Drivetest Cupra Leon

1.5 eTSI mild-Hybrid 150CP DSG7
4.2
Cupra Leon zoom
de Alexandru Monenciu
Marti, 21.11.2023
Pseudo Toreador

Cupra a avut un parcurs interesant în industria auto. Brand-ul spaniol a evoluat de la o versiune sportivă a modelelor Seat la o companie de performanță de sine stătătoare. Trecerea a avut loc la începutul anului 2018. 

Inițial, brand-ul Cupra a avut un portofoliu format din modele existente deja în gama Seat, cum ar fi Leon sau Ateca. Ulterior, Cupra a lansat primul său model propriu, fără corespondent în portofoliul Seat. Este vorba despre Formentor.

Au urmat apoi și alte modele, inclusiv unul 100% electric, cunoscut de publicul larg ca și Cupra Born, care nu era altceva decât un Volkswagen ID.3 cu ceva mai multă grijă la design și materiale.

Tot în 2020 debuta sub brandul Cupra și bine cunoscutul Leon. Însă nu doar cu versiuni foarte puternice. Și-au făcut loc și motorizări pământești. Spre exemplu, noi am testat acum varianta hatchback, în versiunea entry-level. Pe scurt, este un pseudo toreador, care mai are nevoie de câțiva cai putere în plus pentru a deveni unul în adevăratul sens al cuvântului.

Unul care să se poată bate, de la egal la egal, cu "taurii" din segment, ca Volkswagen Golf GTI.

PREZENTAREA VIDEO A MAȘINII PE CARE AM TESTAT-O

Cupra Leon
1.5 eTSI mild-Hybrid 150CP DSG7

  • Pret de pornire 26.501 €
  • Pret model testat 35.803 €

Motor / Transmisie

Dacă inițial a fost disponibil cu motorizări puternice, demne de un hot hatch, cu 250 și 300 de cai putere, anul trecut, brand-ul de performanță spaniol ia decizia să lanseze și versiuni mai accesibile pentru Leon. Pentru clienții care își doresc un Cupra Leon, dar care nu au nevoie, neapărat, de multă putere.

Așa s-a născut versiunea pe care am testat-o și noi, una situată în partea inferioară a gamei de motorizări. Entry-level, dacă vrei.

Ea vine echipată cu un motor de 1.5 litri eTSI, pe benzină, asistat de un sistem mild-hybrid la 48V. Unitatea dezvoltă 150 de cai putere și 250 Nm cuplu.

Ca orice propulsor cu 4 cilindri, dar cu o capacitate cilindrică mică, agregatul este destul de gălăgios, mai ales la turații înalte, acolo unde trebuie să ajungi cam des pentru a simți un imbold plăcut. În rest, nu vei auzi foarte mult zgomot de sub capotă.

În această configurație, Cupra Leon nu este nici măcar un "warm hatch". Este o compactă cu valențe sportive, mai potrivită pentru oraș.

Chiar dacă unitatea de 1.5 litri vine în compania unei transmisii DSG, cu 7 trepte, răspunsul motorului și al transmisiei nu este foarte rapid.

Adică trebuie să treacă câteva secunde din momentul în care calci pedala de accelerație și până primești o reacție din partea trenului de rulare. Mai ales când pornești de pe loc.

Ai la dispoziție și 4 moduri de rulare, Comfort, Sport, Cupra și Individual. În modul Sport, lucrurile devin ceva mai dinamice, iar mașina se mișcă bine. Scapi de acea dorință arzătoare a cutiei de a schimba rapid. 

Ca în cazul oricărei alte mașini mild-hybrid, sistemul regăsit pe Cupra Leon este acolo pentru un nivel redus de emisii și pentru a menține în funcțiune sistemele mașinii atunci când motorul este oprit la semafor, spre exemplu. Desigur, sistemul mild-hybrid scade puțin și consumul.

 

 

 

 

 

 

Consum

Pentru această motorizare, Cupra declară un consum mediu de 6 litri la fiecare 100 de kilometri parcurși. Îți spun din start, noi nu ne-am prea apropiat de această valoare.

Dar nu am fost nici foarte departe. În cei 138 de kilometri pe care i-am parcurs în oraș, mașina a consumat între 7.7 și 8.1 l/100 de kilometri, în funcție de cât a fost de aglomerat Bucureștiul.

Cei 150 de kilometri pe care i-am acoperit în mediul extraurban au inclus, atât autostradă, cât și drum național. Aici, valoarea indicată de bord a fost cuprinsă între 6.4 și 7.8 l/100 de km. 

Pe parcursul testului am parcurs în total 310 kilometri, iar Cupra Leon a indicat un consum mediu de 7.2 l/100 de km. 

Având în vedere motorizarea, nu putem compara mașina condusă de noi cu Volkswagen Golf GTI, Hyundai i30 N sau Honda Civic Type R. Așadar, trebuie să ne îndreptăm atenția către versiuni mai civilizate, inclusiv ale modelelor menționate mai sus.

Din punct de vedere al consumului, Volkswagen declară pentru Golf eTSI de 1.5 litri, cu aceiași 150 CP, un consum de 4.7 litri/100 de km. Hyundai oferă și ei pentru i30 N o versiune cu 160 CP și transmisie automată, dar cu motor de 1.4 litri. Consumul, în acest caz, este de 5.4 l/100 de km.

Performanţe

După cum spuneam, în această configurație, Cupra Leon nu poate fi descris nici măcar ca un "warm hatch", iar acest lucru se vede cel mai bine în cazul performanțelor. Mulțumită celor 150 de cai putere, mașina atinge 100 de km/h în 8.7 secunde și o viteză maximă de 214 km/h. 

Atunci când este echipat cu motorizarea de 1.4 litri, pe benzină, cu 140 CP și transmisie automată, Hyundai i30 N atinge 100 de km/h în 9.2 secunde, deci Cupra Leon ar fi declarat câștigător într-o cursă de accelerație.

Acest lucru s-ar întâmpla și dacă la linia de start s-ar alinia un Volkswagen Golf, 1.5 eTSI, cu 150 CP și transmisie automată. Modelul german sprintează până la 100 de km/h în 9.4 secunde.

Chiar și așa, performanțele lui Cupra Leon (cu această motorizare) îi cam supără pe fanii înrăiți ai mărcii de performanță din Martorell.

 

 

Interior

Cupra Leon este bazat pe un model Seat, tocmai de aceea vei regăsi la interior multe elemente comune. Există, desigur, și câteva deosebiri între cele două.

Spre exemplu, primești un volan sport teșit în partea de jos (încălzit și îmbrăcat în piele), scaune sport cu tetieră integrată, care oferă un suport lateral bun și au funcție de încălzire, embleme Cupra, ornamente finisate în culoarea cuprului și grafică specifică pentru instrumentarul de bord și pentru sistemul multimedia. 

Mașina testată de noi a venit echipată cu o tapițerie mixtă, din piele și material textil. Habitaclul este puțin cam monoton din punct de vedere cromatic, în contextul în care predomină culoarea neagră. Noroc cu ornamentele arămii, cusăturile contrastante și sistemul de iluminare ambientală.

Că tot am pomenit de sistemul de iluminare ambientală, acesta este botezat Smart Ambient Light. De ce smart? Pentru că el interacționează cu tine: spre exemplu, banda LED de sub parbriz integrează sistemul de monitorizare al unghiului mort. Totodată, atunci când activezi luminile de avarie, aceeași bandă se aprinde intermitent.

Interiorul este calitativ, dar am regăsit și multe zone acoperite cu plastic tare. De asemenea, nu ar strica să fie puțin mai bine antifonat, pentru că la viteze mari, de autostradă, ai destul zgomot de fond în habitaclu.

Sub fantele de aer centrale regăsești o zonă de încărcare prin inducție pentru telefonul mobil, dar și două prize USB-C. În cotieră ai și o priză la 12V. Pasagerii din spate au la dispoziție 2 prize USB-C dacă vor să își încarce telefonul.

Pe lângă cotieră și torpedou, habitaclul lui Cupra Leon oferă destule spații de depozitare, de dimensiuni decente. Nu lipsesc suporturile de pahare din consola centrală. Tot aici se află și selectorul transmisiei automate, preluat direct de la Volkswagen Golf 8.

Șoferul și pasagerul din dreapta au destul spațiu la cap, coate și picioare. Nici cei din spate nu se pot plânge, deși, dacă ai o înălțime peste medie, vei sta cu capul foarte aproape de plafon. 

Cu toate scaunele în poziție normală, portbagajul are un volum de încărcare de 380 litri. Având 395 de litri, portbagajul lui Hyundai i30 N este puțin mai încăpător. Volkswagen Golf 8 are un portbagaj de 381 litri, deci aproape identic cu cel al lui Cupra Leon.

 

 

 

 

Preţ de achiziţie

Versiunea entry-level a lui Cupra Leon hatchback pornește, în România, de la 26.501 euro cu TVA inclus. Mașina testată de noi a avut câteva dotări opționale, tocmai de aceea prețul de listă a urcat până la 35.803 euro. 

Echiparea standard include, printre altele, faruri full LED, stopuri LED, tehnologia Digital Cockpit, sistem de climatizare pe 3 zone, tapițerie din material textil, jante de 18 inch și volan multifuncțional îmbrăcat în piele. 

Ca o comparație, pentru un Hyundai i30 N (1.4, automată, 140 CP) trebuie să scoți din buzunare cel puțin 23.491 euro, iar pentru un Golf 8 cu aceeași motorizare ca și Cupra Leon plătești de la 23.019 euro în sus. 

 

Siguranţă

În anul debutului, adică 2020, Cupra Leon a fost testat de către specialiștii Euro NCAP.

Aceștia i-au acordat punctajul maxim de 5 stele, care se traduce în felul următor: 91% protecție pentru adulți, 88% protecție pentru copii, 71% protecție pentru pietoni, bicicliști și motocicliști, iar sistemele de siguranță oferite în standard au fost notate cu 80%.

Pe lângă o armată de airbag-uri, Cupra Leon oferă sisteme ca Tempomat Adaptiv, detector de oboseală, Front Assist, frânare automată de urgență, Lane Assist, sistem de recunoaștere a semnelor de circulație și sistem de monitorizare a unghiului mort.

 

Ţinută de drum

Chiar dacă puterea dezvoltată de motorul de 1.5 litri nu este foarte mare, ținuta de drum este demnă de numele Cupra. Pe viraje, chiar și pe cele strânse, diferențialul electronic își face simțită prezența, iar puntea față îți oferă destulă tracțiune pentru a ieși rapid din ele. 

Direcția este precisă, astfel că știi întotdeauna în ce direcție sunt îndreptate roțile, iar feedback-ul îți dă și mai multă încredere.

În oraș, Cupra Leon este destul de confortabil, iar suspensia amortizează bine gropile și denivelările din asfalt. De asemenea, transmisia automată trece rapid și lin prin cele 7 rapoarte, astfel că la o viteză de 50-60 km/h poți fi chiar în ultima treaptă de viteză.

Așa cum spuneam mai sus, cei 150 de cai putere sunt ideali pentru drumurile de zi cu zi prin oraș.

Dacă totuși faci un drum mai lung, la viteze mari, de autostradă, mașina este stabilă și se așază foarte bine pe drum. În cazul unei depășiri, în cel mai rău caz, optezi pentru modul de rulare Cupra și realizezi în siguranță manevra. 

Vizibilitate

De la volan vezi cam tot ce te interesează, atât în față cât și în spate. Chiar și așa, am observat un punct mort cam mare în zona montanților C.

Dar ai la dispoziție senzori de parcare față/spate (doar cei spate sunt standard), o cameră video pentru mersul cu spatele și, desigur, sistem de monitorizare a unghiului mort pentru a te descurca mai ușor în oraș și la drum lung. 

Tehnologie

Spuneam ceva mai sus că instrumentarul de bord digital și sistemul multimedia au o grafică proprie, dar nu am dat mai multe detalii. O voi face acum.

Așadar, șoferul are în față un display de 10.25 inch pe care sunt afișate toate informațiile necesare pentru condus. Grafica instrumentarului digital de bord poate fi modificată cu ajutorul butonului de pe volan. Și ai de unde alege. Trebuie să spun că există o mică întârziere la schimbarea graficii, dar informațiile sunt ușor de citit, indiferent de tema aleasă.

Apoi, ne îndreptăm atenția către display-ul central de 12 inch. Vestea bună este că Android Auto și Apple CarPlay sunt standard și wireless, ceea ce înseamnă că îți poți conecta foarte rapid telefonul mobil la sistemul mașinii.

Sistemul în sine este decent, inclusiv din punct de vedere grafic, dar parcă am simțit nevoia unui procesor ceva mai rapid. El integrează și comenzile sistemului de climatizare, preluate de la Golf. Marele lor dezavantaj este că nu sunt iluminate și sunt foarte greu de utilizat pe timpul nopții, mai ales atunci când ești în mișcare.

 

 

Design

La fel ca în cazul habitaclului, Cupra Leon este, la bază, un Seat Leon cu o serie de accente sportive. Chiar și așa, la exterior nu vei regăsi nicio siglă a producătorului din Martorell. 

Primești, însă, spoilere cu design sportiv, jante de 18 inch Performance (singura variantă disponibilă), bicolore, încă din standard, ornamente "false" pentru terminațiile sistemului de evacuare, un eleron discret și un difuzor de aer. Farurile LED sunt standard, dar mașina testată de noi a fost echipată cu farurile Matrix LED, care sunt incluse pe lista de dotări opționale. 

În spate, stopurile sunt unite de o bandă LED, iar dedesubt regăsim emblema Cupra și numele diviziei de performanță. 

Mașina din imagini este vopsită în nuanța exterioară Magnetic Tech, dar paleta mai include culori ca Alb (simplu), Alb Nevada, Negru Midnight, Gri Graphene, Magnetic Tech Matt și Roșu Desire.

 

Nu ne-a placut

  • Controalele sistemului de climatizare neiluminate
  • Puterea mică oferită de motor

Ultimele teste


  • Simfonie pentru suflet

  • Alianță neașteptată

  • Îndrăzneț

  • Suflet iberic

Comentarii (10)

  • Hyundai i30 N Performance, sau i30N cum il stie toata lumea, are o singura motorizare, cea de 2.0 litri si 280 CP. Nu am cunostinta nici ca pe alta piata sa aiba motorizarea de 1.4 litri mentionata in articol.
    3 0
  • Naicul
    Il tot comparati cu Hyundai 1.4 140 CP...pai nu mai este demult acevst motor in oferta lor. A fost inlocuit cu 1.5 160 CP.
    5 0
  • Cupra a fost definita de la inceput ca "cea mai sportiva expresie a marcii Seat", chiar si AM o numeste "compania de performanta".
    Pai unde-i performanta la 150 cp si 250 Nm? Ca un banal Duster de 1.3 are tot atat si nu e denumit pompos "sportiva"...
    Nici, macar, la 0-100 km/h nu rupe gura. sau o fi sportiva doar la consum?
    Incurcate-s caile marketing-ului!
    5 0
  • Când vine vorba de sportivitate contează și altele, nu doar puterea. Suspensia, frânele, distribuția greutății.
    1 3
  • @11.06

    Serios?
    Eu pe vechea mașină, un 2.0 hdi, aveam suspensie sport. Asta înseamnă că era o sportivă? Haaaaaa, haaaa!

    Eu zic că " si altele" contează doar în tandem cu un motor potent, sportiv, nu unul care scoate 1-100 în 8.7 sec., adică cu vreo 3 secunde mai puțin decât un Logan 1.0

    Altfel, poți să ai și mama suspensiei sport și super-sportive discuri de frână, dacă motorul este leșinat aia nu se cheamă "sportivă". Sau poate crezi că dacă ai volan sport, gata, mașina e sport.

    Iar dacă citești cu atenție în articol se mai spune că:
    " Chiar și așa, performanțele lui Cupra Leon (cu această motorizare) îi cam supără pe fanii înrăiți ai mărcii de performanță din Martorell."
    De unde atâta sportivitate??
    3 2
  • Trilulilu
    Folosesc actuala Octavia, break/combi, manuală cu același motor, fără hibrid.
    Consum mediu după 46.000km, 6,5km.
    0 0
  • Am vrut sa scriu si eu dar ds a scris tot ce voiam sa spun si eu. :)

    +1ds
    2 0
  • adrian
    radeti voi dar cei de la VAG au o vorba - daca nu pare sportiva pune-i un ornament rosu :)
    cum asta are ceva ornamente eu spun ca este destul de sportiva :))
    2 0
  • Gluma-i gluma, dar masina asta e o pacaleala pe banii clientului. E o bataie de joc. Sa spui ca asa ceva e masina sport e o minciuna sfruntata. Ar putea sa le fie rusine alora de la vag...
    1 0
  • parere
    Prefer Duster decat asta. Plasticele sunt mai calitative la Dacia.
    0 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru