Drivetest Cupra Formentor facelift

4.5
Cupra Formentor facelift zoom
de Alexandru Monenciu, Foto: Dragoș Savu
Luni, 02.12.2024
Îndrăzneț

Brand-ul de performanță Cupra își are originile în divizia de motorsport Cupra Racing a spaniolilor de la Seat. În 2018, constructorul din Martorell ia o decizie importantă și transformă Cupra într-o marcă de sine stătătoare.

La început, modelele aveau corespondent în gama Seat. Cele mai bune exemple sunt Leon și Ateca. Cu alte cuvinte, erau modele Seat, dar cu o altă emblemă, un design ceva mai agresiv, alte ornamente la interior și cam aceleași motorizări.

Dar, în toamna anului 2020, Cupra lansează primul său model autentic. Este vorba despre Formentor, denumit așa după peninsula cu același nume din insula spaniolă Mallorca. După un început destul de anemic, numărul de exemplare produse a început să depășească borna de 100.000 de unități în 2022.

Pentru a rămâne relevant, într-o industrie care se transformă într-un ritm alert, Cupra Formentor a primit, chiar anul acesta, un facelift. Pe lista de îmbunătățiri regăsim un design revizuit, mai multe noutăți la interior, dar și motorizări împrospătate și, unele, chiar noi.

Noi am testat noul Cupra Formentor VZ eHybrid, adică echipată cu un sistem de propulsie plug-in hybrid, iar în rândurile următoare îți spunem cum se simte de la volan modelul de performanță al constructorului din Martorell.

Ți-am pregătit, desigur, și un clip în care poți admira mai bine vopseaua mată care îmbrăcată exteriorul mașinii.

PREZENTAREA VIDEO A LUI CUPRA FORMENTOR FACELIFT

Cupra Formentor facelift

  • Pret de pornire 47.679 €
  • Pret model testat 57.415 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Nu trec în revistă toate motorizările pe care le are acest Cupra Formentor facelift. Voi spune doar atât: celebra unitate de 2.5 litri, cu 5 cilindri în linie, a dispărut, iar cea mai puternică versiune, disponibilă în prezent, este echipată cu un motor de 2.0 litri TSI, care dezvoltă 333 de cai putere.

Din păcate, noi nu am testat cel mai puternic Formentor facelift ci l-am condus pe al doilea cel mai puternic. Este vorba despre Formentor eHybrid în nivelul de echipare VZ. Ce înseamnă asta? Pe scurt, că avem de-a face cu un sistem de propulsie plug-in hybrid.

Formentor a fost disponibil și înainte în versiune hibridă cu încărcare la priză. Noutatea este că sistemul integrează acum un motor de 1.5 litri TSI (înainte era de 1.4 litri), o unitate electrică, iar bateria are acum o capacitate utilă de 19.7 kWh.

Unitatea termică livrează 177 de cai putere și 250 Nm, iar motorul electric plusează cu 116 CP și 330 Nm. În total, ansamblul dezvoltă 272 de cai putere și 400 Nm cuplu. Altfel spus, ai un hot-hatch în haine de crossover cu alură de coupe.

Fiind un plug-in hybrid, sistemul prioritizează motorul electric. În acest fel obții performanțe mai mult decât decente, dar și un consum redus de combustibil, cât timp cât ai acces la o stație de încărcare. Un criteriu pe care îl voi dezvolta puțin mai încolo.

Din fericire, ai la dispoziție un mod de rulare care face ca accentul să cadă pe motorul termic, tocmai pentru a păstra energia în baterie. Energie pe care o poți utiliza ulterior. Spre exemplu, când te întorci înapoi în traficul bară la bară din oraș.

Tot prezența motorului electric face ca sistemul de propulsie să livreze cei 272 de cai putere foarte liniar. Sentimentul pe care îl ai de la volan este că sub capotă se află un motor aspirat natural, care nu se ferește de turații mari, de 5.000-6.000 rpm.

Pe măsură ce crești viteza, cele 1.742 de kilograme încep să își spună cuvântul, iar cifrele de pe vitezometru nu mai cresc cu același avânt. Cu alte cuvinte, caii putere încep să rămână fără aer cam repede.

Modul de rulare Cupra este gândit special pentru circuit. El face direcția ceva mai precisă, rigidizează puțin mai mult suspensia și menține turația motorului mai mult timp. A, și deschide clapetele sistemului de evacuare.

Problema este că, în acest moment, în boxe îți va fi injectat un sunet fals de motor. Mult prea fals, dacă mă întrebi pe mine.

Pentru a gestiona cei 272 de cai putere ai la dispoziție o transmisie automată DSG care funcționează decent. Îți oferă posibilitatea să schimbi treptele de la padelele montate în spatele volanului, dacă chiar vrei asta.

renovatio e-charge
Renovatio a dezvoltat prima și cea mai vastă rețea de încărcare rapidă din România. Dintre acestea, 10 stații sunt ultrarapide. În prezent, cea mai puternică stație Renovatio e-charge oferă o putere de încărcare de 350 kW.

Consum

Am spus-o de multe ori: mașinile plug-in hybrid sunt eficiente doar atunci când ai acces la o stație de încărcare. Fie acasă, fie la birou.

Din fericire, Formentor facelift vine echipat cu o baterie de 19.7 kWh, care poate fi încărcată rapid cu până la 50 kW. Asta înseamnă că repriza 0-80% durează circa 25 de minute. Așadar, acest sistem îți permite să încarci destul de repede și la stațiile publice. Și vei dori să faci asta, pentru că, altfel, consumul te va speria puțin.

Cu bateria încărcată, mașina parcurge 100 de kilometri în modul pur electric. O distanță deloc neglijabilă.

Noi am acoperit puțin peste 80 de kilometri, în oraș, cu bateria încărcată. Pe această distanță am avut un consum de benzină de 2.3 litri/100 de km și un consum de energie de 23.1 kWh/100 de km. Cifrele oficiale arată cam așa: 0.4 l/100 de km și 17 kWh/100 de km, așadar nu am fost foarte departe.

De ce spuneam că vei fi nevoit să încarci bateria? Pentru că fără aportul motorului electric, computerul de bord mi-a indicat un consum urban de 12 l/100 de km. Dar, chiar și atunci când bateria este descărcată complet, motorul electric mai intervine, pentru perioade scurte de timp. Nu se dezactivează complet.

Cea mai bună dovadă este consumul extra-urban. În cei aproape 200 de kilometri pe care i-am parcurs atât pe autostradă cât și pe drumuri naționale, bateria a fost descărcată complet.

Chiar și așa, motorul electric și-a mai făcut simțită prezența la porniri, opriri și atunci când a intervenit funcția de "coasting". La final, consumul indicat a fost de 6.9 litri/100 de km.

Acum hai să vedem cum se compară acest Formentor VZ eHybrid cu modele similare din segment. Primul care îmi vine în minte este Volkswagen Tiguan R-Line Hybrid. Nu este o coincidență că sub capota modelului german regăsim aceeași motorizare: 1.5 litri, PHEV, care oferă 272 CP.

Consumul declarat de germani este următorul: 0.4 litri/100 de km și 17.4 kWh/100 de km consum electric.

Apoi, de ce nu, Renault Rafale E-Tech 4x4. Sistemul său de propulsie plug-in hybrid oferă 300 de cai putere, iar francezii declară un consum de 0.5 litri/100 de km.

La final, vine pe turnantă Alfa Romeo Tonale Veloce, în versiunea 1.3 turbo PHEV, cu 280 de cai putere și consum de 1.3 litri/100 de km.

Performanţe

Ce performanțe are noul model de performanță Cupra Formentor VZ eHybrid facelift? Până la urmă are 272 de cai putere, deci ar trebui să impresioneze la acest capitol. Ei bine, situația stă cam așa: 0-100 km/h durează 7.2 secunde, iar viteza maximă este de 220 km/h.

Tiguan R-Line ajunge la 100 de km/h în 7 secunde, iar viteza maximă este de 215 km/h. Rafale are nevoie de 6.4 secunde până la 100 de km/h, înainte ca vitezometrul să indice viteza maximă de 180 km/h.

Alfa Romeo Tonale este cel mai rapid model din acest comparativ, cel puțin în ceea ce privește repriza 0-100 km/h, pe care o realizează în 6.2 secunde. Viteza maximă ajunge la 206 km/h.

Interior

Facelift-ul a adus câteva modificări în ceea ce privește habitaclul. Consola centrală a fost ușor revizuită, la fel și bordul și panourile portierelor.

În ceea ce privește materialele, mașina condusă de noi a avut o tapițerie din material textil, microfibră Dinamica (reciclată în proporție de 73%) și piele ecologică. Așadar, doar materiale prietenoase cu mediul înconjurător, care arată bine și sunt plăcute la atingere.

Există și zone acoperite cu plastic, dar nu creează un disconfort prea mare atunci când ajungi cu mâinile pe acolo.

Pentru că vorbim de un model Cupra, nu lipsesc diversele accente în culoarea cuprului, inclusiv cusăturile contrastante în această nuanță. Să nu uităm de emblema Cupra, pe care o regăsim în mijlocul volanului îmbrăcat în piele.

Pe volan regăsim și butonul pentru pornirea/oprirea motorului, dar și butonul cu ajutorul căruia navighezi printre modurile de rulare.

Chiar dacă spaniolii au utilizat, în mare parte, culori închise pentru habitaclu, atmosfera se mai destinde atunci când pornești mașina și se aprind benzile LED ale sistemului de iluminare ambientală. Ai mai multe culori din care să alegi, așa că sigur vei găsi ceva pe gustul tău.

Scaunele față Cup sunt opționale și, deși sacrifică puțin din spațiul disponibil pentru pasagerii din spate, oferă un suport lateral bun și, mai mult decât atât, arată foarte bine. Mai ales partea din spate din carbon.

Acum, dacă ai câteva kilograme peste medie, te vor incomoda puțin, mai ales atunci când vrei să îți găsești o poziție confortabilă, dar este o concesie cu care aș putea trăi.

Că tot am pomenit de pasagerii din spate, chiar și cu aceste scaune Cup, au spațiu suficient atât pentru genunchi cât și pentru cap. Îți spune asta un bărbat bine făcut, cu o înălțime de 1.92 metri.

Spațiile de depozitare sunt generoase, ca volum, mai ales cele din portierele față.

Sistemul de propulsie plug-in hybrid afectează puțin volumul de încărcare al portbagajului, care este de 345 de litri. Versiunile convenționale, cu tracțiune integrală, oferă un portbagaj de 420 de litri, iar cele cu roți motrice față oferă 450 de litri.

Toți cei 3 rivali amintiți mai sus stau mai bine, din punct de vedere al portbagajului, decât modelul spaniol: Tiguan propune un portbagaj de 490 de litri, Rafale vine cu 465 de litri, iar în dreptul lui Alfa Romeo Tonale regăsim scris 385 de litri.

 

Preţ de achiziţie

Potrivit fișei, mașina pe care am testat-o noi are un preț de pornire de 47.679 de euro, cu TVA inclus. După bifarea mai multor dotări opționale, inclusiv a unui sistem audio Sennheiser cu 12 incinte, prețul final a ajuns la 57.415 euro, la fel cu TVA inclus.

Un Volkswagen Tiguan R-Line Hybrid îți va scoate cel puțin 51.457 de euro din buzunare, pentru un Renault Rafale E-Tech 4x4 vei plăti 52.900 de euro, iar Alfa Romeo Tonale Veloce PHEV pornește de la 56.000 de euro.

Așadar, Formentor VZ eHybrid facelift câștigă această bătălie a prețurilor.

Siguranţă

Euro NCAP nu a testat încă noul Cupra Formentor facelift. Dar, varianta pre-facelift a primit 5 stele la testele de siguranță, oferind 93% protecție pentru adulți, 88% protecție pentru copii, 68% protecție pentru pietoni și bicicliști, iar sistemele de siguranță au fost recompensate cu 80%.

Lista standard include, printre altele, 10 airbag-uri, tempomat adaptiv, asistent virare, cameră video pentru mersul cu spatele, Lane Assist, Light Assist și Traffic Sign Recognition.

Ţinută de drum

Cupra Formentor VZ eHybrid este plăcut la condus, răspunde bine la comenzi și, poate cel mai important, are un comportament previzibil. În ciuda celor 272 de cai putere.

Este o mașină bine echilibrată în ceea ce privește dinamica și nu este capricioasă atunci când vine vorba de utilizarea zilnică, în trafic bară la bară.

Pe drumuri virajate, direcția este suficient de precisă și odată ce îți găsești ritmul, condusul va fi o plăcere.

Chiar dacă vorbim despre o mașină cu valențe sportive, suspensia cu reglare adaptivă, opțională ce-i drept, atenuează bine denivelările din asfalt și reduce, pe cât posibil, ruliul pe viraje.

Vizibilitate

Oglinzile laterale sunt bine proporționate, iar deschiderea lunetei este suficientă pentru a vedea ce te interesează în spate. Montantul C este destul de mare, dar integrează un geam de dimensiuni reduse, care mai salvează, puțin, situația.

Așa cum spuneam, ai o cameră video pentru mersul cu spatele, care te ajută atunci când parchezi, dar nu ar strica să aibă o calitate mai bună a imaginii.

Tehnologie

Odată cu acest facelift, spaniolii de la Cupra au îmbunătățit modelul Formentor și din punct de vedere al tehnologiei. Spre exemplu, instrumentarul de bord digital este nou, personalizabil și oferă diverse grafici.

Ai inclusiv o grafică sport, care afișează doar informațiile vitale pentru condus, pentru a fi mai lizibile atunci când te afli pe circuit, de pildă.

Mai departe, avem un display central nou pentru sistemul multimedia. Are 12.9 inch, este mai intuitiv decât înainte și, deci, mai ușor de folosit.

Un detaliu care îi va bucura pe mulți este că sistemul de climatizare a fost și el îmbunătățit. În sensul că suprafețele tactile, de la care reglezi temperatura, sunt acum iluminate pentru a fi mai vizibile pe timp de noapte.

Zona de încărcare prin inducție, pentru telefoanele mobile, este prezentă și ea, în partea din față a tunelului median. Primești, în plus, două port-uri USB-C, pentru a te asigura că pasagerii nu rămân fără baterie la telefon.

Design

Din punct de vedere estetic, Cupra Formentor s-a schimbat destul de mult. Propune o parte frontală mai ascuțită, în ton cu modelele Born și Tavascan. De asemenea, prizele de aer din spoilerul față sunt noi, emblema Cupra a fost mutată pe capotă, iar farurile au o semnătură luminoasă nouă, cu trei triunghiuri.

Partea laterală a fost și ea revizuită, iar în spate stopurile sunt unite de o bandă LED, care integrează și logo-ul Cupra, iluminat.

Ai la dispoziție noi modele de jante, cu dimensiuni cuprinse între 18 și 19 inch.

În ceea ce privește nuanțele exterioare, paleta include două culori noi: Bronz Century cu finisaj mat, pe care o poți admira în imaginile alăturate, dar și Gri Enceladus, tot cu finisaj mat. O altă nuanță mată este Magnetic Tech.

Acum, dacă vrei să fii mai discret, poți opta pentru una dintre celelalte nuanțe: Albastru Fiord, Negru Midnight, Alb Glacial și Gri Graphene.

Nu ne-a placut

  • Prețul cam piperat
  • Camera video putea să aibă o calitate mai bună a imaginii

Ultimele teste

Comentarii (0)

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru