Drivetest BMW Seria 4 Gran Coupe facelift

2.0 Benzina Turbo (430i) 252CP 4x4 Aut8
BMW Seria 4 Gran Coupe facelift zoom
de Bogdan Mirică, Foto: Ciprian Mihai
Luni, 28.01.2019
Altruism

Sigur ți s-a întâmplat să ajungi singur într-o destinație de neuitat și să vrei să împărtășești experiența cu cineva apropiat. Sigur ai gustat dintr-o mâncare fabuloasă și ți-ai fi dorit să poți să o împarți cu cineva drag. Sigur ai urcat într-o mașină uimitoare și ți-ai fi dorit să existe loc și pentru persoanele apropiate.

Din dorința asta de a împărtăși bucuria unor mașini rare cu oamenii la care ții, s-au născut produse exclusiviste, dar cu ceva mai multe locuri: Porsche a creat Panamera, Lamborghini a crea Urus și BMW a creat Seria 4 Gran Coupe.

Ar fi un scenariu plauzibil, frumos, altruist, dacă în spatele acestor mașini nu s-ar fi aflat de fapt niște cifre seci, strategii de marketing și dorința de a vinde mai mult. Dar eu sunt o fire ușor influențabilă de povești frumoase, așa că o să vă spun vouă că BMW a creat Seria 4 Gran Coupe din dorința de a oferi ținuta de drum sportivă a unui Seria 4 Coupe unui număr cât mai mare de pasageri. Gran Coupe nu vine cu mai multe locuri, ci doar cu mai multe portiere. Ceea ce crește practicalitatea și dorința de a te afla la bordul modelului german.

Știu că nu v-am convins cu asta, așa că o să detaliez imediat plăcerile, dar și neplăcerile oferite de Seria 4 Gran Coupe.

BMW Seria 4 Gran Coupe facelift
2.0 Benzina Turbo (430i) 252CP 4x4 Aut8

  • Pret de pornire 39.032 €
  • Pret model testat 65.500 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Chiar dacă dieselul a devenit tabu și în segmentul premium, nu acesta este motivul pentru care alegi un motor pe benzină în această clasă. Sunt alte rațiuni, mult mai logice. Una dintre ele ar fi rafinamentul. În cazul versiunii mele de test, adică 430i, motorul cu patru cilindri este extrem de silențios și bine calibrat. Nu știi când mașina e pornită. Are doar 2.0 litri, în ciuda indicativului 430i de pe hayon. Dar sper că toți fanii BMW s-au obișnuit deja cu asta.

Agregatul pe benzină oferă 252 de cai putere și un cuplu motor generos, de 350 Nm, disponibil foarte devreme, adică de pe la 1400 de rotații. Deci o trăsătură care te face să nu-ți mai fie dor de diesel. Un bagaj de 252 de cai putere nu pare uriaș. Nici nu se simte uriaș. Ai reprize foarte bune, ai resurse pentru depășiri și o rulare sportivă, însă nu ai explozie, artificii și bătăi accelerate ale inimii.

Comportamentul celor 252 de cai poate fi temperat sau ațâțat cu ajutorul modurilor de rulare care pleacă de la plictisitorul Eco Pro și ajung până la zbuciumatul Sport Plus.

Motorul de 2.0 litri, prietenos cu buzunarul clienților când vine vorba de impozit, este asociat unei transmisii automate cu opt rapoarte. Are o liniaritate foarte bună și un rafinament excelent. Retrogradarea este și ea bună, însă parcă nu citește gândurile ca un PDK. Așa că o să-ți placă tare mult să te joci cu padelele din spatele volanului, mai ales că răspunsul acestora este instant.

Am lăsat la final ceea ce mi-a lipsit la această motorizare: sunetul motorului cu șase cilindri în linie. Downsizing-ul are logica lui, însă cei patru cilindri, cu tot cu sunetul lor ușor metalic și ambițios, nu pot oferi vulgaritatea celor șase.

Consum

Ai crede că downsizing-ul va avea ceva mai multă grijă de buzunarul tău, însă pentru asta ar trebui să te uiți la un diesel. Nu e cazul aici. Ai 252 de cai putere care cer de mâncare, mai ales atunci când apeși serios pedala de accelerație.

În mediul urban, pe o vreme geroasă de iarnă, cu un trafic aglomerat de sărbători, BMW Seria 4 Gran Coupe și motorul său de 2.0 litri au cerut 12.5 litri la 100 de kilometri. Cu modul Eco Pro activat. Imediat ce am renunțat la el, consumul s-a apropiat de 14 litri/100 de kilometri.

În afara orașului, consumul depinde din nou de folosirea modurilor de rulare. Poți obține un 6.5 cu Eco Pro și o rulare cuminte sau poți ajunge la 10 litri/100 de km imediat ce te dezlănțui pe un drum de munte.

În fișa oficială, BMW promite pentru această versiune o medie de 5.9 litri/100 de kilometri. E o himeră frumoasă pentru clienți și o statistică bună prin raportarea la ceilalți rivali din segment. Un Audi A5 Sportback cu fix aceeași putere sub capotă promite o medie de 6.5 litri/100 de km. La fel și în cazul lui Mercede Clasa C și al lui Jaguar XE. Doar Lexus IS are o valoare ceva mai mică, dar vorbim despre un hibrid de numai 218 cai putere.

Performanţe

BMW a stat întotdeauna foarte bine la capitolul performanțe. Până când a revenit Alfa Romeo în anumite segmente și a început să tulbure puțin statisticile. Spre exemplu în acest segment, Alfa Romeo are tupeul să se ia de gât cu BMW Seria 4 Gran Coupe, chiar dacă Giulia nu e un coupe cu patru uși. Arată însă destul de bine, are un benzinar de 280 de cai și se laudă cu un sprint de la 0 la 100 de km/h în 5.2 secunde. Este mult mai bine decât cele 5.9 secunde ale mașinii mele de test. E drept, italianul are și cu 28 de cai în plus și e mai ușor cu aproape 100 de kilograme. Contează foarte mult detaliile astea.

Revenind la 430i xDrive, dacă ne uităm la ceilalți rivali germani clasici, vedem că Audi A5 Sportback este insesizabil mai lent, iar Mercedes Clasa C oferă aceeași valoare de 5.9 secunde (deși are 6 cai și 20 Nm în plus). Jaguar XE promite 6.5 secunde, iar Lexus IS este undeva departe cu 8.4 secunde. La capitolul viteză maximă, toată lumea se oprește la 250 de km/h. Mai puțin Alfa Romeo Giulia. Surprinzător.

Interior

Asemeni lui Seria 3, și Seria 4 a avut parte de o serie de schimbări cu ocazia faceliftului. Ele sunt minore și țin mai mult de partea tehnologică a mașinii. Interiorul a rămas în mare parte la fel, cu o ergonomie exemplară, cu materiale destul de tari în partea inferioară a planșei de bord, cu materiale bune în partea superioară și cu finisaje nemțești.

Ca să vă țină de urât în habitaclul acesta ușor monoton, BMW oferă aluminiu, alcantara, piele de calitate și cusături contrastante. Au apărut și spații de depozitare pentru telefonul mobil pe consola centrală și o cotieră care are acum și o utilitate: vine cu spațiu de încărcare prin inducție pentru telefonul mobil. În portiere avem, de asemenea, un spațiu decent pentru depozitare.

O să vorbesc puțin și despre scaune. Poziția la volan este ceva mai sportivă decât pe Seria 3, fiind mai aproape de sol. Scaunele nu sunt foarte confortabile, mai ales dacă ai probleme cu spatele. Au o susținere laterală bună pentru cei care își doreau să se simtă ca într-un coupe.

Și pe locurile din spate, BMW a ținut să-ți aducă aminte că mașina asta derivă dintr-un coupe. Al doilea rând de portiere este cam mic și nu favorizează un acces facil. Locul la picioare este și el destul de mic, spațiul la nivelul capului aproape decent, iar suprafața vitrată pare că nu-i favorizează pe claustrofobi. Până acum, judecând după ce am scris mai sus, Seria 3 se dovedește o mașină mult mai practică.

Nu și când vorbim despre portbagaj. Aici avem aceeași valoare de 480 de litri, dar o gură de acces diferită. În cazul lui Gran Coupe vorbim despre un hayon cu o deschidere largă, care facilitează încărcarea unor obiecte voluminoase sau dificile.

Când vine vorba despre rivalii din segment, pare că toți au avut același prag în minte: 480 de litri. Doar Jaguar XE și Lexus IS sunt ceva mai modeste.

Preţ de achiziţie

În segmentul premium nu prea vorbim despre compromisuri. Mai ales în rândul brandurilor germane. BMW știe cât valorează și cere sume pe măsură. Spre exemplu, BMW Seria 4 Gran Coupe pleacă de la 39.000 de euro. E o valoare rezonabilă, însă dacă vă doriți un 430i, la care adăugați o cutie automată și o tracțiune integrală xDrive, vorbim deja despre o valoare de start de 48.600 de euro. Dacă mai adaugi un pachet M, faruri adaptive, un sistem multimedia profesional și câteva dotări de bun simț în acest segment (scaune electrice cu memorie, cameră video de marșarier, scaune încălzite, acces fără cheie), ajungi la o valoare finală de 65.600 de euro, ca în cazul exemplarului meu de test. E destul de mult, așa că haideți să ne uităm în segment să vedem ce alternative avem.

O să luăm în calcul prețul de pornire ale versiunilor comparabile. Începem în ordine alfabetică, cu Alfa Romeo Giulia. Motorizarea de 280 de cai putere, cu 4x4 și cutie automată cu 8 trepte pleacă de la 43.300 de euro. Un Audi A5 Sportback cu automată și quattro ajunge la 48.500 de euro. Jaguar XE este și el ceva mai accesibil în versiunea sa cu 250 de cai și automată, nivel de echipare Pure. Costă de la 42.600 de euro, dar nu dispune de 4x4.

L-am lăsat la final pe Mercedes Clasa C300, cu tot cu automată cu 9 trepte și sistem 4Matic. Prețul lui de pornire este de 45.529 de euro. Așadar, BMW Seria 4 Gran Coupe este cea mai piperată alegere din segment dacă ne referim doar la prețul standard al versiunii 430i xDrive, fără opționale.

Siguranţă

BMW a trimis la EuroNCAP doar modelul Seria 3 sedan, variantele derivate, precum Seria 4, Seria 3 GT sau Seria 4 Gran Coupe, nefiind încă testate de specialiştii în siguranţă. Având în vedere că toate se bazează pe aceeaşi platformă, putem specula că Seria 4 Gran Coupe ar obţine scorul general de cinci stele pe care l-a bifat şi Seria 3 la testul din 2012.

Gradul de protecţie pentru pasagerii adulţi este de 95%, iar cel pentru copii este de 83%. Bineînţeles, BMW oferă un set complet de airbaguri şi sisteme electronice de siguranţă activă şi pasivă. Printre ele se numără pilotul automat adaptiv care păstrează distanța față de mașina anterioară, asistentul pentru păstrarea benzii de mers, recunoașterea semnelor de circulație și frânarea automată de urgență.

Ţinută de drum

După portbagajul practic, ținuta de drum este un al doilea motiv pentru care ar fi bine să înclini balanța în favoarea unui Seria 4 Gran Coupe și nu a unui Seria 3. Nu că Seria 3 ar avea probleme la capitolul ținută de drum. Singurul motiv este că Seria 4 Gran Coupe este mai bun.

Cei care au mers cu ambele mașini o să observe că acesta din urmă te implică mai mult și îți oferă mai multă încredere în viraje. Asta vine și pe fondul unei suspensii ceva mai rigide, care, în cazul mașinii mele, a fost dată de instalarea pachetului M. Acolo unde asfaltul nu e prietenos, clar Seria 4 Gran Coupe nu o să fie nici el prietenos cu spatele dumneavoastră. Chiar dacă suspensia e bine legată, omogenă, solidă și bine antifonată, ea păstrează o rigiditate destul de mare.

Pentru cei care își doresc însă o încolăcire perfectă în viraje, e un compromis suportabil. Seria 4 Gran Coupe se simte destul de aproape de coupe în termeni de manevrabilitate, însă parcă îi lipsește capacitatea de a se lipi perfect de asfalt. Simți însă foarte bine ce se întâmplă sub tine și ai o senzație de control care te îndeamnă să forțezi și mai mult.

Te ajută mult și sistemul de tracțiune xDrive, despre care cred în continuare că se mișcă admirabil, reușind să transmită extrem de rapid resurse axei care are o aderență mai bună. L-am probat și pe zăpadă, iar cine crede că e „no fun” se înșeală amarnic. E plăcut, ba chiar îți permite un control infinit mai bun. Asta pentru că xDrive a fost educat să transmită în condiții normale mai multă putere punții spate. Când începi să intri în supravirare, sistemul de tracțiune integrală are grijă să trimită suficiente resurse punții față, astfel încât să reintri pe traiectoria ideală.

Dezactivarea sistemelor de siguranță transformă Seria 4 Gran Coupe într-o mașină care nu se teme să se exteriorizeze, așa că mare atenție.

Direcția are o precizie bună, dar este perfectibilă. Selectarea modului de rulare Sport+ îți oferă acea comunicare de care ai nevoie înainte de abordarea unui viraj. Cât privește utilizarea ei în regim urban, ea pare acum ceva mai ușoară.

Vizibilitate

Vorbim despre un coupe cu patru portiere, ceea ce înseamnă că luneta are o înclinare mare. Este valabil și în cazul lui Seria 4 Gran Coupe, care nu oferă o suprafață vitrată posterioară excelentă. Montanții spate sunt și ei mari, iar cei față ar putea incomoda în virajele strânse. Din fericire, există cameră video pentru mersul în marșarier.

Tehnologie

Faceliftul i-a adus lui Seria 4 Gran Coupe mai multă tehnologie. O să regăsești un afișaj digital în spatele volanului, cu o grafică bună și cu informații ușor de lecturat. Funcționalitatea instrumentelor este dublată și de un sistem Head-Up Display color, cu care modelele BMW au devenit celebre.

În centrul planșei de bord apare un nou sistem multimedia, proiectat pe un ecran generos, care acum este și tactil. Meniul a fost simplificat și este acum mai ușor de personalizat. Conexiunea cu telefonul mobil se realizează rapid prin Bluetooth, dar despre Apple CarPlay și Android Auto încă așteptăm vești pentru România.

Vă spuneam la capitolul „Interior” că există și o zonă de încărcare prin inducție, ascunsă în cotieră. Aceasta are însă o capacitate de încărcare ceva mai lentă. Având în vedere că m-am folosit de Seria 4 Gran Coupe pe timp de iarnă, am apreciat din plin volanul și scaunele încălzite. N-au lipsit luminile adaptive de tip LED și senzorii de parcare.

Design

Faceliftul nu a schimbat foarte multe la Seria 4 Gran Coupe și nici nu l-a diferențiat mai bine de Seria 3. Din fericire, au apărut niște culori de caroserie noi, ceva mai „turbate”, care atrag atenția publicului. Este și cazul acestui albastru Snapper Rocks, pe care unii l-au iubit, iar alții l-au detestat. Cert este că a atras atenția tuturor.

A venit la pachet cu un set de jante de aliaj, cu o dimensiune de 19 inch, bicolore Gri Orbit, semnate de divizia M. Profilul îți sugerează mai bine că ai în față un Seria 4 Gran Coupe, mai ales că păstrează numele pe ultimul rând de geamuri laterale. Posteriorul este dominat de blocuri optice cu iluminare LED, atrăgătoare pe timp de noapte.

Una peste alta, chiar dacă nu este un model separat foarte bine de Seria 3, Seria 4 Gran Coupe are câteva elemente de design care s-ar putea să le facă cu ochiul clienților mai tineri.

Nu ne-a placut

  • Confortul scaunelor
  • Anumite materiale de la interior
  • Prețul piperat
Date tehnice - BMW Seria 4 Gran Coupe facelift 2.0 Benzina Turbo (430i) 252CP 4x4 Aut8
Combustibil
Benzina
Nr. usi
5
Motor tip / cilindri
Linie
Nr. locuri
5
Cilindree cmc
1998
Lungime mm
4640
Putere maxima CP (rpm)
252 (5200)
Latime mm
1825
Cuplu maxim Nm (rpm)
350 (1450)
Inaltime mm
1389
Viteza maxima km/h
250
Greutate kg
1690
Acceleratie 0-100 km/h s
5.9
Ampatament mm
2810
Tractiune
integrala
Volum rezervor litri
60
Cutie viteze
A
Volum portbagaj litri
480
Vezi versiuni si preturi Mai multe detalii despre BMW Seria 4 Gran Coupe facelift

Ultimele teste


  • Simfonie pentru suflet

  • Alianță neașteptată

  • Îndrăzneț

  • Suflet iberic

Comentarii (9)

  • Probabil cel mai frumos BMW (și sigur cel mai practic - v. hayon) pentru bavarezofilii *normalos*. Deși categorisirile devin relative cînd aflăm din text prețul modelului TESTAT (65.600 € și nu 48.600, cît apare-n caseta de sus.)

    Nu l-am condus, da-l cred pe Bogdan că-i cu ceva peste Seria 3 la ținuta de drum -- și probabil peste A5 Quattro (cam subvirator la limită după mine.)
    (n.b.: Bravos pt descrierea nuanțată a reacțiilor sistemului X-Drive, chiar dacă-i realmente utilă doar pentru cei care dorm în curte fiindcă-i dau banii afară din casă. :-))

    În rest, rămâne cum am stabilit :-) cu diferențele babane dintre consumul real și cel oficial, fie și după noul standard WLTP.
    27 2
  • Andrei
    Una dintre putinele integrale care te lasa sa te joci in ronduri si iti poate pune un zambet pe fata, masina poate fi provocata sa supravireze in Sport + si/sau DSC off. Dar trebuie sa te infigi bine in acceleratie pentru asa ceva. Unul dintre cele mai frumoase modele de la BMW, ceea ce ma dezamageste este insa greutatea mare a masinii, mai ales daca e Diesel si xDrive, ultimele doua sunt total inutile pe masina asta. Politica de preturi la noi e sa ai discount mai mare la xDrive, ceea ce anuleaza diferenta initiala de pret si toti se inghesuie sa ia varianta cu tractiune integrala, ce aduce cu sine consum mai mare, greutate si inertie mai mari si ''castrarea'' spiritului masinii. In clasa asta e cea mai buna la condus, fara discutie, dar e deja model vechi si e foarte scumpa.
    14 5
  • Imi pare incredibil cuplul ala de la 1400 rpm . Asta ce supraalimentare are , e twin/bi/"nspe turbo sau de care dracu de scoate tot cuplul asa instant ?
    7 1
  • aceeasi Marie cu alta palarie :)...si consum de 14% in oras:)
    13 2
  • Ciprian
    Ce pacaleala de display are
    4 10
  • M-au distrat intotdeauna ramele acelea groase la display si la Bmw si la Mercedes in cazul in care nu iti cumperi varianta de top. Cumva sa iti aminteasca tot timpul ca te-ai zgarcit si ca puteai da si tu 1000 Euro in plus si aveai un ecran cum trebuie :-)

    Mi-a placut tot timpul seria 4 dar acum cu aparitia noului 3 masina va fi total depasita in materie de design in cateva luni, mai ales la interior unde seria 3/4 a ramas mult in urma concurentei.
    5 7
  • @Kirotractor
    "Bravos pt descrierea nuanțată a reacțiilor sistemului X-Drive, chiar dacă-i realmente utilă doar pentru cei care dorm în curte fiindcă-i dau banii afară din casă."
    Insa ceea ce uita unii este ca, una-i sa traga 2 roti si alta-i sa traga 4 roti. Pe linie dreapta (unde majoritatea oamenilor depasesc) o masina cu tractiune integrala va fi mult mai rapida decat o masina cu tractiune doar pe o singura punte (evident daca au si puteri asemanatoare). Iar si de pe loc o masina cu tractiune integrala pleaca mult mai bine decat una cu tractiune neintegrala.
    Sistemul de tractiune integrala nu-s are rostul doar iarna pe zapada.
    8 10
  • @VJ - for the sake of clarity: Respectiva descriere e inutilă pentru pârliți ca mine. :-) Care nu-și permit nici măcar Serii 4 second-hand.

    ...Și nu fiindcă sistemul xDrive ar fi inutil.
    De fapt nici versiunile diesel nu-s inutile - aici nu subscriu la opinia lui @Andrei (altfel c-un bun comentariu), dar tema *Moare sau nu dieselul?* e mai vastă și nu-și are locul aici/acum.
    Un argument pro-diesel totuși:
    https://www.alvolante.it/prova/bmw-serie-4-gran-coupe-420d
    14 4
  • De ce doar 4.3 stele? Pt consumul de 3.0 la motor de 2.0?
    Downsizig-ul nu ajuta deloc ecologia, chiar daca pui motor mai mic pe o caroserie mare nu vei obtine un consum prieten cu ecologia, dovada cifrele la modelul in discutie, am un consum asemanator pe 3.6, binenteles daca nu ma comport ca un nesimtit cu el
    5 1

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru