Vineri, 01.09.2023
- Comenteaza
- Trimite pe:
E dimineață. Deja ai întârziat la serviciu pentru că soacra a vrut să mai dea un aspirator înainte să o lași tu la gară. Arunci tot ce ai nevoie pentru ziua de azi în portbagaj, ancorezi soacra pe locurile din spate și apoi te urci rapid la volan. Tot stresul dispare într-o milisecundă, după ce ai apăsat pe butonul ăla roșu pe care scrie „Start/Stop”.
Sunetul bolborosit de V8 inundă aleea din fața casei și îți ridică părul pe mâini. În același timp, paradoxal, te calmează, pentru că știi că mașina asta te va duce mai ceva ca „vântul și ca gândul” până la destinație. Poate chiar ai să recuperezi minutele pierdute așteptând ca toată lumea să fie gata. Partea cea mai bună este că vei face toate aceste lucruri în confort absolut, pentru că la asta excelează Audi RS6 Avant.
Da, este mașina de familie perfectă dacă mă întrebi pe mine. În același timp, este și mașina perfectă pentru a ajunge în grabă la destinație. Nu în ultimul rând, este și mașina ideală pentru o tură pe circuit. Se poate? Sigur că da. Și o să vă explic și de ce.
PREZENTAREA MAȘINII PE CARE AM TESTAT-O
Audi RS6 Avant
4.0 TFSI RS6 Avant quattro mild-Hybrid
- Pret de pornire 132.000 €
- Pret model testat 157.300 €
Motor / Transmisie
Audi nu este tocmai un brand renumit pentru modelele sale ultra-sportive. Nu este asociat cu timpi record pe Nurburgring, cum sunt rivalii săi germani, dar asta nu înseamnă că, de-a lungul anilor, n-a făcut loc unor adevărate bijuterii în garaj. Una dintre ele este chiar motorul V8, care animă RS6 Avant.
Acesta, deși Audi poate nu recunoaște asta în mod oficial, este, de fapt, un propulsor dezvoltat de Porsche, dar împrumutat și brandurilor de sub umbrela VAG. El poate fi regăsit și pe modele Bentley, de exemplu, dar și în grădina Audi, cu diverse niveluri de putere.
În acest caz, vorbim de o putere maximă de 600 CP și un cuplu de 800 Nm. Totul se naște din cei 4.000 de cmc ai celor 8 cilindri, ajutați de două turbine montate între bancuri.
Toată această herghelie se duce apoi către cele patru roți ale mașinii prin intermediul unei cutii de viteze automată cu 8 rapoarte, de la ZF. Nu lipsește nici sistemul de tracțiune integrală quattro, de tip Crown Gear. Practic, acesta poate trimite până la 50% din putere pe puntea față și până la 85% din putere pe puntea spate.
Acolo, resursele sunt așteptate de un diferențial cu alunecare limitată, care are grijă de distribuirea forțelor pe fiecare roată. Pe deasupra, acum, RS6 este și ușor hibrid, folosind un starter/generator la 48V care degrevează motorul termic de anumite funcții auxiliare pentru a reduce consumul de combustibil și, mai important, emisiile.
Iar totul funcționează absolut impecabil. De la schimburile de treaptă care se fac aproape telepatic, la răspunsul impecabil în pedală, RS6 Avant e foarte sus pe lista celor mai bune modele termice făcute vreodată. Cel mai plăcut este sunetul, care te acompaniază pretutindeni.
Motoarele V8 de aceste dimensiuni vor deveni doar o amintire în viitor. De aceea, probabil, am făcut exces de zel în cele câteva zile cât am avut mașina la dispoziție și am terminat două rezervoare de combustibil, doar pentru a putea auzi acea simfonie cât mai des.
În modul RS, cu flapsurile din evacuare deschise, RS6 este un adevărat monstru, cu un sunet care dă dependență și transmite fiori pe șira spinării.
Sistemul quattro este și el impresionant, iar RS6 este primul Audi cu care am reușit să supravirez, după câteva eforturi ceva mai serioase. Per total, însă, puterea este pusă jos magistral.
Consum
Spuneam mai devreme că acest RS6 este „electrificat”. O premieră. Caracterul său ușor hibrid ar trebui să ajute cu cifrele de consum, dar, în lipsa unei măsurători de control cu o versiune non-hibridă, mi-e greu să spun cam cât de mare e diferența.
Oricum ar fi, nu cred că există proprietar de RS6 care să spună că a cumpărat mașina asta pentru consumul său redus. Cifrele oficiale pretind un consum mixt de 11.5 litri/100 km. Sigur, dacă tot ce contează pentru tine este să mergi economic. Dacă vrei să te bucuri și de performanțele mașinii sau de sunetul gutural al evacuării, acel consum e un vis frumos.
Prin oraș, modelul din garajul nostru a consumat, în medie, 18 l/100 km. Ceea ce nu mi se pare mult deloc, având în vedere performanțele. Consumul mixt de combustibil, după 3 zile cu mașina, a fost de aproximativ 15.5 litri/100 km. Mai mult decât decent.
Cum stau rivalele lui RS6 Avant la acest capitol? Ei bine, singurul model care poate rivaliza oferta de la Audi la toate capitolele în acest moment este Mercedes-AMG E63 S T-Modell. Sigur, putem menționa și BMW M5, dar modelul din Munchen este oferit doar sub formă de sedan.
Așadar, E63 S, cu al său motor V8 de 4 litri și 612 CP are un consum mediu estimat la 12 litri/100 km. BMW M5 este ceva mai eficient, cu un consum mediu de 10.5 litri/100 km. Garanția mea este că oricare dintre aceste modele va avea probleme în a atinge cifrele oferite de producători.
Performanţe
În acest segment jucăm cu numere amețitoare și cu accelerații demne de mașini de curse de acum câțiva ani. Pe măsură ce modelele electrice prind tot mai mult curaj, pare că producătorii auto încearcă din răsputeri să ridice performanța modelelor termice cât mai sus.
Audi RS6 Avant poate atinge 100 km/h în doar 3.6 secunde, conform producătorului german. Mai repede decât apuci să îi spui numele complet. Teste independente au arătat că se poate chiar și mai bine.
Același lucru s-a descoperit și referitor la performanțele lui BMW M5, care, la nivel declarativ, ar trebui să atingă 100 km/h în 3.4 secunde, cu ai săi 600 CP. Pentru Mercedes-AMG E63 S T-Modell timpul de referință e fix între celelalte două rivale germane: 3.5 secunde.
Toate trei vin „blocate” la o viteză maximă de 250 km/h, dar fiecare producător oferă pachete de performanță, care pot ridica această limită la 280 km/h sau chiar peste 300 km/h.
Interior
Întotdeauna am apreciat simplitatea interioarelor Audi, mai ales în această eră dominată de ecrane din ce în ce mai mari. În cazul lui RS6 Avant, interiorul nu este drastic diferit comparativ cu ce vezi pe un A6 normal. Sigur, vorbim despre scaune cu profil special RS, tapițerii de calitate superioară, din piele și Alcantara, dar și de un instrumentar de bord cu o temă specifică.
În rest, însă, lucrurile arată la fel. Avem același ecran integrat perfect în linia bordului pentru sistemul multimedia, aceleași panouri de uși, aceleași panouri și aceleași spații de depozitare (chiar generoase aș putea adăuga). Spațiul este generos și pentru extremitățile pasagerilor, chiar și cei mai înalți neavând probleme pe scaunele din spate.
Materialele folosite sunt demne de un Audi, poate cu excepția consolei centrale, unde ornamentul care imită carbonul nu se simțea foarte bine la atingere; o mică, foarte mică observație într-un interior bine pus la punct.
Ergonomic, modelul german stă foarte bine, totul fiind la îndemână. Chiar și panoul pentru sistemul de climatizare pare foarte ok, acum că m-am obișnuit cu el.
Fiindcă vorbim despre o mașină de familie, spațiul pentru bagaje este important. În acest caz însumează 565 de litri. Dacă pliezi scaunele, ai la dispoziție 1.680 de litri. Să cari toată mobila de la Ikea în cel mai mare confort și cu cea mai mare viteză.
Mercedes-AMG E63 S T-Modell vine cu 640 de litri și câștigă și cu scaunele pliate: 1.820 de litri. BMW M5 termină pe 3 în acest caz, de așteptat, din moment ce vorbim despre singurul sedan din această comparație: 530 de litri.
Preţ de achiziţie
Toată performanța oferită de acest Audi vine și cu un preț. Acesta începe de la 132.000 de euro, dar urcă imediat din momentul în care începi să o configurezi.
De exemplu, modelul testat aici a avut un preț final de 157.000 de euro, care a inclus opțiuni precum farurile Matrix LED cu laser (2.900 euro), jantele de 22 de inch (2.613 euro), pachetul de asistență Tour (2.000 euro), pachetul de design roșu (2.150 euro), pachetul dinamic RS (4.520 euro), plafonul din Alcantara (2.000 euro), scaunele RS cu ventilație (2.000 euro), trapa panoramică (2.143 euro) și multe altele.
Nu vă gândiți că e un preț exagerat. Un Mercedes-AMG E63 S T-Modell are un preț de pornire de 145.000 de euro. Nici BMW M5 nu se lasă mult mai prejos, dar pare cel mai avantajos la achiziție, cu un preț de pornire de 126.000 de euro. Oricare dintre ele devine mult mai scump după ce ai folosit configuratorul așa cum trebuie.
Siguranţă
Din moment ce vorbim despre o mașină atât de scumpă, e evident că cei de la EuroNCAP nu au dat un asemenea exemplar de toți pereții și barierele pe care le au în dotare. Din fericire, RS6 este construit pe aceeași platformă ca un A6 mult mai accesibil, așa că ratingurile de siguranță se aplică și în cazul modelului de performanță.
Astfel, RS6 vine în standard cu un pachet de siguranță compus din 17 senzori, cinci camere video și un radar. Asta înseamnă că, odată activat pilotul automat, acesta va putea menține distanța față de mașina din față, va putea accelera și decelera, va putea opri și apoi pleca de pe loc fără intervenția șoferului asupra pedalelor. În plus, viteza de deplasare poate fi adaptată în funcție de indicatoarele rutiere.
Direcția este și ea asistată și poate ajuta mașina să se păstreze pe banda unei autostrăzi, cu ajustări fine ale volanului. Direcția ajută și atunci când banda se îngustează sau când lățimea benzii de rulare scade și ajunge la numai doi metri.
Nu lipsesc tehnologiile devenite deja regulă în industria auto: sistemul de frânare automată în situații de urgență, monitorizarea unghiului mort, detectarea pietonilor, monitorizarea stării de oboseală a șoferului.
Pe lista de opționale există și un pachet City Assist, care avertizează șoferul (vizual și auditiv) cu privire la mașinile care se deplasează perpendicular pe direcția de mers și care prezintă un potențial pericol.
EuroNCAP a oferit un rating de 5 stele pentru Audi A6, cu scoruri impresionante în cadrul testelor. Protecția pasagerilor adulți a fost cotată la 93%, pentru pasagerii copii 85%, pentru pietoni 81% iar pentru sistemele active de siguranță, 76%.
Ţinută de drum
Atunci când privești mașina asta nu ai cum să intuiești ce te așteaptă la volan. Roțile de 22 de inch, discurile uriașe de frână cu etriere cu 6 pistonașe îți dau o idee, dar nimic nu m-a pregătit pentru ce avea să urmeze.
Audi RS6 Avant vine, în standard, cu suspensie pneumatică. Iar aceasta este definitorie, dacă vorbim despre ținuta de drum. Deși de afară totul arată super agresiv, iar jante de 22 pe un break de segment E nu prea mai vezi, atunci când îl conduci observi că RS6 este incredibil de confortabil. De fapt, asta a fost surpriza cea mai mare, pentru că modelele din acest segment nu sunt în mod necesar echivalentul unui Rolls pe șosea. Ei bine, în RS6 m-am simțit mai confortabil decât în unele modele de lux.
Suspensia dispune și de amortizoare adaptive, controlate electronic, iar dacă vrei ceva mai multă sportivitate, tot ce trebuie să faci este să treci în modul de condus Dynamic sau, dacă vrei, unul dintre cele două moduri RS.
Asta pentru că pe RS6 ai la dispoziție două moduri configurabile, care să îți permită să treci din, să spunem o dispoziție confortabilă, cu totul setată pentru cât mai multă relaxare, într-o atitudine războinică. Astfel, eu am configurat modul de condus RS2 cu cea mai agresivă setare pentru suspensie, pedala de accelerație, transmisie (inclusiv sistemul quattro) și controlul tracțiunii dezactivat. Odată apăsat pe butonul RS de pe volan, am început să văd și cealaltă față a acestui monstru.
Ei bine, în această configurație, senzația de plutire dispare. Feedback-ul trenului de rulare este mult mai bun și îți oferă mult mai multă încredere. Ce nu realizezi pe prima strigare este faptul că izolarea fonică rămâne acolo, iar vitezele pe care le poți atinge în doar câteva secunde nu sunt percepute ca atare. Sigur, auzi răcnetul motorului V8, dar zgomotul de vânt și chiar cel al anvelopelor sunt ținute departe de urechile tale.
Direcția este asistată electronic, iar asta reduce mult din feedback. Din fericire, șasiul este foarte „vorbăreț”. Sistemul quattro face schimbările de direcție foarte line, indiferent dacă acestea se fac cu accelerare sau pe decelerare. Acesta știe exact unde să trimită puterea astfel încât să ai aderența perfectă, chiar și cu sistemul de control al tracțiunii dezactivat. Mai mult, dacă insiști și faci puntea spate să derapeze, totul se face predictibil, controlat, fără surprize. Asta îți oferă și mai multă încredere în ce poate livra RS6.
Per total, modelul de performanță al celor din Ingolstadt s-a dovedit a fi neutru, supravirator pe alocuri, dar numai dacă vrei tu. Altfel, la limită, RS6 Avant poate fi chiar subvirator, dacă nu știi ce faci cu volanul.
Primești un model performant, care nu vine cu clasicele dezavantaje de confort, pe care un automobil de acest nivel le are de multe ori. Faptul că poți traversa continente la bordul său, așa cum ai face-o și la bordul unui Bentley, îl ridică pe locul 1 în această categorie de „supercar” de familie. Cel puțin în opinia mea.
Vizibilitate
Chiar dacă este o mașină mare, care măsoară aproape 5 metri, Audi RS6 Avant nu pune foarte mari probleme la capitolul vizibilitate. Luneta este foarte generoasă, însă are o înclinație cam mare pentru un model de tip break.
Oglinzile au și ele dimensiuni decente, iar ultimul rând de montanți nu este așa deranjant. Montantul stânga față este și el destul de bine croit și incomodează doar puțin în virajele strânse.
Dacă nu vă descurcați cu vizibilitatea convențională, există întotdeauna cea digitală. Audi RS6 Avant vine cu un sistem de camere la 360 de grade, extrem de util și cu o claritate foarte bună a imaginii.
Tehnologie
Din punct de vedere tehnologic, RS6 Avant nu aduce nimic nou, comparativ cu fratele său convențional, A6. Asta dacă ignorăm toată partea tehnică de sub caroserie, despre care am vorbit mai sus.
Suspensia pneumatică, amortizoarele adaptive, diferențialele, frânele uriașe, transmisia și motorul sunt toate parte din ceea ce am numi „tehnologie”. Dar există și alte lucruri de care clienții sunt interesați la bord.
Instrumentarul de bord este clasicul Audi Virtual Cockpit de 12.3 inch, care înlocuiește ceasurile clasice. Are o grafică foarte bună și o temă „RS”, dedicată modelelor de performanță. Partea centrală a bordului are două ecrane tactile uriașe. Primul, cel de sus, are o dimensiune de 10.1 inch și servește sistemului multimedia Audi MMI. Are o grafică de secol 21, meniul poate fi configurat asemeni aplicațiilor de pe un telefon mobil inteligent, iar capacitatea de procesare este extrem de rapidă.
Vine cu o navigație deșteaptă, care citește suprafața de rulare, știe când traficul devine imposibil și chiar comunică cu alte mașini. Audi oferă o tehnologie care culege date din trafic și apoi o transferă în cloud pentru a permite accesul mai multor vehicule la informații despre un anumit sector de drum.
Sub ecranul de 10 inch mai avem unul de 8 inch, care servește comenzilor de climatizare. Acesta oferă simboluri mari, generoase, ușor de nimerit chiar și în timpul mersului. Tot de aici poate fi comandată încălzirea sau ventilarea scaunelor.
Noul Audi RS6 poate fi controlat și de la distanță, prin intermediul unei aplicații de mobil. Aceasta permite și accesul fără cheie, doar cu ajutorul mobilului, precum și cinci configurări diferite.
Design
Ei bine, acesta este încă unul dintre punctele forte ale bijuteriei din Ingolstadt. Dacă în cazul lui M5 sau E63 AMG vorbim despre mașini cu mici modificări de design (un spoiler nou, o buză mai agresivă), în cazul lui RS6 Avant aproape totul a fost schimbat, comparativ cu un A6 Avant. Tot ce a rămas de pe „originalul” A6 sunt portierele față, acoperișul și hayonul.
Așadar, partea frontală are o bară mult mai agresivă, faruri și capotă împrumutate de la Audi RS7. Ușile spate au fost modificate pentru a primi pasajelor roților spate. La fel și aripile față. Bara spate primește elemente mult mai agresive și două țevi de evacuare ovale, uriașe. Stopurile sunt și ele specifice modelelor RS6 Avant.
Pe stradă, nu ai cum să nu atragi priviri cu acest model, mai ales când rulezi pe jante de 22 de inch care arată de parcă sunt goale pe dinăuntru, grație spițelor ultra-subțiri.
Culoarea Nardo Grey, în combinație cu elementele decorative negre și etrierele roșii mi-au asigurat toată atenția din lume, oriunde am mers. Iar eu zâmbeam tâmp de fiecare dată când mă apropiam sau îndepărtam de ea.
Ne-a placut
- Confortul suspensiei
- Motorul V8 cu resurse aparent infinite
- Designul exterior
- Sunetul motorului
Nu ne-a placut
- Prețul piperat
- Interiorul anost în această configurație
Ultimele teste
-
BMW Seria 5
Gigant -
Toreador -
Vedetă -
Legendă
Ştiri despre Audi
-
Cu ocazia Salonului Auto Guangzhou, constructorul german de automobile a prezentat noul A5L, un model dezvoltat special pentru China. Acesta are un ampatament lung, iar forma caroseriei este de sedan clasic. (Vineri, 15 Noiembrie)
-
Constructorul german de automobile a publicat o imagine teaser cu noua generație Q5. Debutul oficial este programat pentru data de 2 septembrie. (Miercuri, 28 August)
-
Constructorul german de automobile prezintă noul RS3 facelift, disponibil atât în variantă Sportback cât și sedan. Modelul de performanță are un comportament îmbunătățit pe viraje și alte câteva noutăți. (Marti, 20 August)
-
Constructorul din Ingolstadt anunță că noua generație A5 a intrat în producția de serie la uzina din Neckarsulm, Germania. Noul model înlocuiește în gamă vechiul A4. (Luni, 12 August)
-
Constructorul german de automobile anunță două pachete noi pentru electricul Q8 e-tron în Europa. Acestea sunt denumite S Line Competition și Carbon Style. (Marti, 06 August)
Vad tot mai des gri-ul asta la VAG care arata ca un strat de grund, amorsa, ca si cum masina urmeaza sa fie vopsita.