Drivetest Alfa Romeo Stelvio

2.9 Benzina Turbo 510CP 4x4 Aut8 Quadrifoglio
Alfa Romeo Stelvio zoom
de Paul Cosma
Miercuri, 18.07.2018
Talismanul norocos

Un constructor cu o istorie de peste un secol nu putea să nu aibă un simbol care să îi marcheze cele mai importante performanțe de-a lungul vremii.

Alfa Romeo a luat naștere pe 24 iunie 1910, inițial sub numele de Alfa, iar simbolul Quadrifoglio a apărut 13 ani mai târziu. Emblematicul trifoi cu patru foi a fost văzut pentru prima dată în 1923, la cursa de la Targa Florio, unde pilotul italian Ugo Sivocci a reușit să câștige cu “ajutorul” talismanului norocos.

A fost începutul unei lungi serii de succese pentru Alfa Romeo. Constructorul italian a dominat competițiile de motorsport până spre finalul anilor 1930, într-o epocă în care curajul era o calitate obligatorie pentru piloți.

Quadrifoglio este poate cea mai importantă moștenire a celor de la Alfa Romeo și reprezintă unul dintre simbolurile competițiilor cu motor și în zilele noastre.

Cel mai nou capitol al poveștii a fost scris odată cu lansarea pe piață a lui Stelvio Quadrifoglio, SUV-ul Alfa Romeo cu “inimă” de Ferrari.

Alfa Romeo Stelvio
2.9 Benzina Turbo 510CP 4x4 Aut8 Quadrifoglio

  • Pret de pornire 41.989 €
  • Pret model testat 96.250 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Ce loc mai bun să testăm noul Stelvio Quadrifoglio dacă nu circuitul de casă al celor de la Alfa Romeo? Un loc încărcat de istorie, Centro Sperimentale Balocco a fost înființat în 1962 și a fost construit inițial numai pentru testarea modelelor Alfa Romeo.

În prezent, centrul de la Balocco aparține Grupului Fiat-Chrysler și se întinde pe mai mult de 5 kilometri pătrați. O adevărată fortăreață, foarte bine păzită, întrucât aici sunt testate prototipuri și diferite modele “sub camuflaj” de la Ferrari, Maserati, Alfa Romeo, Jeep sau Fiat, cu mult timp înainte ca acestea să debuteze pe drumurile publice.

În cadrul centrului de la Balocco există o rețea bine pusă la punct de circuite și drumuri de test, cu o lungime totală de aproximativ 80 de kilometri. Ca să vă faceți o idee, italienii au construit acolo un circuit de F1 de 5.6 km (unde am și testat Stelvio Quadrifoglio), o pistă de mare viteză (300 km/h+), un circuit de anduranță (peste 24 km), dar și alte drumuri de off-road cu diferite suprafețe de rulare și aderență scăzută.

Balocco este o comună cu doar 200 de locuitori, aflată în provincia Vercelli, la o distanță de circa 70 de kilometri de Milano.

Să revenim acum la motivul prezenței noastre în nordul Italiei. Cea mai puternică mașină creată vreodată de Alfa Romeo este animată de un motor V6 biturbo de 2.9 litri pe benzină, construit de Ferrari.

Astfel, Stelvio Quadrifoglio oferă, pe lângă cei 510 cai putere, și un cuplu mai mult decât generos, de 600 Nm, disponibil de la 2.500 de rotații. Ansamblul motor-transmisie este aproape ireproșabil, iar cutia automată cu 8 trepte schimbă liniar, fără să simți prea tare succesiunea treptelor. Retrogradarea rapidă a fost o reală plăcere în special pe durata tururilor de circuit.

Sistemul DNA, ce permite mai multe moduri de rulare, dictează și comportamentul mașinii. În cazul de față, modul Normal a fost creat pentru drumurile zilnice și un consum cât mai redus de combustibil. Pe varianta All Weather, setările sunt modificate astfel încât mașina să reacționeze prompt pe suprafețe cu adenrență scăzută. Mașina se trezește la viață în modul Dynamic. Schimbarea treptelor este mai târzie, în zona roșie a turațiilor, și începi să zâmbești ușor.

Dar nu pentru un zâmbet ușor am mers noi în Italia. Nici vorbă. Stelvio Quadrifoglio vine cu un bonus pentru sistemul DNA. Modul Race este cel care te trezește brusc din amorțeală și îți face pulsul să crească.

E momentul acela când uiți de ratele la bancă, de traficul din București sau de lipsa autostrăzilor și efectiv te bucuri. Te bucuri de cei 510 cai putere oferiți de motorul Ferrari și zâmbești cu gura până la urechi. Evident că nu am fost de capul nostru pe circuitul de Formula 1. Unul dintre piloții de teste de la Alfa Romeo a rulat în permanență în fața noastră într-o Giulia Quadrifoglio ce a servit drept mașină de siguranță.

Consum

A doua parte a testului nostru s-a consumat în afara circuitului, acolo unde am putut face și o măsurătoare relativă a consumului.

Traseul propus de organizatorii italieni a avut o lungime de circa 100 de kilometri, punctul de pornire, respectiv sosire fiind Balocco. Drumul ne-a purtat vreme de două ore prin mai multe sate și comune cu străzi înguste și câteva orășele cu trafic extrem de redus. 

Consumul mediu, după cei 100 de kilometri, a fost de 13.5 litri, în condițiile unui stil de condus echilibrat. Știm cu toții că datele de consum prezentate de producători sunt mai mereu departe de realitatea din teren. A fost și cazul nostru, întrucât Alfa Romeo a anunțat pentru Stelvio Quadrifoglio un consum mediu de 9 litri/100 km.

Cu cei 510 cai putere și un cuplu de 600 Nm, Stelvio Quadrifoglio își găsește cu greu  rivali cu care să se compare la acest capitol. Dacă judecăm strict după acest criteriu, SUV-ul italienilor are cel mai bun consum declarat din segment, depășind Porsche Macan cu cei 9.6 litri ai săi, la o motorizare pe benzină cu 440 CP și 600 Nm, dar și Mercedes GLC cu al său motor de 4.0 litri benzină biturbo de 510 CP și 700 Nm, ce are un consum mixt de 10.7 litri. 

Există și valori mai mici în segment, întâlnite însă pe modele cu resurse considerabil mai puține, cum ar fi Jaguar F-Pace (8.9 litri, 380 CP, 450 Nm), Audi Q5 (8.3 litri, 354 CP, 600 Nm) sau Lexus NX (7.9 litri, 238 CP, 350 Nm).

Performanţe

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio accelerează de la 0 la 100 km/h în 3.8 secunde, conform datelor oficiale, un timp de invidiat pentru orice SUV. Cu cele 3.8 secunde ale sale, Stelvio a reușit să devină cel mai rapid model din segmentul său, depășind Porsche Macan (4.4), Jaguar F-Pace (5.5), Audi Q5 (5.4), BMW X4 (6.3) și Lexus NX (7.1).

Supremația lui Stelvio Quadrifoglio la acest capitol este împărtășită cu Mercedes GLC în cea mai puternică variantă creată de AMG, care are însă un motor cu resurse ceva mai mari: 4.0 litri, 510 CP și un cuplu suplimentar de 100 Nm. Cu toate că informația nu este neapărat relevantă în acest segment, viteza maximă anunțată pentru Stelvio Quadrifoglio este de 283 km/h.

Interior

Abordarea segmentului premium presupune și integrarea unui interior pe măsura așteptărilor clienților. Stelvio Quadrifoglio oferă o mulțime de materiale de calitate și foarte plăcute la atingere, dar are și mici scăpări.

Planșa de bord este acoperită cu piele neagră, la care se adaugă inserții din fibră de carbon. Tapițeria fină contribuie la sentimentul general de calitate și confort, alături de scaunele Sparco din aceeași piele neagră.

Calitatea ridicată a materialelor se regăsește și la nivelul volanului îmbrăcat în piele Alcantara, cu inserții din fibră de carbon.

Pe lângă padelele uriașe din spatele volanului, aluminiul se regăsește și la nivelul pragurilor și al pedalelor, motiv pentru care nu am înțeles ideea folosirii unui plastic ieftin pentru mânerul schimbătorului de viteze.

Spațiul interior este destul de generos, cu suficient loc la picioare și la nivelul capului pentru pasagerii de pe bancheta din spate. Portbagajul cu o capacitate de 525 litri pare îndeajuns de mare pentru nevoile unei familii și are dimensiuni similare cu cele ale lui BMW X4. Există rivali în segment ceva mai generoși la acest capitol, cum ar fi Jaguar F-Pace (650 de litri) sau Audi Q5 (550 litri), dar Stelvio QV a reușit, totuși, să devanseze Mercedes GLC și Porsche Macan. 

Italienii au instalat suficiente spații de depozitare pe consola centrală, alături de o cotieră generoasă, însă mi-ar fi plăcut să văd măcar două mufe USB pentru banii ceruți pe această versiune. Comenzile sunt ușor de folosit și de intuit, atât pe bord, cât și pe volan. Izolarea fonică a habitaclului este destul de bună și suficient de “permisivă” pentru a te bucura de sunetul motorului V6.

Preţ de achiziţie

Înainte să trecem la prețul lui Stelvio Quadrifoglio, trebuie să menționăm performanțele șui Stelvio în materie de vânzări. SUV-ul Alfa Romeo a fost cel mai căutat model al constructorului italian în prima parte a anului, devenind și lider pe segmentul său în Italia. Rămâne de văzut dacă speranțele fanilor se vor împlini, iar Stelvio va deveni cel mai de succes model din istoria recentă a celor de la Alfa Romeo.

Dar italienii își vând "pielea" destul de scump.

Noul Stelvio are un preț de pornire de 42.000 de euro, dar diferența până la nivelul de echipare Quadrifoglio este una uriașă. În cazul versiunii testate de noi, prețul este de 96.250 de euro. O diferență semnificativă, dar care este cumva mai ușor de digerat dacă ne aducem aminte că Stelvio QV este propulsat de un motor V6 construit de Ferrari.

Chiar și în aceste condiții, nu putem să nu observăm că Stelvio Quadrifoglio este cel mai scump model din segmentul său. Doar Porsche Macan (95.990) și Mercedes GLC (91.773) au prețuri cât de cât apropiate de SUV-ul italian.

Într-un clasament al versiunilor de top pe benzină, cele mai ieftine modele din segment sunt BMW X4 (56.763 de euro) și Audi Q5 (65.454 de euro).

 

Siguranţă

Alfa Romeo Stelvio a fost testat anul trecut de EuroNCAP și a primit un punctaj de cinci stele. Modelul italian este unul dintre cele mai sigure SUV-uri testate de organizația internațională independentă, oferind o protecție de 97% pentru pasagerii adulți.

Stelvio a mai primit procentaje de 84% pentru protecția copiilor, 71% pentru protecția pietonilor și 60% pentru sistemele de asistență.

Sistemele includ monitorizarea unghiului mort, sistem automat de frânare în situații de urgență cu funcție de recunoaștere a pietonilor, avertizare la depășirea benzii de rulare și sistem de avertizare pentru coliziunea frontală.

Ţinută de drum

Stelvio Quadrifoglio a fost creat special pentru senzațiile tari de pe circuit, iar sportivitatea sa și-a făcut simțită prezența din plin cu ocazia testului de la Balocco. 

Comportamentul său a fost impresionant în modul Race, iar reglajele suspensiei și ale motorului ne-au oferit o repriză consistentă de distracție și adrenalină. Direcția precisă și directă, cumulată cu răspunsul prompt al accelerației, au făcut din Stelvio o mașină foarte agilă pentru dimensiunile sale.

Evident că SUV-ul și-a arătat și slăbiciunile când a fost forțat până aproape de limitele sale, dar ținuta sa a fost ireproșabilă per total.

Traseul din afara circuitului, parcurs în limitele regulamentare prin diferite sate, comune și orășele, a scos la iveală un Stelvio cuminte, care se așază bine la drum, fără să impresioneze în modurile standard ale sistemului DNA.

Vizibilitate

Stelvio QV nu pune mari probleme la acest capitol, cu excepția unor mici dificultăți la virajele strânse din cauza primului rând de montanți. Însă poziția la volan poate fi reglată pentru a vedea cu ușurință în toate direcțiile.

Lucrurile stau mult mai bine în cazul vizibilității posterioare, atunci când ne folosim de oglinzile laterale generoase. În plus, camera video ne oferă imagini de o calitate bună în momentul când manevrăm mașina cu spatele.

Tehnologie

Cu gândul mai mult la performanțele tehnice și emoțiile transmise către șoferi, inginerii italieni nu au fost la fel de preocupați și de dotările tehnologice ale lui Stelvio QV. Asta nu înseamnă că SUV-ul nu are toate cele necesare pentru a fi o mașină utilă și confortabilă. Însă nu are acel aer tehnologizat pe car-el găsești la Volvo sau la rivalii germani. 

Planșa de bord incorporează un display color de 8.8 inch pentru sistemul multimedia. Navigația și meniul sunt simple și ușor de utilizat, grafica nu are o calitate spectaculoasă, dar există conexiune Apple CarPlay și Android Auto. Am fost dezamăgit, recunosc, de lipsa unui touchscreen, mai ales când te gândești că prețul lui Stelvio QV este de aproape 100.000 de euro.

În schimb, mi s-a părut o decizie inspirată faptul că Alfa a mizat pe ceasurile analog în dauna celor digitale, alături de computerul de bord color. Pe lista dotărilor numărăm, printre altele, accesul și pornirea fără cheie, sistemul audio Harman Kardon cu 15 difuzoare și subwoofer, luminile de zi LED, scaunele electrice, portbagajul cu deschidere electrică și camera de marșarier.

Design

Ca de obicei, ultimul capitol al testelor Automarket este cel care dă naștere, de multe ori, unor discuții în contradictoriu pe marginea designului. Personal, consider că Stelvio este cel mai frumos SUV la ora actuală și o reală schimbare într-un peisaj mai degrabă monoton al acestui segment premium.

Poate nu la fel de rafinat și elegant precum un Range Rover Velar, Stelvio Quadrifoglio compensează printr-o doză mare de sportivitate. Una peste alta, Stelvio QV reprezintă o opțiune demnă de luat în serios de cei care își doresc un SUV premium.

Nu ne-a placut

  • Prețul foarte piperat
  • Consumul ridicat
  • Sistemul infotainment
  • Navigația simplistă
  • Calitatea unor materiale
Date tehnice - Alfa Romeo Stelvio 2.9 Benzina Turbo 510CP 4x4 Aut8 Quadrifoglio
Combustibil
Benzina
Nr. usi
5
Motor tip / cilindri
V
Nr. locuri
5
Cilindree cmc
2891
Lungime mm
4702
Putere maxima CP (rpm)
510 (6500)
Latime mm
1955
Cuplu maxim Nm (rpm)
600 (2500)
Inaltime mm
1681
Viteza maxima km/h
283
Greutate kg
1905
Acceleratie 0-100 km/h s
3.8
Ampatament mm
2818
Tractiune
integrala
Volum rezervor litri
64
Cutie viteze
A
Volum portbagaj litri
525
Vezi versiuni si preturi Mai multe detalii despre Alfa Romeo Stelvio

Ultimele teste


  • Simfonie pentru suflet

  • Alianță neașteptată

  • Îndrăzneț

  • Suflet iberic

Comentarii (9)

  • Adrian
    Mașina arată și se conduce senzațional (am făcut drivetest cu versiunea de 280 de cai). Prețul de listă este cel prezentat dar prețul real, cu care se poate cumpăra mașina este cu 10.000 de euro mai mic (86.650 de euro). Poate că n-ar fi stricat să fie prezentată această informație. Și pe siteurile din afară prețurile sunt sub 90.000 de euro, de fapt, la modul real, prețul lui Stelvio este mai bun decât al competiției. Poate că merită o corectură pentru că pare neprofesionalism ca prețul să fie la minusuri când, în realitate, prețul este unul mai mult decât competitiv. Sunt convins că există mai multe mufe USB (ați căutat în cotieră?). Altfel, da, poate că ar fi meritat o cameră mai bună, sunt probleme cu senzorii când se montează o plăcuță cu numărul ceva mai mare, dar, una peste alta, Stelvio este soluția pentru cei care vor să iasă din pluton.
    23 4
  • Serban
    Am condus Stelvio cu motorul pe benzina de 4 cilindrii, si mi s-a parut o masina excelenta. Pot spune ca directia este absolut ireala pentru o masina de categoria ei, este directa si precisa ( poate fi un minus pentru cei care vor comfort, si achizioneaza masina pentru distante lungi pe autostrada, desi...de ce ti-ai lua Alfa pentru chestia asta? ).
    Padelele sunt un alt plus dupa parerea mea, sunt fixe pe coloana de directie, nu pe volan ( ex Porsche Macan ) astfel incat in orice viraj stii exact care e padela potrivita pt a schimba treapta, nu iti incurci mainile nestiind care e treapta potrivita.
    Imi pot imagina ca versiunea de top testata de voi este bestie.
    Un test corect, cu o nota corecta zic eu
    16 4
  • O comparatie intre versiunile si echiparile disponibile ( value for money) ar fi de apreciat....
    18 2
  • Fugar cateva remarci:
    - Alfa nu scapa de umbra ”calitatea unor materiale”
    - Care e garda la sol? Se pot pune jante mai mici? Asta ca sa poti iesi cu ea la iarba verde, altfel de ce ai lua asa ceva?! Ca sa urci borduri, sa nu zgarii spoilerul fata când o parchezi la trotuar?! Pentru cele 2-3 saptamani pe an in care drumurile sunt acoperite cu gheata si zapada?! Prea putine astea... mai bine iei Giulia si gata
    7 8
  • e bine...a ajuns si un Alfa Romeo sa te coste 100 de mii de euro. Suntem pe drumul cel bun
    9 12
  • Daca as avea bani.e singurul SUV care mi l-as cumpara! Fie diesel,dar mai degraba pe benzina,de 280 cp. Si cu maxim 43 000 euro de la nemti,maxim 10 000 km.Nu i urat,dar nici frumos, e un altfel decat oti ceilalti,si are vana! Acum,nu stiu cum sta cu fiabilitatea..ca de reprezentanta in Ro,,doar in Buc,
    7 2
  • Am facut si eu un test cu cel de 280 cp. Padelele, ca si pe Giulia, sunt mult prea late. Te lovesti de ele cand incerci sa semnalizezi. Ruliul se simte foarte puternic. Nu am mai condus SUV-uri pana la Stelvio asa ca nu pot compara decat cu masini "normale". Motorul, in schimb, mi se pare genial.
    1 5
  • In legatura cu ultima propozitie din acest articol ...nu stiu de ce il numiti SUV premium ! Din cauza pretului ? Ca altfel nu-mi pot imagina cum puteti compara acest SUV cu similarele echipari/modele de la englezi sau nemti (nu vreau sa dau exemple ca sunt prea multe). Calitatea materialelor si design-ul oricarei piese de interior este la ani lumina de acestea. Poate fi numit -si pe buna dreptate- un SUV sportiv dar nu neaparat "premium". Daca trantesti niste piele cusuta cat mai vizibil pe unde apuci si niste insertii (horor dupa mine) din plastic lucios cu aspect de fibra de carbon nu inseamna ca este "premium" .
    2 15
  • cititor regulat al site-ului dvs, va propun pt. drive test sistemul de notare dublu de la CARADISIAC , nota redactiei / nota proprietarilor ( cei mai in masura sa judece obiectiv automobilul in cauza)
    vezi
    https://www.caradisiac.com/modele--alfa-romeo-stelvio/
    7 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru