Miercuri, 04.10.2023
- Comenteaza
- Trimite pe:
Vine o vreme când toate eforturile tale se concentrează pe depășirea unui obstacol. Nu mai mănânci, nu te mai odihnești cum trebuie și poate îi neglijezi pe cei din jurul tău. Însă, odată ce ai consumat deznodământul și privești în urmă la parcursul tău și la transformările prin care ai trecut, victoria pare și mai dulce.
În cazul BMW, noua victorie se numește i5 și este versiunea electrică a unui model celebru, pe care îl iubește întreaga Europă. În special toți managerii marilor companii, care au folosit BMW Seria 5 ca mașină de companie. Acum, toți acești manageri au ocazia de a oferi un exemplu generațiilor viitoare prin adoptarea unei propulsii prietenoase cu mediul.
Am mers tocmai în Portugalia pentru a face cunoștință cu noua generație BMW Seria 5, mai exact cu versiunea sa electrică i5. A fost un prilej bun pentru a vedea încotro s-au îndreptat eforturile de electrificare BMW din ultimii ani. A fost o perioadă în care gama de electrice a stagnat, însă, acum, a revenit cu accelerația la podea.
PREZENTAREA MAȘINII PE CARE AM TESTAT-O
BMW Seria 5
eDrive40
- Pret de pornire 70.151 €
Motor / Transmisie
BMW i5 este disponibil cu două soluții de propulsie: una folosește un singur motor, pe puntea spate, iar cealaltă are două motoare și promite, astfel, tracțiune integrală xDrive.
În Lisabona, eu am urcat la volanul versiunii electrice de bază, adică i5 eDrive40, pusă în mișcare de un motor cu 313 cai putere și 400 de Nm. Sunt resurse care par familiare și de pe modelele convenționale. Însă, mulțumită funcției Boost, pe care o activezi de pe singura padelă din stânga volanului, mașina poate oferi, preț de 10 secunde, un plus de resurse: 340 de cai putere și 450 de Nm.
Este un sentiment plăcut, care îți oferă și mai multă încredere. Spre exemplu, dacă aștepți de multă vreme o depășire pe Valea Oltului și apare momentul oportun. Altfel, resursele modelului german, chiar și în versiunea entry-level, sunt suficiente. Ai elan în depășiri, ai accelerările instante ale unei electrice și te descurci în orice situație. Asta, deși, mașina cântărește peste 2.1 tone, deci nu e tocmai ușoară.
Ai mai multe moduri de rulare, tipice BMW, însă, de departe, cel mai folosit va fi cel Sport, atunci când vrei să storci totul din motor.
Fiind vorba despre un sedan electric, sunetul unui propulsor clasic a trebuit înlocuit cu ceva la fel de spectaculos. Hans Zimmer, celebru compozitor al coloanei sonore din filmele Pirații din Caraibe și Interstellar, s-a ocupat de fiecare mod de rulare în parte și a oferit experiențe auditive care te relaxează și mai îndulcesc pierderea sunetului unui benzinar convențional.
Motorul propus de BMW face parte din a cincea generație de propulsoare electrice iDrive și, spre deosebire de mulți rivali de-ai săi, nu folosește metale rare, promițând o reciclare mult mai facilă.
Consum
Un atribut esențial pentru această nouă generație de motoare este eficiența. BMW a reușit să reducă dramatic consumul modelelor sale. Spre exemplu, în cazul lui i5 eDrive40, bavarezii anunță o valoare de consum de 19 kWh/100 de kilometri.
În testul nostru din Portugalia, valoarea de consum înregistrată, pe un mix de drumuri extraurbane (autostradă, drum național, șosele de munte), a fost de 23 de kWh/100 de kilometri. Deci nu e o diferență așa de mare, însă, am avut și o vreme excelentă în termometre. Autonomia promisă de BMW, cuprinsă între 477 și 582 de kilometri, este una optimistă, dar poate fi atinsă, mai ales dacă o să folosești și funcția de recuperare sau cea MAX Range, despre care vă povestesc eu imediat.
Rămânem la cifre, pentru că vreau să vă vorbim despre baterie, care anunță o capacitate netă de 81.2 kWh. Este o valoare suficient de mare pentru a promite aproape 400 de kilometri în trafic real. După cum vă spuneam există o funcție MAX Range care anesteziază funcțiile mașinii, limitează viteza la 90 de km/h și reduce funcțiile de confort (climatizarea, scaunele ventilate). Ea se dezactivează cu un kick-down sănătos.
Chiar dacă nu vorbim despre o mașină dezvoltată pe o platformă de 800V, așa cum se întâmplă deja la Porsche sau Hyundai, BMW a reușit să ducă puterea de încărcare aproape de valorile acestor mașini rivale. Mai exact, de la o priză rapidă, BMW i5 poate trage maxim 205 kW. Asta poate face ca bateria să se încarce pentru 150 de kilometri autonomie în doar 10 minute. Cât o pauză la benzinărie.
De la o priză AC, BMW i5 poate trage 11 kW, în standard, sau 22 de kW, opțional. Și mai avem o noutate: BMW i5 este disponibil cu funcția PLug&Charge, care nu mai presupune aplicații sau carduri pentru încărcare. Poți salva maxim 5 contracte cu furnizori și mașina va fi recunoscută de prize. Astfel, plătești cât ai consumat la final de lună.
Dacă ne uităm în segment, vedem că un Mercedes EQE 350+, care promite o putere comparabilă, consumă 17 kWh/100 km în fișa oficială. Are, însă, o baterie mai mare cu aproximativ 10 kWh, deci o autonomie ceva mai mare.
Performanţe
Ne-am obișnuit cu valori mici de accelerație atunci când vorbim despre un model BMW. Și ne-am obișnuit cu valori mici de accelerație atunci când vorbim despre mașini electrice.
Prin urmare, BMW i5 avea toate premizele de a fi un sedan rapid. Și este, însă doar în cazul versiunii i5 xDriveM60. În cazul versiunii testate de mine, sprintul de la 0 la 100 de km/h are o valoare decentă, absolut suficientă pentru cineva fără pretenții sportive.
E nevoie de 6 secunde pentru a ajunge la 100 de km/h. Viteza maximă a mașinii este suficientă pentru drumurile de la noi și chiar și pentru celebra autostradă germană fără limită de viteză: 193 de km/h.
Rivalul din Stuttgart e ușor mai lent, cu 6.4 secunde până la 100 de km/h, însă e și normal, având în vedere că e mai greu și are o putere mai mică.
Interior
Atunci când vine vorba de interioare premium, triada germană este oferită ca exemplu. BMW și-a dorit să rămână în această triadă, ba chiar să aducă ceva nou clienților săi.
Spre exemplu, pentru prima dată, BMW i5 poate fi comandat cu un interior creat complet din materiale ecologice. Asta înseamnă inclusiv tapițeria, pielea de pe volan și planșa de bord. Acest interior este disponibil pe versiunea de bază.
Nu a fost cazul modelului meu de test, care a fost disponibil cu piele Merino, foarte fină la atingere. Plasticul e moale și prietenos, iar finisajele sunt de bună calitate. Îmi place banda LED generoasă folosită de BMW pe planșa de bord și portiere. De asemenea, apreciez și ascunderea gurilor de ventilație, un act de curaj estetic. Însă, recunosc, nu prea m-am obișnuit să le reglez.
Spațiul interior este generos, mai ales că ampatamentul a crescut cu 2 centimetri și a ajuns acum la aproape 3 metri. Pe locurile din spate ai loc suficient la nivelul picioarelor, însă, chiar dacă vorbim despre o electrică, podeaua nu este plată, iar tunelul central foarte înălțat va face dificilă transportarea unui al treilea pasager.
În portbagaj vorbim despre o capacitate de 520 de litri pe modelele convenționale și de 490 de litri pe versiunea electrică testată de mine. Din păcate. Dacă ne uităm la vecinul din curtea Mercedes EQ, vedem că acesta promite doar 430 de litri.
Am lăsat la urmă antifonarea habitaclului, excelent realizată, demnă de un model premium.
Preţ de achiziţie
BMW i5 este deja disponibil pentru a fi comandat pe piața din România. Știm deja că prețurile pentru versiunile convenționale pornesc de la 59.000 de euro. Prin urmare, electricul nu poate fi ieftin. Ceea ce am testat eu, adică versiunea BMW i5 eDrive40 pornește de la 70.100 de euro. Bineînțeles, sarabanda opționalelor de abia acum începe.
Dacă ne uităm în segment, vedem că cel mai potrivit rival pentru bavarezi vine din apropiere, de la Stuttgart. Mercedes EQE este omologul lui BMW i5. Prețurile sale pornesc de la 74.000 de euro, deci e ceva mai scump.
Audi încă ne ține cu sufletul la gură când vine vorba despre viitorul A6. De altfel, cred că toată lumea așteaptă ca triada să fie completă și atunci când vorbim despre mașini electrice premium.
Pentru cei dintre voi care aveau emoții cu privire la fabrica în care se va produce, zic să vă liniștiți. Și BMW Seria 5 și i5 se vor produce tot la uzina din Dingolfing, acolo unde m,așina se naște încă din 1973.
Siguranţă
BMW i5 nu a ajuns la testele EuroNCAP. Cel puțin pentru moment. El va ajunge cu siguranță în perioada următoare. Iar premizele sunt bune, având în vedere că vorbim despre un model blindat de tehnologie.
Mai mult, BMW i5 introduce o noutate în lumea auto. Este vorba despre noul sistem Driving Assistant Professional, care te scapă de folosirea direcției. El este disponibil doar în Germania, Statele Unite și Canada și presupune că mașina va menține traiectoria singură, folosind marcajele, fără să fie nevoie ca tu să ții mâinile pe volan.
Mai mult, mașina va putea schimba banda de rulare atunci când șoferul privește în oglinda din stânga sau din dreapta. Bineînțeles, acest sistem funcționează împreună cu pilotul adaptiv automat.
Ţinută de drum
Dacă Mercedes-Benz era responsabil cu producția sedanurilor confortabile, teoretic, celor de la BMW le revenea datoria de a face sedan-uri sportive. Ei, bine, lucrurile par să se schimbe, pentru că BMW i5 promite un confort de invidiat.
Suspensia este divină pe porțiuni de drum cu imperfecțiuni, reușind să absoarbă foarte bine denivelările. E drept, contează și faptul că am avut la dispoziție o suspensie cu amortizoare adaptivă, care trebuie bifată în lista de opționale.
De altfel, trebuie să știm că Seria 5 poate fi comandat cu 4 tipuri de suspensie: una normală, una M, una cu amortizoare adaptive și încă una M, care include, pe lângă amortizoarele adaptive și bare de stabilizare.
Probabil dacă aș fi condus-o pe aceasta din urma aș fi simțit că cele 2.1 tone sunt ținute în frâu ceva mai bine. Altfel, pot spune că pe viraje strânse am simțit inerția kilogramelor în plus. Ruliul a fost și el prezent, însă n-am cochetat cu nicio senzație de nesiguranță, pentru că mașina s-a lipit foarte bine de asfalt, iar direcția foarte precisă a inspirat încredere.
Chiar dacă nu mai ai conectivitatea cu asfaltul pe care o aveai în trecut, direcțiile BMW continuă să fie extrem de precisă și plăcute. Iar acum, pe i5, parcă a devenit și ceva mai bine asistată, ușurând deplasarea în mediul urban.
Revenind la rafinamentul mașinii pe porțiuni de drum cu asfalt mai prost, trebuie să laud din nou antifonarea, atât a habitaclului, cât și a trenului de rulare.
Vizibilitate
BMW i5 dispune de un set de oglinzi bine proporționate. Cu o ajustare simplă o să poți rezolva probleme de vizibilitate.
Cât privește luneta, aceasta are dimensiuni corecte, însă are o înclinare destul de pronunțată și este flancată de doi montanți spate destul de mari. Și montanții față sunt destul de mari și vor împiedica vizibilitatea în intersecții mici.
De asemenea, trebuie să ținem cont și de faptul că mașina a crescut serios în dimensiuni, deci un i5 va presupune aceeași îndemânare ca un Seria 7 mai vechi. E bine că te poți baza pe camere video cu o vizibilitate excelentă.
Tehnologie
Îmi place din ce în ce mai mult noua generație a sistemului multimedia, adică versiunea 8.5. Mi se pare intuitivă, ușor de configurat și un hibrid bun între comenzi tactile și ergonomie clasică.
Meniul e destul de stufos, dar simulează meniul unui telefon mobil, deci te vei acomoda rapid. E nevoie ca poziția iconițelor să fie cartografiată de creierul tău și apoi o să poți apăsa și fără să te uiți pe ecran. Pe consola centrală ai în continuare controller-ul iDrive, care poate fi din sticlă.
Mercedes-Benz a venit cu o mulțime de aplicații interesante pe noul Clasa E: TikTok, Angry Birds și Webex (care permite conferințe online, din mașină). BMW nu putea sta pe margine, așa că plusează cu propria abordare.
Ai o aplicație unde poți afla cele mai noi rezultate și cele mai tari faze din Bundesliga. Ai și o aplicație pentru meciurile de golf din Riders Cup. Ar mai fi și aplicația de jocuri AirConsole, care îți permite să te joci cu ajutorul telefonului tău mobil, după ce scanezi un cod QR de pe ecran. Practic, telefonul tău devine telecomanda jocurilor. Poate fi util atunci când stai la încărcat.
Mai ai o aplicație de Youtube și Spotify. Funcționarea aplicațiilor depinde mult și de semnalul pe care îl ai pentru internetul mașinii. Bineînțeles, mai există un ușor delay la deschiderea lor, pentru a le permite să se încarce.
O altă tehnologie interesantă, pe care am probat-o și care mi s-a părut foarte ușor de folosit, este cea de comandă de la distanță a mașinii. Ești într-o parcare aglomerată, cineva ți-a blocat accesul. Deschizi aplicația BMW de pe telefonul mobil, faci o scurtă calibrare și apoi ești capabil să muți mașina înainte sau înapoi pe o distanță de până la 200 de metri. Fără să fie cineva la volan.
Lista de dotări și tehnologii este extrem de stufoasă și nu cred că mi-ar ajunge o zi să le enumăr pe toate. Dar, pe scurt, o să aveți cam toate tehnologiile pe care le au cele mai noi modele BMW și ceva în plus.
Design
Da. Așa este. Aveți în față unul dintre cele mai controversate modele Seria 5 din istorie. La fel de discutat precum cel realizat de Chris Bangle la mijlocul anilor 2000. Cert este că fanii se împart în două tabere: unii pro, alții contra. Greu de găsit o mediană.
Mie, personal, îmi place foarte multe posteriorul, cu liniile clare, simple, stopurile separate de o bandă LED și evacuările false. Glumesc. Acestea nu-mi plac. Partea frontală necesită digestie. Trebuie să vezi mașina pe stradă și să te obișnuiești cu ea. Sunt sigur, însă, că grila cu contur iluminat va face furori pe piața din România.
Dincolo de aceste chestiuni de gust, trebuie să vorbim și despre faptul că mașina are un coeficient aerodinamic excelent, de 0.23, identic cu cel al lui Mercedes-Benz Clasa E. Avem mânere ascunse în caroserie care ajută la asta, precum și prize de aer inteligent plasate în extremitățile spoilerului față.
Jantele pornesc de la 18 inch pe versiunile cu motoare convenționale și de la 19 inch pe versiunea electrică. Pe exemplarul meu de test am avut jante de 21 de inch, adică dimensiunea maximă.
Ştiri despre BMW
-
Începând cu luna ianuarie 2025, toate modelele BMW diesel, produse în Germania, vor fi alimentate inițial cu HVO 100. Cu alte cuvinte, este vorba despre ulei vegetal hidrotratat. (Marti, 17 Decembrie)
-
Uzina BMW din Regensburg a produs, în 2024, 100.000 de electrice. Mașina aniversară este un iX1 finisat în nuanța exterioară Albastru Bay Lagoon. (Luni, 16 Decembrie)
-
Germanii de la Manhart au dezvoltat un nou pachet de tuning pentru BMW XM. Denumit MHXM 900 II, acesta crește puterea SUV-ului din Munchen la 900 de cai putere și 1.200 Nm cuplu. (Sambata, 14 Decembrie)
-
Constructorul bavarez de automobile a prezentat, pentru prima oară, un concept la noi în țară. Este vorba despre i Vision Dee. (Vineri, 27 Septembrie)
-
Constructorul german de automobile continuă parteneriatul cu Toyota pentru dezvoltarea de sisteme de propulsie cu pile de combustie pe bază de hidrogen. Primul model de serie va debuta în 2028. (Joi, 05 Septembrie)
1. Are 2.1 T la gol. Cu incarcatura poate ajunge la 2.5? Are nevoie de cauciucuri speciale, scumpe ca dracu, care se vor roade urgent. Intrebati un posesor de SUV de categorie mare, sa vedeti cum mananca la cauciucuri, chiar fara sa fortezi.
2. Managerii o sa ofere o lectie de mediu generatiilor viitoare incepand de la 70k Eur. Great stuff!
3. Are o autonomie de 400 de km pe vreme buna. Probabil sub 300 in conditii vitrege pentru electrice. Ca pentru masinile normale iarna e ca vara.
4. Nici sportiva nu mai e, in traditia BMW. Nu are cum la tonajul ala...
5. Unde sunt inovatiile in incarcarea masinilor electrice? Chiar si acum e nevoie de cresterea tensiunii, la fel cu autonomia, prin incarcarea de mai multe baterii pe masina. Unde-s miile de inovatii in domeniul bateriilor? Ca saptamanal auzim de noi si noi progrese. Asta e un BMW model 2024, I mean... :) Traim decenii de impliniri marete! :)))
6. E ecologic consumul unui apartament/luna in 400 de km pe vreme buna?
Si ar mai fi de spus, dar nu cred ca are niciun rost...
Designul imi place.
Cate statii sunt in Romania care sa incarce atat de rapid? Cate statii de incarcare rapida sunt de la Constanta la Craiova? Dar de la Bucuresti la Iasi?
si eu am masina electrica, stiu ce spun (mentiunea este pentru toti, nu pentru pmc)
Din fericire încă va exista 520d, sau 530i, tot ce-ai enumerat ca dezavantaje dispare ca prin magie .
Masina e facuta pentru oras si distante medii. In tarile cu apa calda, ai retele de incarcare, si distantele lungi nu mai sunt o problema. Oricum, trebuie sa faci pauze la 300-400 km.
Astazi e liber la lacrimi pentru gasca diesel, fumuri si tutunuri. Automarket ar trebui sa va dea gratis si un paharel de trascau, la cat circ faceti in comentarii.
In Rumunskia n-ai ce face cu electrica. Abia incap doua masini una pe langa alta pe 90% din sosele. Tehnologiile astea sunt pentru Spatiul Schengen si Commonwealth.
EV-urile folosesc pneuri mai tari nu doar pentru ca au masa mai mare dar și pentru a reduce frecarea la rostogolire.
Ai învățat la fizică în clasa a 9-a, dacă nu erai ocupat cu taximetria.
Evident că se ciupește la maxim profilul anvelopelor pentru electrice, nu cumva frecarea să subțieze și mai mult autonomia aia deja șubredă, dar tare mi-e că nu se joacă și amprenta permite totuși o frânare decentă.
Și nu-mi veniți cu argumente de Edică (că nu e nevoie de anvelope late, folosește regenerativa). Da, frânarea regenerativă scutește bateriile alea sleite să moară mai repede în oraș, dar pentru frânarea de urgență anvelopele trebuie să permită oprirea în siguranță, deci PMC are dreptate, costul cauciucurilor de electrică vă-ndoaie bugetul suplimentar.
A, și să spui că sedanul ăsta de 5m și 2,2 tone ar fi ”mașină de oraș” nu mai e exagerare e de-a dreptul nesimțire. Electrollii ăștia se cred amuzanți dar repetă aceleași jumătăți de minciună scremute.
Deci in state deja dealerii au fost informati sa nu mai vanda modelele pana nu le repara.
Magie:
https://www.bmwblog.com/2023/10/01/bmw-stop-deliveries-certain-2023-models-transmission-issue/
La Seria 7 sunt probleme cu stergatoarele:))
Vai de premiumul german:))
In 2023 sa vinzi masini si sa le pice cutia de viteze. Mai bine ar face astia biciclete, ca la masini stim bine cum stau prin santuri pomi si parapeti:))
Si pentru fani grile luminoase si semnalizari, aveti aici o prezentare ca sa le vedeti noaptea cum functioneaza:
https://youtu.be/YboaJWON51k?si=gYcLcAHtFFSDomDc
Fac furori sigur si in Romania la fel. In curand le vedem le fel.
Magie!
Au uitat ca publicul țintă sunt cocalarii către n-au bani de "cauciucuri".
Important e sa fie BMW boss!
Cand vad ca se mentioneaza ca Seria 5 e masina de manageri ma bufneste rasul.
Managerii dau spaga la ITP ca sa treaca troacele? Sau se duc ei la un baiat care stie sa le repare si sa le scoata din limp mode?
Halal manageri si masini de firma.
Politia din Anglia a avut Seria 5...au luat foc, a murit un politist si au renuntat la aceste mizerii.
In plus și Opel, pardon, Vauxhall Astra (pe poate sa ardă.
Am avut acum vreo 15 ani niste turanza t005 pe un Opel Astra. Venind de pe Logan, m am bucurat și eu că am cauciucuri de "firma' .bridgestone astea erau aspectuoase așa, dar parca erau de plastic. Au ținut 80 de mii de km dar la frânare erau dezastru. Doar montana alea de pe Dacie erau mai praștie.
Dunlop iară sunt varza. Michelin așa și așa.
Continental n am incercat mi se par scumpe. Acuma am niste hankook k127 care au avut un raport preț calitate f bun. Inca sunt in stare f buna după 2 ani
A ajuns o masina imensa in valoare de 70.000 euro sa fie de oras, genial.
În primul rând, organizația care le face pantofii șmecherilor face teste de impact, nu de frânare.
Doi, stelele verzi pe care le interpretează fiecare habarnist cum vrea nu țin loc de siguranță activă. Deci poate să aibă și 7 stele, dacă are cu anvelope tari ca piatra și canale late să ajute autonomia cu 3 km, tot crește distanța de frânare, cu toată mama ABS-ului.
~10k euro diferenta intre electrica si termica e binisor. N-au sarit calul aici.
Sarmanii buricusteni, la ce inghesuiala e acolo, au toti numai de la golf in jos. hai, mai baga o fisa.
O electrica merita, mai ales ca a doua masina. Daca ar fi sa ai numai una, poti inchira oricand o benzinara daca te arde sa faci 2000 km pe saptamana.
Totusi, redactia ar trebuie sa va dea cate-un paharel la fiecare articol cu electrice, sa treceti mai usor peste moment.
Toate drumurile la birou, supermarket, vizite în oraș sau împrejurimi sunt făcute cu ele. Au autonomie relativ mica dar mai mult decât suficienta pentru asta. Sunt încărcate acasă, peste noapte, și în fiecare dimineață au bateria plina (80% în cazul uneia, 100% la cealaltă). Extrem de rar trebuie încărcate altundeva.
În timp, ne costa mai puțin decât dacă ar fi ICE, pentru că e foarte ieftin curentul noaptea (o treime). În plus, nu plătim taxe pentru ele (mașinile ICE au taxe, aici). Găsim mereu parcare, uneori gratis. În oasele mari, în centru, sunt taxe suplimentare pentru vehiculele poluante.
Și asta e valabil pentru multă lume care nu face regulat drumuri lungi. Nu uita că exista și tren pentru asta, nu e musai sa te deplasezi cu mașina la drum lung. Eu prefer sa citesc și sa ascult muzica relaxat câteva ore, decât sa conduc pe autostradă.
Folosind zilnic fiecare mașina proprie, nu vă plângeți de traficul aglomerat tot de voi și cei ca voi?
Culmea tupeului, spui că vă petreceți viața de zi cu zi în mașini prin oraș, dar recomandați altora să ia trenul pentru distanțe lungi!
Păi luați voi autobuzul sau trenul din suburbie zilnic, și de costul a două electrice aveți de ales dintre multe termice spațioase să vă bucurați de momentele libere în afara orașelor sau nu! Și-n drum spre/dinspre job citești relaxat cât vrei, poate te luminezi și constați că per total ieși mai convenabil ca timp și bani cu o termică!
PS: Asta e una din mostrele de propagandism electrocutat cu exemple traduse din țări foarte diferite, dar repetate până la saturație poate poate se mai înhamă vreun guguștiuc la rate pentru vreun ”EV” de cîteva zeci de mii de euro.
Tu nu intelegi ca nu toti oamenii sunt ca tine, poate unii fac naveta, poate unii stau la bloc, poate unii vor in weekend sa faca un Bucuresti - Vama Veche dus intors in aceeasi zi doar ca sa se plimbe, dar sa fie acasa seara, sau au chef sa plece cu masina la Piatra Neamt si inapoi in aceeasi zi, nu toti oamenii sunt la fel, gandeste-te in cazul tau daca ai fi stat la bloc si ai fi lucrat in afara orasului si nu iti permiteai 3 masini, iti mai luai electrica? Nu, iti luai o termica si aia era.
Mie imi convine ca sunt si electrice in oferta, normal e sa ii dai clientului optiuni, nu sa ii bagi pe gat un singur tip de mobilitate.
E ca si cum te duci tu la restaurant si acolo au doar cartofi prajiti, poate tie nu iti plac, dar esti fortat sa mananci ca altfel faci foamea, cum e?
" o electrica nu merita ca a doua masina, decat daca nu ai ce face cu banii"
Ți-am spus doar ca nu e asa și sunt multe alte situații. Sunt mulți care iau EV ca singura masina.
"poate unii vor in weekend sa faca un Bucuresti - Vama Veche dus intors in aceeasi zi doar ca sa se plimbe, dar sa fie acasa seara, sau au chef sa plece cu masina la Piatra Neamt si inapoi in aceeasi zi"
In primul rand din București la Piatra Neamț faci cel puțin 5h30, 11h dus-întors. Crezi ca e ceva ce multă lumea e interesata sa facă? Eu nu cred.
Oricum, pana și Renault Zoe poate sa facă asta. Un plin te duce la Piatra Neamț. Presupun ca nu te întorci direct, nu? Te oprești 1h, 2h? Ca doar nu mergi doar ca să te întorci.
Înțelege ca partea cu statul la bloc și lipsa soluțiilor de încărcare e mai degrabă o situație specifica estului Europei. În vest (chiar și în Ungaria sau Polonia) blocurile au parcări subterane unde se pot instala încărcătoare. În alte locuri (Londra de exemplu) sunt deja încărcătoare la stâlpul de iluminat public și poți încarca când parchezi pe strada, în fața blocului.
KAP
"Culmea tupeului, spui că vă petreceți viața de zi cu zi în mașini prin oraș, dar recomandați altora să ia trenul pentru distanțe lungi"
Exagerezi grosolan. Mersul la birou și cumpărături e departe de a petrece viata în trafic. E cam 1h pe zi.
"Păi luați voi autobuzul sau trenul din suburbie zilnic"
Mulțumesc de sugestie, m-am gândit și eu la asta, dar ce sa fac dacă autobuzul vine o data pe ora și face 1h30 pana în centru? Și e diesel. Cum unora nu le place sa aștepte sa se încarce electrica, nici mie nu îmi place sa stau 3h în autobuz.
Pe distante lungi e altceva: trenul e mai rapid și mai ieftin decât ICE.
Apropo, cum sunt conexiunile din suburbii în oraș, în România? Tot cu rata, de 2 ori pe zi?
"Asta e una din mostrele de propagandism electrocutat cu exemple traduse din țări foarte diferite"
Tarile sunt foarte asemănătoare, România e diferita, în special la mentalitatea păguboasă "trăiesc în România și asta îmi ocupa tot timpul".
Iar segmentul ăsta nu e reprezentativ în România. Și n-ar trebui să fie, dacă fiecare gospodărie ar scoate o mașină (nu două) pe stradă zilnic ne-am bloca garantat.
Așa este, traiul în România ne ocupă tot timpul, dar soluția e să adoptăm lucrurile potrivite pentru noi, nu să înghițim pe nemestecate idei de la alții care au alte condiții. Și prin asta mă refer la exemplul tău cu 2 electrice și cu concedii planificate pe unde ai tren.
Eu prefer ca mașina să-mi dea libertatea să descopăr locuri noi în vacanțe, nu să mă relaxez în tren și să mă înghesui într-o ”destinație” accesibilă și aglomerată.
Ca exemplu, cât crezi că durează drumul spre o vacanță în Bulgaria sau Grecia cu trenul sau autocarul? Și iar, să nu aud replica ipocrită cu avionul de la ”ecologiști” electrici.
"Și prin asta mă refer la exemplul tău cu 2 electrice și cu concedii planificate pe unde ai tren."
Îmi pare rău dar ești teribil de limitat în gândire. Întâmplarea face ca am călătorit peste tot în europa și pe toate continentele mai puțin Antarctica.
Sunt multe soluții, nu mai insist. S-a inventat și închiriarea de mașini când ajungi la destinație. Ca nu te duci nici cu trenul nici cu mașina pe alt continent.
Oricum, impresia ta că electrica te limitează sa mergi în concediu e complet falsă, și crede-mă, că am și am fost. În Europa. Da, în unele tari e mai greu cu incarcatul, dar în resmare e ok și din ce în ce mai ok. Eu în concediu nu fac 500+ km/zi că ala nu mai e concediu.
Fiecare cu plăcerile lui.
Mi se pare absurd ca asta sa primeze când folosești masina 300 zile/an.
Nu mai încercați să dați impresia că toți ar face așa, navetă motorizată la serviciu și concedii rare. Altă idee falsă: ieșirile de week-end nu se pun? Sau trebuie exagerat doar ca să iasă teoria?
Și pe rând: recomandarea avionului de la persoane care laudă electrica și prin prisma poluării reduse este MEGAipocrită.
Dacă vrem reducerea poluării atunci să facem ce ai zis tu: vacanțe locale cu mașina, trenul sau autocarul.
Nu zice nimeni că nu poți merge unde vrei, dar dacă vrei să te lauzi cu destinații exotice, lași deoparte și discursul ”nepoluant” prin care vrei să le schimbi viața de zi cu zi celor mai mulți, care n-au nici un motiv economic să-și dea termica pe o electrică scumpă.
Nu sunt deloc limitat în gândire, unii ați ales un drum și n-am eu o problemă cu asta, dar mă irită teribil că încercați să acreditați și să impuneți tuturor un modus vivendi pe care voi îl adoptați de plăcere sau de snobi (foarte mulți) dar care în România (și nu numai, aș zice și de Grecia și de alte țări) este nepotrivit, ineficient, mult mai scump și poate nici măcar ecologic.
Pe scurt, vă bucurați că încărcați ”gratis” să frecați mașina în împrejurimi, trecând convenabil peste casa, panourile, mașina mai scumpă și inconvenientele greu de digerat la drum mai lung.
PS Mea culpa pentru tonul ridicat de la început, sunt multe așa zise ”opinii reale” care de fapt sunt doar fărâme de propagandă.
Îți urez din suflet sa depășești preconcepțiile astea. Ai putea începe prin a-ți pune întrebarea dacă cei care au electrica sunt un fel de sado-maso sau poate îți scăpa ție ceva.
" asta e una din probleme, folosește-o în timpul liber dacă stai în oraș, altfel congestia vă ia tuturor ore din viață."
Nu stau la oraș, păreai că ai înțeles asta mai devreme.
Cât despre congestie: pe cuvântul tău de pionier că n-ai loc în trafic de electrice? Spune aici, pentru posteritate.
Alții poate le folosesc la afacerea lor mică și doar lor le e cu adevărat utilă.
Am înțeles că stați în suburbie, am zis oraș pentru că naveta la serviciu ar trebui făcută de oricine are transport public decent, n-aș putea să vă cert eu de ce aveți mașini dacă n-aveți transport, deși nu cred că v-a forțat cineva să mergeți acolo.
Întrebarea pe care o pui te califică nu ca pasionat, ci obsedat de electrică. N-are nimeni nimic cu voi, din partea mea contorsionați-vă viața fericiți după prize și priviți cât vreți stelele cât timp beți cafea după cafea în așteptarea încărcării la drumuri mai lungi.
Dar fiți și conștienți că e alegerea voastră, și pentru marea majoritate e mai scump și nu e convenabil acum. Pe vânzări nu pe vorbe.
Ți s-a defectat o rotiță și suni ca o flașnetă stricată. Mai ai și o imaginație bogat de negativă.
Ți-a explicat de vreo 5 ori cum face încărcarea.
Prejudecăți da, de fapt sunt date seci și verificabile de oricine, pe care le omiteți ”convenabil”.
M-am uitat și eu pe plugshare pe unde am fost fost, ca referință, m-am îngrozit cum trebuia să-mi sucesc ruta să ocolesc pe la stații.
Asta considerând că vor funcționa și nu vor fi ocupate, să nu mai vorbesc de alte cazuri:
https://electromobilitate.com/emotii-cu-peugeot-e208-la-drum-lung/
Când argumentele se topesc precum autonomia de la baterie, noi ăștia care avem referințe de mașini adevărate devenim ”nepregătiți pentru electrice”.
Cand vine vorba de preconceptii si incapatanare, esti exemplul clasic pentru care putem folosi expresia copiilor:" cine zice, ala este....".
Faptul ca tu " ai ce face cu banii si 2 electrice" este nerelevant pentru aceasta tara ( si nu numai), unde 99% din populatie nu isi permite 3 masini si casa in suburbii.
Asta nu anuleaza motivele tale, doar le face nerealiste .Ca atare, ele sunt nerelevante pentru acest subiect/ articol. Care este despre un seria 5 electric si cat de util poate fi acesta in Ro. Nu ne spui, dar banuiesc ca nu ai 2 electrice de € 80-100 mii bucata, ca masina din articol, ca sa te duci la supermarket. Financiar vorbind, nu se justifica sa dai atatia bani pentru un 5ar ca sa-l folosesti in oras. De banii astia (+ consum, parcare,service,asigurare) poti face 2-3 curse zilnic cu un uber/bolt electric si dupa 5-6ani constati ca ai ramas cu bani in buzunar.
Daca ai putea cobori privirea spre lumea in care traim, ai intelege ca aceasta desconsiderare a electricelor nu are legatura cu argumentele tale sau cu cititorii " blocati in preconceptii", ci cu viata reala. Cand majoritatea populatiei- valabil pentru toate tarile, nu doar la noi-o sa aiba bani de casa in suburbii, 3 masini si 3 vacante pe an, retea de transport public eficienta, oamenii o sa gandeasca ca tine.
Un singur lucru mai am de spus: oamenii nu folosesc avionul pentru ca este mai putin poluant, ci pentru ca este mai rapid.O garnitura de tren este mult mai putin poluanta si poate transporta mai multi oameni decat un avion, dar te duce la viena sau paris in 24-48 de h. Cand trenurile de mare viteza vor merge constant cu 6-800km/h, oamenii le vor prefera avioanelor pentru o deplasare continentala.
Pana atunci, o poanta care e funny pentru ca e adevarata:
Care e asemanarea dintre unu cu diaree si un sofer de electrica? Amandoi spera sa ajunga la timp acasa. :))
Și probabil ambii nu apucă, dar ajung să-și rezolve problema undeva pe traseu, în timp îndelungat și cu scremete :)
aaaa, daca lumea ar face cum zice @kap (eu unul chiar asa fac, cu un diesel euro 5), sa lase masina termica in parcare si sa foloseasca in timpul saptamanii transportul in comun, iar in weekend sa se duca cu termica la drum extraurban si in oras doar ocazional, gen pt aprovizionarea saptamanala de la supermarket, daa, ar fi perfect si toata lumea multumita, garantat n-ar mai exista valul asta de ura impotriva termicelor. dar na, unora (multora, de fapt) le place sa frece aiurea termica in oras, sa piarda zilnic ore in sir blocati in trafic in zgaltaituri si aroma de 2.0 TDI si sa maltrateze pe restul locuitorilor orasului cu zgomot, fum, noxe si alte otravuri.
parca ne-am tampit de tot la cap in ultima vreme, vad parinti care isi duc copilul la scoala cu suv diesel, scoala lor fiind la circa 750 m de bloc si apoi se intorc acasa, ca lucreaza remote, culmea cretinismului deci, in conditiile in care traseul se face mult mai rapid si mai placut pe jos pe aleile secundare.
nu pentru asta a fost conceput dieselul. in cele 15 minute de utilizare pe nici 2 km, mai mult stand pe loc la semafoare, nu se ridica acul de temperatura a motorului nici macar o gradatie. la mine, dieselul odata pornit dimineata, se mai opreste abia seara, dupa ce face minim cateva sute bune de km, in concedii ma apropii si de 900-1000 pe zi.
tu refuzi autobuzul pe motiv ca "oricum" sta in trafic. pai nu "oricum" sta in trafic, acel "oricum" nu este o cauza sau ceva implicit, este un efect.
cauza ca sta in trafic esti tu impreuna cu alte cateva sute/mii de lenesi care n-ati face nici 2 pasi pe jos si blocati soselele cu cotetele voastre fumegatoare in loc sa le lasati libere pentru mijloacele de transport in comun. daca strazile ar fi mai libere, cu totul alta ar fi cadenta de succedare si gradul de incarcare cu calatori, n-ai mai sta ca sardina, dar na, ce sa priceapa ignorantii ?!
orice altceva si oricine altcineva sunt mereu de vina (constructiile, rafinariile, vapoarele si avioanele, dumnezeu si sfintii lui), voi niciodata nu va asumati nimic si nu pricepeti ca actiunea fiecaruia dintr-o comunitate transmite inapoi in comunitate un anumit efect. o dai in whataboutisme ieftine in lipsa argumetelor, tipic.
te laudai c-ai fost in nu stiu cate tari prin vest. ai fost legat la ochi acolo de n-ai vazut cum au aia organizat traficul?
Naivitatea nu e o scuza la varsta ta. Sa ai incredere in buna-intentie a statului, in "masuri" abuzive "pentru binele tuturor", mai ales dupa episodul pandemic, sa nu vezi cum ti se rastrang libertatile de la an la an, asta deja nu mai e o scapare, ci e un soi de autism.
Era o vreme cand as fi incheiat cu "sper sa n-am dreptate". Acum stiu ca am dreptate.
asa ca daca intelegi atat de bine tendintele, foloseste-te de intuitia si luciditatea de care dispui si pleaca acum cat inca mai exista o farama de libertate, ca apoi o sa ne calcam toti in picioare sa fugim de aici si poate tu nu mai prinzi.
sa stii ca locurile cele mai bune si momentan libere (proaspat eliberate de naivii aia care nu-si dau seama ce paradis lasa in urma venind in gonflabile pe mediterana in eurodiktatura) se vor ocupa rapid. gata, nu mai dau ponturi, ca poate citeste si serif sau inexopixu si fura startul.
daca ar fi doar cativa neanderthali cu TDI ca odinioara, n-ar fi o problema, dar cand sunt mii, zeci de mii care misuna zilnic prin oras(!!!), deja e o foarte mare problema. astfel ca, pana mai ieri era o realitate unanim acceptata, recunosc, inclusiv de mine, dar astazi, cand v-ati inmultit peste masura, deja s-a trecut de limita suportabilului.
si eu nu sunt cum crezi, atat de usor de spalat pe creier ca voi astia oprimati de state, urmariti de servicii si slugi la oculta.
dar sunt increzator ca usor usor problema mea cu neanderthalii cu TDI se va rezolva, sansele sunt mari fiindca suntem totusi parte a lumii civilizate de la care emana progresul. dar ce te faci tu, cu problema ta?
Nu a devenit nimic insuportabil. Din cauza guralivilor isterici ca tine s-au implementat masuri peste masuri de reducere a noxelor, bine-nteles prin taxare absurda si scumpiri (=saracirea prostilor care platesc). Probabil ca ai vreo 15 ani, bun de gura si de nimic altceva, dar atunci cand te-ai nascut tu, aerul era mult mai pututros. Cauta, o sa ai surprize.
Nu e nicio oculta. E doar o armata de stangisti infecti care fac totul praf in jurul lor. Si apoi tot noi, cei de dreapta trebuie sa maturam dupa voi.
eu cred ca am fost primul pe acest site cand am vorbit si de partea de obligatii a posesorilor de masini, in special la cele termice. voi fosilarii sunteti cei care viseaza doar drepturi si nu-si asuma niciodata obligatiile care reies din utilizarea unei masini poluante, acele externalitati cu impact asupra comunitatii, despre care am tot vorbit, externalitati care trebuie acoperite intr-un fel sau altul, fie prin eliminarea fizica din orase a fumigenelor fie printr-o taxare drastica asa incat utilizarea lor in orase sa devina prohibitiva
in fine, mi-ai confirmat ca ai aceeasi capacitate de intelegere a unui bolovan, asa ca nu mai reiau toate detaliile, le cauti in arhiva site-ului daca esti interesat de ceea ce urmeaza sa ai parte in viitorul apropiat. asta daca nu cumva te hotarasti intre timp si emigrezi intr-o tara "libera".