Drivetest Test Drive BMW X3 M50

4.2
Test Drive BMW X3 M50 zoom
de Alexandru Monenciu, Foto: Dragoș Savu
Marti, 18.02.2025
Specialitatea casei

Dacă ar fi să facem un top al celor mai emblematice motoare BMW, cu siguranță propulsorul cu 6 cilindri în linie ar ocupa prima poziție. Constructorul din Munchen l-a utilizat chiar și la avioanele pe care le-a construit, mai exact în 1917 pentru BMW IIIa.

Avea o capacitate cilindrică de 19.1 litri și dezvolta 185 de cai putere. Cu acest motor, avionul a stabilit un record de altitudine, înălțându-se în văzduh până la 9.760 metri, în 1919.

Revenind cu picioarele pe pâmânt, agregatul cu șase cilindri a dat viață mai multor modele auto care au scris istorie: de la legendarul 328 și 3.0 CSL, la mai modernele M3 E46 (cunoscut după codul S54) și majoritatea modelelor M din prezent.

Dacă BMW ar fi un restaurant cu stele Michelin, cu siguranță motorul cu 6 cilindri în linie ar fi specialitatea casei.

Pe noi ne-a încântat, din plin aș putea spune, în testul pe care l-am realizat cu mașina din imaginile alăturate: noua generație X3, în versiunea M50. Adică cel mai puternic BMW X3 pe care îl poți comanda în prezent. Un SUV care îți gâdilă toate simțurile, mai ales auzul.

Ca de obicei, ți-am pregătit și un video detaliat pe care îl poți urmări mai jos.

PREZENTAREA VIDEO A NOULUI BMW X3 M50


  • Pret de pornire 80.563 €
  • Pret model testat 97.693 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Așadar, a înțeles toată lumea că punctul principal de atracție este motorul. Unitatea de 3.0 litri, pe benzină, dezvoltă pe cont propriu 381 de cai putere și 540 Nm între 1.900 rpm și 4.800 rpm.

Am ținut să menționez "pe cont propriu", pentru că propulsorul vine în compania unui sistem mild-hybrid la 48V, care mai suplimentează cu 18 CP și 200 Nm în anumite situații. La pornirea de pe loc, în mers când intervine funcția coasting, la opriri sau la accelerații puternice.

Astfel, obții un consum ceva mai redus de combustibil și, desigur, această configurație ajută din punct de vedere al emisiilor de CO2. Știm deja poezia.

În total, ansamblul dezvoltă 398 de cai putere și 580 Nm. Aceste valori le deblochezi în modul Boost, pe care îl activezi foarte ușor: tragi 3 secunde de padela din stânga volanului și, timp de 10 secunde, sistemele relevante ale mașinii (motorul, transmisia, evacuarea etc.) intră în modul Sport și astfel îți pune la dispoziție întreaga putere a sistemului de propulsie.

Desigur, poți să activezi modul Sport și dintr-un meniu dedicat. Dar, dacă, să spunem, ai nevoie urgent de cei 398 CP, ai la dispoziție varianta Boost.

Să fiu sincer, nu am simțit o foarte mare diferență atunci când am activat această funcție, în afara sunetului mult prea artificial, injectat în boxe, și a schimbărilor transmisiei care devin mai violente. Dar, oarecum, cei 18 CP, livrați de motorul electric, sunt anulați de greutatea la gol de 2.055 kilograme.

Nu vreau să mă înțelegi greșit. Din punct de vedere al performanțelor, motorul de 3.0 litri este de-a dreptul sublim, începe să tragă (tare și liniar) după ce turometrul depășește 2.000 rpm, fenomenul de turbo lag nu este foarte prezent, iar sunetul care se aude de sub capotă și care iese pe cele patru terminații ale sistemului de evacuare creează dependență.

Transmisia automată pune foarte bine în valoare aceste performanțe. În modul standard, trecerea prin cele 8 rapoarte este lină, rapidă și precisă. În modul Sport, pentru că și cutia de viteze poate fi pusă în modul Sport, păstrează turațiile ceva mai ridicate, pentru a fi întotdeauna în plaja optimă.

Cu ajutorul padelelor montate pe volan, poți trece "manual" prin cele 8 rapoarte.

Consum

În ciuda puterii de aproape 400 de cai putere, BMW declară pentru X3 M50 un consum mixt de 7.7 litri/100 de km.

Traficul bară la bară, cu care ne confruntăm în fiecare zi, este cel mai mare inamic, iar acest lucru s-a reflectat în consumul indicat de computerul de bord. În cei peste 100 de kilometri pe care i-am făcut în oraș, mașina a consumat între 13.2 și 15 litri/100 de km.

În mediul extraurban am acoperit peste 1.000 de kilometri, atât pe drumuri naționale cât și pe autostradă. Cea mai mică cifră de consum afișată pe bord a fost de 8.6 litri/100 de km.

Ce-i drept, nu am utilizat mai deloc modul de rulare Efficient (fostul Eco), dar mă îndoiesc că ar fi schimbat prea mult situația.

Rivalii tradiționali ai producătorului din Munchen sunt Audi și Mercedes-Benz. Acestea fiind spuse, X3 M50 concurează cu modele ca și SQ5 quattro (3.0, MHEV, 367 CP) și Mercedes-AMG GLC 43 4Matic (3.0, MHEV, 421 CP).

SUV-ul din Ingolstadt are un consum declarat de 8.2 litri/100 de km, iar cel din Stuttgart un consum de 10.3 litri/100 de km. Deci, cel puțin pe hârtie, X3 M50 stă cel mai bine din acest punct de vedere.

Performanţe

Cu funcția Launch Control activată, cei 398 CP propulsează noul BMW X3 M50 în 4.6 secunde până la 100 de km/h. Viteza maximă este limitată electronic la 250 km/h.

Chiar dacă are mai mulți cai putere, dar și o greutate mai mare, GLC 43 ajunge la 100 de km/h în 4.8 secunde, iar Audi SQ5 quattro sprintează până la 100 de km/h în 4.5 secunde.

Interior

Primul lucru pe care îl observi, imediat ce deschizi portiera, este cât de mult s-a schimbat habitaclul, comparativ cu generația anterioară. În primul rând, instrumentarul de bord digital și ecranul central nu mai sunt separate (despre acest aspect vorbim mai încolo), iar volanul este nou și are mai puține butoane decât înainte.

De fapt, butoanele fizice au dispărut complet de pe consola centrală. În locul lor au apărut mai multe zone tactile (inclusiv luminile de avarie le activezi tactil, ceea ce nu este neaparat un lucru bun). Pentru un bord și mai simplificat, aeratoarele au fost ascunse, așa cum se întâmplă, de fapt, la toate modelele BMW de ultimă generație.

Nici în zona selectorului transmisiei (schimbat și el) nu mai regăsești butoane convenționale. Ai o suprafață, destul de mare, finisată în negru lucios, care nu face altceva decât să atragă particule de praf și amprente.

Parcă îmi este dor de vremurile în care aveai câte un buton pentru o funcție. Acum, apeși un buton, iar apoi ai mai multe funcții din care alegi prin intermediul sistemului multimedia. Și îți poți da seama că nu este ușor să faci toate aceste activități atunci când conduci.

Ca să îți fie mai ușor, BMW îți pune la dispoziție un asistent vocal îmbunătățit. Are un limbaj mai natural decât înainte, dar tot te vei trezi, uneori, că vorbești singur.

Întreaga zonă care integrează mânerele de deschidere a portierelor a fost regândită. Acum, aici găsești butoanele pentru funcția de memorie a scaunelor față, butoanele de blocare/deblocare a ușilor, dar ai și o zonă tactilă prin intermediul căreia reglezi intensitatea aerului.

Pentru a fi mai vizibile pe timp de noapte, aceaste zone sunt înconjurate de o bandă LED. Aceste benzi, inclusiv cea prezentă la nivelul bordului, animă habitaclul în condiții de lumină slabă, iar culorile se modifică în funcție de modul de rulare selectat.

Desigur, poți în continuare să selectezi o nuanță proprie din meniul sistemului multimedia.

Materialele pe care le regăsești în habitaclul noului X3 sunt, în general, calitative. Surprinzător pentru o mașină premium, sunt destule zone unde întâlnești plastic tare. Dacă tot suntem la capitolul materiale, pe portiere ai o inserție din material textil care, opțional, poate fi aplicată și pe bord.

Deși vorbim despre un SUV premium, cu un preț pe măsură, pasagerii din spate pare că au cam fost privați de materiale moi. Pe portiere regăsești destul de mult plastic, iar mânerele ușilor nu sunt vizibile pe timp de noapte. Așa că, dacă nu ești familiarizat cu poziția lor, vei sta puțin să cauți de unde deschizi portiera.

Habitaclul SUV-ului german este bine antifonat. La un drum mai lung, vei descoperi că scaunele nu sunt atât de confortabile și că au șezutul puțin cam tare. Cel puțin în cazul versiunii M50.

Pentru că vorbim despre o versiune M50, regăsești, în habitaclu, destule trimiteri la divizia de performanță a germanilor. De exemplu, culoarea cusăturilor de pe centurile de siguranță, ornamentul M din zona de depozitare principală sau volanul cu 3 spițe, padele supradimensionate și inserție din piele roșie în direcția orei 12.

Ai la dispoziție mai multe variante de tapițerie, inclusiv din piele Nappa, sau din piele Veganza (ecologică), cum a fost și cazul mașinii testate de noi.

Din fericire, noul BMW X3 beneficiază acum de spații de depozitare generoase. Buzunarele portierelor față sunt foarte încăpătoare și bine compartimentate. De exemplu, poți depozita aici chiar și sticle de 2 litri.

În tunelul central, ai, din nou, o zonă de depozitare spațioasă care include și două suporturi pentru pahare. Cotiera centrală este încăpătoare, la rândul ei. Și pasagerii din spate au la dispoziție o cotieră, la fel cu două suporturi pentru pahare.

Bancheta poate găzdui până la 3 pasageri. Chiar și cei cu o înălțime peste medie au destul spațiu la genunchi, dar și la cap, chiar și atunci când este bifat plafonul panoramic.

Cei din spate au o zonă de climatizare proprie, suporturi pentru tablete pe spătarul scaunelor față, dar și perdeluțe acționate manual pentru un plus de intimitate.

Cu bancheta în poziție normală, volumul portbagajului este de 570 de litri. Dacă rabatezi locurile din spate obții un volum de încărcare de 1.700 de litri. Îndeajuns chiar și pentru o familie cu copii.

Portbagajul lui Audi Q5 are o capacitate cuprinsă între 520 și 1.473 de litri. Niciunul dintre cele două modele nu se apropie de portbagajul lui Mercedes-Benz GLC: 620 de litri cu toate scaunele în poziție normală.

Preţ de achiziţie

Dacă intri acum pe site-ul BMW România vei observa că X3 M50 pornește de la 80.563 de euro, cu TVA inclus.

Exemplarul testat de noi a fost echipat cu mai multe dotări opționale, ceea ce făcut ca prețul de achiziție să urce până la 97.000 de euro. Intră aici culoarea exterioară Gri Dune Metallic (Individual), jantele de 21 de inch, volanul încălzit, pachetul M Sport Pro, plafonul panoramic din sticlă, pachetul Confort și pachetul Premium.

Pentru un Audi SQ5 trebuie să scoți din buzunare cel puțin 80.700 de euro, iar Mercedes-AMG GLC 43 pornește de la 86.630 de euro.

Siguranţă

Actuala generație BMW X3 nu a trecut prin mâinile celor de la Euro NCAP, dar vechea iterație a obținut 5 stele la testele de impact realizate de organizația belgiană.

Așadar, nici nu încape îndoială ca punctajul să scadă în cazul noului X3, având în vedere pachetul generos de sisteme de siguranță cu care vine în standard.

Ţinută de drum

Am concluzionat deja că motorul de 3.0 litri, cu șase cilindri în linie, este o adevărată plăcere. Tot o plăcere este să te afli la volanul noului X3 M50.

Pentru că SUV-ul bavarez, mai ales în această configurație, se conduce foarte bine. Este mai confortabil decât te-ai aștepta, chiar și atunci când este echipat cu jante mari, direcția este precisă, iar puntea față are o aderență uimitoare și îți dă o încredere sporită pe viraje.

BMW a făcut o treabă excelentă atunci când a calibrat șasiul noului X3 M50, iar un mare avantaj este că poți bifa, chiar și opțional, șasiul M adaptiv. Greutatea de puțin peste 2 tone este ținută foarte bine sub control și, cel mai important, tot acest proces nu pare artificial. Nici atunci când alegi să conduci în modul Sport.

Sincer să fiu, după ce am condus noul X3 M50, stau să mă gândesc serios de ce ai da bani în plus pe o versiune M pur-sânge.

Vizibilitate

Luneta are dimensiuni potrivite, tocmai de aceea vizibilitatea în spate un este afectată. BMW a integrat chiar și un geam de dimensiuni reduse în stâlpul C, pentru a îmbunătăți vizibilitatea pe diagonală.

Montanții frontali sunt cam groși și îți blochează puțin câmpul vizual pe viraje.

Din fericire, noul X3 vine echipat cu un sistem de camere video care permit o vedere la 360 de grade. Oglinzile exterioare sunt bine proporționate și au un asistent pentru monitorizarea unghiului mort.

Tehnologie

Spuneam că noul X3 a renunțat la configurația de ecrane separate. La fel ca celelalte modele de ultimă generație din portofoliul BMW, SUV-ul propune un ansamblu curbat care integrează instrumentarul de bord digital, de 12.3 inch, și ecranul sistemului multimedia de 14.9 inch.

Instrumentarul de bord are o grafică bună, configurabilă, care se modifică în funcție de modul de rulare selectat. Ca să nu stai tot timpul cu ochii în ceasurile de bord, BMW îți pune la dispoziție un Head-up Display generos, care afișează toate informațiile direct în câmpul tău vizual.

Pe display-ul central rulează sistemul de operare de generația a 9-a. De aici controlezi toate funcțiile mașinii. Rulează, în mare parte fluid, dar tot există o mică întârziere atunci când accesezi anumite funcții. De exemplu, atunci când conectezi telefonul mobil prin Android Auto sau Apple CarPlay.

Conexiunea poate fi realizată wireless și, partea bună, este că ai o zonă de încărcare prin inducție, cu funcție de răcire, pentru telefonul mobil. Astfel că acesta nu se va supraîncălzi. Desigur, poți conecta telefonul și prin fir, pentru că în față și în spate ai porturi USB-C.

Meniul sistemului multimedia este destul de intuitiv. Pictogramele sunt aranjate în ordine alfabetică, iar pentru a găsi mai ușor funcția pe care o dorești ai și o bară de căutare.

Dacă ne referim la tehnologia care nu se vede, dar care se simte atunci când conduci, trebuie să amintim despre sistemele care permit un condus semi-autonom pe autostradă sau în trafic bară la bară. Ele au evoluat, astfel că acum reacționează mult mai rapid și mai natural la situațiile care apar.

Mai mult, pe autostradă, cu toate sistemele active, mașina schimbă singură banda de rulare. Semnalizezi, te asiguri în oglinda laterală, iar mașina face restul. În tot acest timp, trebuie să ții mâinile pe volan. Atenție, vorbim despre un sistem semi-autonom, nu autonom 100%.

Mașina te ajută și la parcare. Și această manevră poate fi realizată automat.

Design

Înainte să vorbim despre aspect, trebuie să trecem în revistă dimensiunile mașinii, pentru că am le-am tot amintit. Așadar, lungimea măsoară 4.755 mm (+34 mm față de vechea generație), lățimea a crescut și ea cu 29 mm, la 1.920 mm, iar înălțimea a scăzut cu 25 mm, la 1.660 mm. Puntea din spate este mai lată decât înainte.

Ca să îți faci o idee, noul X3 este mai mare decât un X5 din prima generație.

Revenind la design, bavarezii au mizat pe mai multe suprafețe netede, muchii ascuțite și o parte frontală dominată de o grilă supradimensionată. În premieră, aceasta din urmă poate fi comandată cu un contur iluminat.

Farurile au o semnătură luminoasă sub forma literei L și, opțional, poți bifa și faruri LED Matrix adaptive, care au în plus o serie de accente albastre.

Și spatele a fost revizuit. Stopurile au forma literei T, iar numărul de înmatriculare este amplasat acum în spoiler.

Jantele pot avea dimensiuni cuprinse între 18 și 21 de inch, iar paleta de culori include 8 nuanțe metalizate și una solidă.

Nu ne-a placut

  • Destul de mult plastic în interior
  • Prețul piperat

Ultimele teste


  • Specialitatea casei

  • Asul electrizant

  • Samurai modern

  • Simbioză

Comentarii (9)

  • Sunetul motorului în boxe?
    Asta și cu masca luminată fac parte din categoria dotărilor pentru pițiponci pensați. Clar!
    Orice motor de la cinci pistoane-n sus, și nu numai, sună frumos, bărbătesc. De ce ai avea nevoie de surogate? Să ai un V6 de 3 l și să asculți sunetul artificial în boxe e ca și cum ai face chef cu bere fără alcool.
    10 2
  • din fata (oarecum) bemveu, din spate veceu
    atat am de zis, oricum nu mi permit vreuna
    5 2
  • Chiar daca BMW face si SUV-uri frumusele: X1 sau X5, asta este un monstru pe care l-as plasa langa X2 si X7. Din profil e defomat de-a dreptul, nici o proportie nu are.

    Masina de 100.000 Euro si ai plastice tari la interior. Welcome to shrinkflation, unde platesti mai mult si primesti mai putin: valabil de la industria auto pana la haine sau alimente.

    Paradoxul e ca vedem constructori generalisti gen Opel care vrea premium, si BMW care scade calitatea materialelor la interior. Asa plastice tari nu gaseai nici pe un E46 320d, ce sa mi vorbim de un 330i sau d.
    5 1
  • Sa dai 100000 Euroi pe un X3 benzinar, in 2025...asta da cocalareala.
    Pe langa aspectul grotesc si motorul marlanesc, ai plastice multe si ieftine.
    De partea celalalta poti lua altceva net superior de banii astia: o masina mai sigura, mai buna, mai putin galagioasa: XC60 T8. Faci lejer 50 km fara galagie si fara sa imputi. Daca vrei performanta ai 455 CP (desi ma indoiesc ca 5% din cei ce il iau vor face liniute ca sa se dea smecheri).
    Si ca bani, nu cred ca ajungi in versiunea de top full echipata la 100000 Euro.
    3 10
  • Un cetățean
    " Sa dai 100.000 pe X3 benzinar este cocalareala
    " Sa dai 100.000 pe un diesel este de noaptea minții, sa dai pe un hibrid este o prostie, sa dai în general pe un Bmw este imbecilitate ", ăsta este distrusul number one, nimic nu e ok la Bmw, doar la Volvo, care de 15 ani e sub la fiabilitate în orice clasament, pe orice piață.
    10 2
  • Bmw n-a avut niciodată V6 .
    7 0
  • @21.20

    Corect, mea culpa! Dar, fie în V, fie în linie, sunetul e același : )
    0 1
  • E diferență mare între V6 și L6 la sunet și la vibrații.
    0 0
  • Complet pe lângă subiect dar da, L6 e mai civilizat decât V6. V6 exista pentru mașinile cu tracțiune la care motorul trebuie montat transversal și un L6 ar fi prea lung pentru lățimea mașinii.
    In general configurațiile se aleg astfel încât motorul să fie bine echilibrat, sa nu aibă vibrații și rezonanță mecanică. Un L6 e mai echilibrat decât un V6. V6 e un compromis - vrei 6 cilindri dat nu prea ai loc.
    2 2

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru