Luni, 05.06.2023
- Comenteaza
- Trimite pe:
Dezvolți așa o ușoară senzație de mâncărime a pielii atunci când nu ești lăsat să-ți faci meseria. Te duci la primele teste internaționale cu ”noul” BMW Seria 3, adică faceliftul primit de a șaptea generație, și vrei și tu să pari competent. Adică, la masa de prânz, să stai și tu cu ochelarii pe vârful nasului, să-ți privești ușor superior interlocutorii, eventual pe deasupra ramelor, și să le adresezi întrebări incomode vizavi de noul produs. Toate astea, evident, cu un carnețel în față, în care să arunci discret câte o privire, să-l lași pe cel din față să creadă că abia ai început tiradele.
Specialiștii erau în fața mea, aveam și carnețelul, ochelarii i-am dat cu ușor năduf peste cap. Însă, eu aveam o ușoară față tâmpă, pe care se vedea clar că-mi scotocesc cămăruțele cu neuroni pentru a găsi ceva inteligent de formulat.
Într-un final le-am zis că BMW ar trebui să deschidă niște seminare dedicate celorlalți constructori, în care să predea cum se ”împerechează” un motor cu o cutie de viteze. Vouă, pentru că ne cunoaștem, vă zic că acest M340i este un produs extrem de enervant... pentru restul constructorilor care au modele în acest segment.
BMW Seria 3 facelift
3.0 M340i xDrive AT
- Pret de pornire 68.187 €
- Pret model testat 77.198 €
Motor / Transmisie
Fie că iubiți sau nu această marcă, un M340i este printre ultimele omagii aduse automobilului așa cum îl știm și de care ne-am îndrăgostit. Asta chiar dacă modelul suferă și el de puțină electrificare. Toate motorizările diesel şi propulsorul M340i dispun de sistem mild-hybrid de 48V. Doar 318i și 320i nu sunt virusate de electrificare. Există însă și polul opus, unde regăsim 320e și 330e(model disponibil și cu tracțiune integrală) care sunt plug-in hybrid și oferă până la 60 km autonomie electrică.
Dar să revenim la acest M340i care este disponibil doar în versiune cu tracțiune integrală. Un clasic 6 în linie de 3 litri, care dezvoltă 374 CP și 500 Nm. Dacă valorile par cunoscute, e pentru că nu s-au schimbat.
La o mică bârfă cu inginerii de la BMW, aceștia ne-au mărturisit că nu a fost nevoie de niciun upgrade la propulsorul termic, acesta fiind excelent calibrat încă de la debut. Probabil au auzit și ei o vorbă de pe la noi care spune că uneori „mai binele este dușmanul binelui”. Și dacă cineva plânge după mai multă putere, să aibă un moment de sinceritate în care să-și răspundă la o întrebare de genul: Știu ce să fac cu 200 CP pe un circuit?
Noutatea pentru M340i este faptul că devine un mild hybrid cu un sistem pe 48V și un motor electric de 11 CP, care poate susține motorul termic la nevoie. La bord se mai află și o baterie de 0,53 kWh, care este hrănită și hrănește acest motor electric.
M340i este oferit doar în versiune xDrive și cu unitatea automată cu 8 trepte. Cum am spus mai sus, nu prea am întâlnit în peisaj un alt model care să ofere un mariaj atât de bun între motor și cutie. Schimbările de treaptă se realizează la nivel telepatic, se întâmplă atunci când îți dorești.
Și nu aș dori să fie considerat un punct de vedere subiectiv, este o observație ușor tristă, pentru că acest gen de rafinament ar trebui să fie standard, măcar în zona premium. Sistemul xDrive este din ăla bun, care iubește și favorizează puntea spate. Înțelegeți voi ce vreau să zic și pe unde îmi „derapează imaginația”. Tot aici mai bifăm și prezența unui diferențial M pe puntea spate.
Consum
Acum, dacă îmi este permisă o mică secundă de sinceritate, nu prea înțeleg rostul acestei electrificări la M340i. Pentru că un ochi aruncat pe fișa tehnică a modelului înainte de facelift indică o masă de 1.745 kg, emisii de 172 g/km și un consum mediu declarat de 7.5 litri. Ajungând în prezent, în Germania, m-am urcat într-un M340i care cântărește la gol 1.800 kg, are emisii de 177 g/km și BMW anunță un consum mediu de 7.8 litri.
Trecând peste această mică observație și secunda personală de slăbiciune, ajung la momentul în care acest M340i xDrive poate fi și înger și demon. Într-o Germanie rurală, liniștită, cu sisteme care îți măsoară viteza la orice intrare în localitate, am obținut lejer un consum de 8.4 litri. Aici trebuie să luați în calcul și micile ruperi de ritm, sau mai precis acele sprinturi nevinovate de la 50 la 100 km/h la ieșirile din localitate.
De regulă am vrut să chinuit motorul pe intervale cât mai scurte de timp, așa că lipeam pedala de podea. Am avut parte și de o secțiune superbă, cu viraje frumos legate, pentru treapta a treia. Aici nu are sens să vă spun despre consum, m-am concentrat pe alte detalii pe care le voi explica puțin mai jos.
Ei, și acum am o misiune extrem de grea: să identific niște rivali pentru acest M340i, care este extrem de aproape de un monolog pe scenă. Probabil, cel mai apropiat rival este Mercedes-AMG C43 4Matic. Mda, poate nu este corect să nominalizăm o versiune AMG, dar atât am găsit în curtea Mercedes. Puțin mai gurmand, modelul celor de la Mercedes își dorește 8.7 litri și are emisii de 197 g/km.
Îmi voi permite aroganța de a invita la această masă și un model diesel, pentru că atât s-a putut din partea Audi. Este vorba despre Audi S4 TDI quattro. Cu cei 7.1 litri ai săi, nu pot spune că este mult mai frugal decât M340i. La capitolul emisii vorbim despre 185 g/km.
O să mă opresc la un DS 9 E-Tense 360 4x4. Hai că i-am făcut onoarea unui DS de a-l pune în aceeași propoziție cu BMW, Mercedes și Audi. Am făcut asta pentru că este un plug-in hybrid, care ar consuma 1.8 litri la 100 km rulați și are emisii de 41 g/km. Acum știm cu toții că WLTP este un ciclu care însumează un rulaj de 23,26 km pe dinamometru. Cu o baterie încărcată, e firesc să rulezi EV măcar 23 km.
Performanţe
Acesta este un M340i mai lent cu doar 0,4 secunde până la 100 km/h, decât vechea generație M3. Cu alte cuvinte sunt 4.4 secunde, o valoare impresionantă pentru un model oarecum civil. Viteza este, evident, limitată la 250 km/h.
Mercedes-AMG C43 4Matic propune o rețetă aproape identică. Vorbim de un patru cilindri în linie, de 2 litri, care dezvoltă 408 CP și 500 Nm, tracțiune integrală și o cutie automată cu 9 trepte. Plus un motoraș electric de 14 CP. Deși este ușor mai viril, are 40 kg în plus, iar până la 100 km/h este mai lent cu 0.2 secunde decât M340i.
Audi S4 TDI quattro și dieselul său V6 de 3 litri dezvoltă 341 CP și 700 Nm. Evident sistem quattro și o cutie automată clasică cu 8 trepte. Tot un mild hybri cu propulsor electric de 11 CP și 60 Nm și o baterie de 0,5 kWh capacitate utilă. 4.8 secunde sunt necesare modelului pentru a ajunge al 100 km/, iar viteză maximă este limitată la 250 km/h.
DS 9 E-Tense 360 4x4, numele zici că este secvență de ceva cromozom, se laudă cu un propulsor termic de 1.6 litri care dezvoltă 200 CP și 300 Nm, la care mai adăugăm două motoare electrice – unul de 110 CP și 320 Nm și un al doilea de 113 CP și 166 Nm. Fiind un plug-in hybrid, vorbim și de o baterie de 11.9 kWh capacitate utilă, care se poate încărca la curent alternativ de maxim 7.4 kW. Transmisie automată cu 8 trepte, iar tracțiunea integrală este ”asumată” de un propulsor electric de pe puntea spate, cel de 113 CP. Cele 1.984 kg ale acestui francez chic ajung la 100 km/h în 5.6 secunde și tot la 250 km/h se oprește.
Interior
Trebuie să mărturisesc din start că-mi va lipsi clasicul schimbător de pe tunelul median. Mda, s-a evaporat și de pe ”noua” Serie 3. În schimb, într-un gest de mărinimie și oarecum de revenire în simțiri, BMW a decis ca Seria 3, indiferent de motorizare, să primească standard padele pentru schimbarea manuală a vitezelor. Pentru că, da, Seria 3 nu mai este disponibilă cu o cutie manuală.
Vorbim despre un cockpit relativ nou, asta chiar dacă acesta este un facelift pentru jumătatea carierei, adică un motiv să mai introduci niște tapițerii diferite. Standard, fiecare Seria 3 va primi ecranul curbat orientat către șofer, ecran compus dintr-un instrumentar de 12,3 inch (31,24 cm) în spatele volanului şi un display central cu o diagonală a ecranului de 14.9 inch (37,85 cm).
Maneta selectorului de viteze pentru transmisia Steptronic cu opt trepte are un nou design. Este poziționată în panoul de control de pe consola centrală, împreună cu butonul Start/Stop, controlerul iDrive, butoanele Driving Experience Control, frâna de parcare şi alte funcţii ale automobilului. Slavă Domnului că nu a dispărut și controlerul iDrive, ca la alte modele, altfel șocul ar fi fost ceva mai mare. Ergonomic, chiar dacă au dispărut niște lucruri din jurul șoferului, este încă un loc familiar, comenzile sunt acolo unde le știai, sistemul de operare BMW 8 vine cu o interfață grafică pentru tabloul de bord cu informații grupate în zonele pe care le știai. Deci, la capitolul ergonomie, nu prea pot aduce reproșuri.
O poziție la volan ceva mai înaltă, sau cel puțin așa am rămas eu cu impresia. Se prea poate ca performanțele mașinii să-mi fi indus nevoia unui post de pilotaj și nu de condus. Bancheta spate oferă un spațiu, să-i zicem corect. Cel puțin la nivelul picioarelor ar fi acceptat oricând un plus de centimetri. Un portbagaj suficient pentru nevoile unei familii cu ai săi 480 litri. Ce pot să vă mai spun este că apreciez sobrietatea interiorului, care, acompaniat de o finisare și materiale fără reproș, îți induce acel aer de eleganță clasică, atemporală.
Aruncând o privire la concurență, descoperim un portbagaj de 510 litri la DS 9, de 420 litri la Audi S4 și 455 litri la C43. Cu alte cuvinte, în această zonă fii și tu atent când îți faci bagajele pentru concediu. Ai spațiu, dar nu cât să emigrezi pe plajă sau pârtie cu două șifoniere.
Preţ de achiziţie
Cel mai ieftin Seria 3 este un 318i, care are un preț de pornire de 41.591 euro cu TVA inclus. Cum un 318i nu prea are nimic în comun cu un M340i, să menționez și cei 68.187 euro cât dorește BMW pe acest model în configurația de bază.
O vopsea puțin altfel pornește de la 994 euro, ajunge la 2.050 euro pentru o nuanță metalizată de la BMW individual, iar un Frozen BMW Individual costă 3.434 euro. Standard primești jante de 18 inch, iar dacă vrei 19 inch, atunci să mai pregătești în jur de 2.000 euro. O tapițerie din piele sintetică costă 154 euro, una de piele veritabilă costă 1.486 euro, iar dacă vrei semnătura BMW Individual pe tapițerie pregătește 4.459 euro. Versiunea testată avea ornamente interioare Carbon Fibre: alți 564 euro.
Un Mercedes-AMG C43 4matic are un preț de pornire de 80.500 euro cu TVA inclus, iar de aici fiecare adaugă ce crede de cuviință. Un Audi S4 TDI quattro este evaluat la... puțină răbdare să-mi revin... 100.637 euro. Așa spune configuratorul Audi România, așa mint și eu.
Pentru liniștea mea sufletească, mi-am imaginat că aș fi un cetățean german și am dat o fugă pe site-ul din realitatea mea paralelă, iar acolo am găsit modelul la prețul de 69.500 euro. Am avut eu așa o intuiție în tinerețe că de aici se va da ora exactă, de aceea nu am plecat. Inflație, inflație, dar totuși!!! Iar DS 9 costă 81.300 euro.
Siguranţă
BMW Seria 3 a fost testat de Euro NCAP în 2019, iar cu această ocazie a fost premiat cu 5 stele. O disecție a acestor stele arată astfel: protecție adulți – 97%, protecție copii – 87%, protecție pietoni – 87%, sisteme de asistență – 76%.
În cazul lui Mercedes-Benz Clasa C, noua generație a fost testată anul acesta. A primit 5 stele, iar distribuția rezultatelor arată astfel: protecție adulți – 93%, protecție copii – 89%, protecție pietoni – 80%, sisteme de asistență – 82%.
A cincea generație A4 a fost lansată în 2015, an în care a și fost testată de Euro NCAP. Protecție de 5 stele, adică: protecție adulți – 89%, protecție copii – 87%, protecție pietoni – 75%, sisteme de asistență – 75%.
Modelul francez nu a fost remodelat în laboratoarele Euro NCAP, dar am putea arunca o privire pe rezultatele lui Peugeot 508: protecție adulți – 96%, protecție copii – 86%, protecție pietoni – 71%, sisteme de asistență – 79%.
Ţinută de drum
Un M340i xDrive este puțin altfel decât un Seria 3 normal. Pare puțină bizară afirmația, în condițiile în care vorbim doar despre o motorizare mai virilă. Ei bine, la nivelul șasiului, avem pe ambele punți brațe ale suspensiei optimizate, atât din punct de vedere al masei, cât și al rigidității. Ecartamentul diferă, raportat la un Seria 3 cu motorizare inferioară și, în mod interesant, acesta este mai mic. Dacă un 318d are un ecartament față de 1589 mm, la M340i acesta este de 1583 mm, iar cel spate este de 1604 mm la 318d vs. 1567 mm la M340i. Și alinierea roților diferă. Garda la sol este de 130 mm, în timp ce la restul gamei este de 135-136 mm.
Suspensia dispune de amortizoare controlate electronic, care pot varia, independent, rigiditatea atât pe compresie cât și pe detentă. Cum acest prim contact cu noua Seria 3 a inclus și degustarea unui 320d, am avut un evident reper pentru a sesiza plusurile acestui M340i. În primul rând, controlul mișcărilor caroseriei este net superior, pentru că dispare acea mică senzație de plutire.
Feedback-ul de la trenul de rulare este mult mai bun, îți oferă mult mai multă încredere în cazul unui condus sportiv. Problema cu acest M340i este că îți garantează pe alocuri chiar prea multă încredere și poți ajunge la viteze ușor indecente.
Direcția este asistată electric, este precisă, dar îi lipsește un procent de feedback. Iar în cazul navigării prin modurile de rulare, singura diferență este faptul că variază asistarea. Totuși, M340i este mult mai dezinvolt când vine vorba de schimbarea direcției, chiar dacă acest lucru îl realizezi pe frânare sau accelerare. O mașină neutră, cu o firească tendință de subvirare la limită. Dar îmbărbătat de încrederea dată de mașină, am descoperit și ludicul spatelui, pe vreo 2-3 viraje mai strânse.
Mașina oferă acea rigoare pe care o dorești de la un model performant, dar fără a pica în zona radicală, acolo unde dezvolți riduri gratuite pe frunte când îți ies în cale șine de tramvai. În plus, bonusul dinamic oferit de șasiu este un câștig și la nivelul siguranței. Dacă direcția ar fi fost ceva mai guralivă, mai comunicativă, aș fi lăsat de la mine un 10 curat la acest capitol.
Vizibilitate
Vizibilitate foarte bună spre înainte, nu m-am simțit ofensat nici de stâlpii față. Linia ușor sportivă a Seriei 3 este sinonimă cu o reducere a suprafeței vitrate spre spate, ceea ce reduce puțin vizibilitatea când întorci capul prin unele intersecții pentru a te asigura.
Oglinzile laterale și cea interioară sunt bine dimensionate pentru a oferi o vizibilitate corectă. Dacă mai adaug și sistemul de camere și rezoluția HD a imaginilor afișate pe ecranul central, manevrele în spații înguste sunt ca un joc pe consolă. Nu am experimentat condusul pe timp de noapte pentru a vedea cât bronz achiziționez de la cele două display-uri.
Tehnologie
Acum, dacă nici BMW nu stă bine la capitolul tehnologie, de alții ce să mai zic. Plecând de la exterior, vreau să bifez farurile LED integrale și LED adaptive, care sunt disponibile opțional (pot fi identificate ușor grație accentelor albastre). O notă personală, din câte faruri am ”degustat” la ceas de seară, cele de la BMW sunt printre cele mai bine adaptate pentru trafic, iar această afirmație se bazează pe feedback-ul primit de la colegii de trafic din sens opus – adică la câte flash-uri îmi iau dacă las farurile pe modul auto.
Pășesc la interior pentru a reaminti faptul că Seria 3 a primit sistemul de operare BMW 8. Introducem în scenă și asistentul personal Inteligent BMW care în timp va accepta tot mai multe comenzi. La o discuție informală, seara, cu oficialii BMW am fost informați că ușor, se va renunța la comenzile prin gesturi, interacțiunea cu mașina în viitor se va realiza prin voce, comenzi fizice și tactile. Funcția BMW ConnectedDrive Update permite mașinii să primească ultimile versiuni de soft și hărți pentru sistemul de navigație( sistemul de navigație este dotare standard).
Echiparea standard include avertizare de coliziune frontală cu intervenţie a frânei, care detectează prezenţa bicicliştilor, precum şi a automobilelor şi pietonilor, tempomat cu funcţie de frânare, afişarea limitei de viteză cu indicator de interzicere a depăşirii, asistare manuală pentru limitarea vitezei şi avertizarea de părăsire a benzii cu revenire pe bandă. Opţiunile includ avertizarea de schimbare a benzii, BMW Head-Up Display şi Driving Assistant Professional, care cuprinde asistentul de control al direcţiei şi al benzii şi sistemul tempomat activ cu funcţie Stop&Go, asistare automată pentru limitarea vitezei, funcţia de monitorizare a traseului şi detectarea semaforului.
Am mai găsit pe lista de sisteme: Parking Assistant Plus - cu funcţii Park View, Panorama View şi Remote 3D View – şi BMW Drive Recorder sunt disponibile ca opţiuni. Ultimul poate înregistra imagini din trafic, aproximativ 40 de secunde, în momentul producerii unei coliziuni. Astfel ai o dovadă 360 grade a vinovăției sau nu. Și deja clasica monitorizare a automobilului via aplicația My BMW.
Design
Încă un BMW în accepțiunea clasică a designului. Seria 3 este coloana vertebrală a mărcii, modelul care dă, probabil, cea mai mare consistență mărcii. Prin urmare, propuneri avangardiste la capitolul design veți găsi în altă parte. Aici, încă se merge pe conservatorism. Și nu pot spune că cei de la BMW greșesc amarnic. Dacă am acceptat cu inima larg deschisă noul i7, pe care-l găsesc fabulos la capitolul design. Mașina trebuie văzută pentru a fi înțeleasă, imaginile nu o ajută prea mult, la nivelul Seria 3 nu sunt încă pregătit să accept astfel de extravaganțe.
Farurile și grila au fost redesenate. Privit de la distanță, ”treiarul” are un parfum de Seria 5. Mașina a câștigat puțină maturitate și parcă este o idee mai sobră. Evident, este o părere personală.
Modelele BMW Performance propun o grilă BMW cu design mesh, jante M de 18 inch în standard sau, opţional, de 19 inch, ornamente trapezoidale ale sistemului de evacuare, capace M pentru oglinzile exterioare în negru lucios.
Pachetul M Sport Pro este o apariţie nouă pe lista de opţiuni. Disponibil ca o extensie a pachetului M Sport, precum şi pentru modelele BMW Performance, acest pachet include ornamentele M High-gloss Shadowline extinse, lumini M Shadowline şi un sistem de frânare M Sport cu etriere roşii.
Mă feresc să trag o concluzie ceva mai lungă pentru că aș pica într-un ”laudatio” ușor jenant. Sunt șanse ca o parte din această bună impresie să vină și dintr-un subiectivism generat de faptul că acest M340i în particular, dar Seria 3 în general, bifează destul de multe puncte pe care le doresc de la o mașină. Dacă mecanic este delicios acest M340i, este posibil ca planșa de bord să nu fie pe placul tuturor. Iar sistemul de operare BMW 8 implică o perioadă de acomodare pentru a fi fluent în navigare prin meniuri.
Ne-a placut
- Performanțe bune
- Consum redus
- Setarea suspensie
- Design peren
Nu ne-a placut
- Un plus de feedback la direcție
- Calitatea anumitor materiale
Ştiri despre BMW
-
Începând cu luna ianuarie 2025, toate modelele BMW diesel, produse în Germania, vor fi alimentate inițial cu HVO 100. Cu alte cuvinte, este vorba despre ulei vegetal hidrotratat. (Marti, 17 Decembrie)
-
Uzina BMW din Regensburg a produs, în 2024, 100.000 de electrice. Mașina aniversară este un iX1 finisat în nuanța exterioară Albastru Bay Lagoon. (Luni, 16 Decembrie)
-
Germanii de la Manhart au dezvoltat un nou pachet de tuning pentru BMW XM. Denumit MHXM 900 II, acesta crește puterea SUV-ului din Munchen la 900 de cai putere și 1.200 Nm cuplu. (Sambata, 14 Decembrie)
-
Constructorul bavarez de automobile a prezentat, pentru prima oară, un concept la noi în țară. Este vorba despre i Vision Dee. (Vineri, 27 Septembrie)
-
Constructorul german de automobile continuă parteneriatul cu Toyota pentru dezvoltarea de sisteme de propulsie cu pile de combustie pe bază de hidrogen. Primul model de serie va debuta în 2028. (Joi, 05 Septembrie)
Păcat că marca asta a devenit magnet pentru șoferi debili și e în topul statisticilor cu accidente cauzate de condus imprudent.
Ce cauta D9 in comparatie e naucitor.
Nu, pe bune acuma, chiar trebuie sa invatam copiii de mici sa fie cocalari?
Tocmai ce a fost prins un retard pe autostrada circuland cu vreo 240 km/h ca sa le arate celor 3 copii din masina cat de rapida este.
Mai oameni buni, cand o sa incetati si voi sa faceti reclama acestor arme??? Carui roman ii trebuie 250km/h in conditiile in care viteza maxima pe autostrazi este 130 km/h in toate tarile normale din UE. Singura tara "handicapata" e Germania care sustine producatorii lor si nu a impus inca limite, desi UE se chinuie sa le explice ca ceea ce fac ei PUTE.
Revenind la masina, nu mi-as lua BMW nici daca ar ramane ultima marca pe piata.