Miercuri, 15.11.2023
- Comenteaza
- Trimite pe:
Divizia de perfomanță BMW M a fost întotdeauna în pas cu tendințele industriei auto, chiar dacă, de cele mai multe ori, aceste transformări nu au fost pe placul fanilor înrăiți.
Cunoscuți pentru motoarele aspirate natural, foarte puternice și fiabile, germanii au trecut la propulsoare turbo în anii 2000. Acestea erau la fel de puternice sau chiar mai potente decât agregatele aspirate, însă, chiar și așa, fanii au considerat că acestea și-au pierdut personalitatea.
Dar „gura lumii” nu poate opri progresul. Așa că, încet, încet, modelele BMW M cu motoare turbo au devenit o normalitate.
Acum trăim în era electrificării, iar divizia de performanță a producătorului din Munchen a decis să își facă intrarea așa cum numai ea știe: cu un model dedicat. Anul trecut făceam cunoștință cu BMW XM, primul SUV dezvoltat de la zero de BMW M și al doilea model dezvoltat de la zero de aceeași divizie, după legendarul M1.
Pare incredibil, însă divizia M a construit de la zero doar două mașini în cei 51 de ani de existență.
Mai important decât asta este faptul că XM este, de asemenea, primul M electrificat. Pentru că, sub caroserie, vorbim despre un sistem de propulsie plug-in hybrid.
Dar BMW M nu a procedat ca alți producători (ne uităm la tine Mercedes-AMG). Adică nu a utilizat ca bază un motor cu patru cilindri. Dimpotrivă. La baza sistemului de propulsie PHEV al lui XM stă nimeni altul decât motorul V8 de 4.4 litri, arhicunoscut fanilor mărcii.
Ce a rezultat? Un SUV extrem de puternic, cu motor V8, o masă proprie de 2.7 tone și performanțe de invidiat. Cu alte cuvinte, o adevărată forță a naturii.
Noi l-am condus, iar mai jos îți spunem cum se simte de la volan. Ca de obicei, ți-am pregătit și un video pentru a-l studia din toate unghiurile.
PREZENTAREA VIDEO A MAȘINII PE CARE AM TESTAT-O
BMW xM
XM Transmisie automata Steptronic sport
- Pret de pornire 170.051 €
- Pret model testat 187.702 €
Motor / Transmisie
Deși contestat de majoritatea lumii, BMW XM are toate calitățile unu M pur-sânge: este rapid, puternic și, nu în ultimul rând, agresiv. În mare parte datorită sistemul de propulsie plug-in hybrid.
La bază avem un motor V8, twin-turbo, de 4.4 litri, care dezvoltă singur 489 de cai putere între 5.400 și 7.200 de rotații pe minut. Să nu uităm de Sfântul Cuplu, adică 650 Nm între 1.600 și 5.000 de rotații pe minut. Ansamblul include și o unitate electrică, capabilă de 197 CP și 280 Nm.
În total, sistemul de propulsie plug-in hybrid oferă 653 de cai putere și 800 Nm cuplu.
Fiind vorba despre un sistem PHEV, mașina pornește întotdeauna în modul electric, chiar dacă bateria este descărcată complet. Desigur, în acest caz, unitatea termică va porni după câteva secunde. Pe parcurs, motorul electric mai intră în funcțiune (când pornești de la semafor, când circuli în coloana și așa mai departe), dar, la fel, nu pentru mult timp.
Dacă bateria este încărcată, motorul termic își face simtiță prezența (și sunetul) numai atunci când calci mai hotărât pedala de accelerație. Fie că intri într-o depășire, fie că vrei tu mai multă putere la plecarea de pe loc.
În rest, XM se conduce ca o mașină cu zero emisii. Motorul termic este acolo pentru a-l susține pe cel electric și nu invers. Iar cei 197 CP și 280 Nm, disponibili imediat, sunt de ajuns chiar și pentru un SUV de 2.7 tone. Indiferent că circuli în oraș sau în afară.
Atunci când se combină forțele celor 2 motoare, ține-te bine, pentru că vei avea parte de o aventură pe cinste. Puterea este livrată într-un mod brutal, mai ales dacă toate sistemele mașinii sunt în modul Sport sau Sport Plus. Nici nu știi că ai de-a face cu o mașină de 2.7 tone.
Sunetul motorului V8 creează dependență și te îmbie să fii sălbatic cu pedala de accelerație. Dacă te lași pradă emoțiilor și nu dai atenție cifrelor vitezometrului, care se succed foarte rapid, te vei găsi în situația în care va trebui să dai câteva explicații polițistului rutier.
Sistemul de propulsie și transmisia automată Steptronic Sport cu 8 rapoarte (disponibilă pe toate modelele M) lucrează perfect împreună. Aceasta din urmă are 3 moduri de funcționare sau, dacă vrei, 3 trepte de intensitate. În treapta 1, trecerea prin rapoarte este lină. Dar, dacă o pui în treapta 3, schimbările sunt bruște, rapide, precise și însoțite de o smucitură care îți dă fiori reci pe șira spinării.
Acum, dacă lași transmisia pe treapta 3, întregul sistem este cam prea sensibil la orice apăsare a pedalei de accelerație astfel că vei da cu capul în tetieră de fiecare dată când calci sau iei piciorul din accelerație. Și, drept să vă spun, forțează mușchii gâtului cât să faci febră musculară.
Sistemul PHEV are 3 moduri de funcționare, selectabile din ecranul sistemului multimedia: Hybrid, Electric (funcționează doar motorul electric atâta timp cât ai bateria încărcată) și eControl (menține nivelul de încărcare al bateriei; spre exemplu o menține la 50%, utilizând în rest unitatea termică).
Consum
Chiar dacă are motor electric și baterie, BMW XM nu te obligă să treci pe la stația de încărcare. Dar o vei face atunci când vei vedea consumul motorului termic.
Noi am preluat mașina cu bateria descărcată, așadar îți spunem din experiență. În cei 10 kilometri pe care i-am parcurs, inițial, în oraș, consumul a variat între 20 și 25 de litri/100 km. Cu bateria complet descărcată, repet.
Apoi, tot așa, am parcurs 256 de kilometri în mediul extraurban, cu autostradă, drum național și urcări/coborâri. Consumul a fost cuprins între 13.5 și 15 litri/100 de km.
A doua zi, cu bateria încărcată complet, am acoperit 109 kilometri în oraș, la un consum de 7.2 litri/100 de km. Din acești 109 kilometri, 86 i-am făcut cu motorul termic oprit, așadar electric. Cu un consum de energie de 31.7 kWh/100 de km.
În a treia zi, am vrut să văd cât consumă BMW XM în mediul extraurban, atunci când are bateria încărcată. Am parcurs 188 de kilometri, din care 89 de kilometri în modul pur electric. Am avut un consum de 3.4 litri/100 de km, dar a urcat la 8.8 după ce s-a descărcat complet bateria.
Cât timp a mers electric, XM a consumat 10 kWh/100 de km.
Bateria are o capacitate de 25.7 kWh și promite o autonomie electrică de până la 88 kilometri. Pentru că nu vorbim despre un model 100% electric, acumulatorul lui XM nu are o putere de încărcare foarte mare. De fapt, trage maxim 7.4 kW.
Eu am încărcat la o stație de 22 kW (Type 2), astfel că acumulatorul a ajuns la 100% în circa 5 ore. Destul de mult, dar noroc că am avut posibilitatea să încarc la 5 minute de casă.
Pentru acest model, BMW declară un consum de 1.6-1.9 litri/100 de km și un consum electric de 32.7-33.6 kWh/100 de km (cu sarcină).
În ceea ce privește încărcarea, pe parcursul celor 3 zile am încărcat mașina de 3 ori: prima dată am lăsat-o 3 ore, timp în care s-a încărcat de la 0 la 76%, suficient pentru a acoperi 71 de kilometri cu motorul termic oprit. Am încărcat 22.3 kWh (1.99 ron a costat kW) și am plătit 44.5 ron.
A doua zi am pus-o din nou la încărcat, până la 100%: 15.8 kWh în 2 ore și 6 minute, 31.3 ron achitați.
A treia zi, fiind descărcată complet, am lăsat-o până la 100%: 27.6 kWh trași de la stație, în 4 ore și 24 de minute, 55 de ron achitați prin aplicație. Destul de simplu.
Ca o comparație, Bentley Bentayga Plug-in Hybrid, cu motor V6 și 450 CP, are un consum mediu de 3.4 litri/100 de km, în ciclul WLTP.
Performanţe
În ciuda unei mase proprii de 2.785 kilograme, BMW XM are performanțe demne de un model M. Cu ambele motoare în funcțiune, SUV-ul atinge 100 de km/h în 4.3 secunde și o viteză maximă limitată electronic la 250 km/h. Pachetul M Driver crește această valoare la 280 km/h.
Cu motorul termic oprit, deci electric, XM atinge o viteză maximă de 140 km/h, suficient pentru a circula, cu zero emisii, inclusiv pe autostradă.
Bentayga PHEV are mai puțini cai putere, tocmai de aceea și repriza 0-100 km/h durează 5.2 secunde. La rândul lui, Aston Martin DBX, cu ai săi 550 CP, ajunge la 100 de km/h în 4.5 secunde. Până la debutul lui Lamborghini Urus PHEV, BMW XM rămâne lider din acest punct de vedere.
Să nu uităm că BMW XM va fi disponibil și într-o versiune Label Red, cu 748 CP. Acesta va fi capabil să atingă 100 de km/h în 3.8 secunde.
Interior
Dacă exteriorul lui BMW XM nu te convinge, o va face cu siguranță interiorul. Mai ales dacă îl configurezi ca și în cazul mașinii testate de noi.
Aici predomină luxul, dar este cumva de înțeles, având în vedere că modelul bavarez se află într-o companie selectă. Un segment unde găsim modele ca Bentley Bentayga, Mercedes-Maybach GLS, Rolls-Royce Cullinan și Lamborghini Urus.
În cele 4 zile petrecute alături de BMW XM am fost înconjurați de piele bicoloră (albastru și maro), care pe anumite porțiuni avea un aspect vintage (o patină a timpului), Alcantara și fibră de carbon. Poți număra pe degetele de la o singură mână locurile unde XM are plastic.
Piesa de rezistență din habitaclu este, fără îndoială, plafonul iluminat, cu model în relief. Acesta te face să uiți de orice trapă sau orice plafon panoramic din sticlă. Plafonul prinde viață mai ales seara și în condiții de lumină slabă, mulțumită sistemului de iluminare ambientală.
Ca orice mașină de lux care se respectă, BMW XM are scaune față sport, dar cu încălzire, răcire și funcție de masaj. Scaunele au un suport lateral foarte bun, dar nu sunt foarte confortabile la drum lung. Noroc cu funcția de masaj.
Sistemul de climatizare funcționează pe 4 zone, ceea ce înseamnă că pasagerii din spate pot să-și regleze temperatura dorită. Apropo de aceștia, XM îi răsfață și pe ei cu o banchetă confortabilă, cu spațiu suficient și cu materiale premium. Au la dispoziție inclusiv două perne pentru confort maxim.
Un lucru pe care l-am observat și pe care nu mă pot abține să îl spun este că, deși foarte luxos și confortabil, habitaclul nu este atât de bine antifonat pe cât te-ai aștepta. Adică, pe autostradă ai ceva zgomot de afară.
Și dacă tot suntem la capitolul zgomot, mi-aș fi dorit ca sunetul evacuării să nu fie atât de artificial "injectat" în habitaclu, prin intermediul difuzoarelor.
Spații de depozitare găsești destule, iar pasagerii din față au la dispoziție două suporturi pentru pahare cu funcție de încălzire și răcire. Ca să nu mai pomenim de spațiile generoase din "buzunarele" portierelor.
Cu toate scaunele în poziție normală, portbagajul lui XM are un volum de încărcare de 527 de litri. Dacă rabatezi bancheta, obții 1.820 de litri.
Bentayga PHEV are un portbagaj de 479 de litri, în dreptul lui Aston Martin DBX găsim scris 632 de litri, iar în cazul lui Rolls-Royce Cullinan vorbim de 526 de litri.
Preţ de achiziţie
Mașina pe care am condus-o noi are un preț de pornire de 170.051 euro, cu TVA inclus. Echiparea standard este destul de generoasă și include, printre altele, suspensia adaptivă M Professional, sistem de acces Confort (fără cheie), funcție Soft-Close pentru portiere, scaune față M multifuncționale, încălzite, ventilate și cu funcție de masaj, după cum spuneam mai sus, ornamente din fibră de carbon, sistemul BMW IconicSounds Electric, BMW Live Cockpit Professional și asistent Parcare Plus.
Dotările opționale au inclus tapițeria din piele Merino, direct din catalogul Individual, jantele cu diametrul de 23 de inch (cu accente aurii), frânele M Sport cu etriere albastre, sistemul audio Bowers & Wilkins Diamond (opțiune de 4.500 de euro) și tehnologia Driving Assistant Professional, despre care vom vorbi ceva mai încolo.
Așa se face că prețul de listă al mașinii din imagini ajunge la 187.702 euro, cu TVA inclus.
După cum spuneam, BMW XM se află într-o companie selectă, cu prețuri pe măsură: Aston Martin DBX pornește, în România, de la 196.350 de euro, Mercedes-AMG GLS de la 162.000 de euro, iar pentru Mercedes-Maybach GLS trebuie să scoți din buzunare cel puțin 201.370 de euro.
Siguranţă
BMW XM nu a ajuns, încă, pe mâna celor de la Euro NCAP, dar nu ne așteptăm la un rating mai mic de 5 stele la testele de siguranță.
Pe lângă o armată de airbag-uri, SUV-ul germanilor este echipat cu tot felul de sisteme de siguranță, îmbunătățite de-a lungul anilor. Lista include și sistemul Driving Assistant (oferit în standard), adică un sistem inteligent de asistență bazat pe radar.
Ţinută de drum
BMW XM este o forță a naturii, pentru că atunci când calci mai hotărât pedala de accelerație, primul gând care îți trece prin minte este că un SUV de 2.7 tone nu are cum să reacționeze atât de rapid și de brutal.
Pe viraje, diferențialul M Sport, controlat electronic, își face treaba excepțional și reduce la minim înclinarea, ajutat de sistemul de stabilizare activă a ruliului. Ieșirea din viraj este, de asemenea, fulgerătoare, iar aderența dată de tracțiunea integrală este impresionantă.
Acum, singurul moment în care am simțit totuși cele 2.7 tone a fost atunci când am abordat virajele în coborâre și pe frânările violente. Simți că inerția nu e ceva de care să uiți.
Direcția este foarte precisă, demnă de un model care poartă celebra emblemă a diviziei de performanță BMW M, iar suspensia este destul de rigidă.
Totodată, ea amortizează bine imperfecțiunile din asfalt, dar tot le simți, mai mult ca sigur și datorită jantelor de 23 de inch cu care a venit echipată mașina testată de noi.
Tot pentru o manevrabilitate sporită, XM vine echipat cu un sistem de direcție integrală. Asta înseamnă că, la viteze mici, roțile spate virează în direcția opusă celor din față (foarte util în oraș), iar la viteze mari virează în aceeași direcție, ca să păstrezi mai ușor trasa ideală.
Vizibilitate
Vizibilitatea nu este extraordinară, pentru că oglinzile laterale sunt destul de mici, în comparație cu gabaritul mașinii. Mai mult, luneta îngustă te cam încurcă atunci când vrei să vezi ce se petrece în spatele tău.
Totodată, atunci când vrei să te asiguri pe diagonală, la ieșirea de pe un drum secundar, spre exemplu, montantul B te cam încurcă.
Ca să-și mai spele din păcate, BMW XM oferă o armată de camere video și senzori, astfel încât să ieși în siguranță din orice situație. Ai inclusiv o cameră video la 360 de grade pentru a te asigura că SUV-ul tău de 188.000 de euro nu face cunoștință cu vreo bordură sau un stâlp de parcare.
Tehnologie
Pe lângă lux, BMW XM oferă foarte multă tehnologie, astfel că la bordul său te simți ca într-o navă spațială.
În spatele volanului M, cu cele două butoane specifice M, configurabile, se află instrumentarul de bord digital, de 12.3 inch, iar imediat lângă regăsim display-ul central de 14.9 inch al sistemului multimedia iDrive 8.5. Ambele ecrane sunt integrate într-un ansamblu curbat.
Suplimentar, ai la dispoziție și un Head-Up Display cu afișaj mare, unul dintre cele mai clare și mai bune din lume.
Ceasurile de bord afișează toate informațiile de care ai nevoie în timpul condusului și sunt ușor de citit. Pentru a nu-ți lua ochii de la drum, o serie de informații sunt afișate și pe Head-up Display.
Apoi, sistemul multimedia iDrive 8 (actualizabil la 8.5) are un meniu destul de intuitiv. Grafica este bună, iar camera video pentru mersul cu spatele este clară și are o rezoluție bună. Am pomenit deja de camera video cu vedere la 360 de grade.
Am observat o foarte ușoară sacadare în cazul sistemului multimedia, problemă rezolvată de generația a 9-a.
Pe autostradă sau în trafic bară la bară vei ridica în slăvi tehnologia Driving Assistant Professional, care menține banda de circulație, viteza și distanța față de mașina din față. Cu alte cuvinte, permite un condus semi-autonom.
Nu lipsește tehnologia Parking Assistant, care parchează singură mașina. Inclusiv gararea și parcarea laterală. Avem apoi Reversing Assistant, care memorează ultimii 50 de metri parcurși și îi reproduce cu exactitate.
În partea din față a tunelului median ai o zonă de încărcare prin inducție pentru telefonul mobil, iar pasagerii din spate au 2 port-uri USB-C, pentru încărcarea tabletelor și a telefoanelor. Și o priză la 12V.
Design
Designul lui BMW XM a stârnit o grămadă de controverse, astfel că voi încerca să nu le alimentez. SUV-ul bavarez nu este neaparat o mașină arătoasă, dar cu siguranță este excentrică. Acesta este cuvântul potrivit pentru a descrie un XM.
Iar asta este un lucru bun. Pentru că dacă dai 188.000 de euro pe o mașină, vrei, cu siguranță, să fii văzut.
Partea frontală impozantă este scoasă în evidență de grila generoasă, Iconic Glow. Adică are un contur iluminat. Avem apoi blocuri de lumini împărțite în două, o configurație pe care o știm deja de la modele ca X7 sau Seria 7.
Jantele pot avea dimensiuni cuprinse între 21 și 23 de inch.
Partea din spate este destul de curată. Poate chiar prea curată. Ai doar stopurile LED, cele 4 terminații ale sistemului de evacuare, poziționate pe verticală, un difuzor de aer și denumirea modelului pe hayon.
În spate, XM nu are o singură siglă BMW, ci două, poziționate la extremitățile superioare ale lunetei. Ca o trimitere la M1. Ele sunt gravate cu laser.
SUV-ul bavarez poate fi vopsit în nuanțe "cuminți", ca negru, alb sau gri. Dar ar fi păcat să nu optezi pentru o vopsea la fel de extravagantă ca designul exterior: Galben Sao Paolo, Verde Isle of Man, Roșu Toronto sau Verde Cape York, ca și în cazul de față.
Ne-a placut
- Resursele sistemului de propulsie PHEV
- Manevrabilitatea pe viraje
- Interior luxos
Nu ne-a placut
- Oglinzi laterale mici
- Vizibilitatea redusă în spate
- Sunet artificial injectat prin boxe
Ştiri despre BMW
-
Constructorul bavarez de automobile a prezentat, pentru prima oară, un concept la noi în țară. Este vorba despre i Vision Dee. (Vineri, 27 Septembrie)
-
Constructorul german de automobile continuă parteneriatul cu Toyota pentru dezvoltarea de sisteme de propulsie cu pile de combustie pe bază de hidrogen. Primul model de serie va debuta în 2028. (Joi, 05 Septembrie)
-
Constructorul german de automobile a inițiat o rechemare în service care afectează peste 720.000 de mașini din SUA. Există risc de incendiu din cauza unui scurtcircuit care ar putea să apară la pompa de apă. (Joi, 22 August)
-
Muzeul BMW din Munchen și auditoriul BMW Welt celebrează 40 de ani de M5. La întâlnirea organizată de BMW Group Classic au fost prezentate 65 de exemplare M5 din toate generațiile. (Vineri, 16 August)
-
Constructorul german de automobile a publicat primele imagini și informații despre noul M5 Touring. Break-ul de performanță are tot 727 CP, ca și versiunea sedan, dar volumul portbagajului ajunge până la 1.630 de litri. (Vineri, 16 August)
xm si ix = cele mai spectaculoase bmw-uri
In rest, putere multa la minte putina => vedem pe ce loc vom fi si anul viitor.
Pai pe langa aceasta - e inca simpatica.
O masina urata, groteasca, grea, consum mare, foarte scumpa.
Cum inca de i-ati dat una din cele mai mari note?
Sunetul natural, sau sunetul artificial injectat în boxe? Că ăla generat artificial e ca berea fără alcool, adică valoare zero barat.
Doar nu vrei sa se dea 4,9 la un Volvo XC90 PHEV, ca nu e ok, nu arata asa "bine" si nu are "decat" 455 CP, la care nu face reclama...
Urmeaza sa vedem in curand si accidente mortale cu aceasta puternica "bijuterie" urata cu crengi.
Ai testat tu una pe viraje sau vorbește și Ion că și el e om?
Mulți frustrați s-au aliniat în comentarii :))
si marmota invelea ciocolata :)
Moose test.
la moose test s-a comportat chiar bine as zice, la cat de masiva si grea e.
in orice caz, daca vrem o masina sportiva in adevaratul sens trebuie sa ne uitam la ceva mic si usor, gen mazda mx-5. aia inseamna sportivitate.
si totusi pe strada publica sportivitatea n-are ce cauta. e obositoare si nepractica o masina sportiva in utilizarea curenta. desi nu e pe stilul meu, as prefera oricand acest xm decat ceva gen mx-5 sau similar. mx-5 e super fain, dar ala e de savurat doar pe circuit, sau cel mult pe un drum pustiu de munte (si neaparat bine astfaltat, nu craterele de pe transfagarasan).
asa numita sportivitate pe care o vedem la noi pe strazi cu masini total improprii e o taraneala idioata, alergatul ala agitat intre semafoare nu e sportivitate, e doar distrugerea cu buna stiinta a masinilor si pericol public pentru toti ceilalti de pe strada.