Drivetest Cadillac XT4

4.1
Cadillac XT4 zoom
de Gabriel Nica, Foto: Ciprian Mihai
Miercuri, 20.12.2023
(Re)Vin Americanii!

Toată lumea știe. Dacă vrei să vinzi mașini în ziua de azi, trebuie neapărat să ai „pe tarabă” un SUV compact. Acolo se duce cea mai aprigă bătălie, iar clienții par că nici nu vor să audă de alte dimensiuni sau alte caroserii.

Ce rămâne de făcut pentru producătorii auto? Să se adapteze. Și fix de asta vedem pe străzi modele noi, trecute prin tot felul de giumbușlucuri de design, menite să împace și capra (clienții) și varza (inginerii). În același timp, producători care nu aveau o ofertă clară în acest spațiu, și poate nu se vedeau oferind așa ceva vreodată, acum nu au de ales.

Iată cum a luat ființă Cadillac XT4, un SUV compact de peste Ocean, care are ingrata datorie de a se duela cu modele precum BMW X1, Mercedes-Benz GLB sau Audi Q3. Dar, spre deosebire de alte modele americane care sunt gândite de la început pentru clienții de pe Bătrânul Continent, XT4 trebuie să satisfacă și clienții americani.

Noi am testat unul, în singura configurație disponibilă în România, pentru a vedea exact ce îi poate pielea.

PREZENTAREA VIDEO A MAȘINII TESTATE

Cadillac XT4

  • Pret de pornire 48.000 €
  • Pret model testat 58.000 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Cadillac XT4 este disponibil pe piața autohtonă cu un singur motor, provenit de pe un model foarte cunoscut și iubit pe meleaguri mioritice: Opel Insignia. De altfel, modelul american e construit pe aceeași platformă precum, o platformă preluată de la GM, nu una împărțită cu frații de sub umbrela Stellantis.

Vorbim despre un propulsor de 2 litri, turboalimentat, pe benzină, cu 4 cilindri, care dezvoltă 230 CP și 350 Nm cuplu, așa cum ne spune chiar numele versiunii testate: 350T. Pe alte piețe ai putea găsi și un propulsor diesel, de origine Fiat, dar nicidecum la fel de popular precum versiunea pe benzină.

Este o unitate destul de silențioasă, care trimite resursele către toate cele patru roți ale automobilului prin intermediul unei cutii de viteze automate, cu 9 rapoarte, tot de origine GM. Asta e tot. Doar așa poate fi configurat XT4 pentru piața europeană. Ceea ce nu e neapărat un lucru rău.

După cum spuneam, propulsorul e silențios și își face treaba în ritmul lui, cutia schimbă foarte bine, indiferent de tipul de trafic în care te afli și rareori simți nevoia să afunzi piciorul drept în accelerație.

Cuplul maxim e livrat de la 1.500 RPM, ceea ce înseamnă că vei vedea destul de rar peste 2.500 RPM pe turometru. Sigur, XT4 e un model destul de greu pentru dimensiunile unei mașini de segment C, dar nu am simțit nevoia de mai multă putere. Poate doar la viteze de autostradă. În rest, totul s-a simțit bine calibrat.

Consum

Mașinile americane nu sunt tocmai cunoscute pentru frugalitatea lor. Ba din contră. Mai ales Cadillac, care a avut ceva propulsoare de litraj consistent. Ele se adăpau cu câte o găleată de benzină la câțiva kilometri.

Lucrurile s-au schimbat între timp, dar unele reminiscențe există. Cifrele oficiale vorbesc despre un consum mediu de 9.3 litri/100 km, ceea ce e un pic peste medie. Dar, cel mai supărător e faptul că, oricum nu le poți atinge. Eu, după aproximativ 300 de kilometri la bordul mașinii (din care 200 în oraș, 65 pe autostradă, 35 pe drumuri naționale) am avut un mixt de 11.6 litri/100 km.

Fiindcă XT4 este un model premium, definit de emblema Cadillac de pe grila frontală, comparația cu BMW X1, Audi Q3 și Mercedes-Benz GLB este inevitabilă. BMW X1 xDrive23i are la dispoziție 218 CP, iar consumul estimat, mixt, al celor de la BMW, este de 7 litri/100 km.

Pentru Audi Q3 45 TFSI (245 CP) consumul este estimat la 8.67 litri/100 km, în timp ce Mercedes-Benz GLB 250, cu 224 CP, are un consum estimat la 8.4 litri/100 km.

Performanţe

Puterea dezvoltată de propulsorul de 2 litri de sub capotă îl poziționează pe XT4 undeva la mijlocul plutonului, în raport cu rivalii. Este, teoretic, deasupra lui GLB 250 și BMW X1 xDrive23i, dar sub Audi Q3. Este același lucru valabil și în cazul accelerațiilor de la 0 la 100 km/h?

Nu chiar. Ba am putea spune că e destul de departe de rivalii europeni. În timp ce lui XT4 îi trebuie 8.3 secunde pentru a atinge 100 km/h de pe loc, lui Audi Q3 45 TFSI îi trebuie doar 5.8 secunde. Pe locul doi este, surprinzător, Mercedes-Benz EQB 250, care are nevoie de numai 7 secunde. BMW X1 xDrive23i e cu 0.1 secunde mai lent.

La capitolul viteze maxime, lucrurile stau fix în aceeași ordine. Cel mai sus urcă Audi Q3 (238 km/h), urmat de Mercedes-Benz GLB (236 km/h), BMW X1 (230 km/h) și XT4 (210 km/h) închide clasamentul.

Interior

Simț de răspundere și învechit. Astea sunt cele două adjective pe care le puteți folosi pentru a defini interiorul lui XT4. Da, un compliment și o critică. Cele două merg mână în mână.

Simțul de răspundere a fost folosit din plin la asamblarea și finisarea acestui interior. Oriunde pui mâna dai de zone bine ancorate, greu de mișcat, care nu scot nici cel mai mic zgomot. Cumva, Cadillac rămâne fidel caracteristicilor care i-au creat imaginea atât de puternică.

Chiar și calitatea pielii mi s-a părut peste cea folosită în modelele europene. Materialele folosite sunt de calitate foarte bună, dacă stau să mă gândesc, de la plasticul de pe uși, până la scaune și tapițerie.

Pe de altă parte, nu ai cum să nu observi cât de în urmă a rămas designul. Ce-i drept, noi am testat o mașină din ultimul val pre-facelift. Anul acesta XT4 a primit un facelift care a reglat mare parte din criticile care urmează.

Acestea se concentrează pe bord și zona din spatele volanului. Acolo avem un instrumentar de bord aproape analog, în timp ce pe planșa de bord avem un ecran minuscul. Din fericire, poți face tot ce ai nevoie de pe el, dar tot pare mult prea învechit. Cum spuneam, faceliftul rezolvă această problemă prin introducerea unui „televizor curbat” pe bord, alcătuit din două ecrane mai mici.

Spațiul este destul de generos, cei din spate având loc destul chiar și dacă au în jur de 1.8 metri înălțime. Spațiile de depozitare sunt și ele generoase, așa cum te-ai aștepta de la un model american. În portbagaj ai acces la 637 de litri, mult peste ce oferă europenii, ale căror valori cresc de la 500 de litri pe BMW X1, la 530 de litri pe Q3 și 565 de litri la GLB.

Preţ de achiziţie

Se pare că cei de la Cadillac au rezervat doar două niveluri de echipare pentru XT4, în România. Acestea se numesc Premium Luxury și Sport. Prețurile încep de la 48.000 de euro pentru versiunea Premium Luxury și 56.000 de euro pentru versiunea Sport.

Premium Luxury vine echipat cu sistem audio Bose cu 13 difuzoare, head-up display, sistem inteligent de monitorizare la 360 de grade, coloană de volan reglabilă electric pe înălțime și adâncime, Apple CarPlay și Android Auto, sistem de ionizare a aerului din habitaclu, pilot automat, Sistem de deschidere a portbagajului cu funcția Hands Free, Semnalizatoare LED și lumini față cu aprindere la viraj, Bare longitudinale de plafon și multe altele.

Versiunea Sport aduce, în plus, faruri IntelliBeam, parbriz și geamuri frontale cu strat acustic laminat, tehnologie de anulare a zgomotului și absorbție solară, lumină ambientală LED pe bord și uși, comenzi pentru schimbarea treptelor de viteză pe volan, asistență automată la parcare, parcare paralelă și perpendiculară.

Prețurile de pornire pentru rivalii europeni sunt echivalente sau mai mari, cu posibilități de configurare mult mai complexe. BMW X1 xDrive23i pornește de la 48.000 de euro și Mercedes-Benz GLB 250 de la 54.170.

Siguranţă

Așa cum era de așteptat, Cadillac XT4 nu a trecut prin furcile caudine ale celor de la EuroNCAP. Până la urmă, vorbim despre un model american, care ar fi trebuit testat de o autoritate europeană în ceea ce privește siguranța. Nu-i nimic, atribuțiile au fost preluate de vărul american al EuroNCAP, IIHS, care i-a oferit lui XT4 un rating pe măsură: Good.

Practic, SUV-ul american s-a descurcat bine în toate testele la care a fost supus. Și, deși nu a primit un premiu de tipul „Top Safety Pick”, am putea spune că vei fi în siguranță la bordul său.

Pentru a ne ușura conștiința avem la dispoziție, în standard, echipamente precum: Sistem de monitorizare mers înapoi și sistem de monitorizare unghi mort, Sistem de recunoaștere a semnelor de circulație, Indicator de distanță față de vehiculul din față, Sistem de avertizare părăsire benzi de rulare, Sistem de menținere a benzii de rulare, Sistem de avertizare coliziune frontală, Alertă siguranță în scaun, Sistem de frânare automată de urgență.

Ţinută de drum

Pe lângă interiorul construit în stilul clasic Cadillac, și ținuta de drum a lui XT4 se pliază pe aceleași principii. Practic, vorbim despre cel mai confortabil SUV din acest segment, fără ca modelul american să aspire foarte mult la acest titlu.

Suspensia este, fără îndoială, unul dintre punctele forte ale acestui model. Vorbim despre un aranjament de tip McPherson pe față și multi-link cu 5 brațe, pe spate. Nu e ceva nemaivăzut în industrie, dar foarte puține mașini au astfel de suspensii acum, mai ales în acest segment de preț.

Pe lângă confortul aproape suprem pe care ți-l oferă această suspensie, vei fi răsfățat și cu o liniște mormântală în habitaclu. Chiar și atunci când treci peste denivelări sau gropi.

Din păcate, asta se traduce și într-o delăsare mai mare atunci când vine vorba de capătul opus al spectrului: condusul dinamic. Nu aș spune că XT4 se comportă catastrofal, dar ruliul și tangajul își fac din plin apariția, mai ales la viteze mari, în viraje strânse.

Deși vorbim despre o mașină cu tracțiune integrală, asta nu se simte atunci când ești în modul Sport. Subvirarea a dominat atmosfera, iar pe ieșirea din viraje nu am simțit decisivă intervenția punții spate. Ba dimpotrivă. Dacă am judeca mașina după comportamentul în această situație, am putea fi iertați dacă am afirma că e doar tracțiune față.

Dar nici nu cred că Cadillac XT4 a fost creat pentru a tăia precis drumuri de munte și serpentine strânse. Cel mai probabil, clientul țintit de compania americană caută mult confort. Iar aici, XT4 excelează.

Vizibilitate

Forma lui XT4, deși puțin cocoșată în zona din spate, urmează liniile generale pe care un SUV ar trebui să le aibă. Vorbim despre suprafețe vitrate mari, generoase, cu unghiuri mici de înclinare.

Singurul punct care ți-ar putea pune probleme este zona ultimilor montanți. Aceștia sunt ușor butucănoși și s-ar putea să îți obtureze vederea atunci când vrei să te asiguri.

Din fericire ai toată tehnologia de care ai nevoie. De la senzori de detectare a unghiului mort, la avertizare pentru traficul din spate, cameră de marșarier în standard și 360 de grade opțional.

Modelul american vine chiar și cu sistem de frânare automată, în cazul în care mașina simte că te apropii prea mult de peretele din parcare.

 

Tehnologie

Aici, încă o dată se vede faptul că cei de la Cadillac s-au axat mai mult pe tren de rulare, decât pe ecrane și alte detalii tehnologizate. Din păcate, acestea din urmă contează din ce în ce mai mult, iar clienții nu își mai pot imagina mașinile moderne fără anumite tehnologii. Una dintre ele este reprezentată de oglindirea telefoanelor pe ecranele mașinii.

Cadillac XT4 oferă conectivitate Apple CarPlay și Android auto cu fir. Sigur, nu e situația ideală, dar funcționează și așa. Avem și farurile cu tehnologie IntelliBeam care sunt decente pe timp de noapte, iar sistemul multimedia pare venit dintr-o eră de mult apusă.

Nu mă înțelegeți greșit, el își face treaba, doar că grafica pare învechită. În rest, răspunsul acestuia la comenzile tale este foarte rapid, iar împerecherea telefonului cu el se poate face inclusiv prin NFC.

Tot la capitolul tehnologie putem include și Active Sport Suspension, suspensia adaptivă care ajustează rigiditatea amortizoarelor la fiecare 2 milisecunde, automat, în funcție de condițiile de drum. Deși avem cuvântul „sport” în denumirea comercială a acestei tehnologii, așa cum v-am descris mai sus, avantajele ei se resimt cel mai mult atunci când nu mergi dinamic, ci relaxat.

Design

Previzibil. Astfel ar putea fi definit designul lui XT4, dacă luați în considerare și sigla de pe grila frontală. Modelul american arată fix cum și-ar imagina orice copil un SUV Cadillac. Avem sigla producătorului american și grila tradițională în partea frontală, farurile cu luminile de rulare pe timp de zi pe laterale și formele dominate de linii drepte și unghiuri ascuțite.

Doar zona din spate pare să iasă subtil din tipar. Aici avem blocuri optice de-a dreptul uriașe care se întind de la spoilerul din continuarea acoperișului până la mijlocul hayon-ului. Acestea sunt și transparente și dau, cumva, impresia de mașină high-tech lui XT4.

Per total, nu am atras atât de multe priviri prin oraș cu modelul american pe cât m-aș fi așteptat, deși este, fără îndoială, o apariție exotică pe străzile Bucureștiului, comparativ cu miile de BMW X1, GLB sau Q3 pe care le vedem zilnic.

Nu ne-a placut

  • Consumul ridicat de combustibil
  • Ruliu pronunțat
  • Tehnologia îmbătrânită

Ultimele teste

Comentarii (4)

  • Trilulilu
    La americano s-o vinde, dar în europa slabe șanse.
    5 3
  • Deleagu
    Pai orice masina americana (inafara de pick-up-uri) se vinde bine in europa... asta ce ar avea sa nu se vinda?
    0 3
  • Nu e deloc un consum ridicat pt un benzinar de 2 l pe un suv asa greu și cu tracțiune integrala. Din 300 km ati facut doar 35 pe național, cât ar fi trebuit sa consume ? Mie îmi pare chiar foarte realist consumul anunțat de producător, ceea ce e o raritate în ziua de astăzi și de apreciat. Europenii mai sus menționați mint cu nerușinare în privința consumului. Bine..., mint la noi , ca la americani nu au curajul sa facă asta. Dacă faceliftul nu ridica pretul, atunci modelul asta chiar nu suna rau .
    5 0
  • Daca avea si ceva nuanta de hybrid in ea ca sa consume mai putin, era buna, asa e prea scumpa ptr ce ofera..
    1 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru