Vineri, 29.01.2016
- Comenteaza
- Trimite pe:
Anunțul prin care BMW oficializa faptul că o întreagă gamă de modele de generație nouă urmează să fie produse pe o platformă cu tracțiune față i-a făcut pe mulți fani ai mărcii să treacă prin șocuri de personalitate. Cum se poate ca o marcă precum BMW să renunțe la unul dintre cele mai cunoscute simboluri ale sale? Propulsia (tracțiunea spate) făcea parte din folclorul brandului din Munchen, era coloana vertebrală fără de care mulți considerau că această marcă își va pierde suflul.
Între timp, pe piață au apărut Seria 2 Active Tourer și noul X1, primele modele construite pe noua platformă. Am fost curioși să vedem cum se arată și cum se mișcă noul X1, care e o mașină net schimbată față de prima generație.
Pentru a analiza comportamentul unui BMW din gama clasică cu tracțiune față va trebui însă să așteptăm probabil noul Seria 1. Pentru că pe X1 marea majoritate a clienților vor miza pe xDrive, adică pe sistemul de tracțiune integrală. La fel cum a fost și mașina condusă de noi.
Per total, însă, X1 e o mașină total schimbată. Atât de schimbată, încât vechea generație pare un cu totul și cu totul alt model. Și, pentru ca fanii BMW să răsufle ușurați, majoritatea modificărilor sunt pozitive.
BMW X1
20d 2.0 190CP 4x4 Aut Sport Line
- Pret de pornire 32.580 €
- Pret model testat 56.522 €
- Taxa auto n/a €
Motor / Transmisie
2.0 diesel de 190 de cai putere, tracțiune integrală, transmisie automată Steptronic Sport. Este cartea de vizită pe scurt a versiunii X1 testate de noi.
Vorbim, cu siguranță, de versiunea care se va dovedi cea mai populară dintre cele pe care le scoate BMW pe piață odată cu lansarea noului X1. Asta chiar dacă BMW are în mânecă, pentru cei cu buget mai răfirat, două versiuni diesel de 116, respectiv 150 CP. Dar să revenim la oile noastre.
X1 xDrive20d este varianta perfectă pentru cei care nu vor o mașină leneșă, dar nici una care să facă gaură în bugetul familiei. Asta pentru că cei 190 de cai putere și tehnologia diesel de la BMW reprezintă un pachet numai bun pentru un familist care vrea să guste din ambele universuri: performanțe și consum. Gurile rele ar spune că e un compromis, dar aici nu vorbim de valori nivelate, ci de o mașină care reușește maxim la ambele capitole.
Motorul se comportă excelent atât la turații mici, cât și la viteze mari, iar cutia Steptronic Sport cu 8 trepte (BMW oferă și o versiune Steptronic fără "sport" în denumire care e cu 200 de euro mai ieftină) nu-ți dă prea multe ocazii să înjuri tehnologia și faptul că manualele dispar din peisaj încetul cu încetul. Cu excepția faptului că levierul e odios în acest caz, dar vorbim mai multe despre asta la capitolul interior. Poate că o izolare fonică mai bună atunci când motorul trage de el ar fi fost un plus. Nimic radical deranjant, însă.
Consum
Cum în zona diesel de 175-190 CP nu există decât patru modele în această clasă la categoria premium, e relativ ușor să compari ofertele.
Pe lângă mult mai maturul X1, alternativele de astăzi sunt Audi Q3 2.0 TDI de 184 CP, care a rămas cel mai mic model disponibil în această zonă, Mercedes GLA 220 de 177 CP și Volvo XC60. Modelul suedez are două motoare diesel diferite care oferă 190 CP, unul de 2.0 litri și celălalt de 2.4 litri, însă doar ultimul poate avea integrală și automată.
La o comparație directă a consumurilor, notăm diferențele mari și logice între motoarele moderne ale tripletei germane în comparație cu motorul de pe Volvo, care are deja câțiva ani în spate și va fi înlocuit în scurt timp complet de noul 2.0 diesel de generație nouă.
X1 afișează un consum mediu de 4.9 litri/100 km, singurul rival mai bun la acest capitol fiind, marginal, Mercedes GLA (4.8 litri/100 km). Audi vine cu 5.1 litri, iar Volvo cu 5.7.
Poate că ar trebui să amintim și faptul că Lexus NX, model care se află în același segment, vine cu o versiune hibridă care deși nu "mănâncă" diesel, reușește performanțe de consum comparabile. Astfel, NX 300h (197 de cai putere în total scoși dintr-un motor pe benzină de 2.5 litri plus unul electric) scoate 5.3 litri/100 km în regim mediu mixt.
Una peste alta, noul X1 este unul dintre modelele de vârf ale segmentului când vine vorba de cifre de consum. În viața reală, X1 se achită bine de sarcini. Cu 5.5 litri/100 km în regim extraurban și circa 7-7.5 litri în oraș, motorul de 190 de cai de sub capotă reușește să fie îndeajuns de prietenos cu portofelul posesorului.
Performanţe
BMW și Mercedes se bat și aici pentru prima poziție, dar de această dată victoria îi aparține lui X1, care reușește să ajungă la 100 km/h în doar 7.6 secunde. Viteza maximă a SUV-ului compact din gama BMW este de 219 km/h.
Rivalii săi germani se țin aproape (7.7 secunde pentru GLC și 7.9 secunde pentru Q3), dar adversarul din nord e vizibil mai lent: 9.7 secunde pentru Volvo XC60.
Poate că această categorie nu e importantă per se în cazul unui SUV care nu e de performanță, dar în cazul celor de la BMW vorbim de o treabă vecină cu orgoliul. Până la urmă, bavarezii au inventat sloganul "plăcerea de a conduce", iar o ținută de drum sănătoasă și performanțele de top sunt vitale pentru a reține sceptrul. Despre cum stă pe șosea X1 vorbim însă ceva mai târziu, deocamdată intrăm în habitaclu.
Interior
Familiar.
Ăsta e feeling-ul pe care-l ai când calci în interiorul unui BMW de generație nouă. E adevărat că poate fi un defect profesional: cât timp ai pe mână modelele mărcii germane în ritm alert de câțiva ani încoace, ți se pare că modificările sunt mici și deloc de substanță. Asta te face pe de o parte să te simți ca acasă în interiorul oricărui BMW, iar pe de altă parte să ai impresia că evoluția celor de la BMW stagnează la acest capitol.
Designerii mărcii germane au încercat ca pe X1 să reinterpreteze ușor consola centrală, care are o formă atipică subliniată de zonele acoperite cu piele. Le-a ieșit. Nu le-a ieșit însă modificarea clasicului schimbător BMW cu unul cu levier supradimensionat care te trimite în spate în timp cu vreo 15-20 de ani. Din fericire, chestia asta se întâmplă doar pe X1 și doar pe anumite motorizări.
În rest, notăm pozitiv faptul că BMW a ascultat criticile aduse de fani și de presă pe generația precedentă și a ridicat serios nivelul de confort pe bancheta din spate. Pasagerii mai înalți nu mai au o problemă cruntă de spațiu. Asta se întâmplă în primul rând pentru că ampatamentul a crescut între generații (chiar dacă lungimea mașinii e mai mică), iar în al doilea rând pentru că există mai mult spațiu pe verticală după ce X1 s-a transformat ca alură dintr-o compactă "umflată" într-o mașină cu alură clasă de SUV care n-are aproape nimic în comun cu Seria 1. Cu excepția platformei, care va fi aceeași și pe viitoarea generație a compactei germane.
Sfatul nostru: nu vă comandați măsuțele rabatabile care pot fi montate pe spătarul scaunelor din față, pentru că arată și se simt ieftin. Și cu 200 de euro puteți face chestii mult mai utile.
Vești bune la capitolul portbagaj, acolo unde BMW a ajuns la 505 litri cu bancheta în poziție normală. Dacă o rabatăm, diferența dintre generații e de vreo 200 de litri. Imens.
Preţ de achiziţie
Vă spuneam că BMW X1 a crescut ca dimensiuni între prima generație și a doua, iar prețul este primul element care subliniază acest lucru. Dacă vreți o comparație "pământeană", aflați că noul X1 are aproximativ dimensiunile primului X3, deci diferența se simte imediat.
Una peste alta, BMW are atâta încredere în noul său model, încă nu se ferește să-l vândă la un preț net superior tuturor rivalilor săi. Noul X1 pleacă de la un preț care depășește 31.000 de euro pentru versiunile de motorizare de bază (1.5 benzină de 136 CP și 1.5 diesel de 116 CP), dar vă recomandăm cu căldură să săriți peste ele când vă hotărâți să analizați oferta mărcii.
Versiunea testată de noi, X1 xDrive20d Sport Line cu automată Steptronic Sport (2300 de euro), pleacă de la 42.300 de euro. Este cu aproape 5000 de euro mai scump decât rivalul Mercedes GLA și cu câte 2000 de euro mai scump decât Audi Q3 și Volvo XC60.
În configurația mașinii de test, X3 ajunge la 56.500 de euro. Cele mai scumpe opțiuni de echipare de pe modelul din imagini sunt pielea perforată Dakota (1600 de euro), sistemul de asistență Plus (1200 de euro), sistemul de navigație avansată (1800 de euro) și pachetul multimedia BMW ConnectedDrive Advanced (1500 de euro).
Siguranţă
Nicio surpriză: a doua generație X1 a primit, la fel ca prima, cinci stele EuroNCAP la testele de specialitate derulate de organizația independentă europeană. Testul a avut loc anul trecut, imediat după lansarea modelului pe piețele europene.
Ţinută de drum
X1 s-a schimbat mult. Dacă ați avut ocazia să plimbați vechea generație a modelului german, veți fi surprinși să aflați că noul model nu se simte deloc ca o compactă ridicată, așa cum se întâmpla până acum. Dimensiunile asemănătoare cu cele ale vechiului X3 s-au transferat și asupra poziției la volan, care este dinadins una mult mai ridicată decât anterior. Te simți ca-ntr-un SUV serios, nu ca într-un compromis. Sau, mă rog, crossover, așa cum sună denumirea comercială a compromisului în lumea auto.
Mi-au plăcut foarte mult suspensiile, care sunt reglate astfel încât plaja acceptată între modul Comfort și cel Sport să nu fie îndeajuns de mică pentru a nu modifica personalitatea mașinii. Simți diferențele între modurile de rulare, însă simți imediat și faptul că nu ai nevoie de mult timp pentru a te prinde că, de exemplu, modul Comfort este mult mai puțin "moale" decât se întâmpla până acum. De altfel, a fost pentru prima dată când am preferat să rulez în modul Comfort într-un BMW, ceea ce spune multe despre modul în care sunt setate suspensiile lui X1. Și nu-s vreun fan al suspensiilor confortabile.
Fără reproș la capitolul direcție, acolo unde BMW a făcut o treabă excelentă și a livrat soluțiile corecte după criticile aduse generației anterioare.
Aș fi vorbit cu drag și despre cum se simte X1 cu tracțiune față în loc de propulsie spate, dar am avut la dispoziție o mașină cu integrală permanentă xDrive. Vă asigur însă că, în marea lor majoritate, clienții lui X1 vor sesiza puțin spre deloc faptul că mașina asta e diferită față de celelalte SUV-uri din gama BMW.
Vizibilitate
Cineva spunea că design-ul noii generații de mașini - indiferent de marcă - taie sănătos din vizibilitate, care ajunge să fie un element secundar la construcția unui model. E adevărat cu suprafețele vitrate devin pe nesimțite din ce în ce mai mici, parțial pentru că producătorii pun accent pe sistemele de siguranță activă care se asigură în locul tău că unghiul mort nu mai e o problemă, de exemplu.
În cazul lui X1, dimensiunile mai mari față de generația precedentă se traduc printr-o orientare în spațiu mai greoaie la început, pentru că senzația e că ai urcat într-un X3. Dar te obișnuiești. Problema vine la nivelul stâlpului din stânga față, care încurcă atunci când te miști cu mașina pe străduțe înguste la viteze mici. Aștept un sistem de siguranță care să transforme zona stâlp-oglindă laterală într-una transparentă. Eventual.
Tehnologie
Odată cu noile schimbări adânci, estetice și de platformă, X1 a ajuns la nivelul tehnologic al lui Seria 3, de exemplu. Nu există elemente care să-i lipsească SUV-ului bavarez, la fel cum nu există însă nici pachete și sisteme tehnologice care să-l scoată în evidență în gama de modele ale mărcii.
Este adevărat că asta nu înseamnă că X1 a rămas în urma concurenților, ba din contra. Mașina îți oferă acces la toate sistemele care pot fi ascunse și îndesate într-un display central controlat de iDrive, celebrul "joystick" rotativ care-și face simțită prezența. Cu un plus pentru Head-Up Display-ul BMW, care din punctul meu de vedere este cel mai avansat și plăcut integrat din întreaga industrie auto la acest moment.
Subliniez și faptul că BMW a montat pe X1 un sistem de control al coborârii pantelor (Hill Descent Control) care în cazul celui mai mic SUV al mărcii va avea destinul pe care-l are o pereche de pantaloni care ți-au rămas mici: nu va fi folosit niciodată. Din simplul motiv că X1 va ieși în off-road fix cât ies echipele românești de fotbal din grupele cupelor europene.
Design
Foarte diferit. X1 este atât de schimbat față de generația anterioară, încât dacă-i dai jos numele de pe hayon aș paria că nimeni nu l-ar recunoaște. De notat că, deși e o idee mai scurt decât generația precedentă, noul X1 e impunător pentru că e mai lat și sesizabil mai înalt.
Pentru a fi pe placul fiecăruia dintre potențialii cumpărători, X1 oferă și pachete estetice exterioare grupate în așa-numitele "Linii": xLine, Sport Line sau M Sport. Fiecare oferă variațiuni pe aceeași temă, diferențele fiind făcute în principiu de modificarea spoilerelor frontal și posterior. Pe site-ul oficial BMW poți arunca o privire la cum arată fiecare dintre acestea.
Noi am avut în test varianta Sport Line, care este cea "normală". xLine oferă câteva ornamente suplimentare vizibile, în timp ce M Sport vine cu un design care-i va lăsa să creadă pe admiratori că sub capotă se ascund cel puțin 300 de cai.
Una peste alta, X1 s-a schimbat în bine și a lăsat acasă aspectul "girlish" pe care-l avea anterior. E mai dur, mai masculin și se încadrează bine în gama de SUV-uri recente BMW. Toate chestia e să-l poți recunoaște într-un moment în care, dacă te uiți din față, toate "X-urile" BMW seamănă din ce în ce mai bine între ele.
Pont: X1 e ăla care nu are blocurile optice lipite de grilă.
Ne-a placut
- Design masculin maturizat
- Direcție excelentă
- Compromis bun între performanțe și consum
Nu ne-a placut
- Cel mai scump model din segment
- Unele elemente de design la interior
- Vizibilitatea în zona stâlpului stânga
Date tehnice - BMW X1 20d 2.0 190CP 4x4 Aut Sport Line | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ştiri despre BMW
-
Începând cu luna ianuarie 2025, toate modelele BMW diesel, produse în Germania, vor fi alimentate inițial cu HVO 100. Cu alte cuvinte, este vorba despre ulei vegetal hidrotratat. (Marti, 17 Decembrie)
-
Uzina BMW din Regensburg a produs, în 2024, 100.000 de electrice. Mașina aniversară este un iX1 finisat în nuanța exterioară Albastru Bay Lagoon. (Luni, 16 Decembrie)
-
Germanii de la Manhart au dezvoltat un nou pachet de tuning pentru BMW XM. Denumit MHXM 900 II, acesta crește puterea SUV-ului din Munchen la 900 de cai putere și 1.200 Nm cuplu. (Sambata, 14 Decembrie)
-
Constructorul bavarez de automobile a prezentat, pentru prima oară, un concept la noi în țară. Este vorba despre i Vision Dee. (Vineri, 27 Septembrie)
-
Constructorul german de automobile continuă parteneriatul cu Toyota pentru dezvoltarea de sisteme de propulsie cu pile de combustie pe bază de hidrogen. Primul model de serie va debuta în 2028. (Joi, 05 Septembrie)
Mă bucur să văd că au făcut un SUV și nu doar un hatchback cocoțat. Arată foarte bine.
De preț nu are rost să mă plâng că oricum nu mi-l puteam permite nici dacă era 20.000 euro :D
În mod normal ai dreptate. În cazul ăsta, însă, am ținut să intruduc în comparație și XC60 - chiar dacă e teoretic mai sus - tocmai pentru a sublinia că au motorizări asemănătoare și mai ales prețuri relativ asemănătoare. X1 fiind - chiar și așa - mai scump.
Dar da, în mod normal XC60 e cu X3. Problema e că, de când X1 a crescut, segmentele astea sunt atât de amestecate încât fiecare ia de la fiecare câte ceva.
Anyway, dacă e deranjant XC60 în comparație poți să-l ignori pur și simplu. :)
Dar, BMW cu motor asezat transversal si bazat pe model cu tractiune fata??? De ce sa nu cumperi un VW atunci? E mai ieftin.
Optiuni de 24 de mii de euro pentru o masina care costa 32 de mii de euro? Bataie de joc. Fireste, nu doar BMW abereaza pe subiectul asta.
La 56.000 de euro cumperi un Evoque daca tot vrei masina de femei.
PS: E foarte stupid ca atunci cand apas sagetile laterale sa-mi sara in ochi galeria foto. Poate vreau sa corectez ceva, chiar trebuie sa folosesc si mouse-ul?
versiunea cu tractiune fata are multi .intre care cei cu motoare de 1.6 d care nu sunt premium dar sunt cu 10k mai ieftine. probabil foarte important va fi noul tiguan care apare la primavara.