Drivetest Skoda Kodiaq

4.3
Skoda Kodiaq zoom
de Silvian Irimia, Foto: Dragoș Savu
Vineri, 24.01.2025
Puterea ursului

Prima generație Škoda Kodiaq a fost ca un hit neașteptat al unei trupe de garaj. Și nu o spun într-un sens rău. Fac comparația asta deoarece primul Kodiaq a fost modest, simplu, dar incredibil de reușit. S-a vândut în peste 750.000 de exemplare în întreaga lume, demonstrând că Škoda poate face SUV-uri la fel de bine cum o bunică face țesături și tricotaje.

Practic Kodiaq e ca un pulover confortabil, călduros și surprinzător de calitativ făcut de bunica ta. Iar acum, avem continuarea: noul Kodiaq, venit să-și revendice locul în sălbăticia alaskană.

Și apropo de sălbăticia alaskană, hai să vorbim despre nume. Škoda a botezat această mașină după un urs din Alaska, adică ursul Kodiak. Totuși, cehii au schimbat ultimul „K” cu „Q” pentru că trebuia să se potrivească în ideologia lor de nume. Dacă ne uităm, toate modelele noi Skoda au un nume care se termină în Q: Kamiq, Karoq, Enyaq și noul Elroq.

Ce este cu adevărat interesant la noul Kodiaq, pe care noi l-am testat, este că sub capotă se ascundea un motor diesel. Da, într-o lume în care motorul diesel este tratat ca un copil nepopular la școală, Škoda a ales să meargă, nederanjată, înainte.

Ai putea crede că a avea o mașină diesel în 2025 este ca și cum ai apărea la un grătar vegan cu o farfurie de cârnați. Dar Škoda insistă că acest motor este mai curat, mai inteligent și mai eficient ca niciodată.

Așadar, marea întrebare este: noul Kodiaq rage ca ursul din numele său, sau e doar un mârâit pierdut în vânt? Hai să aflăm. De asta am pregătit și o prezentare video pentru noua generație Skoda Kodiaq.

PREZENTAREA VIDEO A NOII GENERAȚII SKODA KODIAQ

Skoda Kodiaq

  • Pret de pornire 37.904 €
  • Pret model testat 57.000 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Skoda oferă pe Kodiaq câte o motorizare pentru orice pretențios. Bine, aici mă refer la versiuni termice, pentru că încă nu s-a anunțat vreun Kodiaq electric. Intrarea în gamă se face cu un motor pe benzină mild hybrid de 1.5 litri, care dezvoltă 150 de cai putere. Dacă vrei aceeași putere, dar totuși ești un fan mai mare al propulsoarelor diesel, atunci te poți orienta către un 2.0 TDI.

Același 2.0 TDI poate fi oferit și cu 193 de cai putere, adică exact varianta pe care am testat-o noi și care reprezintă cea mai puternică versiune diesel. Mai avem 2 motorizări de 204 cai fiecare, doar că obținuți în moduri diferite. În colțul din stânga, regăsim un 2.0 benzină, neelectrificat, în timp ce în colțul din dreapta regăsim propulsorul de 1.5 litri benzină, care dezvoltă 150 de cai.

Dar acesta este un PHEV, adică un Plug-in Hybrid, iar motorul electric vine cu 75 de cai putere în plus. Totuși, la versiuni PHEV, cifrele nu se adună după legile clasice ale matematicii, așa că 150 plus 75, în cazul de față, este egal cu 204.

Acum, cred că ar fi corect să vă spun că am lăsat deoparte versiunea de performanță RS, pentru că acolo este altă mâncare de pește. Dar vă spun, pe repede înainte, că folosește același motor 2.0 TSI menționat mai sus. Totuși, puterea a fost mărită la 265 de cai putere. Apropo, de menționat faptul că doar versiunea 2.0 TSI de 204 CP, 2.0 TDI de 193 CP și RS primesc tracțiune integrală. Restul se mulțumesc cu roți motrice doar pe puntea față.

Acum că am trecut prin numeroasele opțiuni de motorizare din care clienții pot alege, haideți să discutăm despre versiunea noastră. Cum spuneam, este un 2.0 TDI de 193 de cai, cu tracțiune integrală și transmisie automată DSG.

Din păcate, transmisia manuală a dispărut din gama Kodiaq, fiind înlocuită de cea automată DSG cu 7 rapoarte, oferită standard pe orice versiune. Pot spune că acest 2.0 TDI este perfect pentru Kodiaq și este de departe motorizarea pe care aș alege-o la orice oră din zi. Este echilibrul perfect între performanță, dinamică, confort și eficiență.

Mașina se simte foarte bine pe urcare și coborâre, iar tot bagajul de resurse este suficient pentru o asemenea caroserie. Dansul dintre motor și transmisie este delicios. Mașina se simte foarte liniară, treptele se schimbă repede, fără sincope și fără ezitări.

Dacă pui selectorul transmisiei în modul S (Sport), atunci vei fi surprins, într-un mod plăcut, că transmisia devine intuitivă și retrogradează bine, fix așa cum ți-ai dori. Sincer, parcă nici nu simți vreodată nevoia să te folosești de padelele din spatele volanului.

Desigur, comportamentul lui Kodiaq poate fi influențat și de modurile diferite de condus, de la cel Sport, la Comfort sau la Eco. Toate acestea modifică răspunsul motorului, cutiei și al direcției.

Consum

Consider că dacă ești genul de om care face multe drumuri extra-urbane, nu ai cum să refuzi un motor diesel. Iar dacă mai aveai vreo urmă de îndoială, lasă-mă să te conving cu cifrele de consum pe care le-am obținut cu Skoda Kodiaq TDI.

În oraș, consumul a fost cuprins între 8 și 8.5 l/100 km, în funcție de cât de aglomerată era jungla urbană. Doar aici vei înregistra astfel de valori, pentru că odată ce ieși afară din oraș, totul se schimbă.

Pe autostradă, cu pilotul automat setat la 130 de km/h, am avut un consum mediu de 6.7, iar pe drum național, cu pilotul automat setat la 90 de km/h, consumul a fost de 4.1 l/100 km. Per total, consumul extraurban a fost de 4.7 l/100 de km, cifră extrem de impresionantă pentru un SUV de familie cu 7 locuri, care cântărește 1.8 tone.

În total, în cele 3 zile petrecute cu Kodiaq, consumul mediu a fost de 7.4 l/100 de km. Cei de la Skoda au declarat un consum mediu total de 6.6 l/100 de km, deci putem spune că practicul nu este așa departe de teoretic.

Desigur, fiind un SUV de segment D, Kodiaq are o mulțime de rivali. Dar, dacă ne concentrăm strict pe această motorizare diesel, observăm că oferta se restrânge destul de mult.

Modelele precum Toyota RAV4 sau Honda CR-V dispar din această discuție, deoarece în 2024 oferă doar motoare pe benzină și sisteme hibrid. Prin urmare, rămânem cu un model înfrățit, adică Volkswagen Tayron, Mazda CX-5 și KIA Sorento.

Volkswagen Tayron este noul model al producătorului din Wolfsburg, încadrat între Tiguan și Touareg. Acesta oferă 7 locuri și este practic fratele geamăn al lui Kodiaq.

Tayron are un consum mediu cuprins între 6.1 și 6.8 l/100 km. Japonezii de la Mazda au declarat pentru versiunea diesel a lui CX-5 un consum de 6.6 l/100 km, iar KIA Sorento oferă un consum mediu declarat cuprins între 7.6 și 7.9 l/100 km.

Performanţe

Așa cum am mai menționat de câteva ori, noi ne-am făcut de cap cu acest 2.0 TDI de 193 de cai putere și cu un cuplu motor maxim de 400 Nm. Prin urmare, sprintul de la 0 la 100 de km/h se face în 8 secunde, iar viteza maximă este de 217 km/h.

Fratele german Tayron oferă exact aceleași motorizări și aceleași cifre de performanță. Același propulsor de 2 litri diesel oferă, și în cazul acesta, tot 193 de cai și 400 Nm cuplu. Sprintul până la 100 de km/h se face tot în 8 secunde, iar viteza maximă este de 217 km/h. Ce surpriză.

Mazda CX-5 vine la masă cu un diesel de 2.2 litri, care dezvoltă 184 de cai putere și un cuplu motor de 445 Nm. Totuși, performanțele dinamice nu se ridică la nivelul lui Kodiaq sau Tayron. Modelul japonez are nevoie de 9.6 secunde pentru a ajunge la 100 de km/h, iar viteza maximă este de 208 km/h.

Ultimul, dar nu cel din urmă, modelul sud-coreean de la KIA. Sorento propune tot un diesel de 2.2 litri care oferă 194 de cai și un cuplu motor maxim de 440 Nm. Din nou, performanțele dinamice sunt ceva mai slabe. Sprintul până la 100 de km/h se face în 9.2 secunde, iar viteza maximă este de 205 km/h.

Interior

Cele mai mari schimbări pe care le-am văzut la noua generație Kodiaq sunt cu siguranță la interior. Este complet schimbat, construit după cu totul alte metode și idei față de generația precedentă.

Noi am avut de-a face cu echiparea Sportline, care este cea de top. Pe Kodiaq nu există nivelul Laurin&Klement, cum vedem pe Superb. Din păcate, modelul nostru de test nu a venit echipat cu scaunele din piele, acestea fiind îmbrăcate într-o combinație de Alcantara și microfibră.

Acestea veneau cu funcție de încălzire. În rest, pe partea superioară a ușilor și a bordului regăsim doar material moale. Singurul loc unde găsim un material ceva mai tare este în partea de jos a ușii.

Opțional, clienții pot alege scaune din piele naturală, de culoare neagră sau maro, certificate AGR, care vin cu funcție de încălzire, ventilație și chiar masaj. Chiar și fără aceste opțiuni, interiorul lui Kodiaq are un aer premium.

Selectorul transmisiei a fost mutat pe coloana de direcție, în partea dreaptă a volanului. Asta înseamnă că trebuie să te obișnuiești puțin cu faptul că nu ai o manetă pentru ștergătoare. Comenzile ștergătoarelor au fost puse pe maneta de semnalizare.

Astfel, consola centrală este mult mai aerisită și mai practică. De exemplu, Kodiaq vine cu suporturi de pahare modulare, iar asta înseamnă că din două suporturi pentru pahare poți obține 4. Cotiera este modulară și poate fi reglată pe înălțime.

Știm deja foarte bine că producătorul ceh merge foarte mult pe ideea de „Simply Clever”. De asta în habitaclu vei găsi un burete special cu care poți șterge ecranul sistemului multimedia. În același timp, primești și două coșuri de gunoi, care pot fi agățate de oricare din cele 4 buzunare de ușă ale mașinii.

În partea din spate, ai două suporturi pentru tabletă, care se pot monta pe spătarul scaunelor față și un spațiu de depozitare, configurabil, între scaune. Cotiera vine cu două suporturi de pahare. Kodiaq își păstrează tradiția, iar pasagerii spate au extrem de mult loc atât la cap cât și la picioare. Pot spune că încap lejer 3 adulți pe banchetă.

Opțional, pasagerii spate pot avea propria climatizare, cât și funcție de banchetă încălzită. Mai mult, tetierele spate pot avea incluse niște perne laterale care coboară. Cu siguranță sunt bune la drum lung când vrei să tragi un pui de somn.

Modelul meu de test a avut configurația cu 7 locuri. Un adult cu o înălțime de peste 1.70 metri va avea destul de multe dificultăți în a sta confortabil. Totuși, primești spații de depozitare cât și suporturi de pahare pe al treilea rând de scaune.

În standard, portbagajul are un volum de 845 de litri. Spun în standard, pentru că bancheta spate glisează pentru a mări volumul portbagajului la o cifră impresionantă de 910 litri. Desigur, primești și despărțitoare de bagaje, agățătoare pentru plase de cumpărături și un cârlig acționat parțial electric.

Fratele german Tayron este mai puțin generos, atunci când vine vorba de volumul portbagajului. Sincer, e destul de greu pentru oricine să țină pasul cu Skoda când vine vorba de spațiu în portbagaj. Modelul de la Volkswagen vine cu un volum de 885 de litri, cu al treilea rând de scaune rabatat. Pe de altă parte, Mazda CX-5 vine cu un portbagaj de 510 litri, iar KIA Sorento oferă 710 litri de spațiu.

În mare parte izolarea fonică este foarte bună, chiar dacă mai auzi pe ici pe colo o intervenție zgomotoasă a motorului și câte un zgomot de vânt la viteze de autostradă. Totuși, poți ignora aceste momente pentru că în mare parte din timp vei avea parte de o experiență liniștită la bordul acestei mașini

Preţ de achiziţie

În România, Skoda Kodiaq are un preț de pornire de 37.904 euro cu TVA, asta pentru versiunea cu motor de 1.5 litri benzină de 150 de cai putere în echiparea de bază Selection. Motorizarea testată de noi pleacă de la 44.381 de euro, iar pentru echiparea Sportline scoți din buzunar cel puțin 46.904 euro.

Prin urmare, modelul nostru de test, cu tot cu opțiunile extra, are un preț de listă de 57.000 de euro cu TVA. Volkswagen Tayron are un preț de pornire de 41.846 de euro, iar pentru aceeași motorizare de 2.0 TDI cu 193 de cai, un client trebuie să scoată din buzunar cel puțin 49.282 de euro.

Mergem către cei de la Mazda și vedem că CX-5 nu mai există momentan în configurator, dar avea un preț de pornire de 43.090 de euro cu TVA. KIA Sorento are un preț de pornire de 49.286 de euro, iar cel mai scump nivel de echipare, Premium+ cu 7 locuri, pleacă de la 58.919 euro cu TVA.

Siguranţă

Cu toate că testele Euro NCAP devin din ce în ce mai dure și multe modele nu mai obțin 5 stele, nu este și cazul lui Kodiaq. SUV-ul ceh a obținut toate cele 5 stele, iar procentajele au fost admirabile.

Astfel, protecția pentru adulți a fost notată cu 89%, iar protecția copiilor cu 83%. Când vine vorba de siguranța pietonilor, Kodiaq a avut un procentaj de 82%, iar sistemele de siguranță au primit 78%. Chiar dacă Kodiaq nu „excelează” la nimic, putem spune că are niște note foarte bune în toate categoriile.

Ţinută de drum

Din primele momente în care te așezi la volan înțelegi că Skoda Kodiaq este o mașină făcută pentru confort. Suspensia este calibrată special pentru a oferi un nivel de confort cât se poate de mare. Absoarbe foarte bine denivelările și nu este zgomotoasă.

Noi am avut de-a face cu jantele de 19 inch, deci este posibil ca suspensia să fie puțin mai zgomotoasă dacă optați pentru jantele de 20 de inch. Desigur, faptul că mașina a fost gândită pentru confort înseamnă că ruliul este destul de prezent, mai ales în virajele strânse (are o contribuție și garda la sol înaltă). Din fericire, tangajul este rar întâlnit în momentele de accelerație sau frânare.

Direcția nu oferă un feedback prea mare, dar, din fericire, Kodiaq este ușor de manevrat și agil la viteze mici. În modul Sport precizia este mai mare, iar direcția începe să comunice mai bine cu tine. Chiar și așa, simți că această comunicare este artificială.

Opțional, poți opta pentru sistemul de control al șasiului DCC+. Acesta oferă o suspensie adaptivă cu 15 trepte, precum și o combinație de moduri de rulare diferite pentru calibrarea direcției și răspunsul motorului. Ce trebuie reținut este că reduce înclinarea caroseriei, iar manevrabilitatea se îmbunătățește.

Sistemul 4x4 își face datoria și păstrează o aderență bună chiar și pe suprafețe umede. Nu vă așteptați însă la escapade curajoase în off-road, chiar dacă există un mod Snow, care vă garantează mai multă aderență, și un asistent la coborâre. Kodiaq este bun pe un drum forestier, pe unul accidentat, dar nu mai mult.

Vizibilitate

Când știi că Skoda Kodiaq este printre cele mai practice SUV-uri și când știi cât de mult se mândrește cu asta producătorul din Mlada Boleslav, cu siguranță te-ai aștepta ca vizibilitatea să fie foarte bună. Și pot spune că așa este.

Stâlpul A nu este atât de gros încât să creeze probleme, iar oglinzile laterale sunt mai mult decât generoase. Luneta este mare și poți vedea tot ce ai nevoie prin ea. Nici măcar montanții din spate nu te vor deranja atunci când încerci vreo manevră de parcare.

Desigur că primești mai mulți senzori de parcare și un sistem de camere cu vedere la 360 de grade. Singura observație pe care aș aduce-o aici este legată de calitate. Rezoluția camerelor este destul de slabă și nu se potrivește absolut deloc cu acest aer premium pe care ți-l transmite noul Kodiaq.

Tehnologie

Instrumentarul de bord este complet digital și are 10 inch. Ai 3 moduri diferite de afișaj, pe care le selectezi de la butonul de pe volan. Practic, acestea îți minimizează informațiile până la strictul necesar. Totodată, în stânga și în dreapta ecranului, ai două zone în care pot fi afișate informațiile dorite, de la consumul instant la frecvența radioului pe care îl asculți.

Sincer, mi-ar fi plăcut să fie ceva mai configurabil, dar informația afișată este foarte bine organizată. Desigur, primești și un Head-Up Display care are un „mod zăpadă”. Practic, informațiile vor fi afișate cu albastru, lucru foarte bun când te afli într-un loc cu zăpadă.

În standard, sistemul multimedia are un ecran de 10 inch, dar opțional poți opta pentru cel de 13 inch, așa cum am avut noi. Grafica sistemului multimedia a fost mult îmbunătățită față de generația precedentă. Sistemul se mișcă bine, fluent și nu se blochează. Desigur, ai o mulțime de widget-uri care pot fi modificate și configurate în orice fel vrei. Exact ca pe un smartphone.

Totodată, Kodiaq are o pagină dedicată pentru off-road, unde vezi lucruri precum altitudine și unghiul de virare al roților față. Mai mult, dacă rămâi fără semnal GPS, ai și o busolă cu ajutorul căreia să te orientezi.

Probabil cel mai interesant și cel mai bun lucru pe care l-au făcut cehii a fost introducerea așa numitelor „Smart Dials”. Pe noua Skoda Kodiaq ai 3 asemenea rotițe „Smart Dials”. Cum climatizarea este pe două zone, cu ajutorul a două rotițe (unul pentru șofer și unul pentru pasager) poți regla temperatura.

Dacă apeși pe ecranul acestui „Smart Dial” (care are un diametru de 32 mm) poți trece la opțiunea de încălzire în scaune, iar dacă apeși din nou, ajungi la opțiunea de ventilație în scaune.

Rotița din mijloc se ocupă de cele mai multe funcții, până la 4. Desigur, dintr-un meniu dedicat, poți alege ce informații să apară pe acest „Smart Dial” central. De exemplu, eu am ales să pot schimba modurile de rulare, volumul sistemului multimedia, viteza ventilatorului și zonele unde să vină aerul.

Că tot am spus de volum, noi am avut de-a face cu sistemul audio Canton cu 13 incinte audio și un subwoofer. Tot ce pot spune este că se aude foarte bine, natural și ai o mulțime de parametri pe care îi poți modifica, pentru a obține cel mai bun sunet pentru tine.

Kodiaq a păstrat butoane fizice pentru funcția de degivrare maximă a parbrizului și lunetei, recircularea aerului și funcția Auto a climatizării. În față, primești două porturi USB-Type C și o zonă pentru încărcat telefonul prin inducție. Conectivitatea la Apple CarPlay și Android Auto se poate face atât prin fir, cât și wireless.

Design

Noul limbaj de design al celor de la Skoda poartă numele ”Modern Solid", lucru pe care îl vezi foarte rapid când te uiți la mașină. În partea din față semnătura luminoasă a fost schimbată și avem de-a face cu două blocuri optice. Practic, blocurile optice separate despart luminile de zi de farurile principale.

Că tot am spus de ele, primești în standard faruri full-LED, adaptive. Dacă optezi pentru farurile LED Matrix primești și semnalizări dinamice. Raportat la prețul pe care îl are această mașină, pot spune că are printre cele mai bune faruri Matrix din industrie.

Grila frontală este mai mare acum și mai agresivă. Totodată, este și iluminată. Practic, sunt 7 elemente aflate în grilă care luminează când faza scurtă se pornește.

Introducem din nou în subiect ideologia „Simply Clever” a celor de la Skoda. De data asta vorbim despre umbrela ascunsă în ușa șoferului (nu doar Rolls-Royce știe să facă asta) și despre racleta aflată pe interiorul capacului rezervorului. Apropo, cu această racletă clienții pot măsura nivelul de uzură a pneurilor.

Dimensiunile noii generații au crescut. Kodiaq are o lungime cu 61 de mm mai mare față de vechea generație . Interesant este faptul că doar 3 mm au fost adăugați la ampatament, în timp ce lățimea și înălțimea sunt mai mici cu câțiva milimetri. Important de menționat este faptul că Skoda Kodiaq are acum un coeficient aerodinamic impresionant de 0.282.

Nu am avut de-a face din păcate cu noua culoare Auriu Bronx. Totuși pot să spun că și culoarea noastră Negru Magic se potrivește foarte bine, mai ales cu elementele aduse de pachetul Sportline.

În spate, stopurile sunt full LED și au un design asemănător cu litera C. Acestea sunt unite printr-o bandă de plastic roșu, care imită o bandă LED. Totodată, aceasta subliniază numele mărcii, din partea superioară a hayonului.

Nu ne-a placut

  • Ruliul destul de pronunțat
  • Direcție fără feedback

Ultimele teste


  • Puterea ursului

  • Supererou deghizat

  • Atipic

  • Simfonie pentru suflet

Comentarii (2)

  • interesant.am vazut kodiaq si tygon. seat o lasa moarta ca taracco nu se mai face?
    0 0
  • Văleleu măiculiță
    57 de mii de euro , așa ceva ?
    Pe o scoda ?
    Asta i mașină de 25, hai 27 de mii macsim.

    Barem Ford are kuga unde cu 37 de mii iei una automata, full hibrida și 4x4. Cu ceva tehnologie Mazda Toyota.

    La doresc succes la ăștia cu scoda. au nevoie mult de tot
    0 1

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru