Marti, 11.11.2014
- Comenteaza
-
Trimite pe:
Skoda Octavia RS a fost dintotdeauna propunere specială în segmentul compact. Îmbină o parte importantă din componentele mecanice ale lui Volkswagen Golf GTI cu o caroserie de berlină compactă. Rezultatul este o maşină sport accesibilă pentru cei care au nevoie de o berlină cu portbagaj mare care să fie şi sportivă din când în când.
Fără să-l luăm în considerare pe Subaru Impreza WRX STI, unul din monştrii sacri ai lumii auto prin prisma rezultatelor obţinute de suratele sale în WRC, dar amplasat într-o plajă de preţ total diferită, Octavia RS este singura berlină de volum care are versiune de peformanţă din segmentul compact.
Secretul său vine din transplantul de motorizare, transmisie şi suspensie de la Volkswagen Golf 7 GTI. Tot pachetul este condimentat cu un kit estetic relativ discret şi aceste elemente complementează ceea ce este Octavia în mod normal.
Tocmai de aceea, Octavia RS lasă impresia că este genul de maşină sport pe care poţi o cumpăra fără să-ţi superi nevasta pentru că singura maşină a familiei este o compactă de performanţă.
Asta înseamnă că evacuarea este silenţioasă, motorizarea are Start-Stop, iar aspectul exterior nu trădează caii de sub capotă decât pentru cunoscători, lucru care îţi asigură o viaţă discretă alături de avantajele unui hot hatch sub acoperire.
Skoda Octavia (2013-2017)
2.0 TSI 220CP Man RS
- Pret de pornire 25.088 €
- Pret model testat 29.017 €
- Taxa auto 222 €
Motor / Transmisie
Skoda Octavia III RS împarte motorizarea cu Volkswagen Golf VII GTI. Asta înseamnă că vorbim despre un motor 2.0 TSI de 220 CP şi 350 Nm, cel mai puternic din echiparea unei berline compacte de volum.
Dacă mutăm comparaţia în zona hot hatch-urilor tradiţionale, deci de cealaltă parte a personalităţii lui Octavia RS, situaţia e cumva inversă. Pentru că aici găsim maşini care merg de la 204 CP (Kia Pro_cee'd) până la 300 CP şi 380 Nm, cum este Golf R. Octavia RS este, deci, în funcţie de cum o priveşti, fie cea mai tare berlină de pe piaţă, fie un hot hatch cu caracteristici la limita inferioară a segmentului. Ceea ce face ca o comparaţie cu adversarii să fie foarte dificilă, indiferent de abordare.
Revenind la Octavia RS, indiferent dacă alegem transmisia DSG cu şase trepte sau manuala cu şase rapoarte, ultima prezentă pe exemplarului testat, puterea este transmisă punţii faţă printr-un diferenţial deschis, susţinut de sistemul electronic XDS+, care frânează roţile de la interiorul virajului pentru a înscrie maşina pe drum conform dorinţelor şoferului. Sistemul XDS+ încearcă să înlocuiască un diferenţial cu alunecare limitată, dar nu reuşeşte imitaţia perfectă în orice situaţie. Pentru un cunoscător al modelelor hot hatch nu e destul, dar pentru clientul de berlină compactă care vrea ceva mai sportiv este perfect.
Timoneria transmisiei cu şase trepte este precisă şi are o cursă scurtă. Etajarea transmisiei favorizează acceleraţiile în primele patru trepte, după care începe să se orienteze spre un consum redus la viteze superioare. Asta înseamnă că te poţi distra pe serpentine şi pe orice drum şerpuit când eşti singur şi drumul este liber, dar poţi şi să mergi la mare cu familia fără să stai cu motorul la o turaţie atmosferică doar fiindcă ai hot-hatch şi cutie cu rapoarte scurte.
Într-un fel, e o variantă mai practică, mai matură şi, în general, cu picioarele pe pământ a unui hot hatch tradiţional. Iar asta se întâmplă deoarece Octavia RS este o berlină cu motorul preluat de la un model din acea nişă.
Ce nu este deloc tradiţional la acest model şi nu ne place prea tare este sunetul artificial al motorului implementat în difuzoarele maşinii, lucru care ne-a făcut să-i reducem punctajul. Cu toate că sistemul poate fi amuţit rapid la trecerea pe modul Eco, acest sistem încearcă să păcălească şoferul cu privire la prezenţa unei evacuări sport, cu toate că motorul este silenţios în funcţionare. Parcă prea silenţios pentru o maşină sport. După cum vă explicam mai sus, totul ţine de latura practică. La o călătorie mai lungă sau la mersul încet prin oraş al navetei zilnice, o să te saturi de o evacuare sport convenţională şi s-ar putea să vrei să fie linişte în maşină. Atunci treci pe modul "Eco" şi ai rezolvat problema.
Consum
Skoda anunţă un consum mixt de 6.2 litri la sută pentru Octavia RS 2.0 TSI cu transmisie manuală cu şase trepte. Raportat la caii putere din dotare şi la faptul că este un model de performanţă al gamei, valoarea este foarte bună. Valoarea este comparabilă cu cea a unui Volkswagen Golf GTI, donatorul său de motor şi transmisie, care se mândreşte cu o valoare ceva mai bună: 6.0 litri la sută.
În comparaţie cu celelalte berline din segment în compania motorizărilor de top alimentate cu benzină şi echipate cu transmisie manuală, Octavia RS stă bine dacă luăm în considerare nivelul de putere asigurat în raport cu consumul declarat.
Octavia are un consum foarte bun în raport cu rivalul cel mai apropiat, Volkswagen Jetta 2.0 TSI 210 CP, diferenţa fiind de aproape un litru (şi de o generaţie de platformă, am putea spune) în favoarea modelului ceh. O versiune 1.6 Turbo de 170 CP a lui Opel Astra Sedan are un consum mai bun decât modelul de la Skoda, dar preferăm diferenţa de 0.3 litri la sută în plus împreună cu cei 50 CP suplimentari aduşi în discuţie de motorul 2.0 TSI al berlinei din Cehia.
În cadrul testului nostru, desfăşurat departe de condiţiile de laborator ale producătorilor, am obţinut un consum urban de 9.5 litri la sută în modul de rulare Normal, dar cu un stil de conducere economic. În regim extraurban şi cu modul eco cuplat, consumul este de 6.5 litri la sută şi urcă până la 7.6 dacă suntem ceva mai grăbiţi. Pe autostradă, rulând cu 130 km/h constant, acul turometrului afişează 2.750 rpm în treapta a şasea, iar consumul se stabilizează la 8.1 litri la sută. Pentru modul Sport, adăugaţi la aceste valori vreo doi-trei litri în plus.
Performanţe
Skoda Octavia RS TSI necesită 6.8 secunde pentru accelera de la 0 la 100 km/h în compania transmisiei manuale cu şase trepte. Viteza maximă este un onorabil 248 km/h, la fel ca la Ford Focus ST, de exemplu. Strict de dragul comparaţiei, cel mai rapid model hot hatch oferit în prezent pe piaţă este Renault Megane RS Trophy, cu 5.8 secunde până la sută, deci berlina practică a cehilor este la o secundă distanţă de modelul sportiv dedicat al mărcii franţuzeşti.
Pentru că Octavia RS este, la finalul zilei, o berlină compactă, nu ne rămâne decât să o comparăm şi cu alte modele din segment care au acelaşi tip de caroserie. Evident, rezultatul este cumva de aşteptat: Octavia RS este mai rapid decât tot ce mişcă în rândul berlinelor compacte. Cel mai apropriat competitor, Jetta 2.0 TSI, are un timp 0-100 km/h de 7.2 secunde. Celelalte modele din segment au timpi 0-100 km/h net inferiori, mai mari de 8.5 secunde, iar vitezele maxime pe care le pot atinge acestea sunt şi ele semnificativ inferioare performanţelor asigurate de Octavia RS.
Reprizele asigurate de Octavia RS sunt bune şi maşina îşi gestionează bine resursele în fiecare treaptă de viteză, cu toate că a şasea este optimizată evident pentru un consum mai bun de carburant şi are un raport simţitor mai lung decât predecesoarele sale.
Interior
Tratamentul standard care îi revine unui model compact atunci când este transformat în versiune de performanţă este aplicat puţin prea subtil la interiorul lui Octavia RS. Diferenţele faţă de o Octavia normală sunt scaunele sport acoperite parţial cu piele şi cu Alcantara, un volan sport îmbrăcat cu piele cusută cu fir roşu, ornamente care imită fibra de carbon montate pe bord şi pe feţele de uşi şi o cusătură contrastantă pentru tapiţerie. Aici, se pare că latura practică a fost mai importantă şi artificiile specifice unor hot hatch-uri au fost lăsate în lista de opţionale.
Scaunele din faţă sunt confortabile şi oferă un nivel corect de susţinere laterală, cu toate că formatul cu tetiera integrată în spătar nu este nici de departe preferatul meu. Avantajul adevărat al lui Octavia RS în acest segment este faptul că este la fel de practică precum modelul standard, ceea ce înseamnă că scaunele pot găzdui fără probleme cinci adulţi şi că portbagajul este mare şi are o deschidere impresionantă. Pentru amatorii de cifre, vorbim despre 590 de litri, cu peste 200 mai mult decât orice hatcback din rândul compactelor de performanţă. Normnal, diferenţele sunt mai mici dacă această comparaţie se face cu berlinele compacte, însă Octavia rămâne una dintre cele mai încăpătoare maşini ale segmentului şi în versiunea RS.
Pe bord totul este amplasat într-un mod ergonomic, comenzile sunt la îndemâna şoferului şi materialele sunt în acelaşi registru cu care ne-a obişnuit Skoda: corecte. Am fi dorit ca sportivitatea modelului să fie scoasă puţin mai mult în faţă.
Nu ar fi stricat nici un buton sport ceva mai bine evidenţiat, actuala formulă având doar sigla "vRS" peste butonul de schimbare al modului de rulare găsit şi într-o Octavia standard. Asta înseamnă că poţi schimba modul de rulare de la Normal la Eco şi la Sport prin apăsarea acelui buton. E adevărat, "Sport"-ul unui RS nu e acelaşi cu "Sport"-ul unei benzine de 120 de cai putere.
Preţ de achiziţie
Skoda oferă cel mai accesibil model de segment compact cu valenţe sportive şi caroserie berlină de pe piaţă. Celelalte berline din segmentul compact au preţuri de achiziţie mai mici decât cel al lui Octavia RS, dar nu se apropie atunci când vine vorba de caii putere din dotare. Spre exemplu, cel mai apropiate model de preţul lui Octavia RS este Volkswagen Jetta 2.0 TSI Highline. Celelalte berline compacte disponibile cu motorizări alimentate cu benzină şi transmisii manuale sunt mult mai ieftine, dar semnificativ mai puţin puternice.
Revenind la Octavia RS, cea mai ieftină versiune disponibilă pleacă de la puţin peste 25.000 de euro. Un Volkswagen Golf GTI, fratele său de platformă şi de motorizare, pleacă de la 26.300 de euro.
Dacă tot suntem aici, pentru ceva mai mulţi bani există Renault Megane RS 265 CP, Seat Leon Cupra, Megane RS Trophy, Ford Focus ST şi Opel Astra OPC. Dar clientul care va alege o Octavia RS nu se va uita la modelele de mai sus decât într-o parcare şi va merge mai departe, în timp ce un client care visează la unul dintre modelele de mai sus nu se va uita nici el la Octavia RS în ideea achiziţiei. Pentru că Octavia RS este definiţia perfectă a ideii de hibrid în sens utilitar: e atât o berlină sportivă, cât şi un hot hatch spaţios. Depinde cum o priveşti.
Ca să fim corecţi până la capăt, în segmentul compact mai existau două berline de performanţă, dar acestea sunt prea puternice şi prea diferite în materie de filozofie de Octavia RS pentru a avea rost să le comparăm.
Vorbim despre legeda numită Subaru Impreza WRX STI Sedan, înlocuită anul acesta de o nouă generaţie - încă nedisponibilă pe piaţa din România - care costă 47.750 de euro. Nu uităm nici de rivalul său direct, o altă berlină compactă de performanţă, Mitsubishi Lancer Evolution X, care se pregăteşte de ieşirea din producţie, cu un preţ de 41.850 de euro.
Ne întoarcem cu picioarele pe Pământ şi afirmăm cu încredere că Skoda Octavia RS vine cu un pachet imbatabil pe hârtie şi mai mult decât rezonabil când îl iei la bani mărunţi atunci când vine vorba despre o versiune de peformanţă al unui model compact de volum. Exemplarul testat de noi a costat 29.000 de euro cu toate taxele incluse.
Siguranţă
Versiunea RS a lui Skoda Octavia beneficiază de toate dotările de siguranţă ale fratelui său mai cuminte şi se bucură tot de cinci stele de siguranţă EuroNCAP.
Lista de dotări de siguranţă include ESP decuplabil, ABS, controlul tracţiunii (decuplabil, desigur) şi armata obşnuită de airbag-uri, până la nouă fiind disponibile pentru a proteja ocupanţii în cazul în care are loc un accident. Ca să trecem totul în revistă, există airbag-uri frontale, laterale şi cortină pentru şofer şi pasagerul din dreapta. Tot în standard, Octavia III are şi un airbag pentru genunchii şoferului şi airbag-uri laterale pentru pasagerii din spate.
Tot în caz de accident, sistemul MultiCollision Brake este standard, care aplică frânele în continuare în cazul în care vehiculul nu s-a oprit, evitând o coliziune ulterioară în situaţia în care maşina este proiectată mai departe în urma impactului.
Ţinută de drum
Skoda Octavia RS prezintă o direcţie cu un nivel corect, dar nu excepţional al răspunsului, iar suspensia asigură un comportament neutru pe viraje. În raport cu o berlină compactă de volum, oricare de pe piaţă, este net superioară la ţinută de drum şi la performanţele dinamice. Dacă păşim în lumea modelelor hot hatch, din care îşi trage şi Octavia RS rădăcinile prin implantul de la GTI, berlina cehă ar fi cea mai confortabilă propunere a segmentului.
Trebuie să tragi tare de maşină ca să ajungi să simţi un oarecare ruliu şi să-i atingi limitele. În raport cu donatorul, Golf GTI, Octavia RS este cu aproape 80 kilograme mai grea, dar asta nu o împiedică deloc pe Octavia RS să se ţină bine pe şosea şi într-un tempo alert.
Sistemul de frânare este corect dimensionat şi oferă performanţe bune, dar nu depăşeşte nivelul de performanţă asigurat de modelele cele mai titrate din rândul hot hatch-urilor.
Avantajul lui Octavia la acest capitol vine tocmai din rădăcinile sale de compactă făcută să fie pe placul oricui. Datorită acestora, maşina este silenţioasă la micile denivelări, confortabilă la drum întins, iar suspensia sport preluată de la GTI şi direcţia acestuia îi asigură exact diferenţa care o scoate în evidenţă între berlinele compacte.
Vizibilitate
La fel ca fratele său standard, Octavia RS nu impune probleme în materie de vizibilitate, montanţii A având o înclinaţie rezonabilă, iar suprafeţele vitrate mari asigură un nivel corect de vizibilitate în majoritatea situaţiilor.
Oglinzile laterale au dimensiuni corecte, asigurând vizibilitate bună în urma reglării corecte. În cazul parcărilor, cei de la Skoda au introdus un set de senzori de parcare care acoperă şi profilul lui Octavia, disponibil opţional, care poate oferi parcare automată atât prin garare cu spatele, cât şi prin parcare laterală.
Tehnologie
Pe lângă obişnuitele geamuri electrice, închidere centralizată, sistem multimedia cu ecran tactil, Octavia RS are şi sistemul de detectare a oboselii, tempomat, senzori de lumină şi ploaie, sistem de recunoaştere a semnelor de circulaţie şi sistem de prevenire a depăşirii involuntare a benzii de mers.
Octavia RS testată de noi se mândreşte şi cu sistemul de acces şi pornire fără cheie (numit Kessy), blocuri optice Bi-Xenon adaptive, echipate cu lumini de zi cu LED-uri, trapă panoramică operată electric, volan sport multifuncţional, climatizare automată pe două zone şi un sistem audio Canton cu subwoofer integrat în portbagaj.
Design
Versiunea RS a lui Skoda Octavia are un pachet estetic dedicat, dar nu iese în evidenţă pe stradă la fel cum ies alte modele din segment. Într-un fel, este un lucru pozitiv, pentru că sunt şanse mari să nu te deranjeaze la semafor amatorii de "liniuţe" doar fiindcă ai maşină sport.
Pusă lângă o Octavia standard, versiunea RS este remarcată imediat, iar cine are habar despre lumea auto va remarca de la distanţă despre ce versiune este vorba, chiar şi când este ales albul pentru acest model.
Ne-a placut
- Cea mai rapidă berlină compactă de volum de pe piaţă
- Raport performanţe consum
- Mai ieftin decât Golf GTI, dar îi preia o bună parte din componentele mecanice ale acestuia
- Volum portbagaj şi spaţiu interior
Nu ne-a placut
- Sunetul motorului este îmbunătăţit artificial la interior
- Butonul Sport este integrat în consola centrală ca o funcţie obişnuită, nu are un loc dedicat pe bord
- Fără rival adevărat în rândul berlinelor compacte
Date tehnice - Skoda Octavia (2013-2017) 2.0 TSI 220CP Man RS | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ştiri despre Skoda
-
Constructorul din Mlada Boleslav marchează jumătate de secol de la debutul modelului 130 RS. Un rival de temut pe circuit și în probele de raliu, acest model a dat startul gamei RS (Rally Sport). (Joi, 06 Martie)
-
Constructorul ceh de automobile anunță o versiune cu tracțiune integrală pentru Octavia facelift. Este disponibilă atât pentru varianta de caroserie hatchback cât și pentru cea Combi. (Miercuri, 26 Februarie)
-
Constructorul ceh de automobile anunță intrarea în producția de serie, la uzina din Mlada Boleslav, a noii Elroq. Vorbim despre cea mai accesibilă electrică a mărcii. (Joi, 23 Ianuarie)
-
Constructorul ceh de automobile a publicat o imagine teaser cu viitorul Enyaq facelift. Cu această ocazie aflăm și data lansării oficiale: 8 ianuarie 2025. (Luni, 06 Ianuarie)
-
Constructorul din Mlada Boleslav a publicat primele schițe oficiale cu viitorul Enyaq facelift. Acesta aduce o serie de îmbunătățiri estetice atât pentru varianta obișnuită cât și pentru cea cu alură de coupe. (Marti, 17 Decembrie 2024)
ce nu-mi place, in primul rand, e faptul ca PRIZELE DE AER DE SUB DLR, PE LANGA FAPTUL CA-S FALSE, ARATA AIUREA. PARCA E UN CARTON CU NISTE STRIURI :-(((
NU PUTEAU SA-L FACA SA PARA REAL, CHIAR DACA-I FALS?
P.S. Problema se regaseste si la X5 cu packet M :-(
si nici AC automat , in schimb xenonul da
reply "ioi" chiar crezi ca nemtii isi propun sa iti arate ceva real,daca-i fals...niciodata, este asa cum este din cauza si pentru ca.
Pai oricum e un fals, fiindca ideea e ca acolo vor sa para ca ar fi prize de aer, cand de fapt nu-s.
IDEEA E CA DACA TOT E FALS, SI SE OBSERVA, MACAR SA-L FACI SA FIE PLACUT OCHIULUI. DACA NU VOIAU SA PARA CA E PRIZA DE AER, TREBUIAU SA FACA BARA CONTINUA PANA LA PRIZA DE AER CENTRALA.
LOL. LASA-MA CU MITUL "NEMTILOR".. Si eu am masina nemteasca si tot din grupul VW Audi.
pai tocmai, ca la prima generatie inainte de facelift erau doar proiectoarele pe lateral si in mijloc sub grila de la radiator era priza de aer pentru radiator.
la facelift au pus si acele prize de aer false pe lateral si includeau si proiectoarele. daca nu voiau sa IMITE O PRIZA DE AER, trebuia sa faca la fel ca la prima generatie, inainte de facelift... in jurul farului sa fie bara vopsita, nu cu plasticul ala cu striatii honeycomb.
ce nai =ba e asa greu de inteles.
daca nu au imitat priza de aer, de ce acele zone sunt negre si su striatii tip fagure??? explica "Bai"
am un seat leon cupra 1p, "curiosule"
DACA TOT E UN FALS, RESPECTIV ORNAMENT, MACAR SA-L FACA SA ARATE A CEEA CE IMITA, RESPECTIV A PRIZA DE AER, CA ASA CUM E ACUM, ARATA CA PL.
eu n-am zis ca e priza de aer functionala, dimpotriva... asa ca tu nu esti "cunoscator" nici in ale intelegerii unui text, daramite in a te pricepe la masini. citeste in plm ce am scris.
Şi oare de ce folosiţi sistem de notare sovietic până la 5 ? Ca să le uniformizaţi ?
Singurul plus al modelului prezentat este motorul. La tinuta de drum nu o sa se compare niciodata cu un hot-hatch.
Asa ca lasati-o in "clasa" compactelor de volum!
Intotdeauna am apreciat "echiliibrul" marcii Skoda.
Mai scoateti capul din gaoace!
Iesiti din tara si o sa vedeti ca in marea majoritate a tarilor din Europa, Skoda se foloseste preponderent ca TAXI.
pai NU ASTA AM SPUS SI EU, DESTEPTULE CA SI LA X5 CU PACHET M E TOT ASA?
MAI DA O DATA BACALAUREATUL. BANI DE MASINI AU SI TIGANII CU 2 CLASE.
SI AM ZIS CU DEZAMAGIRE CA ARATA DE-A PL PRIZA DE AER, EVIDENT FALSA. AM PUS :-( SAU ESTI SI ORB????
pai daca am avut bani de cupra inseamna ca am bani si de octavia rs. deci atunci, nu vorbesti tu cam aiurea, ca o persoana nu prea desteapta?
DAR PROSTUL NU-I PROST DESTUL DACA NU-I SI FUDUL.