Marti, 31.10.2023
- Comenteaza
- Trimite pe:
Dacă e ceva ce au înțeles foarte bine producătorii auto de ceva timp încoace, mai ales în Europa, este că nu te poți tocmi cu legile Uniunii Europene atunci când vine vorba de emisii.
Standardele din ce în ce mai stricte au forțat producătorii să caute tot felul de soluții mai mult sau mai puțin pe placul clienților. Printre ele vei regăsi motorizările mild-hybrid (inclusiv pe motoare de 4 litri, de parcă au vreun impact major real asupra emisiilor în regim real) sau motorizările de tip plug-in hybrid.
Acestea din urmă au trecut prin tot felul de suișuri și coborâșuri. Inițial oamenii au fost reticenți cu privire la utilitatea lor. Pe bună dreptate. Primele modele aveau autonomii de 20-30 de kilometri, care abia îți ajungeau pentru rutina zilnică.
Ulterior, lucrurile s-au schimbat, iar tehnologia a evoluat. Așa că acum vedem chiar și branduri cu o lungă tradiție în motorsport adoptând astfel de soluții tehnice. De exemplu, Alfa Romeo.
Primul lor model de acest fel a sosit pe piața din România la începutul acestui an și se numește Alfa Romeo Tonale. Din moment ce acesta e singurul model oferit de producătorul italian în cel mai disputat segment din piață în acest moment (SUV de segment C), era absolut normal ca Tonale să primească cea mai nouă tehnologie disponibilă.
Dar cum se comportă acest model în viața reală și cum se prezintă în fața clienților? Asta am dorit să aflăm într-o călătorie până la Piatra Neamț și înapoi.
Alfa Romeo Tonale
1.3 T PHEV 280 CP Veloce AT6 eAWD
- Pret de pornire 54.500 €
- Pret model testat 63.000 €
Motor / Transmisie
Așadar, ce se află, mai exact, sub capota lui Tonale PHEV? Un total de 280 de cai putere dintr-un motor de 1.3 litri. Mult, nu? Nu, nu săriți așa în sus, pentru că motorul de 1.3 litri nu e singurul din componența trenului de rulare. Acesta e răspunzător de numai 180 de cai putere din total, cam cât face în cele mai puternice sale versiuni și sub capota altor modele de sub umbrela Stellantis.
El este ajutat de un motor electric montat pe puntea spate, care se ocupă doar de roțile posterioare. Acesta dezvoltă, la rândul său, 122 CP și 250 Nm, care se adaugă celor 270 Nm proveniți de la motorul termic.
Astfel, Tonale PHEV devine și singurul membru al familiei disponibil cu tracțiune integrală, dar și cel mai puternic, la o distanță considerabilă de opțiunea cu motor de 160 de cai putere.
Transmisia este asigurată de o unitate automată cu 6 rapoarte, care va trimite resursele de la motorul termic la roțile față. Aceasta se achită exemplar de atribuții, intervenind, de cele mai multe ori, de la treapta a 3-a în sus, plecările de pe loc fiind efectuate mai mult cu ajutorul motorului electric.
Acesta va fi răspunzător de majoritatea deplasărilor tale prin oraș, dacă folosești Tonale PHEV așa cum ar trebui, adică cu acumulatorul încărcat zilnic. Iar asta înseamnă că nu vei auzi motorul termic prea des.
Atunci când acesta intervine, sunetul este chiar surprinzător de gutural la turații joase, dar devine neașteptat de ascuțit în zona superioară a turometrului. Oricum îl vei observa destul de rar de la volan.
Cert este că ai la dispoziție 280 CP și minim 250 Nm cuplu disponibil instant, iar asta înseamnă că Tonale PHEV este foarte agil în majoritatea situațiilor. Nu vei duce lipsă de resurse niciodată, iar trecerea de pe deplasarea electrică pe cea termică se face fără sincope, motorul cu combustie internă fiind silențios și bine echilibrat.
Consum
Aici, versiunea PHEV va avea de raportat numere super diferite, în funcție de modul de exploatare. Așa cum am spus de nenumărate ori, modelele de tip Plug-in Hybrid trebuie folosite cât mai des cu acumulatorul încărcat.
Conform celor de la Alfa Romeo, dacă faci asta, autonomia mașinii ar trebui să fie de circa 65 de kilometri, grație celor 12 kWh utili aflați la dispoziția ta. În realitate, în oraș, am obținut o autonomie de circa 50 de kilometri cu „un plin”, în timp ce, pe drumul de întoarcere de la Piatra Neamț, faimosul E385, am reușit chiar 74 de kilometri autonomie pur electrică.
Consumul înregistrat de mașină după epuizarea resurselor din baterie a fost de aproximativ 8 litri/100 km, ceea ce a dus media la un total de 4 litri pe prima sută de kilometri parcursă în oraș.
Alimentarea bateriei se face în minim 2.5 ore, portul de încărcare susținând puteri de maxim 7.4 kW.
Rivalii lui Tonale PHEV sunt BMW X1 xDrive25e și Mercedes-Benz GLA 250e, ambele cu autonomii estimate mai mari (92 km în dreptul BMW și 70 km în dreptul Mercedes-Benz).
Cifrele de consum oficiale, vorbesc de povești greu de crezut. Cei din Stuttgart au marcat un consum de 1.1 litri/100 km în dreptul lui GLA 250e, bavarezii consideră că poți obține un consum de 0.7 litri/100 km din X1 xDrive25e, iar Alfa Romeo are un consum de 1.3 litri/100 kilometri listat în cartea tehnică.
Performanţe
Dacă versiunile mild-hybrid din gama Tonale au fost dezamăgitoare pentru fanii vechi ai brandului, când vine vorba de performanțe, iată că modelul PHEV vine să repare unele greșeli.
Cu cei 280 CP sub capotă, modelul Alfa Romeo poate atinge 100 km/h de pe loc în 6.2 secunde, iar de acolo urcă, fără mari probleme, până la un maxim de 206 km/h. Da, având în vedere resursele de la dispoziția sa, Tonale ar trebui să ofere o viteză maximă mai mare, dar limitarea aceasta ține, cel mai probabil, de partea tehnică a lucrurilor.
Asta se vede și în configurațiile rivalilor săi. De exemplu, BMW X1 xDrive25e, cu ai săi 245 CP, are o limită superioară de doar 190 km/h. Accelerația de la 0 la 100 km/h este și ea mai lentă, având nevoie de 6.8 secunde.
Mercedes-Benz GLA 250e este și mai mult în urmă. Cu ai săi 218 CP, modelul german atinge 100 km/h în 7.9 secunde, dar urcă până la 210 km/h dacă ești destul de temerar să încerci.
Interior
Nu putem spune că interiorul lui Tonale PHEV diferă foarte mult de cel al unui model non-PHEV. Totul depinde de nivelul de echipare pe care îl alegi. Cert este că noul Tonale se poate lăuda cu unul dintre cele mai reușite interioare din segmentul în care operează.
Cel mai mult ne-a plăcut faptul că, spre deosebire de alte modele, ecranele sunt bine gândite și integrate în designul general de la interior. Știm cu toții că asta e noua modă în industrie și războiul împotriva butoanelor este în plină desfășurare, dar în Tonale ai un mix bun din acest punct de vedere.
Instrumentarul de bord este acum digital și are o diagonală de 12.3 inch. Rezoluția este impecabilă, iar animațiile se mișcă bine, oferindu-ți posibilitatea de a alege trei teme diferite. Pe lângă asta, ecranul propriu zis este încadrat de două elemente familiare pe care Alfa Romeo le-a folosit timp de zeci de ani. Este vorba despre faimosul design „Cannocchiale”. El presupune două elemente ornamentale în stilul vechilor ceasuri analog, poziționate fix în spatele volanului. Tot aici vei observa și câteva animații suplimentare, care reflectă caracterul hibrid al mașinii.
Pentru sistemul multimedia avem un ecran de peste 10 inch, încadrat bine în planșa de bord. Acum avem și iluminare ambientală, deși ea este limitată doar la un ornament de pe bord și la numai câteva culori disponibile, departe de ceea ce oferă Mercedes-Benz, spre exemplu.
Așa cum te aștepți de la un producător premium, materialele folosite sunt de calitate bună în majoritatea locurilor. Panourile ușilor folosesc un melanj de plastic tare, în partea de jos, și materiale moi în partea centrală și superioară. O excepție în acest sens am observat pe ușile din spate, unde plasticul neprietenos este prezent și în partea de sus a panourilor ușilor.
Fiind construit pe aceeași platformă ca Jeep Compass, Tonale oferă mult loc pentru pasageri, atât în față cât și în spate iar includerea unui pachet de baterii în ecuație nu se simte în habitaclu. Tunelul de transmisie foarte coborât oferă posibilitatea de a transporta trei adulți pe bancheta spate, locul din mijloc nefiind mult mai ridicat, comparativ cu celelalte două.
Ergonomia este la ea acasă, butoanele pentru cele mai importante funcții de la bordul mașinii fiind în continuare separate de ecranele care par să ne domine viața la orice pas. De exemplu, sunt recunoscător pentru faptul că pe Tonale încă mai avem butoane fizice pentru controlul funcțiilor sistemului de climatizare. Mai mult, scaunele față sunt bine profilate, pot fi încălzite și ventilate, iar volanul este pur și simplu perfect, fiind împrumutat de la frații mai mari, Giulia și Stelvio.
Când vine vorba de practicalitate, avem câteva minusuri. În portbagaj mai ai disponibili doar 385 de litri, comparativ cu cei 500 oferiți de modelul non-PHEV. Asta, din cauza bateriei. Aici, BMW X1 xDrive25e stă mai bine, cu 490 de litri, în timp ce GLA 250e e la egalitate cu modelul italian.
Preţ de achiziţie
Pentru un Tonale PHEV va trebui să plătești minim 54.500 de euro. Din fericire, acest preț include nivelul de echipare Edizione Speciale, care vine foarte bine dotat. În standard vei primi Tapițerie Alcantara, padele din aluminiu pe volan, etriere Brembo de culoare roșie, jante din aliaj de 20 de inch și multe altele, mare parte comune cu echiparea Veloce, pe care am avut-o noi la test.
Aceasta începe de la 56.000 de euro și îți aduce, în standard, climatizare pe două zone, faruri full LED cu funcție Matrix, ornamente negre la exterior, suspensie adaptivă Alfa Dual Stage Valve și multe altele.
Singurele dotări opționale de pe modelul de test au fost Pachetul Leather and Harman Kardon (2.630 euro) care include scaune reglabile electric față, îmbrăcate în piele și sistemul audio omonim, jantele de 20 de inch (774 euro), vopseaua Blu Misano (1.114 euro) și pachetul de conducere autonomă level 2 (1.624). Total? 61.240 euro.
Pentru un BMW X1 xDrive25e vei plăti un minim de 47.422 euro, iar pentru un Mercedes-Benz GLA 250e calculele încep de la 50.170 de euro. Ambele sunt, așadar, simțitor mai accesibile.
Siguranţă
Așa cum îi stă bine unui model premium, Alfa Romeo Tonale a primit un rating de 5 stele la testele EuroNCAP organizate anul trecut. Acest rating este aplicabil și versiunii PHEV.
Astfel, modelul italian a primit un rating de 83% protecție pentru pasagerii adulți în caz de impact, 85% pentru pasagerii copii, 67% pentru participanții vulnerabili la trafic și 85% pentru siguranța activă.
Nu e surprinzător având în vedere că Tonale vine dotat, în standard, cu airbaguri laterale anterioare, cameră video posterioară, ESC, airbaguri cortină, sistem de frânare autonom, Traffic Sign Information, Intelligent Speed Assist, Forward Collision Warning, sistem de monitorizare a stării de oboseală, tetiere anterioare active, sistem anti-incendiu, centuri pretensionate și multe altele.
Ţinută de drum
Pentru a extrage tot ce are mai bun de oferit Tonale când e vorba de dinamică, trebuie să ai câteva condiții îndeplinite. Prima este să încarci cât de cât bateria, înainte să pleci la drum. Pe parcursul celor 800 de kilometri parcurși la bordul lui Tonale PHEV am observat că puterea și modul în care e livrată variază în funcție de resursele din baterie.
În modul Dinamic, răspunsul pedalei de accelerație este impecabil și instantaneu. Cât durează puseul de cuplu din ceafa ta? Ei bine, în funcție de resursele disponibile în acumulator. Vârfuri pot fi atinse și cu bateria descărcată. Aceasta are un buffer disponibil pentru astfel de momente, dar pentru distracție constantă, ai nevoie de ceva mai multă susținere electrică.
Pe viraje, versiunea PHEV se simte neutră spre supraviratoare, o diferență majoră, comparativ cu modelul mild-hybrid. În unele momente chiar am avut impresia că aș putea să scot spatele de pe trasa ideală, dar sistemele de siguranță m-au ținut în frâu. Cert este că te poți distra foarte bine de la volanul lui Tonale, mai ales pe un drum șerpuit cum e Transrarăul.
Pe urcare totul a fost axat pe echilibru și găsit limitele mașinii. Frânele s-au comportat excelent, direcția e foarte bine setată, nici prea grea, nici prea ușoară (ar fi fost util ceva mai mult feedback), iar șasiul și-a ținut greutatea sub control excelent, în pofida celor câteva sute de kilograme suplimentare.
Greutatea în plus nu este, însă, complet de ignorat. Prin oraș, atunci când mergi la muncă și nu urmărești trasa ideală, vei resimți o scădere a confortului în habitaclu când vine vorba de suspensie. Jantele de 20 de inch nu au ajutat nici ele, dar suspensia lui Tonale este rigidă cu adevărat, mai ales dacă dai de ceva gropi de dimensiuni medii spre mari, cum găsești destul de des pe la noi.
Pe coborâre, am pus totul înapoi în modul Normal, iar până la baza muntelui am reușit chiar să reîncarc 100% bateria.
Iar asta înseamnă că, tot traseul de întoarcere, inclusiv câțiva kilometri prin oraș, au fost făcuți în liniște deplină, Piatra Neamț fiind oricum o urbe mult mai relaxată decât infernalul București.
Și aici găsești magia lui Tonale PHEV, în caracterul său bipolar. Dacă vrei să mergi prin oraș complet electric poți să o faci. Dacă vrei să omori pinguinii cu emisiile tale în timp ce te distrezi pe serpentine, poți să faci și asta. Totul într-un singur model.
Vizibilitate
Alfa Romeo Tonale nu pune mari probleme la acest capitol, cu excepția unor mici dificultăți la virajele strânse, din cauza primului rând de montanți. Din fericire, poziția la volan poate fi reglată pentru a vedea cu ușurință în toate direcțiile.
Lucrurile stau la fel de bine în cazul vizibilității posterioare, atunci când ne folosim de oglinzile laterale generoase. Luneta ar fi putut fi ceva mai mare, mai ales că tetierele locurilor din spate pot ocazional intra în câmpul tău vizual.
Din fericire, camera video pentru marșarier oferă imagini de o calitate bună atunci când manevrezi mașina cu spatele.
Tehnologie
Tonale vine cu cea mai nouă tehnologie disponibilă în sertarele brandului italian și marchează și o premieră în industrie. Nu știm cât de utilă va fi, dar Tonale este prima mașină disponibilă cu un token NFT, care se va asigura că istoricul mașinii nu poate fi modificat. Practic, întreținerea acesteia va fi trecută în acest NFT, iar acesta va putea fi transferat noului proprietar, la momentul vânzării.
La momentul lansării modelului, această tehnologie părea chiar ceva interesant, dar bula NFT-urilor s-a spart între timp și puțin își mai amintesc, probabil, de acest avantaj al modelului italian. El există, însă, în continuare și va oferi clienților posibilitatea de a avea un istoric service imposibil de corupt.
Dacă e să vorbim de aspecte mai practice, ecranele din interiorul lui Tonale își fac treaba foarte bine. Noul sistem multimedia este ușor de folosit, are o grafică frumoasă și animații de efect. Nu am observat niciun fel de întârziere în folosirea acestora, iar instrumentarul de bord are trei teme din care poți alege, una dintre ele chiar cu un design care ne aduce aminte de modelele mai vechi.
Tot la bordul lui Tonale vei găsi și integrare Amazon Alexa, cu ajutorul căreia poți face cumpărături de la volan sau poți regla temperatura de acasă, dacă ai hardware-ul necesar instalat la domiciliu.
Mai mult, Alfa Romeo are acum și o aplicație de mobil care îți permite să faci anumite operațiuni de la distanță: de la încuierea și descuierea ușilor, până la verificarea statusului mașinii, deschiderea portbagajului, etc.
Nu mai e nevoie să menționez și că Android Auto și Apple CarPlay vin incluse standard, fără fir, acestea fiind deja norma în industrie.
Design
Dacă e ceva la care se pricep de minune italienii, cu siguranță e designul. De la design industrial, la cel vestimentar sau auto, oamenii din Peninsula pur și simplu știu cum să facă lucrurile sexy. Tonale nu e o excepție.
Acesta e, probabil, cel mai sexy model din segmentul premium compact al SUV-urilor. Formele din față ne aduc aminte de faimosul SZ, iar grila tipică Alfa Romeo este în continuare acolo, parcă mai mare ca oricând. Cumva, semnăturile luminoase aduc mai mult a BMW decât o fac mașinile producătorului bavarez în ziua de azi.
În spate parcă ne uităm la Brera din nou, unul dintre cele mai frumoase modele făcute de Alfa Romeo vreodată, conform acestui umil editor și posesor de Alfa. Bara luminoasă care unește stopurile arată foarte bine pe timp de noapte, în timp ce jantele „teledial” de 20 de inch se încadrează perfect în peisaj.
Ne-a placut
- Ținuta de drum în modul Dynamic
- Resursele generoase ale trenului de rulare
- Consumul redus de combustibil
- Autonomia electrică generoasă
- Designul exterior
Nu ne-a placut
- Diferența mare de greutate comparativ cu modelul non-PHEV
- Suspensia rigidă
- Prețul de pornire piperat comparativ cu rivalii
Ultimele teste
-
Suflet iberic -
BMW Seria 5
Gigant -
Toreador -
Vedetă
Ştiri despre Alfa Romeo
-
Versiunea hibrid a lui Alfa Romeo Junior, denumită sugestiv Ibrida, a debutat în toate reprezentanțele europene ale mărcii. La noi în țară, SUV-ul pornește de la 28.028 de euro, cu TVA inclus. (Vineri, 25 Octombrie)
-
Ministrul industriei din Italia a lansat un val de critici pentru Alfa Romeo, după ce brand-ul din Milano a decis să construiască primul său model cu zero emisii în Polonia. (Duminica, 14 Aprilie)
-
Potrivit șefului Stellantis, Carlos Tavares, Alfa Romeo nu va fi vândută giganților din China, la fel cum s-a întâmplat cu Volvo sau MG. Mai mult, o nouă generație a SUV-ului Stelvio debutează în 2025. (Vineri, 12 Aprilie)
-
Alfa Romeo a publicat o serie de imagini noi cu viitorul Milano. Prototipurile sunt testate în prezent la centrul tehnic din Balocco, iar debutul este programat pentru data de 10 aprilie. (Joi, 25 Ianuarie)
-
Constructorul italian de automobile a dezvăluit numele viitorului său SUV subcompact: Milano. Debutul este programat pentru luna aprilie 2024. (Vineri, 15 Decembrie 2023)
O mașină frumoasă...și cam atât.
Cine o ia, știe de ce o ia.
De când platforma dedicată e ceva extraordinar pentru un SUV? Face ceva special? Platforma aia a fost gândită pentru Giulia, n-are nicio treaba cu elefantul Stelvio.
Pret: evident, nu merita. Modelul testat e mai scump decât Tesla Y Long Range, dar și decât Performance. Sigur, dacă nu te plimbi mai mult de 500km fără oprire, precum Seriff.
O platformă tehnică cu motoare longitudinale, tracțiune spate/ integrală, cardan de fibră de carbon, este o investiție scumpă, dacă se împarte doar la două modele care oricum nu fac volume suficiente, recuperarea investiție este foarte dificilă, sau inexistentă, de aceea una este sa ceri 70.000 euro pe un Stelvio, alta 63.000 pe acest compromis numit Tonale cu motor de 1.3 .
Prețul pe care e dispus sa îl plătească cumpărătorul nu are nicio treabă cu recuperarea investiției producătorului. Cumpărătorul evaluează calitatea, performanta, prestigiul, prețul de revanzare și altele.
Dacă foloseau platforma mai scumpa și prețul era mai mare, sau marja de profit era mai mica.
Și încă ceva: asta e un SUV mic. După ce că e inutil și îngrămădit asa cum e acum, dacă mai puneau și motorul longitudinal nu îl mai cumpăra decât fanii dedicați. Că era și mai îngrămădit și inutil, și desigur, mai scump.