Drivetest Aston Martin DBS Superleggera Volante

Aston Martin DBS Superleggera Volante zoom
de Constantin Ciobanu, Foto: Mihai Dăscălescu
Joi, 29.04.2021
British overdose

Pe la mine pe la Moldova, o vorbă spune... “Geacă de piele am, oleacă di bataie știu...”. Cam de pe aici aș începe acest review. Volanul nu-mi este chiar așa străin, dar să bravez inutil și să spun că m-am dus la întâlnirea cu 725 de cai putere cu dezinvoltura unui pui de căprioară care atacă florile dintr-o poieniță... NU!

Ba chiar am avut o ușoară teamă și mult respect.

Unde mai pui că ziua la volanul lui DBS Superleggera Volante a început pe o ploaie rece. Ba pe alocuri, la 2 grade Celsius, vremea arunca și fulgi înecați pe parbriz. Să nu mai spun că puntea spate se lăuda cu niște Pirelli P Zero 305/30 R21 care nu erau la prima întâlnire cu cei 900 Nm, proprietatea unui V12 bi-turbo ascuns sub o bucată de carbon undeva după puntea față.

Așadar, vă puteți imagina că mi-am exersat puțin musculatura anumitor zone ale corpului.

Aston Martin DBS Superleggera Volante

  • Pret de pornire 219.188 €
  • Pret model testat 301.958 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Motor. Este ușor hilar că folosim acest cuvânt pentru a identifica un trei cilindri de un litru, dar și un V12. Probabil, peste niște ani, și nu cred că foarte mulți, le vom putea admira doar prin vitrinele muzeelor.

Dar astăzi, spre disperarea celor care citesc acest test cu masca pe față, de frica poluării, mai putem urca la volan și trezi la viață o astfel de creație. Și aș vrea să se rețină că-mi plac enorm și vehiculele electrice, dar am fost educat că pe planeta asta este loc pentru toți.

Propulsorul, în orice mod de rulare ales, aproape te domină. Ești oarecum salvat de parfum de motor aspirat, de modul liniar în care este livrată puterea. Cum cei 900 Nm îi ai de la 1.800 rpm, mai tot ce înseamnă experiență de condus în trafic normal este sinonim cu rularea la un regim de ralanti. A câștiga viteză este sinonim cu a te gândi să apeși pedala de accelerație. Și viteza crește. Dacă se și realizează fizic apăsarea pedalei, ai încălcat legea.

În gama Aston Martin, DBS este indicativul versiunilor care migrează din zona Gran Turismo spre liga exclusivistă a Super GT-urilor. Acest V12 bi-turbo este un propulsor relativ nou. Cu nume de cod AE31, este un motor finalizat de Aston Martin în 2016, a debutat pe DB11 în versiunea de 600 CP și 700 Nm și a concediat vechiul V12 de 6 litri cu nume de cod AE28.

Un propulsor care moștenește de la vechiul AE28 unghiul de 60 grade și alezajul de 89 mm. Cursa este evident mai scurtă, de aici și reducerea capacității. Dar ajutat de două turbine twin-scroll, acest motor în declinarea DBS Superleggera dezvoltă 725 de cai putere și 900 Nm. Turbinele sunt livrate de Mitsubishi Heavy Industry.

Dacă ar fi să comparăm acest DBS cu DB11 (nu vorbim doar despre un upgrade la capitolul motorizare), poziția motorului este alta. Acesta este poziționat aproape în spatele punții față și mai jos comparativ cu V8-ul de la DB11.

Cutia de viteze, amplasată pe puntea spate, este o unitate ZF cu 8 trepte, aceeași pe care o puteți găsi pe un BMW 760 Li sau un Jeep Grand Cherokee Trackhawk.

O cutie care lucrează bine, rapidă pe retrogradări, parcă o idee cam ”cuminte” pe urcările în treaptă, dar care are de gestionat enorm de multă putere. Mai ales când ești cu motorul spre zona roșie. În spiritul modelelor sport pur-sânge, padelele din spatele volanului sunt fixe și generos dimensionate pentru a putea avea acces la ele rapid. Odată așezată în modul Sport Plus, cutia este senzațională pe retrogradare.

Odată schimbată o treaptă manual, cutia rămâne în modul manual. Trebuie să selectezi modul auto prin apăsarea butonului D de pe consola centrală. Sunt disponibile trei moduri de rulare – GT, Sport și Sport Plus. Primul este evident gândit pentru a ieși la terasă și savura un expresso sau pentru o plimbare relaxată pe coastă. Sport Plus este pentru cei care ”știu”. Altfel nu pot califica rularea cu 725 CP și 900 Nm fără vreo asistență, pentru că acest mod decuplează sistemele de asistare.

Iar la DBS, acestea sunt ON/OFF, nu cu trepte intermediare.

 

Consum

Cam ce aș putea spune aici? Clasica „de 50 de lei, nu îți oferă garanția că ajungi până la terasă și înapoi acasă”. Gata cu glumele ieftine. Un rezervor de 80 litri îți oferă o autonomie de minim 400 kilometri la drum lung. Acum depinde în cât timp vrei să parcurgi această distanță.

Dacă respecți legea, chiar poți beneficia de o autonomie mai mare. Debutul zilei, așa cum am menționat la început, a fost extrem de ud, ceea ce ne-a permis să descoperim un consum mediu de 15-16 litri. Da, este adevărat, după un mic drift în noul giratoriu de la Snagov Plaza. Un drift pe care și l-a dorit mașina, nu eu, și care s-a realizat la turație de ralanti. Așa că, preț de câțiva kilometri nu am mai depășit 2.000 rpm. După escapada pe circuitul Academia Titi Aur, consumul mediu a ajuns pe la 22 litri.

Aston Martin susține că DBS Superleggera Volante are un consum mediu de 13 litri și emisii de 295 g/km.

Concurența? Păi cabriolete cu +700 CP nu sunt multe pe planetă. Dacă mi-aș dori să încep o zi cu un drum spre showroom-ul Aston Martin cu gândul la o posibilă achiziție a unui DBS Volante Superleggera... probabil m-aș gândi și la un Ferrari 812 Spider GTS. Tot un V12, dar de 6.5 litri care are o medie declarată de 15,8 litri. Nu sunt sigur dacă Lamborghini Aventador S Roadster mă poate convinge cu al său V12, tot de 6.5 litri și cei 18,4 litri. Nu ține cu casa!

Iar la categoria ”new kids on the block”, m-aș putea gândi la un McLaren 720S Spider. Un V8 de 4 litri supraalimentat, care este relativ cuminte cu 12,1 litri/ 100 km. De ce punctaj maxim? Pentru că nu contează câtă benzină arzi pentru a face un V12 să cânte.

Performanţe

DBS Superleggera Volante este un Super GT. Un Gran Turismo cu reacții de supercar, gata să își permită aroganța de a sta în anticamera hypercarurilor.

Sprint de la 0 la 100 km/h în 3.6 secunde și 339 km/h. Mda, puțin frustrant când te gândești că varianta coupe ajunge la 100 km/h în 3.4 secunde și viteza maximă se oprește la 340 km/h.

Cândva, pe un circuit, am exersat 240 km/h cabrio. Probabil aveam ceva ascendent în vânătorii de tornade. Ideea este că nu prea vreau să-mi imaginez cum este la 339 km/h cabrio. Așa că viteza maximă este irelevantă la acest nivel. Este doar o performanță pe care o pot asocia cu un trofeu

Și da, trofeele pentru clienții din această zonă sunt esențiale.

Era să uit ceva la fel de impresionant ca valorile astea astronomice. Repriza de 4.2 secunde de la 80 la 160 km/h, categoric te lasă fără cuvinte.

Interior

Aston Martin ne-a obișnuit cu adevărate capodopere. Interioarele sale sunt monumente închinate artizanatului. Iar DBS Superleggera Volante nu face excepție. Unde mai pui că exemplarul testat a beneficiat și de programul de individualizare Q by Aston Martin.

Da, interiorul este frumos și elegant. Pentru mine superlativul este folosirea unor adjective fără ”extensii”. Nu am ce reproșa la capitolul calitate a materialelor, asamblare, finisare. La acest nivel totul se reduce la capacitatea de individualizare. Divizia Q este capabilă să reproducă aproape orice.

Poziția la volan este joasă, dar nu într-atât cât să ai impresia că ești la volanul unui model de competiție, să îți fie răpită perspectiva asupra dimensiunilor mașinii. Clasic, comenzile pentru reglajul scaunului sunt amplasate pe peretele tunelului median.

Deși poate puțin ciudat, volanul cu a sa formă de squircle (calea de mijloc dintre pătrat și cerc, o formă ”inventată” de italieni pentru Fiat Panda), se dovedește ergonomic și ușor de manevrat. Dacă acest squircle a făcut carieră înainte pe alt model, îmi cer scuze pentru lipsa de cultură auto.

Puține comenzi pe volan. Două butoane ușor accesibile oferă acces la setarea suspensiei și a modurilor de rulare. Tabloul de bord nu te asaltează cu multe informații, cele esențiale îți sunt afișate clar. Am apreciat acest detaliu care aduce un plus de eleganță. 

Preţ de achiziţie

Fișa de produs începe destul de sec. Culoare exterioară: portocaliu Cosmos. Interior: negru. Preț de bază cu taxe incluse: 219.000 euro. Dacă ai un mouse competent și ai curaj să derulezi până la finalul acestei fișe, vei descoperi că se termină la 302.000 euro. Ce s-a întâmplat până aici? Vreo 80.000 euro fiind opționale.

Ajustarea electrică a suportului lateral oferit de scaunele față costă suplimentar 690 euro, tapițeria de piele Metallics Black costă 4.850 euro, iar pentru a avea aceeași mochetă la interior și-n portbagaj mai trebuie să plătești 410 euro. Aici vorbim despre mocheta din portbagaj, pentru că cea de la interior costă și ea 1.380 euro.

Revin puțin la scaune, pentru că am uitat să menționez că masajul și ventilația mai înseamnă 1.380 euro. Cusăturile? 2.080 euro. Volanul sport, 4.150 euro. Este destul de grea și viața asta de milionar.

Cu toate acestea, este unul dintre cele mai ieftine modele din această zonă rarefiată, a modelelor de peste 700 CP. Dar risc să alunec ușor spre ridicol analizând prețul unor astfel de creații. Achiziția unui Aston Martin, Ferrari sau McLaren sunt decizii guvernate de afect. Da, pot fi și investiții în speranța că viitorul va aduce o creștere a valorii.

DBS Superleggera Volante are potențialul unui model-investiție. Este un Gran Turismo analog, dacă îl pot caracteriza astfel. La un ”buton distanță” ești la volanul a 725 CP și 900 Nm, unde singura cenzură vine de la maturitatea celui de la volan.

 

Siguranţă

Sunt modele care oferă o celulă de supraviețuire extrem de solidă. Este de la sine înțeles că Aston Martin și-a făcut temele la acest capitol. 

Cei de la Euro NCAP cred că au început să se bucure de propriul succes și au devenit ușor superficiali. Nu am găsit acest model testat. Cum nu am găsit referințe despre securitatea oferită de modelele Ferrari sau McLaren. Nu e tocmai ușor să zdrobești un supercar de câteva sute de mii de euro.

Ţinută de drum

DBS Superleggera Volante este un model extrem de confortabil. Probabil este detaliul care m-a surprins cel mai mult. Când urci la volanul a 725 CP, sau mai degrabă cobori, pentru că mașina are o înălțime de 1.295 mm, te aștepți la o experiență care să îți aducă aminte de modelele de competiție gândite pentru circuite.

Nu. Suspensia lui DBS are acea calitate de a-ți sugera să pleci oricând la un drum de 1.000 kilometri fără grija că la final vei avea forma scaunului și organele interne vor fi dislocate de la atâtea vibrații.

Direcția? Perfect calibrată cu ideea de Super GT. Precisă, cu o demultiplicare scurtă, dar fără a avea parte de acea nervozitate a punții față. Cu un grad de asistare care nu îți va compromite cămașa în drum spre o întâlnire sau tricoul până la terasă.

Senzaționale frânele cu discuri carbon-ceramic. Nu atât cu decelerarea oferită, pentru că o frânare de urgență devine dureroasă fizic (atât de violent frânează), ci cu dozarea în pedala de frână.

M-am mai întâlnit cu modele echipate cu astfel de discuri și mai toate aveau particularitatea lor, dar în general sunt ceva mai greu de dozat în trafic. Stabilitatea este foarte bună pe traiectorie în cazul unor frânări violente. Pe circuit este altă discuție.

Și apropo de circuit, pentru că 725 CP și 900 Nm meritau să cânte, am evadat puțin și pe circuitul Academiei Titi Aur. Și așa am descoperit o ușoară și progresivă nervozitate a punții spate. Culmea, o poți trezi la viață oricând, chiar și în cazul unei depășiri.

În funcție de experiență, vei reuși să dozezi pedala de accelerație pentru a transforma acea nervozitate într-o oacheșă și sexy mișcare din șold a acestui Volante. Sau poți ridica panicat piciorul din gaz și oferi astfel gumelor alea mari ale punții spate ocazia de a se agăța de drum. Dar vei fi puțin scuturat la volan de acest moment al regăsirii aderenței.

Odată cu aducerea unor grade în pneuri, crește și încrederea la volan. Totuși, dacă urmărești să provoci cei 900 Nm la dans, probabil vei sfârși într-un tête-à-queue. Dar cu puțin curaj și o oarecare formă de ”autism” la capitolul conștientizare că ai de gestionat 725 CP și 900 Nm, poți dansa cu acest DBS.

Vizibilitate

Probleme de vizibilitate nu am avut. Din prima clipă la volan, vizibilitatea mi-a oferit mare parte din încrederea de a nu fi crispat la volan. Iar dacă ai impresia că nu vezi bine de la volan, sau nu ești suficient de bine văzut, acoperișul din pânză se pliază în 14 secunde. Operațiunea inversă durează 16 secunde.

Tehnologie

Probabil marele minus al acestui model este sistemul COMAND NTG 5.1, de origine Mercedes-Benz. Cu plusurile și minusurile sale. Nu pot spune că l-am iubit pe vremea Mercedes-Benz. Așa că nu am de gțnd să mă îndrăgostesc de el acum, doar pentru că are o interfață grafică personalizată pentru Aston Martin. Aici mai adaug și o interfață ușor neintuitivă de control a sistemului de climatizare.

În altă ordine de idei, cred că este doar o chestiune de timp până sistemul MBUX va debuta și pe modelele britanice. Daimler AG are acțiuni la Aston Martin, deci este în interesul lor. 

În schimb, timpanele vor fi răsfățate de un cor de îngeri. Indiferent de ce asculți în mașină. Sistemul audio Bang&Olufsen BeoSound salvează mult. Cei drept, fiind o opțiune de 7.620 euro, cam acesta trebuia să fie rolul lui.

Design

Este o mașină frumoasă. Este un model care în ciuda declinării DBS Superleggera Volante și a întregului pachet de fibră de carbon care înnobilează exteriorul, păstrează o eleganță sobră. O linie curată, una care te provoacă să urmărești cu privirea pentru minute în șir spectacolul oferit de fluiditatea liniilor.

Versiunea Superleggera ar trebui să aducă o cură de slăbire. S-a încercat acest lucru, având în vedere că mai toate panourile caroseriei sunt realizate din fibră de carbon. Capota este o operă de artă, fiind realizată dintr-o singură piesă. Și ca să înțelegeți grija arătată de englezi, portierele nu au funcție soft-close, dar capota are.

Partea frontală este dominată de clasica grilă Aston Martin, doar că ceva mai mare decât în cazul altor modele. Spatele este ocupat de o evacuare monument, cu patru finale din titan. De fapt, tot sistemul de evacuare este realizat din titan.

Posteriorul este înnobilat de un difuzor dublu, inspirat din Formula 1, care la viteză maximă asigură o apăsare pe puntea spate de 180 de kilograme.

Nu ne-a placut

  • Sistemul infotainment
  • Prea multă putere, dozajul ei poate deveni obositor

Ultimele teste

Comentarii (9)

  • Mac&Mas
    Da!!!In sfarsit,un test super tare cu o masina normala,ma rog,scumpa dar normala.Mi se facuse asa lehamite de toate electricele de pana acum ca pana si aspiratorul l-am pornit zilele trecute cu dopurile infipte bine in urechi.Cafeaua am rasnit-o manual azi de dimineata din acelasi motiv.
    16 5
  • M.cu aprindere prin impingere
    Am ajuns sa ne bucuram la teste cu masini "normale" chiar daca ele costa 300 000euro. Un test foarte tare,foarte bine scris,pacat ca proportia a ajuns sa fie un test cu o masina normala la 10 teste cu electrocasnicele pe baterii.
    10 4
  • Cele 5 stele de la consum ar fi trebuit puse cu ghilimelele de rigoare :)))
    10 0
  • Văru’ lu’ Netam
    Să mă ierte Dumnezeu, că-i Vinerea Mare, dar m-am amuzat bine datorită umorului de calitate remarcat mai sus.
    Altfel, viaţa pare o vineri neagră de colo până colo.
    13 0
  • mircea badea
    cam banala la aspect, botul prea cascat..mai e si turbo..nimic electric..saracie...
    6 5
  • andrei
    Magnifica! Totusi, as fi asteptat macar jumatate de pagina despre sunetele motorului si al evacuarii, nu de alta, dar un V12 este o simfonie pe care niciun afon electrificat nu poate sau vrea sa o inteleaga.
    5 3
  • netam-nissan
    cu zvâc și haios scris testu (unica cârcoteală e că se scrie ante- și nu anticameră - vedeți c-am devenit mai cult la cap), dar sincer 31.200 ar fi maximumul pe care l-aș decarta pentru o caroserie scârțo-britanică cu motor nemțesc și nume macaronăresc de fierarii neferos pe la capote.
    OMG și neoanele alea aiurea înfipte-n faruri..mai bine le făceau cu fitil+acetilenă cacând derapezi în giratorii să iei și foc, și daună cu despăgubire totală + spectacol incendiar pe iutub, feisbucks și instakilogram.

    de fapt realitatea e mai oloagă ca visele și mai handicapată ca mine fincă banca mi-a zis ieri că limita mea de credit e de 3.120 € luați pe 31,2 ani.
    mai aștept deci o Dachina Spring V12 la 13 miare sau mai exact cu baterie 12V.
    16 1
  • netam-nissan
    P.S. repede vă rog să-mi zică cineva unde-i șourumul Aston Martin că DBS costă văd doar 219 € la rubrica AM mașini noi.

    au scăpat și băbuțele pricăjite că nu-mi mai finanțează cu zeze miare Springelectrica din TVA-ul lor statu nostru progresvist.
    14 2
  • Iulian
    Atât de frumos exprimate trăirile! Un articol care m-a pe suflet, bravo! Super creație
    1 2

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru