Miercuri, 05.04.2017
- Comenteaza
- Trimite pe:
Poți să câștigi un joc de șah doar cu pionii? Dacă stăpânești bine jocul și ai făcut mutările necesare, nu este imposibil. Chiar și piesele mici îți pot aduce un avantaj insurmontabil în fața concurentului tău.
În trecut, Citroen și-a asigurat multe dintre victoriile sale europene mulțumită pionilor ca C3 și C1. Cu timpul însă, francezii au pierdut ritmul impus de cei mai importanți concurenți din segment.
Astăzi, la 21 de ani de la nașterea strămoșului său, Citroen Saxo, noul C3 promite să recuperez teren și să le aducă celor de la Citroen o victorie ca în vremurile bune. Este însă suficient de bun pionul Citroen?
Citroen C3
1.2 Benzina (PureTech) 82CP Man5 Shine
- Pret de pornire 10.600 €
- Pret model testat 11.464 €
Motor / Transmisie
Am încercat să ne convingem de asta alături de o versiune pe benzină a micului model francez. Este vorba despre versiunea de 82 de cai putere a motorului de 1.2 litri. Un motor în varianta lui aspirată, care încearcă să-i satisfacă pe cei mai puțin pretențioși când vine vorba despre dinamică.
Asta pentru că beneficiază de un cuplu motor de numai 118 Nm, resimțit aproape de 3000 de rotații. Este sentimentul acela de trudă pe care ți-l dădeau mașinile de acum două generații, propulsate de motoare clasice. E un sentiment plăcut, o reamintire a modului în care funcționau mașinile în trecut, dar o soluție nepotrivită pentru segmentul mic.
Adică acel segment unde mașinile au început să folosească motoare turbo pentru a garanta ceva mai mult dinamism de la turații timpurii. Din fericire, același motor de 1.2 litri vine și într-o variantă turbo cu ceva mai mulți cai și mai mult cuplu.
Resursele motorului testat de noi sunt decente în oraș, ajută mașina să se miște bine, însă la drum lung lucrurile deja se complică. Mai ales dacă în C3 călătoresc mai mulți pasageri și bagajele lor. Ar fi fost nevoie de ceva mai mult cuplu motor pentru ca mașina să se achite corect de îndatoriri.
Celor trei cilindri le-a fost asociată o transmisie manuală cu cinci rapoarte, cu o timonerie ușor cam lungă. Etajarea sa este destul de scurtă, cu excepția treptei a cincea. Chiar și așa, este inevitabil să nu rulezi pe autostradă cu acul turometrului în jurul a 3000 rpm.
Consum
Această configurație nu favorizează foarte tare consumul. Ajungi la aproape 8 litri în mediul urban și aproximativ 6 în afara orașului. Este însă o trăsătură normală pentru motoarele aspirate din acest segment.
În fișa tehnică, francezii promit un consum mediu de 4.7 litri/100 de kilometri. Dacă ne uităm în jurul lui C3 vedem că doar Ford Fiesta și Peugeot 208 sunt ceva mai economice.
Mazda2 are fix aceeași valoare de consum, iar rivali consacrați cum sunt Volkswagen Polo, Seat Ibiza facelift, Toyota Yaris, Kord Ka+, Dacia Sandero, Skoda Fabia și Renault Clio sunt ceva mai gurmanzi, marea lor majoritate sărind de 5 litri/100 de kilometri.
Performanţe
Cât privește anemia despre care vorbeam mai devreme la capitolul Motor/Transmisie, trebuie să știm că ea se traduce într-o accelerație de la 0 la 100 de km/h în 12.8 secunde. Este o valoare care nu impresionează la prima vedere, dar care este suficientă pentru a bate rivali echipați cu același tip de motorizare aspirată.
Citroen C3 este mai rapid decât un VW Polo, Dacia Sandero, Ford Ka+ și Fiesta, Hyundai i20, Opel Corsa, Renault Clio, Seat ibiza sau Skoda Fabia. Sunt însă și modele ceva mai rapide: Toyota Yaris, Peugeot 208, Mazda2 sau Honda Jazz.
Viteza maximă a noului Citroen C3 echipat cu acest motor este de 173 de km/h, ușor mai mare decâ a unora dintre rivalii enumerați mai sus.
Interior
Am apreciat întotdeauna curajul nebunesc al designerilor Citroen: de la volanul cu butuc fix al vechiului Citroen C4, până la dispariția butoanelor din noul C3. Se naște o simplitate excepțională, unul dintre cele mai curate și mai plăcute interioare auto ale lumii actuale. E ca o cameră de zi, cu mobilier contemporan, extrem de chic. Când vine însă vorba despre utilitate...
Vă imaginați și voi, sper, că lipsa unor butoane pentru climatizare îngreunează teribil o acțiune banală ca ajustarea temperaturii. Va fi periculos să-ți iei ochii de la drum doar pentru a căuta aceste comenzi în interiorul sistemului multimedia.
Chiar dacă este desenat frumos și ingenios, cu motivul dreptunghiurilor presărat prin toată cabina, noul Citroen C3 vine cu un plastic modest. Sunt multe zone unde materialele se simt austere, aproape la fel ca în Dacia Sandero. Le mai salvează textura.
Compartimentarea habitaclului este ingenioasă, dar iarăși ușor lipsită de utilitate. Suportul pentru pahare de la baza planșei de bord este ușor cam mic, iar spațiu pentru telefon mobil, creat în planșa de bord, nu este suficient de adânc. Din fericire, există spații generoase la nivelul celor patru portiere. În plus, Citroen s-a gândit să coloreze interiorul acestor spații în alb pentru a-i ajuta pe pasageri să vadă mai ușor ce obiecte sunt depozitate acolo.
Scaunele sunt foarte generoase și prietenoase. Mă trimit din nou cu gândul la piese ergonomice de mobilier contemporan. Pe locurile din spate se poate călători la limita confortului, mai ales dacă nu ai pretenții exagerate de spațiu la nivelul picioarelor și al capului.
Volumul portbagajului este de 300 de litri, una dintre cele mai generoase valori din segment, dar insuficient pentru a bate Dacia Sandero, Skoda Fabia sau Honda Jazz. Pentru cei cu probleme de spate, e bine de știut că podeaua portbagajului este ceva mai coborâtă.
Preţ de achiziţie
Noul Citroen C3 are unul dintre cele mai accesibile prețuri de start din segmentul mic. Pornește de la numai 10.600 de euro, în cazul versiunii de 68 de cai. Pentru cei care se gândesc la versiunea testată de noi, socotelile încep de la 11.300 de euro și se termină la 13.200 de euro dacă optați pentru nivelul de echipare de top, Shine.
Evident, cea mai ieftină alternativă din segment este Dacia Sandero, cu un preț de 9100 de euro. Dacă ne uităm și la ceilalți rivali vedem că prețul lui Citroen C3 este mai mic decât cel al modelelor Honda Jazz 1.3 Trend, Hyundai i20 Black Line, Mazda2 1.5 Attraction, Peugeot 208 1.2 Allure, Skoda Fabia 1.0 Monte Carlo, Toyota Yaris 1.3 Luna, Volkswagen Polo 1.0 Trendline.
În același timp, prețul versiunii noastre este mai mare decât cel al lui Ford Ka+ 1.2 Ultimate și Opel Corsa 1.4 Color Edition. Seat Ibiza, Renault Clio și Ford Fiesta în versiunile de motorizare comparabile nu pot fi configurate cu nivelurile de echipare superioare, prin urmare sunt ceva mai ieftine decât Citroen C3, dar mai prost echipate.
Calculele se complică dacă ne uităm și la oferta pe care o poate face Citroen. Chiar dacă are unul dintre cele mai accesibile prețuri din segment, C3 vine și cu o serie de oferte. Așa se face că mașina noastrăa ajuns să coste doar 11.464 de euro, chiar dacă pe lângă nivelul de echipare Shine a mai primit și opționale în valoare de 1200 de euro.
Siguranţă
Noul Citroen C3 a fost printre primele mașini testate anul acesta de EuroNCAP. Spre deosbeire de celelalte modele de clasă mică alături de care a fost testat, Ford Ka+ și Fiat 500, modelul francez a obținut un punctaj bun.
Organismul independent i-a acordat patru stele. Comportamentul în cadrul impacturilor frontale și laterale a fost bun, francezul garantând un punctaj total de 88% pentru protecția pasagerilor adulți. A fost depunctat însă pentru lipsa unui sistem autonom de frânare de urgență și pentru scorul destul de mic obținut în cazul testului de impact cu pietonii.
Chiar și așa, modelul francez vine cu o mulțime de sisteme de prevenire a accidentelor. Pe lângă sistemele cu care ne-am obișnuit deja, inclusiv avertizarea la depășirea benzii de mers și monitorizarea unghiului mort, Citroen C3 poate fi comandat și cu o cameră video montată în parbriz. Atunci când mașina detectează iminența unui accident, începe să filmeze și continuă să facă asta chiar și după impact. În același timp, apelează numărul de urgență.
Ţinută de drum
Citroen nu se abate deloc de la filosofia brandului când vine vorba despre ținută de drum: confortul este pe primul plan. Tocmai de aceea suspensia a fost calibrată pentru a pluti cu ușurință peste gropi și alte denivelări. Este ușor zgomotoasă, însă reușește să te detașeze complet de probleme, cum ar fi starea proastă a carosabilului la final de iarnă.
E drept că atunci când vine vorba de segmente de drum virajat Citroen C3 are limitele lui. Ruliul pronunțat al caroseriei, la pachet cu o direcție moale și imprecisă nu îl recomandă pentru acte de bravură.
Vizibilitate
Habitaclul noului C3 este destul de aerisit. E drept că luneta este ceva mai îngustă și poate crea probleme atunci când rulezi în marșarier. Ajută însă oglinzile laterale suficient de mari.
Tehnologie
Citroen și-a făcut temele și la capitolul tehnologie. A preluat însă un trend periculos de la fratele de concern, Peugeot 208. A inclus toate funcțiile acționate în trecut prin butoane în sistemul multimedia.
Așadar, așa cum spuneam și la începutul testului, este extrem de greu să acționezi comenzile sistemului de climatizare în mers. Unde mai pui și că funcția tactilă are ușoare întârzieri. Cu toate acestea, ele nu sunt atât de grave și te poți acomoda cu ușoara lentoare a procesării.
Din fericire, sistemul multimedia vine cu Apple CarPlay și Android Auto, două funcții care vor recrea cele mai importante aplicații din telefonul tău. La toate acestea se adaugă, bineînțeles, climatizarea automată, plafoniera cu LED, computerul de bord multifuncțional și comenzile pe volan.
Design
Spuneam mai sus că apreciez revenirea francezilor în rândul mașinilor care dau dovadă de o doză nebună de curaj la nivel estetic. De la Nissan Juke încoace, doar Citroen C4 Cactus a mers așa de departe cu imaginația.
Cu Citroen C3 francezii recidivează și ar putea să culeagă laurii acestui gest de curaj. Formele nonconformiste ale noului C3 vin la pachet cu luminile LED pentru rularea pe timp de zi, puse în valoare ca niște sprâncene atent pensate, și cu deja celebrele AirBumps, adică acele umflături de plastic aplicate portierelor. Te protejează de lovirea ușilor în parcare, dar dau și o notă de stil dacă alegeți ca una dintre pernuțe să vină cu un contur colorat. Un fel de eșarfă asortată ținutei generale. O ținută care poate fi în două culori, pentru că plafonul poate fi comandat într-o nuanță diferită de cea a caroseriei.
Ne-a placut
- Designul interior
- Prețul accesibil
- Scaunele confortabile
Nu ne-a placut
- Plasticul tare
- Ruliu pronunțat
- Timoneria cutiei de viteze
Date tehnice - Citroen C3 1.2 Benzina (PureTech) 82CP Man5 Shine | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ştiri despre Citroen
-
Potrivit celor mai recente zvonuri, Citroen ar putea elimina din gama de modele nava amiral C5 X la finalul acestei generații. Francezii vor să se concentreze pe modele compacte și subcompacte. (Vineri, 07 Iunie)
-
Francezii de la Citroen publică primele imagini și informații referitoare la noul C3 Aircross. SUV-ul de segment B poate găzdui până la 7 pasageri și va avea inclusiv o versiune pur electrică. (Joi, 18 Aprilie)
-
Citroen C4 și C4 X pot fi comandate acum și alături de o motorizare mild-hybrid la 48V. Ansamblul dezvoltă 136 de cai putere, iar prețurile pornesc de la 27.300 de euro în România. (Marti, 20 Februarie)
-
Francezii de la Citroen prezintă noul Berlingo facelift. În Europa va fi disponibilă numai varianta electrică e-Berlingo și oferă 136 CP și o autonomie de până la 320 de kilometri cu o singură încărcare. (Marti, 12 Decembrie 2023)
-
Constructorul francez de automobile a publicat primele imagini și informații despre noul e-C3. Modelul cu zero emisii promite o autonomie de până la 320 de kilometri și pornește de la 23.300 de euro. (Marti, 17 Octombrie 2023)
@Automarket...."îngreunează teribil acțiuni banale ca ajustarea temperaturii sau dezaburirea."
dezaburirea vad ca e "pe" buton fizic
Punctele cu plus ale mașinii, pe scurt :
- Zvâcul motorului/consumul mic, volanul cu butuc fix (e super), aerodinamica și stabilitatea în curbe.
Punctele cu minus ptr. această mașină, pe scurt :
- Drumurile proaste și ,,meseriașii,, din service-uri.
Imi plac foarte mult imbinarile de culori de pe scaune - gri, negru, rosu, cusaturile rosii, plus acele manere din "piele" de la portiere si scobiturile de pe toate cele 4 portiere! Impresionant pt pretul pe care il cer.
1. "Poți să câștigi un joc de șah doar cu pionii? Dacă stăpânești bine jocul și ai făcut mutările necesare, nu este imposibil". Niciodata nu poti castiga un joc de sah doar cu pionii, daca adversarul are celelalte piese pe tabla, sau macar pe cele importante. In afara cazului in care nu esti Karpov si joci cu un ageamiu,
2. Chiar nu se putea sa aspirati un pic portbagajul ala inainte sa faceti fotografii?
@Sorin
Nu stiu de ce sintiti voi nevoia atunci cand vorbiti despre masinile care va plac sa insultati alte marci si sa afirmati ca voi sunteti mai destepti doar pentru ca ati ales ce va place voua. Din punctul meu de vedere o asemenea atitudine nu denota decat frustrare. Mie personal nu mi-ar placea sa vad atatea culori in masina, mai ales in bord si, chiar daca as opta pentru o asemenea masinia care, recunosc, estetic vorbind, este deosebit de reusita, as alege o varianta de interior in culori mai sobre. In alta ordine de idei VW nu se afla in topul celor mai bine vandute marci din lume, iar Fiesta nu a fost ani la rand cel mai bine vandut model din clasa mica, din cauza politiei romane! Da, stiu... Niciunul dintre cei care nu au optat pentru Citroen, nu se ridica la nivelul vostru de inteligenta ....
Oferta de lansare (sau poate e permanenta stil Hyundai) e excelenta: 11.464 euro fata de 14.400 euro cat costa varianta Shine plus optionalele de 1.200 euro. 3000 de euro e imens la valoarea respectiva (~26%)
A naiba politia asta romana numai eu sa nu fi vazut nici o Fiesta de politie niciodata ?
Dacă l-ați testat și va plăcut ruliul caroseriei, cutia de viteze și direcția lipsită de feedback este OK.
pai da, ca un turbo ar consuma mai mult D:
Intre scaunele din fata nu ai compartimenul obisnuit cu cotiera, dar cica pot comanda unul.
Consuma 6.5 ( am facut vreo 600km, prin oras vreo 200, un drum prin munti de 400).
Nu are senzori de parcare pe fata.
Pana in 25k euro, e cea mai ochioasa masina pentru sotie. Diferentele de performanta comparativ cu alte masini din acelasi segment sunt mici ca sa conteze,.