Marti, 18.01.2022
- Comenteaza
- Trimite pe:
În ultima vreme m-am intersectat atât de mult și frecvent cu BMW Seria 7 și Mercedes-Benz Clasa S, încât aproape am uitat că Germania mai are un produs important în acest segment. În altă ordine de idei, ultima interacțiune cu un A8 s-a realizat la Salonul Auto de la Frankfurt, prin 2017, asta dacă nu mă trădează memoria, anul debutului actualei generații.
De regulă nu pot paria pe memoria mea, dar de această dată o fac pentru simplul fapt că nu voi uita cum m-a sechestrat mașina asta. Probabil, un jurnalist mai șugubăț, a activat protecția pentru copii în cazul portierelor spate. Și cam asta a fost. Am urcat pe banchetă, am închis portiera și preț de vreo 5 minute am mimat că aș fi interesat de multe detalii ale locurilor spate, pentru a nu trăda impotența de a deschide portiera.
Într-un final, hazardul care m-a sechestrat a contribuit și la evadarea mea. Și pentru că mi-am terminat acest intro ușor fad, zic să luăm la bani mărunți acest Audi A8 care în fișa tehnică promite că parcurge 100 km cu 2.7 litri de benzină.
Audi A8
A8L 60 TFSIe quattro PHEV
- Pret de pornire 98.700 €
- Pret model testat 138.773 €
Motor / Transmisie
Pentru că puțină confuzie face bine, haideți să pornim de la indicativul 60. În configuratorul Audi România veți găsi două modele al căror indicativ începe cu 60: un TFSIe quattro și un TFSI quattro. În gama constructorului mai există și un 60 TDI quattro.
Ne oprim la versiunea TFSIe, cea avută la test. Vorbim despre un plug-in hybrid de 2.345 kg care ajunge la 100 km/h în 4.9 secunde. De ce? Păi, componenta termică este reprezentată de un propulsor V6 supraalimentat, de 3 litri, care dezvoltă 340 CP (de la 5.000 rpm până la 6.400 rpm), iar cuplul motor are o valoare constantă de 500 Nm (în intervalul 1.370–4.500 rpm).
Valoarea maximă a cuplului motor, disponibilă puțin mai sus de turația de ralanti, contribuie la un plus de confort în utilizare, la un plus al calității percepute. Cu alte cuvinte, simți că banii tăi au fost cheltuiți pe un produs bun. Mai adăugăm pe listă un motor electric de 100 kW/136 CP și 350 Nm, hrănit de la o baterie litiu-ion cu o capacitate de 14.1 kWh.
Dacă vorbim de un plug-in hybrid, ar trebui să vorbim și despre o priză, măcar una. La o priză domestică de 2.3 kW, bateria se va încărca în 7 ore, iar la o priză mai răsărită, de 7.4 kW, această operație va consuma 3 ore de parcare. Nu ne-ar fi deranjat dacă ar fi putut accepta și 11 kW sau chiar 22.
Indiferent de modul de rulare, că a fost electric, hibrid sau termic, nu am resimțit vreo urmă de submotorizare. Mențiunea am făcut-o în special pentru modul EV, unde beneficiezi de accelerații viguroase și reprize bune, fără a trezi la viață propulsorul termic.
În modul hibrid, răspunsul sistemului este impresionant. Probabil m-a marcat modul în care dizolvă cele 2.405 kg ale mașinii. Despre propulsorul V6, o notă foarte bună pentru muzicalitate. Un detaliu care începe să fie trecut cu vedere de unii constructori.
Cutia automată cu 8 trepte își face onest treaba. A fost unul dintre detaliile care a știu să rămână discret, să nu se afirme, cu alte cuvinte își face treaba bine când vine vorba de liniaritate.
Punem punct acestui capitol cu o concluzie, puterea sistemului hybrid este de 449 CP și 700 Nm.
Consum
Cei 14.1 kWh, capacitate totală, ajung în teorie pentru 47 km. În realitate, am reușit să parcurg electric undeva între 32 și 35 km cu ”un plin”. Partea interesantă este că cei 136 CP și 350 Nm au fost suficienți pentru partea urbană. Nu a fost nevoie să trezesc la viață vreo supapă. Audi comunică un consum, în ciclu WLTP, de 19 kWh. În realitate lucrurile au stat puțin altfel: 34.5 kWh a fost consumul urban înregistrat la o viteză medie de 17 km/h. Cam acesta este Bucureștiul.
Mașina lasă impresia că suge și ultimul watt din baterie și abia apoi apelează la resursele clasice. În funcție de cât de ponderat ești, în mediul urban, poți supraviețui cu un consum mediu de 6.5 litri. Surprinzător de bună valoarea.
La drum lung, poți avea surpriza ca această valoare să fie mai mare, și asta pentru că motorul termic va fi treaz cam pe toată durata călătoriei.
Acum vine momentul introducerii în scenă a rivalilor. În ciclu WLTP, Audi comunică un consum mediu de 2.7 litri. Prin urmare, luăm această valoare drept etalon.
Primul ales este BMW 745e, un plug-in hybrid care se laudă cu un consum mediu, în același ciclu de testare, de 2 litri. Este imposibil să vorbim despre electrificare în acest segment și să nu invităm la masă un Lexus LS 500h AWD, primul model din segment care le-a arătat clienților premium kilowatt-ul.
Iar dacă trecem pe listă și Mercedes-Benz S 580e 4Matic care are un consum mediu declarat, în ciclu WLTP, de 0.7 litri, realizăm că un procent bun din populația din Ingolstadt se află în ședințe interminabile.
Am fost tentat să-i ofer notă maximă, dar consumul în modul EV este puțin cam mare, iar toată magia unui astfel de model se arată proprietarului doar dacă dezvoltă obișnuința de a băga zilnic mașina în priză.
În termeni de eficiență, dacă mi-aș imagina acest A8 în versiune electrică cu o baterie de 70 kWh, aș spera la o autonomie de minim 200 de kilometri.
Performanţe
Audi A8 este un model care joacă într-un segment unde performanța nu este ceva la care să speri. Ea este un dat. Este acolo, vine în echiparea de serie. De regulă performanța este o prelungire a statutului, face parte din completarea imaginii.
Caroseriile acestor modele au devenit sinonime cu performanța latentă, care abia așteaptă să fie eliberată. Acest Audi 60 TFSIe quattro știe să pună puterea la sol extrem de bine. Da, este ajutat de tracțiunea integrală permanentă, de diferențialul central autoblocant, de diferențialul spate standard și de o cutie automată cu 8 trepte care lucrează foarte bine.
Rezultatul? Doar 4.9 secunde până la 100 km/h și o viteză maximă limitată electronic la 250 km/h.
Viteza maximă este identică la toate modelele introduse în propoziție în acest text: 250 km/h.
Însă, când vine vorba de accelerație, Audi A8 stă incredibil de bine. LS 500h AWD are nevoie de 5.5 secunde pentru sprintul până la 100 km/h, BMW 745e de 5.2 secunde, iar S580 e are nevoie de 5.2 secunde.
Interior
Sunt ușor pus în dificultate pentru că nu sunt încă împăcat cu nota pe care am dat-o. Spațiu cât să facă cinste dimensiunilor exterioare, dar atent calibrat cât să nu ai senzația că te-ai rătăcit prin mașină, că ești și tu pe acolo. Aș dori să mă refer la 4 locuri, nu la 5, pentru că așa văd lucrurile la acest nivel. Altfel putem migra cu povestea spre un portbagaj exterior și o micuță remorcă agățată în spate, pentru a completa nevoia de transport.
Fiecare loc oferă spațiu suficient, dar în același timp este plăcut delimitat pentru a induce și acea senzație de intimitate, de spațiu personal. Și spun asta în condițiile în care designerii interioarelor Audi par că nu au mai beneficiat de o vacanță prin zone mediteraneene de multă vreme. Ador planșa de bord, privită de pe bancheta spate. O linie simplă, elegantă, curată. Bravo, Audi! Dar în clipa în care sunt la volan, apar problemele.
Tabloul de bord, da, îl consider unul dintre cele mai inspirate din industrie. Te poți bucura de un instrumentar digital cu aspect clasic, cu ceasuri care nu îți lasă așa mult impresia de artificial ca la alții. Și posibilitățile de configurare le găsesc inspirate și suficiente. Îmi place și modul în care consola centrală face tranziția spre tunelul median.
Dar încep să am probleme când mă intersectez cu display-urile. Nu am nimic de reproșat graficii, modului intuitiv de navigare prin meniuri, dar am o problemă pentru că fiecare comandă implică luarea privirii de la drum și concentrarea atenției pe ce zonă de pe display ajung cu degetul. Asta pentru a fi sigur că nu comand altceva.
Progresul îl percep ca pe ceva sosit să-mi simplifice existența, nu să genereze angoase. Iar dacă mai adaug faptul că planșa de bord a modelului testat era sinonimă în proporție de 75% cu o suprafață lucioasă care scotea în evidență fiecare scamă sau granulă de praf, poți migra ușor spre tocirea smalțului de la dinți.
Să mai adaug că și reglarea gradului de deschidere a gurilor de ventilație se realizează tot plimbând degetul pe o zonă sensibilă la atingere. Nu mai detaliez că deja o sprânceană a început să se zbată.
Accesul este bun la interior, portierele sunt generos dimensionate și cu o deschidere largă. Da, trebuie să îți oferi luxul de a căuta un loc de parcare la fel de generos.
La capitolul ”Eu cu ce mă îmbrac?”, trebuie să fii foarte atent, pentru că portbagajul are un volum de 390 litri. Cea mai mică valoare din triada germană o are Clasa S care oferă 350 litri în versiunea S580 e, LS 500h AWD propune 400 de litri, iar 745e oferă 420 litri.
Preţ de achiziţie
Un Audi A8 are un preț de pornire de 97.726 euro, iar de acești bani primești un 55 TFSI quattro. Versiunea testată, un 60 TFSIe quattro are un preț de bază de 111.413 euro. Și pentru că este o ușoară blasfemie să îți comanzi un model din acestă zonă rarefiată și să nu-l personalizezi câtuși de puțin, versiunea testată mai avea opționale în valoare de peste 25.000 euro. Prețul final? 138.773 euro.
Un ochi aruncat pe lista de opționale mă trimite în zona în care să am mici dialoguri cu mine. Unele de genul: dacă tot dau 1.247 euro pe vopseaua metalizată, poate îmi permit momentul de nebunie care să mă facă să bifez orice altă culoare decât Gri Terra.
În dreptul opțiunii de 1.307 euro pentru sistemul audio Bang&Olufsen Premium Sound System cu 17 incinte acustice, sunet 3D, 16 canale și 730 watt nu voi avea nicio ezitare. Sistemul LED Matrix de 2.162 euro merită și el, precum și geamurile duble de 783 euro pentru o izolare fonică superioară.
Dacă ne uităm în segment, vedem că un BMW 745e xDrive pleacă de la 109.000 de euro, deci o idee mai ieftin dacă îl raportăm la A8 60 TFSIe. Bineînțeles, fără joaca de-a opționalele.
Despre cel mai nou jucător al segmentul, adică Mercedes-Benz Clasa S, în varianta cu ampatament lung și versiune S580e 4Matic, socotelile devin serioase, iar diferența față de Audi A8, de-a dreptul astronomică. Totul începe de la 133.250 de euro.
Siguranţă
Ce ați vrea să vă spun la acest capitol? Că are tabla moale, sau, dimpotrivă, că e tare ca piatra? De obicei, EuroNCAP testează rar astfel de modele, vândute în număr mic și considerate etalon pentru restul gamei. E clar că vorbim despre vârful siguranței oferite de un constructor auto. iar în cazul Audi, acest vârf este unul înalt.
O să trec în revistă un element important. Sistemul Pre Sense, esențial în cazul detectării unui accident iminent, pregătește ocupanții pentru impact prin strângerea centurilor pentru a fixa pasagerii mai bine în scaune, comandă închiderea geamurilor și a trapei. Același sistem poate recunoaște pietoni și bicicliști până la o viteză de 85 km/h și automobile până la 250 km/h. În funcție de situație, sistemul poate comanda autonom frânarea de urgență pentru a încerca evitarea unui impact. Sau măcar pentru a diminua daunele.
Audi s-a gândit și la un asistent pentru intersecțiile dezordonate sau haotice din marile orașe ale lumii. Și bine a făcut, pentru că această funcție se potrivește mănușă în România. Am testat de vreo câteva ori acest asistent în intersecțiile din București, acolo unde senzorii instalați în bara față au sesizat rapid intenția unor mașini de a forța lipsa de prioritate. Acest asistent poate chiar opri mașina, dacă viteza de rulare nu este mai pare de 10 km/h. Mai există un asistent pentru manevrele de evitare sau ocolire. El funcționează în intervalul 30-150 de km/h și poate oferi asistență suplimentară șoferului. Asta înseamnă că nu va ajuta evitarea fără un impuls al volanului venit din partea șoferului. În momentul în care îl detectează, amplifică manevra de evitare.
Dacă mai luăm în calcul și faptul că modelele din acest segment sunt bază pentru vehicule destinate demnitarilor, cred că mai putem adăuga un câteva stele la capitolul siguranță.
Ţinută de drum
În primul rând trebuie să fac o reverență în fața trenului de rulare. Suspensia. Și deja am făcut un pas în spate pentru a fi sigur că nu îmi scapă vreun detaliu. Oh, suspensia... cred că este un reper în segment. Dacă plecăm de la scopul asumat că un astfel de model trebuie să ofere confort, atunci îndrăznesc să afirm că A8 este premiantul clasei. O performanță impresionantă, în condițiile în care clienții actualei generații deja aruncă un ochi prin cont cu gândul la viitorul A8. Modul în care A8 te izolează de orice imperfecțiune a suprafeței de rulare este impresionant.
Dar, nu totul se reduce la confortul oferit de suspensie, când vine vorba de ținuta de drum. Recunosc, am fost ușor cucerit de confortul oferit de suspensie și de modul destul de ”profund” în care acest A8 te izolează fonic de exterior. Inclusiv propulsorul V6 zici că a fost mustrat de educatoare și ridică vocea până la nivelul unei șoapte.
Dar, divinitatea, din fireasca pornire spre echilibru, spre a nu genera părtiniri gratuite, mi-a scos în cale ”o șicană”. A fost clipa în care mi-am zis că educatoarea care a muștruluit motorul a fost blândă.
Am avut impresia că sunt la volanul a cel puțin trei mașini, fiecare dorind să își urmeze calea, niciuna pe traiectoria ideală. Cam așa a reacționat A8. Prin comparație, noul Mercedes-Benz Clasa S m-a surprins prin cât de riguros știe să urmeze trasa atunci când îl arunci prin ”încăpere”. Chiar și Seria 7 este destul de docil. Pe A8 nu l-am găsit, însă, la fel de compus, de coerent în răspuns.
Să-mi fie iertată analogia, zici că te-a surprins un seism de 5 spre 6 grade cu nădragii în vine și vrei să părăsești încăperea. E clar că te reține ceva.
În ultima vreme, la tot ce înseamnă hybrid sau plug-in hybrid sunt atent la cât de fluid se face trecerea de la decelerarea/frânarea regenerativă (cea efectuată cu motorul electric) și frânarea cu sistemul mecanic. Am întâlnit cazuri în care la 10-15 km/h ai impresia că ai rămas fără frâne. La Audi această trecere este în limite decente, nu îți crește pulsul când mai ai 10 metri până în trecerea de pietoni.
Direcția are aceeași părinți cu suspensia, precisă, dar cu un grad de asistare și demultiplicare care îți spune că ziua are vreo 28-29 ore. Cu alte cuvinte, nu are sens să te grăbești, tot acolo ajungi.
Vizibilitate
Vizibilitate corectă de la volan, camere video, senzori. Ai tot arsenalul de ajutoare pentru a fi cât mai relaxat la volan. Însă, chiar și așa, ai nevoie de o minimă perioadă de acomodare cu dimensiunile mașinii.
Deși montanții față sunt masivi, nu obturează atât de mult din câmpul vizual pentru că șoferul este poziționat mai spre spate.
De reținut că mașina se simte bine în locuri de parcare ceva mai late, asta pentru a nu-și sechestra pasagerii. Ai nevoie de puțin mai mult spațiu pentru a lăsa portierele să se exprime.
Tehnologie
Deși are o vârstă, lasă impresia că este mult mai tehnologizat decât alte modele din segment. La partea de șasiu aș dori să amintesc de suspensia adaptivă cu perne de aer, capabilă să regleze automat linia mașinii și să permită reglarea gărzii la sol.
Nici farurile LED Matrix nu pot fi ignorate, pentru că te ajută incredibil pe timp de noapte. Comunică în permanență, invizibil, cu nevoile retinei tale.
Modelul testat era echipat cu sistemul Audi Connect, care necesită un abonament separat de date, iar recomandarea producătorului este ca acest abonament să fie unul cu trafic nelimitat pentru că volumul de date transferat este mare.
Ce funcții include sistemul Audi Connect? Păi, apel de urgență, depanare online, programare Audi Service online, control vehicul, raport asupra stării automobilului, control la distanță pentru funcțiile de închidere/deschidere, ultima poziție în care a fost parcată mașina, control la distanță pentru încălzirea staționară.
Da, este impresionantă planșa de bord cu toate display-urile, dar cum am menționat, atât timp cât tehnologia îmi distrage atenția de la condus, nu o consider, neapărat, un plus.
Design
Am admirat prima generație A8 pentru că părea o sculptură în aluminiu. Pe undeva eram gelos pe eleganța atemporală a acelei generații, pe puterea de seducție răsărită din neant, în detrimentul clasicilor S și 7.
A patra generație A8 îmi aduce aminte puternic de prima generație. Pentru mine este o tușă plăcută, ceva care, dacă aș fi potențial client, ar putea fi un factor important în decizia de achiziție.
Ne-a placut
- Calibrarea suspensiei
- Izolarea fonică
- Dispunerea spațiului interior
- Confort la drum lung
Nu ne-a placut
- Prea multe suprafețe sensibile la praf si amprente
- Autonomie electrică modică, de preferat a fi utilizat în regim hybrid
- Accesare de funcții via touchscreen-uri distrage atenția
Ultimele teste
-
Suflet iberic -
BMW Seria 5
Gigant -
Toreador -
Vedetă
Ştiri despre Audi
-
Cu ocazia Salonului Auto Guangzhou, constructorul german de automobile a prezentat noul A5L, un model dezvoltat special pentru China. Acesta are un ampatament lung, iar forma caroseriei este de sedan clasic. (Vineri, 15 Noiembrie)
-
Constructorul german de automobile a publicat o imagine teaser cu noua generație Q5. Debutul oficial este programat pentru data de 2 septembrie. (Miercuri, 28 August)
-
Constructorul german de automobile prezintă noul RS3 facelift, disponibil atât în variantă Sportback cât și sedan. Modelul de performanță are un comportament îmbunătățit pe viraje și alte câteva noutăți. (Marti, 20 August)
-
Constructorul din Ingolstadt anunță că noua generație A5 a intrat în producția de serie la uzina din Neckarsulm, Germania. Noul model înlocuiește în gamă vechiul A4. (Luni, 12 August)
-
Constructorul german de automobile anunță două pachete noi pentru electricul Q8 e-tron în Europa. Acestea sunt denumite S Line Competition și Carbon Style. (Marti, 06 August)
ordinea preferintelor mele ar fi A8, S, 7, dar cu oricare as fi mai mult decat ultra-satisfacut :)
Despre mașină, numai de bine -- chiar dacă-i prea greuceană, în ciuda aluminizării.
Nu mai repet (și tot degeaba :-)) că PHEV-uiala e doar green-washing + virtue-signaling pentru tartorii cu chauffeur.
...Că n-or veni cu Dacii Spring în zonele urbane cu zero emisii după ce coboară din yachturi și lear-jet-uri private (scutite recent de taxe ”verzi” în UE, cum bine preciza un coleg.)
P.S: De apreciat (din nou) scriitura plastic-sugestivă a lui C. Ciobanu, care are mereu cuvintele la el.
Să nu fi făcut o confuzie, eu am vorbit despre consumul mediu declarat al modelului BMW 745e, care este de 2 litri de benzină, nu despre cilindreea acestuia.
Sa n-o păstreze prea mult că raman cu liniștea
La pretul inlocuirii bateriei? Sau la viteza de maxim 80 la ora la drum lung ca sa nu se descarce in 200 km bateria?