Drivetest BMW Seria 1

4.3
BMW Seria 1 zoom
de Alexandru Monenciu, Foto: Dragoș Savu
Vineri, 27.12.2024
Atipic

Încă de la debutul său, care a avut loc în urmă cu fix 20 de ani, BMW Seria 1 a fost o compactă atipică. În timp ce majoritatea producătorilor de automobile utilizau o configurație cu roți motrice față pentru acest tip de model, constructorul din Munchen a vrut să facă lucrurile în stilul propriu și a optat pentru roți motrice spate.

Ne amintim cu toții imaginile și clipurile în care proprietarii de Seria 1 montau lanțurile de zăpadă pe roțile greșite.

Configurația cu roți motrice spate a fost păstrată și pentru a doua generație. În 2012, BMW oferea pentru Seria 1 și opțiunea unei tracțiuni integrale. Totul avea să se schimbe în 2019, odată cu debutul celei de-a treia iterații Seria 1, atunci când modelul german a trecut la o platformă cu roți motrice față. Tracțiunea integrală a fost păstrată ca opțiune.

În vara acestui an, BMW Seria 1 a fost revitalizat, dar arhitectura a rămas neschimbată. Tocmai de aceea, ar fi greșit să ne referim la acest model ca fiind o nouă generație, dar nici nu îl putem privi doar ca pe un alt facelift. Pentru că îmbunătățirile primite sunt majore.

Noi am condus noul Seria 1 chiar în versiunea de top M135 xDrive, iar în rândurile următoare îți spunem cum se simte de la volan cel mai nou hot-hatch BMW. Ți-am pregătit, desigur, și un video.

PREZENTAREA VIDEO A NOULUI BMW M135

BMW Seria 1

  • Pret de pornire 53.372 €
  • Pret model testat 66.432 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Primul lucru pe care îl observi este că denumirea versiunilor pe benzină nu mai conține litera "i". Așadar, nu mai există M135i xDrive. Explicația este simplă: de acum încolo, BMW utilizează litera "i" doar pentru modelele cu zero emisii.

Sub capota celui mai puternic Seria 1 regăsim un motor de 2.0 litri, pe benzină, cu 4 cilindri. Unitatea termică este asistată de un sistem mild-hybrid la 48V care acum este integrat în transmisia automată cu 7 rapoarte.

În total, BMW M135 xDrive oferă 300 de cai putere și 400 Nm cuplu. Așadar, sistemul de propulsie oferă cu 6 CP mai puțin decât înainte, din cauza emisiilor, desigur, dar, chiar și așa, este suficient pentru un hot-hatch.

Chiar și în modul de rulare standard, puterea este livrată mai mult decât decent. Desigur, are și sistemul mild-hybrid un cuvânt de spus aici.

El intervine la pornirea de pe loc, atunci când rulezi cu viteză constantă și intervine așa numita funcție de "coasting", la accelerații puternice sau la decelerare. Mai are, însă, o funcție, care crește pentru câteva secunde puterea livrată de sistemul de propulsie.

Cum deblochezi caii putere în plus? Foarte simplu. Tragi de padela din stânga volanului pentru 3 secunde și astfel activezi funcția Boost. Altfel spus, pentru 10 secunde, totul trece în modul Sport și poți efectua depășiri cu mai multă lejeritate. Sau poți ieși mai rapid din virajele lente.

Tot acum, prin boxele sistemului audio va fi injectat un sunet artificial de motor. Asta pentru că, deși este echipat cu 4 terminații reale pentru sistemul de evacuare, BMW M135 xDrive nu "cântă" așa cum te-ai aștepta să o facă. Sau cum ar putea să o facă.

Am apreciat, însă, diferitele sunete care se aud de sub capotă (inclusiv atunci când descarcă turbina) care m-au trimis puțin cu gândul la celebrul joc Need For Speed din tinerețe.

Transmisia Steptronic cu 7 rapoarte (vechiul model avea 8 trepte) trece rapid și lin prin toate treptele de viteză, pentru un consum de combustibil cât mai redus. Uneori chiar prea rapid și ai impresia că motorul este subturat, mai ales când circuli în oraș.

Are și un mod Sport care menține mai mult treapta de viteză. De preferat ar fi să utilizezi această funcție la drum lung, sau pe circuit, pentru că în oraș va menține motorul mult prea turat. La o adică, poți trece cutia de viteze în modul "manual" și te ajuți de padelele montate în spatele volanului.

renovatio e-charge
Pentru a facilita transportul pe distanțe lungi cu mașina electrică, Renovatio e-Charge oferă acoperire la nivel național a principalelor rute de transport. Mai mult, stațiile Renovatio fac parte din coridorul trans-european, zona sud-estică.

Consum

Pentru această motorizare, germanii declară un consum mediu de 7.6 litri/100 de km.

Bucureștiul este, pe zi ce trece, tot mai aglomerat, iar acest lucru s-a văzut și în consumul mașinii. În cei aproape 100 de kilometri parcurși în mediul urban, consumul s-a plimbat între 13 și 15.7 litri/100 de km.

Atunci când am ieșit în extraurban, pe autostradă și porțiuni de drum național, consumul indicat de bord a fost de 7.8 litri/100 de km. Un calcul simplu ne arată că nu ne-am prea apropiat de consumul mediu declarat de BMW.

Ce rivali are noul M135 xDrive? În primul rând Audi S3 quattro, cu ai săi 333 de cai putere și un consum de 8.5 litri/100 de km. Apoi, Mercedes-AMG A 35 4Matic (306 CP și 8.3 litri/100 de km consum) și Cupra Leon VZ.

Hot hatch-ul spaniol oferă 300 de cai putere și are un consum declarat de 7.6 litri/100 de km.

Performanţe

Având o masă proprie de 1.625 de kilograme, BMW M135 xDrive atinge 100 de km/h în 4.9 secunde, iar viteza maximă este limitată electronic la 250 km/h.

Atât Audi S3 cât și Mercedes-AMG A 35 4Matic oferă ceva mai mulți cai putere, tocmai de aceea repriza 0-100 km/h durează 4.7 secunde în cazul amândurora. Cel mai dezavantajat din punct de vedere al accelerației este Cupra Leon VZ (5.7 secunde până la 100 km/h).

Interior

Germanii au schimbat complet planul habitaclului. Acum ai mai multe linii drepte, un volan nou M, cu o inserție metalică în partea inferioară, gurile de ventilație au fost ascunse în bord, iar numărul butoanelor fizice a fost redus la minim.

De fapt, întreg tunelul central a fost schimbat și, în această configurație, nu îl mai găsești pe niciun model BMW. A dispărut celebrul buton rotativ iDrive, ceea ce înseamnă că pentru (aproape) orice funcție trebuie să îți îndrepți atenția către display-ul central al sistemului multimedia.

Vrei să modifici temperatura din habitaclu? O faci din ecranul central. Vrei să activezi alt mod de rulare? O faci din ecranul central. Iar aceste lucruri devin deranjante în timp și, să nu mai spun, îți distrag atenția de la condus. Da, există câteva scurtături, dar nu ajută foarte mult.

Pentru a interacționa cu sistemul de lumini, vechiul Seria 1 avea o serie de butoane situate în partea stângă a bordului. Și ele au dispărut, iar funcțiile respective au fost integrate pe comutatorul din stânga volanului.

Și numărul butoanelor de pe volan a fost redus, dar măcar acestea nu au fost înlocuite cu zone tactile, cum se întâmplă la alte modele.

În ceea ce privește materialele, BMW Seria 1 vine, în standard, cu o tapițerie realizată în proporție de 95% din materiale reciclate. Fiind un M135, noi am avut la dispoziție o tapițerie din piele ecologică în combinația de culori roșu-negru.

Deși se vrea a fi un model premium, întâlnești destul plastic dur la interior, unele zone fiind chiar în raza ta vizuală. De pildă ornamentul care "îmbracă" zona de încărcare prin inducție pentru telefoanele mobile. Nici calitatea finisajelor nu este chiar la nivelul cu care ne-au obișnuit cei de la BMW.

Benzile LED ale sistemului de iluminare ambientală au fost integrate în diversele ornamente interioare, de pe bord și portiere. Nu spun că nu arată bine, dar, mai ales noaptea, aceste secțiuni iluminate vor cauza destul de multe reflecții în oglinzile laterale și în parbriz.

Spațiile de depozitare sunt decente, având în vedere că avem de-a face cu o mașină compactă. Chiar dacă a crescut în dimensiuni, un aspect pe care îl voi dezvolta mai încolo, spațiul pe banchetă este, în continuare, destul de limitat.

Portbagajul are un volum de încărcare cuprins între 380 și 1.200 de litri, în funcție de poziția banchetei. Ca o comparație, Audi S3 are un portbagaj de 325 de litri (1.145 litri maxim), Mercedes-AMG A 35 se apropie de volumul rivalului din Munchen (370 litri), iar Cupra Leon VZ chiar îl egalează (380 litri).

Preţ de achiziţie

Pentru un BMW M135 xDrive, de ultimă generație, trebuie să scoți din buzunare cel puțin 53.372 de euro. Mașina testată de noi a avut dotări opționale în valoare de puțin peste 13.000 de euro, tocmai de aceea prețul de listă a urcat la 66.432 de euro cu TVA inclus.

Lista este destul de lungă și include, printre altele, funcție de încălzire pentru volan, pachet M Sport Pro (frâne M Sport cu etriere roșii, scaune sport M etc.), plafon negru, aer condiționat automat, tehnologia Driving Assistant Professional și pachetul Innovation.

Acesta din urmă include farurile LED adaptive, Head-Up Display, zonă de încărcare wireless, BMW Live Cockpit Professional și alte câteva tehnologii.

Dacă ne uităm la prețurile rivalilor, avem următoarele valori de pornire: 64.441 de euro pentru Audi S3, 55.820 euro pentru Mercedes-AMG A 35 și 48.694 euro pentru Cupra Leon VZ. Așadar, ai la dispoziție și variante mai accesibile, dar și mai scumpe.

Siguranţă

Atunci când a testat BMW Seria 1, în 2019, Euro NCAP i-a acordat punctajul maxim de 5 stele la testele de impact. Protecția oferită pasagerilor adulți a fost notată cu 83%, protecția pentru copii a primit 87%, protecția pentru bicicliști și pietoni a primit 76%, iar sistemele de siguranță oferite în standard au fost notate cu 72%. 

Ţinută de drum

BMW și-a ascultat clienții și a făcut unele îmbunătățiri care schimbă, în bine, ținuta de drum a versiunii M135. De exemplu, suspensia a fost recalibrată, suportul barei de torsiune a fost modificat, iar rigiditatea șasiului a fost, în general, crescută.

Aceste lucruri chiar se simt de la volan. Poți aborda virajele cu ceva mai multă încredere, iar diferențialul față Torsen îți permite să menții o trasă strânsă, fără prea mult efort. Trebuie să te apropii destul de mult de limită ca să obții un ușor comportament supravirator.

Direcția este destul de precisă, dar M135 ar putea lua câteva lecții de la geamănul Mini în această privință.

Pe denivelările mai accentuate și succesive, suspensia rigidă (chiar și în cea mai confortabilă setare) îți va da puțin de furcă și se va dovedi destul de gălăgioasă.

Vizibilitate

Având în vedere proporțiile mașinii, oglinzile laterale sunt destul de generoase. Același lucru se poate spune și despre lunetă. Așadar, nu am remarcat probleme cu vizibilitatea în spate.

Pentru mai multă siguranță, ai un asistent pentru monitorizarea unghiurilor moarte, dar și o cameră video pentru mersul cu spatele.

Tehnologie

Chiar și înaintea acestui facelift, BMW Seria 1 putea fi comandat cu două display-uri, unul pentru instrumentarul de bord digital (disponibil opțional sau standard pe nivelurile de echipare superioare) și celălalt pentru ecranul central al sistemului multemedia.

Acum, cele două ecrane sunt integrate într-un ansamblu curbat. Instrumentarul de bord are 10.25 inch și o grafică personalizabilă, iar display-ul central are 10.7 inch, iar pe el rulează sistemul de operare de generația a 9-a.

Asta înseamnă că meniul este mai bine structurat, pictogramele fiind grupate în ordine alfabetică. În plus, ai și o opțiune de căutare a funcției pe care dorești să o accesezi. Nu lipsesc jocurile, caz în care telefonul mobil preia rolul unui controller.

Sistemul multimedia se mișcă bine, în general, dar am remarcat ușoare întârzieri, de pildă atunci când conectezi telefonul prin Android Auto sau Apple CarPlay (ambele fără fir), când vrei să navighezi prin modurile de rulare sau când intri în meniul luminilor.

Că tot am pomenit de telefon, ai la dispoziție o zonă de incărcare prin inducție, dar și porturi USB-C.

Sistemele de asistență disponibile le regăsești și pe nava amiral Seria 7, cu excepția portierelor cu deschidere automată. Îmi vine acum în minte tehnologia Reverse Assistant, care funcționează pe o distanță de până la 200 de metri, parcarea automată din telefon sau asistentul care permite schimbarea automată a benzii de rulare atunci când rulezi pe autostradă.

Pe scurt, atunci când activezi pilotul automat și rulezi pe autostradă, este de ajuns să semnalizezi, să privești spre stânga sau spre dreapta, iar mașina schimbă automat banda. Desigur, nu înainte de a scana mediul înconjurător cu ajutorul senzorilor și a camerelor video.

Acum, nu știu de câte ori vei utiliza cu adevărat această funcție, dar este bună dacă vrei să îți impresionezi prietenii.

Am tot vorbit despre modurile de rulare care, așa cum bine știi, au suferit unele modificări. Vechiul mod Comfort se numește acum Personal și, pe lângă Sport și Efficient, mai ai unele moduri numite Expressive, Relax și Digital Art.

Modul Silent este complet nou. Odată activat, luminile ambientale se sting, iar instrumentarul de bord digital afișează doar câteva informații vitale pentru condus. Cu alte cuvinte, reduce la minim distracțiile pe care le ai în timpul condusului.

Design

Odată cu acest facelift major, BMW Seria 1 a crescut în dimensiuni. Lungimea ajunge acum la 4.361 milimetri (+42 mm), iar înălțimea la 1.459 milimetri (+ 25 mm). Lățimea măsoară 1.800 mm, iar ampatamentul 2.670 mm.

Dacă trecem la elementele de design, observăm că grila frontală integrează acum bare verticale și diagonale, iar farurile LED (standard) includ elemente verticale pentru luminile de zi și pentru luminile de semnalizare.

Opțional, clienții pot opta pentru un set de faruri LED cu tehnologie Matrix și accente interioare albastre, cum a avut și mașina testată de noi.

Jantele pot avea dimensiuni cuprinse între 17 și 19 inch. Cifra 1, corespunzătoare acestui model, o regăsim lângă montantul C, iar eleronul montat deasupra lunetei și o inserție neagră în partea inferioară a spoilerului spate definitivează estetica noului model.

Paleta de culori exterioare este formată din 2 nuanțe solide, 7 culori metalizate și 4 nuanțe BMW Individual. În premieră, Seria 1 poate fi comandat cu un plafon contrastant, vopsit în negru. De fapt, este primul model non M cu plafon negru.

Așa cum spuneam, pentru că, în cazul de față, avem un M135, sunt prezente cele patru terminații ale sistemului de evacuare, care până acum erau rezervate doar modelelor M veritabile.

Nu ne-a placut

  • Calitatea finisajelor poate fi mai bună
  • Micile întârzieri ale sistemului multimedia

Ultimele teste


  • Atipic

  • Simfonie pentru suflet

  • Alianță neașteptată

  • Îndrăzneț

Comentarii (5)

  • Banditos
    "Apesi (...) si poti face depasiri cu mai multa lejeritate"

    Accidentul de ieri din Suceava ca urmare a lejeritatii cu care soferul a depasit LEJER cel putin o coloana de trei masini conducea un BMW.

    Suntem pe un site auto dar nu aveti nici cea mai vaga banuiala care va este puterea de influenta asupra cititorilor?

    Ok, avem de'a face cu adulti dar parca mi-as mula textul si pe realitatea romaneasca...practic voi "hraniti" animalul din roman sa se comporte fix asa cum nu este de dorit.
    7 2
  • Uau, lejer cica se accelereaza si lejer se depaseste.
    Un retard cu un BMW M8 a venit tocmai din Germanica pentru a muri cu familia in Romania.
    https://youtu.be/_Y2UbKZsUkQ?si=NeRqtVp7zCkgWsq_
    https://observatornews.ro/eveniment/familia-care-a-murit-pe-drumul-mortii-in-suceava-venise-din-germania-ca-sa-isi-petreaca-sarbatorile-acasa-bmwul-care-lea-devenit-sicriu-fusese-cumparat-anul-acesta-604582.html
    De mentionat ca BMW M8 nu ar trebui cumparata de familisti, pentru familisti exista Volvo!!!
    M8 e masina pentru smenari cocalari care vor sa se dea smecheri!
    Daca dobitocul nu lovea o cisterna, ci ar fi lovit o alta masina care conducea regulamentar, care ar fi fost rezultatul oare???
    Voi jurnalisti auto, cand faceti reclama la masinile astea, poate ca ati putea pune si niste poze cu M-uri daune totale, ca sa le aratati la cocalari care sunt rezultatele condusului asa lejer si accelerarii lejere si depasirilor lejere.
    A mai fost un dobitoc care a rupt un stalp prin Ploiesti si a omorat un alt om, tot cu un M.
    https://www.romaniatv.net/accident-mortal-cu-un-bmw-m4-pe-un-bulevard-din-ploiesti-imagini-terifiante-cu-momentul-impactului-devastator_8670394.html
    Deci ziua si mortu' cu BMW-urile astea super sprotive!
    Cum ar fi sa faceti si niste reclama la masini sigure?
    Ca avem in Romanica cei mai multi morti in accidente rutiere pentru ca se promoveaza condusul sportiv.
    3 6
  • "Deși se vrea a fi un model premium, întâlnești destul plastic dur la interior, unele zone fiind chiar în raza ta vizuală. De pildă ornamentul care "îmbracă" zona de încărcare prin inducție pentru telefoanele mobile. Nici calitatea finisajelor nu este chiar la nivelul cu care ne-au obișnuit cei de la BMW."
    La 66000 euro ce pretentii sa aveti???
    Cand am gandesc ca Volvo ofera la 55000 un EX30 care nu pute si poate oferi mult mai mult decat panarama asta de Seria 1 cu un consum de 15/100 in oras...
    Multi dilimani trebuie sa mai fie ca sa ia asemenea masina.
    3 3
  • espertul
    S-au trezit clonele
    2 1
  • Eu ii dau 10 stele la M8 pentru ca a semnalizat ca a vrut sa revina pe banda si 10 stele pentru intoarcere cu pirueta si finalul in flacari a fost impecabil.
    Mai faceti reclame din astea ca nu se stie cand da un M si peste voi daca ii promovati asa intens.
    0 1

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru