Drivetest Bentley Continental GT Cabrio

4.6
Bentley Continental GT Cabrio zoom
de Gabriel Nica, Foto: Ciprian Mihai
Luni, 25.09.2023
Cu pletele în vântul opulenței

Întâlnirile cu un Bentley sunt întotdeauna speciale. În seara dinainte ai întotdeauna emoții și te întrebi cum va decurge totul la bordul uneia dintre cele mai dorite și mai scumpe mașini din industrie. Iar când vine vorba de anumite modele, parcă emoțiile o iau razna și mai mult.

Apoi, îți aduci aminte că trebuie să rămâi obiectiv și să te porți ca un robot, să analizezi totul cât de aspru poți și, la final, spre deliciul unora, să dai și cu mașina de pământ, pentru satisfacția lor inexplicabilă. Ei bine, e posibil să nu îmi fi ieșit asta la finalul zilei și să mă fi lăsat purtat de emoție. Dar parcă așa e mai bine.

Și cum să nu fii impresionat când te așteaptă un Bentley Continental GTC, singura decapotabilă din portofoliul brandului britanic, cu un preț de aproape 300.000 de euro?

Cât de obiectiv mai poți fi când vezi cum toată lumea din jurul tău te privește cu jind? Și cât de imparțial poți rămâne după ce auzi cum toarce frumos motorul V8 de sub capotă?

PREZENTAREA VIDEO A MAȘINII PE CARE AM TESTAT-O

Bentley Continental GT Cabrio

  • Pret de pornire 249.000 €
  • Pret model testat 288.000 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Momentan, Bentley Continental GTC mai poate fi comandat cu legendarul motor de 6 litri, W12, twin-turbo pe benzină, care a devenit un fel de emblemă a producătorului britanic după preluarea sa de către grupul VAG. Din nefericire, acesta are zilele numărate, Bentley anunțând deja că, din 2024, unitatea cu 12 cilindri va fi retrasă.

Astfel, pentru testul nostru, am decis să verificăm cum se comportă versiunea cu motor V8, care va rămâne mult mai mult timp în oferta comercială a brandului. Și nu pot spune că am greșit.

Unitatea e una familiară pentru cei care au mai interacționat cu modele high-end ale grupului german. Este un V8 de 4 litri, twin-turbo, de proveniență Porsche, pe care îl vei mai găsi cu diverse niveluri de putere și pe modele RS, pe Panamera sau chiar și pe alte modele Bentley.

Acesta dezvoltă, pe Continental GTC, 550 CP și 770 Nm cuplu. Resursele sunt trimise către toate cele patru roți prin intermediul unei transmisii automate cu dublu ambreiaj și 8 rapoarte.

Livrarea resurselor se face aproape instantaneu. Cuplul maxim se face simțit de la numai 2.000 RPM, iar dacă ești „pe grabă”, transmisia va retrograda instantaneu, pentru a te menține în zona optimă. Nu degeaba e fix aceeași transmisie și pe modelele de top Porsche.

Răspunsul la orice mică atingere de pedală este impecabil, indiferent de modul de condus ales sau de necesități. Dacă abia atingi pedala, mașina va accelera foarte lin, în concordanță cu ce i-ai cerut. Dacă îți înfigi piciorul drept în podea, răspunsul va fi unul pe măsură. El se va resimți mai ales la nivelul cefei, strivite de tetieră.

Sunetul motorul este, însă, greu de perceput din interior. Sigur, trecătorii sau ceilalți participanți la trafic se vor răsfăța în simfonia de 8 cilindri pe care o emite Continental GTC, dar, din cabină, izolarea fonică te ține departe de drama motorului.

Vei spune că lucrurile se schimbă când cobori acoperișul. Da, sunetul motorului este ceva mai notabil în acest scenariu, dar numai dacă stai pe loc. În mișcare, sunetul vântului va acoperi aproape complet urletul V8-ului.

Consum

Când vorbești de un Bentley Continental nu poți să iei în serios oamenii care întreabă despre consum. Cu siguranță, niciun posesor nu s-a întrebat ce consum are mașina înainte sau după achiziție. Cu toate acestea, autonomia unui astfel de model ar putea fi o problemă spinoasă.

Cu rezervorul plin (90 de litri), modelul britanic îmi indica o autonomie estimată de circa 400 de kilometri, atunci când am pornit la drum. Bineînțeles, acel număr era o simplă estimare care poate varia destul de mult în funcție de stilul de condus.

După o zi la bordul său și circa 150 de kilometri parcurși, computerul de bord îmi arăta încă 250 de kilometri autonomie estimată. Destul de precis.

În cifre seci, numerele au variat între 15 și 30 de litri/100 kilometri. Oricum, departe de cele oficiale. Conform WLTP, consumul mediu ar fi trebuit să fie undeva în jurul a 11 litri/100 kilometri.

Aici ar trebui să vorbim și despre cifrele rivalilor, tot la fel de irelevante ca numere seci, dar mai importante din punct de vedere al autonomiei. Rivalii adevărați ai modelului britanic ar trebui să aibă 4 locuri, să fie decapotabili și să folosească motoare V8 sub capotă. Asta scoate din joc Aston Martin DBS Superleggera Volante, care folosește un V12 sub capotă și se pliază mai mult pe cerințele versiunii GTC W12 Speed.

Rămânem la SL63 AMG, de exemplu, care are un consum oficial estimat la 11.8 litri/100 km, sau Ferrari Roma Spider, al cărui V8 de 3.9 litri ar trebui să consume 12.4 litri/100 km. Tot aici am putea include și BMW M8 Competition, în versiunea sa decapotabilă. Acesta are un motor V8 de 4.4 litri, 625 CP și un consum estimat de 11.6 litri/100 kilometri.

Performanţe

De la volanul unui Grand Tourer, precum Continental GTC, accelerația de la 0 la 100 km/h nu este chiar relevantă. Evident că nu e vreo informație marginală, așa cum se întâmplă în cazul consumului, dar un GT adevărat este o mașină care te asigură că are toate resursele în caz de nevoie. Și prioritatea nu e, în mod necesar, să ajungi primul la destinație, ci să ajungi în cel mai relaxant mod cu putință.

Bineînțeles, odată așezați în jurul mesei, pe terasa conacului unde servesc prânzul, lorzii care își permit astfel de mașini, vor face tot felul de înțepături. Nu degeaba englezii numesc cifrele de accelerație „bragging rights”. Nu o fi doar despre asta un GTC, dar mai contează și aceste lucruri uneori.

Ei bine, deși are peste 2.3 tone și linii mai degrabă elegante și fine, în comparație cu GT-urile mai sportive ale celor de la Ferrari sau Mercedes-Benz, Bentley Continental GTC își dezvăluie instantaneu ADN-ul de competiție și ne aduce aminte de poveștile Bentley Boys, de nopțile reci de la Le Mans și de toate competițiile cu GT-uri în care marca britanică a adunat podiumuri peste podiumuri.

Cu o accelerație de 4.1 secunde pentru 0-100 km/h, Continental GTC dovedește că poate să se transforme într-o bestie. Viteza maximă stabilită de inginerii britanici este de 318 km/h. Rivalii săi sunt ceva mai bine.

Mercedes-AMG SL63 are o accelerație de doar 3.6 secunde până la același timp de referință, grație celor 585 CP de sub capotă. Ferrari Roma Spider are nevoie de numai 3.4 secunde cu ai săi 620 CP, în timp ce BMW M8 Competition, este cel mai rapid din pluton, cu 3.3 secunde. Nici măcar versiunea W12 a lui GTC nu se poate apropia de neamțul agil, cu cele 3.7 secunde notate în cartea tehnică.

La viteza maximă, însă, doar Roma Spider poate urca mai sus, cu doar 2 km/h peste cei 318 km/h atinși de Bentley. BMW-ul are cel mai mult de suferit aici, fiind limitat la 250 km/h, în timp ce SL63 AMG urcă până la 315 km/h.

Interior

Odată urcat la bordul lui Continental GTC mi-am spus, cu ceva emoții, că nu m-aș supăra dacă aș fi pedepsit să îmi petrec restul vieții aici.

Totul e la nivelul pe care îl aștepți de o mașină de aproape 300.000 de euro. De la materialele folosite (lemn, metal, sticlă), până la finisajele impecabile.

Designul este și el simplu și funcțional, amestecă elemente retro și unele inspirate din lumea orologeriei cu tehnologie de ultimă oră, marcată în special de cele două ecrane de pe planșa de bord. Ce mi-a plăcut cel mai mult aici este faptul că Bentley arată preocupare și pentru anii ce vor să vină.

Așa cum am mai spus, ecranele sunt cele care îmbătrânesc cel mai repede într-un interior de mașină, iar pentru a rezolva această problemă, ecranul sistemului de infotainment este rotativ. Are trei fețe, una dintre ele fiind o simplă bucată de lemn de nuc, la fel ca restul planșei de bord. Dacă această față ți se pare totuși prea plictisitoare, mai poți alege o fațetă, care de data asta include trei ceasuri rotunde: un termometru, o busolă, și un cronometru.

Toate acestea sunt părți componente ale atmosferei de limuzină, care te face să te relaxezi complet și să te afunzi într-o lume auto tradițională și modernă în același timp. O lume în care atenția la detalii nu este doar un element perceput, ci calculat la milimetru. De exemplu, textura metalică cu striații disponibilă la comandă pe consola centrală este inspirată din lumea ceasurilor elvețiene: consola "Côte de Genève" este subliniată de șanțuri cu adâncimea de 0.1 milimetri. Nici mai mult, nici mai puțin.

Elementele tactile de la bord sunt în general de calitate superioară. Există însă și detalii care diluează imaginea clasicului perfect. Un exemplu sunt cele trei butoane rotative de sub display-ul central, construite din plastic cromat și care nu au calitatea tactilă a celorlalte elemente de la interior. Bentley se revanșează, însă, cu butoanele retro, care opresc și pornesc fluxul din aeratoarele de la interior: un element care evocă perfect spiritul mărcii din Albion.

Totul este personalizabil în interiorul lui Continental GTC. Specialiștii Bentley pun la dispoziția clienților o gamă prestabilită de elemente (15 versiuni de tapițerie, 8 tipuri de furnir și 15 variante de combinație a materialelor pe bord și scaune). Însă, dacă niciuna dintre opțiuni nu satisface, fiecare client al mărcii britanice e liber să aleagă elemente suplimentare conform propriilor nevoi și preferințe.

De personalizare se ocupă oamenii diviziei Mulliner. În cazul exemplarului nostru există un pachet Mulliner Driving Specification, care adaugă elemente de lux pe Continental GT (pedale sport, aeratoare cu margini diamantate, sigla brodată pe tetiere, piele cusută "diamond in diamond", jante de 22 de inch), dar acesta este doar startul unei călătorii senzoriale, în care orice culoare și orice material de esență fină poate deveni inserție în Bentley Continental GT.

Pasagerii din spate nu vor fi foarte fericiți cu spațiul pus la dispoziție, după câteva zeci de kilometri. Mai ales că Bentley susține că GT-ul său are patru locuri "pline". Probabil că un "2+2" ar fi fost ceva mai sincer.

Portbagajul unui GTC nu e un loc unde să poți depozita foarte multe lucruri. Ai la dispoziție 235 de litri, în mod surprinzător mai puțin decât toți rivalii menționați mai sus. Mercedes-AMG SL63 oferă 240 de litri, Ferrari Roma Spider 255 de litri, iar BMW M8 Competition 280 de litri. Probabil vei cumpăra orice ai nevoie de la destinație sau vei folosi cele două locuri din spate pentru depozitare.

Comparativ cu un Bentley Continental GT coupe, pierzi aproximativ 120 de litri. De înțeles, din moment ce acoperișul are nevoie de un loc unde să fie depozitat odată ce ai decapotat mașina. Apropo de asta, procesul durează 19 secunde și poate avea loc la viteze de până la 50 de km/h. Chiar și culoarea acoperișului textil poate fi configurată în funcție de preferințele personale, iar pe interiorul său vei găsi Alcantara.

Așadar, interiorul lui Continental GT este un loc al simțurilor. Când 1000 de specialiști își dedică 100 de ore de muncă fiecărei mașini în parte, poți să fii sigur că rezultatul nu va fi niciodată unul de compromis. Mărturie stau cifrele impresionante din spatele procesului de producție. De exemplu, fiecare foaie de piele utilizată în interiorul unui Bentley este semnată pe spate de specialistul care a lucrat-o. Nu pentru control, ci de mândrie. În același timp, la interiorul fiecărui model Bentley se folosesc 10 metri pătrați de furnir, care este montat și lipit manual, cu cea mai mare grijă. Poate că vei considera aceste date parte din acele „bragging rights” de care vorbeam mai devreme, dar ele arată, mai presus de orice, câtă grijă merge în fiecare dintre mașinile produse.

Preţ de achiziţie

Când veți auzi prețul final al configurației de față, vă rog să recitiți capitolul de deasupra înainte să vă năpustiți în secțiunea de comentarii. Da, un Bentley Continental GTC nu este accesibil. Cine s-ar fi gândit?!?

Prețul de pornire este de un sfert de milion de euro. Mult? Nu aș zice. Ba chiar l-as putea considera un chilipir având în vedere brandul despre care vorbim. Ca idee, un Mercedes-AMG SL63 are un preț de pornire de 205.640 euro și nu, nu are exclusivitatea siglei cu aripi din Albion.

Dar stați așa, că n-am terminat. Configurația testată de noi, a venit cu un preț total de 288.000 de euro, iarăși, destul de modestă, având în vedere ce poți face dacă intri destul de adânc în configuratorul britanicilor. Cum s-au distribuit cei 38.000 de euro din opționale? 4.300 de euro s-au dus către culoarea exterioară, Apple Green. Frânele ceramice au costat 12.500 de euro. Modelul diamantat de pe scaune a fost 2.000 de euro, iar cusăturile contrastante au mai fost 680 de euro. Sistemul audio Naim, de 2.200 de wați a costat 6.850 de euro. Nu în ultimul rând, ecranul rotativ pentru sistemul multimedia, a costat 4.950 de euro.

Mai ai nevoie de ceva? Posibil, dar în acest caz vei apela la sfaturile celor de la divizia Mulliner, care sunt foarte bucuroși să te ajute cu orice ai putea dori.

Cât costă rivalii? Ferrari Roma Spider are un preț de pornire similar cu cel al modelului britanic. Despre SL63 AMG am menționat mai sus, în timp ce un BMW M8 Competition pornește de la „doar” 189.678 euro.

Siguranţă

Ne aflăm într-o zonă de preț pe care Euro NCAP n-o va avea prea curând sub radare, din motive lesne de intuit. Dar, cu toate acestea, lista de elemente de siguranță de care dispune noul Continental GT este preluată și adaptată din gama Porsche, care la rândul său preia tot ce are mai bun gama Audi. Și așa mai departe.

Altfel spus, nu vă faceți griji că nu sunteți acoperiți în cazul nefericit al unui accident sau în cazul în care e nevoie ca mașina să evite singură unul: Continental GT nu oferă doar o armată de airbag-uri, ci și sisteme de siguranță activă, care confirmă apartenența modelului la epoca modernă a siguranței. De la asistență la părăsirea involuntară a benzii, la cruise control adaptiv cu nivel 2 de autonomie, frânare automată de urgență și un sistem Night Vision.

Ţinută de drum

Colaborarea cu Porsche, când vine vorba de platformă, aduce în prim plan partea sportivă a lui Continental GTC. De altfel, Bentley a fost dintotdeauna un brand care a căutat să combine luxul complet cu aerul sportiv.

La fel ca frații de la Rolls-Royce, în zorii secolului 20, luxul suprem era să ai o mașină capabilă să reziste drumurilor de atunci. Ulterior, după ce a reușit să ofere modele care se ridicau la înălțimea acestor criterii, Bentley a început să caute viteza. Din ce în ce mai mult.

Continental GTC folosește aceeași platformă ca fratele său Coupe, una pe care o regăsim și pe Flying Spur sau Porsche Panamera. De altfel, acestea sunt singurele mașini de sub umbrela grupului VAG care folosesc această platformă, atipic pentru modul de operare al nemților.

Asta înseamnă că decapotabila britanică are tot ce îi trebuie în ADN pentru a livra, atât confort, cât și sportivitate. Distribuția greutății 55-45% și suspensiile pneumatice cu amortizoare tricamerale garantează o manevrabilitate de vârf în viraje. Pe de altă parte, vei avea parte de un nivel de confort pe care îl găsești rar spre deloc în lumea auto "normală", adică în zona mașinilor care costă sub 100.000 de euro.

Nu putem să vorbim încă de înfrângerea legilor fizicii. Asta înseamnă că, în viraje, vei resimți masa modelului britanic (peste 2.3 tone). Caracterul ușor subvirator este prezent, dar numai atunci când ajungi la limită. În rest, Bentley a limitat cât a putut efectele negative ale greutății masive prin sistemul Bentley Dynamic Ride. Acesta contrează ruliul cu ajutorul unui sistem electronic la 48 de volți, care apasă pe barele antiruliu cu până la 1.300 Nm. Totul în speranța de a face pasagerii imuni la înclinările exagerate ale șasiului.

Și asta nu e tot. Continental GTC vine și cu un diferențial central controlat electronic, care se asigură că poate trimite, în caz de nevoie, 100% din cuplu către roțile spate și până la 38% pe puntea față. Practic, în sesiunile de condus sportiv, monstrul acesta poate scoate spatele de pe trasa ideală într-o milisecundă.

Iar pentru a se asigura că nu rămâi fără frâne dacă vrei să mergi pe circuit, modelul nostru de test a fost echipat și cu sus-amintitele frâne ceramice, care, odată încălzite, te fac să uiți că ești la volanul unui monstru de 2.335 de kilograme.

Dar toate acestea sunt doar o fațetă a lui GTC. Eu cred că cea mai apreciată parte a sa este alta: călătoriile relaxate. Sigur, Continental este un model impresionant atunci când îl conduci la limită, dar majoritatea clienților vor dori să se relaxeze, în timp ce spatele le este masat în drum către terenul de golf.

Odată trecută în modul Comfort, simți cum mașina absoarbe imperfecțiunile drumului cu grație. Soarele te scaldă ușor, iar vântul îți bate în plete. E momentul oportun să pornești ventilația din scaune, să dai drumul aerului condiționat (care face față și cu acoperișul coborât, la 40 de grade Celsius, pe testate) și să te gândești la drumurile frumoase pe care le vei cuceri.

Vizibilitate

Între formele exterioare care combină liniile clasice cu cele dinamice, designerii celor de la Bentley au preferat să se concentreze pe detaliile care atrag clienții și au lăsat deoparte aspectul practic al mașinii. Iar asta se simte cel mai clar când vine vorba de vizibilitate, un capitol în care inginerii și oamenii de creație de la Crewe au lăsat loc serios de îmbunătățiri.

Montantul stânga al parbrizului este exagerat de mare și încurcă vizibilitatea la fiecare viraj mai ascuțit de 90 de grade, iar luneta are dimensiuni reduse și nu îți oferă cel mai larg unghi în zona posterioară. Mai mult, cu acoperișul sus, zonele din lateralul mașinii sunt obturate serios.

Evident, parcările se rezolvă prin tehnologie și cu ajutorul unei colecții de camere și senzori, însă vizibilitatea frontală din partea stângă rămâne mai greu de rezolvat astfel.

Tehnologie

Așa cum era de așteptat, fiind parte din grupul VAG, Bentley a împrumutat câteva tehnologii de la frații săi de concern. Chiar și așa, producătorul britanic a avut grijă să ofere tuturor elementelor o față nouă, proprie, dacă vreți.

Chiar dacă meniurile sistemului de infotainment au aceeași structură cu cele de pe modelele Audi, interfața arată complet diferit. Același lucru se poate spune și despre instrumentarul de bord de 12.3 inch. Partea cea mai plăcută este faptul că pe Bentley poți să ajungi și la o configurație „retro” prin folosirea acelui ecran rotativ de pe planșa de bord.

Chiar dacă acesta e ascuns, funcțiile sale sunt încă active. Spre exemplu, poți seta destinația dorită pe sistemul de navigație, precum și playlist-ul preferat, iar apoi să le ascunzi pe amândouă printr-o atingere. Indicațiile sistemului de navigație vor fi redate în instrumentarul de bord, iar melodiile preferate vor fi preluate de sistemul audio Naim.

Normal, Bentley Continental GTC oferă și un sistem head-up display de calitate superioară, care completează oferta de display-uri, ecrane și tehnologii aferente.

La exterior, liniile clasice ascund tehnologia Matrix LED la nivelul blocurilor optice frontale. Nu am avut ocazia să testăm mașina pe timp de noapte, însă cei de la Bentley susțin că cele 82 de LED-uri individuale din fiecare bloc optic sunt atât de puternice, încât mașina nu are nevoie de un sistem de spălare a farurilor. Să sperăm că această teorie funcționează practic și în nopțile ploioase ale toamnei românești.

Mai mult, farurile includ acum și cristale care arată absolut fenomenal chiar și atunci când ai doar pozițiile pornite.

Design

La fel ca în cazul multor alte modele arhicunoscute din industrie (Porsche 911, Mini) și designul unui Bentley Continental (fie cabrio sau nu) are unele „responsabilități”.

Nu poți să vii și să modifici radical rețeta peste noapte, doar pentru că vrei să te afirmi. Continental este, practic, succesorul lui R-Type Continental, care a fost lansat acum peste 70 de ani. De-a lungul timpului, acesta a evoluat cu pași mici, iar astăzi am ajuns la o formă care e imposibil de confundat.

Cele patru faruri rotunde din partea frontală, grila uriașă, precum și proporțiile unui Bentley Continental sunt unice. Stopurile au fost subtil redesenate într-o mutare genială, care a înlocuit vechile blocuri optice pătrățoase cu cele ovale pe care le vedem acum pe mașini.

Poți configura modelul cu ajutorul a mii de culori disponibile, cinci nuanțe pentru acoperișul textil, jante de 21 sau 22 de inch. Poți chiar și cumpăra sigle statice pentru acestea din urmă, montate în dreptul butucului de prindere. Posibilitățile sunt nenumărate, dar trebuie să recunosc că, în configurația de față, cu vopseaua Apple Green la exterior, am întors mai multe capete prin București decât multe superstaruri. Și asta vorbește de la sine.

Nu ne-a placut

  • Feedback-ul tactil al unor butoane rotative
  • Sunetul sedat al motorului
  • Spațiul limitat pe locurile din spate

Ultimele teste

Comentarii (0)

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru