul accelerației între extremele 9.9 secunde/100 km (Opel Corsa 1.2 Turbo 100 CP) și 14.1 secunde (Mitsubishi Spacestar 1.2 aspirat de 71 CP). Obișnuiți cu o clasare slabă a lui Sandero sau Sandero Stepway pe această plajă, am apreciat astfel cele 12 secunde pe care le afișează modelul Dacia în fișa tehnică.
Bineînțeles, nu vorbim de performanțe în adevăratul sens al cuvântului, ci de un comportament decent pentru o mașină care rămâne cea mai accesibilă din segment.
La capitolul viteză maximă, Sandero Stepway anunță 172 de kilometri pe oră.
Interior
Începem, cârcotind, cu părțile sensibile ale interiorului lui Sandero. Nu doar pentru că e bine să știi la ce să te aștepți atunci când cumperi, dar și pentru că lista de elemente negative s-a subțiat serios între generații.
În primul rând, materialele pe care Dacia le folosește la interior sunt încă inspirate din tastaturile anilor '90, cu plastic dur care acoperă aproape toate suprafețele pe care le vei atinge în mașină. Celor de la Dacia le place să spună că vorbim de suprafețe durabile, nu dure, așa că până la urmă privim la un pahar pe jumătate gol sau pe jumătate plin, ca-n glumele cu pesimiști și optimiști. Apropo de partea plină, există și suprafețe moi: pe bord, pe cotieră și pe portiere, acolo unde-ți odihnești brațele, materialele sunt moi. Pe Sandero Stepway vorbim de un material textil cu textură "tricotată", iar pe Sandero de o replică a materialului de pe scaune.
În al doilea rând, deși texturile și pe alocuri culorile materialelor dau impresia de evoluție evidentă, diavolul e în detalii. Aeratoarele noi cu design mult îmbunătățit aduc într-adevăr un aer modern la interior, dar atenția la detalii lasă de dorit, pentru că marginile elementelor din plastic care orientează aeratoarele sunt dure și pe alocuri nefinisate și se simt neregulat în buricele degetelor. Același lucru și despre suportul de telefon pe care Dacia îl oferă în pachetul superior de ecran multimedia Media Nav de 8 inch. Pe lângă utilitatea relativă a unui suport care ține telefonul la nivelul vizual al unui ecran care poate să preia informațiile redate wireless prin Android Auto sau Apple CarPlay, suportul în sine e de calitate îndoielnică și imposibil de manevrat cu o singură mână. Taximetriștii vor aprecia însă faptul că telefonul așezat astfel are o mufă USB 2.0 fix în spatele său, în vârful bordului.
În rest, tot ceea ce înseamnă interiorul lui Sandero s-a îmbunătățit vizibil. Iar calitatea percepută pe care o ai în interior este net superioară generației anterioare. Fie și doar pentru "aerul" de mașină care se îndepărtează major de ideea de low-cost și diferența de 600 de euro dintre generații e net explicabilă. Dacă adaugi și tehnologia, platforma și designul, ieși în mod evident pe plus.
În primul rând, la nivel de design avem modificări accentuate. Sandero arată la interior mai bine decât o fac mașini mai scumpe din segmente superioare și ăsta e atât meritul tabletei MediaNav de 8 inch de care m-am bucurat în timpul testului (Dacia îți oferă trei opțiuni când vine vorba de sistemul multimedia), cât și cel al volanului nou. Cireașa de pe tort e posibilitatea conectării Android Auto și Apple CarPlay fără fir (disponibilă pe versiunea multimedia de top), tehnologie pe care marea majoritate a mărcilor auto de pe piață încă o visează.
Zona de climatizare inspirată din cea a noului Duster (și din cea a noilor Clio și Captur) beneficiază de aportul unor butoane rotative ale căror mișcări sunt fine și plăcute. Aș fi vrut și un buton rotativ pentru volum, pentru că singurele variante la dispoziția șoferului sunt fie comenzile touch de pe ecranul superior, fie două butoane aflate pe satelitul de comandă de sub volan, o "ștampilă" Renault care continuă să elimine butoane fizice de pe bord în favoarea ascunderii lor la nivelul genunchilor. Ai nevoie de puțin timp ca să te prinzi care-i rolul fiecărui buton ascuns pe apendicele agățat pe butucul volanului, dar te vei îndrăgosti de această metodă neintruzivă a amplasării comenzilor după ce înveți butoanele.
Dacia nu oferă încă un instrumentar de bord complet digital, deci ceasurile analog rămân singura variantă pe care o ai la dispoziție în noua generație Logan-Sandero-Sandero Stepway. Între acestea își face însă loc un ecran alb-negru ușor lizibil care-ți oferă toate informațiile de care ai nevoie la rulare.
Nivelul de confort pe care-l oferă Sandero e însă marea îmbunătățire față de generația anterioară. Mașina primește faruri cu aprindere automată, senzori de ploaie care pornesc automat ștergătoarele, geamuri electrice (cu impuls doar pe partea șoferului), iar cheia e de fapt un card de acces care va ajuta mașina să se descuie automat când te apropii de ea și să se încuie când te îndepărtezi.
Tot la capitolul confort notăm că noile scaune sunt în sfârșit ceva mai profilate pe lateral, iar senzația pe care am avut-o după o oră de condus a fost că spuma și buretele din care sunt concepute au fost și ele îmbunătățite față de vechile modele. Nu vorbim însă de o modificare radicală, deci nu vă așteptați la un scaun de nivelul mașinilor de peste 30.000 de euro.
O altă îmbunătățire clară, poate cea mai sesizabilă, vine la capitolul izolare fonică. Familia Sandero a crescut mult la acest capitol, iar efectul e o senzație de calitate superioară. Atât la nivelul suspensiilor/amortizoarelor, cât și la nivelul sunetelor de rulare, Sandero și Sandero Stepway au devenit mașini cu o netă percepție de soliditate. Poți purta o discuție decentă pe autostradă la 140 de kilometri pe oră fără să fii nevoit să-ți dregi vocea la fiecare minut.
Nu trecem peste interior fără a nota îmbunătățiri la capitolul spațiu. Deși Sandero nu suferea deloc la acest capitol față de alte modele din segmentul B - drept pentru care mulți au așezat modelul Dacia în zona clasei C când vine vorba de dimensiuni și habitaclu, noul Sandero câștigă spațiu dedicat pasagerilor din spate (+un centimetru pentru umeri, +4 centimetri la genunchi) și la capitolul portbagaj, care câștigă 8 litri și ajunge la 328 de litri.
Atenție, însă, la versiunile benzină-GPL: deși spațiul pentru bagaje rămâne același, acestea nu oferă deloc roată de rezervă, locul acesteia fiind luat de un kit de pană. În locul roții aveți rezervorul dedicat GPL.
Preţ de achiziţie
Nu există nicio altă mașină de segment B care să rivalizeze cu Sandero la capitolul preț de achiziție. E un fapt demonstrabil matematic și pe care ceilalți constructori l-au luat la cunoștință de ceva vreme, plusând de obicei pe zona tehnologică, a confortului, a calității, a designului, a motorizărilor superioare și a siguranței ca să agațe clienți.
Odată cu lansarea noilor generații ale familiei Sandero, rivalilor le-au cam rămas doar motorizările superioare (și transmisiile automate superioare), siguranța calculată în stele Euro NCAP, plus sistemele de siguranță avansate și parțial confortul și calitatea asamblării.
În rest, Dacia a recuperat două tururi de circuit dintr-o singură lovitură.
Dacia pune la bătaie trei versiuni de echipare, Acces, Essential și Comfort. Stepway, care și-a început cariera ca nivel superior de echipare în gama Sandero, este acum prezentat ca model separat care oferă doar echipările Essential și Comfort. iar cum majoritatea clienților vor opta oricum pentru nivelul de echipare de top, lucrurile se leagă logic.
Găsiți aici toate prețurile gamei noi, însă lucrurile sunt clare: un Sandero pleacă de la 8600 de euro, dar prima versiune cu adevărat dezirabilă este 1.0 TCe 90 CP Comfort, care costă 11.850 de euro.
În cazul lui Stepway, prețurile încep de la 12.050 de euro, iar versiunea testată de noi, pe care v-o și recomandăm, costă 12.950 de euro. Pentru CVT, adăugați 1100 de euro.
Privind la potențialii rivali de pe piațâ, observăm un fenomen interesant: dacă Sandero rămâne fără concurent direct în zona sa de preț, Sandero Stepway se apropie periculos ca preț de variantele de bază sau chiar medii ale unor modele accesibile din zona segmentului B, chit că niciuna nu are look de SUV și sunt inferioare ca dotări. Dar în 13.000 de euro poți să găsești un Suzuki Swift 1.2 Mild Hybrid Cool (12.600 de euro) sau un Mitsubishi SpaceStar 1.2 în echipare de bază Invite (11.650 de euro) sau, la limită, în echiparea superioară Inform (13.050 de euro).
Dar poate cel mai interesant rival al lui Sandero este unul suprinzător, pentru că vine dintr-un segment superior: Fiat Tipo hatchback. În versiunea de motorizare 1.4 de 95 CP, Fiat Tipo costă 12.430 de euro (echipare de bază Pop) sau 13.280 de euro (echipare medie Easy).
Așadar, misiunea lui Sandero Stepway pare ceva mai grea decât până acum, pentru că modelul Dacia intră în teritorii accesate deja de concurenți cu nume. Dacă la nivel tehnologic și pe alocuri la design vorbim de un plus evident - și atipic - pentru Dacia, care-și bazează modelele pe o platformă modernă lansată în 2019-2020 pe piață, negocierile cu dealerii pot aduce rezultate neașteptate.
Siguranţă
Noua generație a familiei Logan/Sandero nu a fost încă testată de Euro NCAP. Și nu este niciun secret că rezultatele certificate în stele nu vor fi la nivelul maxim.
Dar Dacia își asumă asta pe față.
Inginerii mărcii de la Mioveni mizează pe o structură de siguranță net superioară generațiilor anterioare, pentru că noua platformă oferă un plus sănătos la acest capitol. În plus față de partea structurală, apar airbag-uri cortină care completează oferta la capitolul siguranței pasive. Și câteva sisteme de siguranță activă, precum frânarea automată de urgență, care face ca mașina să oprească singură dacă radarul de la bord detectează un posibil impact cu mașina din față.
Însă Euro NCAP acordă din ce în ce mai multă atenție sistemelor active de prevenție pe care Dacia a hotărât să nu le monteze pe noile generații Sandero și Logan. Ar fi putut s-o facă - platforma lui Clio/Captur permite accesul la sisteme precum asistentul pentru menținerea benzii, avertizare de unghi mort, Cruise control adaptiv sau recunoașterea indicatoarelor rutiere. Dar păstrarea costurilor în limitele mărcii Dacia este mereu o prioritate pentru cei care se ocupă de dezvoltarea noilor modele.
De ce nu sunt oferite ca pachet suplimentar de opțiuni de siguranță care să le facă pe plac celor care doresc mai mult de la mașina lor? O întrebare bună al cărei răspuns se ascunde parțial în faptul că pregătirea mașinii pentru astfel de sisteme costă în plus, dar și în diferențierea de gamă dintre Sandero și Clio pe de altă parte.
Ţinută de drum
Confort. Acesta este în continuare cuvântul de ordine la Dacia când vine vorba de suspensii și direcție. Dar, odată cu apariția noii generații Sandero-Sandero Stepway, confortul primește o valență nouă. Nu mai vorbim de o mașină concepută pentru a face față drumurilor proaste și atât, ci de o mașină care face asta cu o doză superioară de rafinament.
Direcția - care funcționează acum 100% electric, deci nu mai oferă componente hidraulice - este politicoasă și atât. Nu are pretenții de bisturiu, nu-ți oferă prea multă informație când vine vorba de unghiul roților sau de suprafață în viraje, însă este foarte ușor de manevrat în oraș și se întărește pe măsură ce vitezele cresc, pe autostradă.
La nivelul suspensiilor, există diferențe ușoare de setare între ce veți găsi pe Sandero și pe Sandero Stepway. Ambele sunt concepute pentru a oferi confort, deci vei întâlni în continuare ruliu în virajele abordate ca atunci atunci când uiți că motorul are doar 90 de cai putere, însă cele de pe Stepway sunt ceva mai permisive. În ideea de a oferi confort și pe macadam, nu doar pe asfalt. Diferențele se simt mai ales în viraje.
Dar, per total, Sandero și Sandero Stepway stau mult mai bine și sunt mai așezate pe șosea decât generațiile trecute. Trecerea peste denivelări e fină, curată, suspensiile nu mai dau semne de recul interminabil, iar pe autostradă mașina se lipește de șosea la viteze ridicate (130-150 km/h) și nu trebuie să strângi volanul ca pe lămâie când nimerești vânt lateral sau camioane care trec pe lângă tine.
Despre zgomotele la rulare am discutat și anterior, dar merită să menționăm și aici faptul că Sandero și Sandero Stepway oferă îmbunătățiri majore care au rolul de a crește încrederea pe care o ai în propria mașină atunci când rulezi. Nu e nevoie de mai mult decât de un test la dealer și de câteva sute de metri pe asfaltul mereu aproximativ din orașele noastre ca să înțelegi că Sandero s-a schimbat radical la acest capitol între generații.
Vizibilitate
Sandero și Sandero Stepway au trecut printr-o foarte atentă operație estetică între generații, iar asta a făcut ca suprafețele vitrate să piardă la capitolul proporție față de generația anterioară. Nimic evident sesizabil când conduci, pentru că modelele Dacia rămân în continuare fidele conceptului aerisit pe care l-au promovat mereu.
Totuși, faptul că înălțimea e mai coborâtă și mașina e mai lată decât anterior transformă unele zone în suprafețe de luptă între designeri și ingineri. Luneta spate, de exemplu, este obturată în zona inferioară de baza ștergătorului.
Tehnologie
Gama Dacia nu excelează de obicei la acest capitol pentru că echipele care se ocupă de oferta comercială Dacia preferă să mențină prețurile coborâte și proflul mărcii neatins pe o piață pe care nu prea există constructori care să fi găsit încă secretul mărcii românești.
Noile generații Logan, Sandero și Sandero Stepway schimbă parțial această paradigmă. Imaginea generală este una care lasă în continuare loc de mai bine în special când comparăm lista de opțiuni disponibile pe Sandero cu cele disponibile pe fratele de platformă Clio, de exemplu. Și aici mă refer în special la motorizări și elemente de siguranță, care rămân voit limitate pe modelele Dacia.
Avem însă câteva elemente abordate simplu, dar cu funcționalitate eficientă care vor face deliciul tuturor. Perla coroanei este posibilitatea conectării telefonului fără fir prin Android Auto sau Apple CarPlay la display-ul central, opțiune disponibilă pe varianta superioară multimedia și pe care multe mărci premium o caută încă în întuneric.
Însă caracterul mărcii românești face ca versiunea de echipare de bază să beneficieze și ea o adaptare inteligentă a pachetului multimedia: nu avem ecran central, dar telefonul poate fi fixat într-un suport dedicat aflat în zona superioară a bordului și poate fi conectat prin bluetooth la mașină. În plus, existența acestor pachete și soluții e doar o parte din poveste, pentru că secretul eficienței lor este ușurința cu care funcționează: totul se rezolvă rapid, fără "negocieri" și căutări interminabile prin meniuri.
Luminile de zi LED, care adună cel puțin jumătate din punctele la impresia artistică, sunt și ele parte din pachetul tehnologic, chit că pentru faruri LED pe faza lungă mai trebuie să așteptăm. Soluția adoptată de Dacia se numește "eco-LED" și aduce LED pe faza scurtă și halogen pe faza lungă.
Bineînțeles, faptul că Sandero și Sandero Stepway devin primele modele Dacia care frânează automat în cazul detectării unei urgențe nu poate să treacă neobservat. Nu vom putea decât să-i credem pe cuvânt pe inginerii mărcii și să așteptăm evaluarea Euro NCAP ca să aflăm cât de eficient e sistemul montat de ingineri pe această mașină.
Manevrele de parcare nu au fost uitate de Dacia, dar sunt abordate în același stil propriu mărcii românești: avem senzori de parcare față și spate și avem chiar și o cameră de marșarier cu grafică aproximativă, dar care te ajută să te prinzi la nevoie că-n spate răsar un stâlp, un copil care aleargă sau o bordură triplată pe verticală de primari cu exces de zel. Nu avem însă sistem de parcare automată sau vizualizare a mașinii la 360 de grade, chit că direcția asistată electric și platforma modernă au fost concepute, printre altele, și pentru a permite aceste artificii tehnologice.
În sfârșit, Dacia Sandero și Sandero Stepway merg pe mâna unui mix analog-digital când vine vorba de instrumentarul de bord, cu două cadrane clasice între care se află un ecran central alb-negru altfel foarte plăcut și conceput inteligent, fiind lizibil și cu un meniu ușor de înțeles. Despre elemente precum Head-up Display, volan încălzit sau parbriz încălzit vorbim probabil pe generația viitoare.
Design
Designerii dacia au reușit să păstreze "izul" Sandero și pe generațiile noi ale celor două variante ale modelului Dacia chit că modificările de structură estetică și de proporții sunt majore. Iar dacă considerați că designerii Dacia au o meserie ușoară când trebuie să construiască mașini simple, dar frumoase, amintiți-vă de cuvintele italianului Walter de Silva, legendarul designer-șef al Grupului Volkswagen până-n 2015: "E foarte ușor să desenezi o mașină scumpă și frumoasă. E infinit mai dificil să construiești o mașină ieftină care să arate bine".
Mai scunde, mai late și cu elemente vizuale atrăgătoare - blocurile optice care ne oferă o imagine a limbajului de design Dacia în anii care urmează sunt extrem de plăcute atât static, cât și când mașina rulează pe șosea, noile Sandero și Sandero Stepway se numără astăzi printre cele mai reușite mașini de segment B pe care le poți cumpăra în Europa. E meritul unei echipe care reușește să ducă mai departe succesul unei generații anterioare care a atras mulți clienți atrași de un design simplu, dar eficient. Și e meritul aplecării spre geometrie și "seriozitate "a modelelor din gama Dacia, în contrast cu accentul pe emoție și linii curbe pe care-l găsim pe modelele Renault echivalente.
Dacia a reușit să construiască mașini care nu doar că atrag clienții europeni, cum s-a întâmplat și până acum, ci care vor reuși să atragă din ce în ce mai mulți clienți tineri. Pentru că un Sandero nu mai astăzi un compromis pe care-l faci ca să ai o mașină și atât, ci o alegere conștientă, cerebrală a unui produs care arată excelent în propriul loc de parcare.
Ne-a placut
- Preț excelent
- Unele sisteme tehnologice de vârf
- Design reușit
- Spațiu interior
- Opțiunea cutiei automate CVT
Nu ne-a placut
- Calitatea materialelor
- Opțiuni limitate la nivel de motoare
- Performanțe modeste
- Pachete tehnologice lipsă
- Direcție incertă
Ultimele teste
-
Suflet iberic -
BMW Seria 5
Gigant -
Toreador -
Vedetă
Ştiri despre Dacia
-
În a noua lună din 2024, uzina Dacia de la Mioveni a înregistrat o ușoară scădere a producției, comparativ cu aceeași lună din 2023. De cealaltă parte, Ford a încheiat luna septembrie cu un nou record de producție. (Vineri, 25 Octombrie)
-
Constructorul de la Mioveni, deținut de gigantul Renault, continuă să parieze pe Logan și, în prezent, se lucrează la o nouă generație. Anunțul a fost făcut chiar de vicepreședintele Dacia, Patrice Levy-Bencheton. (Joi, 17 Octombrie)
-
Automarket a călătorit, în mare secret, la Berlin pentru a face cunoștință cu noua Dacia Bigster. Pe scurt, vorbim despre cel mai mare model al mărcii de la Mioveni și prima Dacia echipată cu plafon panoramic. Ți-am pregătit un articol cu 5 lucruri esențiale, dar și un video. (Miercuri, 09 Octombrie)
-
Constructorul român de automobile, deținut de Renault, va prezenta noul Bigster în data de 14 octombrie, cu ocazia Salonului Auto de la Paris. (Joi, 05 Septembrie)
-
Dacia Sandero a fost cel mai vândut model, din Europa, în luna iulie. Marea surpriză este, însă, SUV-ul Duster, care a urcat pe locul 4 în topul preferințelor. (Vineri, 23 August)
Dar mai știți ce? Dacia nu bagă în seamă oamenii care o țin cu ”mai bine îmi iau SH” sau cine știe ce BMW cu km dați peste cap sau lovit pe care dau și mulți bani la întreținere pentru că acești oameni nu sunt publicul lor țină. Și la rândul lor, acești oameni probabil că nu vor cumpăra niciodată Dacia. Dar stau și comentează de pe margine.
Apoi, îi mai vezi pe unii care comentează că e scumpă. Adică primești platformă nouă nu una din anii 90 ca până acum, multe tehnologii, siguranță crescută, airbag-uri cortină, Android Auto, AppleCar Play și multe altele, iar lor li se pare scumpă o mărire de preț de doar 600 de euro doar pentru asta! Păi după ideea asta, scumpe erau generațiile trecute care nu ofereau aceste lucru, nu generația de acum.
Alt lucru e faza cu tamburii pe spate. Nu înțeleg obsesia asta anti-tamburi. Când veți pricepe că pe o mașină ușoară de 90-100 CP de clasă mică nu are rost economic să pui discuri? Și mulți din concurenți tot tamburi au. Multe mașini electrice tot tamburi au. Penibil e să pui tamburi pe o mașină de clasă mai mare de vreo 1400-1500 kg, dar nu pe una mică și ușoară. Dacă puneau discuri, se plângeau apoi acești oameni că e prea scumpă la întreținere.
De asemenea, îi vezi cum râd că la 10.700 euro, Sandero pe echiparea de mijloc are geamuri manuale pe spate. Polo chel e mai scump și tot geamuri manuale are. Și alte modele din clasă tot geamuri manuale au pe echipările mai inferioare. O Skoda Fabia cheală e peste 10.000 euro și oferă un motor 1.0 aspirat de doar 60 CP, dar ei se plâng și râd de Sandero chel care oferă un motor similar, dar cu 65 CP și la un preț de 8.600 euro parcă. Dar de Skoda nu râd, ci doar de Dacia. Asta ca să le vezi lipsa de imparțialitate.
Alții compară Sandero full cu alte modele chele din clasă ca să arate ce scump e Sandero.
Alții hulesc Dacia pentru noile motoare fără să ia în considerare că nu are Dacia o plăcere să le chinuie lor visele de motoare mari oferind ”ascuțitori” cum le zic ei, ci că toate astea se întâmplă la majoritatea producătorilor presați de normele de emisii ale UE.
Și am putea continua.
Bravo, Dacia pentru noile modele și sunt sigur că vor face o figură frumoasă la vânzări.
Am un Astra J ST cu discuri pe spate, evident, și un VW Fox pentru oraș (al soției, dar merg și eu des cu el prin oraș că nu folosesc dieselul în oraș decât în cazuri de forță majoră) care are frâne spate pe tamburi. Saboții mi i-au schimbat destul de repede la service și a fost ieftin. De înțepenit, da, mi s-a întâmplat, un cilindru de frână mai exact și asta la 144.000 km. Deblocarea lui, curățarea + verificarea frânelor pe stand m-a costat 190 lei. Deci ieftin. Cu frâna de mână nu au fost probleme.
Dar știi ce e nedrept? Că mulți producători au cam aceleași așa-zise minusuri ca Dacia pe modelele mici sau de bază (tamburi, geamuri manuale, plastic tare, motoare mici etc.), sunt și mai scumpe ca Dacia, dar nu primesc nici pe departe ura pe care o primește Dacia. Și asta vine doar din preconcepții și nu dintr-o analiză cu adevărat argumentată.
Exemple: Seat Ibiza? Plin de plastic tare, inclusiv planșa de bord. Mitsubishi Space Star la fel. La crossovere cu Stepway: VW T-Cross plin de plastic tare, inclusiv planșa de bord. Fratele mai mare T-Roc la fel. Dar, hei, lor li se poate ierta, deși se dau modele mai cu pretenții, dar Dacia care nici măcar nu pretinde a avea pretențiile celor de mai sus, primește un amalgam de pietre înspre ea.
Deci, din start aș opta pentru Stepway varianta 1.0 TCe 90 cp 12.950 euro
Ce găsim SH la banii ăștia? Păi, hai să vedem:
Audi A4 Allroad 2.0TDI Quattro , EURO 6 .
- An fabricație 2016 , 199.000 km , Carte service …
- Preț : 15.650 Euro
sau:
- Volvo XC60 2.4 D5 AWD, 205 cp , Momentum .
- An fabricație 11.2009 , 261.000 km
- Preț: 14.500 euro
sau:
- Vw Passat CC 2.0TDI , 170 cp , DSG , 4Motion
- An fabricație 2013 , 96.500 km , Carte service ...
- Preț : 15.450 Euro
Câți ați da banii ăștia pe ceva cu kilometraj incert și vechime bunicică, fără garanție și cu costuri de întreținere mari spre foarte mari?
În gama mașinilor noi ar fi de ales între:
- Peugeot 308 echiparea de baza motor 1.2 - 12.127 eur
- Ford Fiesta 1.1 aspirată - 14.050 euro
- Opel Corsa 1.2 aspirată - 75 cp 13.190 eur.
- Kia Rio 1.2 - 84 cp - 13.084 - model basic
Cine cere discuri de frână pe o mașină ușoară cu putere de 100 de cai are înțelegerea unui puștan care n-a priceput mare lucru dar aspiră la sh-urile germane modificate de băieții din cartier.
A apărut deja apostolul care a scotocit reprezentanțele asiatice după mașini comparabile la preț însă a găsit mașini de maxim 2 ani adică tot sh.
Numai că alegând sh ratează folosirea unui cupon rabla care scade din prețul oricum foarte bun al unei dacii noi.
Pe lângă cele menționate de tine, compară costurile de întreținere la un A4 Allroad, XC60 sau chiar CC cu cele ale unui Sandero. Care are și 3 ani garanție. Știi ce e ciudat? Că am ajuns să comparăm mere cu pere, adică A4 sau BMW sau VW CC cu Sandero pentru că românul vrea o mașină care să impresioneze în timp ce locuiește într-un mic apartament. Din păcate, ca mentalitate suntem încă departe de civilizație. La noi, impresionatul celorlalți și a arăta lumii că ”ai reușit în viață” (asta dacă a avea un BMW sau Audi înseamnă reușită în viață - pentru mine nu) încă predomină viața multora.
Fiesta chel costă cât un Sandero Stepway full.
Așa este, probabil cel de 60 era pe modelele mai vechi. M-am uitat și eu acum. Dar tot uitându-mă acum, observ:
- varianta cheală a Fabiei 1.0 TSI 95 CP e 13.706 euro. Sandero 1.0 Turbo 90 CP e 14.000 în varianta full și Stepway!!!
- Sandero normal full 1.0 TSI 90 CP e 11.850 Euro, pe când Fabia cheală e 13.706 Euro. Deci +2000 euro și fără dotări.
- Sandero normall full 1.0 TSI 90 CP are cutie manuală cu 6 TREPTE, pe când Fabia are doar 5 trepte.
- Ba mai mult, Sandero full automat e 12.950 euro, adică chiar mai ieftin decât Fabia cheală cu 5 trepte.
- În momentul de față configurez Fabia automată (DSG) cu jante pe 16 (nu am pus de 17) și i-am pus cam aceleași dotări ce le are și un Sandero full. Știi ce preț a rezultat? 19.768 EURO! Da? 95 CP automat. Compară cu cei 12.950 ai lui Sandero (diferență de aproape 7.000 euro!!!) sau cu cei 14.050 ai lui Stepway (diferență de 5.700 euro) în condițiile în care Fabia nu e versiuni înălțată ca Stepway.
Dacă e vorba de mine, am comparat A4 Allroad cu Sandero (cu mențiunea clară că comparăm mere cu pere) tocmai pentru că mulți români spun că decât să dea 13.000 pe o Dacie, de banii ăia își iau BMW sau Audi. Deci cei care spun așa compară mereu cu pere și nu se gândesc la diferențe de costuri de întreținere și multe alte aspecte.
Progresul este evident, putin cam trase de par motorizarile, ii este cam prea teama lui Renault sa nu intre Dacia peste vanzarile lor, dar daca vor mari preturile la Renault, asa cum vor, Dacia oricum va musca si din felia lor mai mult ca inainte.
Daca mergi 20-30-50k km / an, cum sunt flotele (si nu numai), nu iti permiti sa stai cu ele prin service pt 1-2 zile de lucru in conditiile in care flota trebuie sa circule, nu sa stea in service, caci altfel in loc sa aduca bani firmei tale aduce bani service-urilor. Indiferent ca un rulment costa 3 lei sau 300 de lei, masina e blocata in service.
Daca iti permiti sa pleci week-end de week-end prin diverse staiuni si foarte des in concedii cu masina, mi se pare o prostie sa iei ceva SH, pt ca se considera ca iti permiti o masina noua si stand destul de mult pe drumuri, nu cred ca cineva cu modul asta de viata isi doreste sa fie nevoit sa ajunga acasa cu masina pe platforma.
Pentru 90% din pretentile reale ale romanilor sandero e peste medie.
1. Masina de noua este mai ieftina dar intretinerea este extrem de scumpa in cadrul reprezentantelor Dacia. Orice interventie/revizie este cel putin la dublul pretului altor prestaori de servicii care ofera bon fiscal si factura
2. Eliminarea motorizarilor diesel este un mare minus pentru mine care parcurg in medie 30000 km pe an.
3. Ergonomia interiorulul lasa mult de dorit: confortul scaunului soferului, solutia pozitionarii cotierei, lipsa becului din torpedou, lipsa sistem de reglare luminozitate bord, ...
Stiu ca Dacia nu va fi pozitionata la acelasi nivel cu Renault. Dar micile elemente de confort lipsa si costurile mari de intretinere, ma fac sa ma gandesc mai bine daca sa continui cu Dacia sau sa ma orientez catre altceva.
In rest cred ca ar trebui sa ne respectam mai mult unii pe altii si sa postam cu cap.
1. Interiorul este un pas înainte, dar nu mă da pe spate (atenție nu caut plastice moi), mai ales consola centrala îmi da impresia de mult spațiu „cheltuit” degeaba mănâncă din zona pasagerului din dreapta
2. Nu am înțeles unde este radio-ul, s-ar putea sa avem o surpriza după cum arata manetele de lângă volan, am impresia ca afișajul va fi intre cele 2 cadrane de la bord
3. Pneuri de 205/60/R16 le găsesc un pic exotice dar pe drumurile patriei vor fi un mare avantaj
4. 1cm la umeri si 4 la genunchi (mai ales aceștia) spațiu interior generos
5. Pedala de accelerație mi se pare ca este foarte aproape de consola centrala
6. Motorizare este onorabila ținând cont ca noile reglementari CO2 care sunt drastice eu aștept testul cu CVT (m-am puturoșit, nu mai vreau sa mestec levierul de viteza)
Este adevărat ca m-am dezobișnuit sa folosesc cutia manuala, totuși la Duster după 10 ani de frecuș in București, eu cam caut poziția corecta (trebuie s-o duc in service s-ar putea sa fie ceva slăbit, deși pe mașină cam scrie Rabla, soția care o folosește are 3km dus/întors pana la munca, motorul suferă)
Am o intrebare, daca toata lume ar cumpara BMW second si nu s-ar mai cumpara masini noi, tu de unde ai cumpara masini ??? Pertinenta intrebarea, nu ?
Deja treptat vor întrece cândva Suzuki unguresc
Bine că există, se produce, se exportă
Inutile comparaţiile cu Skoda noi sau cu Mercedes / BMW fumigene SH
Maşina nouă e maşină nouă.
Vorba aia urâtă, dar adevărată:
Nu a tras nimeni altcineva înainte băşini în ea.
Daca nu era drumul periculos București- Târgoviște (1300m), soția își dorea scuter electric (nu glumesc). Alta varianta este mersul pe jos, dar cam greu sa o conving!
SH NU clar, o teapa este suficient!
In rest , ce sa zic, e ok , sunt progrese evidente la toate capitolele ,iar diferenta de pret fata de vechea generatie este clar acoperita de acestea si de noi tehnologii/briz-brizuri aparute pe ea. Daca vechea generatie s-a vandut bine nu vad de ce aceasta sa nu o depaseasca chiar. Pt. clasa subcompacta "cocotata" e de departe cea mai buna oferta , altii pt. un "pachet cocotat" ca asta iti iau mult mai multi bani. Consumul este totusi o problema , este foarte mare pt. un model din aceasta clasa si cu asemenea performante, inca o data (daca mai era nevoie) se dovedeste ca downsizingul extrem + turbina este marele fiasco al industriei auto din ultimul deceniu , o mare manipulare ce acum se intoarce in capul producatorilor care sunt nevoiti sa arunce pe piata motorizari de toata jena din punct de vedere al performantelor, fiabilitatii, consumului ,doar pt. a rezista la limita legalitatii/reglementarilor.
inca mai exista si masini din clasa mica cu latimi mai reduse, pana in limita de 1,70 metri, in principal japoneze, asta datorita unor incadrari aparte in clase, acolo in Japonia - Mazda 2, Toyota Yaris. Cea cu latimea cea mai redusa ar fi se pare Mitsu Space Star, dar masina aia nu e deloc atragatoare, nimeni nu o cumpara in Europa, pentru ca e atat de terna si invechita ca conceptie. Desi am vazut-o mentionata in test, ca reper la capitolul preturi, cu tot respectul pentru japonezii de la Mitsu, noile Sandero/Logan sunt incomparabil peste acel Space Star, la toate capitolele.
Sau adaptarea vitezei la condițiile de drum e valabilă doar pentru fraieri, iar hakkinenii închipuiți au voie să conducă la limită mașini prost întreținute pe care nu le stăpânesc?
de Ce-I așa greu de priceput că vorbim de mașini de stradă, nu de tunning pe genunchi și curse ilegale?
Faceți petiție la Renault pentru niște discuri ceramice, eleroane sau ce mai considerați că ar trebui să aducă de la divizia RS pentru mașini de 10.000 de euro și 100 de cai.
Bănuiesc că e o întrebare, deși în mod normal ar fi trebuit să aibă semnul "?".
Da, mă! Știu proiectantii!
Lipsurile nu sunt sutele de cai sau nu stiu ce discuri de frana ceramice perforate, ci creierul si judecata, aia lipseste. Incepeti prin a intelege traficul, prin faptul ca si voi insemnati trafic, intelegeti un drum cu masina ca pe ceva asumat pentru intreaga calatorie, nu luati decizii doar pentru portiunea de drum care se vede prin parbriz, intelegeti-va masinile, invatati sa conduceti, invatati regulile si riscurile, invatati sa apreciati viata pe care inca o aveti cand va urcati la volan si cand terminati calatoria.
Ca ai un motor de 300 cai, ca ai facut cateva depasiri la limita, care te-au gadilat la orgoliu pe moment sau ca ai putea ajunge cu 10 minute mai devreme acasa e egal cu zero barat. Inca vad in Romania depasiri riscante in trafic extraurban aglomerat (care doar sacadeaza si perturba mersul fluent al sarpelui de masini) pentru ca la sfarsitul unui drum de 2-300 km, ce sa vezi?? sa regasesc masina aia tot langa mine, sau poate la 3-4 masini distanta mai in fata. Poate la un motor puternic e nevoie sa realimentezi pe drum si pierzi timp, nu castigi (de cate ori nu am experimentat asta!!), poate una dintre acele depasiri nu o sa iti iasa data viitoare si faci accident, nu doar ca nu mai ajungi mai devreme acasa, ajungi mai tarziu sau poate deloc si blochezi si tot traficul in jurul tau.
Lasati prostiile si ganditi. Toate celelalte se vor rezolva de la sine apoi.
Nu am spus ca m-am saturat de Duster, are 208 000km, in condițiile date, de făcut o reparație (are multe zgârieturi si mici lovituri, pneuri) plus întreținerea (trebuie sa schimb si distribuția) pentru ca sa o folosesc încă 4 ani mă va costa vreo 6500 lei.
Calcul meu îmi zice ca trebuie s-o schimb, va fi Rabla sau ajunge pe șantier la un prieten de-al meu pe suma 6500lei
Nu doar Duster, ci oricare Dacia este altfel configurata in Ro fata de Franta.
De exemplu, ei accepta „oglinzi cu băț”, cum spunea cineva recent, in timp ce in România versiunile (chiar si cea de bază) sunt mai bine echipate.
Te asigur că in România nimeni nu ar cumpăra Dusterul ăla cu 1200 de Euro, pe care francezii nu au nicio problemă să il ia.
Atenție nu spun ca nu ai dreptate! Alegerea unei mașini este o chestie extrem de complicata.
Îți spun din experiența mea trista, am avut SH (nu dau nume ca sa nu explodeze discuția pe aici, mașina luata de la reprezentanta) cu nivel de echipare 3 clase peste ce face Dacia, mașina avea 6 ani vechime si m-a costat mult mai mult decât un Logan full nou in 2005. După 25000km si fix un an si 4 săptămâni, cutia de viteza s-a blocat si trebuia schimbata, la cat costa am renunțat la ea.
Acum ce sa spun, cat de specialist trebuie sa fiu sa-mi dau seama cat de bun este un SH?!
Mașină îmi cumpăr ca-mi trebuie, nu o iau sa mă fălesc cu ea!
Am făcut calcul cat m-a costat Dusterul meu pe an (preț cumpărare + întreținere + asigurări)
=1600+200 (întreținere fără alte mici reparații)+400(RCA + Casco media pe 10 ani)=2200€
O sa spui ca găsești la 12000€ SH extraordinare, OK, dar este o ruleta pentru 1800€/an
Eu nu mă pricep foarte bine si nu am timp pentru exercițiul acesta, accept, eventual idee ca Dacia sau alt constructor poate profita de mine ca sa-mi cumpăr mașină noua!
Dacia post-1310 = gluma auto a acestui secol. Ca să nu apelez la un termen care începe tot cu “G”.
@ciocârlie, mă bucur că ne blagosloveşti cu lecţii de civism la nivel “european”. Uiţi însă taman cele mai importante două aspecte ale unei civilizaţii reale, recte…LIBERTATEA şi ASUMAREA RĂSPUNDERII (evident, din postura omului matur, capabil de analiză). Particularizând, eu vreau să-mi cumpăr ORICE îmi place şi să pilotez fix CUM îmi place (ghidat de deviza inspirată din reclama la prezervativ: “Fac ce vreau, dar ştiu ce fac!”). Mă rog, nu precum recentul teribilist cu Cayenne pe care l-am văzut personal că testa străzi ale oraşului cu mult peste 100 km/h. Pe unii pietoni i-a panicat, dar eu, unul, m-aş feri nederanjat şi, din partea mea, rupe-ţi gâtul, neică! Dar numai pe al tău propriu!!
Aşa că Dacia să fie băgată pe gât doar…cui ar cere.
Şi m-am săturat ca de mere acre de “luptători anticomunişti” cu mintea irigată taman de “etica socialistă” şi de tarele “epocii de aur”. Pentru că, hm, şi dragii de ei au fost educaţi de acelaşi sistem (perpetuat după “revoluţie” – ce credeau?), oricât ar nega! A, da, dacă s-ar posta semeţ în faţa mea un român de origine, dar născut şi crescut de mama Vestului, OK, atunci, umil, aş fi numai ochi şi urechi :D
germana(nu premium) mi-au cerut pe o revizie completa in service+placute fata spate 4500lei,am refuzat,cu cele mai scumpe piese luate de pe piata costurile n-aubtrecut de 900lei.Nu mi-a pasat ca pierd garantia,din diferenta de costuri mi-o repar eu in alta parte mai ieftin si mult mai bine.
Consum de SUV de 3.0? Foxul meu 1.4 benzină și 75 CP consumă vreo 9-10 în oraș cu aglomerație medie și vreo 12 când e foarte aglomerat. Vreo 6,5 extraurban. Dacă Dacia ar lua 9 în condiții de aglomerație, e bine. Dacă nu, atunci probabil ia 12, cam cât ia și aspiratul meu, dar în niciun caz cât un SUV de 3.0. Probabil ai exagerat intenționat ca să arăți că e mare consumul, dar cam așa e la benzinare. Am avut și Megane 1.6 benzină aspirat și îmi lua 10-11 în oraș.
https://www.spritmonitor.de/en/overview/6-BMW/43-X5.html?fueltype=1&gearing=2&powerunit=2
Repartiția frânari fata/spate este undeva 75%/25%
Sincer pe STEPWAY mi-as dori discuri fata cu diametrul mai mare si mai groase, decât discuri pe spate, deoarece un factor important pentru distanta de frânare este temperatura discului sau/si tamburului la care se face frânarea, cu cat mai mica cu atât mai eficienta frânarea (da aceea vezi tu la F1 si mai ales la 24h Le Mans ca răcesc frânele fata in principal)
Daca pui pe hârtie forțele si faci un mic calcul vei constata ca tamburul este mai eficient in frânare, DAR se încălzește mai repede si doar atunci devine mai „ineficient” decât un disc care suporta mai bine temperatura.
Acum tu vrei pe o mașina care face 12sec ca sa ajungă la 100km/h cu 90 CP,1000kg si un cuplu de 170Nm, discuri spate?! Cererea este normala pentru ca tu ești clientul!
Totuși mă repet: discul pe spate este o ineficienta/incompetenta tehnică a constructorilor pe care au transformat-o într-o calitate.
Din experienta îți spun o mica întâmplare, într-o iarna a venit la acelasi mecanic care imi face serviceul la masina un nene mai in varsta cu un aveo luat de nou cu tamburul blocat pe spate - a fost întrebat cati km ai facut cu ea , ai schimbat ceva pe spate la ea si ce sa vezi stupoare era la a 2 a întâmplare in aceeasi iarna ! Ps stiu ca spatele tine 25% si fata 75% . Am avut câteva masini pana acum plus unde am lucrat si unde lucrez am condus diferite masini si cu tamburi pe spate si cu discuri si diesel si benzina si gpl si straine si romanesti . Pt mine o concluzie sinceră este ca Dacia merita diesel ptr flote odată cu dispariția diesel motoarele astea in 3 cilindri care papa ulei ca pe benzina nu renteaza poate cel gpl
1. de semnat ma semnez "fanel" și nu "Fanel"
2. de comentat am hotărât sa nu o mai fac decât, poate, logat. Acesta fiind ultimul coment ca nelogat
3. inexorabil, stai cool
Daca îți dorești discuri pe spate este alegerea ta, pentru ca așa crezi tu ca este bine pentru siguranța ta. Pentru mine nu este o opțiune pentru ca:
1. Nu mai conduc agresiv de mult timp (in 25 ani o singura amenda de viteza) Bine nici nu prea am cu ce!
2. Cu piesele care îmi asigura siguranța mea sunt foarte atent, pneuri,..., plăcute/garnituri de frâna. Chiar daca înseamnă un cost suplimentar: schimb plăcutele de frâna atunci cand s-a consumat jumătate din garnitura (la Duster in regim 60% Bucuresti/ilfov înseamnă 25000km), la 2 ani mecanicul îmi curata Tamburul/platou de frâna; garniturile de frâna le schimb obligatoriu la 100 000km chiar daca nu sunt uzate. De asemenea schimb lichidul de frâna/pneurile (aici nu mă uit la preț) la 4 ani
Băiatul meu are Megane Sedane in 1,5 ani si 20 000km cam trebuie sa schimbe plăcuțele pe spate
Cine spune ca daca mergi agresiv faci accident ? Poti sa o patesti si mergând încet. Eu am de peste 10 ani permis si nu am nicio amendă luată fără accident , am facut suficient km sa stiu cand si cum sa conduc agresiv sau defensiv sa apreciez distanțe , etc . Asa este e dreptul fiecăruia sa opteze ptr orice accesoriu legat de masina , siguranță etc . Ptr mine plăcutele și discurile pe spate nu sunt un soi de placebo.
Plus că n-ai nimerit-o cu al meu modus pensandi! De atâţia ani ne ştim pe-acilişe şi tot nu m-ai “citit” ?! Straniu…
Ai fi putut să mă “întruchipezi” aşa, dacă tot ţi-ai asumat rolul: “Dacă Renault ar fi închis uzina Dacia post-1310 ca să investească şi mai mult în ameliorarea propriilor autoturisme, cu siguranţă că astăzi eu, inexorabil, aş fi fost un mare aplaudac Renault! Eventual prieten cu @Carlos”.
STOP! Chiar aţi înghiţit ce am scris până aici? Doar făceam pe prostul…Normal că n-a intervenit adevăratul fănel (oricât mi-ar displăcea ca persoană, bag mâna direct în reactorul nuclear că sub nicio formă nu s-ar coborî la acest nivel). Este doar un impostor…Căruia îi place să aţâţe focul, că de! de ce să nu savureze scandalul? Numai că nu-i voi da satisfacţie, ci precizez: dacă am ceva de reglat cu cineva, această chestiune mă priveşte doar pe mine şi pe respectivul. “Terţii” să se abţină…Iar dacă stimabilii de la AM nu mi-ar fi blocat accesul la cont (tocmai când le luam apărarea la acel serial eşuat – se confirmă, deci: facerea de bine…continuaţi voi), logic că nu s-ar fi întâmplat această aiureală. În caz că se va repeta, voi dezminţi de ori câte ori voi considera că este nevoie.
PS actual. Între timp, Fănel (uh, cu majusculă) s-a logat…Foarte bine!