Miercuri, 10.05.2023
- Comenteaza
- Trimite pe:
Era anul 2018 atunci când Audi decidea să aducă pe piață primul său model electric adevărat, de data asta sub forma unui SUV. Ce-i drept, compania din Ingolstadt mai încercase marea cu degetul înainte, cu o mașină care a apărut și în filmul Iron Man, un R8 electric, dar acelea au fost doar exerciții timide.
De data aceasta, Audi e-tron devenea un model adevărat, un „băiețel adevărat” cum spunea Pinocchio, și urma chiar să fie livrat către clienți în anul următor. Nici Audi nu sperase la popularitatea pe care avea să o atingă e-tron în anii următori, mai ales în țările scandinave.
Peste 150.000 de unități au fost vândute până la sfârșitul anului trecut, iar din 2023 e-tron a primit încă un upgrade. Poate nu unul convențional, ci unul de statut, fiind primit în gama lui Q8, cea mai luxoasă și avansată oferită de producătorul german când vine vorba de SUV-uri.
Așadar, de acum, modelul din Ingolstadt poartă numele complet „Audi Q8 e-tron”, o diferențiere făcută intenționat pentru a sublinia segmentul din care face parte SUV-ul electric. Dar se ridică e-tron la înălțimea noului său nume? Am plecat într-o călătorie de câteva zile la bordul lui pentru a afla.
PREZENTAREA VIDEO A MAȘINII TESTATE
Audi Q8 e-tron
Q8 Advanced 50 e-tron quattro electric
- Pret de pornire 75.000 €
- Pret model testat 101.000 €
Motor / Transmisie
Pentru că vorbim de un model electric, toate opțiunile pe care le ai la dispoziție pentru e-tron sunt bazate pe transferul de electroni, nu de hidrocarburi. Structura a suferit, însă, câteva modificări.
Gama e alcătuită din două versiuni, dacă ignorăm propunerea SQ8 e-tron, care este ceva mai sportivă. Astfel, vei putea alege între Audi Q8 50 e-tron quattro și Audi Q8 55 e-tron quattro. Diferența dintre cele două nu va fi resimțită doar la nivel de putere dezvoltată (ambele au două motoare electrice, cu 340 respectiv 408 CP), ci și la nivel de acumulator. Prima are o capacitate utilă de 89 kWh, iar a doua de 106 kWh.
Noi am avut la dispoziție „mezinul” familiei, dacă putem să îi spunem așa, adică versiunea Q8 50 e-tron quattro. Cu câte un motor electric pe fiecare punte, modelul testat s-a descurcat foarte bine în condiții vitrege. Adică un fel de primăvară britanică. Șiroaie de apă, aparent de nestăvilit, i-au testat sistemul de tracțiune integrală quattro controlat exclusiv electronic și trebuie să recunosc că nu am avut niciodată vreun fior pe șina spinării.
Cei 340 de cai putere s-au dovedit suficienți pentru majoritatea situațiilor în care am folosit mașina, dar nu aceasta este cifra importantă aici. Cuplu este vedeta, oferit în cantități copioase (664 Nm) încă din primul moment în care te pui în mișcare.
Răspunsul în pedală poate fi instantaneu, dar numai în modul Sport. Altfel, mașina livrează resursele în stilul unei limuzine Audi, respectiv liniar, progresiv și fără smucituri necuvenite. De altfel, atmosfera e relaxantă atunci când conduci un Q8 e-tron, de așteptat având în vedere liniștea mormântală a motoarelor electrice.
Consum
Conform celor de la Audi, Q8 50 e-tron quattro ar trebui să aibă un consum mixt de 20.3 kWh/100 kilometri parcurși. Cel puțin asta au obținut în ciclul de testare WLTP.
Ce-i drept, nici nu am fost foarte departe de acest consum, dar totul depinde de modul în care conduci mașina. De exemplu, pe o sesiune de condus pe DN1, între București și Ploiești, Q8 50 e-tron quattro a reușit un consum de 19.3 kWh/100 kilometri parcurși, adică o autonomie teoretică de aproximativ 461 de kilometri.
Pe autostradă, însă, la 130 km/h, lucrurile s-au schimbat dramatic, computerul de bord indicând un consum de 26 kWh/100 kilometri, respectiv o autonomie de 342 kilometri. În oraș, cifrele nu au fost mai prietenoase. Cu un consum de 30.6 kWh/100 kilometri, Q8 e-tron 50 ar putea oferi o autonomie de sub 300 kilometri cu un „plin”.
Rivalii lui Q8 e-tron nu sunt cu mult diferiți. Printre ei vei găsi BMW iX xDrive40 sau Mercedes-EQE 450+ SUV. Bavarezul se mândrește cu o baterie de 71 kWh utilizabili, 326 CP și o autonomie estimată la 372 de kilometri. Pentru EQE 350+ vorbim de o baterie utilizabilă de 90.6 kWh și o autonomie, conform WLTP TEH de până la 480 de kilometri.
Aici trebuie să vorbim și de timpii de încărcare, pentru că sunt mult mai relevanți decât autonomia în sine. În timp ce Audi Q8 50 e-tron quattro se poate reîncărca cu până la 150 kW (5-80% 30 minute), BMW iX xDrive40 se oprește la 148 kW (5-80% 31 minute) iar EQE SUV 350+ urcă la 173 kW (5-80% 28 minute).
Performanţe
Pentru că vorbim de versiunea care asigură intrarea în gamă, Q8 e-tron 50 quattro nu se laudă cu cifre impresionante la capitolul performanță.
Vorbim, totuși, de valori acceptabile. De exemplu, sprintul de la 0 la 100 km/h durează 6 secunde, mai rapid decât ambele sale rivale, BMW-ul fiind cu 0.1 secunde mai lent iar Mercedes-ul având nevoie de o secundă în plus.
Vitezele maxime ale celor două mașini sunt și ele comparabile, de data aceasta modelul din Stuttgart fiind învingător, cu 210 km/h, față de cei 200 km/h ai lui Audi și BMW.
Interior
Nu multe s-au schimbat odată cu numele lui Audi e-tron, mai ales la interior. Faceliftul nu a adus schimbări uriașe, ba chiar aș spune că vizual nu s-a schimbat nimic. Și asta e bine, uneori.
Planșa de bord rămâne identică cu cea a fratelui termic. Până la urmă, cele două sunt făcute pe aceeași platformă, iar asta se vede. Totul e simplu, teutonic, ușor de înțeles și cu un scop.
Audi rămâne fidel celor două ecran care domină atmosfera interioară, poziționate în coloană, în centrul planșei de bordul. Personal, prefer modul în care Audi integrează ecranul sistemului multimedia în designul general al bordului, nu pare că a fost pus acolo ulterior, ci că totul a fost desenat în jurul lui.
Zona de sub el este reprezentată de încă un ecran, de data aceasta dedicat funcțiilor de climatizare. Dacă la început am fost critic cu privire la această implementare, considerând că îți distrage atenția de la drum, după ce am văzut soluțiile abordate de alte companii, mi-am retras cuvintele. Se poate mult mai rău. Cel puțin în acest caz funcționalitatea sistemului e simplu de înțeles și chiar mai simplu de folosit.
În rest vorbim de un Audi, deci finisajele sunt impecabile, iar calitatea construcției la nivel înalt. Mi-ar fi plăcut câteva note mai colorate la interior, totul fiind decorat cu prea multe note de negru și gri. Vă spun drept, paleta sta de culori, în combinație cu vremea mohorâtă de afară, m-a adus în pragul depresiei de vreo câteva ori.
Audi declară că a încercat să folosească mai multe materiale reciclate în construcția modelului. De exemplu, tapițeria Dinamica de pe scaune, folosește până la 45% fibre de poliester provenite din sticle PET reciclate. Pielea de pe restul scaunelor este și ea sintetică. Mai mult, producția acestor materiale nu mai folosește solvenți chimici dăunători, încă un pas în direcția corectă.
Toate materialele fonoabsorbante precum și mochetele sunt provenite din surse reciclate, iar partea superioară a bordului e făcută tot din PET-uri reciclate. Iar exemplele pot continua.
Spațiile de depozitare sunt și ele generoase, mai ales la nivelul buzunarelor din uși sau a torpedoului. Apropo de spațiu, chiar și 5 adulți de peste 1.8 metri înălțime vor avea loc la bordul lui Q8 e-tron, zona din spate fiind foarte generoasă din acest punct de vedere, cu o podea aproape plată.
Portbagajul are o capacitate de 569 de litri, mai mult decât ambii rivali, BMW iX xDrive oferind 500 de litri, iar Mercedes-EQE SUV 350+ fiind limitat la 520 de litri.
Preţ de achiziţie
În România, prețurile pentru un Audi Q8 e-tron 50 quattro încep de la 74.650 de euro, fix sub noul prag setat de programul Rabla pentru bonusul de 10.000 de euro oferit la achiziția mașinilor electrice. Surprinzător? Nu chiar.
Nu vă faceți griji însă, lucrurile se duc repede în sus imediat ce începi să configurezi mașina. Modelul nostru de test avea o etichetă de 91.000 de euro. Printre opțiunile bifate putem aminti culoarea Gri Chronos metalizat (1.000 euro), Pachetul de Asistență Tour (1.565 euro), scaunele față reglabile electric (1.200 euro), faruri LED Matrix (1.400 euro), încărcătorul de 22 kW pe AC (1.600 euro), head-up display (1.300 euro), tapițeria din microfibra Dinamica și piele (1.300 euro) și jantele de 20 de inch cu 5 spițe (859 euro).
Prețurile pentru un BMW iX xDrive40 pornesc de la 80.325 de euro în România, dar modelul din Munchen vine ceva mai bine dotat în configurația de bază. Cât despre Mercedes-EQE SUV 350+, acesta are un preț de pornire de 91.850 de euro. Foarte departe de cel al mașinii testate de noi.
Siguranţă
Audi Q8 e-tron nu a fost încă testat de către cei de la EuroNCAP. Fiind vorba, practic, doar de un facelift, șansele ca acest lucru să se întâmple sunt destul de mici. Chiar și așa, ratingul obținut de e-tron atunci când a fost testat, în 2019, e în continuare relevant. Și, așa cum vă așteptați, acesta a fost de 5 stele.
Astfel, e-tron a fost cotat cu 91% în ceea ce privește protecția pasagerilor adulți, 85% pentru copii, 71% pentru pietoni și 76% în ceea ce privește sistemele de siguranță active.
Audi Q8 e-tron vine dotat, în standard, cu airbag-uri fullsize pentru șofer și pasager, avertizare acustică pentru pietoni și bicicliști, Audi Pre-Sense, sistem de frânare automată de urgență, avertizare la părăsirea benzii de rulare, pregătire ISOFIX pentru scaunele din spate, sistem de recunoaștere a indicatoarelor rutiere și multe altele.
Ţinută de drum
Dacă există un capitol la care Audi Q8 e-tron excelează, acesta e ținuta de drum. Modelul german vine, în standard, cu suspensie adaptivă pneumatică. Iar această suspensie oferă un nivel foarte înalt de rafinament și confort. Trecerea peste imperfecțiunile inerente drumurilor noastre a fost un vis și nici cele mai mari gropi nu m-au zdruncinat prea tare, grație anvelopelor cu profil înalt și jantelor de 20 de inch (oricât de ciudat ar suna).
Dacă privești de la distanță Audi Q8 e-tron, ai putea să crezi că e un Allroad, mai degrabă decât un SUV. Sigur, odată ce te apropii de mașină observi exact cât de masivă e. Ei bine, chiar dacă nu e un Allroad, Q8 e-tron se simte ca unul atunci când îl conduci.
Mare parte din senzație este din cauza centrului de greutate destul de jos, adus de poziționarea bateriilor în podea. Astfel, în ciuda greutății sale uriașe, Q8 e-tron se simte lipit de asfalt, mai mult decât ai crede inițial. Sigur, important este să nu exagerezi totuși cu forțele G în viraje, dar chiar dacă o faci, mașina începe să gliseze anunțat, predictibil.
Direcția ar putea avea ceva mai mult feedback, dar vorbim de o mașină electrică, până la urmă... Nu poți avea așteptări prea mari pe această parte. Pedala de frână, în schimb, e una destul de înșelătoare.
Asta pentru că Q8 e-tron are un sistem adaptiv de frânare regenerativă, iar asta înseamnă că mașina va folosi sistemul regenerativ mai mult sau mai puțin în funcție de situația din trafic.
De exemplu, dacă te apropii de un semafor, unde sunt mașini deja oprite, mașina va încetini folosind frânarea regenerativă mai intens, în funcție de viteza cu care te apropii. Astfel, nu vei folosi frânarea mecanică decât foarte rar. Cu toate acestea, vei observa că, atunci când mașina frânează regenerativ mai puternic, pedala de frână se întărește subtil.
Vizibilitate
De la volanul lui Audi Q8 e-tron nu vei avea probleme cu vizibilitatea, mai ales în zona din față. Primul rând de montanți nu impune dificultăți, iar parbrizul este generos. Și geamurile laterale față urmează același model.
Singura critică ar putea fi zona din spate. Deși geamul lunetei este destul de mare în dimensiuni, unghiul la care este înclinat face lucrurile ceva mai complicate. Iar tetierele scaunelor din spate nu ajută deloc.
Din fericire, dacă vrei vizibilitate excelentă, Audi îți oferă unul dintre cele mai bune sisteme de camere de pe piață. Acestea pot compune o imagine digitală foarte precisă cu tot ce se află în jurul tău, pe ecranul sistemului de infotainment.
Tehnologie
Din punct de vedere tehnologic, Q8 e-tron nu aduce multe noutăți. Avem în continuare la dispoziție sistemul multimedia MMI, proiectat pe un ecran de 10.1 inch, la pachet cu Audi Virtual Cockpit pe post de instrumentar de bord, cu o diagonală de 12.3 inch. Al treilea display de la bord este cel de 8.6 inch, folosit pentru sistemul de climatizare.
Toate au rezoluție înaltă și toate răspund impecabil la comenzi. Mai mult, nu am observat nicio întârziere la acțiunile mele, nicio problemă de conectivitate și nici erori. Poți să conectezi telefonul personal la mașină, fără fir, prin intermediul Android Auto și Apple CarPlay.
Alte tehnologii notabile includ, bineînțeles, farurile adaptive Matrix LED, care funcționează impecabil pe timp de noapte. Acestea pot fi dotate și cu lumini digitale, mult mai precise în delimitarea participanților la trafic, dacă ești dispus să plătești extra.
Tot în aceeași categorie putem include și oglinzile exterioare digitale, o tehnologie care a fost oferită în premieră pe e-tron, în 2019. Aceasta presupune înlocuirea oglinzilor clasice cu camere de luat vederi, care proiectează imaginile pe ecrane montate pe panourile interioare ale ușilor.
Nici sistemul audio Bang&Olufsen 3D nu e de lepădat. Calitatea sunetului este foarte bună, notele redate fiind calde, dar parcă ar fi putut avea ceva mai mult volum.
Design
Așa cum spuneam mai sus, Audi Q8 e-tron poate fi confundat de la distanță cu un model Allroad. Dacă lungimea sa e de 4.915 milimetri, deci destul de generoasă, pe înălțime, e-tron are doar 1.633 milimetri. Este o mașină cu un profil destul de jos, care nu țipă „SUV” din secunda în care te-ai uitat la ea.
Formele sunt clasic germane, stilate și elegante, iar faceliftul nu a schimbat foarte mult lucrurile. Partea frontală vine acum cu o grila Singleframe, cu un model subtil diferit, dominat de noua siglă bi-dimensională Audi, fără crom. Farurile au aceeași formă, iar semnăturile luminoase pentru rularea pe timp de zi au rămas la fel.
Avem acum câteva modele noi de jante, acestea variind în dimensiune de la 19 la 22 de inch. Opțional poți adăuga o pată de culoare și în spatele lor. Pentru 455 de euro, Audi îți pune la dispoziție un roșu aprins pentru etriere.
Zona din spate a „câștigat” sigla Q8 pe hayon, dar forma stopurilor și a barei luminoase care le unește a rămas la fel. A disărut însă semnalizarea versiunii pe care o conduci. Singurul loc unde vei găsi numele complet al mașinii va fi pe montantul central, împărțit între rama ușii din față și cea din spate.
Ne-a placut
- Rafinamentul suspensiei
- Spațiul interior
- Folosirea materialelor reciclate în producție și finisaje
- Prețul de pornire
Nu ne-a placut
- Consumul ridicat în mediul urban
- Interior anost în versiunea de bază
- Lipsa unor dotări esențiale în pachetul de bază
Ultimele teste
-
Suflet iberic -
BMW Seria 5
Gigant -
Toreador -
Vedetă
Ştiri despre Audi
-
Cu ocazia Salonului Auto Guangzhou, constructorul german de automobile a prezentat noul A5L, un model dezvoltat special pentru China. Acesta are un ampatament lung, iar forma caroseriei este de sedan clasic. (Vineri, 15 Noiembrie)
-
Constructorul german de automobile a publicat o imagine teaser cu noua generație Q5. Debutul oficial este programat pentru data de 2 septembrie. (Miercuri, 28 August)
-
Constructorul german de automobile prezintă noul RS3 facelift, disponibil atât în variantă Sportback cât și sedan. Modelul de performanță are un comportament îmbunătățit pe viraje și alte câteva noutăți. (Marti, 20 August)
-
Constructorul din Ingolstadt anunță că noua generație A5 a intrat în producția de serie la uzina din Neckarsulm, Germania. Noul model înlocuiește în gamă vechiul A4. (Luni, 12 August)
-
Constructorul german de automobile anunță două pachete noi pentru electricul Q8 e-tron în Europa. Acestea sunt denumite S Line Competition și Carbon Style. (Marti, 06 August)
Comentarii (1)
Adauga un comentariu