Marti, 12.07.2022
- Comenteaza
- Trimite pe:
Era 2010 atunci când Dacia dezvăluia primul său SUV. Sigur, comparativ cu majoritatea celorlalte mașini din această categorie, Duster părea un pui de girafă abia născut, cu picioarele nesigure și o constituție „fluidă”. Cei din Mioveni nu s-au lăsat intimidați, însă, și au continuat să investească în platforma lui Duster și să îl rafineze pe cât posibil.
Cu pași mărunți ajungem în anul 2022, când Duster a depășit faza adolescenței, mult mai sigur pe picioarele lui, comparativ cu cel din 2010. Acum începe să folosească trucuri învățate de la băieții mai mari din curtea școlii.
Așa mi s-a părut cea mai recentă versiune a lui Duster, disponibilă pentru scurt timp în echiparea SL Extreme, echipată cu câteva trucuri menite să facă SUV-ul compact de la Mioveni un pic mai atractiv.
Pe lângă asta, se pare ca Dacia a descoperit, în sfârșit, avantajele unui catalog generos de accesorii pentru clienți, catalog care include bare de protecție cromate, proiectoare suplimentare, camere de luat vederi și cam tot ce ai avea nevoie pentru a decora SUV-ul de la Mioveni.
PREZENTAREA VIDEO A MAȘINII TESTATE
Dacia Duster facelift
1.2 TCe MHEV 130CP Extreme 4X4
- Pret de pornire 23.000 €
- Pret model testat 25.000 €
Motor / Transmisie
Dacia Duster Extreme este disponibil cu trei combinații de motorizare și transmisie. Cea mai accesibilă va fi, paradoxal, singura variantă cu o cutie de viteze automată. Aceasta poate fi achiziționată doar cu motorul de 1.33 litri în 4 cilindri, supraalimentat, pe benzină, care dezvoltă 150 CP. Din păcate, această versiune nu poate fi echipată și cu un sistem de tracțiune integrală, așa că va trebui să te mulțumești cu un Duster tracțiune față.
Dacă vrei neapărat tracțiune integrală, va trebui să mergi pe varianta cutiei manuale, iar in acest caz vei avea la dispoziție atât motorul menționat mai sus, cât și clasicul diesel de 1.5 litri cu 115 CP. Noi am beneficiat de calitățile propulsorului pe benzină și de tracțiunea integrală, ceea ce înseamnă că schimburile de viteze au fost făcute manual.
Nu e cea mai mare problemă din lume, mai ales că transmisia lui Duster este una foarte ușor de exploatat. Timoneria e precisă, iar treptele sunt ușor de găsit. Poate o cursă ceva mai scurtă ar fi fost de apreciat și eventual un pic mai mult feedback din partea pedalei de ambreiaj. Aceasta nu-ți dă nici cel mai mic indiciu cu privire la momentul când cuplează sau decuplează, lăsându-te pe tine să apreciezi cât și cum să-ți dozezi efortul.
Motorul este, fără îndoială, cel mai bun montat vreodată pe un model Dacia. Nu degeaba este folosit și de cei de la Mercedes-Benz pentru modelele entry-level. Acesta este rafinat, silențios și bine echilibrat. Mai mult, livrează puterea constant pe toată plaja de turații, fără sincope, și se simte puternic în orice situație. În sfârșit avem un propulsor care îți permite să spui că „mai ai pedală” chiar și la viteze mai mari.
Cuplul, de 250 Nm, este livrat de la 1.700 RPM iar asta face orice Duster echipat cu acest agregat un model cu o elasticitate destul de mare. Prin urmare, și cu o schimbare de trepte ceva mai relaxată din partea șoferului, mașina va continua să livreze bine.
Cel mai plăcut lucru a fost faptul că, acest motor îți permite să atingi viteze de croazieră destul de repede și să mai ai pedală chiar și pentru depășiri din scurt. Resursele sunt mai generoase decât de obicei și, cu 150 de cai putere la dispoziție, chiar poți să mergi ceva mai alert. Sigur, nu e nevoie să te hazardezi, pentru că fenomenul de torque steering își va arăta fața destul de repede.
Consum
Numerele oficiale indică o valoare medie de consum de circa 6.9 litri/100 kilometri pentru un Duster echipat cu motorul de 1.33 litri pe benzină, cutie manuală și tracțiune integrală. Asta dacă e să dăm crezare cifrelor oficiale ale celor de la Dacia. Valorile obținute de mine au fost diferite.
În București nu am văzut un consum mai mic de 10 litri/100 kilometri, dar nici nu am menajat mașina în vreun fel. Comparativ, modelul testat anul trecut, cu același motor, dar fără tracțiune integrală și cu unitatea EDC răspunzătoare de schimbul de trepte, a afișat un consum de 8 litri/100 km.
Ieșind din limitele orașului, consumul se aliniază cu cel oferit de versiunea automată. Astfel, pe drumuri naționale, cu o viteză medie de 73 km/h, consumul afișat a fost de 6 l/100 km, iar pe autostradă, la o viteză medie de 130 km/h, acesta a crescut până la 7.5 l/100 km.
Comparativ cu rivalii săi, Duster se poziționează la mijlocul plutonului. Cel puțin dacă ne raportăm la numerele oficiale și dacă vorbim de motorizarea cu 150 CP.
Asta pentru că rivalii săi, Suzuki Vitara și SsangYong Tivoli se poziționează de ambele părți. Modelul japonez, cu 129 CP, pretinde un consum mediu de numai 4.9 l/100 km, dar are de partea sa un sistem mild-hybrid. Tivoli, în schimb, cu motorizarea de 163 CP și cutie automată, ajunge la un consum de 7.6 litri/100 km în medie.
Performanţe
Dacă îți dorești cel mai rapid Duster făcut vreodată, vei avea nevoie de acest motor de 150 CP. Cu toate că versiunea de față era echipată cu acest propulsor, performanțele în linie dreaptă, atunci când puterea e transmisă către asfalt printr-o cutie manuală, cu ajutorul celor patru roți scad simțitor.
Astfel, modelul aici de față va atinge 100 km/h în 10.4 secunde, 0.7 secunde mai lent decât versiunea cu tracțiune pur față și cutie automată de viteze. Din fericire, diferența la viteză maximă e neglijabilă, de doar 1 km/h. Dar ea este tot în favoarea versiunii care își schimbă singură treptele: 199 de km/h.
Compartiv cu rivalii săi, Duster pică undeva la mijloc. Suzuki Vitara este un pic mai rapid, cu un sprint de 9.5 secunde, în pofida puterii mai mici, dar SsangYong Tivoli are o accelerație de 10.6 secunde pentru același sprint, deși are 13 CP în plus. Iar în ceea ce privește viteza maximă, ambele modele asiatice sunt mai lente.
Interior
Așa cum bine știm, Dacia nu a excelat niciodată atunci când a venit vorba de materialele folosite la interior. Până la urmă, prețurile mici necesită anumite sacrificii. Nu poți oferi un interior premium la prețuri de mașină de volum.
Așadar, vei fi întâmpinat de plastic tare cam peste tot. Planșa de bord, fețele de uși, buzunarele portierelor, consola centrală, toate sunt făcute din același material. Tapițeria scaunelor este din material textil, dar pe modelul SL Extreme vei găsi câteva pete de culoare: inserții portocalii.
Ergonomia este foarte bună, fiind foarte ușor să te obișnuiești cu modul în care sunt dispuse butoanele pentru diferite funcții. Ce-i drept, nici nu sunt prea multe sau prea complicate, așa că nu vei avea probleme în a te adapta.
Fiindcă vorbim de un model SL Extreme aici, la interior vei găsi un panou dedicat pentru sistemul de climatizare, identic cu ce oferă Renault pe anumite modele. Mai mult, scaunele încălzite vin incluse standard, iar pe modelul nostru am avut parte și de câteva accesorii: de la un suport de telefon cu încărcare wireless, până la protecții metalice Sport pentru pedalier, perdeluțe de protecție solară pentru geamurile din spate, o grilă separatoare pentru portbagaj și protecție din cauciuc pentru portbagaj.
Cât despre spațiul în acest portbagaj, vei avea la dispoziție 445 de litri, mai mult decât Suzuki Vitara (375 litri) sau SsangYong Tivoli (427 litri).
Preţ de achiziţie
Sunteți pregătiți? Nu cred... Este foarte posibil ca Duster-ul din imagini să fie cel mai scump automobil Dacia pe care am avut ocazia să îl conduc. Prețurile pentru Duster SL Extreme încep de la 23.000 de euro, în funcție de ce versiune alegi. Prețul acesta, de exemplu, este valabil pentru versiunea cu motorul de 1.33 litri și cutie automată, EDC. E o opțiune interesantă, dar lipsește sistemul de tracțiune integrală.
Dacă vrei și tracțiune integrală, cea mai ieftină versiune e cea cu motorul de 1.5 litri, diesel, de 115 CP, dar disponibil doar cu o cutie manuală. Acesta are un preț de pornire de 23.200. Ultima versiune, și cea din această recenzie, adică tracțiune integrală și motor pe benzină, de 150 CP. Prețul de pornire in acest caz este 23.650.
Și asta nu e tot. Pentru că, așa cum vă spuneam, acest model are și câteva opțiuni suplimentare, adăugate din catalogul de accesorii. De la pedalele sport, la pachetul de protecție sub caroserie (282 euro), protecții laterale (288 euro), bara cromată față (148 euro), luminile suplimentare din partea frontală (369 euro), încă o bară din inox pentru portbagaj (48 euro), camere de luat vederi față-spate (350 euro) și multe altele. Prețul a ajuns astfel la un pic peste 25.000 euro.
Din păcate pentru brandul autohton, rivalii lui Duster vin mai bine echipați, indiferent de versiunea pe care o alegi. Tivoli oferă și o garanție extinsă, la fel ca Suzuki Vitara. Și dacă tot am ajuns la Vitara, trebuie să spunem că modelul japonez are un preț de pornire de 16.800 de euro, în timp ce Suzuki Scross, un alt rival din curtea japonezilor, pornește de la 19.500 de euro în acest moment. O versiune echipată full va atinge totuși borna de 30.000 de euro, dar va veni și cu o gamă mai variată de echipamente.
Siguranţă
Judecând după controversele iscate de fiecare dată când e testat vreun model Dacia de către cei de la EuroNCAP, probabil știți deja cum stă Duster-ul la acest capitol. Da, nu foarte bine.
Ultima oară când a fost testat, a primit un rating de trei stele, dar standardele instituției s-au modificat între timp. Sigur, și Duster a primit ceva îmbunătățiri odată cu faceliftul de anul trecut. Printre ele vei găsi funcția de detectare a mașinilor din unghiul mort, însă pe tine te va interesa mai mult ce se întâmplă în caz de accident.
Conform celor de la EuroNCAP, Duster oferă un grad de protecție de 71% pentru pasagerii adulți și de 66% pentru copii. Pentru pietoni, protecția a fost calculată la 56%, în timp ce sistemele active de siguranță au primit un total de 37%.
Noul Duster vine echipat cu sisteme de siguranță precum asistență la frânarea de urgență, ABS, ESP, monitorizarea presiunii în pneuri, airbaguri frontale și laterale pentru pasagerii față, airbaguri laterale pentru cei spate și un set nou de tetiere active.
Ţinută de drum
Cu garda sa la sol de 21 de centimetri, Duster nu se va da înapoi de la provocările oricărei suprafețe de rulare. Asta face din el o mașină extrem de utilă, mai ales pentru cei care își doresc un model robust, pe care să îl poată abuza, fără a plăti prea mult pentru asta.
Sistemul de tracțiune 4x4 a fost lăudat, și nu doar o dată, de oameni mult mai pricepuți decât mine. Sigur, l-am scos și eu de pe asfaltul autostrăzilor noastre pentru scurt timp, dar nu l-am forțat prea tare. Rezultatul? Foarte bun. Cu un unghi de atac de 30 de grade și de degajare de 33, Duster rămâne unul dintre puținele SUV-uri de segment subcompact care poate face off-road. Bineînțeles, accesoriile cromate de la interior s-ar putea să nu fie tocmai recomandate pentru cei care iubesc nămolul și cărările pietroase.
Dar cum se descurcă pe drumurile asfaltate? Supensia e decentă. Nivelează destul de bine neajunsurile din asfalt și e silențioasă în anumite situații. Puntea spate va mai protesta ocazional, trimițând câte un șoc prin șasiu, direct în șinele scaunului tău.
Problemele clasice ale lui Duster se resimt încă. La viteze de peste 90 km/h, antifonarea își arată limitele, iar asta se va resimți la interior, mai ales la drumuri lungi.
Atunci când alegi drumuri sinuoase, există destul de mult ruliu și subvirare, aproape de limită. Chiar și așa, în linie dreaptă te vei descurca onorabil.
Vizibilitate
Din moment ce caroseria lui Duster nu s-a schimbat deloc odată cu faceliftul aplicat în 2021, nu putem vorbi de o modificare a suprafețelor vitrate. Vizibilitatea rămâne la standarde ridicate în Duster, mulțumită parbrizului lat și destul de puțin înclinat, a montanților destul de mici și a oglinzilor generoase.
Mai mult, există un set de camere cu vedere la 360 de grade, opțional ce-i drept, dar care poate fi de un real folos.
Tehnologie
Deși pare imposibil, modelele Dacia din 2022 sunt adaptate la vremurile noastre, din punct de vedere tehnologic. Ca de obicei însă, îți este oferit strictul necesar.
Nu vei vedea nici măcar pe versiunile scumpe, precum aceasta, SL Extreme, sisteme precum un asistent la conducere care să te mențină pe bandă. Nu vei vedea nici Head-up Display sau pilot automat adaptiv. Cu toate acestea, vei găsi faruri cu tehnologie LED pe fază scurtă, vei găsi Android Auto și Apple CarPlay fără fir, un ecran de 8 inch destul de primitiv, dar util, precum și un sistem de blocare și deschidere automată a ușilor automat, ce detectează foarte precis apropierea/îndepărtarea cartelei.
Mai avem și un sistem de camere cu vedere la 360 de grade, dar acesta nu are neaparat o calitate, mai ales pe timpul nopții, din cauza calității imaginii. Per total, opțiunile disponibile pentru Duster îți vor asigura confortul tehnologic necesar. Condiția este să nu fii pretențios când vine vorba de grafică.
Design
Dacia a primit multe laude pentru designul modelelor sale în ultimii ani. Duster este una dintre cele mai vechi mașini din gama producătorului de la Mioveni și, totuși, încă arată bine. Parte din credit se duce către facelift-ul operat anul trecut.
Acesta a adus noi semnături luminoase în blocurile optice față, cu aceeași formă a literei „Y”, dar mult mai discretă. Și grila a fost, teoretic, redesenată subtil, dar va trebui să aduci un model pre-facelift lângă el pentru a putea face diferența. În partea din spate avem un design nou pentru stopuri, cu o grafică diferită, inspirată și ea de litera Y.
Modelul de față atrage atenția nu numai prin faptul că este îmbrăcat în culoarea Gri Urban (specifică modelelor SL Extreme), dar și prin alte detalii adăugate ulterior, mulțumită catalogului de accesorii.
Revenind la partea Extreme a modelului de față, elementele specifice acestei ediții speciale sunt jantele de 17 inch, negre, carcasele oglinzilor de culoare neagră, cu inserție portocalie, barele longitudinale de pe plafon cu inscripție „Duster”, și ele în culoare portocalie, semnalizatoarele laterale amplasate pe aripi, geamurile și luneta cu tentă de culoare închisă și inserția portocalie în grila față.
Catalogul de accesorii a fost responsabil pentru barele cromate din față, spate și lateral, scutul de protecție din aluminiu, vizibil în partea din față, precum și pentru protecția extinsă de la pasajele roților sau protecția de pe bara din față, care include acum și proiectoarele extra.
Iar această combinație unică de accesorii și culori a făcut din Dusterul de față o mică vedetă cam pe oriunde am nimerit în timpul petrecut la volanul său.
Ne-a placut
- Puterea motorului
- Capacitățile off-road
- Ergonomia comenzilor
- Lista generoasă de accesorii disponibile
Nu ne-a placut
- Prețul piperat
- Izolarea fonică
- Plasticul tare de la interior
Ultimele teste
-
BMW Seria 5
Gigant -
Toreador -
Vedetă -
Legendă
Ştiri despre Dacia
-
În a noua lună din 2024, uzina Dacia de la Mioveni a înregistrat o ușoară scădere a producției, comparativ cu aceeași lună din 2023. De cealaltă parte, Ford a încheiat luna septembrie cu un nou record de producție. (Vineri, 25 Octombrie)
-
Constructorul de la Mioveni, deținut de gigantul Renault, continuă să parieze pe Logan și, în prezent, se lucrează la o nouă generație. Anunțul a fost făcut chiar de vicepreședintele Dacia, Patrice Levy-Bencheton. (Joi, 17 Octombrie)
-
Automarket a călătorit, în mare secret, la Berlin pentru a face cunoștință cu noua Dacia Bigster. Pe scurt, vorbim despre cel mai mare model al mărcii de la Mioveni și prima Dacia echipată cu plafon panoramic. Ți-am pregătit un articol cu 5 lucruri esențiale, dar și un video. (Miercuri, 09 Octombrie)
-
Constructorul român de automobile, deținut de Renault, va prezenta noul Bigster în data de 14 octombrie, cu ocazia Salonului Auto de la Paris. (Joi, 05 Septembrie)
-
Dacia Sandero a fost cel mai vândut model, din Europa, în luna iulie. Marea surpriză este, însă, SUV-ul Duster, care a urcat pe locul 4 în topul preferințelor. (Vineri, 23 August)
De banii ăștia mi aau bemweu 2018 seria 5 xdrive sub o sută de mii de km. Reali.
De fapt ce vorbesc. N am avut niciodată 25 de mii sa dau pe o mașină. Eu sunt sarac, cumpăr mașini care costa jumate din aia 25000.
Dar na de ia Duster cu douăzeci și cinci de mii. E de doamne ferește.
Toți vrem mașini, noi bune. Dar ho. Nici chiar așa. ... Traim vremuri interesante.
Iar marketing...
Și nu m-am înșelat, apoi am verificat și eu:
SsangYong Tivoli 1.5 163 CP Style AWD - 18.700 EUR (fără roată de rezervă are 311 litri de portbagaj, nu 427 cât are versiunea 4x2)
Suzuki Vitara 1.4 129 CP Passion Allgrip - 22.000 EUR
Și ca referință doar:
Opel Crossland 1.2 130 CP Edition 4x2 - 23.130 EUR
Skoda Cammic Style 1.5 TSI 150 CP 4x2 - 22.804
Și pentru o comparație corectă hai să vedem și de la cât pornește Dusterul de 150 de cai cu 4x4:
Dacia Duster 1.33 TCe 150 CP 4x4 Expression - 21.050 EUR
În condițiile în care Dusterul e o mașină polivalentă, cu TCe-ul proiectat și folosit împreună cu Mercedes, cu 4x4 de concepție japoneză, gardă și capacități offroad reale și incomparabile cu ale jucăriilor din lista de mai sus, întreb și eu ce naiba mai e scump la 21.000 de euro în condițiile actuale ale pieței? Nu mai departe de săptămâna trecută apărea testul cu n S-Cross comparabil de 28.000 de euro pe Transbucegi....
Mazda CX 30 - 23.290 eur
VW T Roc - 21.130 eur (cu rabla)
VW T Cross - 16.330 eur (cu rabla)
Personal aș da oricând Dauster-ul în favoarea Mazda CX 30
Numai că eu am pus prețurile de listă, cu rabla și Dusterul scade sub 20.000.
Iar CX30 e o jucărie mică și dotată bine, făcută pentru șosea, pe când Duster duce confortabil 4 persoane cu bagaje în vacanță, inclusiv la plaje mai izolate.
De acod cu ce spui, Duster-ul duce 4 oameni in vacanta si in locuri mai izolate, nimic de comentat, dar pretul tot mai ridicat ii fura Daciei insasi esenta: spatiu si portbagaj mai mari la un pret mult mai ok fata de concurenta. La banii astia nu mai este atractiva.
Este ca un langos de 15 lei, poate ca este mai satios comparativ cu alte oferte, dar intra aici la bataie cu niste sandviciuri chiar ok si eu unul nu as alege un aluat prajit in loc de un sandvici corect. Cu alte cuvinte, de oras sau nu, prefer oricand o Skoda sau o Mazda la banii astia.
Deci, dincolo de preț, rivalii lui nu prea sunt rivali. Oamenii nu prea își cumpără Duster să meargă prin oraș și să ducă copiii la școală cum fac în cazul Vitarei sau a lui Tivoli sau Kamiq (Cam Mic :D) sau Crossland etc. Nu prea am văzut oameni să folosească Dusterul cum sunt folosiți rivalii, adică de fâțâială, ci la muncă ca un cal de corvoadă.
Or, în cazul ăsta, Duster nu prea are rivali... totuși, 25.000 e foarte mult pentru o mașină pe platformă veche. Sandero și Logan, deși nu SUV e clar, au interioare mult mai calitative, platformă nouă și sunt cu vreo 10.000 euro mai ieftine în variantă full.
Se profită mult și de nebunia oamenilor cu SUV-urile în ce privește prețul. Chiar și pe piața SH, dacă un model e așa-zis SUV (majoritatea sunt crossovere sau breakrui/hatchbackuri înălțate), pac cu câteva mii de euro mai scump decât suratele neînălțate. Deși nu are 4x4, nu are cine știe ce gardă la sol... zic acum de SUV-uri în general, nu de Duster.
În final, legat de acest Duster, 18.000 și era de luat. Nu 25 :)
Renault speculează și crește prețurile Dacia cât își permite să aibă vânzările bune pe care le vedem.
Acuma fiecare decide (preferabil după nevoi nu aspirații), dacă vrea un langoș simplist care-l poate scoate și-n afara asfaltului sau o gogoașă pseudo SUV glazurată cu brizbrizuri costisitoare.
Să fiu scuzat, dar să te joci în aceeași gamă de preț cu mașini din care nu mori sigur, e un pariu ciudat. :)
Are și o garnitură de la Mercedes și gata, melteanul și-a tras bijuterie.
Dacă tot are capabilități off-road nemaiîntâlnite, de ce nu s-a gândit producătorul să-i facă și o structură cât să nu crape ca niște gândaci ocupanții, dacă se întoarce caserola cu roțile în sus?
Mă gândesc, așa, din respect pentru specie.
La dinamică este aceeași putoare plictisitoare.
Iese fum de putoare premium (și musai cu stele verzi ncap) de atâta zeflemea de talcioc scremută.
Ca de obicei argumentele se ascund ca gândacii sub voturile multiple. Ce ne mai distrăm....
Ia repetă... Mercedes, bucșe Mercedes
Și de ce te votezi singur, cap de gumă?
Ei, de fapt, trag de o piftie din care ar crăpa 4-5 bucăți dintr-o lovitură cu orice întâlnesc în cale.