Miercuri, 05.03.2025
- Comenteaza
-
Trimite pe:
Trăim în secolul vitezei, mereu pe drumuri, agitați și stresați de treburile zilnice. Tocmai de aceea, chiar și medicul recomandă să ne oprim, ori de câte ori avem ocazia, să nu mai alergăm după lucruri fără sens și, pur și simplu, să trăim clipa. Carpe diem, cum zice o vorbă veche.
Această evadare din cotidian este diferită pentru fiecare dintre noi. Unii se lasă cuceriți de lumea cărților, alții de notele muzicale. Pentru mine, și pun pariu că pentru mulți dintre voi, evadarea înseamnă un drum liber, o mașină decapotabilă și un cer senin deasupra capului. Destinația este nu este atât de importantă în acest caz.
O astfel de experiență am trăit într-un weekend de iarnă calendaristică. Mașina a fost un BMW M4 Competition Cabrio, de ultimă generație, care mi-a adus aminte câtă nevoie aveam de o astfel de evadare. A fost, dacă îmi permiți, terapie pentru suflet.
Vreme de câteva ore nu a mai contat nimic. Nici temperatura de afară, care mai avea puțin și se apropia de 0 grade Celsius, nici consumul mașinii, nimic. Și ce bine a fost!
Înainte să trecem mai departe, te invit să urmărești un video cu mașina de test. Repet, un BMW M4 Competition Cabrio, finisat într-o nuanță specială: Velvet Orchid II.
PREZENTAREA VIDEO A MAȘINII TESTATE DE NOI
BMW M4 Cabriolet facelift
- Pret de pornire 106.683 €
- Pret model testat 126.500 €
Motor / Transmisie
Modelele BMW M, în special M3 și, ulterior, M4, au făcut întotdeauna casă bună cu motorul cu șase cilindri în linie (cu câteva excepții, desigur). Deși, trebuie să recunosc, că, și în ziua de azi, oftez când mi-e dat să văd un M3 E92 cu al său V8 de 4.0 litri, aspirat natural, care se turează până la 8.300 de rotații pe minut.
Din păcate, motorul V8 a fost doar un scurt episod din istoria acestui model emblematic. După, a revenit la un motor de 3.0 litri, twin-turbo, cu șase cilindri în linie. Pe care îl păstrează și în ziua de azi, perfecționat și mai puternic ca oricând.
În prezent, vorbim despre BMW M4 Cabrio facelift (căci acest model este vedeta articolului nostru), o mașină pe care o poți comanda numai în versiunea Competition. Asta înseamnă că propulsorul oferă 530 de cai putere, la 6.250 rpm, și un cuplu maxim de 650 Nm disponibil între 2.750 și 5.750 rpm.
Cum îi livrează? Asta depinde de modul de rulare în care te afli. Pentru că vorbim despre un M veritabil, mașina îți permite să setezi, independent, sistemele relevante. Adică motorul, șasiul, direcția, frânele și sistemul de tracțiune.
Chiar și așa, modul "default" al motorului nu este Comfort, cum eram obișnuiți, ci Efficient. Această setare este ca o mică degustare a celor 530 de cai putere. Cu un mic turbo lag, la apăsarea pedalei de accelerație, te anunță că sunt acolo și sunt pregătiți pentru mai mult.
Combinația de setări, pe care ți-o recomand, pentru un condus lejer este următoarea: motorul în Sport, șasiul în Comfort, direcția în Comfort și frânele în Comfort. Și, dacă vrei să te bucuri mai mult de sunetul motorului de 3.0 litri, poți apăsa butonul care deschide clapetele sistemului de evacuare.
Deși, să fiu sincer, am fost puțin dezamăgit. Nu neaparat de sunet, dar am convingerea că s-ar putea mai bine.
În modul Sport, motorul începe să devină mai vioi, iar reprizele de accelerație să fie mai violente. Dacă îți permit condițiile, modul Sport Plus descătușează cei 530 CP și îți arată ce înseamnă un model M.
Modurile Sport și Sport Plus reduc puțin fenomenul de turbo lag, dar el este încă prezent. Nu trebuie să o iei ca pe un lucru rău ci să te gândești că mașina îți dă timp să te răzgândești, sau te pregătește pentru ce urmează.
Ca să nu pierzi timpul de fiecare dată cu aceste setări, pe volan ai două butoane: M1 și M2. Sunt roșii, așa că nu ai cum să le ratezi. Ele permit selectarea rapidă a unui pachet de setări. M1 poate însemna combinația de setări pe care ți-am descris-o eu mai sus, iar M2 poate însemna "all in". Adică toate sistemele în Sport Plus sau Sport.
În această configurație, livrarea celor 530 CP este de-a dreptul violentă. Nu încurajez un condus iresponsabil, tocmai de aceea îți recomand să o utilizezi doar pe circuit. Mai ales că sistemul de control al tracțiunii este dezactivat.
Transmisia automată cu 8 rapoarte are contribuția ei, și nu mică. Schimbările treptelor sunt rapide și foarte precise. În plus, de pe selector poți alege cât de violente să fie aceste schimbări (ai de ales din 3 trepte, să le spun așa).
În cazul modelelor M, modul Sport al cutiei de viteze înseamnă, de fapt, trecerea ei în modul de schimbare "manual", caz în care vei utiliza padelele din spatele volanului. Sau selectorul în sine (sus/jos).
Noul M4 Competition Cabrio poate fi comandat numai alături de o tracțiune integrală xDrive. De fapt, este sistemul care a debutat odată cu generația trecută M5, adică o tehnologie care permite să pui mașina și în modul 2WD.
În rest, ai modurile 4WD și 4WD Sport. Acesta din urmă trimite mai multă putere către puntea spate, dar păstrează un anumit procentaj și pentru puntea față.
Pentru siguranță maximă, modurile 2WD și 4WD Sport ar trebui utilizate numai pe circuit.
Consum
În cazul unei mașini de genul acesta, consumul este relativ. Pe hârtie, M4 Competition Cabrio facelift are un consum declarat de 10.3 litri/100 de km.
În realitate, lucrurile stau "puțin" diferit. De ce spun asta? Pentru că, în oraș, bordul mi-a indicat un consum cuprins între 15 și 17.5 litri/100 de km.
Lucrurile s-au mai îmbunătățit pe autostradă, unde consumul a fost de 9.8 litri/100 de km. Pe drumurile naționale, valoarea indicată a fost de 10.6 litri/100 de km.
Pentru că Audi nu mai oferă de ceva vreme modelul RS5 Cabrio, rivalul lui M4 Cabrio rămâne Mercedes-AMG CLE 53 4Matic+ Cabriolet. Decapotabila producătorului din Stuttgart vine echipată cu un motor turbo de 3.0 litri, mild-hybrid, care oferă 449 CP.
Consumul declarat de germani este de 9.3 litri/100 de km.
Performanţe
Întotdeauna, modelele Cabrio sunt mai grele decât cele Coupe. Kilogramele în plus vin, printre altele, de la ranforsările suplimentare ale șasiului, dar și de la mecanismul de decapotare.
Concret, noul M4 Competition Coupe xDrive facelift are o masă proprie de 1.850 de kilograme, iar M4 Competition Cabrio xDrive facelift cântărește la gol 2.000 de kilograme.
Cele 150 de kilograme în plus își spun cuvântul atunci când vorbim despre performanțe. De pildă, versiunea Coupe atinge 100 de km/h în 3.5 secunde, iar versiunea Cabrio în 3.7 secunde. Viteza maximă este identică în cazul ambelor: 250 km/h.
Pentru că oferă cu 130 CP mai puțin, Mercedes-AMG CLE 53 realizează sprintul de la 0 la 100 de km/h în 4.4 secunde.
Interior
Chiar dacă a primit un facelift, care a revizuit puțin și habitaclul, BMW M4 își arată vârsta atunci când vine vorba despre interior. Mai ales dacă arunci o privire peste ce au făcut rivalii de la Mercedes-Benz cu interiorul modelului CLE.
Unii preferă habitaclul mai conservator al lui M4, în timp ce alții apreciază mai mult interiorul propus de CLE, cu multe suprafețe tactile și zone acoperite cu negru lucios. Până la urmă, gusturile nu se discută.
Acestea fiind spuse, pe M4 facelift mai primești câteva butoane fizice, inclusiv pe volan, ceea nu este tocmai un lucru rău. În ceea ce privește ansamblul curbat care integrează cele două ecrane, despre care voi vorbi mai încolo, pot spune că putea fi integrat mai bine în bord.
Dacă ne referim la materialele regăsite în habitaclu, acestea sunt diverse și destul de calitative. De pildă, în partea superioară a bordului avem un material moale, denumit Sensatec, pe portiere (în partea mediană) ai piele, iar pe bord, volan și pe tunelul central, mașina testată de noi a avut ornamente din fibră de carbon.
Regăsești și plastic tare (nu foarte deranjant la atingere), de exemplu în partea de jos a portierelor, dar și în zona torpedoului. Plasticul tare este mult mai prezent în spate, dar acest lucru a ajuns să nu mai fie atât de neobișnuit (din păcate), chiar și în cazul unei mașini scumpe.
Scaunele sport sunt standard, oferă un suport lateral bun, și pot spune că sunt destul de confortabile la drum lung. Ele sunt îmbrăcate, încă din standard, în piele Merino în diverse culori. Opțional poți bifa și scaunele scoică M Carbon care, deși arată mai bine, poate nu sunt atât de confortabile. Spun "poate" pentru că nu am avut ocazia să le încercăm.
La nivelul portierelor și la nivelul bordului regăsim câteva zone iluminate, puține în comparație cu Mercedes-Benz CLE.
Plafonul retractabil din material textil este, desigur, piesa de rezistență a unui M4 Cabrio. El poate fi acționat chiar și în mers, astfel că nu trebuie să oprești pentru a capota mașina dacă, să zicem, vremea decide să devină dintr-o dată capricioasă.
Tot din fericire, deflectorul de vânt este standard. Cu el montat, locurile din spate devin inaccesibile și se transformă într-un spațiu de depozitare suplimentar. Dar, partea bună este că poți merge decapotat chiar și la viteze de autostradă. Nici temperatura de afară nu te va deranja prea mult. Pe încercate.
Volanul are funcție de încălzire, la fel și scaunele. În plus, poți bifa și încălzirea la nivelul gâtului. Setezi sistemul de climatizare pe temperatură înaltă și îți vezi, liniștit, de drum. Așadar, decapotabilele nu sunt utile doar vara.
Înainte să trec mai departe, trebuie să punctez faptul că habitaclul decapotabilei germane este surprinzător de bine antifonat.
Dacă tot am pomenit de spații de depozitare, buzunarele portierelor sunt destul de generoase și au spații dedicate unde poți depozita sticle de 0.5 litri (chiar și de un litru). Cotiera centrală este și ea decentă.
Pe locurile din spate pot sta doi pasageri, iar spațiul este decent, aș putea spune. Nu încap 3 pasageri, pentru că pe locul din mijloc ai două suporturi pentru pahare. Și pasagerii din spate au buzunare de depozitare.
Atunci când îți cumperi o mașină decapotabilă, ești conștient din start că portbagajul nu va fi foarte generos. BMW M4 Cabrio oferă 385 de litri pentru bagaje, cu 55 de litri mai puțin decât versiunea Coupe.
Nici Mercedes-AMG CLE Cabriolet nu este foarte departe. Modelul din Stuttgart promite un portbagaj de 375 de litri.
Preţ de achiziţie
Dacă vrei, în momentul acesta, să îți cumperi un BMW M4 Competition xDrive Convertible, trebuie să scoți din buzunare cel puțin 107.042 euro cu TVA inclus.
Pe lângă dotările standard, care nu sunt puține, mașina testată de noi a avut și câteva dotări opționale. Cea mai scumpă a fost nuanța exterioară Velvet Orchid Individual, care a costat 5.023 de euro.
Urmează apoi pachetul exterior M cu elemente din fibră de carbon (4.254 euro), pachetul Innovation (3.075 euro) care include sistemul de acces Confort, farurile adaptive LED și tehnologia Driving Assistant, volanul încălzit, frânele M cu o serie de componente compozite, tapițeria din piele Merino în combinația Negru/Silverstone, ornamentele interioare din carbon și jantele forjate de 19 inch pe față și 20 inch pe spate.
La final, când tragi linie, obții un preț de 126.500 de euro, cu TVA inclus.
Din punct de vedere al prețului de pornire, Mercedes-AMG CLE 53 Cabriolet este mai accesibil, având în vedere că pornește de la 98.310 euro cu TVA.
Siguranţă
Actuala generație BMW Seria 4 a debutat în urmă cu ceva ani, iar în 2019 a fost testată de Euro NCAP. Belgienii i-au acordat punctajul maxim de 5 stele la testele de impact.
Protecția pasagerilor adulți a fost notată cu 96%, protecția pasagerilor copii a obținut 80%, protecția pietonilor și bicicliștilor a primit 93%, iar sistemele de siguranță oferite în standard au primit 72%.
Ţinută de drum
BMW M4 Competition Cabrio facelift te surprinde cu cât este de docil, atunci când toate sistemele sunt în modul Comfort/Efficient. Atât în oraș, în trafic bară la bară, cât și la drum lung.
Direcția este precisă, chiar și în modul Comfort. În modul de rulare Sport, volanul opune ceva mai multă rezistență, mai ales la viteze mari, astfel că știi cu o mai mare exactitate ce fac roțile din față.
Că tot veni vorba, la viteză și pe viraje, mașina este foarte stabilă, dar în acest ultim scenariu contează și cât de mult vrei tu să forțezi nota. Nu uita, chiar dacă are o tracțiune integrală, puntea spate preia mare parte din putere, astfel că, dacă întinzi prea mult coarda (sau dacă nu ai anvelopele potrivite), vei avea un comportament supravirator.
Fiind un model decapotabil, M4 Cabrio nu are echilibrul unui Coupe, dar nu este departe.
În modurile Comfort și Sport, suspensia este decentă din punct de vedere al rigidității și nu simți prea tare denivelările din asfalt. Acum, vorbim despre o mașină de performanță, astfel că nu poate oferi confortul unui Seria 3 sau Seria 5. Modul Sport Plus este prea rigid pentru drumurile patriei.
Vizibilitate
Oglinzile exterioare, cu formele specifice diviziei M, au dimensiunile potrivite și integrează și un asistent pentru unghiul mort. Cu plafonul ridicat, vizibilitatea pe diagonală este afectată, dar nici nu ar avea cum să fie altfel.
Prin lunetă vezi tot ce te interesează în spate. Aș putea spune că suprafața vitrată este puțin mai mare decât în cazul lui CLE Cabrio.
Pentru siguranță maximă, mai ales atunci când manevrezi mașina prin parcări, ai un sistem de camere video cu vedere la 360 de grade. Calitatea imaginii este bună, chiar și în condiții de lumină slabă.
Tehnologie
Spuneam puțin mai sus că habitaclul noului M4 Competition Cabrio își arată vârsta, dar nu și din punct de vedere al tehnologiei. Facelift-ul primit anul trecut a adus, printre altele, ansamblul curbat care integrează atât instrumentarul de bord digital cât și ecranul central al sistemului multimeda.
Dacă primul are o diagonală de 12.3 inch, cel de-al doilea măsoară 14.9 inch.
Pentru că este un model M, grafica ceasurilor de bord nu este atât de configurabilă ca în cazul celorlalte modele non-M de ultimă generație. Dar, sistemul îți afișează toate informațiile necesare și, în plus, ai la dispoziție și un Head-up Display mare.
Mai departe, din ecranul central accesezi majoritatea funcțiilor mașinii. Din fericire, pictogramele sunt grupate în ordine alfabetică, astfel că nu sunt foarte greu de găsit atunci când stai pe loc. În mers, e puțin dificil, dar din fericire ai un asistent vocal care a fost îmbunătățit de-a lungul timpului.
Și, așa cum spuneam, pentru că este un model lansat în urmă cu ceva ani, încă mai ai unele butoane fizice.
Conexiunea Apple Carplay și Android Auto este fără fir, iar partea bună este că navigația va fi afișată pe toată diagonala de 14.9 inch. Ai și câteva porturi USB, în caz că vrei să conectezi telefonul prin fir, sau vrei să încarci mai multe dispozitive deodată.
Nu lipsește, desigur, zona de încărcare prin inducție. Cu mențiunea că nu are funcție de răcire, ceea ce înseamnă că dispozitivul tău se va supraîncălzi dacă îl lași prea mult.
Design
Departamentul estetic a suferit câteva modificări odată cu facelift-ul primit la începutul anului trecut. În primul rând, farurile au o semnătură luminoasă nouă, iar opțional pot fi bifate și farurile LED Matrix cu elemente albastre.
Mașina testată de noi nu a avut acest lucru, dar BMW oferă o grafică de design pentru capotă și hayon, realizată printr-un proces special de vopsire. Așadar, nu sunt aplicate benzi autocolante.
Gama de jante a fost și ea revizuită, fiind incluse și jante confecționate dintr-un aliaj forjat. Pe față au diametrul de 19 inch, iar pe spate de 20 de inch.
Vorbeam despre nuanța exterioară Velvet Orchid II, o opțiune care costă puțin peste 5.000 de euro. Dacă nu vrei să plătești suma asta, deși merită fiecare cent, ai la dispoziție alte nuanțe: 9 metalizate (inclusiv Verde Isle of Man), două culori uni oferite gratis (Alb Alpine și Galben Sao Paolo), dar și două nuanțe Individual care costă 4.090 de euro fiecare.
Acestea din urmă sunt Alb Frozen Brilliant și Albastru Frozen Portimao. Ele au un finisaj satinat.
În ceea ce privește stopurile, acestea pot fi comandate și în varianta OLED.
Ne-a placut
- Performanțele motorului
- Ținuta de drum
Nu ne-a placut
- Interior învechit
Ştiri despre BMW
-
Constructorul german de automobile a pubicat o serie de imagini, dar și informații, despre noul concept Vision Driving Experience. Acesta anticipează viitorul i3 Neue Klasse și, implicit, viitorul M3 electric. (Luni, 17 Februarie)
-
BMW Group România a încheiat anul 2024 cu performanțe record. Pentru prima oară, a fost depășit pragul de 6.000 de autovehicule înmatriculate la noi în țară, iar BMW rămâne lider în segmentul premium. (Joi, 30 Ianuarie)
-
Începând cu luna ianuarie 2025, toate modelele BMW diesel, produse în Germania, vor fi alimentate inițial cu HVO 100. Cu alte cuvinte, este vorba despre ulei vegetal hidrotratat. (Marti, 17 Decembrie 2024)
-
Uzina BMW din Regensburg a produs, în 2024, 100.000 de electrice. Mașina aniversară este un iX1 finisat în nuanța exterioară Albastru Bay Lagoon. (Luni, 16 Decembrie 2024)
-
Germanii de la Manhart au dezvoltat un nou pachet de tuning pentru BMW XM. Denumit MHXM 900 II, acesta crește puterea SUV-ului din Munchen la 900 de cai putere și 1.200 Nm cuplu. (Sambata, 14 Decembrie 2024)
la ce folosesc stopurile oled?
si cate animale prajeste pe ora pe grill? :)